#عفافگرایی
#تربیت_عفیفانه
#ولادت_حضرت_علی_اکبر
#روز_جوان
🌺#حضرت_علی_اکبر (ع) فرزند بزرگ #امام_حسین (ع) و نسخه ای برابر با اصل، نسبت به #رسول_خدا (ص) و شاخه ای از آن #شجره_طیبه و #ریشه_پاک بودند و وارث همه خوبی های خاندان عصمت و طهارت به شمار می رفتند. ایشان مجموعه ای از خوبی ها و فضیلت ها و نمونه ای روشن از فضایل عترت پاک پیامبر بودند، که حتی کسی چون معاویه نیز، به فضایل ایشان اقرار داشت.
🌺#تربیت_شایسته امام حسین (ع) سبب شد که علی اکبر (ع)، به بهترین صفات #کمال آراسته شوند. خلق و خوی حضرت علی اکبر و رفتار و حرکات و #ادب و #متانت ایشان، در حدّ اعلای برجستگی و درخشندگی بود. رابطۀ سرشار از ادب و #احترام علی اکبر (ع) به پدر و علاقه و محبت پدر به فرزند، در همه مراحل زندگی این دو #الگوی_فضیلت، وجود داشت و نهایت و اوج آن، در صحنه #عاشورا دیده می شود.
🍃🌺🌺🌺🍃
💠#جوانی، بهار عمر و فصل طربناک زندگی است و هیچ انسانی همانند زمان جوانی، توانمند و پرانرژی نیست. بسیاری از پیروزی ها و کامیابی ها، تنها در سایه جوانی امکان پذیر است و بسیاری از آرزوها و هدفها، فقط در فرصت جوانی قابل دستیابی است. #فرصت_جوانی، طلایی ترین فرصتها و ناب ترین موهبت هاست و بی تردید، هدر دادن روزگاران خوش جوانی و تباه کردن این بهار زندگانی، به اندوهی انبوه و حسرتی متراکم خواهد انجامید.
🍃 در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است
🍃 ورنه هر گبری، به پیری میشود پرهیزکار
هدایت شده از تاریخ تشیع
#عفافگرایی
#تربیت_عفیفانه
#ولادت_حضرت_علی_اکبر
#روز_جوان
🌺#حضرت_علی_اکبر (ع) فرزند بزرگ #امام_حسین (ع) و نسخه ای برابر با اصل، نسبت به #رسول_خدا (ص) و شاخه ای از آن #شجره_طیبه و #ریشه_پاک بودند و وارث همه خوبی های خاندان عصمت و طهارت به شمار می رفتند. ایشان مجموعه ای از خوبی ها و فضیلت ها و نمونه ای روشن از فضایل عترت پاک پیامبر بودند، که حتی کسی چون معاویه نیز، به فضایل ایشان اقرار داشت.
🌺#تربیت_شایسته امام حسین (ع) سبب شد که علی اکبر (ع)، به بهترین صفات #کمال آراسته شوند. خلق و خوی حضرت علی اکبر و رفتار و حرکات و #ادب و #متانت ایشان، در حدّ اعلای برجستگی و درخشندگی بود. رابطۀ سرشار از ادب و #احترام علی اکبر (ع) به پدر و علاقه و محبت پدر به فرزند، در همه مراحل زندگی این دو #الگوی_فضیلت، وجود داشت و نهایت و اوج آن، در صحنه #عاشورا دیده می شود.
🍃🌺🌺🌺🍃
💠#جوانی، بهار عمر و فصل طربناک زندگی است و هیچ انسانی همانند زمان جوانی، توانمند و پرانرژی نیست. بسیاری از پیروزی ها و کامیابی ها، تنها در سایه جوانی امکان پذیر است و بسیاری از آرزوها و هدفها، فقط در فرصت جوانی قابل دستیابی است. #فرصت_جوانی، طلایی ترین فرصتها و ناب ترین موهبت هاست و بی تردید، هدر دادن روزگاران خوش جوانی و تباه کردن این بهار زندگانی، به اندوهی انبوه و حسرتی متراکم خواهد انجامید.
🍃 در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است
🍃 ورنه هر گبری، به پیری میشود پرهیزکار
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
#عیدانه
این سررسیدها که با این همه ~ جُمعه ِ
هرگز روز ~ ظُهور ~ ندارند
تاریکند و نور ندارند
متنفرم......
آقا...
نگرانم عمر زمینی ام به سر برسد و......
😔😔😭
#ظهور
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
🔴 #حجت_الاسلام_قرائتی
بررسی چند سوال مهم در زمینه مهدویت
♦️مسئله اول؛ مسجد جمکران سند دارد، اگر سند هم نداشته باشد با توسل و توجه به امام زمان(عجل الله فرجه) این مکان مقدس میشود، مثال پوست گاوی را که می کشند، چرم میکنند، اما مقدس نیست، وقتی تبدیل به جلد قرآن بشود، تقدس پیدا میکند.
♦️عموی پیامبر ابولهب بود. اگر در این جمع حاضر شود همه او را میکشند، اما مدامی که اسمش در قرآن است، نمیتوان به آن دست زد.
♦️مسئله دوم زمانی که امام زمان(عجل الله فرجه) به امامت رسیدند، سه چهارساله بودند؛ آیا امکان دارد کودک سه چهارساله امام بشود،
پاسخ: بله. مثال: فلش و کامپیوتر؛ همینکه فلش به کامپیوتر متصل میشود، اطلاعات عظیمی از فلش به کامپیوتر انتقاد داده میشود، حالا امکان ندارد که علم امام حسن عسکری (علیه السلام) به یک کودک سه چهارساله انتقال داده شود.
♦️مسئله بعد آیا امام زمان (عجل الله فرجه) که صدوچندهزار سال عمر دارند، این بلندی عمر امکان دارد؟ پاسخ: بله؛ برای مثال موی مژه و ابرو تا پایان عمر یک فرد اندازه ثابتی دارد، خدا اراده کرده که مژه و ابرو رشد ثابت و رشد موی سر متغیر باشد.
♦️مسئله بعد امام زمان(عجل الله فرجه) کیست؟
پاسخ: نخ هستی هستند؛ اگر حضرت حجت نباشد، نظام به هم میریزد؛ مثال: نخ اسکناس است که به اسکناس بها میدهد.
♦️سوال بعد چرا امام زمان(عجل الله فرجه) غایب هستند؟
پاسخ: اگر مثلا سر کوچهای لامپ نصب کنند و هر سری بشکند، وقتی این کار تکرار بشود، دیگر لامپ بعدی را نصب نمیکنند؛ وقتی 11 امام معصوم (علیهم السلام) که هر یک چراغ هدایت بودند را، کشتند، خدا امام دوازدهم را در پرده غیبت نگه داشت.
♦️امام زمان (عجل الله فرجه) کیست؟
امام زمان (عجل الله فرجه) کسی است که امام رضا (علیه السلام) به احترام اسم ایشان می ایستاد و امام صادق (علیه السلام) میفرماید: اگر میدیدمش خادمش می شدم.
سوال: امکان دارد امام زمان(عجل الله فرجه) بیایند؟
بله؛ وقتی امام خمینی توانست حکومت را در دست گیرد، پس امام زمان (عجل الله فرجه) هم میتوانند دنیا را از ظلم نجات دهند. مشت نشانه خروار است.
کار امام زمان (عجل الله فرجه) چیست؟ بنا به روایت خورشید پشت ابر هستند.
♦️سوال: وظیفه ما چیست؟
پاسخ: در دعای عهد گفته شد عهدا و عقدا و بیعتا؛ تعهد می بندیم و بالاتر از تعهد، با امام زمان(عجل الله فرجه) گره می خوریم و فدای امام زمان(عجل الله فرجه) میشویم.
♦️سوال: آیا فقها و مراجع معصوماند؟
پاسخ: خیر؛ حجت هستند، اما معصوم نیستند.
♦️تا کی باید تقلید کنیم؟
پاسخ: همانطور که مراجع و فقها از پزشکان در درمان بیماری تقلید میکنند، ما هم مادامی که در امور دینی به وجودشان نیاز داریم باید از ایشان تقلید کنیم.
♦️نقش زنان در حکومت امام زمان(عجل الله فرجه) چیست؟
پاسخ: 50 نفر از یاران امام زمان (عجل الله فرجه) زن هستند و در قرآن مقام زن را اولوالالباب میدانند.
ارزش ما به امامت است و ارزش انسان به فکر. انسان بی امام به کجراهه میرود.
♦️نقش سیاسی امام زمان(عجل الله فرجه) چیست؟
پاسخ: هر زمانی که به ایران حمله کردند، تکهای از ایران را گرفتند. تنها زمانی که نتوانستند، در زمان جنگ تحمیلی بود، چون دست ملت در دست نائب امام زمان (عجل الله فرجه) بود.
♦️آیا امام زمان (عجل الله فرجه) دوستمان دارد؟
پاسخ: بله؛ ممکن است از ما راضی نباشند، اما دوستمان دارند و ما منصوب به امام زمانیم. امام زمان(عجل الله فرجه) میفرمایند به شیعیان بگوید مرتب برای شما دعا میکنم.
باید افتخار کنید که دستمان در دست امام معصوم است.
♦️سوال: چرا شرایط امامان با یکدیگر فرق دارد؟
پاسخ: شما پارچهای را در آب فرو میکنید، هر دست در یک جهت پارچه را میفشارد، حرکت دستها با هم فرق دارد، اما هدف یکی است.
هر امام شرایطی داشته و باید بر اساس آن امت خود را هدایت کنند.
♦️اهل سنت درباره امام زمان(عجل الله فرجه) چه میگوید؟
پاسخ: اهل سنت هم امام زمان(عجل الله فرجه) را قبول دارند، اما با شرایطی. جمعی از اهل سنت به ایران آمده بودند. چند ساعتی با ادبیات قرآنی با ایشان صحبت کردم. گفتند مهدی امام آخر الزمان میآید و جهان را از ظلم و ستم پاک میکند. گفتم انتخابات بگذارید و مهدی را انتخاب کنید. آنها گفتند امام را خدا باید انتخاب کند. گفتم چرا امام اول را خدا انتخاب نکرد. پاسخ من را ارجاع دادند به واقعه غدیرخم. من هم گفتم امام یا انتخاباتی هست یا نیست، اگر هست که اولی را انتخاب کردید آخری را هم انتخاب کنید. اگر انتخاباتی نیست، پس امام آخر هم انتخاباتی نیست.
♦️در پایان به جوانان توصیه می کنم مطالعه کنید، ورزش کنید، لقمه حلال بخورید، با یک اسلام شناس در ارتباط باشید. به تعداد هیئتعزاداری ائمه باید مجالس قرآنی برگزار شود، چرا که قرآن و عترت همیشه با هم هستند.
*🅾چند الگو برای شناخت جریان های سیاسی و شخصیت ها*
1⃣ شناخت حق
اگر ملت ها با این کلمه بخوبی آشنا باشند، نیمی از مسایل آنها قابل حل است.
✅ افرادی که در مسیر قرآن و پیامبر و امامان قرار داشته باشند اکثراً قابل تشخیص هستند.
2⃣شناخت باطل
یکی از موارد ضروری در شناخت راه حق شناخت دشمن است.
در جنگ جمل، صفین و نهروان کسانی که نتوانستند تا آخر با علی علیه السلام بمانند علت اصلی این بود که دشمن را نشناختند!!
3⃣ در جنگ جمل کسانی مقابل علی علیه السلام قرار گرفتند که قبلاً طرفدار ایشان بودند.
اما بفرموده پیامبر ملاک و معیار حق علی بود،
علی مع الحق و الحق مع علی
بسیاری از مردم کوفه در شناخت دشمن دچار گمراهی شدند.
چون در شناخت راه باطل و راه دشمن ضعف داشتند.
امام علی علیه السلام در جواب رزمنده ای که سوال کرد چرا با کسانی جنگ کنیم که نماز می خوانند، فرمودند:
ملاک مسلمانی به خم و راست شدن ظاهری نیست،
اعرف الحق تعرف اهله و
اعرف الباطل تعرف اهله
اگر حق را بشناسی اهل حق را می شناسی، واگر باطل را بشناسی اهل باطل را خواهی شناخت.
متاسفانه به این مسئله بسیار مهم، در کتب درسی و رسانه های ما بصورت عمدی خیلی کم اشاره شده است!
به همین دلیل حتی غالب فارغ التحصیلان دانشگاهی!! بدرستی نمی دانند که حق با جمهوری اسلامی ایران است، یا ملکه خبیثه انگلیس و شیطان بزرگ آمریکا !!؟؟
برابر آمار دوسوم ایرانیها همان می کنند که رسانه های دشمن تبلیغ میکنند!!
بر همین اساس در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ با تبلیغات ماهواره ها و فضای مجازی، ۱۶ میلیون ایرانی جاهل اصلأ رای ندادند!!
و۲۴ میلیون فریب خورده، به یک فارغالتحصیل حقوق از انگلیس خبیث رای دادند که توپخانه رسانه ای ملکه خبیثه انگلیس و شیطان بزرگ آمریکا از او حمایت و تبلیغات گسترده می کردند!!؟؟
و او با نابودی اقتصاد مردم، گرانی، اختلاس، بدبختی جبران ناپذیری به بار آورده!
و بازهم طلبکارانه می گوید؛ باید هر چه کدخدا دیکته می کند را امضاء کنیم! تا ... !!؟؟
4⃣ در کربلا مردم می دانستند امام حسین فرزند پیامبر ص است،
اما اکثرشان فریب ترس از سایه جنگ را خوردند وبه خاطر عدم درک صحیح از حقایق سیاسی جامعه کارشان به جایی رسید،
که به امام حسین گفتند شورشی و آشوبگر، و به یزید ملعون و جنایتکار گفتند، امیرالمومنین!!؟؟
5⃣ امام خمینی یک فرمول مشخص در شناخت دوست و دشمن برای مردم مشخص کردند.
✅فرمودند اگر آمریکا و مستکبران از کسی تعریف کردند بدانید که آنان منحرف هستند.
✅اگر آمریکا از کسی بد گفت و علیه او فعالیت کرد بدانید که راه او درست است.
6⃣ حالا باید ببینیم آمریکا از کدام جریان های سیاسی داخل کشور از کدامشان حمایت می کند؟!
✅باید دقت کنیم چرا نتانیاهو از اصلاح طلبان حمایت کرد؟ و آنها تبری نکردند؟!!!
✅چرا گفت اینها سرمایه های اسرائیل هستند؟ دلیلش چه بود ؟!!
✅ شوربختانه مردم به این فرمول امام که در واقع الگوی اسلام است در مقطعی توجه نکردند!
وبه همان سرمایه های اسراییل رای دادند و کشور را بسوی نابودی کشاندند!
7⃣امام خمینی فرمودند
✅ پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیب نرسد.
✅ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است.
✅ولایت فقیه اجازه نمیدهد
مستکبران و دیکتاتورها در کشور حاکم شوند.
✅چه کسانی در فتنه ۸۸ گفتند ،مرگ بر اصل ولایت فقیه؟!
تقلب بهانه است، اصل نظام نشانه است!!؟
8⃣ چه کسانی امروز راهشان و گفتارشان به طور کامل برخلاف ولایت فقیه است؟
✅ولایت فقیه یک شاخص، یک معیار است،
برای شناخت دوست و دشمن.
✅ولایت فقیه یک چراغ هدایت است برای اینکه انسان گمراه نشود.
✅کسانی که در تلاش برای خاموش کردن یا کم فروغ کردن این چراغ هستند در مسیر دشمن میباشند.
والسلام
⚠ گرگها و موریانه ها. ⚠
🔴 وقتی گرگ حمله میکند، با صدای بلند حمله میکند و فرصتی برای واکنش دارید.
🔘 اما وقتی موریانه هجوم میآورد، از همان ابتدا مخفیانه و بی سرو صدا از ریشه به جان داراییتان میافتد.
🗡️ایستادن در برابر گرگ، شجاعت میخواهد و دفع خطر موریانه بصیرت!
🏵 "بصیرت" سواد نیست "بینش" است.
🏵 بصیرت، یعنی اینکه نگاهت به "شخصیت"ها نباشد، بلکه همواره به "شاخص"ها باشد
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی حتی مسجد میتواند "مسجد ضِرار" باشد .و پیامبر آن را خراب کند.
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی جانباز صفین میتواند قاتل امام حسین علیه السلام درکربلا باشد!
ملاک حال فعلی افراد است.
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمیتوانی آغازگر باشی اما وقتی شروع کردید باید آن را از ریشه در بیارید
🏵 بصیرت، یعنی اینکه" مالک اشتر"ها را به تندروی و "ابوموسی اشعری"ها را به اعتدال نشناسی!
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی معاویه ها، به سست عنصرهای سپاهِ امام علی علیه السلام دل بستهاند!..
🏵 بصیرت یعنی اینکه بدانی: تاریخ تکرار می شود، نه با جزئیاتش، بلکه با خطوط و شاخص هایش
🔆 اللهم اجْعَلْ النُّورَ فِي بَصَرِي ، وَالبَصِيرَةَ فِي دِينِي
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از گل زهرا
🔴 ۱۰ وظیفهی مهمِ جوان مومن انقلابی در انتخابات در فرمایشات مقام معظم رهبری
1️⃣ انتخابات را پرشور کنید.
2️⃣ مشارکت در انتخابات را حداکثری کنید.
3️⃣ تقوای سیاسی داشته باشید.
4️⃣ اصلح را پیدا کنید.
5️⃣ به خاطر نامزدها در مقابل یکدیگر قرار نگیرید.
6️⃣ آدمهای خوب را به مردم معرفی کنید.
7️⃣ مراقب باشید علاقهمندیها به اصطحکاک نینجامد.
8️⃣ آگاهیتان باید در انتخابات اثر کند.
9️⃣ دیگران را تخریب نکنید.
🔟 به دور از فریب و دروغ، تبلیغ کنید.
#انتخابات
#حضور_حداکثری
#جوان_مومن_انقلابی
💝
☀️ ☀️
📜شمّه اے از فرمایشات ﻧﻮﺭﺍنے آن حضرت غائب غریب
🍀 وظیفهٔ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ در زمان غیبت امام زمان عجّل الله فرجه:
☀ ﺭﺟﻮﻉ ﺑﻪ راویان حدیث
🔶 ﻭَﺃَﻣﱠﱠﺎ ﺍﻟﺤَﻮﺍﺩِﺙُ ﺍﻟﻮﺍﻗِﻌَﺔُ ﻓَﺎﺭْﺟِﻌُﻮﺍ ﻓِﻴﻬﺎ ﺇِﻟﻰ ﺭُﻭﺍﺓِ ﺣَﺪِﻳﺜِﻨﺎ ﻓَﺈِﻧﱠﱠﻬُﻢْ ﺣُﺠﱠﱠﺘِﻲ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَﺃَﻧَﺎ ﺣُﺠﱠﱠﺔُ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ؛ (١)
🔸ﺍﻣّﺎ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﺎﻣﺪﻫﺎﻯ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ، ﺑﻪ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﺠّﺖ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺣﺠّﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺴﺘﻢ.
☀ ﻣﺤﺒّﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪﻥ
🔶 «ﻓَﻠْﻴَﻌْﻤَﻞْ ﻛُﻞﱡﱡ ﺍﻣْﺮِﺀٍ ﻣِﻨْﻜُﻢْ ﻣﺎ ﻳُﻘَﺮﱢﱢﺏُ ﺑِﻪِ ﻣِﻦْ ﻣَﺤَﺒﱠﱠﺘِﻨﺎ؛ (٢)
🔸ﭘﺲ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﺤﺒّﺖ ﻣﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ».
☀ ﺩﻭﺭﻯ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ
🔶 «ﻓَﻠْﻴَﺪَﻋُﻮﺍ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﺍِﺗﱢﱢﺒﺎﻉَ ﺍﻟﻬَﻮﻯ (٣)
🔸ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻯ ﻧﻔﺲ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻛﻨﻨﺪ».
☀ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ
🔶 «ﻓَﺎﺗﱠﱠﻘُﻮﺍ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪَ ﻭَﺳَﻠﱢﱢﻤُﻮﺍ ﻟَﻨﺎ ﻭَﺭَﺩﱡﱡﻭﺍ ﺍﻟﺄَﻣْﺮَ ﺇِﻟَﻴْﻨﺎ ﻓَﻌَﻠَﻴْﻨَﺎ ﺍﻟﺈِﺻْﺪﺍﺭُ ﻛَﻤَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻣِﻨﱠﱠﺎ ﺍﻟﺈِﻳﺮﺍﺩُ؛ (۴)
🔸ﺗﻘﻮﺍﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺍﻣﺮ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺩﻫﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺮ ﻣﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺳﻴﺮﺍﺏ ﺍﺯ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﻳﻢ، ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺑﺮﺩﻳﻢ».
☀ ﺩﻋﺎﻯ بسیار
🔶 «ﺃَﻛْﺜِﺮُﻭﺍ ﺍﻟﺪﱡﱡﻋﺂﺀَ ﺑِﺘَﻌْﺠِﻴﻞِ ﺍﻟﻔَﺮَﺝِ ﻓَﺈِﻥﱠﱠ ﺫﻟِﻚَ ﻓَﺮَﺟُﻜُﻢْ؛ (۵)
🔸ﺑﺮﺍﻯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﻭ ﻓﺮﺝ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ که ﻓﺮﺝ ﺷﻤﺎ در آن است».
☀ ﻛﺴﺐ ﻣﻌﺎﺭﻑ تنها از راه ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
🔶ﻃَﻠَﺐُ ﺍﻟﻤَﻌﺎﺭِﻑِ ﻣِﻦْ ﻏَﻴْﺮِ ﻃَﺮِﻳﻘِﻨﺎ ﺃَﻫْﻞِ ﺍﻟﺒَﻴْﺖِ ﻣُﺴﺎﻭِﻕٌ ﻟِﺈِﻧْﻜﺎﺭِﻧﺎ؛ (۶)
🔸ﺟﺴﺘﺠﻮﻯ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﻭ ﺩﺍنش ﻫﺎ ﺟﺰ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻣﺴﺎﻭﻯ ﺑﺎ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ.
💝
📚منابع:
📗١) ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻟﺎﻧﻮﺍﺭ: ﺝ 53، ﺹ 181.
📗٢) ﻫﻤﺎﻥ: ﺝ 53، ﺹ 176.
📗٣) همان: ج 53، ص190
📗۴) ﻫﻤﺎﻥ: ﺝ 53، ﺹ 179.
📗۵) ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ: ﺝ 2، ﺹ 483.
📗۶) ﺍﻟﻤﺨﺘﺎﺭ ﻣﻦ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺍﻟﺎﻣﺎﻡ ﺍﻟﻤﻬﺪﻱ عليه السّلام: ﺝ 2، ﺹ 136.
🍃ألـلَّـھُـمَــ عجِّلْ لِوَلـیِـڪْ ألفَـرَج🍃
💚سلام امام زمانم💚
اِلهى عَظُمَ الْبَلاء ...
نبودنت ،
همان بلایِ عظیم است ؛
که زمین را تنگ کرده!
و اینک...
بـــــهار و...
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَار...
با تحول قلبهایمان به أَحْسَنِ الْحَال ...
از میلههای غربت هزار ساله رهایت میکنیم!
و زمین را ؛
از بلایِ هزار لایه...
روزمان را با تو ؛ نو میکنیم ...
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
سزاوارترين امّت در اخذ به سنّت پيغمبر امام هر عصر است، و تاكنون كسي ترك آن سنّت را از خصائص آن حضرت نشمرده است
📘و نيز در كتاب «الشموس المضيئة» آمده است: «اگر در اين زمينه (داشتن همسر و خانواده) هيچ نقل روايي وجود نداشت، و فقط همين مطلبي كه آن حضرت با وجود سنّ زياد از نظر جسمي جواني قويّ البنيه است... و نيز ميدانيم كه آن حضرت به سنّت پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) عمل ميكند، در قبول اين مطلب كه آن جناب همسر و فرزنداني دارد كافي بود»
🔎ـ نقد و بررسي:
دليل مزبور شامل دو قسمت است:
قسمت اوّل: ازدواج سنّت رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم)، و امري نيكو و مستحبّ شرعي است.
قسمت دوّم: امام زمان(عليه السلام) لزوماً به اين سنّت و امر شرعي عمل ميكند.
📝 هر دو مقدّمه نيازمند بررسي و تأمّل است.
امّا استحباب ازدواجاز آيات و روايات فراواني استفاده ميشود مانند: آيه شريفه (فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَآءِ)و آيه (وَأَنكِحُواْ الاَْيَـمَي مِنكُمْ وَالصَّــلِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَآلـِكُمْ )و همچنين در حديثي رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) ازدواج را سنّت خود ميداند، و در حديثي ديگر ميفرمايد: هر كسي از آن اعراض كند از من نيست.و در رواياتي ديگر ازدواج امري پسنديده و ممدوح دانسته شده و بر توليد نسل و بقاء آن توصيه شده و كثرت مسلمين مايه مباحات پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) شمرده شده است.
📍در اهميّت و تشويق به ازدواج چنين آمده است: «هر كس ازدواج كند نصف دينش را بدست آورده است»، و نيز امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: «دو ركعت نماز كسي كه ازدواج كرده با فضيلتتر است از هفتاد ركعت نماز كسي كه بدون همسر است»، و همچنين در روايات فراواني نقطه مقابل ازدواج يعني ترك ازدواج مذمّت شده و از ناحيه ائمّه(عليهم السلام) امري مكروه و ناپسند شمرده شده است. كه اين روايات نيز به قرينه مقابل دلالت بر استحباب ازدواج دارند.
🔖با توجّه به آيات و روايات فوق و وجود كلمات امر مانند «انكحوا» در آيات، و تشويق به ازدواج در روايات، و توصيه كردن در عمل به سنّت رسول خدا، فقهاي بزرگوار اسلام، استحباب شرعي ازدواج را استنباط كرده و بر طبق آن به استحباب، و بعضي به استحباب مؤكّد فتوي دادهاند، و برخي آن را در شرايطي واجب ميدانند
🔰و از سوي ديگر از عمومات و اطلاقات ادلّه استحباب ازدواج بدست ميآيد كه
اوّلا: ازدواج چه به صورت دائم و چه به صورت غير دائم (موقّت) مستحب شرعي است.
ثانياً: استحباب ازدواج مخصوص مشتاقان و كساني كه نيازمند به همسر ميباشند نيست، بلكه شامل غير مشتاقان و كساني كه در خود احساس نياز به همسر نميكنند نيز ميباشد.
💠چرا كه علّت اين حكم شرعي در اشتياق به جنس مخالف و يا اطفاء (خاموش كردن) غريزه جنسي خلاصه نشده است، تا گمان شود ازدواج براي غير مشتاقان استحباب ندارد، بلكه مواردي از قبيل: تكثير نسل، و ابقاء نوع انساني، و كثرت تعداد موحّدين، در استحباب شرعي ازدواج دخالت دارند.
✔️پس اگر ازدواج براي تأمين اين اغراض هم باشد، از جهت شرعي مستحب است، و داراي مطلوبيّت شرعي است.
❇️بديهي است كه استحباب ازدواج فقط مختصّ به ازدواج دائم نيست، بلكه شامل غير دائم و مِلك يمين (كنيزان) نيز ميشود. و به همين جهت اينگونه به نظر ميرسد كه تحقّق يك مرتبه از ازدواج در طول عمر براي عمل كردن به اين مستحبّ شرعي كافي است، اگر چه بنا به عللي بين زوج و زوجه جدايي حاصل شده باشد.
🔹امّا با تأمّل در رواياتي كه در آن عزوبت (همسر نداشتن) مكروه دانسته شده است حتّي براي مدّتي اندك، معلوم ميشود كه مقصود از استحباب ازدواج، استمرار آن تا پايان عمر است.
پس عمل كردن به استحباب ازدواج در صورتي كافي است كه استمرار و دوام داشته باشد نه فقط صرف تحقّق آن، همانطور كه اين استحباب فقط به داشتن يك همسر نيست بلكه تعدّد آن نيز مستحب شرعي است.
🔻بنابراين در باره مقدّمه أوّل (ازدواج سنّت پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم)، و امري مستحب است) چنين نتيجه ميگيريم:
1 . ازدواج مستحب شرعي است، خواه نياز به ازدواج باشد و خواه نباشد، خواه دائم و خواه موقّت.
2 . اين استحباب دوام و استمرار دارد، و شامل تمام عمر انسان ميشود.
3 . تعدّد همسر نيز مستحب شرعي است.
🔘و امّا مقدّمه دوّم (لزوم عمل امام(عليه السلام) به امر شرعي و سنّت رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) ) در اذهان سؤالاتي را به وجود ميآورد، از جمله اينكه:
⁉️با كثرت امور مستحبّي، آيا امام(عليه السلام) به همه آنها عمل ميكند؟ يا اينكه از آن امور انتخاب كرده و گزينشي عمل ميكند؟ آيا لزوم عمل به امور مستحب براي امام ضروري است؟
✳️بدون ترديد امامان مانند پيامبران چون هدايت مردم را بعهده دارند، و رهبران الهي محسوب ميگردند، هميشه در عمل به احكام الهي پيشقدم بودهاند، و اساساً رسالت آنان ايجاب ميكرد كه أوّل خودشان عامل به احكام الهي باشند، و از دستورات اله
ي سرپيچي نكنند، و در صحنه عمل براي ديگران الگو و نمونه باشند، لذا عمل نكردن به اوامري كه حكايت از محبوبيّت نزد خداوند دارد (خواه واجب و خواه مستحب) براي رهبران ديني مذموم است، و شأن و رسالت آنان اقتضاء دارد كه آنها به دستورات واجب و مستحب عمل كنند، پس امام(عليه السلام) نيز به آنها عمل ميكند.
🌀بنابراين، دو نكته در لزوم عمل كردن امام به مستحبّات وجود دارد.
1. هدايت و رهبري و الگوي كامل بودن براي مردم كه ايجاب ميكند امام در زندگي و معاشرت و در برخورد با ديگران به نحو احسن عمل كند، و در عمل به دستورات ديني (واجب و مستحب ) پيشقدم باشد.
2. اقتضاي شأن و منزلت انسان كامل ايجاب ميكند كه به مستحبّات عمل كند، بدون ترديد نكته أوّل در زمان غيبت امام(عليه السلام) موضوعيّت ندارد، زيرا امام(عليه السلام) در مرأي و منظر مردم نيست، و امامت وي در باطن است، نه در ظاهر ولي نكته دوّم در رسيدن به مطلوب (امام پايبند به مستحبّات شرعي است، و سزاوارتر از ديگران است) كافي است.
قطعه ی گم شده ای از پر پرواز کم است
یازده بار شمردیم و یکی باز کم است ...
دوستان بزرگوار مجددا عیدتون مبارک
خسته نباشید .
التماس دعای فرج دراین شب عزیز
کشیده از همان آغاز، نرجس انتظارش را
نه چندین روز و شب، نُه ماه خالص انتظارش را
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
تاریخ تَشیع:
بسم الله الرحمن الرحیم
یا صاحب الزمان عج
تقويم ما هنوز بهاری نديده است
بشکن سکوت يخ زده ی انـتظار را
روزی که بیایی،....
حتماً از شوق پرواز خواهم کرد!
# فتصدق_علینا
# اللهم_عجل_لولیک_الفرج
# اللهم_ارنی_الطلعة_الرشیدة
فرارسیدن عید بزرگ نیمه شعبان مبارک باد
ازدواج امام زمان (عليه السلام) :
✅ مقدّمه :
يكي از مباحث پيرامون شخصيّت حضرت مهدي (عج)، زندگي شخصي و خانوادگي آن حضرت است، سخن از ازدواج يا عدم آن و داشتن فرزند و مكان زندگي و وضعيّت زندگي اولاد او و كيفيّت زندگي آن حضرت از بحثهاي جذّابي است، كه احياناً در اذهان بسياري از معتقدان به او ابهاماتي وجود دارد، كه معمولا با جوابهاي ضدّ و نقيضي نيز مواجه ميشوند.
اساساً غيبت طولاني آن حضرت از نگاه زندگاني شخصي و خصوصي وي اين سؤال را بوجود مي آورد، كه آيا در اين مدّت، حضرت مهدي(عليه السلام) ازدواج كرده اند يا خير❓
برخي اين سؤال را به صورت اشكال مطرح كرده و ميگويند:
اگر ازدواج كرده و همسر دارد، لازمه اش داشتن فرزند است، و لازمه اين نيز؛ فاش شدن اسرار و شناسايي آن حضرت است، كه با حكمت و فلسفه غيبت منافات دارد.
و اگر ازدواج نكرده است، پس به سنّت رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) و به امر شرعي مستحب عمل نكرده است، كه اينهم با مقام و شأن آن حضرت نميسازد، زيرا وي رهبر ديني مردم است، و در عمل به مستحبات همچون واجبات، بايد پيشقدم باشد، و فرضِ وجود امامي كه مستحب مؤكّد شرعي را ترك كند، و در واقع عمل مكروهي را انجام دهد بسيار مشكل، و جاي استبعاد دارد.
پس اگر ازدواج نكرده باشد، اشكالِ ترك مستحبّ از طرف معصوم، و اگر ازدواج كرده باشد، اشكالِ فاش شدنِ اسرار و تضادّ با فلسفه غيبت پيش مي آيد، و چون طرفين قضيّه با اشكال مواجه است، عدّه اي چنين نتيجه گيري ميكنند، كه اصلا آن حضرت وجود ندارد.
نكته ديگر اينكه اصل ازدواج يا عدم ازدواج آن حضرت جزء اعتقادات ما نيست، بلكه از مسائل شخصي است كه در روايات نيز به آن تصريح نشده، و مورد بحث امامان قبلي نيز نبوده است، و كساني هم كه در دوران غيبت توفيق درك حضور آن حضرت را داشته اند، آنقدر سؤالات و مشكلات در ذهنشان بوده است ، كه به اينگونه سؤالات نرسيده اند.
در دوران غيبت صغري نيز، از نائبان خاصّ، در اين زمينه سخني شنيده نشده است.
از سوي ديگر، ذهن انسان در كنار سؤال از ازدواج حضرت مهدي(عليه السلام)، سؤالات ديگري نيز ميسازد، از جمله اينكه:
1⃣ آيا امام مهدي(عليه السلام) داراي فرزند است❓
2⃣ آيا مكان خاصّي براي زندگي وي و فرزندانش وجود دارد❓
3⃣ آيا فرض وجود فرزند و همسر براي آن حضرت با حكمت و فلسفه غيبت سازگاري دارد❓
4⃣ و در صورت ازدواج نكردن، آيا بر خلاف سنّت و دستور پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) عمل نكرده است❓
و سؤالات ديگري كه اين مقاله در صدد جواب دادن به بعضي از آنهاست.
بنابراين، پس از طرح سؤال اصلي و بيان ديدگاههاي متفاوت و دلایل آنها، و نيز بررسي دلایل، سعي ميشود تا به نتيجه اي مناسب و جامع برسيم.
آيا حضرت مهدي(عليه السلام) ازدواج كرده و داراي فرزند ميباشد❓
در پاسخ به اين پرسش، با توجّه به مسائل اعتقادي، مانند: حكمت يا فلسفه غيبت، و نيز مسائل فقهي همچون استحباب شرعي ازدواج، و متوني كه مستقيم يا غير مستقيم دلالت بر ازدواج آن حضرت دارند، سه نظريّه وجود دارد :👇👇👇👇
نظريّه أوّل:
عدّه اي معتقدند كه حضرت مهدي (عليه السلام) ازدواج كرده است، و براي اثبات اين نظريّه به دلایل ذيل استناد جسته اند.
الف) استحباب ازدواج :
ازدواج و نكاح در اسلام، مستحبّ مؤكّد و سنّتي نبوي است، پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله وسلم) نسبت به امر ازدواج و ترويج آن تأكيد داشته، و امّت خود را به اين امر تشويق و ترغيب ميكردند، و بارها فرموده اند:
«نكاح كنيد و با تشكيل خانواده بر تعداد خود بيفزاييد، كه من در روز قيامت به شما اگر چه فرزندي سقط شده باشد مباهات ميكنم
در احكام دين؛ ازدواج سنّتي حسنه و مورد تأييد، و عزوبت (همسر نداشتن و مجرّد بودن) مكروه است.
و ازطرفي ازدواج نكردن، اعراض از سنّت رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) است، چرا كه آن حضرت (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود:
«نكاح سنّت من است، و هر كس از آن اعراض كند (روي برگرداند و ازدواج نكند) از من نيست.
اكنون كه ساليان متمادي از عمر حضرت مهدي(عليه السلام) ميگذرد، آيا مي توان گفت: او مستحبّ مؤكّد را ترك، و مرتكب مكروه شده است؟
هرگز نميتوان اينگونه نتيجه گرفت، چرا كه او امام است، و در عمل به مستحبّات شرعي از همه مردم سزاوارتر است، پس او ازدواج كرده و داراي همسر ميباشد.
📖 در كتاب «النجم الثاقب» در پاسخ منكرين وجود اهل و عيال براي امام مهدي(عليه السلام) چنين آمده است: «چگونه ترك خواهند كرد، چنين سنّت عظيمه جدّ اكرم خود را با آن همه ترغيب و تحريص كه در فعل آن و تهديد و تخويف در ترك آن شده، و
🌹دعاى عهد 🌹
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
هر كس چهل صبحگاه اين عهد را بخواند از ياوران حضرت مولا باشد واگر پيش از طهور ان حضرت از دنيا برود خداوند اورا از قبر بيرون اورد كه در خدمت ان حضرت باشد و حق تعالى بر هر كلمه هزار حسنه به او كرامت فرمايد و
هزار گناه از او محو سازد ان عهد اين است
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⚜️بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ⚜️
💠اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ،💠 وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ،💠 وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ،💠 وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ،💠 وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ،💠 وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، 💠وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ،💠 وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ،💠 یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، 💠وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، 💠یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ،💠 وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، 💠یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ،💠 یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ.💠
اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ،💠 صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ،💠 عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها،💠 سَهْلِها وَ جَبَلِها، 💠وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، 💠وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ،💠 وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ.💠 أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا،💠 وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، 💠لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً.💠 اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، 💠وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ،💠 وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.💠
اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، 💠فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى،💠 شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى،💠 مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى.💠 اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ،💠 وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، 💠وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ،💠 وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، 💠وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، 💠وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ،💠 فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ:💠 ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، 💠فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک💠َ
حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، 💠وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ،💠 وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ،💠 وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ،💠 وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، 💠وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ،💠 وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ،💠 اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ،💠وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ،💠 وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ،💠 اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، 💠وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، 💠إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، 💠بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ.💠
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
انگاه سه بار بر ران راست خود زده هر بار ميگويى.
☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆🌸ِ
☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ِ🌸
☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولن☆🌸
♡ 🌸اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفرج🌸
سلامتی مولامون صاحب الزمان صلوات
*🎉🎊 ﻋﯿﺪﺗﻮﻥ ﻣﺒـﺎﺭﮐــــــــــ🎉🎊*
بر مهدی و آن هاله نورش صلوات
بر خال لب و جام ظهورش صلوات
بی پرده همه ی انس و ملک میگویند
بر سال و مه و وقت ظهورش صلوات
*ولادت حضرت صاحب الزمان« عج » مبارک*
*عیدتون مبارک🎊🎉💥*
💐💐 💐💐
💐 💐 💐
💐 💐
💐 💐
💐 💐
💐 💐
💐
🌺🌺 🌺🌺
🌺 🌺 🌺
🌺 🌺
🌺 🌺
🌺 🌺
🌺 🌺
🌺
*💞 عــــیدتون مـــبارک💞*
🌷🌷🌷🌷
🌷🌟🌟🌟🌟🌷
🌷🌟⭐️⭐️⭐️🌟🌷
🌷 *مهدی عج* 🌷
🌷🌟⭐️⭐️⭐️🌟🌷
🌷🌟🌟🌟🌟🌷
🌷🌷🌷🌷
🍀 🌵
🍀🍀 🌵 🍀🍀
🍀🍀🍀 🌵🍀🍀
🍀🍀 🌵🍀
🍀🌵
عید آمد وعید آمد
با نقل و نبات آمد
دنیا شده یڪسرگل
هرگوشه پراز بلبل
هرخاڪ شده بستان
چون نور امید آمد
*💞 میلاد حضرت مهدی ( عج ) بر همگان مبارک🎊🎉💃💃🎈🎉🎊*
معنای لغوی سیره
«سیره» به معنای شیوه و چگونگی رفتار انسان در زندگی است. [۱]
بررسی سیره امام زمان
روایات بزرگان معصوم (ع) سیره امام زمان را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی نمودار ساختهاند:
← زندگی شخصی
زندگی شخصی امام، بسیار ساده و دور از تجمّل و اشرافیگری است. زندگی آن حضرت از نظر مادّی همانند زندگی پایینترین طبقات جامعه است.
روایات، امام زمان (ع) را در این عرصه به پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) مانند دانستهاند. [۲]
آن حضرت لباس کمبها میپوشد و همانند مستمندان غذا میخورد. [۳]
این شیوه همه رهبران و انسانهای الهی است. آنان زندگی خویش را با نیازمندان و مستمندان همسان میکنند تا فقر و تنگدستی بر آنان گران نیاید و محرومیت از مواهب مادّی آنان را نیازارد. [۴]
برقرار ساختن حکومت عدل جهانی بیگمان با رنجها و سختیها همراه است و از این رو، بنابر روایات حتی اصحاب امام زمان (ع) نیز پیش از برپایی این حکومت الهی در دشواری و زحمت زندگی میکنند. [۵]
←← محل سکونت حضرت مهدی بعد از ظهور
از روایات درباره جای سکونت حضرت مهدی (ع) برمیآید که آن حضرت در مسجد سهله سکونت خواهد گزید. [۶]
.
← سیره سیاسی
گسترانیدن عدل و داد از آرمانهای بنیادی امام زمان (ع) است؛ همانسان که پیامبران آسمانی (ع) نیز همواره در پی آن بودهاند. [۷]
احادیثی که از قیام امام زمان (ع) سخن میگویند، همانقدر بر عدالت پای میفشارند که بر توحید و مبارزه با شرک. [۸]
دادگری، آشکارترین صفت نیک امام (ع) است و بدین روی در برخی ادعیه از آن حضرت با عنوان «عدل منتظَر» یاد شده است و در روایتی آمده است که «امام موعود، آغاز و انجام عدل است.» بدین معنا که عدالت با آن حضرت به کمال و تمام میرسد.
کمتر حدیثی را درباره امام غایب (ع) میتوان یافت که از یادکرد عدالت تهی باشد و اخبار دراینباره به سر حدّ تواتر رسیدهاند. [۹]
در عصر ظهور، تربیت دینی و اخلاقی مردم، زمینههای برپایی عدالت را در همه ابعاد فردی و اجتماعی فراهم میسازد.
←← برپایی عدالت
در روایتی از امام رضا (ع) درباره برپایی عدالت به دست امام زمان (ع) آمده است:
«خداوند زمین را به دست او از هر ستمی میپیراید و از هر گونه کژی میزداید و...آنگاه که او خروج میکند، میزان عدل را میان مردم برمینهد و بدین سان، کسی نتواند به دیگری ستم روا دارد.» [۱۰]
این بدان معنا است که در روزگار ظهور، میزان و معیار عدالت مشخّص میشود و به دست مردم میافتد و زمامداران وظیفه خویش را میشناسند و مردم رفتار خود را به صلاح میآورند.
در روایتی دیگر آمده است که پیامبر اسلام (ص) فرمود: «مهدی ثروت را عادلانه میان مردم تقسیم میکند و خدای متعال قلب امت اسلام را از بینیازی سرشار میکند و آنان را از عدالت خویش بهرهمند میسازد.» [۱۱]
[۱۲]
بدین ترتیب، رشد روحی و عقلی مردم در آن عصر، زمینهساز عدالت جهانی میشود و قاطعیّت در اجرای احکام و قوانین عدالت محور اسلام نیز چاشنی آن میگردد و دادگری به هر خانهای پا مینهد.
چنان که در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «مهدی عدالت را به هر خانهای راه مینماید؛ همانسان که سرما و گرما به هر خانهای راه مییابد، و دادگری او همه جا را در بر میگیرد.» [۱۳]
و در روایتی از امام علی (ع) آمده است: «بردهای نمیماند مگر مهدی او را میخرد و آزاد میکند و بدهکاری نمیماند مگر بدهیاش را میپردازد و حقی بر گردن کسی نمیماند مگر به صاحب حق باز میدهد و کسی کشته نمیشود مگر دیه او را میپردازد و کسی به کام مرگ نمیافتد مگر بدهی او را ادا میکند و...زمین را از داد پُر میسازد پس از آنکه از بیداد پر میشود.» [۱۴]
← سیره اجتماعی
جامعه انسانی در روزگار ظهور برای نخستین بار به گونهای بیهمتا بر عدالت و درستی استوار میشود و روایات بزرگان معصوم برای به تصویر کشاندن آن، به فراخور حال مخاطبان، حتّی از جزئیّات نظم و عدل اجتماعی روزگار حکومت جهانی امام زمان (ع) سخن گفتهاند.
←← نمونه سیره اجتماعی
در پارهای روایات آمده است که در آن زمان، پنجرههایی که به معابر عمومی باز شدهاند و برای مردم مایه زحمتاند، بسته میشوند و ناودانهایی که به راه مردم آب میریزند، از میان میروند.
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «چون قائم ظهور میکند، راههای بزرگ را توسعه میدهد و... مساجدی را که میان راه مردماناند، ویران میکند. [۱۵]
نیز در روایت است که هنگام حج، کسی از سوی امام خطاب به حاجیان بانگ برمیآورد: «هر کس نماز طواف واجب را گزارده است، کنار رود تا دیگران نیز نماز واجب طواف خویش را بگزارند و نماز نافله مانع انجام نماز واجب نگردد.» [۱۶]
هدف این روایات آن است که دقّت و جدّیّت امام (ع) را در برقراری عدالت نشان دهند.
←← خصوصیات کارگزاران حضرت مهدی
آنان
که در حکومت عدل حضرت مهدی (ع) وظیفهای بر عهده میگیرند، نمونههای راستی و دادگری و درستیاند و از قید امیال نفسانی و شهوتها رستهاند. حضرت مهدی (ع) بر کارگزاران خویش بسیار سختگیر است و مراقب است تا مبادا به کژی و ناراستی گرایند. [۱۷]
← سیره قضائی
از موضوعاتی که روایات پرشماری درباره آن نقل شده است، چگونگی قضاوت امام زمان (ع) میان مردم و حلّ مشکلات قضائی آنان است. شیوه قضاوت حضرت مهدی (ع) با آنچه در نظامهای قضائی بشری مرسوم است، تفاوت بنیادی دارد.
آن حضرت (ع) با شواهد و دلایل ظاهری قضاوت نمیکند؛ بلکه معیار قضاوت مهدوی، علم باطنی است.
امام (ع) با دیدن هر کس، به درون او راه مییابد و میداند چه کس بر حق است و چه کس بر باطل.
حضرت مهدی (ع) از دانشی الهی بهرهمند است که از گذر آن حتّی میان اهل کتاب به کتاب ایشان قضاوت میکند. [۱۸]
←← نمونه سیره قضایی
در روایتی از امام صادق (ع) نقل است: «قائم به حکم داوود و آل داوود و سلیمان داوری میکند و بینه طلب نمیکند.»
نیز روایت است: «چون او قیام کند، میان مردم به حکم داوود و محمّد داوری میکند و نیازش به بیّنه نمیافتد.
خداوند بدو الهام میکند و بر اساس علم خویش به داوری برمیخیزد و هر قومی را به آنچه پنهان میدارند، آگاه میسازد. دوست را از دشمن، به چهره بازمیشناسد.» [۱۹]
[۲۰]
←← خصوصیات قضاة حضرت مهدی
از برخی روایات برمیآید که امام (ع) برای قضاوت نمایندگانی به این سوی و آن سوی جهان میفرستد و آنان با تعالیم و به یاری آن حضرت (ع) از گونهای علم غیبی برخوردارند و در قضاوت از آن بهره میگیرند. [۲۱]
← سیره علمی و تربیتی
نشر دانش و تربیت انسان از نظر روحی و اخلاقی از اهداف پیامبران آسمانی و اولیای الهی (ع) است. [۲۲]
روزگار ظهور، عصر تحقّق همه آرمانهای آسمانی است. دانش و تکامل روحی و اخلاقی انسان به نهایت خویش میرسد. این موضوع از مهمترین آرمانهای مهدوی (ع) است که خود، زمینهای است برای وجود یافتن دیگر آرمانها.
←← رشد علم در عصر مهدویت
از امام علی (ع) نقل است که فرمود: «نهمین فرزند از نسل حسین، قائم است. خدا به دست او زمین را از دانایی پُر میکند پس از آنکه از نادانی پر میشود.» [۲۳]
نیز از امام صادق (ع) نقل کردهاند: «دانش را ۲۷ جزء است. هر چه پیامبران تا کنون آوردهاند، دو جزء است. چون قائم ما قیام کند، بیست و پنج جزء دیگر آشکار میگردد.» [۲۴]
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «چون قائم ما قیام کند، دست بر سر بندگان میگذارد و به برکت آن، عقل آنان به کمال میرسد.» [۲۵]
←← رشد علمی زنان در زمان حضرت مهدی
زنان نیز در آن دوران در دانش دینی به مرتبت والایی میرسند؛ چنان که امام باقر (ع) فرمود: «در زمان حکومت مهدی (ع) به همه مردم حکمت و علم بیاموزند تا آنجا که زنان در خانهها با کتاب و سنت پیامبر قضاوت کنند.»
جامعه اسلامی به برکت رهبری امام زمان (ع) در عرصه اخلاق و رفتار میشکفد و در فضایل انسانی پیش میرود و بنابر روایات، کینهها از دلها برون میروند، بینیازی و بزرگواری در جانها مینشیند، خُلق و خوی مردم به کمال میرسد و یگانگی و برادری میانشان برقرار میگردد؛ چونان که اگر کسی نیازمند شود، از جیب برادر خویش برمیدارد و کسی او را باز نمیدارد. [۲۶]
[۲۷]
پانویس
۱. ↑ مجموعه آثار شهید مطهّری، ج،۱۶، ص۵۰.
۲. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.
۳. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۴.
۴. ↑ نهج البلاغه، خ۲۰۹.
۵. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.
۶. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۷.
۷. ↑ حدید/سوره۵۷، آیه۲۵.
۸. ↑ عصر زندگی، ص۲۳.
۹. ↑ مکیال المکارم، ج۱، ص۱۱۸ و ۱۱۹.
۱۰. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.
۱۱. ↑ بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۴.
۱۲. ↑ مجموعه آثار شهید مطهّری، ج۱۸، ص۱۶۲.
۱۳. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۶۲.
۱۴. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۲۴.
۱۵. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۳.
۱۶. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۴.
۱۷. ↑ خورشید مغرب، ص۳۰.
۱۸. ↑ بحارالانوار، ج۵۱، ص۲۹.
۱۹. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۹.
۲۰. ↑ مهدی منتظر، ص۴۱۴.
۲۱. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۹.
۲۲. ↑ جمعه/سوره۶۲، آیه۲.
۲۳. ↑ کمال الدّین، ج۱، ص۲۶۰.
۲۴. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲۵. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲۶. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲۷. ↑ الاختصاص، ص۲۴.