🚫#شبهه_الف_178
🤔آیا الله در آیه ۲۴ سوره نساء حکمِ تجاوز به زنان کفار اسیر داده است⁉️
✅پاسخ:
👈آیه ۲۴ نسا هیچ واژه و تصریحی به "زنان اسیر" ندارد. طبق این آیه، خداوند ازدواج با زنان شوهردار را نهی کرده، جز "آنان که از طریق پیمانی مالک شدهاند."🔰
طبق دیگر آیات، کنیزان و زنانِ فرار کرده از خانوادههای مشرک، مصداق آیه هستند. قرآن هرگز اجازه تجاوز و تعدی به زنان کافر را نداده و صریحا آن را ممنوع کرده(ممتحنه۱۰،بقره۲۲۱)
◀️ دستور صریح قرآن درباره اسیران در سوره محمد(ایه۴) آمده: منّت گذاشته آزادشان کنید یا فدیه دهند و آزاد شوند.
بجز بردگان، زنان و مردان آزاد اگر اسیر میشدند، چند راه برای آزادی داشتند که یکی از آن راهها ازدواج با یک مسلمان بجای فدیه برای زن اسیر آزاد بود.
اما ازدواج با "زن اسیر" چندین شرط داشت که مهمترین آن مسلمان شدن زن اسیر و رضایت او به ازدواج بود.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#ظلم_و_بی_عدالتی
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_179
🤔اگر طبق آیه ۶ سوره هود، روزی هر جنبدهای بدست خداست؛ پس چطور این همه انسان در دنیا از فقر و گرسنگی میمیرند⁉️
✅پاسخ:
1⃣خداوند رزق موجودات را معیّن کرده، ولی استفاده از آن را مشروط به حرکت و تلاش مخلوقات نموده است.
چنانکه در سوره مبارکه نجم میفرماید:"برای انسان هیچ چیز جز سعی و تلاش او نیست"(آیه۳۹)
خداوند بعد از تولّد حضرت عیسی(ع) به مادرش فرمان داد: "تکانی به درخت نخل بده تا رطب تازه بر تو فرو ریزد." بنابراین برای کسب روزی باید خود انسان هم تلاش کند.🔰
2⃣تضمین روزی از طرف خداوند به معنای نشستن در خانه و انتظار رسیدن روزی از آسمان نیست. همچنین مقصود از تلاش صِرف کارکردن هم نیست؛ بلکه گاهی تلاش به این است که شخص یا جامعه حق خود را از دیگران بگیرد.
3⃣مقدار غذا، پوشاک و وسائل راحتیِ موجود در زمین، چندین برابر نیاز بشر است. ولی تنبلی، ظلم، بیتدبیری، سوء مدیریت و... سبب شده بسیاری از موادّ غذایی حیف و میل شود و عدهای گرسنه بمانند.
بسیاری از ضعفها، فقرها و مشکلات؛ ناشی از کمکاری و ظلمهایی است که در حق خود یا دیگران انجام میدهیم و ارتباطی با خداوند ندارد🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_180
🤔اگر نتوانید متنی همچون قرآن بیاورید، الهی بودن آن ثابت نمیشود؛ چراکه هزاران اثر هنری کمنظیر در جهان وجود دارد! با همین شگردِ محمّد(ص)، بسیاری از مخترعین و هنرمندان میتوانند ادّعای پیامبری کنند.‼️
✅پاسخ:
👈اگر این کتاب(قرآن کریم) توسط بشری عرضه شده، چرا تمام انسانها چهارده قرن است توانایی پاسخ به تحدّی آن را ندارند و نمی تواتند مثل آن را بیاورند؟؟؟
⚜ملحدان از مغالطه استفاده میکنند، کدام مخترع تا به حال تحدّی کرده است؟ آن هم با این وسعت (انس و جنّ تا روز قیامت) آیا اگر ادیسون تحدّی میکرد که کسی نمیتواند لامپی این چنین بسازد، کسی نمیتوانست به آن پاسخ دهد⁉️
◀️هر دانشمندی تحدّی کند در عرض مدت کوتاهی دانشمندان دیگر پاسخ آن را میدهند. مغالطهی دیگر این شبهه آن است که نمیگوید قرآن حتی به آوردن یک سوره همانند خودش تحدی کرده اما باز هم مخالفان از پاسخ به آن بازماندند.
برای مثال اگر داوینچی بگوید کسی نمیتواند چشمی مانند مونالیزا بکشد، آیا واقعا نقاشان جهان نمیتوانند چشمی مانند آن بکشند؟ قطعا میتوانند.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#اعجاز_تحدّی
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_181
🤔طبق آیه ۳ سوره نسا اسلام چند همسری را جایز دانسته و با این حکم زمینه هوسرانی و رواج ظلم و بیعدالتی را ایجاد کرده است‼️
✅پاسخ:
👈عدّهای گمان میکنند اسلام چند همسری را ترویج کرده است. اما واقعیت این است که اسلام، چند همسری افسار گسیخته و نامحدود را محدود کرد و هوسرانی بدون قید را با تعهد و مسئولیت همراه نمود.🔰
در عصری که در همه جهان حرمسراها، زنا و تبعیض میان زنانِ یک مرد امری عادی بود، مثلا در ایران فقط خسرو پرویز ۱۰۰۰زن در حرمسرا داشت و زنان دوم و سوم(چاکرزن،ایوک زن و..) باید از مانده غذای زن اول میخوردند یا از ارث محروم بودند و...
◀️قرآن، زن گرفتن را محدود به ۴ همسر کرد، آن هم به شرط عدالت.
اسلام به صراحت تک همسری را تایید میکند و تنها در صورت رعایت عدالت کامل بین همسران، چند همسری را مجاز میداند.(نساء،۳)🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#ظلم_و_بی_عدالتی
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_182
🤔قرآن کتاب عربهاست. چون به زبان آنها نازل شده.‼️ هدایت و رحمتی برای اعراب
✅پاسخ:
1⃣ اولاً قرآن به هر زبانی نازل میشد این سوال وجود داشت. ثانیاً عربی بودن قرآن طبیعی است، چرا که پیامبر از میان قومی برانگیخته شد که زبانشان عربی بود. قرآن میفرماید: ما هر پیامبری را با زبان قومش فرستادیم(ابراهیم،۴)🔺
2⃣با توجه به تعصّبات قومیِ اعراب، دستکم در زمان پیامبر(ص) اگر قرآن به زبان غیر عرب نازل میشد نمیپذیرفتند، ولی ملتهای دیگر چنین تعصّب ناپسندی ندارند یا ضعیف است. قرآن میفرماید: "اگر قرآن را بر شخصی غیر غرب نازل میکردیم، اعراب آن را نمیپذیرفتند".(شعرا،۱۹۸)🔻
3⃣زبان عربی دارای امتیازاتی در فصاحت و دقت در کلمات است از جمله: قانونمند بودن قالبهای فصاحت و بلاغت آن، اشتقاق کلمات آن و قواعد قیاسی آن، قابلیت کمنظیر زبان عربی برای بیان بیشترین حجمِ مطالب در کمترین حجم از الفاظ، بدون ابهام گویی و نارسایی.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#جهان_شمول_نبودن_قرآن
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_182
🤔آیا مسلمان شدن ایرانیان در زمان عمربنخطّاب و به زور شمشیر و جنگ بوده است⁉️
✅پاسخ:
👈بررسی دقیق تاریخ حاکی از این است که میان اسلام آوردن ایرانیان و فتوحات عمر بن خطاب ارتباط مستقیمی وجود ندارد.🔺
◀️ زیرا اساساً وقتی پدیده اسلام آوردن ایرانیها را از ابتدا بررسی میکنیم، در مییابیم بیشتر آنان با جنگ و خونریزی مسلمان نشدند؛ بلکه حقجویی و حقگرایی مردمان ایران زمین از یک سو، و ظلم و فساد حکومت ساسانی، سبب گرایش آنها به دین مبین اسلام شد.
در واقع علت اصلی که همه مورخان و محققان در تحلیل شکست پادشاهی ساسانی از مسلمانان بر آن تأکید کردند، این است که سپاهیان ایرانی انگیزهای برای حمایت از حکومت ساسانی و دفاع و جنگ جدی با مسلمانان نداشتند و این بیانگیزگی در میان ایرانیان بسیار فراگیر و گسترده بود و علت آن هم، ظلمها و فسادهای حکومت ساسانی بود.
◀️ ایرانیان در انتظار یک منجی و آیین نجاتبخش بودند که اولاً آنها را از ستم و فساد حکومت نجات بدهد و ثانیاً افکار سست و ضعیف را که در آیینهای ایران باستان با انحرافاتی که در آیین زرتشت پیش آمده بود از میان بردارد.🔰
در واقع ایرانیان تشنه یک آیین مترقی بودند؛ ایرانیان پیوسته حقیقتجو، علمطلب و دنبال معارف مترقی بودهاند. آنان از آیین اسلام به عنوان آیین مترقی با معارف و آموزههایی که منطبق بر فطرت بود و روح تشنه ایرانی را سیراب میکرد به گرمی استقبال کردند.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#گرایش_ایرانیان_به_اسلام
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/48
🚫#شبهه_الف_183
🤔منظور از "يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ سَاقٍ"(۴۲، قلم) به معنی: «روزی که یک ساق نمایان میشود و مومنان برای سجده فرا خوانده میشوند» چیست؟ آیا خدا ساق پا دارد⁉️
✅پاسخ:
👈1⃣ در هیچ کجای آیه نیامده که فقط یک ساق پا دیده میشود و آن هم ساق پای خداوند سبحان است [که اعضا و جوارح ندارد]. بلکه اولاً سخن از "مطلق ساق" است، نه پای کسی؛ ثانیاً سخن از انسان است و نه خداوند متعال. پس اگر معنای ساق، پا فرض شود نیز به انسان برمی گردد، نه به خداوند سبحان.🔰
2⃣ اگر چه در میان اعضای بدن، پاها مصداقی از "ساق" میباشند، اما معنی "ساق"، "پا" نیست، بلکه آن چیزی است که انسان متکی به آن ایستاده است و با آن به سوی مقصد و مقصود حرکت میکند. لذا اندیشهها، اعتقادات، باورها، امیدها، دلبستگیها، تکیهگاهها ... و مسیرها، همه مصداق "ساق" هستند.
3⃣بنابراین، آیه میفرماید که در آن روز، تمامی این "ساقها"، اعتقادات، ایستگاهها، تکیهگاهها، امیدگاهها و ...، کشف میشود، یعنی از پس پردۀ اذهان و دلها بیرون میریزد و آشکار میگردد🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#دیدگاه_ظاهری_به_آیات_قرآن
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_184
🤔در آیه 34 سوره فاطر میخوانیم: «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیرٌ». از طرف دیگر آیهی 6 سورهی یس اینگونه بیان میدارد که «لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُون». به عبارتی، از طرفی می فرماید هر امتی نذیری داشته است و از طرف دیگر میفرماید پدران این قوم انذار داده نشدند؟ این تعارض بین این دو آیه چگونه حل می شود⁉️
✅پاسخ:
👈منظور آیه این است که انذار کننده آشکار و پیامبر بزرگی که آوازهی او همه جا پیچده باشد، برای برخی از امتها نیامده بود، و گرنه در هر زمانی حجت الهی برای مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر میبینیم دوران میان حضرت مسیح(ع) و قیام پیامبر اسلام(ص) را دوران فترت شمردهاند، نه به این معنا است که مطلقا حجت الهی برای آنها وجود نداشت، بلکه فترت از نظر قیام پیامبران بزرگ و اولوالعزم است.🔰
◀️در پایان لازم است به این نکته توجه شود که آنچه که گفته شد، بنابر نظر مشهور است که «ما» در آیهی ششم سوره یس را «مای نافیه» گرفته است؛ اما برخی «ما» را به معنای «الذی» و موصول و برخی به معنای مصدری و «کما» گرفتهاند. اگر این تفسیر پذیرفته شود، اساسا اشکال مطرح شده در تناقض دو آیه به وجود نخواهد آمد و معنای آن اینگونه خواهد بود:
تا بترسانی افرادی را که پدرانشان نیز ترسانده شده بودند؛ اما آنان همچنان در غفلت به سر میبردند.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#تناقضات_ظاهری
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_183
🤔امام نهم شیعیان (محمد بن علی) در سنین کودکی (8سالگی) به امامت رسید. چطور یک کودک می تواند امام جامعه باشد⁉️
✅پاسخ:
👈در کتاب های روایی دلائلی برای امامت امام جواد (ع) ذکر شده که در این جا به پاره ای از آن دلائل اشاره می شود:
1⃣ احادیثی که از پیامبر آمده و در آن اسامی امامان آورده شده است، مانند حدیث لوح.
2⃣ افراد بسیاری نص صریح از حضرت رضا (ع) دربارۀ امامت فرزندش امام جواد (ع) را روایت کردند.
3⃣ در امر امامت آنچه مهم است، تصریح امام سابق بر امامت امام بعد از خود میباشد. امام رضا(ع) نیز در موارد متعدد، امامت فرزند بزرگوارش را گوشزد کرده و اصحاب بزرگ خود را به این موضوع آگاه کرده است.🔰
در رابطه با حکمت انتصاب امامتِ امام جواد (ع) در کودکی از طرف خداوند، ممکن است عواملی چند در این انتخاب مؤثّر باشد:
1⃣ امتحان مردم؛ زیرا با اثبات امامتِ طفل، از راه معجزه و جهات دیگر، انسان مورد امتحان قرار میگیرد که چگونه در برابر حقّ تسلیم میشود.
2⃣ برای اثبات اینکه امامت این شخص، از جانب خدا است. زیرا اگر امامان تنها در بزرگسالی به مقام امامت نائل میشدند، ممکن بود شخص خیال کند که مقامات و کمالات آنان اکتسابی است.
3⃣ برای اثبات این مطلب که مقام و منزلت، بر اساس لیاقت است و نه زیاد بودن سنّ.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_جواد_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_184
🤔طبق نقلی تاریخی، حضرت فاطمه(س) در مراسم عروسی دختری یهودی شرکت کرده و از غذای آنان تناول نمودند‼️
✅پاسخ:
👈نخست باید گفت؛ رسول اکرم(ص) برای تحقق آرمانها و اهداف بزرگ اسلام که دعوت تمام انسانها به اسلام و مهیا نمودن فضایی آرام و به دور از تضادهای دینی، قومی و قبیلهای بود، نیاز به آن داشت که تفاخر و تضادهای قومی و مذهبی را به همزیستی مشترک تبدیل نماید تا امت واحده شکل بگیرد🔰
بر این اساس بود که پیامبر و نیز اهلبیت(ع) با پیروان دیگر ادیان که برخوردی خصمانه با مسلمانان نداشتند، ارتباطی مسالمتآمیز برقرار مینمودند.
◀️ایشان با برخی همسایگان یهودی، ارتباطی خوب و مهربانانه داشتند و در اثر این تلاشها بود که برخی اهل کتاب به رسول خدا(ص) و قرآن ایمان آورد.
در این روایت، گزارشی از غذا خوردن حضرت فاطمه(س) در آن مراسم وجود ندارد.⚜
در ارتباط با سند این گزارش باید گفت که این روایت تنها در کتاب" الخرائج و الجرائح" و بدون ذکر سند ذکر شده است؛ لذا نمیتوان آن را از جهت سند، روایتی صحیح السند دانست؛ اما به جهت آنکه کتاب نسبتا معتبری آنرا نقل کرده و محتوای آن نیز مخالفتی با آموزههای دینی و عقائد شیعی ندارد و بر این اساس، حتی اگر آنرا گزارشی غیر قطعی بدانیم، اما پذیرش آن نیز مشکلی ندارد🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#حضرت_زهرا_س
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_185
🤔در قرآن کریم میفرماید : ﴿وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ – بسیاری از گناهان را میبخشد/ شوری - 30﴾، آیا این آیه کافران و مشرکان را هم در بر میگیرد؟ زیرا در صورت شمول با آیاتی که بیانگر خلود آنها در آتش است ناسازگاری دارد، چون اگر بیشتر گناهان آمرزیده شود خلود معنایی ندارد. ‼️
✅پاسخ:
👈آیه عمومیت دارد، اما بیتردید بندگان، موحد (یکتاپرست)، معتقد به معاد، مسلمان، مؤمن و متقی، در هر سطح و درجهای که باشند، به مراتب بیش از کفار، مشرکان، فاسقان و ظالمان، مورد عفو و مغفرت الهی قرار میگیرند، چرا که اولاً با آنها یکسان نیستند و ثانیاً خود نیز طالب عفو و مغفرت الهی میباشند.🔰
🔻از طرف دیگر نفرمود: «من تمامی گناهان همگان را میبخشم"، تا این پرسش مطرح شود که پس چرا یک عده و برای همیشه به جهنم میروند؟ بلکه فرمود: «وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ»، یعنی بسیاری از گناهان را میبخشم؛ پس بسیاری دیگر را نمیبخشد که شرک، کفر و ظلم و ناامیدی از رحمت الهی، سرآمد آنها میباشد.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن
#تناقضات_ظاهری
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_185
🤔پیامبر مسلمانان دائما به فکر تجدید فراش و ازدواج های مکرر بوده است. طبق نقل هایی از همسران غیر دائم و دائم فراوانی نامبرده شده است.‼️
✅پاسخ:
👈تعداد و چگونگی ازدواج، در هر برههای، مبتنی بر شرایط "فرهنگ زمانی و محیطی" میباشد؛ بنابراین نباید فرهنگ محیطی در آن دوره را با امروز مقایسه و قضاوت نمود، هر چند که امروزه تعدد زوجات مردان [و حتی زنان]، در شرق و غرب عالم، به مراتب بیشتر است.🔰
"ازدواج – چه دائم و چه موقت"، همیشه مبتنی بر عشق و عاشقی یا برای برقرار روابط جنسی نبوده و نیست. چنان که به غیر از عایشه، تمامی همسران ایشان مُسنّ بودهاند.⚜
◀️چه بسا ازدواجی به خاطر قوانین و حقوق مترتب بر آن (محرمیت با خانواده، نفقه، ارث و ...) صورت پذیرد؛ چه بسا ازدواج برای اهداف اقتصادی و یا حتی سیاسی صورت پذیرد و ... . چنان که در میان اعراب رسم بر این بود که خانوادهی زن، از داماد حمایت میکردند و ابوبکر به همین دلیل از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله خواستند که با دخترش عایشه ازدواج نماید، تا قبیلهی او، از ایشان حمایت کنند.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#پیامبر_اکرم_ص
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e