eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
844 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔در آیه 34 سوره‌ فاطر می‌خوانیم: «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیرٌ». از طرف دیگر آیه‌ی 6 سوره‌ی یس اینگونه بیان می‌دارد که «لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُون‏». به عبارتی، از طرفی می فرماید هر امتی نذیری داشته است و از طرف دیگر می‌فرماید پدران این قوم انذار داده نشدند؟ این تعارض بین این دو آیه چگونه حل می شود⁉️ ✅پاسخ: 👈منظور آیه این است که انذار‌ کننده آشکار و پیامبر بزرگی که آوازه‌ی او همه جا پیچده باشد، برای برخی از امت‌ها نیامده بود، و گرنه در هر زمانی حجت الهی برای مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر می‌بینیم دوران میان حضرت مسیح(ع) و قیام پیامبر اسلام(ص) را دوران فترت شمرده‌‏اند، نه به این معنا است که مطلقا حجت الهی برای آنها وجود نداشت، بلکه فترت از نظر قیام پیامبران بزرگ و اولوالعزم است.🔰 ◀️در پایان لازم است به این نکته توجه شود که آنچه که گفته شد، بنابر نظر مشهور است که «ما» در آیه‌ی ششم سوره یس را «مای نافیه» گرفته است؛ اما برخی «ما» را به معنای «الذی» و موصول و برخی به معنای مصدری و «کما» گرفته‌اند. اگر این تفسیر پذیرفته شود، اساسا اشکال مطرح شده در تناقض دو آیه به وجود نخواهد آمد و معنای آن این‌گونه خواهد بود: تا بترسانی افرادی را که پدرانشان نیز ترسانده شده بودند؛ اما آنان همچنان در غفلت به سر می‌بردند.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔امام نهم شیعیان (محمد بن علی) در سنین کودکی (8سالگی) به امامت رسید. چطور یک کودک می تواند امام جامعه باشد⁉️ ✅پاسخ: 👈در کتاب های روایی دلائلی برای امامت امام جواد (ع) ذکر شده که در این جا به پاره ای از آن دلائل اشاره می شود: 1⃣ احادیثی که از پیامبر آمده و در آن اسامی امامان آورده شده است، مانند حدیث لوح. 2⃣ افراد بسیاری نص صریح از حضرت رضا (ع) دربارۀ امامت فرزندش امام جواد (ع) را روایت کردند. 3⃣ در امر امامت آنچه مهم است، تصریح امام سابق بر امامت امام بعد از خود می‌باشد. امام رضا(ع) نیز در موارد متعدد، امامت فرزند بزرگوارش را گوشزد کرده و اصحاب بزرگ خود را به این موضوع آگاه کرده است.🔰 در رابطه با حکمت انتصاب امامتِ امام جواد (ع) در کودکی از طرف خداوند، ممکن است عواملی چند در این انتخاب مؤثّر باشد: 1⃣ امتحان مردم؛ زیرا با اثبات امامتِ طفل، از راه معجزه و جهات دیگر، انسان مورد امتحان قرار می‏گیرد که چگونه در برابر حقّ تسلیم می‏‌شود. 2⃣ برای اثبات این‏که امامت این شخص، از جانب خدا است. زیرا اگر امامان تنها در بزرگ‏سالی به مقام امامت نائل می‌‏شدند، ممکن بود شخص خیال کند که مقامات و کمالات آنان اکتسابی است. 3⃣ برای اثبات این مطلب که مقام و منزلت، بر اساس لیاقت است و نه زیاد بودن سنّ.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔طبق نقلی تاریخی، حضرت فاطمه(س) در مراسم عروسی دختری یهودی شرکت کرده و از غذای آنان تناول نمودند‼️ ✅پاسخ: 👈نخست باید گفت؛ رسول اکرم(ص) برای تحقق آرمان‌ها و اهداف بزرگ اسلام که دعوت تمام انسان‌ها به اسلام و مهیا نمودن فضایی آرام و به دور از تضادهای دینی، قومی و قبیله‌ای بود، نیاز به آن داشت که تفاخر و تضادهای قومی و مذهبی را به همزیستی مشترک تبدیل نماید تا امت واحده شکل بگیرد🔰 بر این اساس بود که ‌پیامبر و نیز اهل‌بیت(ع) با پیروان دیگر ادیان که برخوردی خصمانه با مسلمانان نداشتند، ارتباطی مسالمت‌آمیز برقرار می‌نمودند. ◀️ایشان با برخی همسایگان یهودی، ارتباطی خوب و مهربانانه داشتند و در اثر این تلاش‌ها بود که برخی اهل ‌کتاب به رسول خدا(ص) و قرآن ایمان آورد. در این روایت، گزارشی از غذا خوردن حضرت فاطمه(س) در آن مراسم وجود ندارد.⚜ در ارتباط با سند این گزارش باید گفت که این روایت تنها در کتاب" الخرائج و الجرائح" و بدون ذکر سند ذکر شده است؛ لذا نمی‌توان آن را از جهت سند، روایتی صحیح السند دانست؛ اما به جهت آن‌که کتاب نسبتا معتبری آن‌را نقل کرده و محتوای آن نیز مخالفتی با آموزه‌های دینی و عقائد شیعی ندارد و بر این اساس، حتی اگر آن‌را گزارشی غیر قطعی بدانیم، اما پذیرش آن نیز مشکلی ندارد🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در قرآن کریم می‌فرماید : ﴿وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ – بسیاری از گناهان را می‌بخشد/ شوری - 30﴾، آیا این آیه کافران و مشرکان را هم در بر میگیرد؟ زیرا در صورت شمول با آیاتی که بیانگر خلود آنها در آتش است ناسازگاری دارد، چون اگر بیشتر گناهان آمرزیده شود خلود معنایی ندارد. ‼️ ✅پاسخ: 👈آیه عمومیت دارد، اما بی‌تردید بندگان، موحد (یکتاپرست)، معتقد به معاد، مسلمان، مؤمن و متقی، در هر سطح و درجه‌ای که باشند، به مراتب بیش از کفار، مشرکان، فاسقان و ظالمان، مورد عفو و مغفرت الهی قرار می‌گیرند، چرا که اولاً با آنها یکسان نیستند و ثانیاً خود نیز طالب عفو و مغفرت الهی می‌باشند.🔰 🔻از طرف دیگر نفرمود: «من تمامی گناهان همگان را می‌بخشم"، تا این پرسش مطرح شود که پس چرا یک عده و برای همیشه به جهنم می‌روند؟ بلکه فرمود: «وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ»، یعنی بسیاری از گناهان را می‌بخشم؛ پس بسیاری دیگر را نمی‌بخشد که شرک، کفر و ظلم و ناامیدی از رحمت الهی، سرآمد آنها می‌باشد.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔پیامبر مسلمانان دائما به فکر تجدید فراش و ازدواج های مکرر بوده است. طبق نقل هایی از همسران غیر دائم و دائم فراوانی نامبرده شده است.‼️ ✅پاسخ: 👈تعداد و چگونگی ازدواج، در هر برهه‌ای، مبتنی بر شرایط "فرهنگ زمانی و محیطی" می‌باشد؛ بنابراین نباید فرهنگ محیطی در آن دوره را با امروز مقایسه و قضاوت نمود، هر چند که امروزه تعدد زوجات مردان [و حتی زنان]، در شرق و غرب عالم، به مراتب بیشتر است.🔰 "ازدواج – چه دائم و چه موقت"، همیشه مبتنی بر عشق و عاشقی یا برای برقرار روابط جنسی نبوده و نیست. چنان که به غیر از عایشه، تمامی همسران ایشان مُسنّ بوده‌اند.⚜ ◀️چه بسا ازدواجی به خاطر قوانین و حقوق مترتب بر آن (محرمیت با خانواده، نفقه، ارث و ...) صورت پذیرد؛ چه بسا ازدواج برای اهداف اقتصادی و یا حتی سیاسی صورت پذیرد و ... . چنان که در میان اعراب رسم بر این بود که خانواده‌ی زن، از داماد حمایت می‌کردند و ابوبکر به همین دلیل از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله خواستند که با دخترش عایشه ازدواج نماید، تا قبیله‌ی او، از ایشان حمایت کنند.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔چرا حسین بن علی (علیه السلام) از مدینه خارج شد و مکه را به عنوان مقصد برگزید⁉️ ✅پاسخ: 👈علّت خروج امام حسین (ع) از مدینه آن بود که یزید در نامه خود به ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) خواسته بود که حتماً از چند نفر مخالف خود که یکی از آن‌ها امام حسین (ع) بود، بیعت گرفته شود و بدون بیعت رها نشوند. 🔰 ولید گرچه با خوی مسالمت‏جویانه خود حاضر به آغشته کردن دست خود به خون امام حسین (ع) نبود؛ اما در مدینه افرادی از جمله مروان بن حکم او را به شدّت تحت‌فشار قرار می‌دادند تا خون امام را بریزد. ◀️بنابراین، امام حسین (ع) با توجه به نامناسب بودن شرایط مدینه برای اظهار مخالفت علنی و نیز در خطر بودن جان خود در این شهر، تصمیم به ترک آن گرفت. ترک مدینه، در حالی بود که هنوز مردم شهرهای مختلف از مرگ معاویه مطلع نشده بودند و تلاش‌های جدی مخالفان برای اظهار مخالفت با یزید آغاز نشده بود و امام حسین (ع) دعوتی از شهرهای دیگر و ازجمله کوفه دریافت نکرده بود.⚜ از این رو امام باید مکانی را همچون مکه برای هجرت خود انتخاب می‌کرد که اولاً به‌خوبی بتواند با گروه‌های مختلف دیدار کرده و علّت مخالفت خود با دستگاه اموی و یزید را برای آن‌ها تبیین کند ثانیاً بتواند آنجا را محلی برای انتقال دیدگاه‌های خود به سرتاسر مملکت اسلامی قرار دهد.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔آيا افرادی مانند ابن عباس ، محمد حنفيه و عبدالله بن جعفر با فكر امام حسين(ع) مخالف بودند و جنگ با يزيد را قبول نداشتند⁉️ ✅پاسخ: 👈اينان مخالف فكري و سياسي امام حسين(ع) نبودند، بلكه افرادی دلسوز و خيرخواه بودند كه با سياست و ايده يزيد موافق نبوده و سكوت در برابر او را جايز نمي دانستند اما به امام حسين(ع) برخي راه حل ها را پيشنهاد كردند. ◀️اوضاع سياسي واجتماعي عصر امام حسين(ع) نشان از آن داشت كه برخی سياستمداران آن عصر كه با افق و ديد محدود به تجزيه و تحليل وقایع مي پرداختند، آينده‌ جنگ را به نفع امام حسين(ع) نمی دانستند. زيرا مردم از معارف دين فاصله گرفته و به دنيا گرايي و ثروت اندوزی روی آورده بودند و جامعه از نظر اخلاق و دين مداري افول كرده بود.🔰 از اين رو امام حسين(ع) در پاسخ به چنین پیشنهادات و مصلحت اندیشی هایی، مهم ترین هدف قيام خويش را اصلاح امت اسلامي و احياء دين و پاسداري ارزش ها بيان نموده و فرمودند: "مثل منی با مثل یزید بیعت نخواهد کرد."🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔مگر حسین بن علی(ع) بعد از شهادت مسلم از وضع كوفه مطلع نشد⁉️اگر مطّلع شد، چرا برنگشت‼️ ✅پاسخ: 👈حضرت امام حسین(ع)بعد از شهادت مسلم بن عقيل از وضع كوفه مطلع شدند، ولي برنگشتند، زيرا هدف اساسي آن بزرگوار امر به معروف ونهي از منكر و قيام عليه دستگاه جبارِ متجاهر به فسق و فجور و در عين حال مدّعي و جانشيني رسول خدا بود.🔰 حضرت حركت كرده بود تا به دنيا بفهماند كه يزيد و امثال او لياقت و شايستگي خلافت را ندارند. امام بر خود واجب مي دانست عليه دستگاه قيام كند، هر چند قيام منتهي به شهادت او شود. امام (ع)مي دانست تاخود و ياران و خاندانش، حتي بچه شيرخواره او شربت شهادت را ننوشند، اسلام پا برجا نخواهد ماند و خدا ورسول و دين و آثار آن از ميان خواهند رفت . ◀️امام براي اصلاح امت جدش رسول الله حركت كرده بود. با اين حساب هيچ چيز نمي توانست مانع حركت حضرت به سمت كربلا شود،حتي شهادت مسلم و بي وفايي و عهد شكني مردم كوفه . اگر شخصيتي مانند امام حسین(ع)بر یزید اعتراض و خلافت او را باطل اعلام نمي كرد، وانگهي سبب مي شد اكثر افراد جامعه به سمت و سوي افكار و عقايد و اعمال يزيد سوق داده شوند. چون كه رب البيت دف گيرد به دست بيت و ما في البيت رقاصي كنند.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔معناي اينكه « حسين بن علی (ع) مظلوم بود» چيست⁉️ آیا مظلوم بودن نشان افتخار است‼️ ✅پاسخ: 👈«ظلم» در مقابل «عدل» به معناي ندادن حق كسي است كه صاحب حق است و امام حسين(ع) بدين جهت مظلوم تلقي مي‏شود كه حق ولايت و زعامت بر مسلمين - كه از بارزترين حقوق اباعبدالله - بود از آن حضرت ستانده شد.🔰 علاوه بر آنكه حقي نيز بر عموم مسلمانان داشت و آن عبارت بود از شناختن و محبت وي كه متأسفانه به جهت تبليغات سوء، تطمیع ها و تهدیدها، حق تبعیت و حمایت امام ادا نگشت و با حجاب‏هاي ظلماني چون جهالت، خباثت و خيانت، مقام منيع آن چهره ملكوتي پوشانده شد. ◀️ بايد توجه داشت در معنا‏ شناسي، واژه «مظلوم» با «مُنْظَلَم» متفاوتند، «مُنْظَلَم» كسي است كه ظلم را مي‏پذيرد و هيچ مقاومتي در برابر آن نمي‏كند؛ ولي مظلوم كسي است كه به او ظلم مي‏شود و او در برابر آن آرام نمي‏نشيند و با تمام وجود و امكانات مبارزه مي‏كند. در فرهنگ ديني «ظلم‏پذيري» مذموم و «ظلم‏ستيزي» پسنديده است.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔جواز برده گرفتن زنان کفار در جنگ و دستورِهمخوابگی با زنان شوهردار در قرآن سوره نساء(آیه ۲۴)، مصداق ظلم آشکار است‼️ ✅ پاسخ: 👈اولا استثنایی که در آيه ۲۴ سوره نساء ذکر شده استثنا از زنان شوهر دار نیست، بلکه استثنا از عدم جواز ازدواجی است که در آیه قبل تبیین شده است. در آیه ۲۳ خدای سبحان گروه‌هایی که ازدواج با آنها مجاز نیست را تبیین کرده است. این بیان ممکن است این توهم را ایجاد کند که کنیز داشتن نیز برای مسلمان جائز نیست. به همین دلیل در آیه مدنظر می فرماید: مگر زنانی که تحت مالکیت شما قرار گرفته اند؛ یعنی احکام کنیز با احکام و محدودیت های ازدواج متفاوت است.⚜ ◀️ثانیا پیش از اسلام راه‌های گوناگونی برای برده گرفتن وجود داشته که اغلب ظالمانه و غیر انسانی بوده و اسلام همه ی آنها را ملغی اعلام کرد. تنها راه مجاز برای گرفتن برده و کنیز آن است که دشمن به سرزمین شما حمله کند و در حین جنگ سربازان آنها اسیر شوند. در این صورت مجازات اسرای دشمن، بردگی خواهند بود. زیرا بدیهی است که این تجاوز نمی تواند بدون مجازات باشد. بنابراین کفار (زن یا مرد) تا وقتی که به جامعه اسلامی تعرض نکرده باشد، برده یا کنیز شمرده نمی شوند.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در قرآن به غير از زكات چيزي بنام خمس نیست. اين امر مربوط به تاريخ شيعه و نوعي ماليات و بودجه براي حفظ اقليت تحت ستم و سخت گيري بوده است . امروز كه حكومت در ایران به تمامه در اختيار شعیان است بايد پرسيد اين بودجه چه مصرف منطقي دارد؟ آیا مردم باید هم مالیات بدهند ، هم زکات و هم خمس!؟ زکات در زمان پیامبر همین مالیات امروز است. ✅ پاسخ 🔹 اولاً در قرآن با صراحت و در آیه ۴۱ سوره انفال به بحث خمس اشاره شده است. 🔹 ثانیاً مصرف و فلسفه خمس، زکات و مالیات با یکدیگر کاملا متفاوت است: مالیات هزینه ای است که افراد به دولت پرداخت می‌کنند تا برای آنها جاده، فضای سبز و... ایجاد کند. در حقیقت مالیات برای خود مالیات دهنده هزینه می‌شود. به تعبیر دیگر انسان برخی هزینه‌ها را خود مدیریت می‌کند مثلاً خودرو و منزل و لباس می‌خرد، برخی خدمات اجتماعی را به دولت واگذار می‌کند و با مالیات هزینه آن را پرداخت می‌کند.🔰 اما زکات هزینه‌ای است جهت کمبودهای اجتماعی که ممکن است به طور مادی و مستقیم از آن نفعی هم عاید ما نشود مانند فقرا و مستمندان. ◀️اما خمس هزینه‌ای است که جهت حفظ و تبلیغ و ترویج دین، عقاید و ارزش‌ها پرداخت می‌شود. یعنی با تأسیس اماکن دینی مانند حوزه‌های علمیه به تقویت دین خود و جامعه کمک می‌کنیم🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔اين‌كه مى‌گويند:تمام قرآن در «سوره حمد» و تمام حمد در «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» و تمام «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» در حرف «باء» است،مراد چيست‌⁉️ آیا چنین چیزی ممکن است‼️ ✅پاسخ: با يك نگاه گذرا مى‌توان اين گونه تحليل كرد كه تمام قرآن براى اتّصال مخلوق به خالق و هدايت بندگان است و جلوه اين اتّصال و هدايت يافتگى در آن است كه انسان غير خدا را كنار بگذارد و بگويد: «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» و تنها رنگ الهى را بپذيرد و جهت‌گيرى توحيدى داشته باشد و فانى‌ها را به باقى ربط‍‌ دهد. 🔰 ايمان،عشق،توكل،قداست‌دادن،بيمه‌كردن، هدفمندكردن،فرار از شيطان،ياد خدا و محبوب،عبوديت و بندگى،خروج از تكبّر و اظهار عجز و نياز به درگاه الهى و پاسخ منفى دادن به هوسها،جلوه‌ها،طاغوت‌ها و پناهندگى كامل به خدا،همه در «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» نهفته است. ◀️آرى،كسی كه «به نام الله» مى‌گويد،معلوم مى‌شود كه به او ايمان دارد او را دوست دارد،از او كمك همه جانبه مى‌خواهد و از انواع دشمنان به او پناه مى‌برد،نسبت به او عشق ورزيده و اظهار بندگى مى‌كند. تمام اين معانى در حرف «با» «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» نهفته است. 🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e