🎯 سلسله نشست های علمی چرایی دانش اجتماعی مسلمین
🔷 آشنایی با رشته دانش اجتماعی مسلمین
📆 از 24 تا 31 تیرماه 1399
لینک ورود 👇👇👇
http://elc.razavi.ac.ir/razavi_public/
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام
محمدجواد محمدی مجد
✂️برشهایی از متن:
🔺امین الخولی که خود از شاگردان غیرمستقیم محمد عبده بود مکتبی را بنا نهاد که بعدها به «مکتب ادبی» یا «المدرسه البیانیه» معروف شد که میتوان آن را نقطهعطفی در تاریخ مطالعات قرآنی معاصر و بهمثابی دوران گذاری از مطالعات سنتی بهغلبه خوانشهای مدرن دانست. در این مکتب، خوانش فرهنگی-بلاغی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت. بدین معنا که برای فهم بهتر معارف قرآن باید آنرا در قالب فرهنگ و زبان عربی عصر نزول فهم کرد.
🔺جریان سومی که بهنوعی میتوان آنرا ادامهی مکتب امین خولی دانست و از آن به «جریان روشنفکری مسلمان» تعبیر کرد در ربع آخر قرن بیستم ظهور کرد. این جریان، درصدد هماهنگی بین آموزههای مدرنیته مثل سکولاریسم، حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری جنسیتی و… با سنت (تراث) و مشخصا آموزههای قرآن کریم بود و داعیهی بازخوانی یا نقد تراث را داشت.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/Cmk
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️مروری بر زندگانی و آرای علی الوردی جامعه شناس شهیر عراقی
هدی بصیری
📌پرداختن به اندیشه ی انسان شناسان و جامعه شناسان مشرق زمین از اولویتهای پژوهش در حوزه ی علوم اجتماعی برای پژوهشگران و کارشناسانی است که خود از مشرق زمین اند و یا میدان مطالعه شان در این سرزمینها قرار می گیرد. زیرا علاوه بر اینکه این اندیشمندان برخاسته از جوامعی اند که دارای اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و ساختاری با آنها هستند، چشم اندازهای تازه ای را در برابر کارشناسان این حوزه فراهم آورده به آنها در تعمیق نگره های فرهنگی شان در عرصه های کلان یاری می رساند. جامعه شناسان و انسان شناسان عرب از جمله افرادی هستند که مورد کم لطفی در حیطه توجه به آثار و نظریاتشان قرار گرفته اند. زیرا هر اندازه تعداد آثار در باره همالان غربی شان از نظریه پردازان گرفته تا کارشناسان این حوزه فراوان به چشم می خورد در مورد جامعه شناسان و انسان شناسان عرب چنان کم است که می توان رأی به عدم وجودشان داد. نپرداختن به این اندیشمندان باعث محرومیت علوم اجتماعی از نظریات افرادی است که میدان مطالعه شان علی الاغلب کشورهای آسیایی به طور عام و خاورمیانه به طور خاص بوده است.
📌یکی از این افراد که نه تنها در جهان عرب شناخته شده است و از پیشگامان جامعه شناسی و انسان شناسی معاصر به حساب می آید آثار فراوانی از او نیز در مغرب زمین ترجمه شده، علی الوردی است...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/Ho6
#عراق
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه
🔺 نجم الدین اربکان را باید پدر اسلامگرایی در ترکیه معاصر دانست. کسی که با پشتکار بسیار توانست در بدنه سخت نظام سیاسی لائیک ترکیه رخنه ایجاد کند و ترکیه را به سمت اسلامگرایی سوق دهد.
🔺شاگردان او مانند رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، هرچند پس از مدتی با او به اختلاف خوردند و مسیر دیگری درپیش گرفتند، اما اینها به هیچ وجه نافی جایگاه استاد و شاگردی میان آنها نیست.
🔺در این مستند که شبکه الجزیره آن را تولید کرده و توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده، با زندگانی نجم الدین اربکان و فعالیتهای سیاسی او در ترکیه آشنا خواهیم شد.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://rizy.ir/nO9vO
#مستند
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به حزب التحریر افغانستان؛ مخالف داعش، مخالف طالبان و مخالف دموکراسی!
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔺هیچ یک از اعضای حزب حق ندارند تا در سمتهای بالای دادگستری، قوه مقننه و دولت منصوب بشوند. علت این است که قوانین را بر اساس شریعت نمیدانند و آنها را قوانین بشری میخوانند. همچنین وارد نیروهای امنیتی نمیشوند چرا که بودجه این سازمان نیز توسط خارجی ها تأمین میشود.
🔺این حزب از جهت مخالفت با دولت و دموکراسی شبیه طالبان و از جهت دعوت به خلافت شبیه داعش است و این باعث شده است تا مشکلات زیادی برای این گروه بوجود آید. اگر چه این گروه به لحاظ فکری زمینهساز فعالیتهای خشونت طلب هر دو گروه است اما همیشه و در اعلامیههای مختلفی از عملکرد هردو، بخصوص داعش تبری جسته است ولی این برائتها موجب نشده تا هجمههای مخالفان این گروه، به خصوص طرفداران دولت کاهش یابد.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/BpC
#حزب_التحریر
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💎پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه با همکاری موسسه میراث شرقی تقدیم می کند
❇️نخستین اکران عمومی مستند باهو فرزند راستی
🔹با حضور کارگردان مستند و کارشناسان حوزه شبه قاره
🔹نمایشی از چهره واقعی کشور پاکستان بدون روتوش رسانه ای
📆 سه شنبه سی و یکم تیر ماه ساعت 17 در مشهد مقدس
🔺جهت ثبت نام (رایگان)نام خود را به شماره 50001040908000 پیامک کنید.
📌 همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵 کشتار مسلمانان هند برای تقویت جنگجویان ملیگرای هندو
✂️ برشهایی از متن:
🔹پافشاری بر این خشونتها باعث شده تا جناح راستگرای هندو، سهمهای سیاسی زیادی را به دست آورد. بیشتر برنامههای سیاسی این جناح برای تثبیت قدرت خود در کشور، معمولا با تمایلات و شعارهای ضداسلامی پیش برده میشود.
🔹حفظ تننشهای موجود بین مسلمانان و هندوها به همراه حملات مرگباری که گاهبهگاه به مناطق خاصی انجام میشود، نهتنها برای حفظ جنگجویان ملیگرای هندو لازم است بلکه برای جناحهای سیاسی، سازمانها و حتی فرمانداری ایالتها و دولت مرکزی نیز استفادههای دیگری دارد.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/gHy
#مسلمانان_هند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از شعوبا
🎯نگاهی به مصلحتاندیشیهای القاعده؛ از رابطه با آمریکا و سعودی تا ارتباط با ایران و سوریه
✂️برشهایی از متن:
📍از همان ابتدا، القاعده از تواناییاش برای بهرهگیری از منازعات بیندولتی آگاه بود. این گروه که در روزهای پایانی جنگ افغانستان و شوروی ایجاد شد، هیچگاه به صورت مستقیم تحت حمایت هیچ دولتی نبود با این حال القاعده به صورت غیرمستقیم، از حمایت ایالات متحده، عربستان و پاکستان برای مقابله با شوروی در افغانستان برخوردار بوده است. همین حمایتها باعث شد تا القاعده رشد کرده سرباز گیری کند و با آرمان مجاهدانه ضد شوروی خود توانست حامیهای مالی بسیاری پیدا کند.
📍 القاعده همچنین در دهه ۱۹۹۰ توانست با ایران روابطی برقرار کند. به غیر از حمایت دولتی و پناهدادن به اعضای القاعده معمولا این روابط پر تنش بوده که گاهی به دستگیری و آدمربایی میانجامیده که مجبور به تبادل زندانیان میشدند. علیرغم تفاوتهای چشمگیر بین یک حکومت دینسالار شیعی و گروه سنی جهادی بینالمللی، ایران ارتباطاتی با القاعده – هر چند ناپایدار – داشته است.
📍شواهد تاریخی اخیر نشان میدهد که تجدید جنگهای بیندولتی به توانمند شدن القاعده کمک خواهد کرد اما موضع ایدیولوژیک سازشناپذیر گروه داعش توانایی این گروه را برای ایجاد رابطه و استفاده از حمایت دولتها محدود خواهد کرد با این حال باید بدانیم که سرسختترین گروههای شبه نظامی نیز در طول زمان متحول خواهند شد. داعش ممکن است استراتژی فعلیاش را دوچندان کند و خودش را به عنوان تنها گروه جهادی نشان دهد که کمک دولتهای به زعم خودش نامشروع را رد میکند و یا اینکه با تقلید از گروه القاعده، با منعطف نشان دادن مواضعش، به دنبال بازسازی قدرتش باشد.
🖇متن کامل:
https://plink.ir/nQQcb
#القاعده
#سلفیت_جهادی
📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 بررسی تاریخی چالش اسلام سنتی و اسلام سیاسی در کویت
📍 در این پژوهش به دنبال آن هستیم که بدانیم که آیا اسلام سنتی در کویت تنها متعلق به فقهایی بوده است که تمام زندگی خود را صَرف امور فقهی کردهاند و پس از آن، این اسلام سنتی به اسلامِ فرهیختگان و اسلامِ سیاستمداران تبدیل شده است؟ کمااینکه میخواهیم به واقعیت نقش و تأثیر اسلامِ فقهاء مانند علمای «الأحساء»، «الزبیر» و «بصره» پی ببریم. افزون بر آنچه که گفته شد، سؤالات بسیاری نیز در خصوص علت اصلی و اساسی احتکار اسلامی سیاسی در کویت، بحرین و شاید عربستان مطرح میشوند؛ سؤالاتی که پاسخ گفتن به آنها در سخن گفتن از هویت اسلامی و ویژگیهای آن در شبه جزیره عربی تأثیرگذار است...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/dCGDF
#کویت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 پرونده ای جامع درباره اخوان المسلمین
🔹سیر شکل گیری جنبش اخوان المسلمین از تشکیل تا ترور حسن البنا
https://rizy.ir/1vC
🔹سیر شکل گیری جنبش اخوان المسلمین، از ترور حسن البنا تاکنون
https://rizy.ir/aOQl
🔹زندگینامه حسن البنّا؛ بنیانگذار اخوان المسلمین
https://rizy.ir/Vs4u
🔹آشنایی با رهبران اخوان المسلمین از ابتدا تاکنون
https://rizy.ir/X0Xj
🔹بررسی تجربه یک قرن اسلامگرایی در مصر؛ مشکل اساسی نبود «دستگاه امنیتی» است!
https://rizy.ir/CcC
🔹نگاهی به اندیشه سیاسی جانشین قرضاوی؛ ریسونی: خلافت در شرایط کنونی غیرممکن است
https://rizy.ir/c5trr
🔹تجربه اخوانالمسلمین در اردن؛ از ائتلاف با حکومت تا تبدیل شدن به اپوزیسیون
https://rizy.ir/JGzip
🔹تاثیر سیاستهای عربستان بر مناسبات اخوانالمسلمین و محور مقاومت
https://rizy.ir/bSG
🔹دین و سیاست در اندیشه راشدالغنوشی
https://rizy.ir/9myiI
🔹پژوهشی پیرامون جوانان جداشده از اخوانالمسلمین؛ چه چیزی جوانان را از اخوان رانده است؟
https://rizy.ir/Ijgz
🔹نگاهی به فراز و فرود اخوان المسلمین در تاجیکستان
https://rizy.ir/0Md
🔹حکومت از منظر متفکرین اخوانالمسلمین؛ اخوانیها به اندیشه سیاسی حسن البنا پایبند نیستند!
https://rizy.ir/CMR
🔹نگاهی به رابطه قطر و اخوانالمسلمین؛ چرا قطر از اخوان حمایت میکند؟
https://rizy.ir/oSD
🔹اخوانالمسلمین نزدیکترین جریان تشکیلاتی به ایران؛ عطش نخبگان مصری برای تبادلات علمی با ایران
https://rizy.ir/JB4Co
🔹نگاهی به زندگانی و اندیشه عصام العطار؛ پرچمداری اعتدال در دل اخوان سوری
https://rizy.ir/A3WU
🔹مستند: جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین، از رفیق گرمابه و گلستان تا دشمنی خونین
https://rizy.ir/BdCmc
🔹نسل دهه 90 «اخوانالمسلمین» چگونه پرورش یافت؟/شخصی عادی نباش…
https://rizy.ir/eK4
🔹نقد و بررسی اندیشه های یوسف قرضاوی
https://rizy.ir/aoI
🔹فعالیتهای اخوان المسلمین در کشورهای غربی/تعدیل برای جذب مسلمانان
https://rizy.ir/WA9Q
🔹قرضاوی؛ متجدد یا سلفی؟/ مروری بر مواضع فکری و سیاسی شیخ اخوانی
https://rizy.ir/mL7
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 شهرک صدر بغداد از بدو شکلگیری تاکنون؛ داستان حاشیهنشیان همواره مغضوب!
🔺 طی مدت زمان گذشته برخی از امور در شهرک صدر دستخوش تغییر شده است. ازجمله مهمترین این تغییرات ایستادن جوانان شهر صدر و جوانان دیگر مناطق در یک صف واحد در برابر موج اقدامات سرکوبگرایانه بوده است. به هر حال، واقعیت آن است که سطح پایین و نازلِ خدمات عمومی در شهر صدر و نیز اهمالکاری در رسیدگی به امور این شهر موجب شده است تا در این شهر یک فضای عمومی از مخالفت با تمامی احزابِ شرکتکننده در قدرت شکل گیرد. هیچیک از طرفهای سیاسی در عراق نمیتواند ادعا کند که در کوچهپسکوچههای تنگ و باریک شهر صدر دارای طرفداران و هوادارانی بیش از رقبایش است. اینجا سهم تمامی جریانهای سیاسی نزد مردم، مخالفت است و ناسزا...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/UrD
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ بازخوانی اندیشه محمد الطالبی
🔺 وی معتقد است که اسلام، ما را از خطابی محدود بیرون آورده و به حوزه خطاب به انسان از آن حیث که انسان است وارد نموده است. از همین روست که الطالبی میگوید من خود را نیازمند فهم انسان و گزینههای مختلفی که او پیش رو دارد میدانم. وی عنوان میکند که تاریخ در فهم انسان به من کمک میکند. و مراد از تاریخ هم صرفاً تاریخ اسلام نیست. بلکه صفحات تاریخ بشری من را به فهم بهتر «حال» کمک میکند. تاریخ گذشته این امکان را به من میدهد تا خود را در سطح عصر جدید قرار دهم. و این از ثمرات گفتمان قرآنی است که مرا به درک بشر دعوت میکند. او در تعبیری عنوان میکند که وقتی نصوص مقدس یا تاریخ تمدن و فرهنگ خود را میخوانم، هیچگاه فراموش نمیکنم که رسالت این تمدن فرهنگ و دین در سطح جهانی است. با این رویکرد است که الطالبی به سمت فهم از دین میرود...
🖇 متن کامل:
https://rizy.ir/XVGHf
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯جایگاه تعالیم اسلامی در نظامهای آموزشی کشورهای اسلامی؛ چالش بیانتهای سنت و مدرنیته
✂️برشهایی از متن:
🔺آموزش در لبنان پس از دستیابی این کشور به استقلال در اختیار فرقهها و طوایف قرار گرفت. بیش از دو سومِ کسانی که در لبنان تحت آموزش قرار گرفتهاند یعنی چیزی حدود 70 درصد آنها، همچنان در مدارس و دانشگاههای خصوصی که اغلبشان تحت نظر طوایف و مذاهب مختلف هستند، تحصیل میکنند.
🔺جمعیت اخوانالمسلمین به همراه جریان السروریه که بعدها از از این جمعیت جدا شد، با تشکیل یک قدرتِ سمبلیک بر عرصه آموزشی و تربیتی در عربستان سیطره یافتند. در سایه فقدان یک گفتمان سیاسی ریشهدار در عربستان سعودی، اخوانالمسلمین و السروریه بر بخشهای مختلف جامعه نفوذ پیدا کردند.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/Mj5C
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 احمد دیدات، پیشگام مبلغان جدید اسلام
🔹پدیده نومبلغانی که روحانی نیستند ولی بعضا بسیار بیشتر از روحانیون توانسته اند مخاطب جذب کنند و حتی باعث گرویدن بسیاری از غیرمسلمانان به دین مبین اسلام شدند، ازجمله پدیده های قابل مطالعه در تغییرات اجتماعی جوامع مسلمان در سالهای اخیر است.
🔹احمد دیدات یکی از پیشگامان این نوع از دعوتگری اسلامی و شاید مهمترین آنها باشد. کسی که تعداد زیادی از غیرمسلمانان را به سمت اسلام کشاند و استاد نومبلغان معروف و موفق دیگری چون ذاکر نایک بود.
🔹در این ویدئو با فعالیت های احمد دیدات آشنا خواهیم شد.
#تبلیغ_بین_الملل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
❇️ بررسی تغییر و تحولات طالبان؛ امروز در طالبان والی شیعه هم داریم! ✂️برشهایی از متن: 🔹طالبان به ا
💎 نقدی بر مصاحبه تغییر و تحولات طالبان؛ خلافکاران را به اسم شیعه جا نزنید!
علیرضا صالحی
🔹 اولا مولوی مهدی اصلا در سیستم امارت اسلامی طالبان والی سرپل نیست، بلکه مسئول یکی از بخشهای کوچک ولایت سرپل است. دوما که ایشان اصلا مولوی نیست و تحصیلات حوزوی ندارد. علم دین نخوانده است که الان مولوی خطاب شود. ایشان اساسا شخصی بوده که بواسطه خلافکاریهایش در زندانهای افغانستان بسر برده است و از قضا چندسالی در زندانهای کابل با سران طالبان حشر و نشر داشته است و پس از زندان تغییر رویکرد داده است. جرمش هم ظاهرا کودکربایی بوده است. بعد از زندان به منطقه میرود و سر و صدایی به پا میکند. در منطقه وقتی با مخالفتهای دولتی و مردمی مواجه شد، با طالبان منطقه همپیمان شد. پسوند مجاهد ایشان هم بیاساس است، چرا که یک روز هم جهاد نکرده است...
🖇 متن کامل:
https://rizy.ir/49X0b
#طالبان
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ جریانشناسی مذهبی کردها؛ اینجا قومیت و مذهب تلفیق میشود
✂️برشهایی از متن:
🔹قدرت و نفوذ اسلام در کردستان به صورت تدریجی افزایش پیدا کرد و درست به همین دلیل است که ما نوعی انسجام و هماهنگی میان مذهب شافعی طریقتهای صوفیه و مدارس دینی مختلف از یک سوی و اسلام و فرهنگ کُردیِ ریشهدار از سوی دیگر، میبینیم.
🔹پدیدهای در داخل اقلیتهای دینی در جامعه کُردی درحال ریشهدواندن است که نمیتوان علویهای کُرد را از آن مستثنی دانست. آن پدیده چیزی نیست جز قومیسازی مذهب و یا دین.این بدان معناست که پیروان یک دین تلاش میکنند ضمن متمایز شماردن خود از دیگر ادیان و مذاهب، با بکارگیری توجیهات عقیدتی وتاریخی، قومیتِ مختصِ به خود را تشکیل دهند. ازهمین روی، میبینیم برخی گروههای علوی نظیر ایزدیها و هورامیها صراحتا میگویند که علویه یک قومیتِ کاملا مستقل جدایِ از کُردهاست. آنها میگویند علویه نه کُردی است نه ترکیهای و نه عربی.
🔹روزی دیدم آنها نشستند و درحال گریستن هستند و با خود میگویند: برای خواهران و برادران خود متأسفیم؛ آنها با نماز خواندشان به جهنم خواهند رفت و خودشان را از بهشت محروم میسازند. همچنین در روستای ما زنی زندگی میکند که یک روز زمانی که صدای قرآن به گوشش رسید ومتوجه نشد که این صدا متعلق به قرآن است، گفت: چرا این صدای عربی را قطع نمیکنید. او قرآن را نشناخت، زیرا اساسا قرآن در خانههای آنها نیست.حتی در برهههای از زمان، قرائت اذان در مناطق خورشیدپرستان ممنوع بود.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/DrRVL
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی گذرا به تاریخ ازبکستان، موطن علما گرفتار اسلامستیزی شوروی و اختناق پسااستقلال!
#آسیای_مرکزی
#ازبکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بررسی کارنامه قرآنپژوهی محمد ارکون
🔹محمد ارکون (Mohammed Arkoun)) از بزرگترین اندیشمندان معاصر جهان اسلام است که آثار او تاثیرات بسیاری در فضای اندیشه جهان عرب داشته است.
🔹در این ویدئو که توسط برنامه تلویزیونی سوره تولید شده است با مبانی فکری ارکون و رویکردهای نظری او در مطالعه و برداشت از قرآن آشنا خواهیم شد.
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 ایران، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق)
هادی معصومی زارع
📌 جمهوری اسلامی در سیستمهای سیاسی موجود به دلیل ضعفی که دارد و به دلیل قوت طرفهای مقابل، نمیتواند بازیساز جامعی باشد. نهایتاً میتواند بازیبه هم زن خوبی باشد. بازیساز کسی است که یا رکن ساختار است یا تابع ساختار است. رکن مثل آمریکا، تابعِ ساختار مثل امارات یا تا اندازه ای سعودی؛ اینها میتوانند بازیسازی کنند. شما نمیتوانید بازیساز باشید مگر این که بازی شما برهمزدن نظم موجود باشد؛ همان بازی ضدسیستمیتان، همان جایگاه طبیعیتان. و اتفاقاً تنها جایی که شما در منطقه موفق بودید، ناظر به همین بازیهای ضدسیستمی شما باشد...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/41O3
#عراق
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ مستند «ادوارد سعید»
🔹ادوارد سعید نه تنها یکی از بزرگترین متفکران معاصر جهان عرب که ازجمله نام آشناترین اندیشمندان معاصر عالَم است. یک مسیحی فلسطینی که پروژه فکریاش نسبت وثیقی با تجربهزیسته او و آرمانهای متعالیاش، مشخصا در مسئله فلسطین، داشت.
🔹شبکه الجزیره در مستندی به زندگی و اندیشه ادوارد سعید پرداخته است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
📌 این مستند را از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://rizy.ir/qtC
#اندیشه_در_جهان_عرب
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 چالشهای مسلمانان اروپا؛ نسل دوم مسلمانان اروپا درپی سازگاری دین و مدرنیته
🔺 از دهه 90 قرن گذشته فرانسه نوعی چالش هویتی را به خود دید و آن، این بود که «چه کسی شهروند فرانسوی است»؟ بررسی این چالش به رسانههای مختلف، مناظرات اندیشهای و کتابهای گوناگون کشیده شد و علت آن هم چالشهایی بود که «پرونده مهاجران» به فرانسه تحمیل کرد. پای این چالش و نگرانی حتی به ادبیات فرانسه نیز باز شد؛ جایی که رماننویس مشهور فرانسوی یعنی «میشل ولبک» در سال 2015 میلادی رمانی را تحت عنوان «تسلیم» (Soumission) به رشته تحریر درآورد و در آن از چالش هویتی و نگرانیها نسبت به پرونده مهاجران سخن گفت. او تلاش کرد تا از این طریق نوعی نگرانی را در ضمیر ناخودآگاه جمعیِ شهروندان فرانسوی ایجاد کند. او حتی پا را فراتر نهاد و در رمان خود با اشاره به وضعیت مهاجرت مسلمانان به فرانسه، با لحنی ادبی پیشبینی کرد که در سال 2022 میلادی یک مسلمان به ریاستجمهوری در فرانسه خواهد رسید...
🖇 متن کامل:
https://rizy.ir/B4xH1
#مسلمانان_غرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶نگاهی به صهیونیسمپژوهی گابریل پیتربرگ، نقادی صهیونیسم توسط تاریخنگار یهودی
مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹او در حوزه الهیات و کتاب مقدس یهودی به زیرکی با مطالعه تطبیقی میان برخی تفاسیر و خوانش های غیرصهیونیستی و صهیونیستی از متن مقدس نشان میدهد که جریان صهیونیسم چطور از توان بالقوه دین و الهیات و خصوصا تاویل پذیری کتاب مقدس به نفع اندیشه های سیاسی خود بهره برداری کرده است.
🔹او در بخش های مختلفی از کتاب خود با گوشه چشمی به جوامعی همچون آمریکا، آفریقای جنوبی، الجزایر، برزیل و استرالیا که در طول تاریخ حجم قابل توجهی از مهاجران اروپایی را به قیمت نابودی بومیان در خود پذیرفته اند به تفاوت های اقدامات یهودیان مهاجر در فلسطین با مهاجران سرزمین های دیگر توجه کرده و به ریشه شناسی ایدئولوژیک این اقدامات میپردازد.
🔹او ضمن بررسی نظریات لازار نشان میدهد که او و گروهی دیگر از روشنفکران یهودی که متاثر از فضای آنارشیستی اروپایی بوده اند چطور به موجودیت یک ملت در فلسطین توجه کرده و با توجه به همین امر واقع نیز از اندیشه ایجاد یک ملت جدید در فلسطین خودداری کرده اند. در این میان تاثیرات فضای فکری آلمان و تفاوت های آن با محیط روشنفکری فرانسه و تاثیری که این دوگانگی بر اندیشه روشنفکران یهودی داشته اند از نکات جذاب این فصل است.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/mZt
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بررسی سلفیهای افغانستان؛ ریشه در خلیج و پاکستان شاخه در شرق افغانستان
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔺تمامی حکومتهای رایج امروزی در کشورهای اسلامی را نامشروع میدانند، چرا که سلطنتی، دیکتاتوری و یا بر اساس انتخابات مردمی هستند. طالبان را نیز قبول ندارند چرا که حکومت آن را مخلوطی از احکام اسلامی، سنتهای قبیلهای و فقه حنفی میدانند.
🔺تمرکز آنان در ولایتهای شرقی کنر، نورستان، ننگرهار و بخشهایی از بدخشان است. این مناطق بواسطه عدم کنترل تمام و مسلط دولت و طالبان مناطق طمعبرانگیزی برای گروههای سلفی جهت برپایی حکومتهای مدنظرشان است. از این رو سلفیها فعالیتهای شبهدولتی زیادی در این مناطق دارند. گرفتن مالیات، ساخت مدارس مختلف برای هزاران دانش آموز، تمویل برنامه های اجتماعی حمایتی از ایتام و بیوهزنان، برپایی دادگاههای محلی بر اساس شریعت اسلامی و فراهم آوردن حمایتهای لازم جهت تجارتهای شخصی از این موارد است.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/zpsY
#افغانستان
#سلفیت
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 عبدالکریم قاسم، موسس جمهوریت و پدر فقرای عراق
🔹عبدالکریم قاسم نه تنها به خاطر از بین بردن نظام پادشاهی عراق که به دلیل رویکردهای چپ و مستضعفنوازش، هنوز که هنوز است میان بخش زیادی از مردمان عراق، خاصه شیعیان، دارای محبوبیت است. و این در حالی است که حدود 57 سال از کنار رفتن او از قدرت میگذرد.
🔹در این ویدئو با شخصیت و کارنامه سیاسی عبدالکریم قاسم آشنا میشویم.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba