✍ تحلیل جامعی از آخرین اوضاع جنگ
🔥 تکاپو برای تصرف غزه؛ آیا میتوانند؟!
‼️ #جنگ_غزه وارد مرحله حساسی شده:
🔰 در جنگهای پیشین، #اسرائیل این فرصت را داشت تا ژست قهرمانانه گرفته و به آتشبس تن بدهد؛ اما حالا، هرگونه توقف جنگ، نشان #شکست تاریخی آنهاست؛ تنها راه باقیمانده برای نجات از این مخمصه، تصرف غزه است؛ تصمیمی ترسناک که در حال بررسی آن هستند و البته مانع بزرگی مثل #جبهه_مقاومت دارد.
⚠️ برخی افراد باورشان شده که این کار، از عهده صهیونیستها بر میآید که علت آن، تبلیغات گسترده #رسانه های غربی است که این رژیم شکستخورده را، یک قدرت نظامی بزرگ نمایش میدهند.
🔺 واقعیت اما روی زمین، بسیار متفاوت است. اسراییلی که هنوز با یک ارتش و کشور مبارزه نکرده، و صرفا تقابلش با یک گروه نظامی کوچک مثل #حماس، او را به این روز انداخته، تا جایی که #آمریکا در راستای حمایت از آنها، وزیر خارجهی یهودی خود را به فلسطین اشغالی فرستاده و ناوهای جنگیاش را عازم مدیترانه کرده؛ اگر قرار باشد با ارتش مقتدری چون #حزب_الله یا #ایران بجنگد چه خواهد کرد؟! آیا آمریکا میتواند مشکلگشای اسرائیل باشد؟! قطعا خیر!
❌ آمریکا بعید است بتواند ورود نظامی داشته باشد؛ ورود مستقیم آمریکا. مجوز ورود مستقیم ایران را در پی دارد؛ ایران یک کشور پهناور و بزرگ با سطح بالایی از توانمندیها و #اقتدار_نظامی است و آمریکا در منطقهی ما، حداکثر چند پایگاه کوچک و یکی دو شناور #ناو_جنگی
🛑 اگر قرار باشد ایران و آمریکا نیابتی بجنگند، واشنگتن نباید خودش مداخله مستقیم داشته باشد، ولی اگر قرار به حضور مستقیم آمریکا در این #جنگ شد، #غزه نیز به شکل بیسابقهای پشتیبانی میشود. غزه امروز برای #محور_مقاومت یک نقطه استراتژیک و پایگاهی مهم است که نباید از دست برود و از دست نخواهد رفت!
💯 از طرفی اسرائیل برای جبران شکست تحقیر آمیز خود، راهی جز تصرف غزه ندارد. بازوان مقاومت در منطقه، از #انصارالله_یمن تا #حشدالشعبی و #فاطمیون و #حزبالله_لبنان و دیگران، همگی آمادهباش و فقط منتظر اشارهای از تهران هستند؛ حال آنکه #امریکا و #غرب برای ورود به جنگ، ملاحظات مختلفی از جمله ترس از پیشرویهای #روسیه در #اوکراین و شکست کامل #ناتو، #انتخابات آتی، افزایش قیمت غذا و #سوخت در آستانه #زمستان، را دارند!
🟠 #قطر رسما اعلام کرد در صورت ادامه کشتار غزه، صادرات #گاز به سراسر جهان را قطع خواهد کرد؛ #انصارالله یمن متقاضی مشارکت در جنگ علیه #اسراییل شده؛ #حشد_الشعبی، نیروهای مردمی و گروههای مردمی حاضر در #سوریه و #حزبالله هم، دست به ماشه، منتظر دستور هستند.
🔴 ارتباطاتی بین #ایران با #مصر و #عربستان_سعودی در روزهای اخیر وجود داشته؛ امیرعبداللهیان هم سفری به عراق، سوریه و لبنان را آغاز کرده که گفته میشود، اسرائیل از ترس عواقب این سفر به باندهای دو فرودگاه در #حلب و #دمشق حمله کرده تا شاید جلوی آنرا بگیرد. اما تجربه ثابت کرده برنامههای #مقاومت با این حماقتها، متوقف نمیشود.
🔼 #حماس عامدانه از حجم موشکها کاسته، ولی آنرا در تمام طول روز و تقریبا در تمام نقاط فلسطین اشغالی تقسیم کرده، تا از این طریق صهیونیستها نتوانند به زندگی عادی برگردند و همچنان با رعب و #وحشت در سوراخی باشند. هم در عرصه نظامی و هم در عرصه روانی، تا این لحظه مقاومت پیروز است.
⁉️ باید دید در ساعات و روزهای آینده، #نتانیاهو؛و کابینه اضطراریاش چه تصیمی خواهند گرفت؛ باید دید سفر بلینکن یهودی به فلسطین اشغالی چه تغییری ایجاد میکند؛ آیا آمریکا و ناوهایش میتوانند شهامتی به صهیونیستها بدهند که #حمله زمینی به غزه را آغاز کنند؟! منتظر خواهیم بود...
#جنگ_شناختی
#جنگ_ترکیبی
#جنگ_رسانه
@emswar
فلسطینی ها در دو قسمت ساکن بودند
۱. کرانه باختری
۲.نوار غزه
از نوار غزه به بزرگترین زندان روباز جهان نام می برند تقریبا دور تا دورش محاصره بود، فقط یک مرز ۱۲ کیلومتری با مصر دارد.
از این منطقه کوچک و تحت محاصره عملیات طوفان القدس، بوسیله گردان های عزالدین القسام آغاز شد و دیگران هم از جمله سرایا القدس کرانه باختری در حال پیوستن به این عملیات هستند.
087cce09-63bb-49b7-a41c-ae9b2eb6b93d.pdf
1.92M
بازتاب عملیات #طوفان_الاقصی در اندیشکده ها و نشریات غربی
🔸 شورای آتلانتیک
🔹 مرکز امنیت جدید آمریکا
🔸 پولیتیکو
🔹 فارین افرز
🔸 بنیاد دفاع از دموکراسی ها
🔹 اندیشکده سیناس
🔸 مجله آتلانتیک
🆔@activism_ideas
خلاصه کتاب پروتکل های یهود(1).pdf
12.27M
🔹پروتکلهای دانشورانِ صهیون
(پروتکلهای یهود برای تسخیرِ جهان)
#طوفان_الاقصی
🆔@activism_ideas
🟥 «آداب حضور در شبکههای اجتماعی»
◀️ ۱ - هر چیزی را فورى به اشتراک نگذارید. ابتدا آنرا با دقت بخوانید و کمی در آن تأمل کنید.
◀️ ۲ - هر چیزی را ازهر جایی کپی نکنید.
◀️ ۳ - لطفا از شدت آزادی بیانی که در گروههای مجازی وجود دارد، ذوقزده نشوید! شاید مسیر را گم کرده باشید و به بیراهه بروید.
◀️ ۴ - اول از همه، اهداف گروهتان را مشخص کنید.
◀️ ۵ - هر کسی را به هر گروهی اضافه نکنید.
◀️ ۶ - حجم خبرهایي را که به اشتراک میگذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید!
◀️ ۷ - گاهی تماشاگر باشید.
◀️ ۸ - واکنش سریع نشان ندهید.
◀️ ۹ - همیشه حواستان باشد که چه پست میکنید.
◀️ ۱۰ - مطالب متناسب با گروه یا مخاطب پست کنید.
◀️ ۱۱ - گاهى وقتها مي توانيد با كم يا زياد كردن کلمات یا جملات، پيام قبلى را اصلاح و يا تكميل نماييد.
◀️ ۱۲- هوشيارانه عمل كنيد چون شاید در آينده، از اثرات منفی این پيامها، در شرایطی عليه خودتان یا خانواده تان استفاده شود!
◀️ ۱۳ - دقت کنید که اشاعه دهنده بی بند و باری و فحشا نباشید.
◀️ ۱۴ - آبروی دیگران، بازیچه شما و ابزاری برای سرگرمی دوستانتان نیست!
◀️ ۱۵ - در به اشتراک گذاشتن فایلها و عکسها، کمی دوراندیش باشید! شاید قربانی بعدی شما باشید.
◀️ ۱۶ - در هر شرایطی که قراردارید، ترویج دهنده افکاری سازنده و سالم باشید.
◀️ ۱۷ - اگر شما را در گروهى عضو كردند و شما هيچ كس را نمى شناسيد و يا از هدف گروه بى اطلاعيد، سریع از آن خارج شويد.
◀️ ۱۸ - پيامي كه قبول نداريد به ديگران ارسال نكنيد!
◀️ ۱۹ - توجه كنيد كه امروزه يكى از راههاى شناخت شخصيت شما همين شبكه هاى اجتماعى است.
◀️ ۲۰ - در انتقاد از دیگران انصاف را رعایت کنید.
◀️ ۲۱ - در مبارزه با نظرات و عملکرد دیگران از جاده مردی و مردانگی خارج نشوید.
◀️ ۲۲ - از دین استفاده ابزاری نکنید.
◀️ ۲۳ - خرافه پرستی را ترویج نکنید.
✍️دکترمحمدعلی تهرانی
🆔@journalist_resane
💯 حتما مطالعه کنید
۱۰ نکته کوتاه درباره پیام دادن در فضای مجازی
🔺همه ما روزانه بارها به گوشیمان سرک میکشیم و به جای زنگ زدن و پیامک فرستادن، از پیامرسانها استفاده میکنیم اما گاهی نکات بسیار سادهای را رعایت نمیکنیم و اسباب رنجش خودمان و دیگران فراهم میآید.
در این مورد صدها نکته میشود نوشت اما عجالتاً این ده نکته پایه را مرور کنیم:
1️⃣ اگر کسی یک بار خیلی زود پیام ما را دید و جواب داد به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی #گوشی خوابیده و از این به بعد موظف است خیلی زود جواب بدهد و اگر دیر جواب بدهد به ما بیاحترامی کرده است.
2️⃣ ما از حال روحی کسی که آنطرف خط است خبر نداریم، وقتی پیام میدهیم نمیدانیم او در چه شرایطی است، انتظار نداشته باشیم آدمها همیشه شاد و خوشمشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟
3️⃣ اگر پیام صوتی کاری میدهیم کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقهای دارد برای همین روی دور تند میگذارد و «لحن» که بخش بزرگی از پیام را تشکیل میدهد از بین میرود.
4️⃣ از ارسال پیامهای کیلویی، صبح و ظهر و شب به خیرهای کلیشهای با دسته گل و ایموجی خودداری کنیم. اگر کسی برایمان مهم است چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم.
5️⃣ اگر به تازگی از کسی شماره گرفتهایم دلیل نمیشود که انتظار داشته باشیم در تمام پیامرسانها تمام پیامهای فورواردی ما را ببیند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام لزوماً دوستیها را عمیق نمیکند. اگر در شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام کسی که شهرت دارد را میشناسیم اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد.
6️⃣ از #فوروارد اخبار و عکس و کلیپ برای دیگران خودداری کنیم. الان تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند مگر اینکه مورد خاص و ویژهای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند.
7️⃣ اگر پیام را تایپ میکنیم و متن طولانی است، از شمارهگذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملالآور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد.
8️⃣ حواسمان باشد که پیامهای ما به ویژه آنها که کاری هستند ممکن است توسط طرف مقابل برای نفر سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه وقتی پشت سر نفر دیگری حرف میزنیم این یک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که نفر سومی ممکن است پیام ما را ببیند.
9️⃣ هر کدام از ما روزانه دهها و صدها پیام دریافت میکنیم. پیامرسانها جوری طراحی شدهاند که وقتی پیام کسی را دریافت میکنیم و نمیبینیم ممکن است زیر پیامهای تازه قرار بگیرد و به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود.
گاهی این اتفاق برای خودمان هم میافتد به همین دلیل اگر کسی پیام ما را نمیبیند دلیلش این نیست که در «اولویت» او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برایش مهم نیستیم و .... گاهی اتفاق است. پیش میآید.
🔟 #لحن پیام را رعایت کنیم. «صبحت به خیر خوبی؟ چطوری؟» با «صبحتان به خیر حال شما خوب است؟» در معنی یکی است اما در لحن بسیار تفاوت دارد. اولی نشانه دوستی و صمیمیت است و دومی رسمی بودن.
بسیاری اوقات همین واژههای ساده باعث #اختلافات عمیق خانوادگی و سوءتفاهمهای بسیار شده است.
✍️ احسان محمدی
🆔@journalist_resane
چرندنویسی1.pdf
6.03M
#تدریس_کن | پردهنگار آموزشی «چرندبافی در رسانهها»
🔻 شیوههایی برای رو کردن دست مهملبافها در رسانهها
#تدریس_کنید
🆔@journalist_resane
📌حسّ خود کنفوسیوس بینی!
✍️ محمد عبدالله زاده
بهیمن فضای مجازی، فضایی باز شده است که برخی به سرعت برق و باد اندیشمند و صاحبنظر شوند! با تکرار چند واژۀ سیاسی یا فرهنگی در تحلیل و اظهار نظر هماوردی برای خودشان نشناسند و با خواندن یکی دو تا کتاب طب سنتی و اسلامی برای بیماریهای مختلف راهنمایی کنند و حتی در صورت لزوم نسخه بپیچند.
این افراد همه فن حریف یکی دو تا کتاب زرد هم در روانشناسی تهیه کرده و در این حیطه نیز صاحبنظر میشوند!
کمی هم در مورد فرهنگ مقداری واژه قرقره میکنند و خود را تحلیلگر فرهنگی نامند!
و به یمن این موارد خود را دانا و عالم به خیر صلاح دیگران پندارند!
این افراد آنچنان با اطمینان در کرسی پند و اندرز مینشینند و با کلماتی همچون «یادتان باشد»، «این نکته را هرگز فراموش نکنید»، «این نکته از مو باریکتر است»، «حتما تاکنون نشنیدهاید»، بحث را شروع میکنند که در وهلۀ اول فکر میکنی در مقابل سقراط و کنفسیوس نشستهای! ولی همین که متن را میخوانی درمییابی علیآباد شهری نیست! و حتی با الفبای اصول علمی آشنا نیستند!( کُنفُوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریهپرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی میکرد.)
پ.ن: جنابمان نشسته بر سجاده عبودیت اندر سواحل ماسایا، نیکاراگوئه
🆔@journalist_resane
🔳⭕️چگونه احمق نباشیم!
احتمالا شما هم در شبکه های مجازی خوانده اید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکی تان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس می فهمد و به کمک شما می آید. یا دیوار چین از ماه دیده می شود. یا نام کرم بستنی (و در نتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخ فروش می کرده گرفته شده.
وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه گمان ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارایه کرده که کمی آن را بازنویسی کردم.
◾️ اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟
◾️کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همان قدر که به اندازه هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه خاص فیلمبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان سازی تخیلی ایجاد میکند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع می کنند و یک خبر می سازند!
◾️اعلام زمانهای نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص: یکساعت پیش، دیشب، به تازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه «به تازگی گوگل برای تغییر نام خلیج فارس رایگیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…»
◾️دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان میدهد رازی مخوف یا سندی فوقمحرمانه کشف شده: شرکتهای دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند! یا نامهی فوق محرمانه و مسقیم درباره زلزله تهران!
◾️جملات خبری علمیطور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کردهاند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟
◾️آدم های بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید.
◾️ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاریهای بسیار مشهور و معتبر برای اعتبار بخشی به مطلب: در اینگونه مطالب به صورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو!
◾️تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستانهای غمانگیز، عکسهای دلخراش، تحریک حس وطن پرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است.
◾️عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است!
◾️اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسی زبان ها هم به اندازه ما استعداد گول خوردن دارند.
◾️«آیا میدانید»ها! نادانستههای کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آنها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمی کنند.
◾️شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیدهایم که در دفاع از یک ادعای عجیب می گویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم.
◾️شیوه نگارش و سطح علمی بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفهای هم نشانه خوبی است.
◾️زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکسها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفهای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساخته اند و افراد فریب ظاهر آن را خورده اند.
☑️⭕️تجویز راهبردی
▫️ برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر می کنیم هم درست باشد هم بدردبخور.
▫️ برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند.
▫️ برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانهای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران (لینک دانلود) گفته شده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقین پذیری، القاء پذیری، خرافه پرستی، فرمان برداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطه پذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام.
🆔@journalist_resane
💬غرب برای ایران با ۸۵ میلیون نفر ۲۹۸ شبکه ماهواره ای به زبان فارسی ایجاد کرده اما برای چینیها با ۱/۵میلیارد نفر هیچ شبکه ای ایجاد نکرده
از خود پرسیده اید چرا؟
🆔@journalist_resane
آموزش خبرنگاری.pdf
1.67M
📗آموزش خبرنگاری
🔖۱۱۲ برگ
🆔@journalist_resane
🔷 سواد رسانه از منظر قرآن در ماه قرآن(۱)
✍️ حجت الاسلام ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه
🔰 لاسول، استاد ارتباطات در سال ۱۹۶۸ در مقاله ای فرایند ارتباط را شامل عناصر ذیل می داند:
🔆 چه کسی؟
❓چه می گوید؟
🔆از چه مجرایی؟
❓به چه کسی؟
🔆با چه تاثیری؟
که در فرایند پیام رسانی و #خبر_رسانی_قرآنی نیز همین مراحل پنج گانه حضور دارند:
🔷خداوند پیام را ارسال کرده
🔶محتوای خبر، پیام الهی است
🔹از مجرای وحی نازل می شود
🔸مخاطب، همه انسان هاست
▫️برای هدایت انسانها آمده است
🔈 نکته اساسی در اخبار و انباء قرآنی این است که همه پیام ها دارای بزرگترین هدف یعنی هدایت گری انسان هاست؛ عنصری که که گمشده بشر امروزی است و شبکه های اجتماعی یا بدون هدف و یا با هدفی جز هدایت گری همراه است بلکه با هدف گمراهی و ضلالت😔
❇️ در یک تحلیل کل نگر می توان گفت انباء و اخبار قرآنی سه محور عمده دارند:
۱. بیان لایه های نهانی و صورت واقعی گفتارها و کردار آدمیان
وَدَّت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ(آل عمران 69)
۲. بیان نقاط عطف و دوران ساز در زندگی بشر به ویژه سرگذشت پیامبران الهی
أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ فَذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ(تغابن ۵)
۳. حقایق باطنی جهان هستی و رابطه خداوند با جهان
فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ(الأنعام ۵)
🆔@journalist_resane