هدایت شده از نورمجرّد
[@Nooremojarrad_com]podcast(1).mp3
9.85M
📜 #حکایت_خوانی | شیخ علی
📖 برگرفته شده از کتاب شریف «معادشناسی» ج۳، ص۱۰۸
🆔 @Nooremojarrad_com
هدایت شده از فصل پنجم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
` بسم الله الرحمن الرحیم
💐 سلام خدا بر شما عزیزان
مشتاق قرآن و عترت و عرفان و حکمت،
کلاس سلوک توحیدی بحمدالله با قوّت ادامه دارد... کلاس جدیدی هم که بسیار مهم و مرتبط با آن است، برای تبیین عرفان ناب، شروع کردیم... 🔻
چون ماه رمضان، ماه توحید است،
و ایام شب های قدر، وقت تصمیمات مهم برای خداشناسی و خودسازی است،
از طرفی فرصت بسیار کوتاه است،
کلاس جدید را آغاز میکنیم:
این «کارگاه بحث توحید» را، که بسیار مهم و ضروری و اثربخش میدانم برای سلوک و خودسازی،
به اینصورت شروع میکنم که یک گروه برای گفتگو و طرح پرسشها راه میندازم، فقط ویژه کسانی که زودتر وارد لینک میشوند:
لینک گروه کلاس را تقدیم میکنم 🔻
اگر کسی فکر میکند که از امروز ۱۳ رمضان المبارک(۱۵ فروردین) تا حداکثر ۱۵ اردیبهشت، میتواند لااقل نصف مبلغ کلاس را (چهل هزار تومان) واریز کند، از همین الآن میتواند وارد لینک کلاس بشود ⬇️ و از متنها و صوتها استفاده کند.
1️⃣ تبیین فهم دقیق اما با زبان سادۀ
توحید قرآنی عرفانی،
برای جوانان مشتاق حقیقت
+
2️⃣ دلایل تطابق معارف عرفاننظری و آراء امامخمینی و علامهطهرانی و علامهحسنزاده و... با آیات و روایات توحیدی
+
3️⃣ پاسخ مفصّل به شبهات، مثل شبهۀ جبر و اختیار، همه خدایی، حلول و اتحاد، اختلافنظر علما در تقریر توحید و...
لینک گروه بحث 🔻
🟢 وارد این کلاس توحیدی شوید: ⬇️
➡️ eitaa.com/joinchat/1512046954C05f69a37c8
🔆 بیان بدون تعارف حقایق توحیدی عرفانی
و تبیین دقیق خداشناسی عارفانه 🔆
• هر سؤالی داشته باشید، میتوانید آزاد بپرسید و جواب بگیرید.
عَن أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام أنَّهُ رَأى يَوما جَماعَةً ، فَقالَ : مَن أنتُم؟
قالوا : نَحنُ قَومٌ مُتَوَكِّلونَ.
فَقالَ : ما بَلَغَ بِكُم تَوَكُّلُكُم؟
قالوا : إذا وَجَدنا أكَلنا ، وإذا فَقَدنا صَبَرنا.
فَقالَ عليه السلام : هكَذا يَفعَلُ الكِلابُ عِندَنا!
فَقالوا : كَيفَ نَفعَلُ يا أميرَ المُؤمِنينَ ؟
فَقالَ : كَما نَفعَلُهُ ؛ إذا فَقَدنا شَكَرنا ، وإذا وَجَدنا آثَرنا.
روايت شده است كه روزى امير مؤمنان ، گروهى را ديد . پرسيد : «شما كيستيد؟» .
گفتند : ما جماعتى اهل توكّل هستيم .
فرمود: «توكّلتان ، شما را به چه رسانيده است؟».
گفتند : هر گاه چيزى بيابيم ، مى خوريم ، و اگر نيابيم ، صبر مى كنيم.
فرمود: «سگ هاى ما هم همين كار را مى كنند!».
گفتند : پس چه كنيم ، اى امير مؤمنان؟
فرمود : «كارى كه ما مى كنيم : هر گاه نداشته باشيم ، شكر مى كنيم و هر گاه به دست آوريم ، ايثار مى كنيم».
📘 مستدرك الوسائل : ج ۷ ، ص ۲۱۷
شیخ بهائی در مثنوی نان و حلوا:
عابدی، در کوه لبنان بد مقیم
در بن غاری، چو اصحاب الرقیم
روی دل، از غیر حق برتافته
گنج عزت را ز عزلت یافته
روزها، میبود مشغول صیام
قرص نانی، میرسیدش وقت شام
نصف آن شامش بدی، نصفی سحور
وز قناعت، داشت در دل صد سرور
بر همین منوال، حالش میگذشت
نامدی زان کوه، هرگز سوی دشت
از قضا، یک شب نیامد آن رغیف
شد ز جوع، آن پارسا زار و نحیف
کرد مغرب را ادا، وآنگه عشاء
دل پر از وسواس، در فکر عشاء
بس که بود از بهر قوتش اضطراب
نه عبادت کرد عابد، شب، نه خواب
صبح چون شد، زان مقام دلپذیر
بهر قوتی آمد آن عابد به زیر
بود یک قریه، به قرب آن جبل
اهل آن قریه، همه گبر و دغل
عابد آمد بر در گبری ستاد
گبر او را یک دو نان جو بداد
بستد آن نان را و شکر او بگفت
وز وصول طعمهاش، خاطر شکفت
کرد آهنگ مقام خود دلیر
تا کند افطار زان خبز شعیر
در سرای گبر بد گرگین سگی
مانده از جوع، استخوانی و رگی
پیش او، گر خط پرگاری کشی
شکل نان بیند، بمیرد از خوشی
بر زبان گر بگذرد لفظ خبر
خبز پندار، رود هوشش ز سر
کلب، در دنبال عابد بو گرفت
آمدش دنبال و رخت او گرفت
زان دو نان، عابد یکی پیشش فکند
پس روان شد، تا نیابد زو گزند
سگ بخورد آن نان، وز پی آمدش
تا مگر، بار دگر آزاردش
عابد آن نان دگر، دادش روان
تا که از آزار او یابد امان
کلب خورد آن نان و از دنبال مرد
شد روان و روی خود واپس نکرد
همچو سایه، در پی او میدوید
عف عفی میکرد و رختش میدرید
گفت عابد چون بدید آن ماجرا:
من سگی چون تو ندیدم، بیحیا
صاحبت، غیر دو نان جو نداد
وان دونان، خود بستدی، ای کج نهاد
دیگرم، از پی دویدن بهر چیست؟
وین همه، رختم دریدن بهر چیست؟
سگ، به نطق آمد که: ای صاحب کمال
بیحیا، من نیستم، چشمت بمال
هست، از وقتی که بودم من صغیر
مسکنم، ویرانهٔ این گبر پیر
گوسفندش را شبانی میکنم
خانهاش را پاسبانی میکنم
گاه گاهی، نیم نانم میدهد
گاه، مشتی استخوانم میدهد
گاه، غافل گردد از اطعام من
وز تغافل، تلخ گردد کام من
بگذرد بسیار، بر من صبح و شام
لا اری خبزا ولا القی الطعام
هفته هفته، بگذرد کاین ناتوان
نی ز نان یابد نشان، نی ز استخوان
گاه هم باشد، که پیر پر محن
نان نیابد بهر خود، چه جای من
چون که بر درگاه او پروردهام
رو به درگاه دگر، ناوردهام
هست کارم، بر در این پیر گبر
گاه شکر نعمت او، گاه صبر
تا قمار عشق با او باختم
جز در او، من دری نشناختم
گه به چوبم میزند، گه سنگها
از در او، من نمیگردم جدا
چون که نامد یک شبی نانت به دست
در بنای صبر تو آمد شکست
از در رزاق رو بر تافتی
بر در گبری روان بشتافتی
بهر نانی، دوست را بگذاشتی
کردهای با دشمن او آشتی
خود بده انصاف، ای مرد گزین!
بیحیاتر کیست؟ من یا تو؟ ببین
مرد عابد، زین سخن، مدهوش شد
دست را بر سر زد و از هوش شد
ای سگ نفس بهائی، یاد گیر!
این قناعت، از سگ آن گبر پیر
🌸 @shernab
هدایت شده از فصل پنجم
30.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکیم قا آنی میگوید:
اگر زکات دهی، فطرهی مرا «مِی» ده
که قوتِ غالبِ من «باده» بوده در رمضان
اخوان ثالث میگوید:
بگیر فطرهام امّا مخور برادر جان
که من در این رمضان قُوتِ غالبم «غم» بود
شاعری معاصر:
به نرخ چای عراقی است فطریه، امسال
که قُوت غالب ما، چای روضههای تو بود
و شاعر شیطون بلا:
زکاتِ فطره یقیناً «انار» خواهم داد
که قوتِ غالب امسال من «لبانت» بود
عید سعید فطر مبارک🌸
@shernab
علاج درد مشتاقان، طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را
🌸 @naberfan
خبر از شوق به افلاک سراسیمه رسید
تا که این نیمۀ توحید، به آن نیمه رسید
@shernab
*ابیاتی که مصرع دوم آنها مشهور است👇
۱- گر دایرهی کوزه ز گوهر سازند
از کوزه همان برون تراود که در اوست
( بابا افضل )
۲- با سیه دل چه سود، گفتنِ وعظ
نرود میخ آهنین در سنگ
( سعدی)
۳- هر دم که دل به عشق دهی، خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست
( حافظ)
۴- چنین است رسم سرای درشت
گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
( فردوسی )
۵- امیدوار بُوَد آدمی به خیر کسان
مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان
( سعدی)
۶- صوفی نشود صافی، تا در نکشد جامی
بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی
( سعدی )
۷-در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب
یارب! مباد آن که گدا معتبر شود
( حافظ)
۸-در محفل خود راه مده همچو منی را
افسرده دل، افسرده کند انجمنی را
( قائم مقام )
۹- مرو به هند و بیا با خدای خویش بساز
به هر کجا که روی، آسمان همین رنگ است
( صائب اصفهانی )
۱۰-خلوت دل نیست جای صحبت اضداد
دیو چو بیرون رود فرشته در آید
( حافظ )
۱۱-زلیخا مُرد از این حسرت که یوسف گشته زندانی
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
( صائب اصفهانی )
۱۲- زلیخا گفتن و یوسف شنیدن
شنیدن کی بُوَد مانند دیدن
( عطار )
🌸 @shernab
▪️گریند در عزای تو، پیوسته مرد و زن
▪️سوزند از برای تو هر روز، خاص و عام
▪️ گاهی به دشت کرب و بلا، بوده ای اسیر
▪️گاهی به کوفه بر تو شد ظلم، گه به شام
🏴 @shernab
کانال اشعار ناب عرفانی
با نور خدا، مقابله یعنی چه!؟
با امر خدا، مجادله یعنی چه!؟
جایی که علی، نفس محمد باشد
ای عیسویان، مباهله یعنی چه!؟
🌸 @shernab
گنجور » ملکالشعرا بهار » مثنویات » شمارهٔ ۷۴ - رنج و گنج
https://ganjoor.net/bahar/masnavibk/sh74
دوستت دارم من ای در جسمِ عالمْ، جان، حسین
آذری می خوانمت: "جانیم سَنَه قُربان، حسین"
◾️ @shernab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 العطش گفتی ولی...
@shernab
هدایت شده از کانال رنج و گنج | بلا و مشکلات و مصائب
یک نکته بگویمت به تحقیق بسنج
گر عاقل و کاملی مرنجان و مرنج
رنجاندن خلق و رنجشت از طمع است
بگذر ز طمع که این به است از صد گنج
@RanjGanj
آن یکی آمد در یاری بزد
گفت یارش کیستی ای معتمد؟
گفت من، گفتش برو هنگام نیست
بر چنین خوانی مقام خام نیست
خام را جز آتش هجر و فراق
کی پزد کی وا رهاند از نفاق
رفت آن مسکین و سالی در سفر
در فراق دوست سوزید از شرر
پخته گشت آن سوخته پس بازگشت
باز گرد خانه ی همباز گشت
حلقه زد بر در به صد ترس و ادب
تا بنجهد بیادب لفظی ز لب
بانگ زد یارش که بر در کیست آن
گفت بر در هم تویی ای دلستان
گفت اکنون چون منی، ای من در آ
نیست گنجایی دو من را در سرا
نیست سوزن را سر رشته ی دوتا
چونکه یکتایی درین سوزن در آ
رشته را با سوزن آمد ارتباط
نیست در خور با جمل سمّالخیاط
کی شود باریک هستی جمل؟
جز به مقراضِ ریاضات و عمل
مثنوی معنوی #مولوی دفتر اول
@naberfan
قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله:
حسین منّی و أنا من حسین
@shernab
شعر-عشق امام زمان عج و دلتنگی.mp3
2.75M
یا صاحبالزمان...
به نماز صبح و شب ات سلام
و به نور در نسب ات سلام...
@shernab
هدایت شده از فصل پنجم
ابری شدم به نیّت باران شدن فقط
مور آمدم برای سلیمان شدن فقط
باید زگوشهٔ چشم تو کاری بزرگ خواست
چیزی شبیه حضرت سلمان شدن فقط
باید به شیعه بودن خود افتخار کرد
راضی نمی شوم به مسلمان شدن فقط
دنیای دیگریست اسیری و بردگی
آن هم به دام زلف کریمان شدن فقط
لا یمکن الفرار ز تیر نگاه تو
چاره رسیدن است و قربان شدن فقط
در خانه ی کریم کفایت نمی کند
یک لقمه نان گرفتن و مهمان شدن فقط
این لطف فاطمه است و عشق است تا ابد
سرمست از نوای حسن جان شدن فقط
فکری برای پر زدن بال من کنید
من را اسیر زلف امام حسن کنید
آقا شنیده ام جگرت شعله ور شده
بی کس شدی و نالهٔ تو بی اثر شده
پیش حسین سرفه نکن آه کم بکش
خون لخته های روی لبت بیشتر شده
یک چشم خواهرت به تو یک چشم به تشت
تشت مقابلت پر خون جگر شده
(مسعود اصلانی)
* ظاهراً منظور از «لخته های خون جگر»، خونهای درون بدن است که از دهان خارج شده بصورت لخته شده؛ نه خود جگر که همان کبد است.
@fasl5om
▪️در نام رقیه، فاطمه پنهان است
▪️از این دو، یکی جان و یکی جانان است
▪️در روی کبود این دو پیداست خدا
▪️آیینه، بزرگ و کوچک اش یکسان است
@shernab