eitaa logo
علامه محمد شجاعی (ره)
3.2هزار دنبال‌کننده
131 عکس
169 ویدیو
0 فایل
🌐 سایت رسمی مرکز نشر آثار علامه آیت الله محمد شجاعی(ره): www.shojaee.org 📧 پست الکترونیکی: @shojaee.org" rel="nofollow" target="_blank">info@shojaee.org ©️کلیّه حقوق محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است. ✅️ از شاگردان ممتاز حضرت علامه طباطبایی(ره)
مشاهده در ایتا
دانلود
... انسان به مرحله ای رسید که شیطان را از وجود خودش راند در همه مراحل ، جهات و جوانب که رمی جمرات متعدده اشاره است به آن ، یکی از تبعات این موقعیت و مقام و یکی دیگر از مراحل عبودی برای انسان سالک ، پاک شدن وجود و جوهره انسان از اختلاط و آمیختگی حیوانی آن با انسان است ؛ که حقیقت انسان غیر از حیوان بوده و جوهره اصلی آن همان روح خداست ، با این همه این روح آمیختگی محکمی با حیوانیت دارد. لذا ذبح حیوان (در سرزمین مِنی ) تمثّلی است از ذبح حیوانیت در وجود انسان ، و سر بریدن حیوانیت و نفس در اصل وجود است به صورت همیشگی و الی الابد. و اینجا حضرت صادق صلوات الله علیه به این مساله اشاره می فرمایند « و اذبح حنجرة الهوی و الطمع عند الذبیحه » ؛ به ظاهر انسان حنجره آن حیوان را ذبح می کند ولی باطن و ورای قضیه ، ذبح حنجره هوی ست . هوی و طمع از بارز ترین اوصاف حیوانی است در وجود انسان ... . (ره) ✅@shojaee_org
🌺 🌺 میلاد امام هادی (ع) مبارک باد 🌺 ... آنچه در خصوص بَطــن قرآن از روایات حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین که معصوم بوده و از علم بالا و دیگری برخوردار و مشمول عنایت و نظر خاص خدای متعال بوده اند ، به ما رسیده است ، می توانیم به آن تکیه بکنیم ؛ چون بطون قرآن را بدون لغزش رسیدن مشکل بوده و احتمال دخالت شیطان بسیار زیاد است فلذا آنچه که در روایات آمده است فقط روی آن می توان حساب کرد. 🔹در باب در خصوص نباء عظیم اینطور گفته شده است که منظور از خبر بزرگ ، حضرت امیر صلوات الله علیه است ، این از باب بطن است ، تفسیر نیست ، تفسیر همان است که گفته شد ؛ تفسیر آیه شریفه این بود که نباء عظیم و خبر بزرگ عبارت است از قیامت و آنچه که توضیح داده و شرح کردیم. 🔹بطن آیه شریفه عبارت است از حقیقت علــویّه صلوات الله علیه ، حقیقت نوری حضرت علی ، اصل و مقـــام علـی و ولایـت مطلـقه علــی . وجود حضرت امیر خبر بزرگ است به لحـاظ بطــن قــرآن یعنی چـه ؟ ؛ (ع) (ره) ✅@shojaee_org
🌺 وجود حضرت امیر خبر بزرگ است به لحـاظ بطــن قــرآن یعنی چـه ؟ ؛ 🔹همه موجودات از خدا خبر آورده اند ، از جمال و کمال حقّ می گویند ، خبر از آن ذات غیبــی آورده اند و هر مخلوقی به اندازه و وُسع خود خبر از اوصاف و کمال و جمال حق آورده است و آنکه خبر بزرگ آورده است حقیقت حضرت امیر صلوات الله علـیه است ؛ امــا نه آن علــی که من و شما او را می شنــاسیم!. 🔹اگر حقیقت او را کسی بشناسد ، آنوقت می داند و می فهمد که چه خبر بزرگ و عظیمی آورده است ، عَن النَبــاءِ العَظیـم . آن خبری که حقیقت علی سلام الله علیه از جمال و جلال خدا می دهد ، آن خبر را موجودی دیگر در آن حدّ و به آن شکل نمی تواند بدهد غیر از رسول اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم ، که اصلش رسول الله است ، فرعش حضرت علی است ، آن اصل است و این تَبع ، هر دو یکی است و در عین حال دو تاست ، عَن النَبــاءِ العَظیــم.... . از بیانات آیت الله استاد محمد شجاعی قدس سره الشریف 1365 هـ ش 🌺 (ع) (ره) ✅@shojaee_org
🌺 در روز ۲۴ ذی الحجه پیغمبر(ص) قبل از آنکه مباهله کند، عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت: پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او؛ خداوندا اینها اهل بیت من هستند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى. پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد. پس حضرت رسول( ص) آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله، وقتی نگاه نصارى نجران بر ایشان افتاد و حقّانیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده کردند جُرأت مُباهله ننمودند و استدعاى صلح و قبول جزیه نمودند. 🔹ودراین روز هم حضرت امیرالمؤمنین (ع) در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ...در شأنش نازل شد. 🌹اعمال روز شریف مباهله: 🔹 اوّل: غسل؛ 🔹 دوّم: روزه گرفتن؛ 🔹 سوّم: خواندن دو رکعت نماز، که در وقت و کیفیت و ثواب مانند نماز روز عید غدیر است؛ 🔹 چهارم: خواندن دعاى مباهله مى باشد، که شبیه به دعاى سحر ماه رمضان است. و صدقه دادن و... . ✅@shojaee_org
💥 نماز آخرین روز ماه ذی‌الحجه، روز آخر سال قمری 🔸برای آخرین روز ماه ذی‌الحجه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى: 🔹اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، ▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى 🔹ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، ▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى 🔹ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ، ▫️و مرا به بازگشت بسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو، 🔹اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، ▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را 🔹وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، ▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن 🔹ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ. ▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار. 🔸وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد! 📚 اقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧ (ره) ✅@shojaee_org
🏴 اگر قیام سید الشهداء صلوات الله علیه نبود - همچنان که از حالات آن حضرت و مسائلی که تاریخ ضبط کرده و در روایات هم آمده است، برمی آید - قیامی با آن خصوصیت با آن فضیلت، با آن منزلت و با تحمل مظلومیت ها، آن شجاعت ها، آن رشادت ها و آن مجاهدت ها، یقین بدانید که اثری از نبود. حتى احدی نمی توانست در گوشه ای خلوت یک رکعت نماز بخواند. 🚩 (ع) (ع) (ره) (ره) ✔️@shojaee_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 🏴 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) پیرامون فضائل حضرت (ع) تحت عنوان . «اَلسَّلامُ عَلیکَ یا خازِنَ الکِتابِ المَسطور» این تحمّل مصائب می دانید برای چه هست ؟ (مضمون روایت است) اگر آن حضرت همان روز یک دعاء می کرد طرفة العینی از چیزی اثر باقی نمی ماند اما خواست بفهماند که تسلیم و رضا در برابر خدا و احیای توحید یعنی چه ، این را خواست بفهماند. (ع) (ره) ☑️@shojaee_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بیانات (ره) پیرامون فضائل حضرت (صلوات الله علیه) «اَلسَّلامُ عَلی الاَرواحِ المُنیخَةِ بِقَبرِ أَبِی عَبدِاللهِ الحُسینِ عَلیه السَّلام» صحیفه ای که امیرالمؤمنین (ع) جملاتی را به ابن عباس خواند(قبل ازجریان کربلا) که آن را رسول الله (ص) املاء کرده و امیرالمؤمنین (ع) آن را نوشته بود؛ در آن صحیفه چگونگی فرزندش اباعبدالله الحسین (ع) و اینکه چه کسانی به یاری حضرت می شتابند ، آمده بود. (ع) (ع) (ع) (ره) ✔️@shojaee_org
48.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 «روضه ی حضرت علی اصغر سلام الله علیه» 🏴 ◾️ بیانات آیت الله محمد شجاعی (ره) پیرامون فضائل حضرت (ع) تحت عنوان . بانگ زد ای ســـاقی بـــزم الــست شیر خوار از کودکی شد می پرست عــزم کـــوی یــــار داری چـون بیـــا ارمغـــانی بــــر به درگــــاه خــــدا گـــــر ندارم گـردن شمشـیـــر جــــو تیـــر عشقــت را ســپـر ســازم گلــو (ع) (ع) (س) 🚩 (ره) ✔️@shojaee_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 🚩 🏴 بیانات آیت الله محمد شجاعی (ره) پیرامون فضائل حضرت (علیه السلام) تحت عنوان . «وَ اللهِ لَا أُعطِیکُم بِیَدِی إِعطَاءَ الذَّلِیلِ وَ لَا أَفِرُّ فِرَارَ العَبِیدِ» این احراری که در عالم می بینیم ، این آزاد مردان ازچه کسی یاد گرفته اند ، اَلسَّلامُ عَلیکَ یَا بَطَلَ المُسلِمِینَ «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَا صَرِیعَ العَبرَةِ السَّاکِبَةِ وَ قَرِینَ المُصِیبَةِ الرَّاتِبَةِ» 🏴 (ع) 🚩 (ره) ✔️ @shojaee_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴بیانات (ره) پیرامون فضائل حضرت (علیه السلام) تحت عنوان . «خَلقَکُمُ اللهُ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقِینَ حَتَّی مَنَّ عَلَینَا بِکُم فَجَعَلَکُم فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرفَعَ وَ یُذکَرَ فِیهَا اسمُه» 🚩 عُرفا گفته اند که کعبه ظاهر آنجاست ، کعبه باطن کربلاست ، یعنی سیدالشهداء (ع) کعبه باطن است. 🔹اگر سیدالشهداء(ع) به ما در کُشتن نفسِمان نظری بیندازد تا عوض شویم ، کار تمام است ... . (ع) (ع) (ع) (ع) (ره) ✔️@shojaee_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴«إنَّمَا المُؤمِنونَ کَنَفس وَاحِدة» 🏴بیانات (ره) پیرامون فضائل حضرت (علیه السلام)تحت عنوان . جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جان های شیران خداست جمع گفتم جانهاشان من به اسم کان یکی جان صد بود نسبت به جسم هم‌چو آن یک نور خورشید سما صد بود نسبت بصحن خانه‌ها لیک یک باشد همه انوارشان چونک برگیری تو دیوار از میان چون نماند خانه‌ها را قاعده مومنان مانند نفسٌ واحده 🚩(ع) (ع) (ع) ✔️@shojaee_org
🚩 آیت الله محمد شجاعی (ره) : « یا مَن رِضاهُ مِن رِضَا الرَّحمن وَ سَخَطُهُ مِن سَخَطِ الرَّحمن » ای آن کسی که رضـایش، رضای رحمـان است و سخطش، سخط رحمان است. رضـای رحمــان، حاملـش حضرت ابـاعبدالله الحسین صــلوات الله علیه است. کـما اینکه سخطش را هم، حاملـش اوست. 🔸سخط حضـرت، سخط رحمــان است و رضــای او رضای رحمــان است؛ و لذا هم انشاالله اگر شما بیـدار بودید، هشیـار بودید و اهـل درد، و خواستید یک وقتی در طــریق عبودیت نظر خـدای متعـال را برای خودتـان کسب کنید، باید سعــی در کسب توجــه حضرت ابـاعبدالله الحسین صلوات الله علیه، داشته باشید، یا من رضاه من رضا الرحمن و سخطه من سخط الرحمن. 🔹 در بعضی از قطعات زیارت ها زائر به حضرت خطاب می کند که مرا تنهــا نگذار در آن مسـائل و شدائد و عَقبـات و منـازلی که در پیش است، مرا تنها نگذار؛ مرا تنهـا نگذار در آنجـایی که تو باید به سراغـم بیایی!... (ع) (ع) (ره) 🏴@shojaee_org