eitaa logo
شناخت صحنه
278 دنبال‌کننده
283 عکس
10 ویدیو
9 فایل
«شناخت صحنه» اولین عنصر لازم از عناصر چهارگانه طرح شده توسط رهبر انقلاب در تاریخ 98/3/1 جهت تحقق حرکت عمومی جوانان در گام دوم انقلاب می باشد. ارتباط با ما: @admin1442
مشاهده در ایتا
دانلود
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره ‌بیست‌و ششم ◾️استعفای تمام روسای دانشگاه ها ✔️ تحولات و یا به عبارتی انقلا
⚫️ 🧠 شماره ‌بیست‌و هفتم ◾️انقلاب دانشگاهی ذیل رفرم زیربنایی جامعه ایران ✔️ همچنین در نوشته‌های دکتر مهدی‌ضرغامی آخرین رئیس دانشگاه آریامهر پیش از انقلاب اسلامی، به کنفرانس رامسر، به عنوان مبدا تحولات که مربوط به اصل دوازدهم انقلاب سفید شاه است اشاره شده، اشاره‌ای که به خوبی نشان از تحول بزرگی دارد که در دهه چهل شمسی در نظام آموزش عالی ایران در حال وقوع است. ✔️اگرچه ضرغامی ارتباط با آمریکایی‌ها را در راستای سیاست‌گذاری و مدیریت دانشگاه آریامهر از سال ۱۳۴۹ عنوان می‌کند ، اما شواهد بسیاری نشان می‌دهد که طرح توسعه دانشگاه‌های دهه ۴۰ ایرانی توسط آمریکایی‌ها بخشی از انقلاب سفید یا رفُرم زیربنایی جامعه ایران است که توسط کارشناسان خبره آمریکایی طراحی و راهبری شده است. ✔️شاه احتمالا در بازدیدهایش از آمریکا، به ویژه ماساچوست، آرزوی ام آی تی ایران را همان موقع در سر پرورانده یا حتی ممکن است پیشنهادهای اولیه ای نیز در این رابطه از جانب آمریکایی‌ها به او شده باشد. قدر مسلم هر قدر پروژه دانشگاه سلطنتی آریامهر(شریف) جدی تر می‌شود حضور آمریکا نیز پررنگ تر میشود. 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
🔻اوضاع افغانستان 🇦🇫 ✍️ علی صمدزاده ◾️ در تحولات اخیر افغانستان، آمریکا در تلاش است تا از یک شکست قطعی (ناکامی در ایجاد یک الگوی مطلوب سیاسی در کابل و خروج اجباری از این کشور)، زیرساخت یک پیروزی (ایجاد یک کانون آشوب منطقه‌ای برای تخلیه بخشی از توان استراتژیک چین، روسیه و ایران) را نتیجه بگیرد. ◾️به جرأت می‌توان گفت اصلی‌ترین دارایی‌های به دست آمده برای آمریکا در پی اشغال افغانستان، به دست آوردن اطلاعات راهبردی و شناخت دقیق افغانستان، رهبران، نخبگان و مردم این کشور در جایگاه نخست و سپس نفوذ در لایه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف آن حتی در میان مخالفان آمریکا در افغانستان است! امری که اکنون به یک مزیت رقابتی راهبردی برای آمریکا در برابر سایر طرف‌های حاضر در صحنه افغانستان بدل گردیده است. ◾️تسخیر افغانستان به دست طالبان به طور حتم مورد رضایت و در چارچوب محاسبات راهبردی آمریکاست و اساساً توافقات حاصل از مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر، زمان و نحوه خروج آمریکا از افغانستان بستر سقوط کشور به دست طالبان را فراهم آورده است. ◾️طالبان یک جریان افغانی برخوردار از حمایت خارجی (پاکستان) است و البته موجودیتی یکپارچه نیست؛ به این معنا که سهم رهبران محلی و میدانی این گروه –که برخی از ارتباطات و حمایت‌های خارجی مستقل نیز برخوردارند- در اقدامات و تحرکات میدانی گاه بیشتر از فرماندهان و رهبران ارشد گروه است! . . . 📌 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://b2n.ir/q35791 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
🔻جریان نوطالبان ✍️علیرضا کمیلی -جریان «امارت اسلامی» موسوم به طالبان اینک تقریبا همه افغانستان را تحت‌کنترل خود قرار داده است.تحلیل ما از این جریان در میزان نگرانی‌ها اثر دارد.چندگزاره زیر درباره این جریان قابل تامل است. یادمان نرود،نکته مهم در تحلیل‌های سیاسی این است که آن را به صورت صفر و یک نبینیم.برخی افراد با این مدل،به یک طرف غش می‌کنند.این افراد،افغانستان را سوریه و طالبان را داعش تصویر کرده و حتی از لزوم دخالت نظامی ایران یا فاطمیون سخن می‌گویند حال آنکه ماجرا چیز دیگری است.اساسا طالبان هم از نظر مذهبی و هم فکری سیاسی جریانی پیچیده است و تحلیل‌های بسیط یا سیاه سفید به کار نمی‌آیند. -تصویر عمومی از طالبان،از جریانی با همین عنوان که در دهه‌هشتاد میلادی با حمایت پاکستان شکل گرفت و بعدا در افغانستان خشونت زیادی به کار برد،قرار دارد و باعث شده به جریان جدید آن هم همانگونه نگریسته شود و همچنان نگرانی‌های زیادی در قبال آنها وجود داشته‌باشد. -امروز،تصویر از رسانه گرفته می‌شود و کار رسانه ضریب‌دهی است.گاهی یک رفتار غلط بزرگنمایی می‌شود یا برعکس!باید طوری عمل کنیم که یک تصویر جامع و واقع‌بینانه داشته باشیم. -تعارض قومی در افغانستان جدی است لذا این جریان که نوعا پشتون و از نظر جمعیتی اکثریت این جامعه‌اند نوعی هراس در سایر قومیت‌ها ایجاد کرده و بعید نیست تعصبات قومی را نیز بروز دهند.به همین دلیل حساسیت سایر اقوام خصوصا هزاره‌ها بیشتر بود. -پشتوانه‌فکری معرفتی این جریان برخلاف سایر جریانات اسلامگرای جهان اسلام،به روز شده نیست هر چند بخاطر دیوبند بودن از حیث مذهبی،تکفیری نیستند و نوعی صوفی‌گرایی هم در آنها هست و در کنار شیعیان نیز زندگی کرده‌اند اما بعد مذهبی آنان بخاطر امیزه فکری از سلفیت،دچار نوعی افراط‌گرایی نیز هست. -طالبان ضدآمریکا جنگیده و چندهزار سرباز آنان را کشته است و نمی‌شود براحتی آنرا هماهنگ با آنها دانست.هر چند طبعا توافقاتی بین آنها در ماههای اخیر صورت گرفته است و آمریکا ترک خودخواسته این کشور را بدون دستاورد انجام نداده است.خروج‌آمریکا از افغانستان یکباره نبوده و سالهاست از این مساله سخن می‌گویند. -باید مراقب باشیم در دام تحلیل‌هایی که آمریکا را قدرت علی‌الاطلاق معرفی کرده و بقیه را به نوعی در پازل آنان معرفی می‌کنند نیفتیم چرا که با این تحلیل‌ها حتی ایران هم در عراق،ابزار دست آمریکا بوده است و ذیل برنامه آنان عمل نموده چرا که در این مدل تحلیل،آمریکا قدرت شکست ناپذیر و قاهر علی‌الاطلاق و طراح اصلی همه چیز است! طبق تصریح اخیر رهبری آمریکا در افغانستان شکست خورد. -آمریکایی‌ها در این سالها به دنبال توسعه سکولاریزم و جریانات غربگرا در این کشور بودند.دست پروردگان‌شان امروز در حال روایتی مطلقا سیاه از طالبان هستند.حمایت مستقیم بی‌بی‌سی و رسانه های خارجی از آنان مشهود است.باید مراقب باشیم در عین نقد تحجر،در بازی این جریانات نیز قرار نگیریم. -اینکه برنامه آمریکا در این شرایط چه‌خواهد بود باید مورد توجه ما باشد ولی نقش ایران در جهت دهی به طالبان در این سالها و کنترل برخی رویکردهای آنان را نباید نادیده گرفت هر چند این به معنای توجیه خطاهای این جریان و تطهیر آنان نیست بلکه مبنا این است که اساسا عالم واقع،عالم سیاه و سفید نیست. -در یک سو می‌دانیم که فهم مسائل مدرن و حکومت داری به صورت مناسبی در طالبان وجود ندارد هر چند از گذشته خیلی بهتر شده لذا بعید نیست برخی سخت‌گیری‌های دینی مذهبی اعمال کنند که تعارض اجتماعی ایجاد خواهد کرد. البته اعلام رسمی امکان اشتغال زنان با حفظ حجاب اسلامی، خود نشانه یک تغییر است. -اعطای آزادی مذهبی برای عزاداری و اعمال عبادی به شیعیان هرات و مزارشریف و کابل و نیز عدم کشتار مخالفان پس از استیلا بر شهرها و اعلام عفو عمومی،که همین روزها رخ داد،نشانه‌هایی از وجود یک نوع تغییر در بدنه طالبان امروزین است لذا به درستی جا دارد آنان را «نوطالبان» بخوانیم. دولت اشرف غنی، یک دولت ناکارآمد وابسته بود که در آخرین انتخابات با تقلب، کمتر از یک میلیون رای آورد و مردم نیز از او دل خوشی نداشتند.لذا اگر طالبان بتواند امنیت را برقرار کرده و در رفتار خود اعتدال را حفظ کند درمدتی نه چندان طولانی،جمع مهمی از بدنه مردم افغانستان و بزرگان این کشور را با خود همراه خواهد کرد.مردمی که از چند دهه ناامنی خسته‌اند. -همچنین طالبان باید بتواند وضعیت اقتصادی و زیرساختی نامناسبی که آمریکایی‌ها در این دو دهه تغییر محسوسی در آن ندادند را بهبود ببخشد که این یعنی نیازمند تعامل با کشورهای پیرامون از جمله ایران است.این یک فرصت برای کشورما در جهت ایجاد دوستی استراتژیک است که طبعا به افزایش امنیت در مرزهای‌شرقی ما نیز کمک خواهد کرد. 🌐 @shenakhte_sahne
شناخت صحنه
🔴تکلیف ما؛ عصر عاشورا و عصر ارتباطات 🔅تبیینی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای دهه هشتاد [درست مثل حرکت امام حسین علیه‌السّلام. در سال ۴۱ و ۴۲ و بعد سال‌های سخت و سیاه اختناق در این زندان‌ها، تنها شعله‌ای که دلها را گرم نگه میداشت و آنها را به حرکت وادار می‌کرد، شعله ایمان به مبارزه بود؛ نه عشقِ رسیدن به حکومت. این راه، همان راه امام حسین علیه‌السّلام بود؛ منتها دو طرف دارد، شرایط زمانی و مکانی متغیّر است. یک وقت امکانات به وجود می‌آید، حکومت اسلامی پرچمش برافراشته می‌شود؛ یک وقت هم راه بدون این امکانات است و با شهادت تمام می‌شود. از این قبیل در طول تاریخ زیاد داشته‌ایم. در آن دورانی که امام [خمینی] در این راه قدم گذاشت، زمانه و روابط انسانی، به‌مراتب از آن دورانی که امام حسین علیه‌السّلام در این راه قدم گذاشت، پیچیده‌تر بود؛ و امروز هم روابط انسان‌ها همچنان پیچیده‌تر می‌شود. راه‌ها نزدیک شده، ارتباطات آسان شده، اما رابطه‌ها دشوارتر و پیچیده‌تر شده است؛ عوامل گوناگون برای یک حادثه متراکم‌تر شده است. امروز کسانی که در جایگاه آن روز یزیدبن‌معاویه قرار دارند، می‌توانند همّت خودشان را متوجّه به همه دنیا کنند؛ یعنی طغیان و فساد را به سمت همه بشریّت سوق دهند. این کاری است که امروز با ارتباطاتِ نزدیک، عملی است و متأسفانه این طغیان در دنیا وجود دارد و رشد کرده است. فناوری پیشرفته و دانش پیچیده بشری همان قدر که سهولت و سرعت را در اختیار مردم عادی گذاشته، به همان اندازه و بیشتر، امکانات و سهولت و سرعت را در اختیار انگیزه‌های ناپاک قرار داده است. امروز قدرت‌های طاغوتی دنیا می‌توانند هدف خودشان را سلطه بر جهان، همه بشریت و بر همه ثروتهای بشری قرار دهند؛ می‌توانند هدف خودشان را کوبیدن همه‌ی موانعی که آنها را از این راه باز می‌دارد، قرار دهند؛ و متأسفانه در مواردی طغیان‌های بزرگ که نشانگر یک چنین اهداف پلید و خبیثی است در دنیا مشاهده می‌شود. امروز وظیفه خیلی سنگین است.] ۱۳۸۰/۱۲/۲۷ {کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا} 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
🔻 حمایتی که چوب پالایش می خورد: تحلیلی از طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» ✍️ دکتر رسول جلیلی 🔹در هفتم خرداد۱۳۹۹، یادداشتی تحت عنوان «مجلس یازدهم لطفاً جُور شورایعالی فضای مجازی را بکشد» را در تابناک منتشر نمودم: https://b2n.ir/t70949 🔹در آنجا به مشکلات دهه گذشته فضای مجازی و عدم توجه به ظرفیت شورایعالی فضای مجازی در رفع نیازها و استفاده از فرصتهای فضای مجازی اشاره داشتم و از مجلس یازدهم که در آستانه تشکیل بود عاجزانه خواهش نمودم که ورود نماید و وظیفه خود را در تصویب قوانین مورد نیاز و تحکیم مبانی حاکمیتی جمهوری اسلامی در فضای مجازی و تعیین تکلیف مبادی تنظیم گری حوزه های نوظهور به انجام برساند. 🔹در ماههای ابتدایی مجلس یازدهم، چندین طرح توسط هیات رئیسه وصول و در رسانه‌ها مطرح شد. اولین و جنجالی ترین طرح، طرحی تحت عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» بود که نظر همه ما را جلب نمود و اشکالات فراوانی به آن وارد بود. هم اعتراض نمودم و هم اعلام همکاری برای اصلاح، قبول نمودند. 🔹 توسط جمعی از نخبگان در یک سازمان مردم نهاد (سَمَن)، طرح را شخم زدیم و به مرکز پژوهشهای مجلس تقدیم نمودیم. عمده پیشنهادهای ما مقبول و برخی نامقبول افتاد. از جمله پیشنهادهای مقبول، تغییر عنوان به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» بود که همان عنوان کنونی است. 🔹 بنده در این نوشتار به عنوان حامی اصل طرح و منتقد بخش کوچکی از طرح، مطالبم را خدمتتون عرضه می دارم: 📌 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://famp.ir/?p=9641 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
#اینفوگرافیک 🔴 رئیس شرکت فایزر کیست؟ "سرمایه‌داران کلان بین‌المللی برای آینده سرمایه‌های‌شان برنام
🔴 رئیس شرکت فایزر کیست؟ "سرمایه‌داران کلان بین‌المللی برای آینده سرمایه‌های‌شان برنامه دارند فقط اینکه آینده ثروت و قدرت آن‌ها با آینده زیست بشریت گره خورده ‌است." 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره ‌بیست‌و هفتم ◾️انقلاب دانشگاهی ذیل رفرم زیربنایی جامعه ایران ✔️ همچنین در
⚫️ 🧠 شماره ‌بیست‌ و هشتم ◾️چه کسی دکتر مجتهدی را انتخاب می‌کند؟ ✔️ شاه شخصاً دکتر مجتهدی را احضار می‌کند و او را بین دوکار مخیر می‌کند. درحالی‌که هم شاه و هم خود او می‌دانستند کار دوم را انتخاب خواهد کرد: یعنی ساخت دانشگاهی بزرگ از لحاظ علمی وصنعتی در تهران. ✔️ دکتر مجتهدی انتخابش برای این ماموریت را عجیب می‌شمارد: «[شاه] تا این حرف را زد من تعجب کردم، چون هیچ ارتباطی با دربار نداشتم،...چه کسی مرا معرفی کرده؟ کی گفته؟ یا خودش به این فکر افتاده؟» ✔️ شاه برای مدت نامحدود تولیت عالیه دانشگاه می‌شود، و طبق فرمانی مجتهدی را به عنوان نایب التولیت عظمی دانشگاه منصوب می‌کند. ✔️ اساس‌‌نامه توسط دکتر مجتهدی و دکتر ادیب تدوین می‌شود. در ماده ۲۲ اساسنامه تاسیس دانشگاه صنعتی آریامهر(شریف) پس از اینکه شاه تاسیس آن را مشخصاً به طرح «جامعه صنعتی آینده ایران» مربوط می‌سازد، و انحصار هیئت امنای آن را در اختیار دربار و نزدیکان خود قرار می‌دهد آمده است: «برنامه تعلیماتی هر یک از دانشکده‌ها طبق برنامه یکی از دانشکده‌های مشابه بزرگ دنیا تنظیم خواهد شد و پس از تصویب شورای دانشگاه به اطلاع شورای مرکزی دانشگاه ها خواهد رسید و به موقع به اجرا گذارده خواهد شد.» 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
⭕️ بیانات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ 🔍 رسانه شناخت صحنه 🔆 ما طرف‌دار ملّت افغانیم 🔻 انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ... در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می‌کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل‌های مختلف درمی‌آید. یک مظهرش امروز وضعیّت افغانستان است. 🔻بیست سال آمدند افغانستان را اشغال کردند و در این بیست سال انواع و اقسام ظلم‌ها را به افغانها کردند؛... یک قدم هم برای پیشرفت افغانستان برنداشتند؛ یعنی افغانستان امروز از لحاظ پیشرفت‌های مدنی و پیشرفت‌های عمرانی و مانند این‌ها از آن زمان اگر عقب‌تر نباشد جلوتر نیست؛ یعنی هیچ کار نکردند. حالا هم که دارند می‌روند با این فضاحت [همراه است] 🔻به ‌هر حال در مورد افغانستان ما طرف‌دار ملّت افغانیم؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند؛ انواع و اقسام دولت‌ها در این سال‌ها در افغانستان سر کار آمده‌اند. دولتها می‌آیند و می‌روند، آن که باقی می‌ماند ملّت افغانستان است؛ ما طرف‌دار ملّت افغانستان هستیم. نوع رابطه‌ی ما با دولت‌ها هم به نوع رابطه‌ی آنها با ما بستگی دارد. و امیدواریم که ان‌شاءالله خدای متعال خیر مقدّر بفرماید برای مردم افغان و آنها را از این وضعیّت نجات بدهد و ان‌شاءالله وضعشان را به بهترین وجهی قرار بدهد و تفضّلات خودش را بر آنها نازل کند و بر ما ان‌شاءالله. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره ‌بیست‌ و هشتم ◾️چه کسی دکتر مجتهدی را انتخاب می‌کند؟ ✔️ شاه شخصاً دکتر مجت
⚫️ 🧠 شماره ‌بیست‌ و نهم ◾️چه کسی دکتر مجتهدی را برکنار می‌کند؟ ✔️ بنابراین مجتهدی با چندین دانشگاه خارجی ارتباط می‌گیرد.دانشگاه‌های آمریکا طبق الگویی که در دانشگاه پهلوی بنا کرده بودند پول مطالبه می‌کنند درحالی‌که انگلستان آلمان و فرانسه که احتمالا دنبال جای‌پایی برای خود در ایران بودند نه‌تنها پولی مطالبه نمی‌کنند بلکه قول مساعدت مالی می‌دهند، لذا مجتهدی با آمریکایی‌ها قرارداد نمی‌بندد و با امپریال‌کالج لندن، زوریخ آلمان و سوربن فرانسه قرارداد می‌بندد. ✔️ آنچه از ظاهر خاطرات مجتهدی برمی‌آید این است که او سرسخت بوده و اهل مماشات نبوده؛ بعلاوه با آن‌که ۳۴سال رئیس کالج آمریکایی‌ها بود و از میسیونرها تمجید می‌کرد، اما از فرانسه (که مدل قبلی آموزشی کشور بود) و دیگر کشورها پرهیز نداشت. اقدام آخرش نیز در مورد قراردادها، حجت را بر آمریکا تمام کرد که ریاست این دانشگاهِ پیشگام باید تغییر کند. ✔️ مجتهدی که خود را فاقد آگاهی سیاسی می‌دانست و نیز هنوز نمی‌دانست چگونه برای ریاست این دانشگاه انتخاب شده بود، ماجرای برکناری‌اش را نیز با حیرت شرح می‌دهد که ده بیست نفری از سفارت آمریکا آمدند و از دانشگاه و دبیرستان البرز بازدید کردند. چند روز بعد دکترغفاری از واشنگتن تلفن کرد که تو عوض شدی! گفتم چطور؟ گفت بجای تو رضا تعیین شده.(رضا را که حتی به عنوان دبیر هم استخدام نکرده بودند؛ یک موقعی کارمند ژنرال موتور بود؛ بعد هم اسمش را گذاشت پروفسور! حالا از آمریکا می‌آید.) 🌐 @shenakhte_sahne
◼️ حضرت آیت‌الله‌العظمی سید محمد سعید حکیم ( از مراجع چهارگانه نجف اشرف) به ملکوت اعلا پیوست. 🌐 @shenakhte_sahne
🔵 در آن روزگاری که ملت ایران همه در خواب بودند... 🔻به مناسبت ۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری - روز مبارزه با استعمار انگلیس 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
🔻گفتگو با «سید احمد موسوی مبلغ» خبرنگار و تحلیلگر باسابقه افغانستان و رئیس خبرگزاری اطلس 🔸وبگاه تحولات جهان اسلام🔸 *️⃣ سوالات مصاحبه: 1️⃣ آخرین وضعیت مردم افغانستان و همچنین شیعیان در این کشور را توضیح بدهید. مسائلی نظیر رفتار طالبان با مردم، افزایش مهاجرت، مشکلات معیشتی نظیر بیکاری، گرانی و… مدنظر است. 2️⃣ دسته بندی احزاب شیعه در افغانستان چگونه است؟ آقای عبدالغنی علیپور در بهسود چطور؟ آیا ایشان هم وابسته به دسته‌ی خاص سیاسی هستند؟ 3️⃣ موضع بزرگان اهل تشیع و احزاب در خصوص تحولات اخیر افغانستان چیست؟ 4️⃣ آینده افغانستان را چگونه می‌بینید؟ سهم شیعیان از حکومت چه خواهد بود و در صورتی که حکومت فدرالی در این کشور تشکیل شود، آیا شیعیان می‌توانند قسمتی از نوع حکومت را به خود اختصاص دهند؟ ▶️ برای شنیدن پاسخ ها کلیک کنید: https://b2n.ir/n68561 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
🔴 مبارزه با مفاسد اقتصادی و خطر نفوذ در دستگاه علما؛ دو محور مهم بیانات آیت‌الله‌العظمی مکارم در دیدار با وزیر اطلاعات ⭕️ برای این که مشکلات اقتصادی حل شود باید جلوی افراد فاسد و مفسد گرفته شود..سه گروه اند که کار اقتصاد مملکت را خراب می کنند؛ گروهی همان افراد قاچاقچی هستند که از طریق قاچاق اجناس و کالا و بعضا زد و بند با برخی از مسؤولان کار خود را به پیش می برند.. دسته دیگر رانت خواران اند که اجازه نمی دهند اقتصاد کشور سامان پیدا کند؛ آنان از دولت تسهیلات بسیار خوبی می گیرند و بعد هم به تعهدات خود عمل نمی کنند..برخی از تجار و کسبه بی انصاف دسته سومی هستند که اجازه نمی دهند آرامش به بازار و سفره مردم باز گردد؛ ⭕️ اگر تنها بیاییم به همین مجازات اقتصادی اکتفا کنیم، مغازه ها را ببندیم و جریمه کنیم، با این امور، مشکل اقتصادی حل نمی شود، ریشه‌ها را باید درست کرد. ⚠️ خطر نفوذ در قم به ویژه با توجه به مرکزیت حوزه های علمیه، بیش از دیگر شهرها است؛ دولت های خارجی برای نفوذ در دستگاه علما و دانشمندان و مراجع نقشه های مهمی دارند؛ در این خصوص واقعا باید هوشیار بود؛ و در این زمینه وزارت اطلاعات باید به خوبی نقش آفرینی کند. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره ‌بیست‌ و نهم ◾️چه کسی دکتر مجتهدی را برکنار می‌کند؟ ✔️ بنابراین مجتهدی با
⚫️ 🧠 شماره سی‌ام ◾️عقب‌مانده [قسمت‌ِآخر از فصلِ‌اول] ✔️منابع قدرت در جهان‌امروز تغییر یافته و طالبان‌قدرت با درک آن پیوسته کوشیده‌اند تمام منابع قدرت جدید را تصاحب کنند که همان تصاحب فکرها،اندیشه‌ها و ایده‌هاست که از آن با عنوان «استعمار علمی» یاد می‌شود. ✔️چرا استعمار علمی؟-علم را سلطان نامیده‌اند چون ثروت‌آفرین و قدرت‌آفرین است؛آن‌که به سرچشمه علم مسلط شود دیگران را وابستگی به اوست،شاید برای همین است که زکات علم را نشر،آفت علم را تکبر و آفت علما را حب ریاست دانسته‌اند؛حال بپرسیم: آیا کسانی‌ که در قرن‌های اخیر جریان‌های علمی بشری را تصاحب کرده‌‌اند،آن را با دیگران به اشتراک گذارده یا ازآن به‌عنوان منبع‌قدرت و ابزاری جهت سلطه‌گری‌سیاسی،اقتصادی‌وفرهنگی و ایجادمانع دربرابر جوشش سایر جریان‌های علمی استفاده کرده‌اند؟ ✔️دراین سی‌قسمت دیدیم که چگونه سنت علمی‌بومی‌ایران در قرن‌اخیر تحت‌اثر و نفوذ دو سنت جدید آموزش‌عالی که متاثر از ارزش‌های غربی بوجود آمده بود به‌حاشیه رفت وچگونه از دل این تحولات،سنت مدارس‌آمریکایی متولد شده و تا مرحله بلوغ یعنی تاسیس دانشگاه رسید. ✔️دانشگاه را نهادی بدانیم که غرب برای متمرکز کردن منابع خود روی نیازهایش ازآن استفاده می‌کند و این امر نه‌تنها در ایران که‌در همه‌کشورهای منطقه به شکل شدیدتری در حال ترویج و گسترش است تا اندیشه‌اسلامی را به عنوان علم رایج منطقه استحاله و برای علم‌خود مرجعیت ایجاد کند.در فصل‌بعد به‌این موضوع می‌پردازیم.ان‌شاءالله 🌐 @shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره سی‌ام ◾️عقب‌مانده [قسمت‌ِآخر از فصلِ‌اول] ✔️منابع قدرت در جهان‌امروز تغییر
🔶رابطه هزار ساله علم و دین در ایران ➕ ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌اول در کشور ما هزار سال علم و دین در کنار یکدیگر بودند. علمای بزرگ تاریخ ما ‌-پزشکان بزرگ، منجّمین بزرگ، ریاضی‌دان‌های بزرگ؛ آن کسانی که امروز نامشان و اکتشافاتشان هنوز در دنیا مطرح است- جزو علماءبا‌لله‌ بودند؛ جزو صاحبان دین و متفکّران دینی هم بودند. ابن‌سینایی که هنوز کتاب طبّ او در دنیا به‌عنوان یک کتاب زنده‌ی علمی مطرح است، ابن‌سینایی که در این هزار سال در شئون مختلف به‌عنوان یک چهره‌ی برجسته‌ی تاریخ بشر در همه‌ی صحنه‌های علمی دنیا مطرح بوده و هنوز هم مطرح است و در تاریخچه‌ی علم در عالم، بعضی چیزها به نام او ثبت شده است، یک عالم دینی هم هست؛ همین‌طور محمّدبن‌زکریّای رازی، همین‌طور ابوریحان بیرونی، همین‌طور دیگر علما و دانشمندان و متفکّرین و مکتشفین و مخترعین دنیای اسلام؛ این وضع کشور ما و دنیای اسلام ما بود. تا وقتی دین حاکم بود، تا وقتی صحنه‌ی زندگی مردم از دین و نفوذ معنوی دین بکلّی خالی نشده بود، وضع این‌جور بود.(۱) 🔻ادامه دارد... 📌(۱) آیت‌الله خامنه‌ای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹ 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
🔻ایران تغییرات مرزی را تحمل نمی‌کند. ✍️سعدالله زارعی تحولات در مرزهای شمال غربی ایران می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر وزن سیاسی ایران و روسیه در تحولات منطقه قفقاز و حتی فراتر از آن داشته باشد. آنچه اکنون در مرزهای شمال غربی ایران مشاهده می‌شود، شکل‌گیری یک اتحاد نامرئی بین آمریکا، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و رژیم صهیونیستی است و هدف‌گذاری آن ایجاد یک تغییر ژئوپولیتیک با نتایج راهبردی علیه دو کشور ایران و روسیه است. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد . . . 📌 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://b2n.ir/f95171 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
🔶رابطه هزار ساله علم و دین در ایران ➕ ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌اول در کشور ما هزار سال علم و دین در ک
🔶جدایی علوم رایج از علوم دینی، چرا و چگونه؟ ➕ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌دوم از وقتی‌که اروپایی‌ها و غربی‌ها و سیاستمداران صهیونیست و متفکّرانی که نشسته بودند برای نابودی دنیای اسلام نقشه کشیده بودند،دانش را همراه با سیاست وارد کشور ما کردند، علم را از دین جدا کردند؛ رشته‌ی دین یک رشته‌ی خالی از علم شد و رشته‌ی علم، یک رشته‌ی خالی از دین.در حوزه‌های علمیّه، دروس علم با پیشرفت‌های جدید راه داده نشد. دنبال این باید گشت که چرا در دهه‌های این قرن و قرن گذشته،فراگرفتن دانش های غیردینی ‌-همین علوم‌رایج که قبل‌از آن در حوزه‌ها تعلیم و تعلّم میشد- در حوزه‌های علمیّه نیامد و چرا علما که خود متفکّرینی بودند و ورّاث و صاحبان همین علوم در دوره‌های گذشته بودند، آنها را طرد کردند. دو مؤثّر و عامل وجود داشت و هر دو مربوط میشد به اینکه غربی‌ها متصدّی و صاحب علم و دانش طبیعی در محیط عالم شده بودند.این‌دو مؤثّر،یکی این بود که علمای دین،علمی را که به‌وسیله‌ی دشمنان دین و کفّار میخواست ترویج بشود، با چشم بدبینی نگاه می‌کردند و طرد می‌کردند؛و عامل دوّم این بود که همان دشمنان و همان کفّار حاضر نبودند علم را که در اختیار آنها بود،به داخل حوزه‌های علمیّه که مرکز دین بود،راه بدهند و نفوذ بدهند.هر دو از یکدیگر گریزان و با یکدیگر دشمن [بودند]؛و علّت اصلی هم این بود که علم،ابزاری بود در دست سیاستهای ضدّدین؛درهمه جای عالم و ازجمله در کشورهای اسلامی.(۱) 🔻ادامه دارد... 📌(۱) آیت‌الله خامنه‌ای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹ 🌐 🔘@shenakhte_sahne
شناخت صحنه
🔶جدایی علوم رایج از علوم دینی، چرا و چگونه؟ ➕ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌دوم از وقتی‌که اروپایی‌ها و غرب
🔶 پایه‌گذاری دانشگاه در ایران بر مبنای غیر دینی ➕ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌سوم قرن نوزدهم که قرن اوج تحقیقات علمی است در عالم غرب، عبارت است از قرن جدایی از دین و طرد دین از صحنه‌ی زندگی؛ و این در کشور ما اثر گذاشت: پایه‌ی اصلی دانشگاه ما بر مبنای غیردینی گذاشته شد؛ علما از دانشگاه روگردان شدند و دانشگاه هم از علما و حوزه‌های علمیّه روگردان شد. این پدیده‌ی مرارت‌بار، هم در حوزه‌ی علمیّه سوء اثر گذاشت و هم در دانشگاه‌ها. در حوزه‌های علمیّه سوء اثر گذاشت، زیرا علمای دین را صرفاً محدود کرد و محصور کرد به مسائل ذهنیِ دینی ولاغیر؛ آنها را از تحوّلات دنیای خارج بی‌خبر نگه داشت؛ پیشرفت‌های علم از نظر آن‌ها پوشیده ماند. ضرورت تحوّل در فقه اسلام و استنباط احکام دینی ‌-که همواره در تحوّلات عظیم جهانی، چنین تحوّلی در استنباط دین و فقه اسلام وجود داشته است و فقه برای رفع نیاز جامعه، مستند به قرآن و سنّت است- و روح تحوّل‌گرایی در حوزه‌ها از بین رفت؛ حوزه‌ها از واقعیّت زندگی، از حوادث دنیای خارج، از تحوّلات عظیمی که به وقوع می‌پیوست، بی‌خبر ماندند و محدود شدند به یک سلسله مسائل فقهی و غالباً فرعی . . . و غالباً دور از حوادث مهم و مسائل مهمّ زندگی. این ضربه‌ای بود که به حوزه‌های علمیّه وارد آمد. و دست سیاست‌ها هم از این استفاده کرد و با تبلیغات و با روش‌های شیطنت‌آمیز، حوزه‌ها را هرچه توانستند از تحوّلات زندگی دورتر کردند.(۱) 🔻ادامه دارد... 📌(۱) آیت‌الله خامنه‌ای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹ 🌐 🔘@shenakhte_sahne
شناخت صحنه
🔶 پایه‌گذاری دانشگاه در ایران بر مبنای غیر دینی ➕ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌سوم قرن نوزدهم که قرن اوج
🔶اداره دانشگاه در اراده دل‌باختگان ➕ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌چهارم و امّا دانشگاه ‌-که خشت اوّل آن جدای از حوزه‌ی علمیّه و جدای از دین نهاده شده بود- افتاد در مشت کسانی که نه از دین بهره‌ای داشتند و نه از اخلاق اسلامی و نه از اخلاق سیاسی و نه از احساس وجدان یک شهروند نسبت به کشورش و ملّتش. در طول هفتاد سال اخیر، بیشتر کسانی که زمام امور تحصیلات عالیه در این کشور به دست آنها بوده است ‌-جز یک عدّه‌ی معدودی از قبیل امیرکبیر در اوایل، و بعد هم چند نفری که بسیار معدود هستند- و غالب کسانی که مسائل آموزش عالی به اراده‌ی آنها و تدبیر آنها ارتباط پیدا می‌کرده، کسانی بودند که برای آنها منافع ملّت ایران در مقابل منافع بیگانگان از هیچ رجحانی برخوردار نبود؛ بیشتر به فکر چیزهای دیگری بودند تا آینده‌ی این ملّت و آینده‌ی این کشور.(۱) 🔻ادامه دارد... 📌(۱) آیت‌الله خامنه‌ای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹ 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⭕️ بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ 🔍 رسانه شناخت صحنه 🔆 حضور بیگانگان در ارتش های منطقه، تضعیف کننده امنیت و استقلال ملت‌ها 🔻امنیّت مهم‌ترین مسئله‌ای است که در نگاه به نیروهای مسلّح باید مورد توجّه قرار بگیرد. امنیّت یک کشور، زیرساخت اساسی‌ برای همه‌ی فعّالیّت‌های در جهت پیشرفت در این کشور است. 🔻 امنیّت کشور باید در قبضه‌ی بیگانگان نباشد؛ این چیز مهمّی است. امروز برای مردم ما و کشور ما یک امر عادی است که امنیّت کشور در قبضه‌ی نیروهای مسلّح خودی و فرزندان خود این کشور است، لکن همه ‌جای دنیا این‌ جور نیست؛ حتّی کشورهای پیشرفته. شما ملاحظه کردید در این بگومگوهای اخیری که بین اروپا و آمریکا اتّفاق افتاد و اروپایی‌ها اعلام کردند که آمریکا از پشت به آنها خنجر زده، بحث بر سر این است که اروپا نیاز دارد به اینکه امنیّت خودش را با نیروی خودش -یعنی با قطع نظر از ناتو که قلم عمده‌اش آمریکا است- تأمین کند. 🔻یکی از فاجعه‌بارترین مصیبت‌ها برای کشورهای دنیا این است که بیگانه‌ها در مسائل امنیّتی آنها دخالت کنند و جنگ و صلح آنها را طرّاحی کنند و به آنها خط بدهند. 🔻 ارتش آمریکا که خب مجهّز به انواع تجهیزات گوناگونِ متعارف و فوق متعارف است، وارد کشور همسایه‌ی ما افغانستان شدند برای اینکه حکومت طالبان را سرنگون کنند؛ بیست سال در این کشور ماندند و کشتار کردند و جنایت کردند و اشغال کردند و مواد مخدّر را ترویج کردند و زیرساخت‌های محدود این کشور را نابود کردند؛ بعد از بیست سال، حکومت را دادند به طالبان و خارج شدند؛ 🔻 ما باید به این توجّه کنیم که در منطقه‌ی خود ما، حضور ارتش‌های بیگانه از جمله ارتش آمریکا مایه‌ی ویرانی و جنگ‌افروزی است؛ همه باید سعی کنند که ارتش‌ها را مستقل، متّکی به ملّت‌ها و هم‌افزای با ارتش‌های دیگرِ همسایگان و دیگرِ ارتش‌های منطقه قرار بدهند؛ صلاح این منطقه در این است. نگذاریم و نگذارند که ارتش‌های بیگانه به عنوان [تأمین] منافع ملّی خودشان -که هیچ ربطی به ملّت آنها ندارد- از هزارها فرسنگ راه بیایند و در این کشورها دخالت کنند، حضور نظامی پیدا کنند و در ارتش‌های آنها دخالت کنند. ارتش‌های خود این ملّتهای منطقه میتوانند این منطقه را اداره کنند؛ اجازه ندهید که دیگران وارد بشوند. 🔻این حوادثی هم که در شمال غربی کشور ما، در بعضی همسایه‌ها در جریان است، چیزهایی است که بایستی با همین منطق حل بشود. البتّه کشور ما و نیروهای مسلّحِ ما با عقلانیّت عمل می‌کنند؛ در همه‌ی مسائل، شیوه، شیوه‌ی عقلانیّت است -اقتدار همراه با عقلانیّت- و دیگران هم خوب است با عقلانیّت عمل بکنند و نگذارند که این منطقه دچار مشکلی بشود. آن کسانی که برای برادران خود چاه می‌کنند، خودشان اوّل در چاه می‌افتند: مَن حَفَرَ لِاَخیهِ بِئراً وَقَعَ فیها. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
🔶اداره دانشگاه در اراده دل‌باختگان ➕ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌چهارم و امّا دانشگاه ‌-که خشت اوّل آن جد
🔶قلوب جوشنده مردم، چشمه دانش هر سرزمین ➕ ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌پنجم این تصادفی نیست که ایران و ملّت ایران با آن سابقه‌ی تاریخیِ علمی، با این استعداد درخشانی که دارد ‌-همه‌ی کسانی که روی مسائل ملّت‌ها کار کرده‌اند و ما اطّلاع داریم، درباره‌ی ملّت ایران گفته‌اند که ملّت ایران دارای یک استعداد بالاتر از متوسّط استعدادهای بشری است- با آن فرهنگ غنیّ عمیقِ اسلامی، با داشتن دانشمندان بسیار بزرگ در طول قرن‌های متوالی، با وجود شوق و علاقه‌ی طبیعی مردم ایران به آموختن و دانستن -با همه‌ی این‌ها- شما نگاه کنید ببینید در این ۱۵٠ سال، ۲٠٠ سالی که دنیا چهارنعل به سمت معلومات و دانش و قلّه‌های علم حرکت کرده، جزو گروه‌ها و ملّت‌های عقب‌افتاده قرار گرفته؛ این یک چیز تصادفی نیست. اگر این ملّت را به حال خود هم وامی‌گذاشتند، در علوم جلو می‌افتاد. بیشتر دانش‌هایی که در دنیا شکفته است، اوّل از قلب خود مردم و از درون خود جوامع جوشیده و سر کشیده. اگر این ملّت را رها هم می‌کردند، این ملّت در علوم پیشرفت می‌کرد، پابه‌پای دنیا پیش می‌رفت و این‌قدر عقب نمی‌ماند. دست‌های خیانتکار، دست‌های غافل، دست‌های مزدور ‌-بخصوص بعد از آنکه راه معلومات روز و علوم روز غربی در ایران باز شد- کاری کردند که این ملّت عقب بماند، پیشرفت نکند.(۱) 🔻ادامه دارد... 📌(۱) آیت‌الله خامنه‌ای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹ 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
🔶قلوب جوشنده مردم، چشمه دانش هر سرزمین ➕ ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌پنجم این تصادفی نیست که ایران و مل
🔶کارگری علمی، محصول علم بی ریشه ➕ضمیمه شماره سی‌ام؛ بخش‌ششم یک ملّتی با این سابقه‌ی درخشان تاریخی، در دوران ستم فراگیرِ حکومت پادشاهی در این کشور و بدتر از همه در این ۱۵٠ سال، ۲٠٠ سال اخیر ‌-یعنی اواخر قاجاریّه و همه‌ی دوران پهلوی- از لحاظ پیشرفت علمی در این حدّ تنزّل [قرار گرفت]. این کاری است که انجام دادند و عمده‌علّتِ این مسئله، جدایی دین از علم در کشور ما بود. علمای ما، دانشمندان و محقّقین علوم طبیعی در کشور ما از دین جدا ماندند، پس به درد مردم‌شان و کشورشان و ملّت‌شان نخوردند. خوب‌ترهایشان و بهترین‌هایشان رفتند برای بیگانگان مفید واقع شدند، عدّه‌ای هم در همین جا بودند و برای بیگانه‌ها کار کردند! روشنفکرانی که در همین دانشگاه‌ها درس خواندند، همان‌هایی بودند که در طول حکومت پهلوی، اداره‌ی این کشور را به خائنانه‌ترین وجهی بر عهده داشتند و به این ملّت خیانت کردند. این‌ها متخرّجین همین دانشگاه‌ها بودند. و خدا رحم کرد که انقلاب اسلامی به وجود آمد و پدید آمد. آن نسلی از روشنفکرانِ متأخّرِ این جامعه که بتدریج فارغ‌التّحصیل شده بودند و به سمت کارهای سیاسی می‌رفتند، به قدری نسل بی‌ریشه و بی‌اعتقاد و بی‌پیوندی بودند که خدا می‌داند اگر آن‌ها بر سر کار می‌آمدند، با این ملّت و با این کشور چه می‌کردند؛ هست و نیست و بود و نبود این ملّت را می‌سوزاندند و از بین می‌بردند.(۱) 📌(۱) آیت الله خامنه‌ای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹ 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
🔔 مرکـز رصد و مطالعات فـرهنگی اجتماعی با همکاری ستاد جبهه فرهنگی اجتماعی آذربایجان شرقی برگزار می‌کند: 🔹 نشست مجازی هم اندیشی تحلیل ابعاد فرهنگی و اجتماعی تحولات مرزهای شمال غربی کشور و تعیین نقش‌های جبهه فرهنگی مردمی در مواجهه با آن 🔸 با ارائه آقایان دکتر حسن گلی(دیپلمات سابق ایران در باکو) و علی صمدزاده (کارشناس مسائل منطقه) 🔹 با حضور دبیران، معاونین هدایت راهبردی و شبکه‌سازی و هدایت عملیات مجامع استانی و تخصصی 📌 لینک ورود به هم اندیشی در فضای مجازی (ورود به عنوان مهمان): 🌐 https://gharar.sshb.ir/b/px3-yrb-z5m-kj9 ⏰ زمان: شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵-۱۷ 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne