eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
در دعای کمیل این‏طور می‌خوانیم:  اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تُنْزِلُ النِّقَمَ. اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تُغَیرُ النِّعَمَ. اللهُمَّ اغْفِر لِی الذُّنوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاءَ. اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاء؛ 🔰گناهان را دسته دسته می‌کند: خدایا آن گناهانی را که نقمت را بر بنده نازل می‌کند ببخش، آن گناهانی را که نعمت را می‌گیرد ببخش، گناهانی را که بلاها را نازل می‌کند بیامرز، گناهانی را که سبب می‌شود دعاهای ما حبس بشود (یعنی حال دعا از ما گرفته بشود که دعا نکنیم که این بدترینش است، یا دعا بکنیم و مستجاب نشود) ببخش. معلوم می‌شود هر دسته‏‌ای از گناهان یک خاصیت مخصوص به خود دارد. 📚آشنایی با قرآن ، ج۳ ، ص ۱۴۰ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰معجزات مردم عامه و عالِم در اسلام 📌فرمان علی به مالک اشتر که در هست یکی از معجزات اسلام است. 📜انسان حیرت می‌کند، در چهارده قرن پیش، در میان چنان قوم بدوی و وحشی یک چنین دستورالعمل اجتماعی عظیم و بزرگ [صادر شود] که انسان خیال می‌کند در قرن نوزدهم و بیستم یک عده فلاسفه نشسته‏‌اند تنظیم کرده‌اند. 🔺 من نمی‌دانم این مردمی که دنبال معجزه می‌گردند، خیال کرده‌اند منحصر است به اینکه یک عصا اژدها بشود؟ آن معجزه برای عوام است. برای مردم عالِم دعای کمیل و دعای ابوحمزه ثمالی و مناجات شعبانیه معجزه است، فرمان علی به مالک اشتر معجزه است.  📚آزادی معنوی ، ص۷۰ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📸 ♦️حضور استاد حامد سامی در دوره معرفتی (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۳ و ۴ بهمن ۱۴۰۰ ✅موضوعات تدریس شده: 🔹وحی و نبوت 🔹فلسفه اخلاق ------------------•[]💠[]•--------------- @almorsalaat @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📸 ♦️حضور استاد سیدمحمد هاشمی در دوره معرفتی (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۶ و ۷ بهمن ۱۴۰۰ ✅موضوعات تدریس شده: 🔹امامت و رهبری 🔹آشنایی با قرآن ------------------•[]💠[]•--------------- @almorsalaat @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️فلسفه انفاق‏ چیست؟ ممکن است برخی گمان کنند که انفاق تنها فلسفه‌اش پر شدن خلأهای اجتماعی است، و لذا می‌گویند اگر این مسئله‌ را حکومت و دولت به عهده بگیرد و با سازمانهایی که تشکیل می‌دهد مشکلات فقر و مسکنت را حل نماید، دیگر نیازی نیست که به صورت انفاقهای فردی انجام گیرد. ولی اینچنین نیست، یعنی انفاق فلسفه‌اش تنها پر شدن خلأها نمی‌باشد بلکه رابطه‌ای با «ساخته شدن» دارد. ⏪اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت پروردگار بشود، نقش بزرگی در ساختن انسان دارد. عطوفت که از ماده عطف است، یعنی تمایل و توجه به دیگران، با دیگران یکی شدن و دل به جای دل آنها نهادن، خود هدف است و هدفی اساسی و قابل اهمیت. 📚آشنایی با قرآن ج ۲ ص ۶۷ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ✨مالكيت نفس و تسلط بر خود و رهايى از نفوذ جاذبه ميل ها هدف اصلى است. غايت و هدف چنين تربيتى «آزادى معنوى» است. 📚انسان در قرآن، موجود چند بعدی ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📸 ♦️تدریس استاد قیلاوی‌زاده در دوره معرفتی (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۴ و ۵بهمن ۱۴۰۰ ✅موضوع تدریس شده: 🔹انسان و ایمان ------------------•[]💠[]•--------------- @almorsalaat @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
: ♻️نامه‌ای داشتم از اروپا، از یک نفر از رفقای تحصیل کرده. او البته خودش مرد متدین و نسبتاً عمیقی است. 🔹نوشته بود که احتیاجات جوانان امروز ایرانی در اروپا برای دریافت حقایق دینی آنچنان که هست، چقدر زیاد است و چقدر این ها تشنه‌ هستند و [بیان این حقایق] چقدر موثر است! 🔸خودش کنفرانسی راجع به برخی مسائل ساده مذهبی داده بود؛ نوشته بود که فوق‌العاده مفید واقع شد. نقل کرده بود که یک نفر دیگر راجع به اسلام و مسائل اقتصادی و مخصوصاً مسئله‌ ربا و امثال این‌ها بحث کرد. ناگهان شخصی- که گویا رهبر و لیدر این جوانان در فعالیت‌های اجتماعیشان بوده- بلند شد و گفت من اکنون اعتراف می کنم که ما تا حالا اسلام را نمی شناختیم. 🔹مثلاً حقوق زن ،در صد سال پیش اصلاً کسی فکر نمی کرد که در اسلام مسئله‌‌ای هم به نام حقوق زن وجود دارد. وجود داشت اما کسی درباره آن فکر نمی کرد.ولی امروز عده‌ای فکر می کنند، پس جواب می خواهند. 🔹در گذشته کسی راجع به ربا و مسائل سرمایه داری یا غیر سرمایه داری اساساً فکر نمی کرد که آیا رژیم اقتصادی اسلام چگونه رژیمی است؟ آیا صد در صد با رژیم های سرمایه داری امروز منطبق است؟ آیا صد در صد با رژیم‌های سوسیالیستی امروز منطبق است؟ یا یک رژیم مستقلی است، نه آن است و نه این، یک مکتب مستقلی است و اگر مکتب مستقلی است چگونه مکتب مستقلی است؟ حتی در مسائل مربوط به مادیگری و افکار مادیگری یک عده سوالات امروز وجود دارد که در گذشته نبوده است. ⬅️ وظیفه رهبران اجتماع و رهبران دینی است که در یک چنین اجتماعی که دوره بحران و انتقال را طی می کند [برخورد دقیق داشته باشند] همین طور که با مسائل جوانی که در سنین چهارده تا هفده سالگی است – و می‌گویند جوان در این سن یک حالت درون‌گرایی پیدا می‌کند یعنی به درون خودش متوجه می‌شود، متوجه یک سلسله مسائل خاص می گرددو افکار خاصی در او پیدا می شود- باید خیلی با دقت رسیدگی کرد، در اجتماعی هم که به چنین مرحله ای می رسد وظیفه رهبران دینی فوق‌العاده مشکل است. 📚پانزده گفتار ، ص ۲۲۷ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
13891112_2812_64k.mp3
2.89M
🎧 🎙خاطره‌ی رهبر انقلاب اسلامی از روز بازگشت امام به ایران ⏳۱۲ بهمن ۵۷ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
انا لله و انا الیه راجعون درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را به حوزه های علمیه و بیت آن مرجع عالیقدر تسلیت عرض می‌کنیم. ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📸 ♦️تدریس استاد ابراهیمی در دوره معرفتی (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۷ و ۸ بهمن ۱۴۰۰ ✅موضوع تدریس شده: 🔹توحید استدلالی ------------------•[]💠[]•--------------- @almorsalaat @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐شباهت انقلاب ايران با انقلاب صدر اسلام‏🌐 🎙 : ✳️ ما خودمان اين مطلب را مى ‏دانيم كه اسلام يك معنويت محض آن گونه كه غربي ها درباره مذهب تصور دارند نيست. لزومى ندارد ما درباره انقلاب امروز ايران بحث كنيم، درباره خود انقلاب صدر اسلام چگونه بود؟ انقلاب صدر اسلام كه يك انقلاب اسلامى و مذهبى بود. ❇️در همان حال كه انقلاب معنوى بود، یک انقلاب سياسى نیز بود، در همان حال كه انقلاب معنوى و سياسى بود انقلاب مادى و اقتصادى هم بود؛ يعنى حريت، آزادگى، عدالت، نبودن تبعيض هاى اجتماعى و شكاف هاى طبقاتى در متن تعليمات اسلامى است، يعنى آن دو بعد ديگر بيرون از اسلام نيست. ⏪راز موفقيت اين نهضت اين است كه آن دو بعد ديگر هم، رنگ اسلامى به خود گرفت. در جامعه ما واقعا براى پركردن شكاف طبقاتى مبارزه مى ‏شد، در اين حد مبارزه مى ‏شد كه يك رنگ معنوى هم گرفته بود(یعنی آنقدر مبارزه می شد) كه اسلام مى ‏گويد نبايد شكاف طبقاتى [در جامعه باشد،] اسلام مى ‏گويد جامعه بايد جامعه توحيدى باشد، اسلام طرفدار جامعه بى ‏طبقه است. جنبه‏ هاى آزادي خواهانه هم رنگ اسلامى به خود گرفته بود. ✳️در صدر اسلام هم همين طور بود. شما مى ‏بينيد در صدر اسلام انسان به مظاهرى يعنى تعبيرات و جمله ‏هايى در موضوع حريت و آزادى برخورد مى ‏كند كه خيال مى ‏كند در قرن هجدهم و انقلاب فرانسه يا در قرن بيستم بوده. مثل داستان معروف خليفه دوم كه جرج جرداق هم جمله او را با جمله اميرالمؤمنين مقايسه مى ‏كند. 📚آینده انقلاب اسلامی ایران ، ص۶۸ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari
🌀ماه رجب🌀 🎙 : 🌙در منزل ما (من از هفت و هشت سالگی کاملًا یادم هست) اصلًا اینکه ماه رجب دارد می‌آید مشخص بود؛ می‌گفتند یک هفته به ماه رجب مانده، پنج روز مانده، سه روز مانده، امشب احتمالًا اول ماه رجب است، برویم برای استهلال؛ می‌رفتند برای استهلال، ماه را ببینند، شب اول ماه رجب است، اعمال ماه رجب را بجا بیاورند. ✨در مسجد که جمع می‌شدند، همه صحبت آمدن ماه رجب بود. ماه مبارک رجب و ماه مبارک شعبان پیش‏درآمده‌ای ماه مبارک رمضان هستند. 💫 من از بچگی همیشه این را می‌دیدم، مرحوم ابوی ما و مرحومه والده ما غیر از اول و آخر ماه رجب و غیر از ایام ‏البیض (یعنی سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه که اعمال بالخصوصی دارد و عمل معروفش به نام عمل «امّ داود» را ما آن زمان بچه بودیم بجا آورده بودیم، بعد بزرگ شدیم فراموش کردیم؛ به تبع آن جوّی که آن وقت وجود داشت، یعنی آب جاری‌‏ای که در آن وقت بود، ولی وقتی که آبی رفت و مخفی شد، دیگر کیست که از نو آن را جاری کند) این دو غیر از روز اول و روز آخر و سه روز وسط، حداقل پنجشنبه و جمعه‌‏ها روزه بودند و بلکه مرحوم ابوی ما در بعضی از سالها دو ماه رجب و شعبان را پیوسته روزه می‏‌گرفتند و به ماه مبارک رمضان متصل می‌کردند، یعنی این سه ماه را یکسره روزه می‌‏گرفتند. اصلًا این ماه، ماه استغفار و توبه و عبادت است. حتی وارد شده است که اگر کسی نتواند روزه این ماه را بگیرد ذکری وارد شده است که روزی صد بار این ذکر را بگوید به عنوان جبران روزه‏ای که نتوانسته است بگیرد. ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
✳️نگاهی به کتاب المراقبات (اثر عارف بزرگ، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) 🖊 سید محمد هاشمی 💠💠💠💠💠 ✅شجره ی طیبه ی نجف 🔺در کنار مضجع سید الشهداء علیه السلام بزرگمردی به خاک سپرده شده که روزی فضلا و طلاب از شدت سوز و گداز و خوف و مهابت درسش سرگشته و مجنون در کوچه های نجف اشرف انگشت نما می شدند. جوهره ی اخلاق و معنویت و عرفان حوزه های شیعی ده ها سال است که مرهون علم و عمل و روح صعود کرده ی اوست. این مرد بزرگ الهی مرحوم ملاحسینقلی همدانی است. 🔺از ثمرات نورانی و قدسی حیات این مرد، عارفِ واصلِ رسته ی از دنیا و رسیده ی به محبوب، مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی است. او کسی است که سوغات معنویت سلسله ی نجف را به قم آورد و بساط کیمیاگری روح مومنین را در جوار دختر موسی بن جعفر علیهما السلام بر پا کرد. 🔺او علاوه بر تربیت شاگردانش در زمان حیات، آثار گرانبهایی به یادگار گذاشت تا توفیق شاگردی او تا زمان ما از کسی که همت و عزمی دارد سلب نگردد. آثار اخلاقی او مانند اسرار الصلوه، رساله ی لقاء الله و المراقبات هر کدام ساختار و نظام معنوی انسان و مسیر او را ساخته و روحش را جلا می دهد. در این نوشته تلاش می کنیم به قدر وسع، نگاهی به کتاب المراقبات ایشان بیندازیم. ✅هادی ایام سال 🔺کتاب المراقبات، راهنمای سلوک و مراقبه ی سالانه ی یک مومن است. این کتاب پس از مقدمه، دوازده بخش دارد که به مراقبات و اعمال ماه های دوازده گانه ی قمری می پردازد. می توان گفت مهمترین اعمال هر ماه و مراقبات آن در فصول مختلف این کتاب گنجانده شده است. 🔺 این اثر به شهادت علامه ی طباطبایی در تقریظ ابتدایی کتاب، از بهترین آثاری است که در باب مراقبه و توجه به معنویات نوشته شده است. این کتاب در کنار محتوای بسیار عمیق، متنی ساده، صادق و صمیمی دارد. ✅مربی مشفق 🔺مولف عظیم القدر کتاب در تمامی مراحل در کنار خواننده حضور دارد و در موارد زیادی خود را خطاب قرار می دهد. برای مثال مرحوم میرزا در پاسخ به ملک داعی که طبق روایت نبوی هر شب در ماه رجب ذاکرین و تائبین را ندا می دهد با سوز و گدازی صادقانه از زبان خود می فرماید: « قد انعمت و اکرمت و دعوت الی السعاده العظمی و المحله الکبری فما ابعد محلنا الخسیس و مقامنا الارذل و حالنا الخبیث و مکاننا الاخس من ذکر ربنا ...» 🔺مولف تقریبا در سرتاسر کتاب با ضمیر مخاطب و به طور مستقیم با قلب و دل خواننده سخن می گوید و در تمامی مواقف و مراقبات سال دست مخاطب خود را مانند پدری مهربان می گیرد و خواننده را رها نمی کند. برای مثال در مقدمه ی کتاب، دلسوزانه و البته با انذار خواننده را مخاطب قرار می دهد و میفرماید: 🔹«فتامل فی هذا التوانی لامر الاخره هل هو من ضعف الایمان بها؟ فاحذر ان ینصرم هذا الایمان الضعیف عند شدائد الاهوال، لا سیما عند سکرات الموت، و یختم لک بسوء العاقبه» 🔺و درهمانجا پس از ذکر حدیث قدسی پیرامون شوق و محبت خداوند به بندگانش، می فرماید: 🔹«و ان لم تکن اهلا لهذه الهمه فلامحاله من السعی الجمیل و ترک التضییع و التعطیل بالرفق و المداراه ... و ایاک و ایاک ان تتمحض للغفله فی کل حالاتک» 🔺این صداقت بی نهایت و رفق مشفقانه در زمانه ی ما که بازار مکاره ی معنویت فروشی رونق گرفته، متاعی بی نظیر است. مولف بزرگ این کتاب با وجود تمامی قوت های روحی و توانمندی های معنوی و تمحض دائم در ذکر و فکر و مراقبه، هرگز فخری نمی فروشد و دعوت به خود نمی کند بلکه به تبعیت از اهل بیت علیهم السلام، به مومنین درس تذلل و خشوع در برابر پروردگار می آموزد. چنین عرفان و معنویتی در دنیای مسخ شده ما بی نظیر است. به این فقرات از مناجات ایشان در مراقبات ماه رجب دقت کنید: 🔹« ... و ان لم یدرکنا توفیقک و لم یجد بنا عنایتک فلنا الویل ثم الویل الطویل و العناء العویل نحن الاشقیاء المحرومون و اللئام المعذبون بالعذاب الالیم ... » 🔺مولف در تلاش برای امر هدایت، اسوه ی خود را پیامبر اسلام قرار داده و به معنای واقعی کلمه «حریص علیکم» است. ایشان در کنار ذکر اعمال و ثواب آن، هرگاه احساس می کند خواننده با شنیدن ثوابی عظیم برای عملی به ظاهر کوچک استبعاد خواهد کرد به سرعت دست به تصحیح مبادی معرفتی او می زند و او را از مهلکه ی انکار کلمات اهل بیت علیهم السلام دور می سازد. برای مثال پس از ذکر غسل شب اول ماه مبارک رمضان می فرماید: 🔹« اقول: ولعل بعض الناس یثقل علیه تصدیق امثال هذه الاخبار مما لا طریق للعقول الی حکمها، و وجهه الجهل بخواص الافعال و الحرکات لا سیما فیما لیس یری کثیرا ...» 📌ادامه دارد...👇👇👇👇 @ofoqemobin
ادامه 👆👆👆👆👇👇👇👇 💠💠💠💠💠 ✅تعادل در میزان اعمال 🔺همانگونه که در ابتدا اشاره شد مولف این کتاب، یک مربی بزرگ در انسان سازی است. از همین رو کتاب به گونه ای نوشته شده که عارف و عامی و مبتدئین و سالکین بتوانند از آن بهره ی کامل ببرند. 🔺ایشان دائما به لزوم نشاط در عمل و تنظیم میزان کمیت و کیفیت آن توجه می کند و در عین حال راه را برای ارتقاء باز می گذارد. به همین جهت اگر کسی چند سال با توجه و دقت و همت، مراقبات و اعمال این کتاب را پیگیری کند در هر سال همت و توفیقی در انجام اعمال احساس می کند که در سال قبل وجود نداشته است و به انجام اعمالی نائل می شود که پیش از این به علت کسالت و تنبلی یا غفلت موفق به آن نشده است. 🔺جالب آنکه اگر کسی تمامی اعمال موجود در این کتاب را نیز انجام دهد هنوز مسیر بالاتر رفتن برای او موجود است زیرا بخش عظیمی از کتاب نه به تشریح اعمال بلکه به تصحیح امر قلب و نیات اختصاص دارد. 🔺به طور مشخص مولف در ماه رجب و رمضان پیش از ذکر اعمال به تفصیل به شناخت این دو ماه و نحوه ی مهیا کردن قلب برای ورود به آن می پردازد. همه ی این ویژگی ها نشان می دهد که این کتاب باید در کنار مفاتیح الجنان در خانه ی هر یک از پیروان اهل بیت علیهم السلام موجود باشد. ✅عارف مجتهد 🔺مرحوم میرزا جواد ملکی با استفاده از حوزه ی پررونق درسی نجف مقام بلندی در اجتهاد و دین شناسی دارد. ایشان این قوه ی قدسیه را نه فقط در ابواب مختلف فقهی بلکه در نظام آیات و روایات عرفانی و اخلاقی نیز اعمال کرده است. به همین سبب او در جمع ادله و تعارض احتمالی آن ها و تنظیم برنامه ی مراقبه بر اساس صدها روایت، کاری بزرگ و نو انجام داده است. 🔺مرحوم ملکی با اتکا به همین توان، گاه کلمات سایر بزرگان را نیز بررسی و نقد می کند. برای مثال گرچه شخصیت و کتب ایشان به وضوح تحت تاثیر عارف و فقیه نامی، سید بن طاووس قرار دارد، اما در نقاطی از کتاب حتی کلمات سید در کتاب اقبال را نیز مورد بررسی و مداقه قرار می دهد. 🔺این تبحر و دقت ایشان را می توان در بخش های ابتدایی رساله ی لقاء الله نیز به وضوح مشاهده کرد. ایشان در مراقبات ماه ذی حجه نیز با همین رویکرد بین روایاتی که برخی ایام ذی حجه را از رمضان بالاتر می داند و روایات فضل ماه مبارک جمع می کند. از این رو در هنگام مطالعه و استفاده از کتاب المراقبات می توان اطمینان داشت که این تحفه ی ارزشمند معنوی نه از ذهنی لغزان و پر استحسان بلکه از ضمیری دقیق و مجتهد عبور کرده است و تمام ابعاد سندی و دلالی منابع آن با همان سنجه های سنتی محکم اصولی و فقهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. 🔺همین رهارود نشانه ی دیگری است برای کسانی که همواره وجود معارف بلند الهی در آیات و روایات را به امور محسوس مادی یا به قول خود مرحوم ملکی در رساله ی لقاء الله به سیب و گلابی بهشت تقلیل داده اند و از طرف دیگر بینه ی محکمی است برای کسانی که سلوک و وصول را از مسیر شرع بر نمی تابند و سه گانه ی متباین حقیقت و شریعت و طریقت را فریاد می کنند. ✅سلوک در سلک اهل بیت علهیم السلام 🔺مولف کتاب، سوز و گداز و توسلی عاشقانه به اهل بیت علیهم اسلام دارد. ایشان در تمامی ایام و ماه های بزرگ اختتام و نتیجه گیری انسان را منوط به توسل به اولیاء طاهرین می کند. 🔺اندوه متراکم مولف در ابتدای مراقبات ماه محرم و شوق عاشقانه او نسبت به ولی عصر در مراقبات ابتدای ماه شوال و عید فطر شاهد صادقی بر محبت و اندکاک شخصیت او در حقیقت معصومین است. 📝آنچه نوشته شد در برابر عظمت مولف این کتاب حتی «هیچ» نیست. کتاب المراقبات ابعاد بسیار دیگری دارد که توضیح آن فراتر از توان این قلم است. آنچه نگاشته شد تنها طرحی اولیه برای آشنایی خوانندگان است. امید که موثر افتد و با فرا رسیدن ماه رجب، جمع بیشتری به این اثر رو آورند و ما را از دعا فراموش نکنند. 🔰سید محمد هاشمی 10خرداد97 💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌙بیانات مقام معظم رهبری درباره ی ماه رجب🌙 💠ماه رجب فرصت است. 💠ماه رجب و ماه شعبان یک آمادگاهی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان بتواند با آمادگی‌ وارد بشود. حلول ماه رجب و میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) را تبریک عرض می نماییم.💐💐 ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰توصیه در نامه ای به فرزندشان👆 💢ان شاءلله در ماه مبارک رجب این توصیه ی استاد بزرگوار را جدی‌ بگیریم و مطالعه ی روزانه یک حزب قرآن را در برنامه ی خود قرار بدیم. ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️آیا عامل ترس جزء عواملی است که باید برای تربیت کودک یا تربیت اجتماع از آن استفاده کرد یا نه؟ 🌐جواب این است: بله، ولی نه برای رشد دادن و پرورش استعدادها بلکه برای بازداشتن روح کودک یا روح بزرگسال در اجتماع از برخی طغیانها. 🔹یعنی عامل ترس عامل فرونشاندن است؛ عامل رشد دادن و پرورش دادن استعدادهای عالی نیست ولی عامل جلوگیری از رشد استعدادهای پست و پایین و عامل جلوگیری از طغیانها هست. 📚تعلیم و تربیت در اسلام ، ص۴۶ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از المرسلات
🌀طوبی 👈مدرسه‌تخصصی‌حکمت‌اسلامی ✅آموزش حکمت اسلامی با محوریت اندیشه های فلسفی 🎙تحت اشراف استاد 🌀لینک عضویت در مدرسه حکمت👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ امام هادی (ع) در یک حدیث می‌فرمایند «مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ» (بحار الانوار، جلد ۷۵، صفحه ۳۶۵) اگر کسی نزد خودش خوار بشود، احساس بزرگواری را در خودش از دست بدهد، یعنی خود را به عنوان یک فرد بزرگوار حفظ نکند؛ به تعبیر امروزی؛ کسی که در روح خودش احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نکند؛ از شر او بترس؛ از شر او ایمن مباش. ⚫️شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم.⚫️ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 عدالت خواهی اسلامی و غیر اسلامی و تاثیر آن در رهبری امام خمینی 🔷 علت اين كه امام خمينى رهبر بلامعارض و بلامنازع اين نهضت شد اين است كه علاوه بر اين كه واقعا شرايط و مزاياى يك رهبر در فرد ايشان جمع بود ايشان در مسير فكرى و روحى و نيازهاى مردم ايران قرار داشت كه ديگران در اين مسير قرار نداشتند، يعنى اگر امام خمينى با همه مزاياى شخصى كه دارد منطقى كه به كار برد و اهرم هايى كه روى آن اهرمها دست مى ‏گذاشت و فشار مى‏ داد و جامعه را به حركت مى ‏آورد از نوع اهرم هايى بود كه ديگران روى آنها فشار مى ‏آورند، مثلا اگر ايشان هم همان منطق ديگران يعنى مسئله تضاد طبقاتى و به اصطلاح وارد كردن‏ تضادهاى طبقاتى در خودآگاهى مردم- فقط همين- را پيش مى‏گرفت [آيا مى‏توانست چنين نهضتى را پديد آورد؟] ✅ البته ايشان از اين مسئله هم استفاده كردند (به دليل اين كه اسلام مكتب جامعى است) ولى نه به اين منطق و بيان بلكه با منطقى كه با منطق اسلام جور در مى ‏آيد يعنى منطق عدالت خواهى. 👌🏻 عدالت خواهى در پرتو تعليمات اسلامى يكى از اهرم هاى اساسى بود كه ايشان هميشه روى آن فشار مى‏ آوردند. اگر فقط روى اين موضوع فشار مى ‏آوردند بدون آن كه رنگ اسلامى به مطلب بدهند، آيا امكان داشت كه بتوانند جامعه را اين طور به حركت درآورند؟ 📚مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏24، ص: 167 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌀نکاتی درباره دعای معروف ماه رجب از زبان شهید مطهری ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
971122_بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
🕊﷽ 🕊 🔰 نسخه PDF بیانیه خطاب به ملّت ایران 🔺 بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است نزدیک خواهد کرد. 📌به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیشنهاد می شود تمامی مخاطبین ارجمند کانال این بیانیه را مطالعه فرمایند. ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهر
📣نگهداری انقلاب دشوارتر از ایجاد انقلاب 🎙 : 💥یک موهبت، نگه‏داشتنش از به دست آوردنش آسان‏تر نیست اگر نگوییم مشکل‏تر است. خود ثروت، به دست آوردنش یک هنر می ‌خواهد، خوب حفظ کردن و نگه داشتنش هنر بیشتری می‌ خواهد. این مخصوصا در مُلک گیری صادق است. در قدیم می ‌گفتند جهانگیری از جهانداری آسانتر است. ☄ ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسانتر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است و کم و بیش می ‌شود گفت که الان قرائن و امارات نشان می ‌دهد که آن گونه که انقلاب در وقتی که در حال کوبیدن دشمن بیرونی بود قدرت و قوّت و نشاط داشت و پیروزی بعد از پیروزی به دست می ‌آمد، از وقتی که به حالت سازندگی افتاده است آن نشاط و آن قدرت و آن قوّت در آن نیست، یک نوع و تفرقه وجود دارد. 💥البته این تشتّت و تفرقه را یک امر غیر مترقَّب نباید تلقی کرد، پیش بینی می‌شد، خود ما این حرف را مکرر می‌ گفتیم و خود من در پاریس همین مسئله‌ را با در میان گذاشتم که این وحدت و یکپارچگی که امروز در میان مردم دیده می‌ شود مسلّم با رفتن شاه به این شکل باقی نخواهد ماند، شکل دیگری پیدا می‌کند. ☄روی این جهات، بررسی ماهیت این انقلاب به معنای این انقلاب به عنوان یک ضرورت دارد یعنی ما باید انقلاب خودمان را بشناسیم و بشکافیم و همه جنبه‌هایش را در نظر بگیریم. با و این انقلاب است که امکان نگهداری و حفظ آن و امکان بخشیدن به آن پیدا خواهد شد. 📚آینده انقلاب اسلامی ایران ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری