eitaa logo
فکرعمیق | محمدمهدی‌شیرَوی‌خوزانی
1.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
18 فایل
سهم‌توازهستی‌همه‌هستی‌است‌وتونیزسهم‌همگان هستی،هستی‌ات‌رادریاب‌تاهستی‌ات‌رادریابندواین حق‌توست‌وتونیزحق‌دیگران‌هستی. فکرعمیق. آدرس‌های ما👈 https://zil.ink/shiravi_ir پاسخ به سوالات👈 ble.ir/join/NGMyZGI5OT ادمین کانال 👈 @Mmshiravi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
نقش گذشتگان در ما.mp3
15.09M
🔊 🔻 نقش گذشتگان در ما 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸شکارچی حیوان را می‌گیرد و شکارچی انسان را رها می‌کند. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 660 🔰وقتی زندگی مطابق ترجمه‌ی نماز شد انسان مؤمن با زندگی به معراج می‌رود و در معراج نماز می‌گذارد و البته درجات معراج به تعداد درجات انسان‌هاست. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️330 📖 سوره آیه 77 (قسمت دوم) 🍃قَالُواْ إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّكَانًا وَاللّهُ أَعْلَمْ بِمَا تَصِفُونَ ﴿۷۷﴾ ترجمه: برادران گفتند: اگر اين شخص دزدى مى كند [خلاف انتظار نيست]؛ زيرا پيشتر برادرى داشت كه او هم دزدى كرد. يوسف [به مقتضاى كرامت و جوانمردى] اين تهمت را در دل خود پنهان داشت و نسبت به آن سخنى نگفت و اين راز را فاش نساخت. در پاسخ آنان گفت: منزلت شما بدتر [و دامنتان آلوده‌تر از اين] است [كه ظاهرتان نشان مى‌دهد] و خدا به آنچه بيان مى‌كنيد، داناتر است. تا ابد اين قصه طاقت می‌برد هر كه خواند ترک عادت می‌برد درد يوسف نيست قدر ذره‌ای در قياس درد زينب ذره‌ای ذره‌ای از درد زينب می‌كُشد صد چو يوسف تا قيامت می‌كِشد ليک بد را با بدی مقياس نيست لطف يوسف قدر لطف ياس نيست تو به چشم زينب و يوسف ببين گاه زينب بين و گه يوسف ببين هر دو در توحيد حق جاری شدند رود و جوی و چشمه گر، جاری شدند انبيا چون آب كُر يا جاری‌اند از خباثت‌های دنيا عاری‌اند گر فساد ملتی عارض شود پاكی‌اند و پاک‌ها بارز شود ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 330 ❓پرسش از كجا می‌شود فهميد حجاب‌های انسان كمتر شده است؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ از آن‌جا که یقین کنی که روز به روز حجاب‌های نفست بیشتر و قطورتر شده است. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
نگاه هستی .MP3
13.51M
🔊 🔻 نگاه هستی 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸کسی که خدا را فراموش نکرد خود را فراموش کرده است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 661 🔰نماز برای یک زندگی صحیح به‌ منزله‌ی نافله است! یعنی: در یک زندگی عادلانه انجام‌ وظیفه‌ای که اندکی از نورانیّت انسان را بکاهد با نماز جبران شده و نورانیت از دست ‌رفته تأمین می‌گردد و بلکه نورانیت تازه‌ای حاصل خواهد شد و این فرایند همچنان ادامه خواهد داشت. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
نگاهی به اسلام.MP3
23.48M
🔊 🔻 نگاه به اسلام 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 662 🔰هرکس می‌تواند کاری کند که دیگران از انجام آن عاجز باشند. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️331 📖 سوره آیه 77 (قسمت سوم) 🍃قَالُواْ إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّكَانًا وَاللّهُ أَعْلَمْ بِمَا تَصِفُونَ ﴿۷۷﴾ ترجمه: برادران گفتند: اگر اين شخص دزدى مى كند [خلاف انتظار نيست]؛ زيرا پيشتر برادرى داشت كه او هم دزدى كرد. يوسف [به مقتضاى كرامت و جوانمردى] اين تهمت را در دل خود پنهان داشت و نسبت به آن سخنى نگفت و اين راز را فاش نساخت. در پاسخ آنان گفت: منزلت شما بدتر [و دامنتان آلوده‌تر از اين] است [كه ظاهرتان نشان مى‌دهد] و خدا به آنچه بيان مى‌كنيد، داناتر است. تير تهمت را چو يوسف رد مكن گر برادر بد كند تو بد مكن نفس خود سندان و چكش حرف‌ها چكش حق می‌گشايد ظرف‌ها چكش ار شد آشنا آخ هم نگو درد آن بر چارده ماه هم نگو همچو يوسف سرّ نفس خويش كن چون جهيزی بر قيامت پيش كن ای برادر گوش كن زخمی نزن گر زنی مردانه بر زخمی نزن آشتی را جای در زخمت گذار داغ را در كوره‌ رحمت گذار! می‌كنی اعجاز اگر رحمت كنی عشق را گر كيفر زحمت كنی با برادر غير از اين دستور نيست جان قصه بر كسی مستور نيست گفت تا باشيم چون يوسف لذيذ نی به كبر و عجب و نخوت‌ها عزيز تا قيامت هر كه خورد اين قصه را كام او شيرين كند هر غصه را قصه كن خود را بخوانندت همه گر نخوانندت بخنداند همه همچو يوسف قصه‌ای زيبا بشو گر لباس مردمی ديبا بشو حض كند خواننده‌ات حضی بليغ حض ايشان می‌كند جانت يليق ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 331 ❓پرسش پاسخ حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ایازی به سوءاستفاده عباس تبریزیان از دین: هیچ فقیهی چنین جرأتی ندارد مگر بخواهد برای طب، دستگاهی قداست‌آور و دکان درست کند درباره طب اسلامی دو نکته اساسی باید مورد توجه قرار گیرد، تا ثابت شود که ما چیزی به نام طب اسلامی داریم: نخست: ثابت شود در دین اسلام به جز دستوراتی کلی در جهت رعایت بهداشت و سلامت، دستوراتی در جهت چگونگی درمان بیماران آمده است و این دستورات امروز مشکل بیماری‌ها را درمان می‌کند. مثلاً اگر کسی امروز دچار گرفتگی عروق شد، با دستوراتی از قرآن و حدیث می‌توان درمان کرد، و در نتیجه به اسلام نسبت داد که نظام درمان قلب و عروق چنین است. این معنا بسته به اثبات چنین تعالیم معتبری از سوی شرع است. در قرآن که چنین دستوراتی نرسیده است و حتی درباره عدد رکعات نماز و خصوصیات روزه نرسیده است تا چه رسد به‌ نظام پزشکی و این امر در مرتبه دوم رسیدن روایاتی معتبر و اطمینان آور از پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام است، در صورتی‌ که روایاتی که منسوب به پیامبر و ائمه در این‌گونه از کتاب‌ها نقل شده، منابع معتبری نیست و علمای اسلامی به‌ صورت مفصل این کتاب‌ها را نقد کرده‌اند و از نظر دانشمندان علم حدیث این روایات تضعیف شده است. بنابراین این‌که گفته ‌شده علم طب تماماً همانند علم فقه است، نوعی مغالطه است، علم فقه مستند به آیات قطعی قرآن و احادیث معتبر است و در این هزار سال از سوی عالمان بارها غربال شده است لذا مقایسه فقه با طب مقایسه‌ای غلط است و نشانه از خلط مسائل علمی با غیرعلمی است. هیچ فقیهی و عالمی آگاه به مصادر روایات، چنین جرأتی ندارد که بگوید علم طب تماماً همانند علم فقه است مگر بخواهد برای طب دم و دستگاهی قداست‌آور و دکان درست کند. اما این‌ که گفته ‌شده تکیه‌گاه طب اسلامی، قطع و یقین است و شک و گمان جایگاهی در طب اسلامی ندارد. سؤال این است که در این کتاب‌هایی که شما به نقل از مصادری مرسل و به نقل روایات را مستند کرده‌اید چگونه علم پیدا می‌شود در صورتی‌ که حدیث مصادر و سلسله سند آن درست باشد ظنی‌الصدور است. اما اگر سخن از تجربه باشد، مبنای تجربه هم استقراء از موارد و نمونه‌ها است و استقراء حداکثر موجب علم جزئی خواهد بود. امروز پزشکان هم با همه دانش و تجربه خود چنین ادعایی ندارند، بلکه می‌گویند با توجه به مطالعات و تجربیات ما این مسئله به‌ دست‌ آمده است و در آینده بسا ممکن است، دانش پزشکی نکات و مسائل جدیدی را درباره آن مسئله کشف کند. مسئله دوم و اساسی در بحث پزشکی اسلامی مشخص کردن قلمرو دین در مقام بیان مسائل پزشکی است. به این معنا که آیا وظیفه دین است که مسائل درمان بیماران را و چگونگی معالجه آنان را بگوید و یا به علم و تجربه بشر ارجاع داده است؟ روشن است که معارف قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام برای بیان عقاید و اخلاقیات و نسک است، اما این‌که دستگاهی برای علم پزشکی فراهم ساخته باشد و نظام درمان را به وجود آورده باشد و گفته باشد چگونه باید سلامت را حفظ، به‌ صورت خاص به‌ جز دستورات حداقلی، کرد و چگونه درمان کرد خود پیامبر و ائمه در روایات فراوان ارجاع به طبیب می‌داده‌اند و این نشان می‌دهد که قلمرو دین غیر از بیان مسائل پزشکی است. البته احکام پزشکی داریم اما احکام پزشکی مثل این‌ که اگر دست شما مجروح شد چگونه باید وضو گرفت و چگونه باید غسل کرد، ربطی به علم پزشکی ندارد. لذا اثبات نظام پزشکی قابل اثبات نیست. البته در کنار نظام پزشکی جدید ما نظام طب سنتی را هم داریم، که منکر آن نیستیم، اما آن نظام که بسا مواردی از آن از قبل از اسلام و طب ایرانی و یونانی بوده و می‌تواند در جایی که به‌ صورت علمی ثابت شود تلفیق شود بحث دیگری است. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ این جریان تخصصی بلکه فوق تخصصی است. دوستان بدانند که علت کم پرداخته شدن به طب در اوایل اسلام سلامت همه‌گیر بوده است. سلامت همگان مد نظر است نه درمان همگان. اسلام که معجزه‌ی روی زمین است دستوراتش ضامن سلامتی است. رفتن به دنبال درمان به جای تأمین سلامت، انحراف پرخرج و کم فایده است. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
نماز . زندگی.mp3
5.19M
🔊 🔻 نماز . زندگی 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸آب باشد تشنه‌ی این تشنگان چون حسین و ساقی لب تشنگان ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 663 🔰راز جاودانگی دو انسان یکسان نیست. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸دیدن مظاهر دنیا فقط در چشمان اهل دنیا عظمت دارد و بس. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 664 🔰امید و خلاقیت و عشق هر غیرممکنی را ممکن خواهد کرد. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️332 📖 سوره آیه 77 (قسمت چهارم) 🍃قَالُواْ إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّكَانًا وَاللّهُ أَعْلَمْ بِمَا تَصِفُونَ ﴿۷۷﴾ ترجمه: برادران گفتند: اگر اين شخص دزدى مى كند [خلاف انتظار نيست]؛ زيرا پيشتر برادرى داشت كه او هم دزدى كرد. يوسف [به مقتضاى كرامت و جوانمردى] اين تهمت را در دل خود پنهان داشت و نسبت به آن سخنى نگفت و اين راز را فاش نساخت. در پاسخ آنان گفت: منزلت شما بدتر [و دامنتان آلوده‌تر از اين] است [كه ظاهرتان نشان مى‌دهد] و خدا به آنچه بيان مى‌كنيد، داناتر است. هر كه را فربه كنی فربه شوی تو به جان ديگران گر به شوی دشمنت را نيز از خود چاق كن گلخن جانش مثال باغ كن همچو مولا شو كه او مدحت كند گرچه با نيش قلم قدحت كند دست گر بوسيدی از خصم زبون تا قيامت می‌زند مهرت جوون همچو يوسف با برادر ساز كن هر چه با تو كرده‌اند چون راز كن هر چه سرّ ديگران پوشش دهی جان سرّ اللهی ات جوشش دهی مزد هر كس در عمل نقد است نقد گرچه پيش جاهلان فقد است فقد چون برادرها مكانت شر مكن سابق جان را از اين بدتر مكن خود مكانی نی مكانت می‌دهند كان تویی نی آن كه كانت می‌دهند خير باشد كان تو خيرالمكان شر چو باشد می‌شوی شرالمكان ذره‌ای از كان هر كس ظاهر است خبث طينت يا كه پاك و طاهر است اين دروغ از راستی آيد پديد راستی آن جان كج باشد، شديد! هر دروغی مادری پروار كرد ذره ذره درخور خروار كرد مادر شری نزايد خير را خير ما در ذره‌ای اين خير را ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 332 ❓پرسش اگر هم‌نشین او هستی دیگر نزد ما نیا! سلیمان جعفری گوید: امام هادی علیه‌السلام به من فرمودند: «چرا نزد عبدالرحمن بن یعقوب می‌روی؟» عرض کردم: «او دایی من است» فرمودند: «او در مورد خداوند حرف‌های بزرگی می‌زند؛ خداوند را (به صفات محدود) توصیف می‌کند حال آن‌که خداوند از هر وصفی بالاتر است؛ پس تو یا با او هم‌نشین باش و دیگر نزد ما نیا! و یا هم‌نشین ما باش و او را ترک کن!» عرض کردم: «او هر چه می‌خواهد بگوید! از او چه ضرری به من می‌رسد وقتی من حرف‌های او را باور ندارم؟» فرمودند: «نمی‌ترسی عذابی بر او نازل شود و تو را هم در برگیرد؟ مگر خبر نداری از آن کسی که خودش از اصحاب موسی علیه‌السلام بود و پدرش از اصحاب فرعون؛ آن‌گاه که لشکر فرعون به حضرت موسی رسید، آن مرد از ایشان جدا شد تا پدرش را نصیحت کند و او را به حضرت موسی ملحق کند؛ پس پدرش می‌رفت و او با پدر بحث می‌کرد؛ تا این‌که به کنار دریا رسیدند و هر دو غرق شدند. این خبر به موسی علیه‌السلام رسید؛ فرمود: او در رحمت خداست ولی وقتی عذاب نازل شود، کسی که نزدیک گناه‌کار شده باشد، امنیت نخواهد داشت.» «کافی» ج 2 ص 374 لطفا نظر خود را بفرمایید. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ این حدیث بیانگر شعور مرموز هستی است. چنان‌چه اندیشه‌ای بالاخص در خصوص اصول دین سخیف و غیر واقع شد، هستی که ناظر این جریان است مترصد فرصت برای ابتلای انسان است! و با این نگاه به‌طور دائم حق همه را کف دستشان می‌بینی! بدترین بلا به لحاظ درک ابدی انسان، ماندگاری در همان حالت است. مبتلا کردن در مسیر، تخفیف در عذاب است به لحاظ عدم لجبازی و... ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ ❓پرسش چرا شعور هستی را مرموز خواندید؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ چون چگونگی درک او ما را، قابل ادراک برای ما نیست! 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
نمازهای دو پهلو .MP3
14.65M
🔊 🔻نماز های دو پهلو 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸دست همان اندازه مهم است که بکار گرفته شود. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 665 🔰آن‌که دنیا را از خود دانست پا بر روی خود نخواهد گذاشت. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 666 🔰اگر هیچ‌کس با شما نباشد مگر حقیقت! همه‌کس و همه‌ی عالم برای همیشه با شماست. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️333 📖 سوره آیه 77 (قسمت پنجم) 🍃قَالُواْ إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّكَانًا وَاللّهُ أَعْلَمْ بِمَا تَصِفُونَ ﴿۷۷﴾ ترجمه: برادران گفتند: اگر اين شخص دزدى مى كند [خلاف انتظار نيست]؛ زيرا پيشتر برادرى داشت كه او هم دزدى كرد. يوسف [به مقتضاى كرامت و جوانمردى] اين تهمت را در دل خود پنهان داشت و نسبت به آن سخنى نگفت و اين راز را فاش نساخت. در پاسخ آنان گفت: منزلت شما بدتر [و دامنتان آلوده‌تر از اين] است [كه ظاهرتان نشان مى‌دهد] و خدا به آنچه بيان مى‌كنيد، داناتر است. فاعل شری از آن شرتر بود عامل خيری از آن برتر بود زين سبب شرٌ مكاناً گفته است ذره‌ای از شر آن ناگفته است اين كلام پرادب درد و دواست ليک ايشان را دوصد چون اين رواست اين خبر از خلق عالم می‌دهد از لبان همچو يوسف می‌جهد هم كلام يوسف و هم حق بود هم كلام مصطفا الحق بود با زبان يوسف ز خود مدحی نكرد با صراحت باز هم قدحی نكرد گفت نزد من از ايشان بدتريد از خدا آيا شما آگه‌تريد خوب می‌داند خدا احوال ما كار ما كی درخور اقوال ما حق به توصيف شما آگاه‌تر كار ما كی درخور اقوال ما عاقبت دزديده همچون دزد نيست من كه دزديده شدم پس دزد كيست آدمی درخورد هر توصيف شد فوق و تحت ذره‌ای توصيف شد هر چه بدگفتی از آنها بدترم هر چه خوبی باشد از آن برترم ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir