🌺20 ذی الحجّه ولادت امام کاظم علیه السلام
♦️بنا بر فرمایش امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام در ماه ذی الحجّه سال 127 هـ در «ابواء» بین مکّه و مدینه بدنیا آمد. (1)
♦️اسم شریف آن حضرت موسی و کنیه ی مشهورش ابو الحسن و ابو ابراهیم است. القاب آن حضرت :
♦️کاظم و صابر و صالح و امین است، امّا لقب مشهور آن حضرت همان کاظم است یعنی خاموش و فرو برنده ی خشم. (2)
♦️پدر بزرگوارش حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و مادر آن حضرت عُلیا مخدّره حمیده ی مصفّاة است. (3)
♦️حضرت صادق علیه السلام فرموده اند :«حمیده» تصفیه شده از هر دنس و بدی مانند شمش طلا است، و پیوسته ملائکه او را حراست و پاسبانی می نمودند تا به من رسید؛ به سبب آن کرامتی که از حقتعالی است برای من و حجّت بعد از من. (4)
♦️کمال الدین شافعی درباره موسی بن جعفر علیهما السلام می گوید :اوست امام کبیر القدر، عظیم الشأن، کثیر التهجَد، مُجدّ در اجتهاد، مشهور به عبادات، مواظب بر طاعات، مشهور به کرامات.
♦️شب را با سجده و قیام به روز می آورد و روز را با تصدّق و صیام به آخر می رسانید، و به سبب حِلم بسیار و گذشتش از جرم تقصیر کنندگان در حقش «کاظم» خوانده شد. آن حضرت در مقابل کسی که به او بدی کرده بود احسان می کرد، و کسی را که به او جنایتی کرده مورد عفو قرار می داد.
♦️به جهت کثرت عبادتش «عبد صالح» نامیده شد و به «باب الحوائج الی الله » معروف شد، زیرا که هر کس متوّسل به آن جناب شده به حاجت خود رسیده، کراماته تحار منها العقول. (5)
🌺دلائل ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجّه :
1. روایت حضرت عسکری علیه السلام که فرموده اند :
امام کاظم علیه السلام در ابواء بین مکّه و مدینه در ماه ذی الحجه سال 127 هـ به دنیا آمدند. (6)
2. ابو بصیر نقل می کند در سالی که حضرت کاظم علیه السلام متولّد شدند من در خدمت حضرت صادق علیه السلام به سفر حجّ رفتم (ماه ذی الحجّه ایّام حجّ) چون به منزل ابواء رسیدیم حضرت برای ما چاشت طلبید، و غذای بسیار و نیکو آوردند.
در اثنای خوردن طعام پیکی از جانب «حمیده» عیال حضرت به خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد که حمیده می گوید :
فرمودید چون اثر ظاهر شد شما را خبر کنم ... پس حضرت شاد و خوشحال برخاست و رفت و بعد از اندک زمانی شکفته و خندان بر گشت، در حالی که آستین های خود را بالا زده بود.
عرض کردیم :
خداوند دهان شما را همیشه خندان و دل شما را شاد گرداند، حال حمیده چگونه است ؟
حضرت فرمودند :
حقتعالی پسری به من عطا کرد که بهترین خلق خداست ... . (7)
3. منهال قصاب می گوید :
در ایّام حجّ از مکّه به قصد تشرّف به مدینه بیرون رفتم. هنگامی که به ابواء رسیدم دیدم خداوند مولودی به حضرت صادق علیه السلام عطا فرموده است. من زودتر از آن حضرت به مدینه وارد شدم و آن حضرت یک روز بعد ازمن وارد شد و سه روز مردم را اطعام کرد. (8)
📚 منابع :
1. دلائل الامامة : ص 303.
2. تاریخ موالید الائمة : ص 35. بحار الأنوار : ج 48، ص 11.
3. کافی : ج 1، ص 477. و ... .
4. کشف الغمة : ج 2، ص 212. الأنوار البهیّه : ص 179.
5. دلائل الإمامة : ص 303.
6. کافی : ج 1، ص 385. و ... .
7. المحاسن : ج 2، ص 418. و ... .
8. مصباح المتهجد : ص 805.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌹 قالَ الإمام موسى بن جعفر الكاظم (عليه السلام) : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِيَةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّبِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُكَ عَنْ دينِكَ.
♦️حضرت امام موسي كاظم (عليه السلام) فرمود: تمام علم مردم را در چهار مورد شناسائى كرده ام:
اوّلين آن ها اين كه پروردگار و آفريدگار خود را بشناسى و نسبت به او شناخت پيدا كنى.
دوّم، اين كه بفهمى كه از براى وجود تو و نيز براى بقاء حيات تو چه كارها و تلاش هائى صورت گرفته است.
سوّم، بدانى كه براى چه آفريده شده اى و منظور چه بوده است.
چهارم، معرفت پيدا كنى به آن چيزهائى كه سبب مى شود از دين و اعتقادات خود منحرف شوى (يعنى راه خوشبختى و بدبختى خود را بشناسى و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنى).
📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 328
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌺مشکل گشای کارها باب الحوائج
ذکر توسّل های ما باب الحوائج
🌺دارد هوای شیعه را باب الحوائج
پیوسته می گوییم "یا باب الحوائج"
🌺برخی می گویند تولد امام موسی کاظم (ع) روز يکشنبه هفتم ماه صفر سال 128هجری در " ابواء" اتفاق افتاد اما در تاریخ ولادت امام کاظم(ع) روایاتی وارد شده است که بزرگان از محدثین به طرق مختلف از امام صادق(ع) روایت کرده اند که این ولادت پس از ایام حج سافل 127هـ و هنگام مراجعت امام صادق(ع) به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است و این دلالت دارد بر اینکه امام کاظم در ماه ذی الحجه دیده به جهان گشود نه در ماه صفری که درسال 128هـ نقل شده است.
🌺امام موسی کاظم علیه السلام از همان کودکی در مجلس درس پدر، که مؤسس و رئیس دانشگاه جعفری است، شرکت و جانش را از سرچشمه علوم و معارف اصیل اسلامی سیراب می کرد و در بحث های علمی شرکت می جست و در عین ناباوری اطرافیان، فردی کهنه کار و قوی، اهل بحث و منطق و قادر به اثبات مباحث دشوار و معضل علمی بود و این موجب محبوبیت آن حضرت نزد امام جعفر صادق علیه السلام و اصحاب گردیده بود. مسئله امامت این کودک بعد از امام جعفر صادق علیه السلام و جانشینی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و هادی و راهنما بودن او محبوبیتی مضاعف نزد پدر به وجود آورده بود.
🌺سفارش امام کاظم(ع) به یکی از یاران
يونس بن عبدالرّحمان -كه يكى از ياران صديق و از وكلاى امام صادق ، امام كاظم و امام رضا عليهم السلام بود- روزى به مجلس پُر فيض حضرت ابوالحسن ، امام موسى بن جعفر عليهما السلام وارد شد. امام عليه السلام پس از مذاكراتى ، ضمن موعظه هائى گوناگون به او فرمود:
اى يونس! با مردم مدارا كن؛ و هركسى را به اندازه معرفت و شعورش با وى صحبت كن.
يونس اظهار داشت: اى مولايم! مردم مرا به عنوان بى دين و زنديق خطاب مى كنند.
🌺امام عليه السلام فرمود: گفتار مردم نبايد در روحيّه و افكار تو تاثير بگذارد، چنانچه در دستان تو جواهرات باشد و مردم بگويند كه سنگ ريزه است؛ و يا آن كه در دست هايت سنگ ريزه باشد و بگويند كه جواهرات در دست دارد، اين گفتار هيچ گونه سود و يا زيانى براى تو نخواهد داشت.
🌺سلام بر تو که نیازمندان را باب الحوائجی. سلام بر نام معطر و زیبایت، که الهام بخش ِ صبوری ، شکیبایی ، بردباری و حلم است.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌹زيارتنامه امام موسی کاظم عليه السلام🌹
📝آیت الله مشکینی(ره): مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
🌹اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ولِىَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللهِ وَابْنَ صَفِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللهِ وَابْنَ اَمينِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ فى ظُلُماتِ الْأَرْضِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلَمَ الدّينِ وَالتُّقى،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ النَّبِيّينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نآئِبَ الْأَوْصِيآءِ السَّابِقينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَعْدِنَ الْوَحْىِ الْمُبينِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقينِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الصَّالِحُ مرسل
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الزَّاهِدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الْعابِدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ السَّيِّدُ الرَّشيدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهيدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَابْنَ وَصِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
🌹اَشْهَدُ اَ نَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللهِ ما حَمَّلَكَ،
وَحَفِظْتَ مَا اسْتَوْدَعَكَ،
وَحَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ، وَحَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ،
وَاَقَمْتَ اَحْكامَ اللهِ، وَتَلَوْتَ كِتابَ اللهِ،
َوصَبَرْتَ عَلَى الْأَذى فى جَنْبِ اللهِ،
وَجاهَدْتَ فِى اللهِ حَقَّ جِهادِهِ، حَتّى اَتيكَ الْيَقينُ...
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌹متن وترجمه صلوات خاصه امام موسی کاظم (ع)
♦️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِ
پروردگارا درود فرست بر امام امين و معتمد خلق حضرت موسى بن جعفر كه نيكوكار و وفادار و پاك و مهذب است
♦️النُّورِ الْمُبِينِ (الْمُنِيرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ
نور علمش مبين احكام الهى آنكس كه همه عمر با كمال كوشش و اجتهاد در انجام وظايف امامت بر آزار امت در راه رضاى تو صبور و شكيبا بود
♦️اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ
اى خدا چنانكه از پدران آن امام آنچه نزد او وديعه بود از امر و نهى دين تو همه را بخلق رسانيد و بار فرمان الهى را به راه شرع و طريق مستقيم برد
♦️وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ
و با اهل غرور و سختگيران و در آنچه از جهال قومش ميكشيد مقاومت كرد و رنج برد
♦️رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
پس اى خدا تو بر آن بزرگوار درودى فرست بهتر و كاملتر از هر درود و رحمت كه بر احدى از بندگان مطيع خود و ناصحان بندگانت فرستى كه البته تو خداى آمرزنده گناه خلق و مهربان در حق بندگانى.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
salavat_bar_emam_kazem_0_6021824691960808403.mp3
539.4K
🌹صوت صلوات خاصه امام موسی کاظم( علیه السلام)
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
zyarat_maksose_emam_kazem_5933613176166810546.mp3
5.52M
🌹صوت زیارت امام موسی کاظم( علیه السلام)
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴امام خمینی(ره):ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است
♦️اینها ازمجلس خبرگان میترسند، برای اینکه مجلس خبرگان میخواهند ولایت فقیه را اثبات کنند. مجلس خبرگان میخواهند تصویب کنند آن چیزی را که خدای تبارک و تعالی فرموده است، و اینها از او میترسند.
♦️ اینها خیال میکنند که اگر چنانچه ولایت فقیه پیش بیاید، قضیه قُلدری پیش میآید و دیکتاتوری پیش میآید. در صورتی که در اسلام این حرفها نیست. خیر، اینها حرف میزنند.
♦️اینکه میگویند که دیکتاتوری پیش میآید، نه این است که ندانند اینطور نیست؛ لکن اینها از اسلام متنفرند. اینها باید بفهمند این را که تا این محراب و منبر هست و تا این خطابه خوانها و این اسلام و مسلمین و این بازار اسلام و این جوانان مسلمان هستند، نمیتوانند کاری بکنند. اینها باید بفهمند این را که در خدمت رژیم سابق یا در خدمت اربابهای رژیم سابق دارند کار میکنند. اگر فهمیده هستند، از روی فهم میکنند، خائن هستند. و اگر چنانچه از روی بیاطلاعی و جهالت است، جاهل هستند.
♦️ولایت فقیه در راستای ولایت رسول الله (ص)قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است. همان ولایت رسول الله هست. و اینها از ولایت رسول الله هم میترسند! شما بدانید که اگر امام زمان - سلام الله علیه - حالا بیاید، باز این قلمها مخالفاند با او. و آنها هم بدانند که قلمهای آنها نمیتواند مسیر ملت ما را منحرف کند. آنها باید بفهمند اینکه ملت ما بیدار شده است، و مسائلی که شما طرح میکنید ملت میفهمد، متوجه میشود، دست و پا نزنید! خودتان را به ملت ملحق کنید.
♦️بیایید در آغوش ملت. قلمهای شما از تفنگهای آن دمکراتها به اسلام بیشتر ضرر دارد. نطقهای شما به اسلام ضررش بیشتر از آن توپهایی است که آنها به جوانان ما میبندند و تفنگهایی که آنها میبندند؛ ضررش به اسلام بیشتر است، برای اینکه آنجا دشمن معلوم است، و شما به صورتهای مخفی به میدان میآیید. قلمهای شما از سرنیزههای رضاخان بدتر است برای اسلام! و شما مضرتر هستید از رضاشاه
📚صحیفه نور جلد١٠ صفحه٣٠٨
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌹زندگی امام موسیبن جعفر(علیه السلام)؛تلاشی جهت تحقق اسلام ناب
♦️امام خامنه ای :این مقطع سیوپنج ساله (از ۱۴۸ تا ۱۸۳ هجری) یعنی دوران امامت حضرت ابیالحسن موسیبن جعفر(علیهماالسّلام) یکی از مهمترین مقاطع زندگینامهی ائمه(علیهمالسّلام) است. دو تن مقتدرترین سلاطین بنی عباس - منصور و هارون - و دو تن از جبّارترین آنان - مهدی و هادی - در آن حکومت میکردند. بسی از قیامها و شورشها و شورشگرها در خراسان، در افریقیه، در جزیرهی موصل، در دیلمان و جرجان، در شام، در نصیبین، در مصر، در آذربایجان و ارمنستان و در اقطاری دیگر، سرکوب و منقاد گردیده و در ناحیهی شرق و غرب و شمال قلمرو وسیع اسلامی، فتوحات تازه و غنایم و اموال وافر، بر قدرت و استحکام تخت عباسیان افزوده بود.
♦️جریانهای فکری و عقیدتی در این دوران، برخی به اوج رسیده و برخی زاده شده و فضای ذهنی را از تعارضات، انباشته و حربهیی در دست قدرتمداران و آفتی در هوشیاری اسلامی و سیاسی مردم گشته و میدان را بر عَلَمدارانِ صحنهی معارف اصیل اسلامی و صاحبان دعوت علوی، تنگ و دشوار ساخته بود...
♦️در این دوران، تنها چیزی که میتوانست مبارزه و حرکت فکری و سیاسی اهل بیت (علیهمالسّلام) و یاران صدیق آنان را مجال رشد و استمرار بخشد، تلاش خستگیناپذیر و جهاد خطیر آن بزرگواران بود و توسل به شیوهی الهی «تقیه». و بدین ترتیب است که عظمت حیرتآور و دهشتانگیز جهاد حضرتموسیبنجعفر (علیهوعلیابائهالتحیّةوالسّلام) آشکار میگردد.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از پایگاه خبری ورائوی
💠 گزارش های تصویری جشن بزرگ ولایت آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روز غدیر خم
🏷 مورخه ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
🔸 هیئت فاطمیه (س) ورجوی
📡 پایگاه خبری ورائوی
www.varovi.ir
▪️اینستاگرام■روبیکا| ایتا□سروش□بله□تلگرام▫️
□ @varjovi ■ @ varovi_ir
هدایت شده از پایگاه خبری ورائوی
💠 گزارش های تصویری جشن بزرگ ولایت آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روز غدیر خم
🏷 مورخه ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
🔸 هیئت الزّهراء (س) ورجوی
📡 پایگاه خبری ورائوی
www.varovi.ir
▪️اینستاگرام■روبیکا| ایتا□سروش□بله□تلگرام▫️
□ @varjovi ■ @ varovi_ir
🔴یادآوری/18 تیر78 و افرادی که در این آشوب هنرنمایی کردند:
♦️در سال 1378 کمسیون فرهنگی مجلس پنجم ،طرحی را به عنوان «اصلاحیه قانون مطبوعات» تصویب نمود که با اعتراض مجمع روحانیون مبارز و نشریه های دوم خردادی در رابطه با اصلاح این طرح روبرو شد.
♦️روزنامه سلام در این رابطه سندی محرمانه را منتشر کرد که با شکایت وزرات اطلاعات و تعدادی از نمایندگان مجلس توقیف شد.
اولین تجمع در اعتراض به توقیف روزنامه سلام در برابر خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران شکل گرفت که در گیری هایی در پی داشت ودر نهایت منجر به شکل گیری غائله 18تیر شد.
💢در این جا به بازخوانی نقش تعدادی از افرادی که در18 تیر 1378 آشوب به پا کردند می پردازیم.
1- خاتمی (رئیس جمهور وقت):
تهران 5روز در بی مدیریتی به سر می برد و رئیس دولت اصلاحات لب هایش را بسته بود و به فریاد «خاتمی ،خاتمی حمایتت می کنیم» کودتاچیان گوش می داد.خاتمی بر خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی به بسیج و سپاه اجازه ورود به این جریانات را نداد.
21 تیر 1378 جمعی از فرماندهان ارشد سپاه در نامه ای محرمانه به رئیس جمهور با ابراز نگرانی از خونسردی مسئولان ذیربط در حوادث جاری خواستار پایان دادن به غائله شدند.
2-مصطفی تاج زاده:
تاج زاده مورخ 17/04/1378یک روز پیش از واقع کوی دانشگاه در سخنانی در جمع اعضای دفتر تحکیم وحدت ،از روزنامه سلام به عنوان خط قرمز یاد می کند و از اعضای این تشکل دانشجویی می خواهد که برای رفع توقیف از این نشریه اقداماتی را صورت دهند .تاج زاده در روز 18 تیر در جمع اغتشاشگران حضور یافت وبا استفاده از جو ملتهب ،مطالب تحریک آمیزی را بیان کرد ،وی گفت :«مردم طی دو سال اخیر هزینه انتخاب بجا و به حق خود را می پردازند».
بعد ها نقل شد که تاج زاده خود هدایت میدانی اغتشاشات 18 تیر 1378 را نیز به عهده داشته است.
3-عبدالکریم سروش :
چند روز پس از 18 تیر 1378 ،سروش با گستاخی در جلسه ای در مشهد مدعی شد که مسلمانان روشن بین و تیز بین باید مواظب باشند که نکند با عمل به فتاوی مراجع تقلید معاصر مستوجب عقوبت الهی شوند ،چون این مراجع پایشان در انسان شناسی و فهم حقوق بشر لنگ است.
وی همچنین در 17 مرداد 1378 در بیان مخالفت خود بعد از بیان گفتمان خودی و غیر خودی حضرت آقا بعد از 18 تیر در لجن پراکنی جدید گفت«این نظریه ریشه در جاهلیت دوران قبیلگی دارد.»
3-سید محمد موسوی خوئینی ها :
روز 15 تیر یک روز پیش از تصویب قانون مطبوعات در مجلس ،روزنامه سلام با مدیر مسئولی موسوی خوئینی ها با توجه افشا شدن قتل های زنجیره ای و شناختن کل ماجرای قتل ها به اسم سعید امامی ،برای متاثر کردن مجلس و جامعه دست به انتشار یک سند جعلی از وزرات اطلاعات زد:«سعید امامی پیشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است.» این تیتر دروغ به تعطیلی روز نامه سلام منجر شد.و جاری شدن اعتراض دانشجویان و به وجود آمدن غائله 18 تیر انجامید.
4-عبدالله نوری:
به دنبال فاجعه 18 تیر 1378 ،روزنامه های زنجیره ای جریان دوم خرداد به آشوب های رخ داده دامن می زدند .در این میان روزنامه خرداد با مدیر مسئولی عبدالله نوری با درج تیتر های جهت دار و محرک سعی در تهییج افکار عمومی جامعه داشت.به عنوان نمونه روزنامه خرداد در تاریخ 19 تیر 1378 با انتخاب تیتر «کوی دانشگاه تهران به خون کشیده شد.»
در حالی که این خبر صحت نداشت.
در غائله ی 18 تیر 1378 افرادی دیگری نیز به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم درگیر و هنر نمایی می کردند...
که در اینجامجال برای عرض کردن نیست.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ای سید و مولای ما!پیش خدا گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادهایم.بزرگترین آرزوی بنده این است که در این راه جان خودم را تقدیم کنم.
▪️سالروز کودتای 18 تیر 78
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴کودتای نافرجام نوژه
18 تیر 1359
♦️کودتای نافرجام نوژه یک حلقه از سلسله فعالیتهای دشمنان انقلاب اسلامی جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی میباشد. در دی ماه 1358 هواداران شاپور بختیار سازمانی به نام «نقاب» را تشکیل دادند که هدف آن براندازی نظام جمهوری اسلامی از طریق کودتای نظامی بود. در طرح عملیات کودتای نظامی پایگاه شهید نوژه در 60 کیلومتری همدان به عنوان کانون عملیات کودتا در نظر گرفته شده بود و قرار بود پس از تصرف پایگاه نوژه تیمهای مختلف مراکز حساس تهران را بمباران و اشغال کنند.
♦️بیت امام در جماران نخستین هدف و مرکز ثقل عملیات کودتا بود به همین جهت بیشترین هواپیماها و مهمات سنگینی برای این هدف در نظر گرفته شده بود. اهداف تعیین شده برای تسخیر پس از بمباران های هوایی عبارت بودند از صدا و سیما، فرودگاه مهرآباد، ستاد نیروی زمینی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی، پادگان حر، پادگان قصر، پادگان جمشیدیه و زندان اوین.
♦️اما به خواست خدا این توطئه برنامهریزی شده در صبح روزی که قرار بود کودتا انجام گیرد توسط دو تن از اعضای کودتا افشا شد و ستاد خنثی سازی کودتا متشکل از واحدهای اطلاعات سپاه، گروه مهندسی و انجمن اسلامی نیروی هوایی، تعدادی از پرسنل مؤمن نیروی زمینی و تیپ نوهد به خنثی سازی این کودتا پرداختند.
♦️امام امت پس از پایان عملیات خنثی سازی کودتا (1359/4/20) در حسینیه جماران در طی سخنرانی خود فرمودند: «میخواهند توطئه بکنند و آن هم این توطئهای که معلوم است که اگر چنانچه موفق به کشفش هم نشده بودیم،] مردم [خفه میکردند آنها را ... اگر این فانتومها هم بلند شده بود، اینها میخواستند چه بکنند، پدر اینها را در میآوردند مگر ملت، حالا دیگر نشسته که یک فانتوم و دو فانتوم کاری انجام بدهد.»
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 ماجرای خلبانی که کودتای نوژه را لو داد به روایت رهبر معظم انقلاب /انتشار به مناسبت سالروز خنثی سازی کودتای نوژه
♦️حضرت آقا فرمودند:ماجرای کودتای پایگاه شهید نوژه را ترتیب دادند و برنامهریزی کردند. این هم از طرف همان دستگاههای جاسوسی دشمن، برای فتح ارتش بود. آنها میخواستند یا موفّق شوند - که این هدف اوّلشان بود - و با این توفیق، با دستِ ارتشی که عناصر نفوذیشان در آن بود، به انقلاب خاتمه دهند و یا اگر موفّق نشدند، بین مردم و ارتش و بین انقلاب و ارتش فاصله بیندازند.
♦️توطئه خطرناکی بود. اما این توطئه هم بهوسیله ارتشیها خنثی شد. شاید ملت ایران نداند آن کسانی که موجب شدند توطئه کودتاىِ بسیار خطرناک پایگاه شهید نوژه خنثی شود، خودِ جوانان ارتشی بودند که آمدند به ما اطّلاع دادند.
♦️یک خلبان جوان در نیمه شب آمد و درِ خانه ما را زد و با اصرارِ زیاد ما را وادار کرد که حرفش را گوش کنیم. حرفش این بود که این کودتا در ظرف بیستوچهار ساعت آینده انجام میگیرد. بعد هم عناصر دنبال کننده این قضیه - نظامیان و ارتشیهای متدیّن آن پایگاه - بیشترین نقش را در خنثی کردن آن کودتا داشتند.
♦️آن کسی که در این صحنه از ارتش دفاع کرد، خودِ ارتش بود. خودِ ارتش نگذاشت که این چنگال دشمن به او وصل شود و توطئه خود را در ارتش پیاده کند. آن جوان خلبان هم، بعدها جانباز شد.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
202030_525447931_6001168862794484441.mp3
4.16M
🔊 کلیپ صوتی | نقاب نفاق
🔻به مناسبت سالگرد خنثیسازی کودتا در پادگان شهید نوژه
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
صبر مردم بیانتها نیست!
ترور اولین و آخرین روش معاندین برای مقابله با جمهوری اسلامی بوده و هست، گاه این ترور جان افراد را هدف قرار میدهد، گاه تفکر، عقیده و آبروی آنها را و گاه همه اینها را. برخلاف تصور عمومی که تروریستها با چهرههای خشن و با جلیقههای انتحاری تصویر میشود در واقعیت تروریستهای اصلی با چهرههایی موجه، شیک و مجلسی و حتی گاهی با سیمایی مذهبی و عالمگونه در پناه مصونیتهای حقوقی و عناوین دهن پر کن پنهان شده و هدایت جریان ترور را بر عهده دارند، به واقع تروریستهای مسلح پیاده نظام و مجری بخش خشونتآمیز سناریوهای طراحی شده توسط اینها هستند.
نمونه بارز این مورد را میتوان در واقعه روز شنبه زاهدان دید، آن چیزی که اتفاق افتاد و طی آن دو حافظ امنیت فراجا شهید و تعدادی از تروریستها کشته شدند حاصل فعالیت کسانی است که گرچه خود سهم بزرگی در عقبماندگی و بیعدالتی در آن مناطق دارند اما در لوای دلسوزی به شکل عوامفریبانهای همسو با تروریستهای خارجی چهل جمعه است که در تنور ناآرامیها دمیده و بر طبل برادرکشی میکوبند.
این افراد تریبونی را که به اعتبار ملت به دست آوردهاند به سلاحی علیه آنها تبدیل نمودهاند و به جای کمک به حل مسائل مردم دائما در تلاشند تا با تکرار ادعاهای پوچ و تحریک و تهییج افکار عمومی دایره اختلافات را به کف خیابان و در میان مردم بکشانند، موضوعی که تنها جز خشونت و نا امنی تاکنون رهآوردی برای مردم آسیب دیده آن مناطق نداشته است. ظاهرا هر اندازه حاکمیت و مردم صبوری به خرج میدهند تا بلکه این افراد به مسیر عقلانیت باز گردند متأسفانه مرغ منطق آنها یک پا دارد و همچنان مصرانه بر طریق تقابل و خشونت گام بر میدارند.
به نظر میرسد این اشخاص یا این صبر را برداشت به ضعف نموده و یا اینکه قصد سوءاستفاده از این فضای صبورانه را دارند وگرنه کیست که نداند که گفتوگوهای گرهگشا و تصمیمات عقلانی تنها در محیطی امن قابلیت شکلگیری و زمینه اجرایی دارد. این افراد باید بدانند این راهی که میروند جز اینکه آنان را از چشم مردم بیاندازد نتیجهای برایشان نخواهد داشت و قطعا صبر مردم نیز بیانتها نیست.
حسین حسینینژاد
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شادی دشمنسوزِ مردم زیر پرچم غدیر(۱)
برپایی چنین مراسم باشکوهی در عید ولایت، نمونه بارزی از صدای ملت ایران است که همگان جز گوشهای ناشنوا یا کسانی که خود را به ناشنوایی زدهاند، آن را به خوبی شنیده و پیام آن را فهم خواهند کرد.
شامگاه جمعه 16 تیرماه، منحصربهفردترین جشن عید غدیر تاریخ برای ملت ایران رقم خورد. مهمانی بزرگی که خمیرمایه آن محبت مردم به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهالسلام) بود و البته لبریز از شور و نشاط. در تهران، مردم با جمعیتی متراکم فاصله 10 کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی را پر کردند و پیر و جوان و کودک و زن و مرد ساعتها را به شادی و لبخند گذراندند. این مهمانی در 24 مرکز استان و ۷۰ شهرستان نیز برگزار شد.
این جشن منحصربهفرد، پیامهای زیادی داشت و واکنشهای مختلفی را از سوی جریانها و شخصیتهای گوناگون برانگیخت. برای برخی مایه غرور و مباهات شد و برای برخی دیگر اسباب خشم و عصبانیت را فراهم آورد.
خط بطلان بر ادعای کاهش دینداری مردم
سالهاست که دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، در دستگاههای عظیم تبلیغاتی خود به دنبال القای این مطلب هستند که گرایش مردم به دین و شعائر مذهبی کمرنگ شده و در حال از بین رفتن است. این گزاره که بعضا در برخی رسانههای داخلی و از سوی برخی افراد به مدعی دلسوزی نیز تکرار میشود، عمدتا بر این تحلیل استوار است که پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی و پیوند دین با سیاست، مردم پس از مشاهده ناکارآمدیها در دستگاه سیاسی، آنها را به حساب دین مینویسند و در نتیجه از دین و مذهب دلزده میشوند.
این تحلیل جدای از آنکه مقدمات غلطی دارد، برای نتیجه آن – یعنی دلزدگی مردم از دین – نیز هیچ گواه معتبری وجود ندارد و بالعکس شواهد زیادی بر ضد آن وجود دارد. اجتماعات عظیم و فراگیر مردم در مناسبتهای مختلفی چون اربعین حسینی، شبهای قدر، نیمه شعبان، بزرگداشت شخصیتهای مذهبی و... یکی از مهمترین دلایل عدم کاهش گرایش به دین و معنویت در مردم و به خصوص جوانان است و حتی با مقایسه حضور مردم در این رویدادها با دهههای گذشته میتوان فهمید که گرایش به دین و معنویت در میان آحاد مردم روند صعودی داشته است. چنانکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال گذشته در حرم مطهر امام خمینی(ره) به آن تصریح کردند و فرمودند: «امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است.»
جشن بزرگ عید غدیر نیز از مواردی است که هرچند قرنهاست در میان ایرانیان پاس داشته میشود، در چندسال اخیر به سلسله اجتماعات مذهبی فراگیر اضافه شده و امسال نیز باشکوهتر از هر سال دیگر برگزار شد. تا جایی که فقط در تهران، برآوردهای اولیه حاکی از حضور بیش از 4 میلیون نفر در حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی است. با این وصف چگونه میتوان از کاهش دینداری در میان مردم ایران سخن گفت؟!
نشاط اجتماعی در سایه دینداری
پیام دیگر جشن بزرگ غدیر، نفی ادعای افسردگی و دلمردگی مردم شریف ایران بود. شاید برای برخی باورش سخت باشد ملتی که تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه اقتصادی قرار دارد و خطرناکتر از آن، زیر آتش جنگ روانی صدها رسانه ریز و درشت قرار گرفته است، چنین سطحی از نشاط اجتماعی را به نمایش بگذارد. اما حقیقت در برابر چشمان ماست. علیرغم تلاش شبانهروزی توپخانه عظیم دشمنان در فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای برای بزرگنمایی اخبار منفی، سانسور واقعیتهای امیدوارکننده و هراس افکنی در دل مردم، شادی و نشاط همچنان از اعماق دل مردم میجوشد. نه تصنعی است، نه تزریقی و نه کاذب. و مهمتر اینکه این نشاط در سایه دینداری حاصل شده است.
همچنین این جشن باشکوه، تجلی عمل به آموزههای دین مبین اسلام در نگاه متعالی و معتدل به حزن و شادی بود. در کلام نورانی اهل بیت علیهمالسلام داریم که یکی از نشانههای شیعیان، «یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» است. پیروان اهل بیت در ایام حزن این خاندان اندوهگیناند و در ایام سرورشان، مسروراند. از این رو کسی نمیتواند مدعی شود اسلام و تشیع سراسراندوه و ناراحتی است.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شادی دشمنسوزِ مردم زیر پرچم غدیر(۲)
جشن دهکیلومتری غدیر
بهترین نعمت برای محرومان
همانطور که پیشتر بیان شد، برگزاری این مراسم باشکوه واکنشهای مختلفی در پی داشت که برخی از آنها آمیخته با انتقاد بود. انتقادهایی که میتوان از شیوه بیان آنها ماهیت مغرضانه بودن آنها را فهمید. در این میان یکی از انتقادهایی که از سوی برخیاشخاص تکرار شد، عدم توجه به فقرا و مستضعفین در عید غدیر بود.
انتقاد فوق البته ریشه در نوعی غفلت و عدم آگاهی دارد. چرا که جشن ده کیلومتری غدیر به موضوع رسیدگی به فقرا و یتیمان نیز توجه داشته است.
به گفته معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد استان تهران، پویش «به عشق علی» به منظور جذب حامیان
طرح اکرام ایتام و محسنین همزمان با دهه امامت و ولایت و به ویژه در روز عید سعید غدیر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر برگزار شد و پایگاههای جمعآوری کمکهای مردمی و ثبتنام خیران در طرح اکرام ایتام و محسنین برپا گشت.
محمد دهرویه در این باره گفت: در همین راستا هزار و 51 نفر از مردم نوعدوست حاضر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر با حضور در پایگاههای کمیته امداد نسبت به ثبتنام در این طرح اقدام و به جمع خانواده حامیان اکرام ایتام و محسنین پیوستند.
وی عنوان کرد: این تعداد حامی حمایت از هزار و ۸۴۱ یتیم و فرزند محسنین را برعهده گرفتند. با این تعداد حامی جدید نیز هم اکنون ۹۸ هزار و ۱۳۰ حامی در قالب طرح اکرام ایتام و محسین با کمیته امداد استان تهران همکاری دارند.
این تنها یکی از دستاوردهای مهمانی ده کیلومتری است که البته میزان کمکهای نقدی و غیرنقدی جمعآوری شده توسط پایگاههای مختلف برای محرومین و یتیمان در نظر گرفته نشده است. یافتن بیش از هزار حامی برای بیش از هزار و 800 یتیم دستاوردی است که یقینا در قالبی غیر از تجمع میلیونی مردم در جشن امامت امام یتیمان به راحتی میسر نمیشود.
همچنین نباید فراموش کرد خوان گسترده نعمت در این مهمانی، چه بسا نیازمندان را بیشتر از دیگران و بهتر از هر زمانی بهرهمند میکند. چرا که در اینگونه مراسمها، فقیر از غنی تشخیص داده نمیشود، کرامت و آبروی نیازمندان حفظ میشود و محدودیتی برای بهرهمندی وجود ندارد.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شادی دشمنسوزِ مردم زیر پرچم غدیر(۳)
شادی دشمنسوز ملت ایران
حماسه حضور پرنشاط مردم در عید امامت و ولایت، واکنشهای مغرضانه و در عین حال مضحک نیز از سوی رسانههای بیگانه به همراه داشت که حاکی از خشم و عصبانیت آنان از شادی مومنانه مردم ایران بود.
رویداد عظیم مهمانی ده کیلومتری در پایتخت و مشابه آن در شهرستانها از سوی رسانههای بیگانه چون بیبیسی و اینترنشنال با سانسور شدید مواجه شد و تعداد معدودی مطلب در این باره منتشر شد که آن هم جهتدار و در راستای تحریف حقایق بود.
به عنوان مثال کانال تلگرامی بیبیسی فارسی بااشاره به صفوف افراد برای گرفتن غذای نذری، آن را ناشی از فقیر و گرسنه بودن مردم دانست! و همچنین تلاش کرد مشکلات ناشی از ترافیک در برخی معابر تهران را که تا حدودی تحت تاثیر این مراسم بود، بزرگنمایی و مردم را ناراضی و خشمگین نشان دهد!
این رسانه مزدور حتی از حاشیهای در حد آتشسوزی در یکی از غرفههای جشن در مشهد نیز نگذشت تا اصل حماسه حضور باشکوه مردم را کمرنگ سازد. غافل از اینکه با تمرکز بر سایهای کوچک در روز روشن، نمیتوان نور خورشید را کمرنگ کرد یا انکار نمود!
سانسور حماسهای باشکوه
در رسانههای مدعی اصلاحات
اما به جز رسانههای بیگانه و مزدور، این رویداد کم نظیر در برخی رسانهها و جراید داخلی وابسته به جریان مدعی اصلاحات نیز بازتاب کمی داشت و شاید تا حدی سانسور شد!
در میان روزنامههای حامی این جریان سیاسی، تنها روزنامه اعتماد بود که تیتر یک روز شنبه خود را به این موضوع اختصاص داد و روزنامههای شرق و جمهوری اسلامی هم در صفحه اول خود اشارهای کوچک به آن نمودند..
اما «سازندگی»، «هم میهن»،«مردم سالاری»، «ابتکار» و برخی دیگر از روزنامههای اصلاحطلب، این رویداد اجتماعی مهم را شایسته قرار گرفتن در صفحه اول خود ندانستند!
نکته جالب توجه اینجاست که این جراید، در ایام اغتشاشات 1401، تجمعات محدود برخی مخالفین نظام را دال بر « انقلاب اجتماعی» دانسته و همچنان در تحلیلهای خود به آن استناد میکنند. اما در تحلیلهای اجتماعی آنان استنادی به چنین واقعیتهای انکارناپذیری صورت نمیگیرد.
این جشن حکومتی نبود
یکی از هجمههای بیاساس و تا حد زیادی مغرضانه که به جشن ده کیلومتری غدیر صورت گرفت، با این محتوا بود که این جشن، نه خودجوش و مردمی بلکه حکومتی است و لذا فایدهای ندارد.
در این راستا یکی از فعالین سیاسی مدعی اصلاحات نوشت: « دین و مناسک دولتی با توزیع اقلام و از بودجه عمومی در کجای تاریخ تداوم داشته که اینجا داشته باشد؟»
این سخن در حالی است که بودجه این مراسم توسط مردم و نهادهای مردمی تامین شده و نهادهای دولتی نقش تسهیلگری در برپایی این مراسم داشتهاند. الگویی که از قضا بسیار مطلوب و کارآمد است.
شما صدای ملت را بشنوید
رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار بسیجیان در آذرماه 1401 در پاسخ به مدعیانی که میگویند: «صدای ملت را بشنوید!» فرمودند: «صدای رعدآسای ملت، امسال در ۱۳ آبان بلند شد؛ آیا آن را شنیدید؟ شما بشنوید صدای ملت را. آن جمعیت عظیم و بیش از ۱۰ میلیونی در تشییع شهید سلیمانی صدای ملت بود. امروز تشییع شهدا در شهرهای مختلف و شعارهای مردم علیه تروریسم و اغتشاشگر صدای ملت است. شما صدای ملت را نمیشنوید؟»
و اکنون باید توجه داشت که برپایی چنین مراسم باشکوهی در عید ولایت، نمونه بارزی از صدای ملت ایران است که همگان جز گوشهای ناشنوا یا کسانی که خود را به ناشنوایی زدهاند، آن را به خوبی شنیده و پیام آن را فهم خواهند کرد.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️تحلیل زمانه و عصر امام موسی بن جعفر (ع)
🔹این مقطع سیوپنج ساله (از ۱۴۸ تا ۱۸۳ هجری) یعنی دوران امامت حضرت ابیالحسن #موسیبنجعفر (علیهما السّلام) یکی از مهمترین مقاطع زندگینامهی ائمه (علیهم السّلام) است. دو تن مقتدرترین سلاطین بنی عباس - منصور و هارون - و دو تن از جبّارترین آنان - مهدی و هادی - در آن حکومت میکردند.
🔹بسی از قیامها و شورشها و شورشگرها در خراسان، در افریقیه، در جزیرهی موصل، در دیلمان و جرجان، در شام، در نصیبین، در مصر، در آذربایجان و ارمنستان و در اقطاری دیگر، سرکوب و منقاد گردیده و در ناحیهی شرق و غرب و شمال قلمرو وسیع اسلامی، فتوحات تازه و غنایم و اموال وافر، بر قدرت و استحکام تخت عباسیان افزوده بود.
🔹جریان های فکری و عقیدتی در این دوران، برخی به اوج رسیده و برخی زاده شده و فضای ذهنی را از تعارضات، انباشته و حربهای در دست قدرتمداران و آفتی در هوشیاری اسلامی و سیاسی مردم گشته و میدان را بر عَلَمدارانِ صحنهی معارف اصیل اسلامی و صاحبان دعوت علوی، تنگ و دشوار ساخته بود.
🔹شعر و هنر، فقه و حدیث و حتّی زهد و ورع، در خدمت ارباب قدرت درآمده و مکمل ابزار زر و زور آنان گشته بود. در این دوران، دیگر نه مانند اواخر دوران بنیامیه و نه همچون دهسالهی اول دوران بنیعباس و نه شبیه دوران پس از مرگ هارون که در هر یک، حکومت مسلط وقت، به نحوی تهدید میشد، تهدیدی جدی دستگاه خلافت را نمیلرزاند و خلیفه را از جریان عمیق و مستمر دعوت اهل بیت (علیهم السّلام) غافل نمی ساخت.
🔹در این دوران، تنها چیزی که می توانست مبارزه و حرکت فکری و سیاسی اهل بیت (علیهم السّلام) و یاران صدیق آنان را مجال رشد و استمرار بخشد، تلاش خستگی ناپذیر و جهاد خطیر آن بزرگواران بود و توسل به شیوهی الهی «تقیه». و بدین ترتیب است که عظمت حیرتآور و دهشت انگیز جهاد حضرت #موسیبنجعفر (علیه و علی ابائه التحیّة والسّلام) آشکار میگردد.
بیانات مقام معظم رهبری ۶۸/۰۷/۲۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_کاظم #امام_خامنه_ای
منبع/تبیین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«میزان» یا همان ترازوى سنجش اعمال در قيامت چگونه است؟
🔹آنها كه ترازوهاى آن جهان را هم چون ترازوهاى اين دنيا پنداشته اند، مجبور شده اند كه براى اعمال انسان ها در آنجا نوعى سنگينى و وزن قائل شوند تا با آن ترازوها قابل توزين باشد؛ ولى قرائن نشان مى دهد كه منظور از #ميزان، وسيله سنجش به معنى عام آن است؛ زيرا مى دانيم هر چيزى وسيله سنجش مناسب خود را دارد. وسيله سنجش حرارت را «ميزان الحراره» يا «دماسنج» مى گويند و از جمله وسيله های هواشناسی را «ميزان الهواء» يا «هواسنج». بنابراين منظور از ميزان هاى سنجش اعمال، كسانى هستند كه اعمال نيكان و بدان را با اعمال آنها مى سنجند، چنانكه مرحوم علامه مجلسى از شيخ مفيد نقل مى كند كه در روايت آمده: «إنّ اَميرَالْمؤمِنينَ وَ الأئمّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ (عليهم السلام) هُمُ الْمَوازِينُ؛ اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او (عليهم السلام) ميزان هاى عدل قيامت هستند». [۱]
🔹در «اصول كافى» و «معانى الاخبار» نيز از امام صادق (ع) نقل شده كه شخصى از معنى آيه: «وَ نَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ [انبیاء، ۴۷] ما ترازوهاى عدل را در روز قيامت نصب مى كنيم»؛ سؤال كرد، فرمود: «هُمُ الْاَنْبِياءُ وَ الاُوْصِياءُ؛ [۲] ميزان هاى سنجش، همان پيامبران و جانشينان آنها هستند!». در يكى از زيارات مطلقه امیرالمؤمنین امام علی (ع) مى خوانيم: «اَلسَّلامُ عَلَى مِيزَانِ الأَعْمَالِ؛ [۳] سلام بر ميزان سنجش اعمال!». در واقع اين شخصيت هاى بزرگ و نمونه، مقياس هاى سنجش اعمالند، و اعمال هر كس به آن اندازه اى كه به آنها شباهت دارد وزين است، و آنچه به آنها شباهت ندارد بی وزن يا كم وزن است؛ حتى در اين جهان نيز اولياء الله مقياس سنجش اند؛ ولى در جهان ديگر اين مسأله به مرحله ظهور و بروز مى رسد.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۷، ص ۲۵۲
[۲] الكافی، كلينى، دارالكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ ق، چ چهارم، ج ۱، ص ۴۱۹
[۳] مرحوم محدث قمى در كليات مفاتيح الجنان، قمى، شیخ عباس، اسوه، قم، بی تا، ص ۳۴۶ اين زيارت را به عنوان زيارت اول از زيارات مطلقه آورده است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۲۴
📕۱۸۰ پرسش و پاسخ، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: حسينى، سيد حسين، دارالكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ چهارم، ص ۳۷۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قيامت #میزان #اعمال
منبع/تبیین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا قرآن تربیت خانوادگی و وراثت را در شکل گیری اخلاقیات انسان ها موثر می داند؟ (بخش اول)
🔹اوّلين مدرسه براى تعليم و تربيت #كودك محيط #خانواده است، و بسيارى از زمينه هاى اخلاقى در آنجا رشد و نمّو مى كند؛ محيط سالم يا ناسالم خانواده تأثير بسيار عميقى در پرورش فضائل اخلاقى، يا رشد رذائل دارد، و در واقع بايد سنگ زيربناى اخلاق انسان در آنجا نهاده شود.
اهمّيّت اين موضوع، زمانى آشكار مى شود كه توجّه داشته باشيم اوّلاً #كودك، بسيار اثر پذير است، و ثانياً آثارى كه در آن سنّ و سال در روح او نفوذ مى كند، ماندنى و پا برجا است! اين حديث را غالباً شنيده ايم كه امام على (ع) فرمود: «اَلْعِلْمُ (فى) الصّـِغَرِ كَالنَّقْشِ فى الْحَجَرِ؛ [۱] تعليم در كودكى همانند نقشى است كه روى سنگ كنده مى شود [كه ساليان دراز باقى و برقرار مى ماند]».
🔹 #كودك بسيارى از سجاياى اخلاقى را از پدر و مادر و برادران بزرگ و خواهران خويش مى گيرد؛ شجاعت، سخاوت، صداقت و امانت، و مانند آنها، امورى هستند كه به راحتى كودكان از بزرگترهاى خانواده كسب مى كنند؛ و رذائلى مانند دروغ و خيانت و بى عفّتى و ناپاكى و مانند آن را نيز از آنها كسب مى نمايند. افزون بر اين، صفات اخلاقى پدر و مادر از طريق ديگرى نيز كم و بيش به فرزندان منتقل مى شود، و آن از طريق عامل وراثت و ژنها است. ژنها تنها حامل صفات جسمانى نيستند، بلكه صفات اخلاقى و روحانى نيز از اين طريق به فرزندان منتقل مى شود، هرچند بعداً قابل تغيير و دگرگونى است، و جنبه جبرى ندارد تا مسؤوليّت را از فرزندان بطور كلّى سلب كند.
🔹به تعبير ديگر، پدر و مادر از دو راه در وضع اخلاقى فرزند اثر مى گذارند: از طريق #تكوين و #تشريع، منظور از تكوين در اينجا صفاتى است كه در درون نطفه ثبت است و از طريق ناآگاه منتقل به فرزند مى شود، و منظور از تشريع، تعليم و تربيتى است كه آگاهانه انجام مى گيرد، و منشأ پرورش صفات خوب و بد مى شود. درست است كه هيچ كدام از اين دو جبرى نيست، ولى بدون شك زمينه ساز صفات و روحيّات انسانها است، و بسيار با چشم خود ديده ايم كه فرزندان افراد پاك و صالح و شجاع و مهربان، افرادى مانند خودشان بوده اند و بعكس، آلوده زادگان را در موارد زيادى آلوده ديده ايم. بى شك اين مسأله در هر دو طرف استثنائاتى دارد كه نشان مى دهد تأثير اين دو عامل (وراثت و تربيت) تأثير جبرى غير قابل تغيير نيست. با اين اشاره به قرآن مجيد مراجعه می کنیم و مواردى را كه قرآن به آن اشاره كرده است، مورد بررسى قرار مى دهيم.
🔹در سوره نوح آيه ۲۷، سخن از قوم نوح است، كه وقتى تقاضاى نابودى آنها را به عذاب الهى مى كند، تقاضاى خود را با اين دليل مقرون مى سازد، كه اگر آنها باقى بمانند ساير بندگان تو را گمراه مى كنند و جز نسلى فاجر و كافر از آنها متولّد نمى شود؛ «اِنَّكَ اِن تَذَرْهُمْ يُضِلّوُا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا اِلاّ فاجِراً كَفّاراً». اين سخن ضمن اين كه نشان مى دهد افراد فاسد و مفسد كه داراى نسل تبهكار هستند، از نظر سازمان خلقت، حقّ حيات ندارند و بايد به عذاب الهى گرفتار شوند و از ميان بروند، اشاره به اين حقيقت است كه محيط جامعه، تربيت خانوادگى، و حتّى عامل وراثت مى تواند در اخلاق و عقيده مؤثّر باشد. قابل توجّه اين كه نوح پيامبر (ع) بطور قاطع مى گويد: تمام فرزندان آنها فاسد و كافر خواهند بود، چرا كه موج فساد در جامعه آنها به قدرى قوى بود كه نجات از آن، كار آسانى نبود؛ نه اين كه اين عوامل صددرصد جنبه جبرى داشته باشد و انسان را بى اختيار به سوى خود بكشاند.
🔹بعضى گفته اند آگاهى نوح نبی (ع) بر اين نكته به خاطر وحى الهى بوده، كه به نوح فرمود: «اَنَّهُ لَنْ يُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِكَ اِلاّ مَنْ قَدْ آمَنَ؛ [هود، ۳۶] جز آنها كه [تاكنون] ايمان آورده اند، ديگر هيچ كس از قوم تو ايمان نخواهد آورد!». ولى روشن است اين آيه، شامل نسل آينده آنها نمى شود، بنابراين بعيد نيست كه نسبت به نسل آينده بر اساس امور سه گانه (محيط، تربيت خانوادگى و عامل وراثت) قضاوت كرده باشد. در بعضى از روايات، آمده كه فاسدان قوم نوح هنگامى كه فرزند آنها به حدّ تميز مى رسيد، او را نزد نوح پيامبر (ع) مى بردند، و به كودك مى گفتند اين پيرمرد را مى بينى، اين مرد دروغگويى است، از او بپرهيز، پدرم مرا اين چنين سفارش كرده (و تو نيز بايد فرزندت را به همين امر سفارش كنى)! و به اين ترتيب نسلهاى فاسد، يكى پس از ديگرى مى آمدند و مى رفتند. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بحار الأنوار، مجلسى، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۱، ص ۲۲۴، باب ۷ آداب طلب العلم و أحكامه...
[۲] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۳۰، ص۶۵۹، [سورة نوح، آية ۲۷]
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربیت #وراثت #اخلاق
منبع/تبیین
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا قرآن تربیت خانوادگی و وراثت را در شکل گیری اخلاقیات انسان ها موثر می داند؟ (بخش دوم)
🔸اوّلين مدرسه براى تعليم و تربيت #كودك محيط #خانواده است، و بسيارى از زمينه هاى اخلاقى در آنجا رشد و نمّو مى كند؛ محيط سالم يا ناسالم خانواده تأثير بسيار عميقى در پرورش فضائل اخلاقى، يا رشد رذائل دارد، و در واقع بايد سنگ زيربناى اخلاق انسان در آنجا نهاده شود.
اهمّيّت اين موضوع، زمانى آشكار مى شود كه توجّه داشته باشيم اوّلاً #كودك، بسيار اثر پذير است، و ثانياً آثارى كه در آن سنّ و سال در روح او نفوذ مى كند، ماندنى و پا برجا است!
🔹در قرآن مجيد در داستان #حضرت_مريم (س) زنى كه از مهمترين و با شخصيّت ترين زنان جهان است، تعبيراتى آمده كه نشان مى دهد مسأله #وراثت و #تربيت_خانوادگى و محيط پرورشى انسان در روحيّات او بسيار اثر دارد، و براى پرورش فرزندان برومند پاكدامن بايد به تأثير اين امور توجّه داشت. از جمله روحيّات مادر اوست كه از زمان باردارى، پيوسته او را از وسوسه هاى شيطان به خدا مى سپرد، و آرزو مى كرد از خدمتگزاران خانه خدا باشد و حتّى براى اين كار نذر كرده بود. آيه ۳۷ سوره آل عمران مىفرمايد: «فَتَقَبَّلَها رَبُّها بَقَبُول حَسَن وَ اَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً». (خداوند او را به حسن قبول پذيرفت و به طرز شايسته اى گياه وجودش را پرورش داد).
تشبيه وجود انسان پاك به گياه برومند، اشاره به اين حقيقت است كه همانطور كه براى برخوردارى از يك بوته گل زيبا يا يك درخت پرثمر بايد نخست از بذرهاى اصلاح شده استفاده كرد و سپس وسائل پرورش آن گياه را از هر نظر فراهم ساخت، و باغبان نيز بايد بطور مرتّب در تربيت آن بكوشد، انسانها نيز چنين اند، هم عامل وراثت در روح و جان آنها مؤثّر است، و هم تربيت خانوادگى و هم محيط.
🔹و قابل توجّه اين كه در ادامه آيه شریفه مى افزايد: «وَ كَفَّلَها زَكَرِيّا»؛ و خداوند #زكريّا (ع) را براى سرپرستى و كفالت او (مريم) برگزيد. [۱] پيدا است حال كسى كه در آغوش حمايت پيامبر عظيم الشأنى است كه خداوند او را براى كفالت او برگزيده است. و جاى تعجّب نيست كه با چنين تربيت عالى، حضرت مريم (س) به مقاماتى از نظر ايمان و اخلاق و تقوا برسد كه در ادامه همين آيه به آن اشاره شده: «كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزقاً قالَ يا مَرْيَمُ اَنّى لَكِ هذا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ اِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب»؛ (هر زمان زكريّا وارد محراب او مى شد، غذاى مخصوصى در آنجا مى ديد؛ از او پرسيد اى مريم! اين را از كجا آورده اى؟ گفت: اين از سوى خداست؛ خداوند به هر كس بخواهد، بى حساب روزى مى دهد). آرى آن تربيت بهشتى نتيجه اش اين اخلاق و غذاى بهشتى است! در سوره آل عمران آیات ۳۳ و ۳۴ باز سخن از تأثير عامل وراثت و تربيت در پاكى و تقوا و فضيلت است؛
🔹مى فرمايد: «اِنَّ اللّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ اِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ ـ ذُرِيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض وَ اللّهُ سَميعٌ عَلِيمٌ». (بی تردید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را [به خاطر شایستگی های ویژه ای که در آنان بود] بر جهانیان برگزید - فرزندانی [را برگزید] که [از نظر پاکی، تقوا، درستی و راستی] برخی از [آنان از نسل] برخی دیگرند؛ و خدا شنوا و داناست).
گرفته شدن بعضى از آنها از بعضى ديگر، يا اشاره به عامل وراثت است، و يا تربيت خانوادگى و يا هر دو، و در هر حال شاهد گويايى براى مسأله مورد بحث، يعنى تأثير وراثت و تربيت در شخصيّت و تقوا و فضيلت است. در رواياتى كه ذيل اين آيه نقل شده است، به اين معنى اشاره شده [۲] و به هر حال دلالت آيات فوق، بر اين كه محيط تربيتى يك انسان و مسأله وراثت، تأثير عميقى در شايستگي ها و لياقت هاى او براى پذيرش مقام رهبرى معنوى خلق دارد، قابل انكار نيست، و هرگز نمى توان، اين گونه افراد را كه از چنين وراثت ها و تربيت هايى برخوردارند، با افراد ديگرى كه از يك وراثت آلوده و تربيت نادرست برخوردار بوده اند، مقايسه كرد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بايد توجّه داشت «كفل» اگر بدون تشديد باشد به معنى به عهده گرفتن سرپرستى و كفالت است، و اگر به صورت ثلاثى مزيد (كفّل با تشديد) استعمال شود، به معنى انتخاب كفيل براى ديگرى است، و طبق تعبير بالا، خداوند زكريّا را براى كفالت مريم برگزيد (بنابراين كفّل در اينجا دو مفعول گرفته، يكى ضمير هاء كه به مريم بر مى گردد، و دوم زكريّا).
[۲] تفسير نور الثقلين، عروسى حويزى، انتشارات اسماعيليان، چ چهارم، ج ۱، ص۳۳۱، [سورة آل عمران، آيات ۳۳ الى ۳۷] ...
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربیت #وراثت #اخلاق
منبع/تبیین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi