eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 محورهای ۲۵گانه مشترک شیعه و سنّی درباره حضرت فاطمه‌زهرا (سلام‌الله‌علیها) ✍️ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر طبسی: ◻️وهابیت تکفیری در تبلیغات رسانه‌ای خود تلاش می‌کند تا حوادث و موضوعات مربوط به زندگی حضرت فاطمه (س) را پنهان سازد یا آنها را جز اختصاصات و جعلیات شیعه قرار دهد؛ در حالی که منابع معتبر و مشهور اهل تسنّن، ابعاد گسترده‌ای از شخصیت و منزلت حضرت زهرا (س) و فعالیت‌های اجتماعی و مواضع سیاسی آن بانوی والامقام را گزارش کرده‌اند. به طور کلی دست کم ۲۵ محور مشترک و مورد اتفاق در منابع شیعه و سنّی درباره شخصیت و تاریخ زندگی حضرت فاطمه (س) وجود دارد که در این یادداشت مطرح می‌شود:🔻 ۱. آیه تطهیر (احزاب/۳۳) ۲. آیه مباهله (آل عمران/۶۱) ۳. آیه ذوی القربی (إسرا/۲۶) ۴. خلیفه اول فدک را به حضرت زهرا (س) برنگرداند ۵. خشم و قهر و رویگردانی حضرت زهرا (س) از خلیفه اول ۶. خودداری حضرت زهرا (س) از سخن گفتن با خلیفه اول ۷. دفن شبانه حضرت زهرا (س) ۸. بی خبر گذاشتن خلیفه اول نسبت به تشییع و دفن حضرت زهرا (س) ۹. اقامه نماز بر پیکر حضرت زهرا (س) توسط امیرالمؤمنین علی (ع) ۱۰. علت دفن شبانه فاطمه (س) ۱۱. غسل آن حضرت توسط علی (ع) ۱۲. غضب و رضایت خدا در غضب و رضایت فاطمه (س) ۱۳. غضب فاطمه (س)، غضب رسول خدا (ص) است ۱۴. آزار دادن و ایذاء فاطمه، ایذاء رسول خداست ۱۵. فاطمه راستگوترین افراد است ۱۶. فاطمه اولین شخصی که وارد بهشت می‌شود ۱۷. نحوه ورود فاطمه (س) به صحنه قیامت ۱۸. فاطمه (س) محبوبترین خلق نزد رسول خدا (ص) ۱۹. پدر و مادر رسول خدا (ص) فدای فاطمه (س) ۲۰. قرائت آیه تطهیر بر در خانه فاطمه (س) ۲۱. فاطمه (س) پیشاپیش رسول خدا (ص) در قیامت ۲۲. خانه فاطمه (س) از خانه انبیا (ع) با فضیلت‌تر است ۲۳. فاطمه (س) موجب اتّحاد میان امّت اسلامی ۲۴. اسقاط و شهادت جنین فاطمه (س) حقیقتی انکارناپذیر است ۲۵. جایگاه دشمنان اهل بیت دوزخ است متن کامل +‌منابع: https://hawzahnews.com/xbwLp @shobeiri
عَنْ مُحَمَّدِ اِبْنِ اَلْحَنَفِيَّةِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: دَخَلْتُ يَوْماً مَنْزِلِي فَإِذَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ جَالِسٌ وَ اَلْحَسَنُ عَنْ يَمِينِهِ وَ اَلْحُسَيْنُ عَنْ يَسَارِهِ وَ فَاطِمَةُ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ يَقُولُ يَا حَسَنُ وَ يَا حُسَيْنُ أَنْتُمَا كِفَّتَا اَلْمِيزَانِ وَ فَاطِمَةُ لِسَانُهُ وَ لاَ تَعْدِلُ اَلْكِفَّتَانِ إِلاَّ بِاللِّسَانِ وَ لاَ يَقُومُ اَللِّسَانُ إِلاَّ عَلَى اَلْكِفَّتَيْنِ أَنْتُمَا اَلْإِمَامَانِ وَ لِأُمِّكُمَا اَلشَّفَاعَةُ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ أَنْتَ تَوَفَّى اَلْمُؤْمِنِينَ أُجُورَهُمْ وَ تَقْسِمُ اَلْجَنَّةَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ شِيعَتِكَ. کشف الغمة في معرفة الأئمة جلد۱ صفحه۵۰۶ ترجمه: على بن عيسى اربلى در كشف الغمه از محمد بن الحنفيه رض حديث مى‌كند كه فرمود از پدرم اميرالمؤمنين عليه‌السلام شنيدم كه فرمود روزى بر رسول خدا صلى‌الله عليه و آله و سلم وارد شدم: ديدم فرزندم حسن در طرف راست رسول خدا صلى‌الله عليه وآله و سلم نشسته و حسين در جانب يسار او نشسته و فاطمه در پيش روى او جلوس فرموده اين وقت رسول خدا فرمود اى حسن و اى حسين شما دو كفه ميزانيد و فاطمه شاهين آن ترازو باشد ترازو درست نشود مگر با شاهين و شاهين ترازو نشود مگر با كفتين شما دو اماميد و از براى مادر شما است شفاعت اميرالمؤمنين فرمود سپس رسول خدا متوجه من گرديد و فرمود يا اباالحسن تو عطا كننده‌ى اجرهاى مؤمنين و تقسيم كننده‌ى بهشت در ميان آنها مى‌باشى. @shobeiri
- مدخل شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها - استاد سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی 📙 کتاب دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰ مدخلی خواندنی پیرامون: ۱- مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر ص. ۲- بررسی و اثبات سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن. ۳- گزارش‌های مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا س. ۴- بررسی وقایع هجوم تا شهادت ۵- بررسی گزارش‌های مختلف روز شهادت حضرت صدیقه س. ۶- بازتاب شهادت حضرت در اشعار. ۷- اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن. فایلِ 👇در اثبات شهادت حضرت صدیقه تمام بوده و به نحو دقیقی اثبات مظلومیت حضرت را بیان میکند. @shobeiri 👇👇👇
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
ادله حقانیت و کیفیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها @shobeiri
عن الخوارزمي قال: وكشف علي(عليه السلام) وجه فاطمة (عليها السلام) فإذا برقعة عند رأسها فنظر فيها فإذا فيها: بسم الله الرحمن الرحيم، هذا ما أوصت به فاطمة (عليها السلام) بنت محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) أوصت وهي تشهد أن لا إله إلا الله وأن محمداً عبده ورسوله وأن الجنة حقّ، وأن النار حقّ، وأن الساعة آتية لا ريب فيها، وأن الله يبعث من في القبور، يا علي أنا فاطمة بنت محمد زوجني الله منك لأكون لك في الدنيا والآخرة فأنت أولى بي من غيرك فحنطني وكفني وغسلني بالليل، وصل عليّ وادفني بالليل، ولا تعلم أحداً، واستودعك الله وأقرأ على ولدي السلام الى يوم القيام! هذه بنت رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) فلما جن الليل غسلها علي (عليه السلام) ووضعها على السرير، وقال للحسن: ادع لي أباذر فدعاه فحملاه إلى المصلّى فصلّى عليها ثم صلّى ركعتين ورفع يديه إلى السماء ونادى هذه بنت نبيك فاطمة (عليها السلام)، أخرجها من الظلمات إلى النور فأضاءت الأرض ميلا في ميل فلما أراد أن يدفنها نودي من بقعة من البقيع إليّ إليّ فقد رفع تربتها فنظر فإذا بقبر محفور فحمل السرير إليه فدفنها(عليها السلام). فلما رجع عليّ والحسن والحسين (عليهما السلام) جلس علي وقال: يا أرض أستودعك وديعتي، هذه بنت رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) فنودي منها: يا علي أنا أرفق بها منك فارجع ولا تهم، فرجع وانسد القبر واستوى في الأرض فلم يعلم أين كان إلى يوم القيامة. مقتل الحسين (عليه السلام)، الخوارزمي: ۱/۸۵ @shobeiri
فایل pdf کتاب الموسوعة الكبري عن فاطمة الزهراء سلام الله عليها به قلم شیخ اسماعیل الانصاری الخوئینی در ۲۵جلد در کانال «کتابخانه برهان» بارگذاری شد↓↓↓↓↓↓ https://t.me/borrhanlibrary/4132 🔻اثر پیش رو پژوهشی است جامع در سیره و منزلت حضرت فاطمه (سلام الله علیها). نویسنده با استناد به منابع تاریخی و مصادر حدیثی شیعه و اهل سنت، زندگانی و فضایل حضرت فاطمه را بررسی و برای دستیابی آسانتر به این منابع، آنها را بر اساس حروف الفبایی تنظیم کرده است. وی در مجلّد اوّل و دوّم از این مجموعه، با بیان زندگانی حضرت فاطمه، به آفرینش فاطمه پیش از خلقت هستی و ایشان پرداخته و آنگاه خلقت جسمانی آن حضرت را از ابتدای انعقاد نطفه تا هنگام ولادت و وقایع اقامت در مکه و هجرت به مدینه تا شهادت آن حضرت را مورد بررسی قرار داده است. @shobeiri
🔥ابوبکر فدک را از حضرت زهرا سلام الله علیها گرفت تا به دنیا آلوده نشود! 🔹 در مصیبت‌نامه توجیهاتِ سخیفی درباره غصب فدک تراشیده تا فردای قیامت در صفِ ظالمان محشور شود و از شکایتِ صدیقه کبری (سلام الله علیها) بی‌نصیب نماند. عطار، ماجرای غصب فدک را با روایت آموختن تسبیح مشهور به حضرت زهرا (سلام الله علیها) مقایسه می‌کند و می‌گوید این که ابوبکر فدک را از حضرت زهرای اطهر (سلام الله علیها) منع کرده، مانند آن است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به ایشان کنیزی نبخشید و به جایش تسبیحات را آموخت! @shobeiri
🔺 تحریف فضائل حضرت زهرا و خدیجه سلام الله علیهما توسط ابن عربی صوفی ناصبی 🔹 محمد بن جریر طبری از علما و مفسرین بزرگ اهل سنت روایت کرده است:  حدثنی المثنى قال، حدثنا آدم العسقلانی قال، حدثنا شعبة قال، حدثنا عمرو بن مرة قال، سمعت مرة الهمدانی یحدث، عن أبی موسى الأشعریّ قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: کمل من الرّجال کثیرٌ،ولم یکمل من النساء إلا مریم، وآسیة امرأة فرعون، وخدیجة بنت خویلد، وفاطمة بنت محمد. 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: از مردان افراد زیادی به کمال رسیدند، ولی از زنان جز مریم و آسیه زن فرعون و خدیجه بنت خویلد و فاطمه دختر محمد (علیهم السلام) به کمال نرسیدند.  📚 جامع البیان فی تفسیر القرآن، تالیف طبری، جلد ۵، صفحه ۳۹۵، چاپ دار هجر 🔺 اما ابن عربی صوفی ناصبي برای انكار و كتمان فضائل حضرت زهرا و حضرت خدیجه علیهما السلام نام آن دو حضرت را از روایت حذف کرده و می‌نویسد: ✍ كما قال صلى الله عليه [وآله] وسلم: في الكمال. فذكر أنّه يكون أيضا في النساء، وعيّن منهنّ مريم بنت عمران وآسية إمرأة فرعون. 🔸 همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد کمال، یادآور شده که در زنان نیز ممکن است، و از میان آنان مریم دختر عمران و آسیه زن فرعون را معین نموده است. 📚 الفتوحات المکیة، تالیف ابن عربی، جلد ۱۳، صفحه ۵۸۳، چاپ الهيئة المصرية العامة للكتاب . 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹 روزی علامه امینی قدس سره صاحب کتاب ارزشمند الغدیر، باجمعی نشسته بودند که عده ای از روحانیون اهل سنت اجازه ورود خواستند تا سوالی مطرح کنند. پس از اینکه به حضور آمدند عرض کردند: جناب شیخ ما معتقدیم امیر المومنین خلیفه چهارم راشدین است و شما معتقدید اولی ، مگر نه اینکه امیر المومنین مسلمان و پیرو رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم بوده است ، پس اصرار شما به ارجحیت او نسبت به سه خلیفه قبلی چیست؟ علامه جواب داد: مگر امیر المومنین هم مسلمان بود؟ همه سکوت کردند، عالم سنی گفت: یعنی چه؟ خب معلوم است که مسلمان بود. علامه گفت: نه من فکر میکنم که احتمالا امیر المومنین اصلا مسلمان نبود. مجددا عالم سنی گفت: چه میگویی شیخ؟ منظورت چیست؟ علامه گفت: مگر نه اینکه در قرآن آمده است (و ان قیل لکم ارجعوا فارجعوا) [اگر درب خانه مسلمانی را زدید و باز نکرد برگردید] ولی تا آنجا که من میدانم عمر با لگد درب خانه را شکست و پهلوی دختر رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم را که پشت در بود شکست. آیا به نظر شما امیر المومنین و فاطمه و اهل بیت رسول خدا مسلمان بودند؟ در این هنگام عالم سنی سر به زیر افکند و بی هیچ صحبتی مجلس را ترک کرد. 💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹 @shobeiri
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. ⚫️فرا رسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا سلام الله علیها، تسلیت باد . @shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۳ جمادی الثانی سال ۱۱ق 🏴شهادت فاطمه زهراء(س) 💠رهبرانقلاب ‼️ایّام متعلّق است به سیّده‌ی زنان عالم و بانوى بزرگ تاریخ جهان، فاطمه‌ی زهرا (علیها سلام)؛ آن زن نمونه‌اى که حیات او با همه‌ی کوتاهى و عمر او در عین جوانى، الگویى است براى همه‌ی مردان و زنان غیور و مؤمن، مسلمانان و حتّى مردم غیرمسلمانى که با مقام آن بزرگوار آشنا باشند؛ و ما باید از زندگى آن بزرگوار درس بگیریم، یک نکته در زندگى معمولى این بزرگوار مهم است، و آن جمع بین زندگى یک زن مسلمان است در رفتارش با شوهر، در رفتارش با فرزندان، در انجام وظایفش در داخل خانه از یک طرف؛ و بین وظایف یک انسان مجاهدِ غیورِ خستگی‌ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسى مهمّ بعد از رحلت رسول اکرم (صلّى ا‌لله‌ علیه و آله و سلّم) که به مسجد می‌آید، سخنرانى میکند، موضع‌گیرى میکند، دفاع میکند، حرف میزند، یک جهادگرِ به‌تمام‌معنا، خستگی‌ناپذیر، محنت‌پذیر، سختی‌تحمّل‌کن از جهت دیگر؛ و از جهت سوّم یک عبادتگر، یک به‌پادارنده‌ی نماز در شبهاى تار و قیام ‌لله‌ و خضوع و خشوع براى پروردگار که در محراب عبادت این زن جوان مانند اولیاى کهن الهى راز و نیاز میکند با خدا و عبادت میکند. این سه بُعد را با هم جمع کردن، آن نقطه‌ی درخشان زندگى فاطمه‌ی زهرا (علیها السّلام) است. فاطمه‌ی زهرا (سلام ا‌لله‌ علیها) این سه چیز را از هم جدا نکرد. اسلام این را از ما خواسته است؛ و اگر بپرسند چطور، ما الگوهایى داریم؛ از جمله فاطمه‌ی زهرا (سلام ا‌لله‌ علیها). ۶۸/۹/۲۲ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۳ ماه جمادی الثانی سال ۱۱ق 🏴شهادت حضرت فاطمه زهراء 🏳معرفی کتاب مغفول و مهجور 🏳"فاطمة الزّهراء وتر فی غمد" 🏳به قلم دکتر سلیمان کتانی 🏳ترجمه سید جعفر طباطبایی 🏳و استاد سید علی خامنه ای 🏳با نام فاطمه زهرا زهی در نیام 💠رهبرانقلاب ‼️خاطره‌‌اى از آقاى سلیمان کتّانى بگویم. دو کتابِ ایشان به فارسى ترجمه شده؛ یکى الامام علی نبراس و متراس(امام علی مشعلی و دژی) و یکى فاطمة الزّهراء وتر فی غمد؛(فاطمه زهراء زهی در نیام) در هر دو ترجمه، مترجم کنار من بوده و ترجمه میکرده؛ از عجایب است! یکی‌شان آقاى جلال فارسى است، نشسته بود و ترجمه میکرد، من هم کار دیگرى داشتم میکردم اما با ما بود و در شرایطى بود که او نه، امّا من فرارى بودم. اما آن کتاب فاطمة‌الزهراء را مرحوم آسید جعفر قمى ترجمه کرده -پسر مرحوم آیت‌‌الله‌ قمى- و من باز در آن‌ وقت در اطراف مشهد فرارى بودم و او هم گفت که من هم میخواهم با تو بیایم. او فرارى نبود امّا آمد با من و همراه من. و من خیلى به او در آن ترجمه کمک کردم. این حقّى است که من به گردن آقاى سلیمان کتّانى دارم! حالا که با ایشان مخاطبه شد بگویم ما خیلى خوشحالیم که یک قلم خوب و ذوق وافر و اطلاعات وسیعى از ایشان -که یک نویسنده‌ى معروفى است- به کار رفته براى معرفى دو نفر از اعیان اهل‌بیت پیغمبر. و من به‌ عنوان فرزند آن دو بزرگوار از شما تشکّر میکنم. ۷۴/۳/۲۲ ⚠️توجه؛ 🏳سلیمان کتّانی دانشمند مسیحی و ادیب برجسته‌ی لبنانی، کتب متعددی درباره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام نوشته و تجدید چاپ و برخی از آنها نیز به زبان فارسی ترجمه شده است، وی در سال ۲۰۰۴م درگذشت! @Jahade_tabeini
null.pdf
293.2K
📌 بررسی فقهی حوادث بعد از پیامبر اکرم (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س) 👤استاد ابوالقاسم علیدوست/ دی‌ماه ۱۴۰۰، قم 🆔 @shobeiri
شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا (س).pdf
977.8K
📗دانلود کتاب «شخصیت شناسی حضرت زهرا (س) بر پایه کتاب و سنت» ✒️نویسنده: دکتر مجید معارف 📖تعداد صفحات: 96 🗃ناشر: نشر مشعر - قم 🆔 @shobeiri
واکنش فیزیکی امیرالمومنین علیه السلام نسبت به جسارت عمر زنازاده ●فَوَثَبَ عَلِيٌّ (صلوات الله علیه) فَأَخَذَ بِتَلَابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَ الَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لَا تَدْخُلُ بَيْتِي ●حضرت علی (صلوات الله علیه) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی سخن پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) و وصیتی را که به او کرده بود به یاد آورد و فرمود: ای پسر صُهاک، قسم به آنکه محمّد (صلی الله علیه و آله) را به پیامبری مبعوث نمود، اگر نبود مقدّری که از طرف خداوند گذشته و عهدی که پیامبر با من نموده است می دانستی که تو نمی توانی به خانه من داخل شوی. كتاب سليم بن قيس الهلالي،/ج‏2/ص586/الحديث الرابع‏ بحار الأنوار/ج‏28/ص269 عوالم العلوم/ج‏11-قسم-2-فاطمة/ص590 ✅پس علت اینکه امیرالمومنین صلوات الله علیه شمشیر نکشید و نجنگید؛ اطاعت امر رسول خدا صلی الله علیه و آله و نداشتن یار بود. امر رسول خدا هم امر خداست. نه اینکه امیرالمومنین صلوات الله علیه سکوت کرده باشد. @shobeiri
شناسه حدیث : ۲۴۴۲۹۷ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۰، ص ۷۰ ن، [عيون أخبار الرضا عليه السلام ] ، ل، [الخصال] ، اِبْنُ نَاتَانَةَ وَ اَلْمُكَتِّبُ وَ اَلْهَمَذَانِيُّ وَ اَلْوَرَّاقُ جَمِيعاً عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَاسِرٍ اَلْخَادِمِ عَنِ اَلرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَا عَلِيُّ إِنِّي سَأَلْتُ رَبِّي عَزَّ وَ جَلَّ فِيكَ خَمْسَ خِصَالٍ فَأَعْطَانِي أَمَّا أَوَّلُهَا فَإِنِّي سَأَلْتُهُ أَنْ تَنْشَقَّ اَلْأَرْضُ عَنِّي فَأَنْفُضَ اَلتُّرَابَ عَنْ رَأْسِي وَ أَنْتَ مَعِي فَأَعْطَانِي وَ أَمَّا اَلثَّانِيَةُ فَإِنِّي سَأَلْتُهُ أَنْ يَقِفَنِي عِنْدَ كِفَّةِ اَلْمِيزَانِ وَ أَنْتَ مَعِي فَأَعْطَانِي وَ أَمَّا اَلثَّالِثَةُ فَسَأَلْتُ رَبِّي عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَجْعَلَكَ حَامِلَ لِوَائِي وَ هُوَ لِوَاءُ اَللَّهِ اَلْأَكْبَرُ عَلَيْهِ مَكْتُوبٌ اَلْمُفْلِحُونَ اَلْفَائِزُونَ بِالْجَنَّةِ فَأَعْطَانِي وَ أَمَّا اَلرَّابِعَةُ فَإِنِّي سَأَلْتُهُ أَنْ يَسْقِيَ أُمَّتِي مِنْ حَوْضِي بِيَدِكَ فَأَعْطَانِي وَ أَمَّا اَلْخَامِسَةُ فَإِنِّي سَأَلْتُهُ أَنْ يَجْعَلَكَ قَائِدَ أُمَّتِي إِلَى اَلْجَنَّةِ فَأَعْطَانِي فَالْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي مَنَّ عَلَيَّ بِهِ . ل، [الخصال] ، أحمد بن إبراهيم بن بكر عن زيد بن محمد البغدادي عن عبد الله بن أحمد الطائي عن أبيه عن الرضا عن آبائه عليهم السلام : مثله. ن، [عيون أخبار الرضا عليه السلام ] ، بالأسانيد الثلاثة: مثله. صح، [صحيفة الرضا عليه السلام ] ، عنه عليه السلام: مثله. @shobeiri
شناسه حدیث : ۳۸۷۲۳۵ نشانی : المحتضر ج ۱، ص ۱۷۹ [۲۱۵] وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : دَخَلْتُ يَوْماً مَنْزِلِي فَإِذَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ [جَالِسٌ] وَ اَلْحَسَنُ عَنْ يَمِينِهِ وَ اَلْحُسَيْنُ عَنْ يَسَارِهِ وَ فَاطِمَةُ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ يَقُولُ: يَا حَسَنُ يَا حُسَيْنُ ! أَنْتُمَا كَفَّتَا اَلْمِيزَانِ وَ فَاطِمَةُ لِسَانُهُ وَ لاَ يَعْتَدِلُ اَلْكَفَّتَانِ إِلاَّ بِاللِّسَانِ، وَ لاَ يَقُومُ اَللِّسَانُ إِلاَّ بِالْكَفَّتَيْنِ ، أَنْتُمَا اَلْإِمَامَانِ وَ لِأُمِّكُمَا اَلشَّفَاعَةُ. ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ: يَا أَبَا اَلْحَسَنِ ! أَنْتَ تُوَفِّي اَلْمُؤْمِنِينَ أُجُورَهُمْ وَ تُقَسِّمُ اَلْجَنَّةَ بَيْنَ أَهْلِهَا . @shobeiri
نشانی : دلائل الإمامة ج ۱، ص ۱۰۴ حَدَّثَنِي أَبُو اَلْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ بْنِ مُوسَى اَلتَّلَّعُكْبَرِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ اَلْفَزَارِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَمْدَانَ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ سُلَيْمَانَ وَ جَعْفَرُ اِبْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ، عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي اَلْعَلاَءِ وَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنْ مُصْحَفِ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا)، فَقَالَ: أُنْزِلَ عَلَيْهَا بَعْدَ مَوْتِ أَبِيهَا. فَقُلْتُ: فَفِيهِ شَيْءٌ مِنَ اَلْقُرْآنِ؟ قَالَ: مَا فِيهِ شَيْءٌ مِنَ اَلْقُرْآنِ. قَالَ: قُلْتُ: فَصِفْهُ لِي. قَالَ: لَهُ دَفَّتَانِ مِنْ زَبَرْجَدَتَيْنِ عَلَى طُولِ اَلْوَرَقِ وَ عَرْضِهِ حَمْرَاوَيْنِ. قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ صِفْ لِي وَرَقَهُ. قَالَ: وَرَقُهُ مِنْ دُرٍّ أَبْيَضَ قِيلَ لَهُ: (كُنْ) فَكَانَ. قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَمَا فِيهِ؟ قَالَ: فِيهِ خَبَرُ مَا كَانَ، وَ خَبَرُ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ، وَ فِيهِ خَبَرُ سَمَاءٍ سَمَاءٍ، وَ عَدَدُ مَا فِي سَمَاءٍ سَمَاءٍ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ، وَ غَيْرُ ذَلِكَ، وَ عَدَدُ كُلِّ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ مُرْسَلاً وَ غَيْرَ مُرْسَلٍ، وَ أَسْمَاؤُهُمْ، وَ أَسْمَاءُ اَلَّذِينَ أُرْسِلُوا إِلَيْهِمْ، وَ أَسْمَاءُ مَنْ كَذَّبَ وَ مَنْ أَجَابَ مِنْهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْكَافِرِينَ، مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ، وَ أَسْمَاءُ اَلْبُلْدَانِ، وَ صِفَةُ - كُلِّ بَلَدٍ فِي شَرْقِ اَلْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ اَلْكَافِرِينَ، وَ صِفَةُ كُلِّ مَنْ كَذَّبَ، وَ صِفَةُ اَلْقُرُونِ اَلْأُوَلى وَ قِصَصُهُمْ، وَ مَنْ وُلِّيَ مِنَ اَلطَّوَاغِيتِ وَ مُدَّةُ مُلْكِهِمْ وَ عَدَدُهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ اَلْأَئِمَّةِ وَ صِفَتُهُمْ، وَ مَا يَمْلِكُ وَاحِداً وَاحِداً، وَ فِيهِ صِفَةُ كَرَّاتِهِمْ، وَ فِيهِ صِفَةُ جَمِيعِ مَنْ تَرَدَّدَ فِي اَلْأَدْوَارِ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ. قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَمِ اَلْأَدْوَارُ؟ قَالَ: خَمْسُونَ أَلْفَ عَامٍ، وَ هِيَ سَبْعَةُ أَدْوَارٍ؛ وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ وَ آجَالُهُمْ، وَ صِفَةُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُهَا، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُ اَلنَّارَ، وَ أَسْمَاءُ هَؤُلاَءِ وَ أَسْمَاءُ هَؤُلاَءِ، وَ فِيهِ عِلْمُ اَلْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ، وَ عِلْمُ اَلتَّوْرَاةِ كَمَا أُنْزِلَتْ، وَ عِلْمُ اَلْإِنْجِيلِ، وَ اَلزَّبُورِ ، وَ عَدَدُ كُلِّ شَجَرَةٍ وَ مَدَرَةٍ فِي جَمِيعِ اَلْبِلاَدِ. قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): فَلَمَّا أَرَادَ اَللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَنْ يُنْزِلَهُ عَلَيْهَا، أَمَرَ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ أَنْ يَحْمِلُوا اَلْمُصْحَفَ فَيَنْزِلُوا بِهِ عَلَيْهَا، وَ ذَلِكَ فِي لَيْلَةِ اَلْجُمُعَةِ مِنَ اَلثُّلُثِ اَلثَّانِي مِنَ اَللَّيْلِ، هَبَطُوا بِهِ عَلَيْهَا وَ هِيَ قَائِمَةٌ تُصَلِّي، فَمَا زَالُوا قِيَاماً حَتَّى قَعَدَتْ، فَلَمَّا فَرَغَتْ مِنْ صَلاَتِهَا سَلَّمُوا عَلَيْهَا، وَ قَالُوا لَهَا: اَلسَّلاَمُ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ. وَ وَضَعُوا اَلْمُصْحَفَ فِي حَجْرِهَا، فَقَالَتْ لَهُمْ: اَللَّهُ اَلسَّلاَمُ، وَ مِنْهُ اَلسَّلاَمُ، وَ إِلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ عَلَيْكُمْ يَا رُسُلَ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ. ثُمَّ عَرَجُوا إِلَى اَلسَّمَاءِ، فَمَا زَالَتْ مِنْ بَعْدِ صَلاَةِ اَلْفَجْرِ إِلَى زَوَالِ اَلشَّمْسِ تَقْرَأُهُ، حَتَّى أَتَتْ عَلَى آخِرِهِ. وَ لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ مِنَ اَلْجِنِّ، وَ اَلْإِنْسِ، وَ اَلطَّيْرِ، وَ اَلْبَهَائِمِ ، وَ اَلْأَنْبِيَاءِ، وَ اَلْمَلاَئِكَةِ. فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَلَمَّا مَضَتْ إِلَى مَنْ صَارَ ذَلِكَ اَلْمُصْحَفُ؟ فَقَالَ: دَفَعْتُهُ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، فَلَمَّا مَضَى صَارَ إِلَى اَلْحَسَنِ، ثُمَّ إِلَى اَلْحُسَيْنِ، ثُمَّ عِنْدَ أَهْلِهِ حَتَّى يَدْفَعُوهُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ. فَقُلْتُ: إِنَّ هَذَا اَلْعِلْمَ كَثِيرٌ! فَقَالَ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ، إِنَّ هَذَا اَلَّذِي وَصَفْتُه @shobeiri
🍃 🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ اَلنَّبِيِّ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا قَالَتْ سَمِعْتُ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ: 🍃 إِنَّ فِي اَلْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لاَ يُوَافِقُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَيُّ سَاعَةٍ هِيَ : 🍃 قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَيْنِ اَلشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ تَقُولُ لِغُلاَمِهَا اِصْعَدْ إِلَى اَلظِّرَابِ فَإِذَا رَأَيْتَ نِصْفَ عَيْنِ اَلشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ . ☘☘☘ 🔸 از پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله چنين شنيدم كه : همانا در جمعه لحظه‌اى هست كه هيچ مسلمانى آن را در نظر نميگيرد و در آن لحظه از خدا نيكى درخواست نمى‌نمايد ، مگر اينكه آن را به او عطا مى‌كند، فرمود:عرضه داشتم:اى پيامبر خدا آن چه لحظه‌ايست‌؟ فرمود: 《 هر گاه نصف قرص خورشيد هنگام غروب در افق پائین آید 》. راوى گويد: 🍂 و فاطمه عليها السّلام به غلامش مى‌گفت : برو بالاى بلندى،پس هر گاه نيمى از قرص خورشيد را ديدى كه به غروب نزديك شد،به من خبر ده تا دعا كنم 🍂 ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج ۸۶، ص ۲۶۹ @shobeiri
شناسه حدیث : ۳۰۲۴۲۶ نشانی : تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ج ۱، ص ۲۴۶ مَا ذَكَرَهُ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ رَحِمَهُ اَللَّهُ فِي تَفْسِيرِهِ قَالَ رُوِيَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِي اَلسَّمٰاءِ فالشجرة رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ ثَمَرَتُهَا اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ وَ اَلْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ عِلْمُ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ أَوْلاَدِهِمْ أَغْصَانُهَا وَ شِيعَتُهُمْ وَرَقُهَا وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ مِنْ شِيعَتِنَا لَيَمُوتُ فَتَسْقُطُ مِنْ تِلْكَ اَلشَّجَرَةِ وَرَقَةٌ وَ إِنَّ اَلْمَوْلُودَ اَلْمُؤْمِنَ لَيُولَدُ لِلْمُؤْمِنِ مِنْهُمْ فَيُوْرِقُ اَلشَّجَرَةُ وَرَقَةً قُلْتُ أَ رَأَيْتَ قَوْلَهُ تُؤْتِي أُكُلَهٰا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا قَالَ عِلْمَهَا وَ هُوَ مَا يُفْتِي بِهِ اَلْأَئِمَّةُ شِيعَتَهُمْ فِي كُلِّ حَجٍّ وَ عُمْرَةٍ مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ . @shobeiri
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عَنْ  عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ عَنْ  أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: 🥣أَفْطَرَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ  عَشِيَّةَ خَمِيسٍ فِي  مَسْجِدِ قُبَا 🥛فَقَالَ هَلْ مِنْ شَرَابٍ 🍯فَأَتَاهُ  أَوْسُ بْنُ خَوَلِيٍّ اَلْأَنْصَارِيُّ بِعُسِّ مَخِيضٍ بِعَسَلٍ فَلَمَّا وَضَعَهُ عَلَى فِيهِ نَحَّاهُ 🍯🥛ثُمَّ قَالَ شَرَابَانِ يُكْتَفَى بِأَحَدِهِمَا مِنْ صَاحِبِهِ لاَ أَشْرَبُهُ وَ لاَ أُحَرِّمُهُ 🛐وَ لَكِنْ أَتَوَاضَعُ لِلَّهِ فَإِنَّ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اَللَّهُ وَ مَنِ اِقْتَصَدَ فِي مَعِيشَتِهِ رَزَقَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ  . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله يك شب پنجشنبه براى افطار در مسجد قبا بود، و فرمود: آيا آشاميدنى هست‌؟ اوس بن خولى انصارى ظرفی از شير آمیخته با عسل  خدمتش آورد، چون بدهان گذاشت و چشيد، كنارش زد و فرمود: دو نوشیدنی كه با يكى از آنها از ديگرى بى‌نيازى حاصل مى‌شود، من اين را نمى‌آشامم و تحريم هم نميكنم، ولى براى خدا تواضع ميكنم زيرا هر كه براى خدا تواضع كند، خدايش بلند گرداند و هر كه تكبر كند، خدايش پست كند، و هر كه در زندگى اقتصاد ورزد، خدا روزيش بخشد، و هر كه ولخرجى كند، خدا محرومش سازد، و هر كه بسيار بياد مرگ باشد خدا او را دوست دارد . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📚الکافي ج ۲، ص ۱۲۲ 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 @shobeiri
⚜️ امام صادق علیه السلام: «النشرة في عشرة أشیاء : المشي، والرکوب ، والإرتماس في الماء , والنظر إلی الخضرة ، والأکل والشرب ، والنظر إلی المرأة الحسناء ، والجماع ، والسواك ، وغسل الرأس بالخطمي في الحمام وغیره ، ومحادثة الرجال،» تعویذ (نشاط و شادی)، در ده چیز است: قدم زدن ، سوارکاری ، در آب غوطه خوردن ، به سبزه نگریستن ، خوردن و آشامیدن ، به زن (محرم) خوش سیما نگاه کردن ، آمیزش ، مسواک زدن ، سر را با خطمی در حمام و جز آن شستن ، و با مردمان سخن گفتن. 📚 منبع : المحاسن، ج۱، ص۷۸, ح۴۰ @shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 امام صادق علیه‌السلام: «الکافي عن فرات بن أحنف : سئل ابو عبدالله علیه السلام عن الکراث فقال کله فإن فیه أربع خصال یطیب النکهة و یطرد الریاح و یقطع البواسیر و هو أمان من الجذام لمن أدمن علیه.» الکافی به نقل از فرات بن احنف: از امام صادق علیه السلام، درباره تره پرسیدند. فرمود:«آن را بخور؛ چرا که در آن؛ چهار ویژگی است: بوی دهان را خوش می سازد؛ بادها را از بدن می راند؛ بواسیر را ریشه کن می کند؛ و برای کسی که بر خوردن آن مداوت ورزد، ایمنی از جذام است. 📚 منبع : الکافی، ج۶, ص۳۷۷, ح۱۲۵۴ دانشنامه احادیث پزشکی،ج۱، ص: ۴۴۴ ر.ک: ج۲، ص ۴۳۹(خوردن تره تازه / ح ۱۹۳۳) ⚠️ سبزی در روایات بسیار توصیه شده @shobeiri
⚜️ امام صادق علیه السلام: «إن نوحا (ع) شكا إلى الله الغم، فأوحى الله إليه أن كان العنب فانه يذهب بالغم» نوح(ع)، از غم و اندوه، به درگاه خداوند، شکایت برد. خداوند به او چنین وحی فرستاد: انگور سیاه بخور؛ چرا که اندوه را می‌برد. 📚 منبع : بحارالأنوار، ج۶۳، ص۱۴۸ مکارم الاخلاق ، ج۱، ص۳۷۷ 🍇 @shobeiri
امام محمد بن علی باقرالعلوم علیهما السلام میفرمایند : كُلُّ ما مَيَّزتُموه بِاوهامِكُم في اَدَقِّ مَعانيهِ مَخلوقٌ مَصنوعٌ مِثلُكُم مَردودٌ اليكم و لَعَلَّ النَّملَ الصِّغارَ تَتَوَهَّمُ اَنَّ لِلّهِ زبانِيتَينِ فانّ ذلك كَمالُها و يَتَوَهَّمُ اَنّ عَدَمَها نُقصانٌ لِمَن لا يَتَّصِفُ بهما و هذا حالُ العُقَلاءِ يَصِفونَ اللّهَ تعالي بهِ . هر چه را با خطورات ذهنی خود در دقیقترین معانی آن تشخیص میدهید , مخلوق است , مصنوعی مانند شماست , مردود به سوی خودتان است و شاید مورچه های کوچک تصور کنند که خداوند دو شاخک دارد , چرا که شاخک داشتن کمال آنهاست و می پندارند که نبودن آن (شاخک) نقص کسی است که متصف به آن (شاخک) نباشد , و این حال عاقلان است در مورد آنچه خدای متعال را با آن وصف میکنند . 📚بحارالانوار , ج ۶۹ , ص۲۹۳ ◀️خداشناسي فلسفي و عرفاني از مصاديق بارز تفكر در ذات و تصور خداي متعال است! در فلسفه؛ حقيقت و سنخ وجود خدا همان حقيقت و سنخ وجود مخلوق است! و در عرفان صوفيه ؛ تنها يك وجود تحقق دارد كه ان وجود خداست كه شكلها و صورتهاي متنوع دارد! اما در مكتب اهل بيت عليهم السلام ذات سبحان خداوند بالاتر از هرگونه تصور و درك است و منزه از سخيت تمام مخلوقات است: يا من دل بذاته علي ذاته و تنزه عن مجانسة مخلوقاته. ◀️برخي از فلاسفه همچون صاحب الميزان معتقدند كه روايات نهي در تفكر در ذات براي افراديست كه توانايي فهم مباحث دقيق معارفي را ندارند! اما امام باقر العلوم علیه السلام در اين حديث شريف ميفرمايند: دقيقترين تصورات بشري در مورد خدا نيز غلط و ساخته و پرداخته ذهن مخلوق است! @shobeiri
💠 گزارشی از داستان ❖ مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در کتاب می‌نویسد: 🔻 📝 اين ماه دی است. هفدهم دى سنه 1314 مطابق روز منحوس 13 شوال 1354، روزى بود كه زن شاه كه ملكه‏‌اش ناميده بودند، با دو تا دختر شاه، بدون حجاب به دانشسرا رفتند؛ امّا ملكه در عين حال، در حجاب بود؛ چنانچه در عكسى كه همان روز برداشته بودند، فقط يك قسمت از صورتش پيدا بود و بقيّه مستور بود؛ مثل اينكه آثار جبر و اكراه، در پيكرش نمايان بود؛ ولى دخترانش در نهايت لاقيدى، مثل اينكه اصلاً تقيّد به آئين اسلام ندارند. ● ... اين آژان‏‌هاى شهربانى‌‏ها، چه آتشى روشن كردند. اینکه در کوچه‌ها، چادر از سر زن‌ها برداشتند و روسری‌ها پاره کردند، به جاى خود؛ در خانه‌‏ها، از صندوق‌‏ها و در حمّام‏‌ها، از بقچه‌‏ها نيز چادر بيرون آورده، بردند. يكى از ارباب اطّلاع نقل كرد كه شهربانى مشهد، به مركز راپورت داده بود كه هجده هزار روسرى در شهربانى جمع شده، تكليف آن چيست؟ چه زن‌‏هاى عفيف در حالتى كه چون بيد مى‏‌لرزيدند، جلب به شهربانی‌ها كردند و در دادگسترى‏‌ها، جرم و حبس نوشتند؛ در صورتى كه اصلاً چنين قانونى نبود كه آن‌ها را مخالف آن قانون قرار داده باشد. چه قدر زن، از ترس بچّه سقط كرد و چه قدر زهره چاك شد، سر به خاك فنا نهادند، شماره‌‏اش را خدا مى‏‌داند. اسم اين، نهضت بانوان بود، با اينكه بيچاره زن‏ها، در زير اين شكنجه‌‏ها، سخت در فشار بودند. ● خوشم آمد از يك زنى كه عازم مشهد بوده، همين كه به دروازه مشهد رسيده بود، آژان كه مأمور دروازه بود جلو او را گرفته بود كه بايد سرت را باز كنى، او قبول نكرده بود. آژان هم راه نداده بود. هر چه خواسته بود با پول و التماس، دست تعرّض او را كوتاه نمايد، نشده بود. با اينكه آژان، نوكر پول است و قانون به هر مهمّى را فداى پول مى‌‏كند، نمى‏‌دانم چه طور شده بود كه پول نيز حلّ اين مشكل را نكرده بود. زن از همان جا، رو به گنبد شريف كرده، عرض كرده بود: «السلام عليك يا علىّ بن موسى الرضا!» من از راه دور، (گويا از تبريز يا اصفهان آمده بود) به قصد آستان‌بوسى تو آمده‌‏ام؛ ولى شريعت جدّت اجازه نمى‌‏دهد كه من با هيئت زشت وارد آستانه‌ات بشوم. همين عرض سلام مرا از اينجا قبول كن و مرا مرخّص كن. اين عرض را كرده، پس ماشين را برگردانيده، وارد مشهد نشده بود. واقعا مردانگى كرده! از اين مقوله زن، خيلى سراغ دارم كه از آن تاريخ كه آژان‌‏ها دست تعرّض به چادر آن ها دراز نمودند، از خانه قدم بيرون ننهادند. ● از انصاف نگذرم، همه آژان‌ها، بد جنس نبودند، آژان‏‌هاى نجيب و اصيل هم زياد است. خيلى از آن‌ها بودند كه خودشان را مورد مؤاخذه قرار مى‏‌دادند؛ ولى دست به طرف ناموس مردم دراز نمى‌‏كردند. جميع طبقات همين طورند؛ خوب هم دارند، بد هم دارند. همه را يك كاسه نمى‌‏شود حساب كرد. هستند اشخاصى كه در لباس تقوا و پرهيزگارى مى‌‏باشند؛ ولى در باطن، از هيچ گونه نافرمانى خدا فروگذار نمى‌‏كنند؛ گرگ‌اند در صورت ميش. و بالعكس، اشخاصى هم هستند در جامه نظامی؛ ولى در نهايت پرهيزگارى. @shobeiri
● شکرگزاری 🔸 ابو هاشم جعفرى مى‌گويد: گرفتارى شديدى به‌من روى آورد. نزد امام هادی عليه‌السّلام رفتم. ایشان اجازه ورود دادند. آن‌گاه كه نشستم، فرمود: اى ابو هاشم! مي خواهی كدام نعمت از نعمتهایى را كه خدا به‌تو بخشيده است شكر بگویى؟ چهره درهم كشيدم و خاموش ماندم و نمی‌دانستم در جواب چه بگویم. حضرت خود سخن آغاز کرد و فرمود: «خداوند به تو ايمان عطا كرد و از این‌رو بدن تو بر آتش حرام خواهد بود، و نيز سلامتی به تو بخشيد و کمک کرد که بتوانی اوامر او را اطاعت کنی، و قناعت را روزیت کرد و آبروى تو را حفظ نمود. اى ابو هاشم! من اين‌گونه گفتم، چون قصد شكايت از كسى را داشتى كه به تو چنين نيكى كرده است. و اما فرمان دادم صد اشرفى به تو بدهند. آن‌ها را بگير.» [عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: أَصَابَتْنِي ضِيقَةٌ شَدِيدَةٌ فَصِرْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه‌السلام فَأَذِنَ لِي فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَيُّ نِعَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ تُرِيدُ أَنْ تُؤَدِّيَ شُكْرَهَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَوَجَمْتُ فَلَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ فَابْتَدَأَ ع فَقَالَ رَزَقَكَ الْإِيمَانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَكَ عَلَى النَّارِ وَ رَزَقَكَ الْعَافِيَةَ فَأَعَانَتْكَ عَلَى الطَّاعَةِ وَ رَزَقَكَ الْقُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَّبَذُّلِ يَا أَبَا هَاشِمٍ إِنَّمَا ابْتَدَأْتُكَ بِهَذَا لِأَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تَشْكُوَ إِلَيَّ مَنْ فَعَلَ بِكَ هَذَا وَ قَدْ أَمَرْتُ لَكَ بِمِائَةِ دِينَارٍ فَخُذْهَا] 📚 الأمالی (صدوق ره)؛ ص412 https://eitaa.com/shobeiri
(۱) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عَنْ  أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنَّ فِي اَلسَّمَاءِ مَلَكَيْنِ مُوَكَّلَيْنِ بِالْعِبَادِ فَمَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَاهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ وَضَعَاهُ. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ۱-معاويه بن عمار گويد : شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود: در آسمان دو فرشته است كه بازرس اعمال بندگانند ، اگر كسى تواضع كند بلندش مى‌كنند (و مقامش را بالا مى‌برند) و اگر تكبر كند پائينش مى‌آورند(و در نزد مردم پست مى‌كنند). 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۵، ص ۲۷۲ 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 https://eitaa.com/shobeiri
🔹🔸🔹 🔰 دست کشیدن بر چهره و دعا کردن پس از شستن دستان 💠 قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:إذا غَسَلتَ یَدَکَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح وَجهَکَ و عَینَیکَ قَبلَ أن تَمسَحَ بِالمِندیلِ، و تَقولُ: «اللّهُمَّ إنّی أسأَلُکَ الزّینَهَ وَ المَحَبَّهَ، و أعوذُ بِکَ مِنَ المَقتِ وَ البِغضَهِ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود:چون پس از غذا خوردن، دست خویش را شستی، پیش از این که آن را با دستمال، خشک کنی، بر صورت و چشمانت نیز دست بکش و بگو: «خداوندا! من از تو آراستگی و دوستی مسئلت دارم و از دشمنی و کینه ورزی، به تو پناه می جویم». 📚المحاسن، ج 2، ص 204، ح 1603 📚 الدعوات، ص 143، ح 369 📚بحار الأنوار، ج 66، ص 359، ح 27. 💠 کانَ النَّبِیُّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه إذا فَرَغَ مِن غَسلِ الیَدِ بَعدَ الطَّعامِ مَسَحَ بِفَضلِ الماءِ الَّذی فی یَدِهِ وَجهَهُ، ثُمَّ یَقولُ: «الحَمدُ للّهِ الَّذی هَدانا و أطعَمَنا و سَقانا، و کُلَّ بَلاءٍ صالحٍ أولانا 🌀پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله ، چون پس از غذا، شستن دست را به پایان می برد، با باقی مانده آبی که بر دستانش بود، بر صورت خویش دست می کشید و سپس می گفت: «ستایش، خدایی را که ما را راه نمود و خوردنی و نوشیدنی داد و به ما هر نعمت نیکویی عنایت کرد». 📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 304، ح 965 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 363، ح 38. 💠 عن المفضَّل: دَخَلتُ عَلی أبی عَبدِ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ فَشَکَوتُ إلَیهِ الرَّمَدَ، فَقالَ لی: أ وَ تُریدُ الطَّریفَ؟ ثُمَّ قالَ لی: إذا غَسَلتَ یَدَکَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح حاجِبَیکَ، و قُل ثَلاثَ مَرّاتٍ: «الحَمدُ للّهِ المُحسِنِ المُجمِل المُنعِمِ المُفضِلِ». قالَ: فَفَعَلتُ ذلِکَ، فَما رَمِدَت عَینی بَعدَ ذلِکَ، وَ الحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمینَ 🌀 به نقل از مفضّل: بر امام صادق صلوات الله علیه وارد شدم و نزد او از چشم درد، اظهار ناراحتی کردم. به من فرمود: «آیا نکته ای تازه می خواهی؟». سپس به من فرمود: «چون پس از غذا خوردن، دست خویش را شستی، بر ابروهایت دست بکش و سه بار بگو: «سپاس، خداوندِ نیکوکارِ زیباکردارِ بهره رسانِ فضیلت بخش را». من این کار را انجام دادم و از آن پس، چشمانم درد نگرفت. سپاس، خداوند جهانیان راست. 📚الکافی، ج 6، ص 292، ح 5 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 367، ح 47. 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:مَسحُ الوَجهِ بَعدَ الوُضوءِ، یَذهَبُ بِالکَلَفِ، و یَزیدُ فِی الرِّزقِ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:دست کشیدن بر چهره پس از وضو، کنجدک (کَک مَک) را از میان می برد و روزی را افزون می کند. 📚الکافی، ج 6، ص 291، ح 4 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 366، ح 46. 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:إذا تَوَضَّأتَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح عَینَیکَ بِفَضلِ ما فی یَدَیکَ، فَإِنَّهُ أمانٌ مِنَ الرَّمَدِ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:چون پس از غذا دستانت را شستی، با باقی مانده آب، دستی بر چشمان خود بکش؛ چرا که مایه ایمنی از چشم درد است. 📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 303، ح 959 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 363، ح 38. 💠 عن جَمیل بن دَرّاج: کُنتُ عِندَ أبی عَبدِ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ فَدَخَلَ عَلَیهِ بُکَیرُ بنُ أعیَنَ و هُوَ أرمَد فَقالَ لَهُ أبو عَبدِ اللّهِ صلوات الله علیه: الظَّریفُ یَرمَدُ؟! فَقالَ: و کَیفَ یَصنَعُ؟ قالَ: إذا غَسَلَ یَدَهُ مِنَ الغَمَرِ مَسَحَها عَلی عَینَیهِ. قالَ: فَفَعَلتُ ذلِکَ فَلَم أرمَد 🌀 به نقل از جمیل بن دَرّاج: نزد امام صادق صلوات الله علیه بودم. بُکَیر بن اعیَن، در حالی که چشم درد داشت، وارد شد. امام صلوات الله علیه به او گفت: «انسان زیرک هم چشم درد می کشد؟!». کسی پرسید: چه کند؟ فرمود: «هنگامی که چربی را از دستان خود شست، دستی بر چشمانش بکشد». من این کار را انجام دادم و چشم درد ندیدم. 📚کشف الغمّه، ج 2، ص 376 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 148، ح 19. @shobeiri
🔰 کسلی در عبادت 🔰 از علل اصلی تنبلی و عدم حضور قلب در نماز، پرخوری است. 🔆 رسول الله صلی الله علیه و آله: «إيّاكُم وَالبِطنَةَ ؛ فَإِنَّها مَفسَدَةٌ لِلبَدَنِ ، ومَورَثَةٌ لِلسَّقَمِ ، ومَكسَلَةٌ لِلعِبادَةِ.» از پرخوری اجتناب کنید؛ زیرا بدن را فاسد می‌کند و انواع بیماری ها را به دنبال می‌آورد و موجب کسالت در عبادت است. 📖 منبع : الدعوات، راوندی، ص۷۴ 🔅 امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: قال الله تعالی (فی المعراج): یا احمد اِنّ العبد اذا اَجاع بطنه و حفظ لسانه علَّمتُه الحكمة.» خداوند متعال (در معراج به پیامبر - صلّی الله علیه وآله -) فرمود: ای احمد! بنده اگر شكمش را گرسنه دارد و زبانش را حفظ كند به او حكمت آموزم. 📖 منبع : بحارالانوار، ج۷۷، ص۲۹ @shobeiri