eitaa logo
دانشنامه امیرالمومنین (ع)
1.4هزار دنبال‌کننده
799 عکس
157 ویدیو
48 فایل
السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابی طالب لطفا مطالب کانال را با ذکر #صلوات هدیه به روح مطهر #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) انتشار دهید.🌹 کانال شخصی، بدون وابستگی به هیچ ارگان و یا ....
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ آیا امامان شیعه از پوشیدن در عزاداری نهی کرده‌اند⁉️ 🖌 بقلم حجةالاسلام : ◼️ هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، شبهه‌ی نهی پوشیدن لباس مشکی در عزاداری و مراسمات، از جانب وهابیت ودشمنان دیگر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در جامعه مطرح می‌شود. آنان با استناد به روایاتی از ائمه‌ی اطهار (علیهم‌‎السلام) لباس مشکی را، لباس و کفار معرفی می‌کنند؛ اما سنت اهل‌بیت بر پوشیدن لباس سیاه در عزاداری‌ها است. : یکی از شبهاتی که دشمنان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در نحوه‌ی عزاداری شیعیان مطرح می‌کنند، ادعای نهی ائمه‌‌ی اطهار (علیهم‌السلام) از پوشیدن لباس سیاه در مراسم عزاداری است؛ اما آن‌چه که امروز در اعتقادات شیعیان مشاهده می‌کنیم، پوشیدن لباس سیاه در عزاداری‌ها است؛ تا آن‌جا که حتی برای عزاداری سیدالشهداء (علیه‌السلام)، بعضاً شیعیان به مدت 50 روز پیراهن مشکی به تن دارند. با استناد به ، به روایاتی استناد می‌کنند که در آن، ائمه‌ی هدی (علیهم‌السلام) از پوشیدن لباس سیاه نهی کرده‌اند؛ چند نمونه‌ ‌را به عنوان شاهد مثال بیان می‌کنیم. 👈 می‌نویسد: امیرالمؤمنین، علی (علیه‌السلام) به یاران خود فرمودند: لباس مشکی نپوشید، زیرا لباس مشکی لباس فرعون است و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از رنگ سیاه کراهت داشتند و تنها در عمامه و کفش و عبا جایز می‌دانستند.[1] 👈 در می‌نویسد: از امام صادق (علیه‌السلام) سؤال شد آیا من می‌توانم با قلنسوه مشکی (نوعی کلاه خاص) نماز بخوانم؟ امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: در لباس سیاه نماز نخوان؛ زیرا لباس است.[2]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: اما در جواب باید گفت: ◼️: در منابع روایی شیعه به پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری اهل بیت (علیهم‎‌السلام) اشاره شده و مورد تایید حضرات معصومین (علیهم‌السلام) است. ◼️علامه محمدتقی در توضیح روایت امیرالمومنین (علیه‌السلام) که در بالا از نقل شد، می‌نویسد: 👈«و از جمله چهارصد كلمه حضرت (صلوات‌اللّه‌عليه) كه در يك مجلس تعليم اصحاب خود فرمودند كه سياه مپوشيد كه لباس فرعون است، ممكن است كه شعار بوده باشد، يا فراعنه زمان آن حضرت مراد باشد و ظاهراً مبالغات حضرات ائمه هدى (صلوات‌اللَّه‌عليهم) از اين جهت‌ بوده است كه ايشان (فراعنه زمان امیرالمؤمنین) حديثى وضع كرده بودند در استحباب سياه پوشى و اين شعار را مى‌دانستند؛ 👈لازم بود كه اين مبالغات واقع شود و به اسناد قوى منقول است كه حضرت سيّدالمرسلين (صلی‌الله‌علیه‌وآله) كراهت داشتند از جامه سياه، مگر سه جامه را، عمامه و موزه و عبا كه در اين‌ها كراهت نيست يا نيست.»[3] ◼️هم‌چنین مرحوم علامه محمد باقر درباره‌ی سیاه‌پوشی می‌نویسد: 👈«هنگام صبح، یزید اهل بیت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را خواست و به ایشان گفت: آیا می‌خواهید نزد من بمانید یا به مدینه بازگردید؟ من هدایای فراوانى به شما خواهم داد. اهل بیت امام حسین (علیهم‌السلام) گفتند: ما دوست داریم برای سیدالشهدا (علیه‌السلام) نوحه و عزادارى کنیم. یزید گفت: هر کاری می‌خواهید انجام دهید. سپس حجره‏‌هایى در دمشق براى آنان تخلیه شد و مشغول عزادارى شدند. هیچ زن هاشمى و قریشى باقی نمانده بود، مگر این‌که در عزای امام حسین (علیه‌السلام) پوشیدند و بر او هفت روز عزادارى و گریه کردند.»[4] ◼️ با اشاره به زنان بنی‌هاشم می‌نویسد: 👈 «وقتی حسین بن علی (علیه‌السلام) کشته شد، زنان بنی هاشم، لباس سیاه و خشن بر تن کردند و از هیچ گرما و سرمایی شکایت نمی‌کردند و امام سجاد (علیه‌السلام) در عزاداری آنان، غذا تهیّه می‌کردند.»[5] نکته‌ی حائز اهمیّتی که باید گفت، در شیعه فعل و قول و معصومین (علیهم‌السلام) حجّت است. اما در روایاتی که بیان شد، تقریر معصوم (علیه‌السلام) دلیل بر عمل لباس سیاه پوشیدن است.[6] ◼️ : نهی امام صادق (علیه‌السلام) در روایت نقل شده از کافی در مورد لباس سیاه به صورت در نماز صدق می‌کند؛ ◼️مرحوم امام در این‌باره فرموده‌اند: چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است، از جمله: باز بودن تکمه‌های لباس، پوشیدن لباس سیاه، چرک، تنگ، لباسى که دارای تصویر است.[7]
📚 پی‌نوشت: [1]. ، ابن بابويه محمد بن على، شيخ صدوق (متوفای ۳۸۱هـ) ،ج‏1، ص251، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ دوم، 1413 ق. «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ‏ لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ‏ لِبَاسُ‏ فِرْعَوْنَ‏ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَكْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِي ثَلَاثَةٍ الْعِمَامَةِ وَ الْخُفِّ وَ الْكِسَاءِ.» [2]. ، محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى (متوفای ۳۲۹هـ)، ج‏6، ص415، دارالحديث، قم، چاپ اول ‏1429هـ. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أُصَلِّي فِي الْقَلَنْسُوَةِ السَّوْدَاءِ؟ فَقَالَ: لَا تُصَلِ‏ فِيهَا؛ فَإِنَّهَا لِبَاسُ‏ أَهْلِ‏ النَّارِ» [3]. ، محمدتقی مجلسی (متوفای 1070)، ج3، ص342، قم، مؤسسه اسماعیلیان،1414 هـ، چاپ دوم. [4]. ، محمد باقر بن محمد تقى مجلسى (متوفای 1110هـ)، ج‏45، ص196، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 هـ..«نُقِلَ عَنْ هِنْدٍ زَوْجَةِ يَزِيدَ قَالَتْ....‏ وَ لَمْ تَبْقَ هَاشِمِيَّةٌ وَ لَا قُرَشِيَّةٌ إِلَّا وَ لَبِسَتِ السَّوَادَ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ نَدَبُوهُ عَلَى مَا نُقِلَ سَبْعَةَ أَيَّامٍ.» [5]. ، احمد بن محمد بن خالد برقى (متوفای ۲۷۴هـ )، ج‏2، ص420 ، دار الكتب الإسلامية - قم، چاپ: دوم، 1371هـ. «لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ‏ نِسَاءَ بَنِي‏ هَاشِمٍ‏ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم‏.» 👈 [6]. اما به چه معنا است؟ تقریر یعنی فرد یا افرادی عملی را در مقابل امام معصوم (علیه‌السلام) انجام دهند و معصوم، آن‌ها را از آن عمل باز ندارد و نهی نکند؛ در این صورت آن عمل برای شیعه حجت است. در نتیجه سکوت امام زین العابدین (علیه‌السلام) و عدم نهی حضرت از سیاه پوشیدن در عزای امام حسین (علیه‌السلام)، تقریر است و برای شیعیان حجت آور است. [7]. ، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص478، م865، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. ❌ 👇👇👇 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ آیا امامان شیعه از پوشیدن لباس در عزاداری نهی کرده‌اند⁉️ ◼️ مرحوم در " کتاب " به نقل از امیرالمومنین علیه السلام می نویسد: ◼️«قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ‏ لَا تَلْبَسُوا فَإِنَّهُ‏ لِبَاسُ‏ ‏ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَكْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِي ثَلَاثَةٍ الْعِمَامَةِ وَ الْخُفِّ وَ الْكِسَاءِ.» ◼️ امیرالمؤمنین، علی (علیه‌السلام) به یاران خود فرمودند: لباس نپوشید، زیرا لباس مشکی لباس است و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از رنگ سیاه کراهت داشتند و تنها در عمامه و کفش و عبا جایز می‌دانستند. 📚من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه محمد بن على، شيخ صدوق (متوفای ۳۸۱هـ) ،ج‏1، ص251، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ دوم، 1413 ق. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ آیا امامان شیعه از پوشیدن لباس در عزاداری نهی کرده‌اند⁉️ ◼️ مرحوم در "کتاب شریف " سوالی که از امام صادق علیه السلام پرسیده را ذکر میکند و می نویسد: ◼️ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أُصَلِّي فِي السَّوْدَاءِ؟ فَقَالَ: لَا تُصَلِ‏ فِيهَا؛ فَإِنَّهَا لِبَاسُ‏ أَهْلِ‏ » ◼️از امام صادق (علیه‌السلام) سؤال شد آیا من می‌توانم با مشکی (نوعی کلاه خاص) نماز بخوانم؟ امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: در لباس سیاه نماز نخوان؛ زیرا لباس اهل است. 📚الكافی، محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى (متوفای ۳۲۹هـ)، ج‏6، ص415، دارالحديث، قم، چاپ اول ‏1429هـ ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ آیا امامان شیعه از پوشیدن لباس در عزاداری نهی کرده‌اند⁉️ ◼️علامه محمدتقی (پدر صاحب بحارالانوار) در توضیح روایت امیرالمومنین (علیه‌السلام) که در بالا از من نقل شد، می‌نویسد: ◼️ «و از جمله چهارصد كلمه حضرت (صلوات‌اللّه‌عليه) كه در يك مجلس تعليم اصحاب خود فرمودند كه مپوشيد كه لباس است، ممكن است كه شعار فرعون بوده باشد، يا آن حضرت مراد باشد و ظاهراً مبالغات حضرات ائمه هدى (صلوات‌اللَّه‌عليهم) از اين جهت‌ بوده است كه ايشان (فراعنه زمان امیرالمؤمنین) حديثى وضع كرده بودند در سياه پوشى و اين شعار را سنت مى‌دانستند؛ لازم بود كه اين مبالغات واقع شود و به اسناد قوى منقول است كه حضرت سيّدالمرسلين (صلی‌الله‌علیه‌وآله) كراهت داشتند از جامه سياه، مگر سه جامه را، عمامه و موزه و عبا كه در اين‌ها كراهت نيست يا نيست. 📚لوامع صاحبقرانی، محمدتقی مجلسی (متوفای 1070)، ج3، ص342، قم، مؤسسه اسماعیلیان،1414 هـ، چاپ دوم. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ آیا امامان شیعه از پوشیدن لباس در عزاداری نهی کرده‌اند⁉️ ◼️ مرحوم علامه درباره‌ی سیاه‌پوشی در "کتاب " می‌نویسد: ◼️«نُقِلَ عَنْ هِنْدٍ زَوْجَةِ يَزِيدَ قَالَتْ....‏ وَ لَمْ تَبْقَ هَاشِمِيَّةٌ وَ لَا قُرَشِيَّةٌ إِلَّا وَ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ نَدَبُوهُ عَلَى مَا نُقِلَ سَبْعَةَ أَيَّامٍ.» ◼️ «هنگام صبح، یزید اهل بیت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را خواست و به ایشان گفت: آیا می‌خواهید نزد من بمانید یا به مدینه بازگردید؟ من هدایای فراوانى به شما خواهم داد. اهل بیت امام حسین (علیهم‌السلام) گفتند: ما دوست داریم برای سیدالشهدا (علیه‌السلام) نوحه و عزادارى کنیم. یزید گفت: هر کاری می‌خواهید انجام دهید. سپس ‏‌هایى در دمشق براى آنان تخلیه شد و مشغول عزادارى شدند. 👈 هیچ زن هاشمى و قریشى باقی نمانده بود، مگر این‌که در عزای امام حسین (علیه‌السلام) پوشیدند و بر او هفت روز عزادارى و گریه کردند.» 📚 بحار الأنوار، محمد باقر بن محمد تقى مجلسى (متوفای 1110هـ)، ج‏45، ص196، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 هـ. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ آیا امامان شیعه از پوشیدن لباس در عزاداری نهی کرده‌اند⁉️ ◼️ مرحوم با اشاره به زنان بنی‌هاشم در "کتاب " می‌نویسد: ◼️ «لَمَّا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ‏ نِسَاءَ بَنِي‏ هَاشِمٍ‏ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم‏.» ◼️ «وقتی حسین بن علی (علیه‌السلام) کشته شد، زنان بنی هاشم، و خشن بر تن کردند و از هیچ گرما و سرمایی شکایت نمی‌کردند و امام (علیه‌السلام) در عزاداری آنان، غذا تهیّه می‌کردند.» 📚 المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقى (متوفای ۲۷۴هـ )، ج‏2، ص420 ، دار الكتب الإسلامية - قم، چاپ: دوم، 1371هـ. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ آیا امامان شیعه از پوشیدن در عزاداری نهی کرده‌اند⁉️ https://www.adyannet.com/fa/news/34879 👆👆 👆👆 👆👆 🖌 بقلم حجةالاسلام 🔺 پاسخ به شبهه ی وهابیون و آتئیست ها ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 نوحه خوانی بر سیدالشهداء علیه السلام در کربلاء ◼️ از علمای مشهور در "کتاب در مورد نوحه خوانی اجنه برای امام حسین علیه السلام می‌نویسد: ◼️ عبيد بن جناد حدثنا عطاء بن مسلم عن أبي جناب الكلبي قال أتيت كربلاء فقلت لرجل من أشراف العرب بلغني أنكم تسمعون نوح الجن قال ما تلقى حرا ولا عبدا إلا أخبرك أنه سمع ذلك قلت فما سمعت أنت قال سمعتهم يقولون: ◾️مسح الرسول جبينه ◽️فله بريق في الخدود ◾️أبواه من عليا قري ◽️ش وجده خير الجدود ◼️شخصی به نام ابی جناب کلبی می‌گوید: به کربلاء رفتم و به مردی از اشراف عرب گفتم: شنیده‌ام شما ساکنین صدای نوحه جن می‌شنوید. آن مرد گفت: از هر کس چه برده باشد چه آزاد بپرسی به تو می‌گوید که صدای نوحه جن را می‌شنود. گفتم: تو خود چه شنیدی؟ گفت: شنیدم که این ابیات را می‌خواندند: 👈 رسول خدا صلی الله علیه و آله پیشانی‌اش را مسح کرد پس صورت مبارکش نورانی بود پدر و مادرش از برترین قریش بودند و جدش بهترین جدها. 📚 سير أعلام النبلاء ج 3، ص 316، دارالنشر مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ امام رضا علیه السلام هرگز محبینش را فراموش نمی کند ... ⬛️ مرحوم در "کتاب شریف " مینویسد: ◼️ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبَانٍ الزَّيَّاتِ وَ كَانَ يُكَنَّى عَبْدَ الرِّضَا قَالَ: 👈 قُلْتُ لِلرِّضَا (علیه السلام) وَ لِأَهْلِ بَيْتِي قَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ 👈فَقَالَ أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ . ◼️ عبدالله بن ابان زیات که به کنیه عبدالرضا معروف بود نقل کرده که به حضرت امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: 👈 برای من و خانواده ام . فرمود: آیا گمان می کنی این کار را نمی کنم؟ به خدا قسم اعمال شما در هر و بر من عرضه می شود. 👈چون این مسئله بر من سنگین آمد حضرت (اشاره به آیه قرآن کرد) فرمود: آیا کتاب خدا را نخوانده ای که می فرماید: بگو عمل کنید! به زودی خداوند و رسول او و اعمال شما را می بینند. (توبه ۱۰۵) 📚 بحار الأنوار جلد ۲۳، کتاب الامامه ، ابواب الایات النازله فیهم - صفحه ۳۴۷ ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ تلاوت قرآن توسط سر مطهر امام‌حسین (علیه‌السلام) در منابع 🔺 پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب https://www.adyannet.com/fa/news/34856 🔺 خبرگزاری پانا http://pana.ir/news/1207490 👆👆 👆👆 👆👆 🖌 بقلم حجةالاسلام . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به تهمت وهابی به شیعه 🖌 نویسنده: حجةالاسلام ابراهیم الجبهان وهابی با دروغ‌گویی و افترا بستن به مذهب شیعه و با نشان دادن بغض و کینه‌ی خود نسبت به امام حسین (علیه‌السلام)، ادعا می‎‌کند با ذکر حدیثی در "کتاب " خود، 👈 قبولی نماز را به شرط بر تربت سیدالشهداء می‌داند؛ در حالی‌که روایت را تحریف کرده و مقداری به آن افزوده است. 🔺 ابراهیم الجبهان، از علمای معاصر وهابیت در کتاب خود با دروغ‌گویی و تهمت به شیعه در ادعایی بی‌اساس می‌نویسد: نمازی که در آن، بر تربت امام حسين (علیه‌السلام) سجده نشود را مقبول نمی‌دانند. استناد او به حدیثی از کتاب مصباح المتهجد مرحوم شیخ طوسی است و به نقل از شیخ می‌نویسد: ◼️ سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) حجاب‌هاى هفت‌گانه را برطرف می‌کند و نماز کسی‌که بر تربت کربلا سجده نمی‌کند، مقبول واقع نمی‌گردد.[1] 👈 ابراهیم الجبهان در ابتدای "کتاب " ، با توهین به مذهب تشیع می‌نویسد: همانند دین شیعیان، هیچ دینی در عالم پیدا نمی‌شود که این‌چنین برای آن دروغ ساخته شود و برای آن ابداع شده باشد.[2] ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📎 ادامه... در جواب شبهه او باید گفت: 🔶 چنین روایتی، اصلاً در نقل نشده و به ، ابراهیم الجبهان آن را به مصباح نسبت داده است. 👈اما اصل روایت را جناب شیخ به این صورت در کتابش می‌آورد و می‌نویسد: «از معاویه بن عمارنقل شده است: نزد امام صادق (علیه‌السلام) کیسه بود که در آن مقداری از تربت قبر مطهر سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود. هنگام نماز امام صادق (علیه‌السلام) مقداری از آن را روی سجده‌گاه خود می‌ریختند و بر آن خاک می‌کردند و می‌فرمودند: سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) را می‌شکافد.[3] ◼️ هم‌چنین باید گفت دلیل شیعیان به استفاده از تربت سیدالشهداء (علیه‌السلام) در نماز ویا در ذکر، به خاطر تاکیدات و برکات خاصی است که از جانب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در مورد تربت و خاک مطهر قتل‌گاه خامس آل‌کساء (علیه‌السلام) نقل شده است. مرحوم شیخ طوسی از امام‌صادق (علیه‎السلام) حدیثی را ذکر می‌کند که حضرت فرمودند: «هر که با که از تربت امام حسین (علیه‌السلام) ساخته شده یک‌بار استغفار کند، خدای رحمان برای او ثواب هفتاد ذکر استغفار می‌نویسد و اگر تسبیح در دستش باشد و حتی مشغول به ذکری نباشد، از برای هر دانه از تسبیح [که در دست او می‌گردد، برایش] ذکر نوشته می‌شود.»[4] ◼️ مرحوم ، از فقهای مشهور شیعه، درباره اهمیت سجده بر تربت کربلا می‌نویسد: 👈 شاید علت التزام شیعه به سجده بر روی تربت امام حسین (علیه‌السلام) یک هدف عالی باشد وآن این است که وقتی نمازگزار را بر روی آن خاک مطهر می‌گذارد، به یاد فداکاری سیدالشهداء (علیه‌السلام) و خاندان پاکش در راه دین و عقیده و مقابله با جور و فساد بیفتد، وچون سجده مهم‌ترین رکن نماز است و در روایت نیز آمده است که نزدیک‌ترین حالت بنده به پروردگارش، حالت سجده است؛ از این‌رو مناسب است که در هنگام سجده به سبب نهادن پیشانی بر تربت پاک ایشان به یاد کسانی افتد که بدن‌های خود را قربانی حق کردند و روحشان به عالم بالا پرواز کرد؛ تا فروتنی پیدا کرده و سجود (پایین رفتن ظاهری) را با بالا رفتن (معنوی) همراه کند.[5] 🔶 : آن‌چه ابراهیم الجبهان نسبت به عقاید شیعه در مورد عدم قبولی نماز در غیر تربت کربلا بیان می‌کند، مطلبی و کذب است و قسمت دوم روایت که قبولی نماز فقط به شرط سجده بر کربلا است، در هیچ‌یک از کتب روایی شیعه نقل نشده است. حتی مراجع عظام تقلید شیعه نیز تاکنون چنین فتوایی که موافق حرف الجبهان باشد، صادر نکرده‌اند. 👈 مرحوم می‌فرماید: بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراكى كه از زمين می‌رويد، مانند چوب و برگ درخت سجده كرد و سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى صحيح نيست و نيز سجده كردن بر چيزهاى معدنى مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است؛ اما سجده كردن بر سنگ‌هاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگ‌هاى سياه اشكال ندارد.[6] ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
📚 پی‌نوشت: [1]. الظلام وتنبيه النيام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص55، ریاسة ادارات البحوث العلميه، چاپ سوم، 1408هـ. «ان السجود علی التربة يخرق السبع الحجب ولا تقبل صلاة من لا يسجد عليها.» [2]. الظلام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص46. «لایوجد دین فی العالم اختلقت له الاکاذیب و اخترعت له الاباطیل کدین الرافضه.» [3]. المتهجّد، شیخ طوسى (متوفای ۴۶۰ق) ، ج‏2، ص: 734، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ. «وَ رَوَى مُعَاوِيَةُ بْنُ عَمَّارٍ قَالَ‏ كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع خَرِيطَةُ دِيبَاجٍ صَفْرَاءُ فِيهَا تُرْبَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ... يغرق [يَخْرِقُ‏] الْحُجُبَ‏ السَّبْع‏» [4]. المتهجّد، شیخ طوسى، ج‏2،ص735، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ.. «وَ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ‏ مَنْ أَدَارَ الْحَجَرَ مِنْ تُرْبَةِ الْحُسَيْنِ ... فَفِي كُلِّ حَبَّةٍ مِنْهَا سَبْعَ مَرَّات.»‏ [5]. و التربة الحسينية، كاشف الغطاء، (متوفای ۱۲۲۷ هـ) ، ج1، ص33، المجمع العالمی لاهل البيت عليهم السلام. «و لعل السر فی التزام الشيعة الإمامية السجود على التربة ... ليخشع و يخضع و يتلازم الوضع و الرفع.» [6]. ، روح‌الله خمینی (متوفای 1409)، ج1، ص145، چاپ نهم، 1372 ش، ازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و إرشاد إسلامی، طهران. ❌ 👇👇👇 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ابراهیم الجبهان، از علمای معاصر وهابیت در کتاب خود با دروغ‌گویی و تهمت به شیعه در ادعایی بی‌اساس می‌نویسد: 🏴 «ان السجود علی التربة يخرق السبع الحجب 👈و من لا يسجد عليها.» ◼️ «شيعيان نمازی که در آن، بر تربت امام حسين (علیه‌السلام) سجده نشود را مقبول نمی‌دانند. استناد او به حدیثی از کتاب مرحوم است و به نقل از شیخ می‌نویسد: سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) حجاب‌هاى هفت‌گانه را برطرف می‌کند و نماز کسی‌که بر تربت کربلا سجده نمی‌کند، واقع نمی‌گردد.» 📚 [1]. تبديد الظلام وتنبيه النيام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص55، ریاسة ادارات البحوث العلميه، چاپ سوم، 1408هـ. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ابراهیم الجبهان در ابتدای کتاب تبدید الظلام، با به مذهب تشیع می‌نویسد: ◼️ «لایوجد دین فی العالم اختلقت له و اخترعت له کدین الرافضه.» 👈 «همانند دین ، هیچ دینی در عالم پیدا نمی‌شود که این‌چنین برای آن دروغ ساخته شود و برای آن اباطیل ابداع شده باشد.» 📚 تبديد الظلام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص46. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ◼️ جناب در کتاب " " می‌نویسد: ◼️ «وروى معوية بن عمار قال: كان لأبي عبد الله (عليه‌السلام) فيها تربة أبي عبد الله (عليه‌السلام) فكان إذا حضرته الصلاة صبه على سجادته وسجد عليه، ثم قال (عليه‌السلام): السجود على تربة أبي عبد الله (عليه‌السلام) يغرق .» ◼️ «از معاویه بن عمارنقل شده است: نزد امام صادق (علیه‌السلام) کیسه زرد رنگی بود که در آن مقداری از مطهر سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود. هنگام نماز امام صادق (علیه‌السلام) مقداری از آن را روی خود می‌ریختند و بر آن خاک سجده می‌کردند و می‌فرمودند: سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) را می‌شکافد». 📚 مصباح المتهجّد، شیخ طوسى (متوفای ۴۶۰ق) ، ج‏2، ص: 734، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ◼️شیخ طوسی در "کتاب " درباره‌ی ثواب گفتن ذکر با تسبیح تربت امام‌حسین (علیه‌السلام) می‌نویسد: ◼️ «وروي عن الصادق عليه السلام أنه قال: من أدار الحجرمن عليه السلام فاستغفر به مرة واحدة كتب الله له ، وإن مسك السبحة بيده ولم يسبح بها ففيكل حبة منها ». ◼️ امام‌صادق (علیه‎السلام) فرمودند: « هر که با که از تربت امام حسین (علیه‌السلام) ساخته شده یک‌بار استغفار کند، خدای رحمان برای او ثواب استغفار می‌نویسد و اگر تسبیح در دستش باشد و حتی مشغول به ذکری نباشد، از برای هر دانه از تسبیح [که در دست او می‌گردد، برایش] ذکر نوشته می‌شود». 📚 مصباح المتهجّد، شیخ طوسى، ج‏2،ص735، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ.. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ◼️ مرحوم شیخ جعفرکاشف‌الغطاء، درباره اهمیت سجده بر تربت کربلا در "کتاب " می‌نویسد: ◼️ « شاید علت التزام شیعه به سجده بر روی تربت امام حسین (علیه‌السلام) یک هدف عالی باشد وآن این است که وقتی پیشانیش را بر روی آن خاک مطهر می‌گذارد، به یاد فداکاری سیدالشهداء (علیه‌السلام) و خاندان پاکش در راه دین و عقیده و مقابله با جور و فساد بیفتد، وچون سجده مهم‌ترین رکن نماز است و در روایت نیز آمده است که نزدیک‌ترین حالت بنده به پروردگارش، حالت سجده است؛ از این‌رو مناسب است که در هنگام به سبب نهادن پیشانی بر تربت پاک ایشان به یاد کسانی افتد که بدن‌های خود را حق کردند و روحشان به عالم بالا پرواز کرد؛ تا فروتنی پیدا کرده و سجود (پایین رفتن ظاهری) را با بالا رفتن (معنوی) همراه کند». 📚 الارض و التربة الحسينية، كاشف الغطاء، (متوفای ۱۲۲۷ هـ) ، ج1، ص33، المجمع العالمی لاهل البيت عليهم السلام. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ⬛️ عظمت در نگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بازتاب آن در کتب 🏴 👇👇👇👇 https://www.yjc.news/00X1h3 🎤 حجةالاسلام محمدجوادمهريار ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا