eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری ☫
458 دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
21.7هزار ویدیو
983 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب مراغه پایگاه مقاومت بسیج شهید رجائی ورجوی @basij_varjovi صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری ورجوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
صبر مردم بی‌انتها نیست! ترور اولین و آخرین روش معاندین برای مقابله با جمهوری اسلامی بوده و هست، گاه این ترور جان افراد را هدف قرار می‌دهد، گاه تفکر، عقیده و آبروی آنها را و گاه همه اینها را. برخلاف تصور عمومی که تروریست‌ها با چهره‌های خشن و با جلیقه‌های انتحاری تصویر می‌شود در واقعیت تروریست‌های اصلی با چهره‌هایی موجه، شیک و مجلسی و حتی گاهی با سیمایی مذهبی و عالم‌گونه در پناه مصونیت‌های حقوقی و عناوین دهن پر کن پنهان شده و هدایت جریان ترور را بر عهده دارند، به واقع تروریست‌های مسلح پیاده نظام و مجری بخش خشونت‌آمیز سناریوهای طراحی شده توسط اینها هستند. نمونه بارز این مورد را می‌توان در واقعه روز شنبه زاهدان دید، آن چیزی که اتفاق افتاد و طی آن دو حافظ امنیت فراجا شهید و تعدادی از تروریست‌ها کشته شدند حاصل فعالیت کسانی است که گرچه خود سهم بزرگی در عقب‌ماندگی و بی‌عدالتی در آن مناطق دارند اما در لوای دلسوزی به شکل عوام‌فریبانه‌ای همسو با تروریست‌های خارجی چهل جمعه است که در تنور ناآرامی‌ها دمیده و بر طبل برادرکشی می‌کوبند. این افراد تریبونی را که به اعتبار ملت به دست آورده‌اند به سلاحی علیه آنها تبدیل نموده‌اند و به جای کمک به حل مسائل مردم دائما در تلاشند تا با تکرار ادعاهای پوچ و تحریک و تهییج افکار عمومی دایره اختلافات را به کف خیابان و در میان مردم بکشانند، موضوعی که تنها جز خشونت و نا امنی تاکنون ره‌آوردی برای مردم آسیب دیده آن مناطق نداشته است. ظاهرا هر اندازه حاکمیت و مردم صبوری به خرج می‌دهند تا بلکه این افراد به مسیر عقلانیت باز گردند متأسفانه مرغ منطق آنها یک پا دارد و همچنان مصرانه بر طریق تقابل و خشونت گام بر می‌دارند. به نظر می‌رسد این اشخاص یا این صبر را برداشت به ضعف نموده و یا اینکه قصد سوءاستفاده از این فضای صبورانه را دارند وگرنه کیست که نداند که گفت‌وگوهای گره‌گشا و تصمیمات عقلانی تنها در محیطی امن قابلیت شکل‌گیری و زمینه اجرایی دارد. این افراد باید بدانند این راهی که می‌روند جز اینکه آنان را از چشم مردم بیاندازد نتیجه‌ای برایشان نخواهد داشت و قطعا صبر مردم نیز بی‌انتها نیست.         حسین حسینی‌نژاد 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
شادی دشمن‌سوزِ مردم زیر پرچم غدیر(۱) برپایی چنین مراسم باشکوهی در عید ولایت، نمونه بارزی از صدای ملت ایران است که همگان جز گوش‌های ناشنوا یا کسانی که خود را به ناشنوایی زده‌اند‌، آن را به خوبی شنیده و پیام آن را فهم خواهند کرد. شامگاه جمعه 16 تیرماه‌، منحصربه‌فردترین جشن عید غدیر تاریخ برای ملت ایران رقم خورد. مهمانی بزرگی که خمیرمایه آن محبت مردم به اهل بیت عصمت و طهارت (علیه‌السلام) بود و البته لبریز از شور و نشاط. در تهران‌، مردم با جمعیتی متراکم فاصله 10 کیلومتری میدان امام حسین‌(ع) تا میدان آزادی را پر کردند و پیر و جوان و کودک و زن و مرد ساعت‌ها را به شادی و لبخند گذراندند. این مهمانی در 24 مرکز استان و ۷۰ شهرستان نیز برگزار شد. این جشن منحصربه‌فرد، پیام‌های زیادی داشت و واکنش‌های مختلفی را از سوی جریان‌ها و شخصیت‌های گوناگون برانگیخت. برای برخی مایه غرور و مباهات شد و برای برخی دیگر اسباب خشم و عصبانیت را فراهم آورد. خط بطلان بر ادعای کاهش دینداری مردم سالهاست که دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، در دستگاه‌های عظیم تبلیغاتی خود به دنبال القای این مطلب هستند که گرایش مردم به دین و شعائر مذهبی کمرنگ شده و در حال از بین رفتن است. این گزاره که بعضا در برخی رسانه‌های داخلی و از سوی برخی افراد به مدعی دلسوزی نیز تکرار می‌شود، عمدتا بر این تحلیل استوار است که پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی و پیوند دین با سیاست، مردم پس از مشاهده ناکارآمدی‌ها در دستگاه سیاسی، آنها را به حساب دین می‌نویسند و در نتیجه از دین و مذهب دلزده می‌شوند.  این تحلیل جدای از آنکه مقدمات غلطی دارد، برای نتیجه آن – یعنی دلزدگی مردم از دین – نیز هیچ گواه معتبری وجود ندارد و بالعکس شواهد زیادی بر ضد آن وجود دارد. اجتماعات عظیم و فراگیر مردم در مناسبت‌های مختلفی چون اربعین حسینی، شب‌های قدر، نیمه شعبان، بزرگداشت شخصیت‌های مذهبی و... یکی از مهم‌ترین دلایل عدم کاهش گرایش به دین و معنویت در مردم و به خصوص جوانان است و حتی با مقایسه حضور مردم در این رویدادها با دهه‌های گذشته می‌توان فهمید که گرایش به دین و معنویت در میان آحاد مردم روند صعودی داشته است. چنان‌که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال گذشته در حرم مطهر امام خمینی(ره) به آن تصریح کردند و فرمودند: «امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است.» جشن بزرگ عید غدیر نیز از مواردی است که هرچند قرن‌هاست در میان ایرانیان پاس داشته می‌شود، در چندسال اخیر به سلسله اجتماعات مذهبی فراگیر اضافه شده و امسال نیز باشکوه‌تر از هر سال دیگر برگزار شد. تا جایی که فقط در تهران‌، برآوردهای اولیه حاکی از حضور بیش از 4 میلیون نفر در حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی است. با این وصف چگونه می‌توان از کاهش دین‌داری در میان مردم ایران سخن گفت؟! نشاط اجتماعی در سایه دینداری پیام دیگر جشن بزرگ غدیر، نفی ادعای افسردگی و دلمردگی مردم شریف ایران بود. شاید برای برخی باورش سخت باشد ملتی که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه اقتصادی قرار دارد و خطرناک‌تر از آن، زیر آتش جنگ روانی صدها رسانه ریز و درشت قرار گرفته است، چنین سطحی از نشاط اجتماعی را به نمایش بگذارد. اما حقیقت در برابر چشمان ماست. علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی توپخانه عظیم دشمنان در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای برای بزرگنمایی اخبار منفی، سانسور واقعیت‌های امیدوارکننده و هراس افکنی در دل مردم‌، شادی و نشاط همچنان از اعماق دل مردم می‌جوشد. نه تصنعی است‌، نه تزریقی و نه کاذب. و مهم‌تر اینکه این نشاط در سایه دینداری حاصل شده است. همچنین این جشن باشکوه‌، تجلی عمل به آموزه‌های دین مبین اسلام در نگاه متعالی و معتدل به حزن و شادی بود. در کلام نورانی اهل بیت علیهم‌السلام داریم که یکی از نشانه‌های شیعیان، «یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» است. پیروان اهل بیت در ایام حزن این خاندان ‌اندوهگین‌اند و در ایام سرورشان‌، مسروراند. از این رو کسی نمی‌تواند مدعی شود اسلام و تشیع سراسر‌اندوه و ناراحتی است.  💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
شادی دشمن‌سوزِ مردم زیر پرچم غدیر(۲) جشن ده‌کیلومتری غدیر بهترین نعمت برای محرومان همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، برگزاری این مراسم باشکوه واکنش‌های مختلفی در پی داشت که برخی از آنها آمیخته با انتقاد بود. انتقادهایی که می‌توان از شیوه بیان آنها ماهیت مغرضانه بودن آنها را فهمید. در این میان یکی از انتقادهایی که از سوی برخی‌اشخاص تکرار شد، عدم توجه به فقرا و مستضعفین در عید غدیر بود.  انتقاد فوق البته ریشه در نوعی غفلت و عدم آگاهی دارد. چرا که جشن ده کیلومتری غدیر به موضوع رسیدگی به فقرا و یتیمان نیز توجه داشته است. به گفته معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران‌، پویش «به عشق علی» به منظور جذب حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین همزمان با دهه امامت و ولایت و به ویژه در روز عید سعید غدیر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر برگزار شد و پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ثبت‌نام خیران در طرح اکرام ایتام و محسنین برپا گشت. محمد دهرویه در این باره گفت: در همین راستا هزار و 51 نفر از مردم نوع‌دوست حاضر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر با حضور در پایگاه‌های کمیته امداد نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام و به جمع خانواده حامیان اکرام ایتام و محسنین پیوستند. وی عنوان کرد: این تعداد حامی حمایت از هزار و ۸۴۱ یتیم و فرزند محسنین را برعهده گرفتند. با این تعداد حامی جدید نیز هم اکنون ۹۸ هزار و ۱۳۰ حامی در قالب طرح اکرام ایتام و محسین با کمیته امداد استان تهران همکاری دارند. این تنها یکی از دستاوردهای مهمانی ده کیلومتری است که البته میزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده توسط پایگاه‌های مختلف برای محرومین و یتیمان در نظر گرفته نشده است. یافتن بیش از هزار حامی برای بیش از هزار و 800 یتیم دستاوردی است که یقینا در قالبی غیر از تجمع میلیونی مردم در جشن امامت امام یتیمان به راحتی میسر نمی‌شود. همچنین نباید فراموش کرد خوان گسترده نعمت در این مهمانی، چه بسا نیازمندان را بیشتر از دیگران و بهتر از هر زمانی بهره‌مند می‌کند. چرا که در این‌گونه مراسم‌ها، فقیر از غنی تشخیص داده نمی‌شود، کرامت و آبروی نیازمندان حفظ می‌شود و محدودیتی برای بهره‌مندی وجود ندارد.   💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
شادی دشمن‌سوزِ مردم زیر پرچم غدیر(۳) شادی دشمن‌سوز ملت ایران حماسه حضور پرنشاط مردم در عید امامت و ولایت، واکنش‌های مغرضانه و در عین حال مضحک نیز از سوی رسانه‌های بیگانه به همراه داشت که حاکی از خشم و عصبانیت آنان از شادی مومنانه مردم ایران بود. رویداد عظیم مهمانی ده کیلومتری در پایتخت و مشابه آن در شهرستانها از سوی رسانه‌های بیگانه چون بی‌بی‌سی و اینترنشنال با سانسور شدید مواجه شد و تعداد معدودی مطلب در این باره منتشر شد که آن هم جهت‌دار و در راستای تحریف حقایق بود. به عنوان مثال کانال تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی با‌اشاره به صفوف افراد برای گرفتن غذای نذری، آن را ناشی از فقیر و گرسنه بودن مردم دانست! و همچنین تلاش کرد مشکلات ناشی از ترافیک در برخی معابر تهران را که تا حدودی تحت تاثیر این مراسم بود، بزرگنمایی و مردم را ناراضی و خشمگین نشان دهد! این رسانه مزدور حتی از حاشیه‌ای در حد آتش‌سوزی در یکی از غرفه‌های جشن در مشهد نیز نگذشت تا اصل حماسه حضور باشکوه مردم را کمرنگ سازد. غافل از اینکه با تمرکز بر سایه‌ای کوچک در روز روشن، نمی‌توان نور خورشید را کمرنگ کرد یا انکار نمود! سانسور حماسه‌ای باشکوه  در رسانه‌های مدعی اصلاحات اما به جز رسانه‌های بیگانه و مزدور‌، این رویداد کم نظیر در برخی رسانه‌ها و جراید داخلی وابسته به جریان مدعی اصلاحات نیز بازتاب کمی داشت و شاید تا حدی سانسور شد! در میان روزنامه‌های حامی این جریان سیاسی، تنها روزنامه اعتماد بود که تیتر یک روز شنبه خود را به این موضوع اختصاص داد و روزنامه‌های شرق و جمهوری اسلامی هم در صفحه اول خود ‌اشاره‌ای کوچک به آن نمودند.. اما «سازندگی»، «هم میهن»،«مردم سالاری»، «ابتکار» و برخی دیگر از روزنامه‌های اصلاح‌طلب، این رویداد اجتماعی مهم را شایسته قرار گرفتن در صفحه اول خود ندانستند! نکته جالب توجه این‌جاست که این جراید، در ایام اغتشاشات 1401، تجمعات محدود برخی مخالفین نظام را دال بر « انقلاب اجتماعی» دانسته و همچنان در تحلیل‌های خود به آن استناد می‌کنند. اما در تحلیل‌های اجتماعی آنان استنادی به چنین واقعیت‌های انکارناپذیری صورت نمی‌گیرد. این جشن حکومتی نبود یکی از هجمه‌های بی‌اساس و تا حد زیادی مغرضانه که به جشن ده کیلومتری غدیر صورت گرفت، با این محتوا بود که این جشن، نه خودجوش و مردمی بلکه حکومتی است و لذا فایده‌ای ندارد. در این راستا یکی از فعالین سیاسی مدعی اصلاحات نوشت: « دین و مناسک دولتی با توزیع اقلام و از بودجه عمومی در کجای تاریخ تداوم داشته که این‌جا داشته باشد؟» این سخن در حالی است که بودجه این مراسم توسط مردم و نهادهای مردمی تامین شده و نهادهای دولتی نقش تسهیل‌گری در برپایی این مراسم داشته‌اند. الگویی که از قضا بسیار مطلوب و کارآمد است. شما صدای ملت را بشنوید رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار بسیجیان در آذرماه 1401 در پاسخ به مدعیانی که می‌گویند: «صدای ملت را بشنوید!» فرمودند: «صدای رعدآسای ملت، امسال در ۱۳ آبان بلند شد؛ آیا آن را شنیدید؟ شما بشنوید صدای ملت را. آن جمعیت عظیم و بیش از ۱۰ میلیونی در تشییع شهید سلیمانی صدای ملت بود. امروز تشییع شهدا در شهرهای مختلف و شعارهای مردم علیه تروریسم و اغتشاشگر صدای ملت است. شما صدای ملت را نمی‌شنوید؟» و اکنون باید توجه داشت که برپایی چنین مراسم باشکوهی در عید ولایت، نمونه بارزی از صدای ملت ایران است که همگان جز گوش‌های ناشنوا یا کسانی که خود را به ناشنوایی زده‌اند‌، آن را به خوبی شنیده و پیام آن را فهم خواهند کرد. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️تحلیل زمانه و عصر امام موسی بن جعفر (ع) 🔹این مقطع سی‌وپنج ساله (از ۱۴۸ تا ۱۸۳ هجری) یعنی دوران امامت حضرت ابی‌الحسن (علیهما السّلام) یکی از مهمترین مقاطع زندگینامه‌ی ائمه (علیهم‌ السّلام) است. دو تن مقتدرترین سلاطین بنی عباس - منصور و هارون - و دو تن از جبّارترین آنان - مهدی و هادی - در آن حکومت می‌کردند. 🔹بسی از قیامها و شورشها و شورشگرها در خراسان، در افریقیه، در جزیره‌ی موصل، در دیلمان و جرجان، در شام، در نصیبین، در مصر، در آذربایجان و ارمنستان و در اقطاری دیگر، سرکوب و منقاد گردیده و در ناحیه‌ی شرق و غرب و شمال قلمرو وسیع اسلامی، فتوحات تازه و غنایم و اموال وافر، بر قدرت و استحکام تخت عباسیان افزوده بود. 🔹جریان های فکری و عقیدتی در این دوران، برخی به اوج رسیده و برخی زاده شده و فضای ذهنی را از تعارضات، انباشته و حربه‌ای در دست قدرتمداران و آفتی در هوشیاری اسلامی و سیاسی مردم گشته و میدان را بر عَلَم‌دارانِ صحنه‌ی معارف اصیل اسلامی و صاحبان دعوت علوی، تنگ و دشوار ساخته بود. 🔹شعر و هنر، فقه و حدیث و حتّی زهد و ورع، در خدمت ارباب قدرت درآمده و مکمل ابزار زر و زور آنان گشته بود. در این دوران، دیگر نه مانند اواخر دوران بنی‌امیه و نه همچون ده‌ساله‌ی اول دوران بنی‌عباس و نه شبیه دوران پس از مرگ هارون که در هر یک، حکومت مسلط وقت، به نحوی تهدید می‌شد، تهدیدی جدی دستگاه خلافت را نمی‌لرزاند و خلیفه را از جریان عمیق و مستمر دعوت اهل بیت (علیهم‌ السّلام) غافل نمی‌ ساخت. 🔹در این دوران، تنها چیزی که می‌ توانست مبارزه و حرکت فکری و سیاسی اهل بیت (علیهم‌ السّلام) و یاران صدیق آنان را مجال رشد و استمرار بخشد، تلاش خستگی‌ ناپذیر و جهاد خطیر آن بزرگواران بود و توسل به شیوه‌ی الهی «تقیه». و بدین ترتیب است که عظمت حیرت‌آور و دهشت‌ انگیز جهاد حضرت (علیه‌ و علی‌ ابائه‌ التحیّة والسّلام) آشکار می‌گردد. بیانات مقام معظم رهبری ۶۸/۰۷/۲۶ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌و‌نشرآثارمعظم‌له منبع/تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«میزان» یا همان ترازوى سنجش اعمال در قيامت چگونه است؟ 🔹آنها كه ترازوهاى آن جهان را هم چون ترازوهاى اين دنيا پنداشته اند، مجبور شده اند كه براى اعمال انسان ها در آنجا نوعى سنگينى و وزن قائل شوند تا با آن ترازوها قابل توزين باشد؛ ولى قرائن نشان مى دهد كه منظور از ، وسيله سنجش به معنى عام آن است؛ زيرا مى دانيم هر چيزى وسيله سنجش مناسب خود را دارد. وسيله سنجش حرارت را «ميزان الحراره» يا «دماسنج» مى گويند و از جمله وسيله های هواشناسی را «ميزان الهواء» يا «هواسنج». بنابراين منظور از ميزان هاى سنجش اعمال، كسانى هستند كه اعمال نيكان و بدان را با اعمال آنها مى سنجند، چنانكه مرحوم علامه مجلسى از شيخ مفيد نقل مى كند كه در روايت آمده: «إنّ اَميرَالْمؤمِنينَ وَ الأئمّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ (عليهم السلام) هُمُ الْمَوازِينُ؛ اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او (عليهم السلام) ميزان هاى عدل قيامت هستند». [۱] 🔹در «اصول كافى» و «معانى الاخبار» نيز از امام صادق (ع) نقل شده كه شخصى از معنى آيه: «وَ نَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ [انبیاء، ۴۷] ما ترازوهاى عدل را در روز قيامت نصب مى كنيم»؛ سؤال كرد، فرمود: «هُمُ الْاَنْبِياءُ وَ الاُوْصِياءُ؛ [۲] ميزان هاى سنجش، همان پيامبران و جانشينان آنها هستند!». در يكى از زيارات مطلقه امیرالمؤمنین امام علی (ع) مى خوانيم: «اَلسَّلامُ عَلَى مِيزَانِ الأَعْمَالِ؛ [۳] سلام بر ميزان سنجش اعمال!». در واقع اين شخصيت هاى بزرگ و نمونه، مقياس هاى سنجش اعمالند، و اعمال هر كس به آن اندازه اى كه به آنها شباهت دارد وزين است، و آنچه به آنها شباهت ندارد بی وزن يا كم وزن است؛ حتى در اين جهان نيز اولياء الله مقياس سنجش اند؛ ولى در جهان ديگر اين مسأله به مرحله ظهور و بروز مى رسد. پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۷، ص ۲۵۲ [۲] الكافی، كلينى، دارالكتب الإسلامية، ‏۱۴۰۷ ق، چ چهارم، ج ۱، ص ۴۱۹ [۳] مرحوم محدث قمى در كليات مفاتيح الجنان‏، قمى، شیخ عباس‏، اسوه‏، قم، بی تا، ص ۳۴۶ اين زيارت را به عنوان زيارت اول از زيارات مطلقه آورده است. 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، ‏۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۲۴ 📕۱۸۰ پرسش و پاسخ‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: حسينى، سيد حسين، دارالكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، ‏چ چهارم‏، ‏ص ۳۷۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) منبع/تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آیا قرآن تربیت خانوادگی و وراثت را در شکل گیری اخلاقیات انسان ها موثر می داند؟ (بخش اول) 🔹اوّلين مدرسه براى تعليم و تربيت محيط است، و بسيارى از زمينه هاى اخلاقى در آنجا رشد و نمّو مى كند؛ محيط سالم يا ناسالم خانواده تأثير بسيار عميقى در پرورش فضائل اخلاقى، يا رشد رذائل دارد، و در واقع بايد سنگ زيربناى اخلاق انسان در آنجا نهاده شود. اهمّيّت اين موضوع، زمانى آشكار مى شود كه توجّه داشته باشيم اوّلاً ، بسيار اثر پذير است، و ثانياً آثارى كه در آن سنّ و سال در روح او نفوذ مى كند، ماندنى و پا برجا است! اين حديث را غالباً شنيده ايم كه امام على (ع) فرمود: «اَلْعِلْمُ (فى) الصّـِغَرِ كَالنَّقْشِ فى الْحَجَرِ؛ [۱] تعليم در كودكى همانند نقشى است كه روى سنگ كنده مى شود [كه ساليان دراز باقى و برقرار مى ماند]». 🔹 بسيارى از سجاياى اخلاقى را از پدر و مادر و برادران بزرگ و خواهران خويش مى گيرد؛ شجاعت، سخاوت، صداقت و امانت، و مانند آنها، امورى هستند كه به راحتى كودكان از بزرگترهاى خانواده كسب مى كنند؛ و رذائلى مانند دروغ و خيانت و بى عفّتى و ناپاكى و مانند آن را نيز از آنها كسب مى نمايند. افزون بر اين، صفات اخلاقى پدر و مادر از طريق ديگرى نيز كم و بيش به فرزندان منتقل مى شود، و آن از طريق عامل وراثت و ژنها است. ژنها تنها حامل صفات جسمانى نيستند، بلكه صفات اخلاقى و روحانى نيز از اين طريق به فرزندان منتقل مى شود، هرچند بعداً قابل تغيير و دگرگونى است، و جنبه جبرى ندارد تا مسؤوليّت را از فرزندان بطور كلّى سلب كند. 🔹به تعبير ديگر، پدر و مادر از دو راه در وضع اخلاقى فرزند اثر مى گذارند: از طريق و ، منظور از تكوين در اينجا صفاتى است كه در درون نطفه ثبت است و از طريق ناآگاه منتقل به فرزند مى شود، و منظور از تشريع، تعليم و تربيتى است كه آگاهانه انجام مى گيرد، و منشأ پرورش صفات خوب و بد مى شود. درست است كه هيچ كدام از اين دو جبرى نيست، ولى بدون شك زمينه ساز صفات و روحيّات انسانها است، و بسيار با چشم خود ديده ايم كه فرزندان افراد پاك و صالح و شجاع و مهربان، افرادى مانند خودشان بوده اند و بعكس، آلوده زادگان را در موارد زيادى آلوده ديده ايم. بى شك اين مسأله در هر دو طرف استثنائاتى دارد كه نشان مى دهد تأثير اين دو عامل (وراثت و تربيت) تأثير جبرى غير قابل تغيير نيست. با اين اشاره به قرآن مجيد مراجعه می کنیم و مواردى را كه قرآن به آن اشاره كرده است، مورد بررسى قرار مى دهيم. 🔹در سوره نوح آيه ۲۷، سخن از قوم نوح است، كه وقتى تقاضاى نابودى آنها را به عذاب الهى مى كند، تقاضاى خود را با اين دليل مقرون مى سازد، كه اگر آنها باقى بمانند ساير بندگان تو را گمراه مى كنند و جز نسلى فاجر و كافر از آنها متولّد نمى شود؛ «اِنَّكَ اِن تَذَرْهُمْ يُضِلّوُا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا اِلاّ فاجِراً كَفّاراً». اين سخن ضمن اين كه نشان مى دهد افراد فاسد و مفسد كه داراى نسل تبهكار هستند، از نظر سازمان خلقت، حقّ حيات ندارند و بايد به عذاب الهى گرفتار شوند و از ميان بروند، اشاره به اين حقيقت است كه محيط جامعه، تربيت خانوادگى، و حتّى عامل وراثت مى تواند در اخلاق و عقيده مؤثّر باشد. قابل توجّه اين كه نوح پيامبر (ع) بطور قاطع مى گويد: تمام فرزندان آنها فاسد و كافر خواهند بود، چرا كه موج فساد در جامعه آنها به قدرى قوى بود كه نجات از آن، كار آسانى نبود؛ نه اين كه اين عوامل صددرصد جنبه جبرى داشته باشد و انسان را بى اختيار به سوى خود بكشاند. 🔹بعضى گفته اند آگاهى نوح نبی (ع) بر اين نكته به خاطر وحى الهى بوده، كه به نوح فرمود: «اَنَّهُ لَنْ يُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِكَ اِلاّ مَنْ قَدْ آمَنَ؛ [هود، ۳۶] جز آنها كه [تاكنون] ايمان آورده اند، ديگر هيچ كس از قوم تو ايمان نخواهد آورد!». ولى روشن است اين آيه، شامل نسل آينده آنها نمى شود، بنابراين بعيد نيست كه نسبت به نسل آينده بر اساس امور سه گانه (محيط، تربيت خانوادگى و عامل وراثت) قضاوت كرده باشد. در بعضى از روايات، آمده كه فاسدان قوم نوح هنگامى كه فرزند آنها به حدّ تميز مى رسيد، او را نزد نوح پيامبر (ع) مى بردند، و به كودك مى گفتند اين پيرمرد را مى بينى، اين مرد دروغگويى است، از او بپرهيز، پدرم مرا اين چنين سفارش كرده (و تو نيز بايد فرزندت را به همين امر سفارش كنى)! و به اين ترتيب نسلهاى فاسد، يكى پس از ديگرى مى آمدند و مى رفتند. [۲] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بحار الأنوار، مجلسى، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۱، ص ۲۲۴، باب ۷ آداب طلب العلم و أحكامه... [۲] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۳۰، ص۶۵۹، [سورة نوح، آية ۲۷] منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) منبع/تبیین @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آیا قرآن تربیت خانوادگی و وراثت را در شکل گیری اخلاقیات انسان ها موثر می داند؟ (بخش دوم) 🔸اوّلين مدرسه براى تعليم و تربيت محيط است، و بسيارى از زمينه هاى اخلاقى در آنجا رشد و نمّو مى كند؛ محيط سالم يا ناسالم خانواده تأثير بسيار عميقى در پرورش فضائل اخلاقى، يا رشد رذائل دارد، و در واقع بايد سنگ زيربناى اخلاق انسان در آنجا نهاده شود. اهمّيّت اين موضوع، زمانى آشكار مى شود كه توجّه داشته باشيم اوّلاً ، بسيار اثر پذير است، و ثانياً آثارى كه در آن سنّ و سال در روح او نفوذ مى كند، ماندنى و پا برجا است! 🔹در قرآن مجيد در داستان (س) زنى كه از مهمترين و با شخصيّت ترين زنان جهان است، تعبيراتى آمده كه نشان مى دهد مسأله و و محيط پرورشى انسان در روحيّات او بسيار اثر دارد، و براى پرورش فرزندان برومند پاكدامن بايد به تأثير اين امور توجّه داشت. از جمله روحيّات مادر اوست كه از زمان باردارى، پيوسته او را از وسوسه هاى شيطان به خدا مى سپرد، و آرزو مى كرد از خدمتگزاران خانه خدا باشد و حتّى براى اين كار نذر كرده بود. آيه ۳۷ سوره آل عمران مى‌فرمايد: «فَتَقَبَّلَها رَبُّها بَقَبُول حَسَن وَ اَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً». (خداوند او را به حسن قبول پذيرفت و به طرز شايسته اى گياه وجودش را پرورش داد). تشبيه وجود انسان پاك به گياه برومند، اشاره به اين حقيقت است كه همانطور كه براى برخوردارى از يك بوته گل زيبا يا يك درخت پرثمر بايد نخست از بذرهاى اصلاح شده استفاده كرد و سپس وسائل پرورش آن گياه را از هر نظر فراهم ساخت، و باغبان نيز بايد بطور مرتّب در تربيت آن بكوشد، انسانها نيز چنين اند، هم عامل وراثت در روح و جان آنها مؤثّر است، و هم تربيت خانوادگى و هم محيط. 🔹و قابل توجّه اين كه در ادامه آيه شریفه مى افزايد: «وَ كَفَّلَها زَكَرِيّا»؛ و خداوند (ع) را براى سرپرستى و كفالت او (مريم) برگزيد. [۱]  پيدا است حال كسى كه در آغوش حمايت پيامبر عظيم الشأنى است كه خداوند او را براى كفالت او برگزيده است. و جاى تعجّب نيست كه با چنين تربيت عالى، حضرت مريم (س) به مقاماتى از نظر ايمان و اخلاق و تقوا برسد كه در ادامه همين آيه به آن اشاره شده: «كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزقاً قالَ يا مَرْيَمُ اَنّى لَكِ هذا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ اِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب»؛ (هر زمان زكريّا وارد محراب او مى شد، غذاى مخصوصى در آنجا مى ديد؛ از او پرسيد اى مريم! اين را از كجا آورده اى؟ گفت: اين از سوى خداست؛ خداوند به هر كس بخواهد، بى حساب روزى مى دهد). آرى آن تربيت بهشتى نتيجه اش اين اخلاق و غذاى بهشتى است! در سوره آل عمران آیات ۳۳ و ۳۴ باز سخن از تأثير عامل وراثت و تربيت در پاكى و تقوا و فضيلت است؛ 🔹مى فرمايد: «اِنَّ اللّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ اِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ ـ ذُرِيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض وَ اللّهُ سَميعٌ عَلِيمٌ». (بی تردید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را [به خاطر شایستگی های ویژه ای که در آنان بود] بر جهانیان برگزید - فرزندانی [را برگزید] که [از نظر پاکی، تقوا، درستی و راستی] برخی از [آنان از نسل] برخی دیگرند؛ و خدا شنوا و داناست). گرفته شدن بعضى از آنها از بعضى ديگر، يا اشاره به عامل وراثت است، و يا تربيت خانوادگى و يا هر دو، و در هر حال شاهد گويايى براى مسأله مورد بحث، يعنى تأثير وراثت و تربيت در شخصيّت و تقوا و فضيلت است. در رواياتى كه ذيل اين آيه نقل شده است، به اين معنى اشاره شده [۲] و به هر حال دلالت آيات فوق، بر اين كه محيط تربيتى يك انسان و مسأله وراثت، تأثير عميقى در شايستگي ها و لياقت هاى او براى پذيرش مقام رهبرى معنوى خلق دارد، قابل انكار نيست، و هرگز نمى توان، اين گونه افراد را كه از چنين وراثت ها و تربيت هايى برخوردارند، با افراد ديگرى كه از يك وراثت آلوده و تربيت نادرست برخوردار بوده اند، مقايسه كرد. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بايد توجّه داشت «كفل» اگر بدون تشديد باشد به معنى به عهده گرفتن سرپرستى و كفالت است، و اگر به صورت ثلاثى مزيد (كفّل با تشديد) استعمال شود، به معنى انتخاب كفيل براى ديگرى است، و طبق تعبير بالا، خداوند زكريّا را براى كفالت مريم برگزيد (بنابراين كفّل در اينجا دو مفعول گرفته، يكى ضمير هاء كه به مريم بر مى گردد، و دوم زكريّا). [۲] تفسير نور الثقلين، عروسى حويزى، انتشارات اسماعيليان، چ چهارم، ج ۱، ص۳۳۱، [سورة آل‏ عمران، آيات ۳۳ الى ۳۷] ... منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) منبع/تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آیا قرآن تربیت خانوادگی و وراثت را در شکل گیری اخلاقیات انسان ها موثر می داند؟ (بخش سوم و پایانی) 🔸اوّلين مدرسه براى تعليم و تربيت محيط است، و بسيارى از زمينه هاى اخلاقى در آنجا رشد و نمّو مى كند؛ محيط سالم يا ناسالم خانواده تأثير بسيار عميقى در پرورش فضائل اخلاقى، يا رشد رذائل دارد، و در واقع بايد سنگ زيربناى اخلاق انسان در آنجا نهاده شود. اهمّيّت اين موضوع، زمانى آشكار مى شود كه توجّه داشته باشيم اوّلاً ، بسيار اثر پذير است، و ثانياً آثارى كه در آن سنّ و سال در روح او نفوذ مى كند، ماندنى و پا برجا است! 🔹در آيه ۶ سوره تحریم، خداوند مؤمنان را مخاطب ساخته و مى گويد: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوْا اَنْفُسَكُمْ وَ اَهْليكُمْ ناراً وَقُوْدُهَا النّاسُ وَالحِجارَةُ». (اى كسانى كه ايمان آورده ايد، خود و خانواده خويش را از آتشى كه آتش افروزه و هيزمش انسانها و سنگهاست، بركنار داريد!)؛ اين آيه، به دنبال آياتى است كه در آغاز سوره تحريم آمده و به همسران پيامبر (ص) هشدار مى دهد كه دقيقاً مراقب اعمال خويش باشند؛ سپس مطلب را به صورت يك حكم عام مطرح نموده و همه مؤمنان را مخاطب ساخته است. بديهى است، منظور از آتش در اينجا همان آتش دوزخ است، و دور داشتن از آن، جز از طريق تعليم و تربيت خانواده كه موجب ترك معاصى و اقبال بر طاعات و تقوا و پرهيزگارى گردد، نخواهد بود؛ و به اين ترتيب اين آيه هم وظيفه سرپرست خانواده را نسبت به خانواده تحت سرپرستى خود روشن مى سازد، و هم تأثير تعليم و تربيت را در تقوا و فضائل اخلاقى. اين برنامه اى است كه بايد از نخستين سنگ زير بناى خانواده يعنى از مقدّمات ازدواج، سپس نخستين لحظه تولّد فرزند آغاز گردد و در تمام مراحل با برنامه ريزى صحيح و با نهايت دقّت تعقيب شود. 🔹در حديثى مى خوانيم هنگامى كه آيه فوق نازل شد، يكى از ياران پيامبر (ص) سؤال كرد: چگونه خانواده خود را از آتش دوزخ حفظ كنيم؟ فرمود:  «تَـأْمُـرُهُـمْ بِما اَمَرَ اللهُ وَ تَـنْهاهُمُ عَمّا نَـهاهُمْ اللهُ اِنْ اَطاعُوكَ كُنْتَ قَدْ وَقَيتَهُمْ، وَ اِنْ عَصَوْكَ كُنْتَ قَـدْ قَضَـيْتَ ما عَلَـيْكَ؛ [۱] آنها را امر به معروف و نهى از منكر كن، اگر از تو پذيرا شوند، آنها را از آتش دوزخ حفظ كرده اى و اگر نپذيرند، وظيفه خود را انجام داده اى!». اين نكته نيز روشن است كه امر به معروف يكى از ابزار كار براى دور داشتن خانواده از آتش دوزخ است؛ و براى تكميل اين هدف بايد از هر وسيله استفاده كرد و از تمام جنبه هاى عملى، روانى و قولى كمك گرفت؛ حتّى بعيد نيست آيه، شامل مسائل مربوط به وراثت نيز بشود؛ مثلاً، به هنگام انعقاد نطفه غذاى حلال خورده باشد، و به ياد خدا باشد تا جنين در حال انعقاد نطفه از وراثت مثبتى برخوردار گردد، چرا كه دور نگه داشتن از آتش، همه آنها را شامل مى شود. 🔹همچنین در آیه ۲۸ سوره مریم، اشاره به داستان حضرت مريم (س) و تولّد حضرت مسيح (ع) بدون پدر مى كند و مى گويد هنگامى كه مريم نوزاد خود حضرت مسيح (ع) را با خود به نزد بستگان و اقوام خويش آورد، آنها از روى تعجّب گفتند تو كار عجيب و بدى انجام دادى؛ «يا اُخْتَ هارُونَ ما كانَ اَبُوكِ امْرَأَ سَوْء وَ ما كانَتْ اُمُكِ بَغِيّاً». (اى خواهر هارون! پدر تو آدم بدى نبود، مادرت نيز هرگز آلودگى به اعمال خلاف نداشت (پس تو چرا بدون همسر صاحب فرزند شدى)!). اين تعبير (مخصوصاً با توجّه به اين كه قرآن آن را نقل كرده است و عملاً به آن صحّه نهاده) نشان مى دهد كه تأثير عامل وراثت از سوى پدر و مادر و همچنين تربيت خانوادگى در اخلاق انسانها از مسائلى بوده كه همه مردم آن را به تجربه دريافته بودند و اگر چيزى بر خلاف آن مى ديدند تعجّب مى كردند. از مجموع آيات بالا بخوبى مى توان نتيجه گرفت كه عامل وراثت و تربيت از عوامل مؤثّر و مهم در مسائل اخلاقى چه در جنبه هاى مثبت و چه در جنبه هاى منفى مى باشد. پی نوشت؛ [۱] تفسير نور الثقلين، عروسى حويزى، انتشارات اسماعيليان، چ چهارم، ج ۵، ص ۳۷۲، [سورة التحريم، آيات ۶ الى ۱۲] 📕اخلاق در قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابيطالب(ع)، چ اول، ج ۱، ص ۱۶۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) منبع/تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
41.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 مهم / نقشه شوم حلقه ی مسجد مکی شکست خورد/ متلاشی شدن حلقه ی فتنه در زاهدان / ۴ کشته 🎥 نقشه شوم حلقه ی مسجد مکی برای ریختن خون جوانان زاهدان شکست خورد / هلاکت چهار تروریست در حمله به پاسگاه نیروی انتظامی/ تکفیری‌های تجزیه طلب سر افکنده تر از قبل سر جای خود نشستند. / پشت پرده رخدادهای روز گذشته ی زاهدان ✅ آقای تحلیلگر 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
شبنامه 1261 - @mrtahlilgar.mp3
11.05M
🚨 رکب تاریخی روسیه /کودتا درکار نبود واگنر با بمب اتمی به دروازه اروپا رسید / چند روز پس از کودتای نیمروز واگنر حالا همه می‌گویند آنچه رخ داده یک بازی هوشمندانه از سوی روسیه بوده است / آلمانی‌ها می‌گویند آنچه رخ داده یک فریب بوده است / روسیه در شرایطی که از بابت لهستان نگرانی هایی بوده واگنر را به دروازه‌های اروپا و نزدیکی لهستان و پایتخت اوکراین منتقل کرده است / قسمت ۱۲۶۱ ✅ آقای تحلیلگر 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi