eitaa logo
فکرعمیق | محمدمهدی‌شیرَوی‌خوزانی
1.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
18 فایل
سهم‌توازهستی‌همه‌هستی‌است‌وتونیزسهم‌همگان هستی،هستی‌ات‌رادریاب‌تاهستی‌ات‌رادریابندواین حق‌توست‌وتونیزحق‌دیگران‌هستی. فکرعمیق. آدرس‌های ما👈 https://zil.ink/shiravi_ir پاسخ به سوالات👈 ble.ir/join/NGMyZGI5OT ادمین کانال 👈 @Mmshiravi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️448 📖 سوره آیه 100 (قسمت اول) ‌‌🍃وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿۱۰۰﴾ ترجمه: و پدر و مادرش را بر تخت بالا برد و همه براى او به سجده افتادند و گفت: اى پدر! اين تعبير خواب پيشين من است كه پروردگارم آن را تحقق داد، و يقيناً به من احسان كرد كه از زندان نجاتم داد، و شما را پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم فتنه انداخت، از آن بيابان نزد من آورد، پروردگارم براى هر چه بخواهد با لطف برخورد مى‌كند؛ زيرا او دانا و حكيم است. گر رسيدی در مقام و تخت خويش والدينت را فرا خوان نزد خويش باد كبرت را ز جان خارج كند اسم و رسمت در جهان رايج كند برد بالا يوسف ايشان را چنان تا نگيرد نفس دون او را عنان جای جولان می شود اين لحظه‌ها حق نگيرد گر تو را اين لحظه‌ها بهترين جايت به ايشان واگذار تا شود جان عزيزت گلعذار لحظه‌ای در اوج لذت سر رسيد منتظر شيطان چو كلب بالوصيد! يوسف اكنون در تماشای پدر منتظر شيطان چو كلب بالوصيد! لحظه‌ای آمد كه جان محبوس شد اين نفس درماند و حق محسوس شد لحظه‌ای در خلق عالم بی نظير لحظه‌ پيدايش شاه و وزير ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 448 ❓پرسش سوره‌ای که به عنوان سوره امام حسين علیه‌السلام معرفي شده، سوره فجر است. در روايتی که در خصوص فضيلت اين سوره از امام صادق علیه‌السلام نقل شده، حضرت می‌فرمايد: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی بخوانيد که اين سوره، سوره حسين‌بن‌علي علیه‌السلام است و هر کس اين سوره را بخواند روز قيامت با امام حسين علیه‌السلام در درجه‌ای از درجات بهشت است. «مجمع البيان، فضل بن حسن طبرسي، ج10، ص341» در پايان اين سوره آمده است: يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّک رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي «فجر/ 27 الي30» تو ای روح آرام يافته به سوی پروردگارت بازگرد در‌حالی‌که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود و در سلک بندگانم و در بهشتم داخل شو. شيخ عبدالله بحرانی پس از نقل می‌نويسد: يکی از حاضران پس از بيان امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: چگونه اين سوره، سوره امام حسين علیه‌السلام است؟ حضرت فرمود: مراد از (نفس مطمئنه) در اين آيه امام حسين علیه‌السلام و اصحاب و شيعيان آن حضرت می‌باشد. «العوالم، بحراني، عبدالله، ص97» 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ آن‌چه در خصوص نام‌گذاری سوره‌ها مطرح است، از باب بیان مصداق بارز است. این آیه شامل حال همه‌ی نفوس مطمئنه است اما با امام حسین تطبیق می‌کند. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
حماقت یا درد بی‌ درمان.MP3
9.7M
🔊 حماقت یا درد بی درمان 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸مهربانی توست که آخر تو را به خدای مهربانی‌ها خواهد رساند هر چه بیشتر پیش‌تر. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 897 🔰از علامات عوامی آن است که: آن‌چه را که اعتباری (غیرحقیقی) است نزد آن‌ها اعتباری است و آن‌چه را که اعتبار است نزد ایشان اعتباری نیست. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
درهم.MP3
7.72M
🔊 🔻 درهم 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸شهادت حرم امن الهی اولین منزل پاکی در فضای نامتناهی الوهیت است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 898 🔰به هر چه و به هر كس نگاه شود نمی‌توان پس گرفت پس نگاه خود را به‌ جایی یا کسی بیندازید که مایلید آن‌گونه رنگ بپذیرید. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️449 📖 سوره آیه 100 (قسمت دوم) ‌‌🍃وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿۱۰۰﴾ ترجمه: و پدر و مادرش را بر تخت بالا برد و همه براى او به سجده افتادند و گفت: اى پدر! اين تعبير خواب پيشين من است كه پروردگارم آن را تحقق داد، و يقيناً به من احسان كرد كه از زندان نجاتم داد، و شما را پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم فتنه انداخت، از آن بيابان نزد من آورد، پروردگارم براى هر چه بخواهد با لطف برخورد مى‌كند؛ زيرا او دانا و حكيم است. سجده افتادند هم خورشيد و ماه هم همه استارگان دور چاه سجده‌ای در پيشگاه كردگار سجده‌ای در محضر و روی نگار هر كه زيبا شد ز رو مستی دهد باطن ار زيباست سرمستی دهد! گر نگاهی بر رخ يوسف شود درک حال و خاطر يوسف شود می‌كند هر ناظری را خيره رو مست و مخمورش كند در روبه‌رو گر جزای بد به نيكی داده است مستی اين هم به حكم باده است هر چه خوبی كرده يا بد كرده‌اند يا كه او را بس ملامت كرده‌اند می‌كند ديوانه‌ غير خويش را هم رعيت، شاه و هم درويش را خلق می‌گردد به عالم مجلسی تا ابد هرگز نباشد مجلسی! چيست در اين مجلس والاگهر درخور او كس نمی يابد گهر؟ اندر اين مجلس خضوع است وخشوع ای خوش آن نفسی كه می سازد خشوع خلق بايد كرد در دل اين بساط تا شود بر ديگران و خود عصات سجده‌ای بر ديگران هرگز نكن گر كنی بر جسم او هرگز نكن سجده‌ای بر آدميت كار دل سجدة‌ بر غير آن شد عار دل گفت اين تأويل رؤيای من است از ميان انبيا آنِ من است سجده اينجا از ملک بالاتر است اختيار است و از آن والاتر است سجده اينجا از خضوع نفس بود از جنون و مستی و در رقص بود جبر بود اما نه از تير و كمان سجده‌ای در غايت امن و امان قدر اين از قدر يوسف داشتن بذر عشقی بود در دل كاشتن ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 449 ❓پرسش آقای عبدالله بن عمر را باید مُثُل افلاطونیِ یک تفکر، یا یک قشر و گونه‌ای از انسان‌ها در تاریخ حیات بشر دانست. ویژگی این جماعت این است که حافظه‌شان مملو است از روایت‌ها و کدهای ناب و بی‌واسطه و مستقیم. اما اشکال‌شان این است که هرگز نمی‌توانند یا نمی‌خواهند محل استفاده و مقصود این کدها را درست تشخیص دهند. عبدالله هنگامی که از تصمیم امام حسین علیه‌السلام برای قیام آگاه شد، نزد امام رفت و گفت: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می‌فرمود: حسین کشته خواهد شد و اگر مردم دست از یاری او بردارند، به ذلت و خواری مبتلا خواهند شد. اما به جای همراهی با امام و انذار مردم درباره‌ی عواقب یاری نکردن حسین علیه‌السلام، به امام پیشنهاد داد مانند همه مردم با یزید بیعت کند و از ریخته شدن خون مسلمانان بترسد! هنگام خداحافظی با امام نیز از ایشان خواست اجازه دهد «بر همان‌جا از بدن حسین علیه‌السلام که پیامبر می‌بوسید»، بوسه بزند. عبدالله بن عمر، پای بیعت خود با یزید محکم ایستاد و هنگامی که مردم مدینه پس از شهادت امام علیه استاندار یزید شوریدند، طایفه خود را جمع کرد و گفت: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می‌فرمود: در روز قیامت برای هر فرد پیمان‌شکن، پرچمی برافراشته خواهد شد که معرف پیمان‌شکنی او گردد. و نهایتا پس از یزید، وقتی عبدالملک مروان به خلافت رسید و حجاج بن یوسف را به مکه فرستاد، شبانه هنگامی که حجاج مشغول عیش و نوش بود، اجازه ملاقات گرفت و اصرار کرد. وقتی به حضور حجاج رسید، گفت قصد بیعت دارم. حجاج گفت چرا این وقت شب. پاسخ داد: از رسول خدا شنیدم که فرمود: هرکس بمیرد درحالی که امام و پیشوایی نداشته باشد، مانند مردم جاهلیت مرده است. ترسیدم بخوابم و مرگم فرارسد و بر اثر نداشتن امام به مرگ جاهلیت بمیرم. حجاج نیز چون دستی به باده و دستی به زلف یار داشت، پایش را دراز کرد و گفت، دستم مشغول است با پایم بیعت بفرما. معاویه درباره این مُثُل افلاطونی توصیه جالبی به فرزندش یزید دارد که در طول تاریخ و عرض زمین آویزه گوش همه یزیدیان بوده است: دلش با توست. قدر او را بدان و او را از خود مران! 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ این درس عبرت از این مُثُل کافی نیست. این مهم نیست که انگشت اتهام روی دانه درشت‌ها گذاشت چون همه درشت نیستند! ما در تمامی احوال خویش، برخلاف دانش خویش سر می‌ساییم. گاهی ما مخالفت با خدا را کم‌رنگ جلوه می‌دهیم چون شامل ما هم هست. درحالی‌ که ما هم از همین ذره‌ها شکل می‌گیریم. در مقابل خدا گناه صغیره و کبیره یکیست. اعتقادی و سیاسی یکیست و... 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
دسترسی به خدا.mp3
13.11M
🔊 🔻 دسترسی به خدا 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸پروردگارا طبیعت با همه‌ی زیبای‌اش نگاه به آن بدون مشاهده تو کفر محض است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 899 🔰شب یا روز، دیر یا زود، اول یا آخر، خوب یا بد، خواهی رسید اما شب به‌ جایی، روز به‌ جایی، اول باشی به ‌جایی و آخر باشی به‌ جایی، بد باشی به‌ جایی و خوب باشی به‌ جایی خواهی رسید انتخاب با جنابعالی است البته دیر و زود دارد اما سوخت‌ و سوز ندارد. مگر نمی‌بینی آن‌چه را که در روزگاران گذشته در ردیف آمال و آرزوهای حضرت‌عالی بود هم‌اکنون از پشت سر گذاشتن آن طرفی نبسته‌ای؟ حال آیا فکر کرده‌ای که این منزلت فعلی، تو را به کجا خواهد برد؟ سر به گریبان کن تا ندای جان را که از دست اختیار و آرزوهای تو به تنگ آمده بشنوی. با این جان خسته قدری مدارا کن تا در سلامتی و أمن عصای دستت باشد، پیر شدی و التفات به حاقّ نفس خود نکردی و این بزرگ شدن مجازی بزرگ‌ترین عامل عقب‌ماندگی انسان‌های رو به رشد است، بالأخص اگر توأم با باور حقیقی بعضی از مردم باشد. خداوند همگان را از شرّ خودبینی نجات فرماید. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
دو رکعت نماز.mp3
4.56M
🔊 🔻 دو رکعت نماز 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸پروردگارا آن‌که غیر از تو را طلب کرد هیچ طلب نکرده، و عذاب عظیم همین است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 900 🔰سوختن و ساختن در خصوص فشارهای این ‌و آن امکان از بین رفتن توان آدمی و اضمحلال عقاید و اخلاق را افزایش می‌دهد، کسی که می‌خواهد با سوختن از ناحیه‌ی دیگران به راه خودش ادامه دهد، حق گله، نه از خود دارد، نه از خدا، نه از طبیعت و نه از دیگران، وگرنه سوختن او جز ضرر و زیان چیزی برای او نخواهد داشت. سوختنی زیبا و دوست‌داشتنی است که به انسان بیفزاید، نه از انسان بکاهد. لذا سوختن و ساختن حرف صحیحی نیست، بلکه سوختن برای ساختن است. اگر قدر ساختن بدانی قدر سوختن خواهی دانست و الا نسوز که نمی‌سازی، بلکه ویران می‌کنی. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️450 📖 سوره آیه 100 (قسمت سوم) ‌‌🍃وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿۱۰۰﴾ ترجمه: و پدر و مادرش را بر تخت بالا برد و همه براى او به سجده افتادند و گفت: اى پدر! اين تعبير خواب پيشين من است كه پروردگارم آن را تحقق داد، و يقيناً به من احسان كرد كه از زندان نجاتم داد، و شما را پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم فتنه انداخت، از آن بيابان نزد من آورد، پروردگارم براى هر چه بخواهد با لطف برخورد مى‌كند؛ زيرا او دانا و حكيم است. گفت حق خرُّوا لَهُ يعنی بشر اين تواضع لايق ثانی عشر سجده‌ حق در حضور دوستان جايز آمد در سپاس بوستان چيست در يوسف كه درايشان كم است بلكه يوسف را از آن دريا نم است شبنمی گر لايق اين سجده شد آب دريا را كدامين سجده شد گر تمام هستی و جن و ملک نوع انسان هر كه در چرخ و فلک سجده بر درگاه اين مردان كنند نيست كاری درخور ار چندان كنند اين نه آن معبود و عابد بودن است اين سپاس و در لياقت بودن است ما چه كرديم و چه كردند آن بدان با تكبر خويش را بهتر مدان چهارده آيينه داريم از خدا چهارده آيينه سازان از خدا سجده‌شأن اين چنين مردان نبود ليک فوق سجده‌ مردان نبود سجده يعنی راه از اين كوچه است راه‌های ديگران بَرگو،‌ چَه است ما كجا و لايق اين سجده‌ها مانده در لاطائلات كرده‌ها ليک اين مشق كلاس يوسف است تا از آن سرمشق گيرد پير و مست هين مگو او يوسف و من كيستم من غلام و عبد يوسف نيستم هين مگو پيغمبران از ما چه دور نيست او نزديک و نی ماييم دور! ما همه از ذات حق دوريم دور ما همه از ديدنش كوريم كور ليک قدر يک زنی بايد كه رفت ورنه بايد سوختن در نار تفت اين چه كوته همتی زن كيستش بلكه مرد كوی و برزن كيستش آيه حق روشنی راه وجود رهروی تو هم تو لايق بر سجود ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 450 ❓پرسش قناعت یعنی چه؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ هر کسی در هر مقامی و دارای هر مقدار دارایی و دانش که باشد می‌تواند قانع باشد و در حین قناعت، حریص به اضافه هم باشد. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ ❓پرسش برای من جا افتاده است كه قناعت يعنی به همين بسنده كردن، اگر درست است با حريص به اضافه بودن چطور جور در می‌آید؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ بین شما و جناب سلیمان نبی از حیث دارائی فاصله است و ایشان نیز اهل قناعت بودند! یک پرنده هم که جز آن‌چه در شکم دارد ندارد، قانع است. التماس فهم ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ ❓پرسش «در حين قناعت حريص به اضافه باشد» را متوجه نمی‌شوم اگر امكان دارد توضیح بفرمایيد. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ قناعت هیچ ربطی به داشتن و نداشتن ندارد. قناعت صفت نفس است. مثلا عاشق هرگز قانع نخواهد شد مگر از عشق گذر کند. و خدای متعال با همه‌ی دارایی‌اش قانع است ولی در عین حال نسبت به کمال انسان هرگز قانع نخواهد بود! تا همه را مثل خود نکند قناعتش ظهور نخواهد کرد. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
رابطه امام و خلق.MP3
24.71M
🔊 🔻 رابطه امام و خلق 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸چقدر فرصت اندک و دل بیمار و دست و پا دربند و قلب در خواب و یا در انتظار. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 901 🔰شیخ و شاب ندارد، هر که گفت من نخواهم، به‌طور قطع نمی‌دهند، همان‌گونه که شیخ و شاب ندارد و هر کس گفت می‌خواهم به‌ زور به حلقومش می‌ریزند. بلکه انسان اول می‌چشد بعد طلب می‌کند، چنان‌که آدم چشید و خواست و به دست آورد. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
راه و رسم سلوک.mp3
27.64M
🔊 🔻 راه و رسم سلوک 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸امام حسین علیه‌السلام اسارت اهل بیت خود را دید و تن به شهادت داد و این سخت‌ترین لحظه‌ی درنگ ایشان در دنیاست. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 902 🔰کسی که جمال نیکوی یار واقعی خود را مشاهده کرد و برای چند لحظه هم روبروی او نشست دیگر امکان دلدادگی به این ‌و آن را از دست می‌دهد. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir