💐 یا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 💐
💎 عن علِیِّ بْنِ موسَی الامام الرِّضَا(علیه السلام) :
🔸 یا سَعْدُ عِنْدَکمْ لَنَا قَبْرٌ، قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک قَبْرُ فاطِمَةَ بنْتِ موسَی(ع) ؟ قَالَ نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.
📖 مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۶۸.
@sheqsheqiat
انقسام عقلی و ضابطهی آن:
مرحوم استاد علامه شهید مطهری رحمه الله تعالی در جلد پنجم از مجموعه آثار صفحه ۲۰۳ در باب اینکه ما دو نوع قسمت داریم که یکی انقسام عقلی و دیگری انقسام خارجی است، میفرمایند که ملاک انقسام عقلی با انقسام خارجی فرق دارد. ایشان در توضیح ملاک انقسام عقلی میفرمایند که:
«در این نوع از قسمت، یک مفهوم عام به اضافهی یک قید، قسم خاص میشود، و به اضافهی قید دیگر، قسم دیگر. مثل حیوان که با قید ناطق میشود یک قسم و با قید غیرناطق میشود یک قسم دیگر.»
اشکال:
ممکن است به عبارت ایشان اشکالی وارد شود که عام و یا حتی مطلق اگر قید برای مفهوم باشند که ظاهر عبارت ایشان هم همین است، آنگاه قید دیگری نمیتواند بیاید و آن را مقید کند، چون این مفهوم خودش قید دارد، پس چگونه میتواند قیدی به آن اضافه کرد؟ مگر اینکه بگوییم اول قید عام و یا مطلق بودن باید گرفته بشود و سپس قید دیگری به آن اضافه بشود که در این صورت، آن وجود عام و یا مطلق مقسم نخواهد بود.
جواب:
در توضیح عبارت ایشان باید گفت که با توجه به عباراتی که ایشان در بحث اعتبارات الماهیة و بحث کلی طبیعی که همان لابشرط مقسمی است و فرق آن با لا بشرط قسمی دارند (جلد دهم مجموعه آثار، ص 570-571) میفرمایند که در تقسیمات عقلی، نسبت مقسم با اقسام خودش از قبیل نسبت لابشرط است با مشروط. یعنی اینکه آن عام یا مطلق بودن، قید برای مقسم نخواهد بود، بلکه مقسم باید عاری از هر قیدی حتی قید اطلاق باشد.
پس این عبارت در جلد پنجم کمی مسامحه دارد که احتمالا به خاطر نوع مخاطب و یا خلاصهگویی و ... است.
#قسمت_عقلی
#انقسام_عقلی
#ملاک_انقسام_عقلی
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
انا لله و انا الیه راجعون
آجرک الله یا صاحب الزمان
روح بلند حضرت آیت الله حاج شیخ غیاث الدین طهمحمدی امام جمعه سابق همدان و شاگرد علامه حسن زاده رحمه الله، آسمانی شد.
@sheqsheqiat
وقتی خبر فوت آیت الله طهمحمدی را به همسرم دادم، فرزندم محیی الدین پس از شنیدن این خبر پرسید، ایشان همان شخصی بودند که به مهمانی ما آمدند و به من فرمودند که من غیاث الدین هستم و شما محیی الدین هستید، اما پدر شما که نامش مصطفی است دین ندارد، چه باید کرد؟ (در آن مجلس ایشان با وجود آن مقام علمی و جایگاهی که داشتند که برای مثال از اعضاء مجلس خبرگان بودند، بسیار با این پسر هشت ساله ملاطفت و مزاح میکرد) محیی الدین به ایشان جواب دادند که از این به بعد به ایشان (یعنی بنده) میگوییم مصطفی الدین.
آیت الله طه محمدی خندیدند و فرمودند که این جواب از علائم همان پیش بینی رفیق ما حضرت آیت الله حائری شیرازی است (رفاقت دیرینهای با حضرت استاد رحمه الله داشتند) که وقتی قنداقهی محیی الدین فرزندم را به دست ایشان دادیم، برایش دعا کردند و فرمودند که این پسر خیلی روشن است و آینده روشنی دارد.
به پسرم جواب دادم که بله، روح ایشان آسمانی شد.
محیی الدین پس از شنیدن جواب من، بسیار گریه کرد.
رحمة الله علیه رحمة واسعة
@sheqsheqiat
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز مباهله برای امامت و ولایت واجب رکنی است.
#علامه_جوادی_آملی
@sheqsheqiat
شقشقیة
سوال:
نحوه تفکیک علم نحو از علوم بلاغی چیست؟
به عنوان مثال ما در علم نحو از حذف مسند و ... بحث میکنیم و همین مبحث بعینه در علوم بلاغی هم تکرار میشود، وجه تکرار این دو عنوان در این دو علم چیست؟
ارسال جواب و تعامل با ما👇
@M_AhmadiShirazi
#علم_نحو
#بلاغت
#تفکیک_علوم
شقشقیة
صاحب جواهر در مبحث «وجوب نفسی یا غیری داشتن وضو» مباحث مفصلی را مطرح مینمایند.
یکی از مبانی ایشان که در اینجا ذکر شده و در جاهای مختلفی از علم کاربرد خواهد داشت این است که ایشان «داشتن فایده ای غیر از تعلیق را سادّ (مسدود کننده) باب حجیت مفهوم شرط» میدانند.
این بحث را در کتب اصول با عنوان شرایط مفهوم شرط، و انحصاری بودن علیت بین شرط و جزا میتوان مشاهده کرد.
#مفهوم_شرط
#جواهر_الکلام
#فقه
#اصول
#صاحب_جواهر
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
کلام استاد:
«دستور قرآن برای بعد از پیروزی: استغفار_کنید!»
⏪حضرت استاد آیت الله حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه:
▫️ قرآن میگوید: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ...». وقتی نصر و فتح، پشت سر هم آمد و دیدی که مردم فوج فوج در دین خدا وارد میشوند، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا»، تسبیح کن، حمد خدا کن، استغفار کن.
▫️ پیروزی چه تناسبی دارد با استغفار؟
یعنی خدا نکند این امت فکر کنند که بازو و توان آنها بود که پیروزی آورد؛ حول و قوۀ آنها بود، فکر و برنامهریزی آنها بود.
نه! باید بگویند: «استغفر الله ربی و اتوب الیه».
باید بگویند که همۀ اینها #لطف_خدا بود: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ».
▫️ امام هم وقتی رزمندگان ما در عملیات بیتالمقدس و فتحالمبین پیروزیهایی بدست آوردند فرمود: «مبادا #غرور پیدا کنید که این غرور، مایۀ #شکست میشود».
خداوند به بنیاسرائیل میگوید: «به اینکه فرزند پیغمبرید و از بین شما پیغمبران زیادی آمدهاند تفاخر نکنید. و میبینید که یهود به خاطر این تفاخر، با اینکه فرزندان انبیاء هستند، #مغضوب خداوند شدند. فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَب»: «ذلت و مسکنت بر آنها بارید و به غضب خدا مبتلا شدند؛ چون نعمتهایی که من به آنها داده بودم را به حساب خوبی خودشان گذاشتند نه به حساب لطف من.
▫️ یاد کنیم نعمتهای خدا را. قبلاً کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟ ما در سابق دوست شماره یک اسرائیل بودیم؛ اما الآن ..
@sheqsheqiat
#کلام_استاد