eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
616 عکس
76 ویدیو
80 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 برطرف‌کننده دغدغه‌ها! امیرالمومنین عليّ عليه السلام : اُذكُروا هادِمَ اللَّذّاتِ ، و مُنَغِّصَ الشَّهَواتِ ، و داعيَ الشَّتاتِ ، اذكُروا مُفَرِّقَ الجَماعاتِ ، و مُباعِدَ الاُمنياتِ ، و مُدنِيَ المَنِيّاتِ ، و المُؤْذِنَ بالبَينِ و الشَّتاتِ . «به ياد آوريد آن بر هم زننده خوشى ها و منغّص كننده عيش ها و دعوتگر پراكندگى را. ياد كنيد آن از هم پاشنده انجمن ها و دور كننده آرزوها و نزديك كننده مرگ ها و اعلام كننده جدايى و پراكندگى را.» غرر الحكم : ص۱۵۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▫️ شفیعۀ محشر ❖ محمّد بن مسلم ثقفى می‌گوید: از حضرت امام باقر (علیه السلام) شنيدم كه فرمودند: فاطمه (سلام الله علیها) توقفی دارد بر دربِ جهنم. آن‌گاه که قیامت به پا گردد، بين دو چشمِ هر کس نوشته می‌شود مؤمن است يا كافر؛ و دربارۀ شخصی که دوستدار و محبّ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است و گناه زیادی دارد دستور می‌آید که وى را به سوی آتش ببرند. فاطمه (سلام الله علیها) بين دو ديدگان وی را می‌خواند كه محبّ است. پس به درگاه پروردگار عرضه می دارد: إِلَهِي وَ سَيِّدِي سَمَّيْتَنِي فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بِي مَنْ تَوَلَّانِي وَ تَوَلَّى ذُرِّيَّتِي مِنَ النَّار... ای پروردگار و مولای من! مرا فاطمه نام نهادى و به خاطر من، هر کس را که مرا و ذریّه‌ام را دوست بدارد از آتش جدا کردی، و وعد‌ۀ تو حق است و در وعده‌ات تخلف نمی‌کنی. ● خداوند عزّ و جلّ می‌فرماید: راست گفتی ای فاطمه، من نام تو را فاطمه نامیدم و به خاطر تو هر که تو و ذریّه‌ات را دوست بدارد و ولای شما را داشته باشد از آتش جدا کردم و وعدۀ من حق است و در آن تخلف نمی‌کنم. وَ إِنَّمَا أَمَرْتُ بِعَبْدِي هَذَا إِلَى النَّارِ لِتَشْفَعِي فِيهِ فَأُشَفِّعَكِ وَ لِيَتَبَيَّنَ لِمَلَائِكَتِي وَ أَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي وَ أَهْلِ الْمَوْقِفِ مَوْقِفُكِ مِنِّي وَ مَكَانَتُكِ عِنْدِي‏ … و این بنده‌ام را به سوی آتش امر نکردم مگر برای اینکه تو دربارۀ او شفاعت کنی و من شفاعت تو را بپذیرم، تا برای ملائکه‌ام و رسولان و انبیائم و اهلِ محشر، مقام و جایگاهت در نزد من آشکار شود. پس بین دیدگانِ هر کس را خواندی که مومن است، دستش را بگير و به بهشت داخل نما. 📚علل الشرائع، ج‏ ۱ ص ۱۷۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▪️وصیّ مظلوم، در کلام سیدة نساء العالمین ❖ امّ سلمه (همسر گرامی پیامبر صلی الله علیه وآله) خدمت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) رسید و پرسید: ای دختر رسول خدا ! شب را چگونه صبح کردید و حالتان چطور است؟ فرمودند: « در میان حزن شدید و اندوه عظیم! در حالی‌که پيامبر از دست رفته، و به جانشين او ظلم شده است. قسم به خداوند كه حريمش شکسته شد. بر خلاف حكم خدا در قرآن، و سنت و سفارش پيامبر در تأویل و تفسير قرآن، حق امامت او را غصب كردند و به ديگران سپردند. اين‌گونه برخوردهای خصمانه، از كينه توزی‌های جنگ بدر و خونخواهی كُشتگان در جنگ احد است كه در درون قلب نفاق‌آميز و انديشۀ فتنه‌انگيزشان پنهان بوده است و تاكنون جرأت اظهار آن را نداشتند تا در آن هنگام كه حكومت الهی بازيچۀ دست قدرت‌طلبان گرديد و امامِ به حق، منزوی شد، آتش كينه‌های ديرينه‌شان زبانه كشيد و باران مصيبت‌ها و مشكلات را بر ما فرو ريختند، و رشته‌های ايمان را دريدند و نسبت به وعده‌های الهی در حفظ و پاسداری از رسالت پيامبر (صلي الله عليه وآله) و دفاع از پرهيزگاران و مؤمنان، چه زشت عمل كردند! [أَصْبَحْتُ‏ بَيْنَ‏ كَمَدٍ وَ كَرْبٍ فُقِدَ النَّبِيُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِيُّ هُتِكَ وَ اللَّهِ حِجَابُهُ مَنْ أَصْبَحَتْ إِمَامَتُهُ مَقْبَضَةً عَلَى غَيْرِ مَا شَرَعَ اللَّهُ فِي التَّنْزِيلِ وَ سَنَّهَا النَّبِيُّ ص فِي التَّأْوِيلِ وَ لَكِنَّهَا أَحْقَادٌ بَدْرِيَّةٌ وَ تِرَاتٌ أُحُدِيَّةٌ كَانَتْ عَلَيْهَا قُلُوبُ النِّفَاقِ مُكْتَمِنَةً لِإِمْكَانِ الْوُشَاة...] بحار الأنوار؛ ج‏43، ص: 157 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸استغفار کن! ❖ محمد بن ریّان گوید: نامه‌ای به حضرت امام هادی (علیه‌السلام) نوشتم و از آن حضرت خواستم برای رهایی از سختی‌ها و بلاهایی که نازل می‌گردد و برای امور مهم و برآورده شدن درخواست‌های دنیایی و آخرتی، دعایی به من بیاموزند. و همان‌گونه که پدران گرامی‌شان مطالب خاصّی را به پیروانشان می‌آموختند، به من نیز دستور ویژه‌ای بیاموزند. آن حضرت در جواب مرقوم فرمودند: «اِلْزَمِ الِاسْتِغْفَار؛ همیشه و در همه حال، مغفرت و آمرزش را طلب کن» [عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الرَّيَّانِ قَالَ‏ كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه‌السلام أَسْأَلُهُ أَنْ يُعَلِّمَنِي دُعَاءً لِلشَّدَائِدِ وَ النَّوَازِلِ‏ وَ الْمُهِمَّاتِ‏ وَ قَضَاءِ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَنْ يَخُصَّنِي كَمَا خَصَّ آبَاؤُهُ مَوَالِيَهُمْ فَكَتَبَ إِلَيَّ الْزَمِ الِاسْتِغْفَار] 📘سلوة الحزين، ص: 49 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عرفان آری یا خیر؟ ✍علی محمدی هوشیار ورود طلبه های مبتدی به فراگیری عرفان، امری خطرناک بوده و راه انحراف را برایشان باز میکند. طلاب جوان پیش از فراگیری عرفان، باید به فراگیری روی آورند تا آمادگی های لازم را برای ورود به وادی پر پیچ و خم عرفان کسب کنند. یکی از آسیب های عرفان برای کسانی که متخلق به اخلاق نشده‌اند، وارد کردن آنان به مطلق انگاری خود و نادیده گرفتن دیگران خواهد بود. آنان با تصور اینکه با چند ذکر و به مقامات عرفانی دست یافته اند، دروس حوزوی را ناکارآمد دانسته و اساتید و فقهای شیعه را نیز لایق تبعیت نمی دانند! از طرفی مخالفین خود را به منزله گمراهان مانع راه دانسته و برای مخالفت با آنان از هیچ راهی دریغ نمی کنند. البته استاد عرفان اگر استاد باشد، هر طلبه ای را به این وادی راه نمی‌دهد و از طرفی روش و مراحل آموزش را به خوبی می داند. اما عرفان به خاطر شلوغ شدن کلاس ها و حلقه هایشان، توجهی به این امور نداشته و عرفان را کوچه بازاری کرده و به مانند کالایی در ویترین فروش می گذارند. یکی از اشکالات مهمی که به برخی عارف نمایانِ سرشلوغ وارد است، متوهم کردن شاگردان، با القاءات غالیانه در خصوص مقام شاگردان خود است. اینها با ریختن مشتی از مفاهیم عرفانی در مغز شاگردان، آنان را از فضای دور می نمایند. ترک تحصیل، افسردگی حاد، ، دوری از خانواده، ارتکاب به قتل و نظائر آن، از جمله آسیب های عرفان و نابالغ است مدار عرشی ها - در آغوش خدا یکی از آموزهای جدید و انحرافی که توسط یکی از طلاب معمم در فضای مجازی منتشر می شود، مباحثی است که با عنوان توحید و تمرکز بر خداوند تبلیغ می شود. مروج این باور طلبه ای بنام علیرضا است که باوری به توسل به اهل بیت علیهم السلام ندارد. او در برخی صوت های خود تصریح میکند: «اگر در دوره‌های من شرکت کنید، دیگر هیچ حسی به اهل بیت نخواهید داشت و فقط خدا، فقط خدا...» به قول جناب استاد قرائتی دو چیز آزار دهنده است: یکی پول خُرد و دیگری کم سوادی... چون هر دو سر و صدا می کنند! به باور بنده؛ شرکت در دوره ها و کلاس های این شخص، گمراه کننده است و مسولین ذی ربط باید از نشر چنین آموزه هایی ممانعت کنند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖اگر حضرت حمزه و جعفر علیهما‌السلام زنده بود آن دو نفر(دو خلیفه_غاصب) را می کشتند 🛑 عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ النَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ "صلی الله علیه و آله و سلم "وَ اسْتِذْلَالَهُمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ" علیه السلام "فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِي هَاشِمٍ وَ مَا كَانُوا فِيهِ مِنَ الْعَدَدِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ مَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ‏ بَنِي هَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ فَمَضَيَا وَ بَقِيَ مَعَهُ رَجُلَانِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلَانِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ عَبَّاسٌ وَ عَقِيلٌ وَ كَانَا مِنَ الطُّلَقَاءِ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْهِ وَ لَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَيْهِمَا. 🔰 از سدیر صیرفی منقول است که: ما نزد امام باقر علیه‌السلام بوديم ياد كرديم از آنچه مردم پس از پيغمبرشان رسول اکرم پديد آوردند و تا چه اندازه امیر المومنین را خوار شمردند، يكى از حاضران گفت: خداوند بهبود ببخشد تو را، عزت بنى هاشم كجا رفت؟ كجا بودند آن همه افراد دلاور بنى هاشم؟ امام باقر "علیه السلام "در پاسخ او فرمودند: در آن روز چه كسى از رادمردان بنی هاشم مانده بود؟ مردان بنى هاشم همانا جعفر بن ابی طالب و حمزة بن عبد المطلب بودند كه در گذشتند، و دو مرد ناتوان و زبون و تازه مسلمان از بنى هاشم مانده بودند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از طلقاء بودند اما به خدا قسم كه اگر حمزه و جعفر زنده بودند مخالفان به آنچه كه رسيدند نمی‌رسيدند، 👈و اگر آنان شاهد آن دو ( ابوبکر و عمر ) بودند آن ها را می‌کشتند. 📚:الکافی ج8 ص189 ➖بیعت اجباری 🛑و لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً [مُكْرَهاً «خ»] وَ لَكِنِّي بُلِيتُ بِرَجُلَيْنِ- حَدِيثِي عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ- الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَى وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: و اگر بعد از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم، عمويم حمزه و برادرم جعفر براى من مانده بودند 👈با ابو بكر از روى اكراه و اجبار بيعت نميكردم، و لكن من به دو مرد جديد العهد عباس و عقيل مبتلا شدم (كه از ايشان كارى ساخته نبود) پس حفظ اهل بيت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاكى كه در چشمم ريخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعه‏هاى غيظ و غصه را با گلوى گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر كردم صبرى كه تلخ‏تر از حنظل و دردناكتر از كارد برنده بود. 📚كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 249 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✳️ پذیرش مسئولیت بدون شایستگی لعنت می آورد! به روایت ذیل توجه فرمایید: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ أَبِي يَزِيدَ عَمَّنْ سَمِعَه عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ إِذَا كَانَ الْحَاكِمُ يَقُولُ لِمَنْ عَنْ يَمِينِه ولِمَنْ عَنْ يَسَارِه مَا تَرَى مَا تَقُولُ فَعَلَى ذَلِكَ لَعْنَةُ اللَّه والْمَلَائِكَةِ والنَّاسِ أَجْمَعِينَ أَلَّا يَقُومُ مِنْ مَجْلِسِه وتُجْلِسُهُمْ مَكَانَه» (الكافي ( مُشَكَّل ) - الشيخ الكليني - ج 7 - ص 414) مقصود از حاکم در این روایت می تواند قاضی یا مطلق حاکم اسلامی یا هر یک از کارگزاران او باشد. البته کاربرد بیشتر این واژه در باره قاضی است. در فراز «إِذَا كَانَ الْحَاكِمُ يَقُولُ لِمَنْ عَنْ يَمِينِه ولِمَنْ عَنْ يَسَارِه مَا تَرَى مَا تَقُولُ» این که حاکم به راست و چپ خود بگوید تو چه می گویی، از باب مشورت نیست؛ زیرا مشورت در همه امور توصیه شده است. مقصود آن است که خود نمی داند چه کاری باید انجام دهد و به عبارت روشن تر، نسبت به چگونگی اداره محدوده کار خود ناآگاه است و ناچار است از این و آن جویا شود. تعبیر لعنت خداوند، لعنت فرشتگان و لعنت آدمیان بسیار تلخ و گزنده است که در موارد نادری از روایات چنین شمول لعنت استفاده می شود. فراز «أَلَّا يَقُومُ مِنْ مَجْلِسِه وتُجْلِسُهُمْ مَكَانَه» به این معنا است که وقتی می بیند قادر به اداره امور نیست، کارش را رها کند تا شایستگان آن را بدست گیرند. این روایت با همه کوتاهی جملات آن بالاترین هشدار را متوجه کسانی می سازد که بدون احراز شایستگی و صرفاً به خاطر سفارش این و آن تصدی امور مردم را بر عهده می گیرند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔆 به وقت بیماری و گرفتاری، بلند صدایش بزن عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ قَالَ: ... قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ أَذِنْتَ لِي حَدَّثْتُكَ بِحَدِيثٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ جَدِّكَ أَنَّهُ كَانَ إِذَا وُعِكَ اِسْتَعَانَ بِالْمَاءِ اَلْبَارِدِ فَيَكُونُ لَهُ ثَوْبَانِ ثَوْبٌ فِي اَلْمَاءِ اَلْبَارِدِ وَ ثَوْبٌ عَلَى جَسَدِهِ يُرَاوِحُ بَيْنَهُمَا ثُمَّ يُنَادِي حَتَّى يُسْمَعَ صَوْتُهُ عَلَى بَابِ اَلدَّارِ "يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ مُحَمَّدٍ" فَقَالَ صَدَقْتَ... 📚الکافي؛ ج ۸؛ ص ۱۰۹ على بن ابى حمزة به حضرت کاظم عليه السّلام عرض كرد: قربانت؛ اگر اجازه دهيد حديثى را كه از ابى بصير از جدّت عليه‌السّلام‏ شنيده‏‌ام براى شما بگويم كه آن حضرت هر گاه تب مي‌كردند از آب سرد كمك مي‌گرفتند و دو جامه داشتند كه يكى در آب سرد بود و ديگرى را بر تن مي‌كردند و همچنان آن دو را به نوبت مى‏‌پوشيدند (و هر گاه جامه كه تنش بود خشك ميشد آن را بيرون مى‏‌آوردند و جامه‏‌اى را كه در آب بود به تن مي‌كردند و آن ديگر را در آب مي‌گذاردند) سپس فرياد مي‌زدند به طورى كه كه صدايش دم در خانه مى‏‌آمد كه مى‏‌گفتند: «یا فاطمه بنت محمد»! امام کاظم علیه السلام فرمودند: راست گفتى. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
همسايه پيامبر خدا شويم در بهشت پيامبر خداصلى ‌الله ‌عليه‌ و‌ آله: يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَ فَاطِمَةَ ابْنَتِى فَهُوَ فِى الْجَنَّةِ مَعِى وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِى النَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِى مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ أَيْسَرُهَا الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْعَرْضُ وَ الْحِسَابُ. مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة، ص۱۲۷. اى سلمان هر كس دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت با من است و هر كس او را دشمن بدارد جايگاهش در آتش است. اى سلمان دوستى فاطمه در صد موضع به انسان نفع خواهد رساند كه آسان‌ترين آنها عبارتند از: هنگام مرگ، قبر، ميزان، از قبر بيرون شدن، صراط و حساب است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📜 وصیت مالی حضرت زهرا 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی، با دو اسناد معتبر، حضرت زهرا در وصیتی مسئولیت هفت نخلستان را به امام علی واگذار کرد و افزود چنانچه امام علی از دنیا رفت، مسئوليت آن هفت نخلستان با امام حسن و سپس با امام حسین و پس از آن با بزرگترین نوه حضرت زهرا، نه بزرگترین نوه امام علی،خواهد بود. بنابر گزارش یادشده، این وصیت را امام علی مکتوب کرد و مقداد و زبیر، شاهد این وصیت مالی قرار گرفتند. 🏷قال أبو جعفر عليه السّلام ألا أقرئك وصيّة فاطمة عليها السّلام؟ قال: قلت: بلى. قال فأخرج حقّا أو سفطا فأخرج منه كتابا فقرأه بسم اللّه الرّحمن الرحيم. هذا ما أوصت به فاطمة بنت‏ محمّد رسول اللّه صلى الله عليه و اله أوصت بحوائطها السبعة: العواف، و الدّلال، و البرقة، و الميثب، و الحسنى، و الصافية، و مال أمّ إبراهيم إلى عليّ بن أبي طالب عليه السّلام. فإن مضى عليّ فإلى الحسن. فإن مضى الحسن فإلى الحسين. فإن مضى الحسين فإلى الأكبر من ولدي دون ولدک. شهد اللّه على ذلك و المقداد بن الأسود و الزبير بن العوّام و كتب عليّ بن أبي طالب. 📚الکافی: 7، 48. 🔺️بنابر روایت دیگری که کلینی، با اسنادِ نسبتا معتبری، نقل می کند، این هفت نخلستان، اموال وقفی بوده که پیامبر، آن اموال را برای حضرت زهرا وقف کرده است. بنابر این گزارش، وقتی عباس، عموی پیامبر، مدعی این اموال می شود، امام علی شهادت می دهد که این اموال وقفی بوده و برای حضرت زهراست و عباس نمی تواند ادعای ارث بری از این هفت نخلستان داشته باشد و گویا او نیز قانع می شود. آنچه گفته شد، مبتنی است بر الفاظی که در روایت آمده و گرنه ممکن است، کسی ادعا کند مراد از وقف، نحلة و هدیه است. 🏷سألته‏ عن‏ الحيطان‏ السبعة التي‏ كانت‏ ميراث‏ رسول‏ اللَّه‏ لفاطمة فقال لا إنما كانت وقفا- و كان رسول اللَّه يأخذ إليه منها ما ينفق على أضيافه- و التابعة تلزمه فيها فلما قبض جاء العباس يخاصم فاطمة ع فيها- فشهد علي و غيره أنها وقف على فاطمة. 📚الکافی: 7، 47. 🏷جالب اینکه، در نقلی که حضرت زهرا مسئولیت این هفت نخلستان وقفی را به امام علی واگذار کرده، مقداد و زبیر در میان افراد متعددی که ممکن بود شاهد قرار بگیرند، به عنوان شاهد بر این وصیت مالی انتخاب شده اند. از یک طرف، مقدادی که جزو قریش و بنی هاشم نبوده و از جهت قبیلگی شخصیت خاصی نداشته، قرار داشت و از طرف دیگر، زبیر بن عوام که از بنی هاشم محسوب می شد و پسر عمه امام علی بود و در آینده در مقابل امام علی می ایستد، انتخاب شده بود. 🔺️گفتنی است، از سه گزارش گذشته فهمیده نمی شود که جریان حاکم پس از پیامبر (صل الله علیه وآله)، این هفت نخلستان وقفی یا هدیه ای را غصب کرده یا نکرده ولی گزارش‌ها متعدد و شواهد دیگری در اختیار است که این هفت نخلستان هم در دستان حضرت زهرا (سلام الله علیها) نبوده است و غصب شده بودند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 غصب باغ های هفتگانه ی مدینه حوائط سبعه، نام هفت باغ در داخل مدینه، بین بقیع و مسجد قبا بوده است، که توسط غاصبان خلافت، پس از رحلت رسول الله ص، تصرف شده است، و بلافاصله عمال حضرت زهراء و امیرالمؤمنین علیهم السلام، از این باغ ها اخراج شده اند. در زبان عرب، حدیقه به باغهایی اطلاق می شود که دیوار و حصاری نداشته باشد، و در صورت دیوارکشی و وجود حصار، به آن باغ حائط گفته می شود، و حش لفظی می باشد که برای باغچه های کوچک قابل استفاده می باشد. متن حدیث از کتب اهل سنت: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ. أَخْبَرَنَا صَالِحُ بن جعفر عَنِ الْمَيْسُورِ بْنِ رِفَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ كَعْبٍ قَالَ: أَوَّلُ صَدَقَةٍ فِي الإِسْلامِ وَقْفُ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - أَمْوَالَهُ لَمَّا قُتِلَ مُخَيْرِيقٌ بِأُحُدٍ. وَأُوصِي إِنْ أُصَبْتُ فَأَمْوَالِي لِرَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فقبضها رسول الله ص، وَتَصَدَّقَ بِهَا. (نام کتاب : الطبقات الكبرى - ط العلمية نویسنده : ابن سعد جلد : 1 صفحه : 388) يؤيده ما في سنن أبي داود عن رجل من أصحاب النبيّ صلى الله عليه وسلم فذكر قصة بني النضير إلى إن قال فكانت نخل بني النضير لرسول الله صلى الله عليه وسلم خاصة أعطاها الله تعالى إياه فقال ما أفاء الله على رسوله منهم الآية قال فأعطى أكثرها المهاجرين وبقى منها صدقة رسول الله صلى الله عليه وسلم الذي في أيدي بني فاطمة أي الحوائط السبعة (نام کتاب : خلاصة الوفا بأخبار دار المصطفى نویسنده : السمهودي جلد : 2 صفحه : 461) ولما توفي صلى الله تعالى عليه وسلم وبويع بالخلافة أبو بكر رضي الله عنه في السنة الحادية عشرة، جاءت فاطمة رضي الله عنها إلى أبي بكر تطلب إرثها مما أعطاها الأنصار له صلى الله تعالى عليه وسلم من أرضهم وما أوصى به إليه صلى الله تعالى عليه وسلم وهو وصية مخيريق عند إسلامه، وهو سبعة حوائط بني النضير، وهو أول من وقف في الإسلام، ومما أفاء الله على رسوله من أرض بني النضير وفدك، ونصيبه من خيبر وما حصن الوطيح، وحصن السلالم، فقال لها أبو بكر: لست بالذي أقسم من ذلك شيئاً، ولست تاركاً شيئاً كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعمل به فيها إلا عمته، وأخشى إن تركت أمره أو شيئاً من أمره أن أزيغ، وقد قال صلى الله تعالى عليه وسلم: "لا نورث ما تركنا صدقة" ولكن أعول من كان رسول الله يعوله، وأنفق على من كان ينفق عليه، وكذلك منه أزواجه صلى الله تعالى عليه وسلم لما جئن يطلبن ثمنهن. (نام کتاب : الروضة الفيحاء في أعلام النساء نویسنده : الخطيب العمري، ياسين جلد : 1 صفحه : 59) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🖼 شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در نهج البلاغه 🔼و مِنْ كَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) رُوِيَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ (علیها السلام) كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ: 📌السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. 📌قلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ". 📌فلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. 📌و سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. 📌و السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ، لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ. _____ ♻️اين سخن از آن حضرت روايت شده كه هنگام به خاك سپردن سيده زنان، فاطمه (عليهما السلام) بر سر قبر رسول اللّه (ص)، چنانكه گويى با او راز مى گويد، بيان داشته است. ✅امیر المومنین علیه السلام عرضه میدارند: 🔸سلام بر تو، اى پيامبر خدا. سلام من و دخترت كه اكنون در كنار تو فرود آمده و چه زود به تو پيوست. 🔹اى رسول خدا، بر مرگ دخت برگزيده تو، شكيبايى من اندك است و طاقت و توانم از دست رفته ولى مرا، كه اندوه عظيم فرقت تو را ديده ام و رنج مصيبت تو را چشيده ام، جاى شكيبايى است. من خود تو را به دست خود در قبر خواباندم و هنگامى كه سر بر سينه من داشتى، جان به جان آفرين تسليم نمودى. «انا لله و انا اليه راجعون». 🔸آن وديعت بازگردانده شد و آن امانت به صاحبش رسيد. و اندوه مرا پايانى نيست. همه شب خواب به چشمم نرود تا آن گاه كه خداوند براى من سرايى را كه تو در آن جاى گرفته اى، اختيار كند. 🔹بزودى، دخترت تو را خبر دهد كه چگونه امتت گرد آمدند و بر او ستم كردند. همه سرگذشت را از او بپرس و خبر حال ما از او بخواه. اينها در زمانى بود كه از مرگ تو ديرى نگذشته بود و تو از يادها نرفته بودى. 🔸بدرود تو را و دخترت را. بدرود كسى كه وداع مى كند، نه بدرود كسى كه رنجيده و ملول است. اگر از اينجا بازمى گردم نه از روى ملالت است و اگر درنگ مى كنم نه به سبب آن است كه به وعده اى كه خدا به صابران داده است بدگمان شده ام. 📚نهج البلاغه خطبه ۲۰۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام