🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
🔰ائمه اطهار علیه السلام و تشخیص مصلحت زمانه
📚بیست گفتار ، ص ۱۳۲
#جهاد_تبیین #مقتضیات_زمان #عکس_نوشته
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⚡️بسم الله الرحمن الرحیم⚡️
#گزارش
🔰جلسه اول #مرحله_چهارم(دوره تعلیم و تربیت اسلامی) به صورت #آنلاین در حال برگزاری است.
#استاد_سامی
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌀بازی ابزاری برای تربیت کودک
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
🔰بچه احتیاج به بازی دارد و خود این احتیاج به بازی یکی از حکمتهای پروردگار است. یک مقدار انرژی در وجود کودک ذخیره است که او فقط به وسیله بازی میتواند این انرژی را دفع کند. بچه غریزهای دارد برای بازی کردن. حالا انسان اشخاصی را میبیند که میگویند میخواهم بچهام را تربیت کنم.
خوب، چطور میخواهی تربیت کنی؟
🔹نمیگذارد بچه پنج شش ساله برود با بچهها بازی کند، هر مجلسی که خودش میرود بچه را هم میبرد برای اینکه تربیت بشود، جلوی خنده او را میگیرد، جلوی خوراک او را میگیرد. یا یک افرادی پیدا میشوند (ما دیدهایم) که چون خود او مُعَمّم است، یک عبا و عمامه و نعلین تهیه میکند، بچه هشت ساله را عمامه سرش میگذارد، عبا به دوشش میاندازد و همراه خودش این طرف و آن طرف میبرد.
🔸بچه بزرگ میشود در حالی که احتیاجات طبیعی وجودش برآورده نشده است، همواره به او گفتهاند خدا، قیامت، آتش جهنم. تا در سنین بیست وچند سالگی، این قوای ذخیره شده، این شهوتها و تمایلات اشباع نشده یکمرتبه زنجیر را پاره میکند. این بچهای که شما میدیدید در اثر تلقین پدر در دوازده سالگی نمازش بیست دقیقه طول میکشید، نماز شب میخواند، دعا میخواند، یکمرتبه میبینید در بیست وپنج سالگی یک فاسق و فاجری از آب درمیآید که آن سرش ناپیداست.
💢چرا؟ برای اینکه شما به بهانه مقامات عالیه روح، سایر غرایز او را سرکوب کردهاید.
📚آزادی معنوی ، ص۱۱۵
#تعلیم_تربیت #شهید_مطهری
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⚡️بسم الله الرحمن الرحیم⚡️
#گزارش
🔰جلسه اول #مرحله_پنجم(دوره نظام حقوق زن و مرد در اسلام) به صورت #آنلاین در حال برگزاری است.
#استاد_قیلاوی
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
#شب_عاشقی
در دعای کمیل اینطور میخوانیم:
اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تُنْزِلُ النِّقَمَ.
اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تُغَیرُ النِّعَمَ.
اللهُمَّ اغْفِر لِی الذُّنوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاءَ.
اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاء؛
🔰گناهان را دسته دسته میکند:
خدایا آن گناهانی را که نقمت را بر بنده نازل میکند ببخش،
آن گناهانی را که نعمت را میگیرد ببخش،
گناهانی را که بلاها را نازل میکند بیامرز،
گناهانی را که سبب میشود دعاهای ما حبس بشود (یعنی حال دعا از ما گرفته بشود که دعا نکنیم که این بدترینش است، یا دعا بکنیم و مستجاب نشود) ببخش.
معلوم میشود هر دستهای از گناهان یک خاصیت مخصوص به خود دارد.
📚آشنایی با قرآن ، ج۳ ، ص ۱۴۰
#دعا #بندگی
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰معجزات مردم عامه و عالِم در اسلام
📌فرمان علی به مالک اشتر که در #نهج_البلاغه هست یکی از معجزات اسلام است.
📜انسان حیرت میکند، در چهارده قرن پیش، در میان چنان قوم بدوی و وحشی یک چنین دستورالعمل اجتماعی عظیم و بزرگ [صادر شود] که انسان خیال میکند در قرن نوزدهم و بیستم یک عده فلاسفه نشستهاند تنظیم کردهاند.
🔺 من نمیدانم این مردمی که دنبال معجزه میگردند، خیال کردهاند #معجزه منحصر است به اینکه یک عصا اژدها بشود؟
آن معجزه برای عوام است.
برای مردم عالِم دعای کمیل و دعای ابوحمزه ثمالی و مناجات شعبانیه معجزه است، فرمان علی به مالک اشتر معجزه است.
📚آزادی معنوی ، ص۷۰
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📸#گزارش_تصویری
♦️حضور استاد حامد سامی در دوره معرفتی #الصافات (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۳ و ۴ بهمن ۱۴۰۰
✅موضوعات تدریس شده:
🔹وحی و نبوت
🔹فلسفه اخلاق
#تبلیغ_دانشجویی
#اساتید_بینش_مطهر
------------------•[]💠[]•---------------
@almorsalaat
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📸#گزارش_تصویری
♦️حضور استاد سیدمحمد هاشمی در دوره معرفتی #الصافات (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۶ و ۷ بهمن ۱۴۰۰
✅موضوعات تدریس شده:
🔹امامت و رهبری
🔹آشنایی با قرآن
#تبلیغ_دانشجویی
#اساتید_بینش_مطهر
------------------•[]💠[]•---------------
@almorsalaat
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️فلسفه انفاق چیست؟
ممکن است برخی گمان کنند که انفاق تنها فلسفهاش پر شدن خلأهای اجتماعی است، و لذا میگویند اگر این مسئله را حکومت و دولت به عهده بگیرد و با سازمانهایی که تشکیل میدهد مشکلات فقر و مسکنت را حل نماید، دیگر نیازی نیست که به صورت انفاقهای فردی انجام گیرد.
ولی اینچنین نیست، یعنی انفاق فلسفهاش تنها پر شدن خلأها نمیباشد بلکه رابطهای با «ساخته شدن» دارد.
⏪اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت پروردگار بشود، نقش بزرگی در ساختن انسان دارد.
عطوفت که از ماده عطف است، یعنی تمایل و توجه به دیگران، با دیگران یکی شدن و دل به جای دل آنها نهادن، خود هدف است و هدفی اساسی و قابل اهمیت.
📚آشنایی با قرآن ج ۲ ص ۶۷
#انفاق
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 #جملات_ناب
✨مالكيت نفس و تسلط بر خود و رهايى از نفوذ جاذبه ميل ها هدف اصلى #تربيت_اسلامى است. غايت و هدف چنين تربيتى «آزادى معنوى» است.
📚انسان در قرآن، موجود چند بعدی
#آزادی_انسان #انسان_در_قرآن #شهید_مطهری
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📸#گزارش_تصویری
♦️تدریس استاد قیلاویزاده در دوره معرفتی #الصافات (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۴ و ۵بهمن ۱۴۰۰
✅موضوع تدریس شده:
🔹انسان و ایمان
#تبلیغ_دانشجویی
#اساتید_بینش_مطهر
------------------•[]💠[]•---------------
@almorsalaat
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
♻️نامهای داشتم از اروپا، از یک نفر از رفقای تحصیل کرده. او البته خودش مرد متدین و نسبتاً عمیقی است.
🔹نوشته بود که احتیاجات جوانان امروز ایرانی در اروپا برای دریافت حقایق دینی آنچنان که هست، چقدر زیاد است و چقدر این ها تشنه هستند و [بیان این حقایق] چقدر موثر است!
🔸خودش کنفرانسی راجع به برخی مسائل ساده مذهبی داده بود؛ نوشته بود که فوقالعاده مفید واقع شد. نقل کرده بود که یک نفر دیگر راجع به اسلام و مسائل اقتصادی و مخصوصاً مسئله ربا و امثال اینها بحث کرد. ناگهان شخصی- که گویا رهبر و لیدر این جوانان در فعالیتهای اجتماعیشان بوده- بلند شد و گفت من اکنون اعتراف می کنم که ما تا حالا اسلام را نمی شناختیم.
🔹مثلاً حقوق زن ،در صد سال پیش اصلاً کسی فکر نمی کرد که در اسلام مسئلهای هم به نام حقوق زن وجود دارد. وجود داشت اما کسی درباره آن فکر نمی کرد.ولی امروز عدهای فکر می کنند، پس جواب می خواهند.
🔹در گذشته کسی راجع به ربا و مسائل سرمایه داری یا غیر سرمایه داری اساساً فکر نمی کرد که آیا رژیم اقتصادی اسلام چگونه رژیمی است؟ آیا صد در صد با رژیم های سرمایه داری امروز منطبق است؟ آیا صد در صد با رژیمهای سوسیالیستی امروز منطبق است؟ یا یک رژیم مستقلی است، نه آن است و نه این، یک مکتب مستقلی است و اگر مکتب مستقلی است چگونه مکتب مستقلی است؟ حتی در مسائل مربوط به مادیگری و افکار مادیگری یک عده سوالات امروز وجود دارد که در گذشته نبوده است.
⬅️ وظیفه رهبران اجتماع و رهبران دینی است که در یک چنین اجتماعی که دوره بحران و انتقال را طی می کند [برخورد دقیق داشته باشند] همین طور که با مسائل جوانی که در سنین چهارده تا هفده سالگی است – و میگویند جوان در این سن یک حالت درونگرایی پیدا میکند یعنی به درون خودش متوجه میشود، متوجه یک سلسله مسائل خاص می گرددو افکار خاصی در او پیدا می شود- باید خیلی با دقت رسیدگی کرد،
در اجتماعی هم که به چنین مرحله ای می رسد وظیفه رهبران دینی فوقالعاده مشکل است.
📚پانزده گفتار ، ص ۲۲۷
#علوم_انسانی
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری