اللّهم إنّی استمد منک و فررت من نفسی الیک
یا الله خذ بیدی و لا تکلنی علی نفسی طرفة عین أبدا
ان شاءالله از امروز مطالبی در کانال قرار داده خواهد شد، دوستان عزیز در حق این حقیر سراپا تقصیر دعا بفرمایند.
#احمدی_شیرازی
یکی از مباحثی که توسط فقیه باید مورد بحث قرار گیرد، بحث از جبران ضعف سند به وسیله شهرت است.
سوال دومی که در این بحث مورد دقت قرار میگیرد و البته منوط به پاسخ مثبت نسبت به سوال اول است، این است که اگر این روایت، از طرق عامه وارد شده باشد هم همین حکم را دارد؟ یعنی اگر روایت عامی باشد هم شهرت جابر ضعف آن است؟ به عبارت دیگر آیا این در حکم بین روایاتی که در کتب اصحاب نقل شده است و روایاتی که از طریق عامه نقل شده و در کتب ایشان ذکر شده است، فرقی نیست؟
جناب صاحب جواهر رحمة الله و رضوان الله تعالی علیه در جلد دوم کتاب جواهر صفحه ۴۳ ذیل بحث استنجاء در این باره میفرمایند که ظاهر اصحاب این است که به اخبار عامه التفاتی نمیشود، حتی در صورتی که جابری برای آن بتوان یافت، یعنی در واقع شهرت و اجماع و عمل اصحاب جابر واقعی برای ضعف روایات عامه به حساب نمیآیند:
لکنّ الظّاهر من ملاحظة کلامه أنّها من طرق العامّة، فلا ینفع انجبارها بالشّهرة؛ إذ ظاهر الأصحاب عدم الإلتفات إلی أخبار العامّة و إن انجبرت.
#شهرت_فتوایی
#جبر_سند
#روایت_عامی
#فقه
#جواهر_الکلام
#صاحب_جواهر
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
گاهی طلاب مبتدی در علم اصول گمان میکنند که بحث اقل و اکثر ارتباطی فقط یک مصداق دارد که آن هم اقلیة و اکثریة در اجزاء است اما حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رحمهالله در کتاب سیری کامل در اصول فقه که تقریرات درس خارج اصول ایشان است در جلد دوازدهم صفحات ۳۳۱ تا ۳۳۴، در مبحث اقل و اکثر ارتباطی میفرمایند که اقل و اکثر ارتباطی چهار مصداق دارد:
مصداق اول اقل و اکثر ارتباطی مسالهی اجزاء است. مثلا امر مامور بهی دائر باشد بین اینکه نه جزء باشد یا ده جزء.
مصداق دومش مسالهی شرایط است. مثلا شک داریم که نماز پنج شرط دارد یا شش شرط، این هم یکی از مصادیق همین بحث است.
مصداق سومش مسالهی جنس و نوع است. مثلا نمیدانیم که اطعام حیوان واجب است یا اطعام حیوان ناطق. البته به شرطی که نوع به همین شکل بیان شود، نه اینکه به نوع گفته شود انسان.
مصداق چهارمش این است که امر دائر مدار بین عنوان طبیعی و عنوان حصهی طبیعی باشد.
#اصول
#اصول_فقه
#اقل_و_اکثر
#اقل_و_اکثر_ارتباطی
آیت الله العظمی #فاضل_لنکرانی
#سیری_کامل_در_اصول_فقه
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
«مسابقهی مورچهها»
یکی از خطرناکترین اتفاقاتی که در راه رسیدن به هدف برای هر رهرو و هر سالکی ممکن است اتفاق بیفتند این است که دچار مغالطهی «مسابقهی مورچهها» بشود.
اما منظور از مغاطهی #مسابقه_مورچهها چیست؟
اما اولا بگوییم که مسابقه مورچهها چیست تا بعدا منظورمان را بیان کنیم، گاهی در برخی کشورها دیده میشود که برخی افراد مسابقههایی را ترتیب میدهند و در آن حیوانات کوچکی را در محیطی میگذارند و هر حیوان و هر حشرهای که زودتر به خط پایان برسد، برنده مسابقه خواهد شد.
حال منظور بنده از این مغالطه با چنین اصطلاحی این است که گاهی شخص یا یک مجموعه در حال پیمودن مسیر، هدف را و وضع مطلوب را فراموش میکند و به برتر بودن از بعضی از اطرافیان که آنها هم در این راه هستند اکتفا میکند، یعنی مشکل از اینجا شروع میشود که شخص به صرف برتر بودن از اطرافیان خود بسنده میکند و همین مقدار را ملاک برتری و حسن انجام وظایف میداند، در حالی که برای رسیدن به شرایط مطلوب بسیار عقب مانده است. او صرفاً مورچهی برتر را کافی میداند در حالی که باید در این مسیر اسبی چالاک باشد.
مخصوصا بسیاری از طلاب و اساتید و دانشجویان و دانشآموزان و همچنین بسیاری از مراکز علمی و آموزشی دچار چنین مغالطهای میشوند.
نتیجه این بحث این است که ما هیچ وقت نباید خود را با دیگران مقایسه کنیم بلکه همیشه خود را با شرایط مطلوب بسنجیم.
#مسابقه_مورچهها
#تربیت_صحیح
#علم_آموزی
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
محل اجرای #اصالة_الاشتغال
یکی از قواعدی که بسیار در علم اصول و علم فقه با آن سر و کار داریم و از آن استفاده میکنیم این است که «الإشتغال الیقینیّ یستدعی الفراغ الیقینیّ».
مرحوم صاحب جواهر رحمه الله تعالی در مورد اجرای این قاعده در جلد سوم صفحه ۳۵ برای صلاة قضا میفرمایند که «أنّه (الشغل الیقینیّ) لا یتأتّی بالنسبة للقضاء».
حال سوال این است که وجه بیان ایشان چیست و چرا اصل احتیاط، قضا را در برنمیگیرد؟
پاسخ در پست بعدی ان شاءالله
شما هم میتوانید در ارسال جواب مشارکت داشته باشید👇
@M_AhmadiShirazi
#اصالة_الاشتغال
#اصالة_الاحتیاط
#جواهر
#جواهر_الکلام
#صاحب_جواهر
#قضا
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
شقشقیة
یکی از مباحث بسیار نافع در علم اصول و علم فقه، این است که اصل اولی در اوامر آیا تعبدیة است یا توصلیة؟
صاحب جواهر میفرمایند که اصل اولی در اوامر تعبدیة است و دلیل بر آن را اولا آیه شریفه «و ما أمروا إلّا لیعبدوا الله مخلصین له الدین» ذکر میکنند.
ایشان در ادامه به بحث نیٌت در عمل برای غسل میت میپردازند که آنها هم میتواند دلیل بر اصالة العبادة باشد، اگر این ادله را هم بپذیریم باید گفت که ایشان دلیل دوم را هم «توقف صدق الإمتثال علیها» میدانند.
دلیل سومی که ایشان ذکر میکنند این است که ادلهای که بر اعتبار نیت در هر عملی دلالت دارند، عام هستند و موارد مشکوک را هم در برمیگیرد.
دلیل چهارم این که در اخبار آمده است: «لا عمل بدون النیّة».
و دلیل پنجم اینکه احتیاط هم اقتضای تعبدی بودن و اعتبار نیت در عمل را دارد.
جواهر الکلام ج ۴ ص ۱۳۳
#جواهر_الکلام
#جواهر
#أصالة_العبادة
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
امروز سالروز رحلت حضرت استاد، عالم کم نظیر و حکیم الهی حضرت آیتالله حائری شیرازی(ره) هست.
جرعهای بنوشیم 👇
تفریح، مستحب نیست؛بالاتر از مستحب است.
بعضیها که میگویند: حرام است! بعضیها نه حرام، بلکه مکروه میدانند. بعضیها حرام نمیدانند، مکروه هم نمیدانند؛ میگویند: مباح است. بعضیها میگویند: بالاتر از مباح است، مستحب است. من میخواهم بگویم که هیچ کدام از این چهارتا نیست؛ فریضه است، واجب است، فوتش خطرناک است، فوتش، فوت دنیا و آخرت است؛ یعنی دنیا میخواهید در تفریح است، آخرت میخواهید در تفریح است. اینکه در روایت میفرماید «وَ سَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ لَذَّاتِهَا فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ فَإِنَّهَا عَوْنٌ عَلَى تِلْكَ السَّاعَتَيْنِ» یعنی اگر تفریح رفت، نه دنیا دارید و نه آخرت.
کسانی که تفریح ندارند، نه دنیا دارند و نه آخرت؛ چرا ندارند؟ علتش این است که تعادل و نشاط ندارند، خستگی دارند. آدم در خستگی نه میتواند مقاومت بکند که دنیا را از دست ندهد و نه میتواند مقاومت بکند که آخرت را از دست ندهد. وقتی شما خسته شدید، دنیا از دستت میرود و بعد هم آخرت از دستت میرود. وقتی که خسته هستید، دنبال کار نمیروید، دنبال تلاش نمیروید، دنبال اینکه احتیاجات دنیاییتان را تأمین کنید، نمیروید و این احتیاجات میماند؛ میخواهید احتیاجات را رفع کنید، اما روحیه ندارید.
من احساس میکنم که در جامعه ما به نشاط و تفریح کم اهمیت میدهند، به سلامت بدن کم اهمیت میدهند.
کتاب راه رشد، جلد۳، صفحه ١٣۵
و چقدر دلتنگ شما هستم #حضرت_استاد
#آیت_الله_حائری_شیرازی
#کلام_استاد
#احمدی_شیرازی
@sheqsheqiat
ممکن است کسی که فاضل است سوال بپرسد و یا اینکه به ذهن خطور کند که اگر روزی شرایط تدریس فراهم نبود چه باید کرد؟
مدتهاست که به این مطلب فکر کردهام، به نظر میرسد که اگر روزی شرایط تدریس مهیا نباشد، نمیتوان دست از انجام تکلیف برداشت و باید دانست که شرایط تالیف همچنان فراهم است.
#احمدی_شیرازی
#تدریس
#تألیف
#تکلیف_مداری
@sheqsheqiat
نمایی از مکان تدریس و مطالعه این حقیر در حوزه علمیه امام صادق علیهالسلام شهر هشتگرد (استان البرز)
#احمدی_شیرازی
#مدرس
@sheqsheqiat
خداوند سبحان میداند که چقدر از اینکه در کنار طلاب علوم دینی نفس میکشم و به خدمت و نوکری ایشان موفق هستم، خوشحالم و همیشه دعا میکنم که خدایا مرا برای خدمت به دینت خالص بگردان.
ان شاءالله روزی فرا برسد که خالصانه به خدمت و نوکری دین مشغول باشیم.
#احمدی_شیرازی
#حرف_دل
@sheqsheqiat