eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
731 دنبال‌کننده
34 عکس
10 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دعاها و اذکار
آیه‌ای زیبا و دعایی معتبر برای ایمن شدن از خطر زلزله 📖 إنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا (سوره فاطر؛ ایه 41) ترجمه: بی تردید، خداوند ، آسمانها و زمین را از زوال (فرو افتادن از مدار) نگه می‌دارد، و اگر زوال یابند هیچ کس جز او آنها را نگاه نمی‌دارد، براستی که او بردبار آمرزگار است‌ در روایتی آمده که پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمودند تلاوت آیه بالا موجب ایمنی از خراب شدنِ ساختمان (بر سر انسان) است. (1) همین مضمون از امام رضا (ع) نیز نقل شده است.(2) همچنین در روایتی منسوب به امام صادق (ع)، تلاوت این آیه در سجده و بعد از نماز آیاتی که برای کسوف خوانده می شود، توصیه شده است. (3) در روایتی دیگر آمده که امیرالمومنین (ع) این آیه را هنگام زلزله میخواندند و سپس آیه زیر را نیز می افزودند: ُ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيم‏ (سوره حج؛ آیه 65) (4) در روایتی دیگر نقل شده که امام صادق (ع) با اقتباس از آیه مورد بحث، دعای زیر را برای ایمنی در هنگام زلزله توصیه کردند: يَا مَنْ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَمْسِكْ عَنَّا السُّوءَ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير ترجمه: ای کسی که اسمانها و زمین را از نابودی نگاه داشته ای و اگر نابود شوند کسی جز تو نمی تواند انها را حفاظت کند و او بردبار و بخشنده است بر محمد و ال محمد درود فرست و ما را از ناگواری مصون بدار که تو بر هر کاری توانا هستی در این روایت نیز آمده که "هرکس این دعا را هنگام خوابیدن بخواند خانه بر سرش خراب نخواهد شد ان شاء الله تعالی". (5) ————————————- پانوشت‌ها: (1) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج 4 ، ص: 371 (2) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 471 و ثواب الاعمال، ص 152 (3) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 543 و علل الشرائع، ج‏2، ص: 556 و شیخ مفید، المقنعة، ص: 210 (4) شیخ صدوق (ره)، علل الشرائع، ج‏2، ص: 555 (5) شیخ طوسی، تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏3، ص: 294 عضویت در کانال دعاها و اذکار معتبر👇 @doa_zekr @doa_zekr
رابطه برخی از گناهان عمومی با بلاهای فراگیر با سند معتبر از امام باقر (ع) نقل شده که فرمودند: " وَجَدْنَا فِي كِتَابِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ وَ إِذَا طُفِّفَ الْمِكْيَالُ وَ الْمِيزَانُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِينَ وَ النَّقْصِ وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّكَاةَ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا مِنَ الزَّرْعِ وَ الثِّمَارِ وَ الْمَعَادِنِ كُلَّهَا وَ إِذَا جَارُوا فِي الْأَحْكَامِ تَعَاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِذَا نَقَضُوا الْعَهْدَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ إِذَا قَطَّعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ وَ إِذَا لَمْ يَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ يَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْ يَتَّبِعُوا الْأَخْيَارَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ شِرَارَهُمْ فَيَدْعُوا خِيَارُهُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ." (1) ترجمه: "در نوشته ای که از پیامبر خدا (ص) {برای ما} باقی مانده دیدیم که (نوشته بود:) پس از من وقتی زنا آشکار (و رایج) گردد مرگهای ناگهانی بسیار شود، وقتی کم‌فروشی کنند، خدا آنان را به قحطی و کمبودهای اقتصادی دچار فرماید، اگر از پرداخت زکات خودداری کنند زمین نیز برکات خود در مزارع، باغهای میوه و معادن را از آنان دریغ می‌کند، اگر در (دادگاه ها) حکم های ناحق صادر کنند، در ظلم و تجاوز به حقوق یکدیگر همکار شوند، اگر پیمان و میثاق {با اقلیتهای دینی} را زیر پا بگذارند خدا دشمنانشان را بر آنها مسلط فرماید، هرگاه رسیدگی (مالی و عاطفی) به بستگان را کنار بگذارند اموالشان در دست اشرار متراکم گردد و اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده، از خوبان {که} از خاندانِ من {هستند} پیروی نکنند، خدا بدکارانشان را بر آنها مسلط فرماید که خوبانشان (از خدا و مردم برای اصلاح امور جامعه) درخواست خواهند کرد ولی خواسته‌شان اجابت نمی‌شود {و صدایشان به جایی نمی‌رسد)" (1) توضیح: 1 - متن عربی حدیث فوق را از کتاب کافی کلینی نقل کردیم گرچه شیخ صدوق نیز شبیه همین روایت را با سند دیگری در کتاب "علل الشرایع" آورده اما به جای "کتاب رسول الله ص"، عبارت "کتاب علي ع" را آورده است(2). تفاوت نسخه بین روایت کلینی و صدوق در این مورد خاص، اشکالی ایجاد نمی کند زیرا آنچه به نام "کتاب علی (ع)" مشهور بوده مطالبی بوده که ایشان از پیامبر (ص) شنیده و به رشته تحریر در آورده بود بنابراین می توان آن را "نوشته ای از رسول الله ص" نیز نامید. این کتاب در میان ائمه (ع) به ارث می‌رسید که گاهی برای بیان برخی از تعالیم دینی به آن استناد می‌فرمودند. 2 - علامه مجلسی (ره)، در کتاب "مرآة العقول" تصریح کرده که سند حدیث بالا در کتاب کافی کلینی، صحیح است.(3) 3 - معنای حدیث بالا این نیست که همه کسانی که دچار بلا و مصیبت یا بیماری می‌شوند لزوما و بدون استثنا گناهکار بوده اند زیرا به قول معروف "هر گردویی گِرد است اما هر گِردی گِردو نیست". اساسا بلا و سختی برای همگان - حتی برای پیامبران (ع) - مقدّر شده و برای مومنان، امتحان و فرصتِ تکامل و کسب پاداش است و گاهی کفاره گناهان و موجب پاک شدنِ انسان است اما برای دشمنان خدا، عذاب یا هشدار است. به طور کلی حوادث و بلاها دارای ابعاد متنوع و چندبُعدی هستند و بسیاری از افرادی که در شرایط سختی و بلا به خوبی از پس آزمونهای الهی بر می آیند و از کفرگویی، اعتراض به قضا و قدر الهی، انحراف از مسیر حق و غرق شدن در گناهان، خودداری میکنند و به ذکر و استغفار و صلوات و بهبودِ عملکردهای گذشته مشغول می شوند مورد رحمت و لطف خاص الهی قرار می گیرند و "تهدید" را به "فرصتهای بزرگ در دنیا و آخرت" تبدیل می کنند زیرا "صبر" که به معنای "استقامت در راه حق" است از بزرگترین فضایل است و پاداشی عظیم دارد. پانوشت‌ها ————————————————————- (1) کلینی، الكافي (چاپ المکتبة الإسلامية)، ج‏2، ص: 374 (2) صدوق، علل الشرائع، ج‏2، ص: 584 (3) مجلسی، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏11، ص: 72 عضویت در کانال بررسی روایات و احادیث 👇 @shenakhtehadis @shenakhtehadis
حدیثی با سند معتبر درباره ختم قرآن در ماه رمضان: کلینی در کتاب الكافي (ج2، ص618، حدیث پنجم) با سند معتبر نقل کرده است که ابو بصير از امام صادق عليه السّلام پرسيد: آیا ( خوب است که) قرآن را در يك شب ختم کنم؟ امام(ع) فرمود: نه عرض كرد: در دو شب چطور؟ (یعنی نیمی را در یک شب و نیم دیگر را در شب دوم) امام فرمود: نه ابوبصیر همینطور عدد را بالا بُرد تا به شش‏ شب رسید که امام(ع) فرمودند: آرى(یعنی اگر بخواهی قرآن را به شش قسمت تقسیم کنی و هر قسمت را در یک شب بخوانی تا در طول شش شب تمام قرآن را ختم کرده باشی خوب است) سپس حضرت صادق عليه السلام به آن شخص فرمود: کسانی كه پيش از شماها بودند یعنی اصحاب حضرت محمد (ص) ، قرآن را در يك ماه و كمتر مي خواندند. قرآن را با شتاب و سرعت نبايد خواند بلكه بايد هموار و شمرده خوانده شود، و هر گاه به آيه‏ اى برخورد كردى كه در آن از آتش جهنم یاد شده باید درنگ کنی و از دوزخ به خدا پناه ببرى. سپس ابوبصیر عرض كرد: آیا در ماه رمضان قرآن را در يك شب ختم کنم؟ امام(ع) فرمود: نه. عرض كرد: در دو شب بخوانم؟ فرمود: نه. عرض كرد: در سه شب بخوانم؟ فرمود: آرى بخوان- و با دست خود اشاره كرد- آرى ماه رمضان با بقیه ماهها تفاوت دارد. ماه رمضان حق و حرمت ویژه اى دارد. ( در این ماه) هر چه می توانى نماز هم بخوان! توضیح: طبق این حدیث در خواندن قرآن نباید بیهوده شتاب کرد به شکلی که انسان بهره ای از مفاهیم آیات نبرد و تمام همتش مصروف تمام کردن سوره ها باشد از این رو برای اصحاب ائمه(ع) که زبان عربی می دانستند و اهل علم بودند اجازه داده شده بود که در غیر از ماه رمضان "هر شش روز یکبار قرآن را ختم کنند" و در ماه رمضان که تلاوت قرآن اهمیت بیشتری دارد اجازه داده بودند که هر 3 روز یکبار قرآن را ختم کنند. طبعا برای مسلمانانی که زبان عربی نمی دانند و به ترجمه نیازمند هستند این مدت بیشتر خواهد بود. اصل کلی اینست که "فَاقرأوا ما تیسّر مِنَ القرآنِ" یعنی «تا جایی که میسر است قرآن بخوانید» و نیز اینکه باید قرائت انسان همراه با "تدبّر" باشد. ضمنا حداقل قرآن خواندنی که در طول سال بر هر مومن لازم است روزانه 50 آیه است @shenakhtehadis @shenakhtehadis
4_6008138065707533910.mp3
3.59M
در شب عزاداری امیرالمؤمنین (علیه السلام) جای چه چیز مهمی در محافل و مراسم مذهبی خالی بود؟ جعلی بودن برخی از داستان های حاوی غلو و اغراق اهمیت تلاوت وصیت های مولا علی ع در شبهای احیا 7.5 دقیقه صوت مهم که در سال 98 در ایام شهادت امام علی (ع) ضبط شد. (ع) (ع) @shenakhtehadis @pasokhvoice
این روایت جعلی است👆 نشرش نکنید تا در گناهِ دروغ بستن به معصومان (ع) شریک نشوید @shenakhtehadis @shenakhtehadis
حدیث خداحافظی با ماه رمضان ... عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ : "اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً " ترجمه: شیخ صدوق (ره) با چهار واسطه از جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده که گفته است: در آخرین جمعه ماه رمضان نزد پیامبر خدا (ص) رفتم. هنگامی که مرا دید فرمود: ای جابر! این آخرین جمعه ی ماه رمضان است پس با آن خداحافظی کن و بگو: " خدایا این را آخرین ماه رمضانی که آن را روزه می‌داریم قرار نده اما اگر چنین کردی، من را مورد رحمت قرار ده نه اینکه (از رحمت و برکاتت) محروم باشم" ... منبع: شیخ صدوق، کتاب " فضائل الأشهر الثلاثة"، ص: 139 عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
برخی از عزیزان پرسیدند که برای رفع شرّ طلسم و جادو چه کنیم؟ پاسخ اینست که اولا اکثر مشکلات ما ربطی به سحر و جادو ندارد بلکه علل متعارف و عادی دارد که با بررسی و تفکر میتوان علتها را یافت. مثلا گاهی یک کلمه تلخ یا یک سخن چینی یا رفتار تحقیرآمیز و ... موجب اختلاف بین زن و شوهر یا نزاع بین دو خانواده میشود و ... گاهی عدم رعایت برخی امور دیگر، موجب مشکلاتی شده است. بنابراین نباید در تشخیص علت مشکلات، عجولانه بگوییم طلسم شده ایم. اما اگر یقین دارید که مشکلتان منشأ عادی و طبیعی ندارد و جادو و طلسمی در کار هست به توصیه های زیر عمل کنید به لطف خدا حل میشود👇 دعاهایی برای دفع شر سِحر و جادو توصیه می شود برای مصونیت از اثرات منفی سحر و طلسم های جادویی آیه ها و دعاهای زیر را بخواند و به معنا و ترجمه اش دقت کند. همچنین این آیه ها و دعاها را در برگه ای بنویسد و آن را تا کرده در پوششی قرار بدهد و به گردن خود بیاویزد یا در جیب پیراهن به نحوی که مورد بی احترامی قرار نگیرد نگهداری کند: بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ‏ « فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى‏ أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدينَ وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ‏ » (سوره یونس : آیات 80-82) وَ قَدِمْنا إِلى‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً (سوره فرقان: آیه23) بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (سوره انبیا: آیه 18) وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ وَ أُلْقِىَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبّ‏ِ الْعَلَمِينَ (سوره اعراف: آیات:117-121) قُلْنَا لَا تخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلىَ‏ وَ أَلْقِ مَا فىِ يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ كَيْدُ سَاحِرٍ وَ لَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتىَ‏ فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبّ‏ِ هَارُونَ وَ مُوسىَ‏(سوره طه: آیات 68-70) همچنین برای مصون ماندن از جادو و نیز از ترس حاکمان ظالم دعای زیر را 7 بار در سحرگاه و پس از نماز شب و قبل از نماز صبح بخواند : بسم الله و بالله سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُون همچنین دعای زیر برای دفع شر جادو سودمند است: ‏ اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَى وَ خَاصَّةِ كَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ كَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِيدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلْقِفَهَا إِفْكَ أَهْلِ الْإِفْكِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِينَ وَ مُبْطِلَ كَيْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ كَادَنِي بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَيْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّى تُرْجِعَهُ عَنِّي غَيْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ وَ لَا شَامِتٍ بِي إِنِّي أَدْرَأُ بِعَظَمَتِكَ فِي نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَكُنْ لِي مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا يَا كَرِيمُ منبع: طب الأئمة، ص 35 طبرسی، مکارم الاخلاق، ص414 کفعمی، جُنَّة الأمان الواقية، صص:228-231 عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
هدایت شده از دعاها و اذکار
دعایی برای رضایت امام زمان عج از ما.mp3
807.2K
دعا برای رضایت امام زمان (عج) از ما راوی می‌گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: چگونه دعا کنم كه خداوند، امامم را از من راضى فرماید؟ ✨ نقل است که حضرت فرمود: بگو: اللَّهُمَّ رَبَّ إمامِي وَ رَبّي، و خالِقَ إمامِي وَ خالِقي، وَ رازِقَ إمامِي وَ رازِقِي، إِرضَ عَنَّي وَ أَرضِ عَنَّي إمامِي ✨ خدایا ! اي پروردگارِ امامِ من و پرودگارِ من ! و اي آفریدگارِ امامِ من و آفريننده‌ی من ! و ای روزی‌دهنده‌ي امام من و روزي ‌رسانِ من ! از من راضي شو و امام مرا از من خشنود گردان. 📚 طبرسی، إعلام الوری بأعلام الهدي، ج ۱ ص ۵۴۵ عضویت در کانالهای ایتا و تلگرام👇 @shenakhtehadis @pasokhvoice @doa_zekr لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
دختر در احادیث.mp3
3.39M
ناگفته های جالب درباره دختران در احادیث بخش دوم : 8 دقیقه صوت (ص) (ع) عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhvoice آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
اسیر بودن زن در حدیث نبوی ص.mp3
2.13M
آیا واقعا پیامبر (ص) فرموده که زنها اسیرانی در دست شوهرانشان هستند؟ درباره حدیث «اِستَوصوا بِالنساءِ خَیراً فإنهنّ عندکم عَوان» 4 دقیقه صوت @pasokhvoice @pasokhvoice آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ اعمال ، همه بر باد است ، مگر آنچه از روی اخلاص باشد 💡نکته: فرد با اخلاص نیاز به ستایش و تعریف مردم ندارد. @shenakhtehadis @shenakhtehadis
پرسش: اخیرا مکررا در فضای مجازی نقل می شود که « در پایان معراج پیامبر ص هنگامی که می خواستند برگردند خداوند برای خداحافظی با ایشان ، عبارت یاعلی را فرموده و پیامبر ص نیز در جواب ، یاعلی گفته اند‌ بنابراین ما نیز باید این جمله را هنگام خداحافظی بگوییم». کسانی که این مطلب را نشر می دهند چند کتاب را نیز به عنوان منبع ذکر می کنند. آیا چنین روایتی در منابع معتبر وجود دارد یا خیر؟ پاسخ: این داستان کذب محض است و در هیچیک از منابع شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه - حتی با سند ضعیف - نقل نشده است. کتابهایی که به عنوان منبع آن ذکر شده اند نیز همگی از کتابهای فارسی جدید هستند و هیچیک از آنها از منابع معتبر حدیث و تاریخ شیعه نیستند. کسانی که این مطالب را جعل می کنند یا جاهلند یا دروغگوهای حرفه ای هستند و از تولید این اکاذیب اهداف خطرناکی همچون بدنام کردن شیعه و سرگرم کردن شیعیان به جعلیات و خرافات دارند. در هر حال ما به هیچ وجه مجاز به نشر چنین مطالبی نیستیم زیرا مصداق «دروغ بستن به معصومان(ع)» ، نشر اکاذیب و تخریب وجهه تشیع است. اینگونه مطالب شبیه ساخته های علی اللهی ها یا نُصَیریه و برخی از صوفیه است و ربطی به مکتب تشیع و احادیث اهل بیت علیهم السلام ندارد. گفتنی است علی اللهی ها و نُصَیریه(علویهای سوریه و ترکیه) عقاید انحرافی همچون تناسخ و حلول دارند و امیرالمومنین(صلوات الله علیه) را تقریبا دارای الوهیت و خدایی می دانند. نُصیریها فرقه ای منحرف بودند که در زمان غیبت صغری از شیعه جدا شدند و به مخالفت با نواب اربعه(چهار نایب خاص) پرداختند. پیشوای آنان که محمد بن نُصَیر نمیری بصری نام دارد ادعای بابیت کرد و انحرافات اخلاقی شدیدی داشت تا جایی که توقیعی از جانب امام(ع) در لعن وی صادر شد. عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2 آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ خیانت علمی نویسنده تاریخ طبری آیا میتوان در همه موارد به تاریخ طبری استناد کرد؟ #سواد_رسانه @mobahesegroup
غلو درباره اهل بیت (ع) - بخش 1 روایت صحیح السندی که می گوید نباید کلمه «ربّ» را برای امامان (ع) به کار برد: در روایتی با سند صحیح آمده که ابوبصیر می گوید امام صادق(ع) به من فرمودند: " ای ابومحمد! از هرکس که ادعا کند ما (امامان) ، ربّ هستیم اعلام برائت و بیزاری کن!" من عرض کردم: "خدا از او بیزار باد!" آنگاه حضرت فرمودند: " از هرکس که ادعا کند که ما (امامان) ، پیامبر هستیم اعلام برائت و بیزاری کن!" عرض کردم: "خدا از او بیزار باد!" منبع: 📚 رجال‏ الكشي صص: 297-298 توضیح: 1- یکایک راویانی که در سند این روایت هستند از شیعیان ثقه(معتبر) هستند و درباره صحت سند آن تردیدی نیست. 2 - امام صادق(ع) این سخن را در جواب گروهی از غالیان (افراطی های منحرف مدعی تشیع) بیان فرمودند که ادعا می کردند که امامان(ع) «ربّ زمین و آسمان» هستند!! این افراطیها(غالیان) احادیثی نیز برای اثبات عقاید باطل خود جعل می کردند که برخی از این روایات جعلی در کتابهای حدیث نیز نقل شده بلکه گاهی برخی از مبلغانِ کم سواد یا غافل به آنها استناد می کنند. متن عربی روایت بالا: 529 حَمْدَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ‏ جَعْفَرِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ، قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): يَا أَبَا مُحَمَّدٍ ابْرَأْ مِمَّنْ يَزْعَمُ أَنَّا أَرْبَابٌ قُلْتُ: بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ فَقَالَ: ابْرَأْ مِمَّنْ يَزْعَمُ أَنَّا أَنْبِيَاءُ قُلْتُ: بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ. منبع: رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، ص: 297-298 عضویت در کانال «بررسی روایات»👇 @shenakhtehadis @shenakhtehadis
گناهان کبیره با سند موثّق نقل شده است : یکی از اصحاب معتبرِ امام صادق(ع) می گوید از ایشان درباره گناهان بزرگ پرسیدم. امام(ع) فرمودند: " در کتاب علی(ع) آمده است که گناهان کبیره هفت مورد هستند: 1- کفر به خدا 2- قتل 3- عاق والدین 4- رباخواری بعد از آنکه (حرام بودنِ آن) به روشنی بیان شده است 5- خوردن مال یتیم به ناحق 6- فرار از جنگ 7- تعرّب بعد از هجرت (یعنی بازگشتن به محیط بی دینی پس از رهایی از آن)" عرض کردم: آیا اینها بزرگترین گناهان هستند؟ امام فرمودند: "آری " عرض کردم: گناهِ اینکه انسان به ناحق یک درهم از مال یتیم را بخورَد بزرگتر است یا ترک نماز؟ فرمود: ترکِ نماز. عرض کردم: پس چرا وقتی گناهان کبیره را بر می شمردید از ترک نماز یاد نکردید؟! فرمود: "اولین گناه بزرگی که ذکر کردم چه بود؟" گفتم: «کفر» فرمود: "خوب دیگر! ترک کننده ی نماز کافر است یعنی اگر بی دلیل (عمدا و بدون عذر) چنین کند." منبع: 📚کلینی، الکافی، ج2، صص278-279 توضیح: 1- "کتاب علی(ع)" کتابی است که امام علی(ع) از تعالیم پیامبر(ص) فراهم آورده بودند و بعد از ایشان نسل اندر نسل در بین امامان بعدی دست به دست می شده است. 2- ممکن است "کفرِ تارک الصلاة" در این روایت به معنای «کفر نعمت» و «ناسپاسی» نسبت به خداوند باشد. در هر حال کسی که نماز را ترک می کند گرچه از نظر باطنی و قلبی کافر است اما از نظر ظاهری از حقوق شهروندی عموم مسلمانان برخوردار است و مرتد به شمار نمی رود. @shenakhtehadis @shenakhtehadis
برترین کار با سند صحیح نقل شده : یکی از اصحاب امام صادق(ع) از ایشان پرسید: برترین کاری که بندگان خداوند با آن به خدا نزدیک می شوند و دوست داشتنی ترین کار در پیشگاه خداوند چیست؟ امام (ع) فرمودند: « بعد از معرفت (اعتراف به خدا و پیامبران و امامان) ، هیچ عملی بالاتر از همین نماز(های روزانه) نمی شناسم. مگر نمی دانی که بنده ی صالح خدا عیسی بن مریم گفت: « وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا » (سوره مریم: آیه 31) { و (خداوند) مرا به نماز و زکات – تا زنده هستم – توصیه فرموده است}» منبع: 📚 کلینی، الکافی، ج3، ص264، حدیث اول @shenakhtehadis @shenakhtehadis
نشر حدیث جعلی در روز شهادت امام صادق (ع)😔 روایتی ساختگی به اسم امام صادق (ع) نشر کردند که در هیچیک از کتب شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه نیست. آیا نمیدانند که نشر احادیث جعلی، گناه است؟ عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2 آیدی اینستاگرام👇 @khodemani57
دختر در احادیث.mp3
3.39M
ناگفته های جالب درباره دختران در احادیث بخش دوم : 8 دقیقه صوت (ص) (ع) عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhvoice آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
چند حدیث که با سند صحیح از امام رضا (ع) نقل شده - v3.mp3
7.06M
احادیث عقیدتی از امام رضا (علیه السلام) 14 دقیقه صوت حاوی چند حدیث اعتقادی که با سند صحیح از امام هشتم (ع) نقل شده است (ع) (ع) عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
دروغگویانِ مدعیِ تشیع با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: « إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ هَذَا الْأَمْرَ لَيَكْذِبُ حَتَّى إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَحْتَاجُ إِلَى كَذِبِهِ » ترجمه: « برخى از کسانی كه‏ ادعای این امر (شيعه بودن) را دارند آن چنان دروغ می گویند كه شيطان نیز نيازمند دروغگویی آنان است. » منبع: 📚 کلینی، الكافى، ج8 ، ص254 ، شماره 362 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
معنای «حسنه» در دعای «ربنا آتنا ...» کلینی در کتاب الکافی با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل کرده که درباره آیه " رَبَّنا اتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً" فرمودند: " رِضْوَانُ اللَّهِ وَ الْجَنَّةُ فِي الْآخِرَةِ وَ الْمَعَاشُ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ فِي الدُّنْيَا." ترجمه: «{منظور از حَسَنَة} در آخرت، "رضوان خدا و بهشت" و در دنیا، "{حُسنِ) معیشت و حُسن خُلق" است» منبع: 📚 کلینی، الكافى (چاپ الإسلامية)، ج‏5، ص: 71 ، حدیث شماره 2 پانوشت: علامه مجلسی در مرآة العقول، ج19، ص13 تصریح کرده که سند این حدیث، صحیح است. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آنچه در اين كانال به اطلاع شما مي رسد: ✅اخبار رسمي رجال_و_حدیث ✅:اطلاع رساني در دوره هاي تربيت پژوهشگر در ✅:اطلاع رساني برگزاري هاي عمومي و تخصصي ✅:اطلاع رساني برگزاري هاي ارسال مقالات ✅اطلاع از چاپ شده در اثار و پژوهش هاي جديد در عرصه ي ✅:گزارش محتوايي از هاي_علمي •┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید 👈لینک کانال گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان👈 https://eitaa.com/rejalkh 🆔 @rejalkh
4_5805197970458544425.mp3
3.53M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف شیخ محمدمهدی النجفی معتبر است؟ بخش اول - 7 دقیقه صوت روایات آخرالزمان و علایم ظهور را از کدام منابع می‌توان نقل کرد؟ آیا دلائل الامامة واقعا مربوط به طبری امامی است؟ آیا کتاب "الملاحم و الفتن" ابن طاوس (ره) حاوی روایات معتبر شیعه است؟ عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇 @shenakhtehadis @shenakhtehadis
4_5805197970458544426.mp3
6.65M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف محمدمهدی نجفی معتبر است؟ بخش دوم - 14 دقیقه صوت گزارشی از نقد علامه جعفر مرتضی عاملی بر کتاب "بیان الائمة (ع)" عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇 @shenakhtehadis @shenakhtehadis
4_5805197970458544427.mp3
15.52M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف محمدمهدی نجفی معتبر است؟ بخش سوم - 31 دقیقه صوت گزارشی از نقد علامه جعفر مرتضی عاملی بر کتاب "بیان الائمة (ع)" عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇 @shenakhtehadis @shenakhtehadis