📌 نگاهی به زندگی و پروژه فکری اسماعیل الفاروقی؛ یک عمر در پی اسلامیسازی معرفت
✂️برشهایی از متن:
📍او تأکید کرد که درهای فرهنگ و تمدن اسلامی به روی میراث و دستاوردهای علمی بشریت باز است اما شکل، طبیعت و ماهیت پذیرش این میراث و دستاوردها توسط فرهنگ و تمدن اسلامی را مشخص میکند و میگوید که چنین چیزی باید مبتنی بر علم و شناخت کامل از تمامی ابعاد و جوانب آن، باشد. او همچنین خواستار آن شد تا پژوهشها و تحقیقات گستردهای پیرامون الگوی معرفت غربی صورت پذیرد تا از رهگذر آنها بتوان ادعاهای غرب را ـ که با قدرت در راستای ترویج آنها تلاش میکند ـ رد کرد. ازجمله این ادعاها، جهانی بودنِ غرب، مرکزیت آن در جهان هستی، بیطرفی و واقعگرایانه بودن علوم غربی و… است.
📍مؤسسان این نهاد به این نتیجه رسیدند که بحرانی که امت اسلامی و عربی با آن دستوپنجه نرم میکنند در واقع بحران اندیشهای است و تمامی بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشأتگرفته از این بحران فکری و اندیشهای به عنوان بحران مادر، هستند. «مؤسسه جهانی اندیشه اسلامی» نقدهای واقعگرایانهای را نسبت به معرفت غربی مطرح و استراتژیای را تحت عنوان «اسلامیسازی معرفت» ارائه کرد. «الفاروقی» بر این باور بود که ارزیابی معرفتی با بازنگری در سیستم آموزشی حاصل میشود. ازهمینروی، وی خواستار بازنگری و بازسازی سیستم آموزشی رایج شد، به گونهای که این سیستم بتواند بر دوگانگی موجود در نظام آموزشی که آن را به دو بخش اسلامی و سکولار تقسیم میکند، فائق آید و بر سیستمی واحد تکیه کند که جایگزین آن دو شود؛ سیستمی که هم علوم نوین و هم علوم دینی را دربر میگیرد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/653704
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به نقشآفرینی سیاسی – اجتماعی تصوف در سنگال؛ نقش سیاسی تصوف پررنگتر شده
✂️برشهایی از متن:
📍در مناطق روستایی و حومهای نیز مردم ترجیح میدهند برای حل و فصل منازعات اجتماعی خود به دادگاههایی که تحت نظر شیوخ طریقتهاست مراجعه نمایند. بر اساس آنچه که گفته شد، شیوخ طریقتها نقش میانجی را در عرصه اجتماعی ایفاء میکنند. به عنوان نمونه، اگر اختلافی میان کارگران و کارمندان با کارفرمایان آنها ایجاد شود، این شیوخ هستند که به عنوان میانجی برای پایان دادن به اختلافات تلاش میکنند.
📍خلفاء هزاران هکتار زمین کشاورزی در اختیار دارند و بیشترین تولیدات نیز متعلق به آنهاست. افزون بر این، برخی از اتباع و پیروان طریقتهای صوفیه ممکن است به صورت دسته جمعی به کار بر سَر اراضی شیخِ طریقت بپردازند. علت این مسأله هم آن است که آنها خدمت به شیخِ طریقت ـ به هر نحوی ـ را جزئی از وظایف و مسئولیتهای خود میدانند.
📍سران نظام سیاسی سنتی نیز به این واقعیت پی بُرده و آن را پذیرفتهاند. از همین روی، شخصیتهای سیاسی تلاش میکنند از طریق ائتلافبندی با سران طریقتها اهداف سیاسی خود را محقق سازند. واقعیت آن است که نقش سیاسی طریقتها در ابتداء محدود بود اما اما رفته رفته این نقش به یکی از مهمترین نقشهای طریقتها تبدیل شد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/667225
#تصوف
#آفریقا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵 بیمیلی آذربایجان به نقشآفرینی ایران در قرهباغ، کشاندن جنگ به مرزهای ایران مشکوک است
مصاحبه با مهدی نعلبندی، کارشناس مسائل آذربایجان
✂️برشهایی از متن:
🔹ما در این جنگ حمایت خود را از بازگشت قرهباغ به آذربایجان اعلام کردهایم اما سعی هم نکردهایم در این جنگ دخالت مستقیم داشته باشیم. ادامه این امر منوط به رفتار طرفین بحث است. یعنی منوط به این است که جمهوری آذربایجان، ایران را برای حضور در مراحلی از بحران دعوت کند. این تمایل دیده نمی شود و تمایلی که در رفتارها بروز می کند این است که ایران به هیچ نحو در این روند ورود نداشته باشد. به هر حال آقای اردوغان و آقای علی اف تمایل دارند ایران صرفا ناظر رویدادها باشد.
🔹تشییع جنازه شهدای جنگ قره باغ با شعارهایی مانند لبیک یا حسین و نوحههای حسینی همراه بود که این نشانگر هویت دینی جامعه آذربایجان است. در اربعین سال گذشته 45 هزار نفر از آذربایجان در راهپیمایی اربعین شرکت کرده بودند. امسال با توجه به اینکه مراسم ماه محرم برگزار نشد هر یک از این تشییع جنازهها عملا به یک مراسم حسینی تبدیل شد. هویت دینی جامعه جمهوری آذربایجان در دیدارهای مختلف آقای علی اف با رهبر معظم انقلاب بارها تذکر داده شده و بر آن تاکید شده است.
🔹آزادسازی ها اغلب در مناطق هم مرز با ایران اتفاق افتاده و این نشان میدهد که احتمالا برای سالهای آینده برنامهریزیهایی صورت گرفته است و ما باید نسبت به این مساله هوشیار باشیم. ما تمایل داریم در صورت آزادی، کلّ قرهباغ آزاد شود. ما باید نسبت به تغییر ژئوپلتیک منطقه حساس باشیم. باید منتظر بود و دید رفتار حاکمان چه چیزی را رقم خواهد زد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/146740
#آذربایجان
#قره_باغ
@shouba
🎯چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟
حسین کمیلی
✂️برشهایی از متن:
📮اصلا کار اصلی رهبران انقلاب همین تغییر ضرایب و وزن مقولات بر اساس یک فهم عمیق از مبانی اسلامی بوده است. خیلی از متدینین، در دوران مبارزه، سراغ حضرت امام(ره) می رفتند که چه نشسته اید! بهائیت دارد تبلیغ می کند. امام می فرمودند خبر دارم اما اولویت نیست! نمی فرمودند عقاید جوانان اهمیت ندارد؛ می فرمودند این مبارزه اولویت ندارد چون ما می خواهیم ساختار را به نحوی تغییر دهیم که همه متغیرها در اختیار دین قرار بگیرد. راستی آیا حیاتی که انقلاب اسلامی برای اسلام و عزتی که برای شیعه در جهان ایجاد کرد، ناشی از کرسی های اشکال پراکنی و طعنه نسبت به اهل سنت بود یا یک اقدام عینی و گسترده برای اداره زندگی بشر؟!
📮اصلا سراغ تفاوت تعاریف درباره وحدت و این دعواها نرویم؛ یک شاخص شفاف این است که ببینیم آیا اگر کسی، مدتی با مطالب ایشان همراهی کند، دغدغه اولش چه می شود!؟ کافی است چند دوره سخنرانی های ایشان را گوش کنید و سری به سایت ایشان بزنید؛ آیا دغدغه تحقق تمدن اسلامی از آن در میآید!؟ مگر رهبری در بیانیه گام دوم نفرمودند دوگانه انقلاب ما، دوگانه اسلام- استکبار است؟ آیا دوگانه جناب کاشانی همین است؟ ایشان حتی قصه توهین فرانسه به پیامبر را هم، ذیل سقیفه خوانش می کنند؟! آیا این مساله عجیب نیست!؟
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/068133
#وحدت_اسلامی
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بازخورد عادی سازی روابط سودان و اسرائیل در جهان اسلام
@shouba
🎯به بهانه خشم مسلمانان نسبت به مکرون؛ آیا حکم «سابّ النبی» بازدارنده است؟
✂️برشهایی از متن:
📍وقتی به مناط حکم نگاه میکنیم، در دورانی که قبایل وجود داشته، بازدارندگی آنطور اتفاق میافتاده است ولی دلیل نمیشود آن ملاک و آن هدف در دورانی کاملا متفاوت نیز با همان روش اتفاق بیافتد. ما باید دنبال روشی باشیم که آن غرض حکم را برایمان حاصل میکند، یعنی بازدارندگی را و باید ببینیم که آن بازدارندگی چطور حاصل میشود که این توهین به مقدسات ما اتفاق نیافتد. اما در دوران کنونی اتفاقا این روش قتل سابّ النبی «ص» بر عکس عمل میکند و احتمالا شما فیلم تشییع معلم فرانسوی را دیدهاید و شوکی که به دنبال آن به جامعه مسلمانان فرانسه وارد شد و مسلمانها در وضعیت بدی قرار گرفتند.
📍نوع ورود مسلمانها به قضیه هم نباید همواره مبتنی بر اقدام دولتها و حکومتها باشد. در همین تحریم کالاها هم خود ملتها میتوانند ورود جدی داشته باشند و اتفاقا تنها چیزی که واکنش جدی فرانسویها و وزارت خارجه آنها را به دنبال داشت همین بحث تحریمها بود.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/549275
#مسلمانان_غرب
@shouba
🎯پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟
علیرضا کمیلی
✂️برشهایی از متن:
🔺امروز اما حال این پروژه چندان خوب نیست! دلیل عمده، تفصیل پیدا نکردن مبانی تقریبی انقلاب اسلامی و تربیت نشدن نسل هایی مبتنی بر این مبانی است. باورمندان صادق این موضوع در میان شیعه و سنی اندک اند. نگرش اسلام تمدنی که هدفش تقویت اسلام عقلانی و معتدل، ابزارش تشکیل حکومت و تقویت امت اسلامی، دغدغه اش امروز و فردا و دیگری اش تمدن مدرن، بوده و هست نتوانسته بر اکثریت حاکم در بدنه مذهبی و صاحب اسلام سنتی که هدفش، توسعه تشیع، ابزارش مناظرات و نقدهای کلامی، دغدغه اش دیروز و دیگری اش اهل سنت اند غلبه فکری بنماید و چه بسیار از مذهبی ها که بیعت شان با انقلاب سیاسی است و در ذیل تفکر اسلام سنتی تنفس می کنند!
🔺در این شرایط سخت، نمی دانم چرا انتصاب های مرتبط با تقریب، به سمت نگاههای شکلی رفته و عمق مساله به خوبی درک نشده است. طبعا کسانی که متولی انتصابات مربوطه هستند هم نوعا پاسخگو نبوده اند و نیستند ولی جای این سوال باقیست که آیا در شرایط سخت کنونی، نیاز به رویکردهای عمیق تر و شجاعانه تر به مساله تقریب نداشته ایم؟ آیا اینان از نتیجه دادن این پروژه ناامید شده اند و بنا دارند مساله را تقلیل بدهند؟! کاش فرصتی می شد و دوره مدیریت آیت الله مرحوم تسخیری و آیت الله اراکی به خوبی نقد می شد تا کاستی های جدی آنان برای نخبگان و جامعه ملموس تر می گردید و اقلا در تیم های جدید بعنوان دستورالعملی برای رفع مشکلات قبل، لحاظ می شد! یعنی مثلا اگر مشکل گذشتگان به کارگیری نیروهای غیرمتخصص بوده، امروز نیز گاها شاهد تداوم این مساله هستیم!
🔺تقریب نیازمند کارهای علمی جدی در کف حوزه است. نمی توان استناد به برخی گزاره های تاریخی یا نظرات امامین انقلاب را برای حمایت علمی از مبانی تقریب کافی دانست. اینکه بعد از سالها هنوز تفاصیل متعددی در حوزه تقریب مبهم اند و حتی در سیمای کشور معلوم نیست که سخنرانان مذهبی چه نکاتی را نباید بگویند، ناشی از همین عدم تفصیل آن اجمال است!
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/560103
#وحدت_اسلامی
@shouba
🎯بررسی دلایل عدم موفقیت پروژه تقریب مذاهب؛ با اخلاق مبارزه وحدت شکل نمیگیرد!
گفتگو با مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام
✂️برشهایی از متن:
🔺مسئله وحدت به کلی در جنبش های اسلامی در دوران معاصر صورت بندی دقیقی از آن نشده، پرابلماتیک نشده و آن انباشت تاریخی فضای تخاصم و تکفیر و نفرتی که بین فرق مسلمانان بوده اصلا فهم نشده که چرا به وجود آمده که حالا بخواهد برطرف شود یا اصلا از بازتولیدش جلوگیری شود.
🔺مسیر مبارزه خلق و خویی که ایجاد می کند یک خلق و خوی حماسی است در صورتی که ما اگر بخواهیم در فضای وحدت به معنای حداکثری آن، بنشینیم و کار ایجابی کنیم، اصلا فضا خطابی و حماسی نیست بلکه فضای مبتنی بر همدلی و آرامش است. شخصیت هایی مثل آقای بروجردی و الازهر عموما مبارز به آن معنای کلاسی که ما می گوییم نبودند. این کار یک اخلاقی را می طلبد. آن کار هم یک اخلاق دیگری را می طلبد.
🔺اهل سنت وقتی خلافت را در قرن بیستم هم از دست دادند شوک روانی خیلی سنگینی به آنها وارد شد. حداقل از حیث روانی یک نماد هویتی بود. تا آن موقع که شیعیان نمو و رشدی پیدا نکردند در قرن بیستم که بخواهند جا پای خلافت اسلامی بگذارند. ولی بعد از انقلاب این قابل پیش بینی بود که اگر این واقعیت روانی و رفتاری تاریخی را نفهمیم و اگر طوری رفتار کنیم که اهل سنت احساس کنند که حالا دیگر بخواهند طفیلی وجود ما شوند کاملا دست به مقاومت روانی می زنند. این مسئله ای بوده که ما باید خودآگاه می بودیم کمااینکه بعدها دیدیم که این رفلکس روانی خیلی جاها سر باز کرد
🔺اشتباهی که کردیم این بود که ما خیلی عجول بودیم. اتفاقاتی که شاید جنبه دو سه قرنی دارد رقم خوردنش، می خواستیم در دو سه دهه رقم بزنیم، مکانیکال می خواستیم وحدت را به ثمر برسانیم در صورتی که اینها اصلا اینطور نبوده و باید در فرایند تدریجی اجتماعی و خودش مسیر خودش را پیدا می کرده و جلو می رفته.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/284677
#وحدت_اسلامی
@shouba
🎬 باید مقابل روند فرقهای شدن تشیع ایستاد؛ فرقهگرایی در راستای مناسبات سرمایهداری است
🔹با اینکه وجه بسیار مهمی از وحدت اسلامی وجه اجتماعی آن است، ادبیات علوم اجتماعی در این مساله در کشور ما بسیار ضعیف است. متاسفانه جامعه شناسان کمی هستند که مسئله مناسبات شیعه و سنی را مورد واکاوی قرار داده و برای گسترش وحدت اسلامی چاره اندیشی کنند.
🔹سید حسین شهرستانی از معدود جامعه شناسانی است که در این حوزه وارد شده است. به همین دلیل تلویزیون اینترنتی وحدت به سراغ ایشان رفته تا راهکارهای تعمیق وحدت اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.
🔹فیلم کامل این مصاحبه تصویری را میتوانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/267345
#وحدت_اسلامی
@shouba
🎯الگوی پایدار برای احیای حرکت تقریب مذاهب کدام است؟
بهمن دهستانی
📌بررسی نقاط عطف تاریخی حرکت تقریب مذاهب به مثابه حلقه های پیوند این جریان اثبات می نماید اوج شکوفایی آن در دوره اوج ارتباطات و گفتگوهای علمی است. امسال 60 امین سال صدور فتوای جواز تعبد به مذهب جعفری توسط شیخ الأزهر است که تبدیل به سرمایه ای در روابط بین مذاهب شده است اما باید به روشنی دانست گفتمان کشف و استنباط مشترکات در عین آنکه دستاوردهای گرانقیمتی مانند موسوعات احادیث مشترکه و امثالهم به کتابخانه جهان اسلام تقدیم کرده است اما نیازمند جهش به گفتمان گفتگوهای انتقادی است که در تمدن اسلامی خود سنتی دیرینه است که بعضا با نام مناظرات شناخته می شود. مجاهدت های علامه سیدشرف الدین عاملی نمونه ممتاز و اعلایی از امکان و کارآمدی بکارگیری روابط و گفتگوهای علمی-انتقادی آن هم بطور مستقل و فارغ از مجامع و سیاست های رسمی است. این رهیافت مدل متواضعانه ای در میان انواع راهبردهای آزموده شده در تقریب مذاهب است که در تمامی مقاطع و نقاط عطف مذکور و فواصل زمانی میان آنها به اشکال گوناگون تکرار شده است و تجارب ارزنده ای را رقم زده است و می تواند در دشوارترین شرایط سیاسی و بین المللی و حتی بدون حمایت های کشورهای اسلامی به اجرا درآید....
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/908185
#وحدت_اسلامی
@shouba
🔶پرونده: «وحدت اسلامی»
🔹بررسی دلایل عدم موفقیت پروژه تقریب مذاهب؛ با اخلاق مبارزه وحدت شکل نمیگیرد!
مجتبی احمدی
https://b2n.ir/284677
🔹تقریب مذاهب، نگاهی به فرازوفرودهای یک پروژه شکستخورده
حامد رضایی
https://b2n.ir/171387
🔹پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟
علیرضا کمیلی
https://b2n.ir/560103
🔹باید مقابل روند فرقهای شدن تشیع ایستاد؛ فرقهگرایی در راستای مناسبات سرمایهداری است
سید حسین شهرستانی
https://b2n.ir/267345
🔹انقلاب و وحدت اسلامی
محمد قطرانی
https://b2n.ir/067461
🔹انقلاب «خمینی»؛ فرامذهبی، بدون مرز
مهدی محمدآبادی
https://b2n.ir/124063
🔹چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟
حسین کمیلی
https://b2n.ir/068133
🔹الگوی پایدار برای احیای حرکت تقریب مذاهب کدام است؟
بهمن دهستانی
https://b2n.ir/908185
🔹مساله وحدت و دوراهی نهضت و تاریخ!
محمد قطرانی
https://b2n.ir/129912
🔹«تقریب مذاهب» علیه «وحدت اسلامی»
حامد رضایی
https://b2n.ir/605386
#وحدت_اسلامی
@shouba
May 11
🎯فقه سیاسی اهلسنت از زبان الریسونی؛ صرف فقاهت برای حکومتداری کافی نیست
✂️برشهایی از متن:
📮سوال شما اینست که چگونه تکفیر کنیم و چه وقت تکفیر کنیم وشروط تکفیر چه است. نخیر! اصلا تکفیر یک حکم شرعی نیست، که ما به آن مکلف باشیم. تکفیر یک حکم شرعی نیست. این نادرست است. انسان باید به نفس خود مشغول باشد. و هر شخص بگوید و بر زبان بیاورد که من مسلمان هستم، پس او مسلمان است.
📮در قرآن می خوانیم که برخی از علما را، نه همه آنها را، علمای ربانی وصف نموده است. و علمای ربانی آنهاییاند که مشکلات دینی و دنیوی مردم را حل میکنند. این تعریف علمای ربانی است که در همهی تفاسیر می توانید بدست آورید. چگونه می توانیم عالم ربانی را از عالم غیرربانی فرق بگذاریم؟ عالم ربانی میآموزاند و تدریس میکند و یاد میدهد، در دانشگاه خود یا در مسجد خود و پس از آن به خانهاش میرود. اما عالم ربانی علاوه بر علم و تدریس، با مردم می نشیند، و از مشکلات شان آگاه میشود. وآنگونه که طبری در بارهیشان میگوید: هر آنکه در کنار علم دینی از آگاهی سیاسی هم برخوردار باشد. در بارهی سیاست و جامعه و اقتصاد و بازار آگاهی داشته باشد. این است عالم ربانی.
📮قیام مسلحانه بر ضد هر حاکم مسلمان، و هر دولت که منکر اسلام نیست و از آن روگردان نیست، به شکل نهایی و قطعی ممکن نیست. اما راه و روشهای مبارزهی مسالمتآمیز باقی می ماند، واین همان است که من در بارهاش نوشتهام. دروازه تظاهرات باز است، نقد و اعتراض هم باز است. در مبارزه مسالمتآمیز شاید بدترین احتمال، انقلاب مردمی باشد. چون انقلاب مردمی در حقیقت از آرمانهای مردم نمایندگی میکند. وحاکم هرکسی باشد، باید به ارادهی مردم تمکین کند و تسلیم گردد. چون تو به نام مردم حکومت میکنی، و وقتی مردم به تو میگویند، برو بیرون، پس باید بیرون بروی. اگر مردم به شکل قاطع و شامل همه گفتند که باید بیرون بروی، و حاکم نرفت پس آن حاکم به یک غاصب حکومت تبدیل می گردد و مشروعیت خود را از دست می دهد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/255557
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯مروری بر بحران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ نه زبانی برای گفتن، نه گوشی برای شنیدن
محمدرضا کوهکن
✂️برشهایی از متن:
🔺مجموع لایک پستهای مرتبط با پیام اخیر رهبر انقلاب در صفحه اینستاگرام، فیسبوک و توییتر رایزنیهای فرهنگی ایران در اروپا تا نیمهشب دهم آبان ماه تنها «46» مورد است. اینستاگرام رایزنی ایران در فرانسه یک پست با 7 لایک دراینباره دارد. حساب توییتر، فیسبوک و یوتیوب آن هم مدتهاست که بهروزرسانی نشده است. حال باید پرسید این نمایندگیها بنا بود پیام رهبر انقلاب را به کدام مخاطب برسانند؟
🔺مجموع تعداد دنبالکنندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات و تمامی نمایندگیهای آن در فیسبوک حداکثر 20 هزار نفر، در توییتر حداکثر 4.3 هزار نفر، در یوتیوب حداکثر هزار نفر و در اینستاگرام حداکثر 17 هزار نفر هستند، حالآنکه برخی از این دنبالکنندگان ایرانی و یا مشترک بین چند حساب بوده و لذا عدد واقعی مخاطبان کمتر از آن است.
🔺وضعیت برخی سایتهای رایزنیهای فرهنگی ازلحاظ به روزرسانی مطالب قابل تأمل است. آخرین مطلب منتشرشده در سایت رایزنی انگلستان مربوط به سال 2011، پاریس 2019، اتریش 2018، استرالیا 2016، زاگرب 2015، امارات 2015 و کازان روسیه 2014 است. جالبتر آنکه سایت رایزنی بنگلادش کماکان بنر احمدینژاد را بهعنوان رئیسجمهور ایران در ستون کنار صفحه خود دارد!
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/961444
@shouba
❇️ اولین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب»
🔹با حضور مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام
📆یکشنبه 18 / 8 / 99 ساعت 20
📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/shouba_ir/
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: داستان سلفیت جهادی
🔹فهم پدیده سلفیت جهادی بدون بررسی تاریخ این جریان، تطورات و دگرگونی ها و اختلافات و تقسیم بندی های درونی آن، فهمی ناقص و کاریکاتوری خواهد بود که متاسفانه اغلب کسانی که در این باره به اظهارنظر می پردازند به این مشکل مبتلا هستند.
🔹مستند زیر که توسط شبکه الجزیره تولید شده است سعی کرده به صورت خلاصه تاریخی از شکل گیری و تطورات و اختلافات درونی سلفی های جهادی را پیش روی مخاطب بگذارد. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/798836
#مستند
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 طنزی سیاه در روایت مساله فلسطین؛ حکایت 18 گاو و تهدید امنیت اسراییل!
آزاده گریوانی
🔹اهالی روستا با خرید 18 گاو و تحریم محصولات لبنی اسراییلی «تووا thuva» از پرداخت مالیات به اسراییلی ها خودداری می کنند.
این فرایند که 40 روز طول می کشد با هجوم سربازان اسراییلی به بیت ساحور و مصادره گاوها به اتهام تهدید علیه امنیت اسراییل به اوج خود می رسد.
🔹نکته طنز ماجرا آنجاست که نیروهای اسراییلی اعلامیه تصاویر گاوهای تحت تعقیب را پخش می کنند و این سوال در ذهن مزرعه دار فلسطینی شکل می گیرد که چگونه ۱۸ گاو می تواند تهدید امنیت ملی اسراییل تلقی گردد؟ «ما شایسته این هستیم که خانه خودمان، وطن خودمان، آزادی خودمان و گاو خودمان را داشته باشیم.»
🔹اقدام فلسطینیان در بایکوت محصولات اسراییلی به مذاق اسراییل خوش نیامده و حتی این اقدام را در سازمان ملل مطرح و آن را عملی غیرانسانی توصیف می کند...
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/260862
#سینمای_جهان_عرب
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯اسرار خودی و رموز بیخودی از منظر اقبال لاهوری؛ اقبال و اندیشه خودآگاهی
محمد سعید معزالدین
📍فلسفه خودی اقبال بدون باور به اختیار، بی معنی و بی ثمر است. زیرا انسان و جامعه انسانی اگر مختار باشد می تواند بیندیشد، بنگرد، انتخاب کند و سرنوشت آینده خویش را ترسیم نماید. در غیر این صورت باید خود را به تندباد حوادث بسپارد و تفرقه و ذلت و تباهی را جبری و مقدّر خویش فرض نماید.
📍خداوند، انسان را مختار و عاشق و کمال خواه آفریده است. انسان نه مجبور مطلق است و نه مختار مطلق. درجه و میزان اختیار او به حدی است که می تواند سعادت دنیا و آخرت را کسب نماید. و هیچ عذری برای فرد و جامعه اسلامی در پیمودن راه فلاح و رستگاری و پیشرفت و عزت و سربلندی و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پذیرفته نیست...
🖇متن کامل:
yun.ir/jhvdke
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯ضرورت جایگزینی اسلام اجتماعی به جای اسلام مبارزه جو برای صدور انقلاب
📌اولین گفتگو از سلسله گفتگوهای «بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب» با حضور مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام برگزار شد.
📌مجتبی احمدی نبود صورت بندی دقیق از مسائل مبتلابه جوامع اسلامی در گفتمان اسلام سیاسی،سیطره نگاه قیم مآبانه در مواجهه با اسلامگرایان به جای رویکرد تبادل فکری و فرهنگی نسبت به آنان ، عدم فهم زمینه های فرهنگی و اجتماعی کشورهای اسلامی و غلبه اسلام مبارزه جو بر اسلام اجتماعی را از مهمترین عوامل عدم موفقیت مطلوب در مساله صدور انقلاب دانسته و درنهایت «بازگشت به گفتمان عشق» را مهمترین راهکار در جهت موفقیت در این مساله میداند.
🖇فیلم کامل این گفتگو را میتوانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/200337
#صدور_انقلاب
@shouba
🔵درباره اسلامِ متجددان؛ پروژهای برای عبور از اسلامِ تاریخی
محمدجواد محمدی مجد
🔹گفتمان نواندیشی دینی از نظر محمد حمزه داعیهی آن را دارد که باید از بند ذهنیت تقلیدی و جزماندیشانه رها شد و آنچه در طول تاریخ قطعی و مسلم انگاشته شده را بازاندیشی و به بوته نقد گذاشت. نواندیشی از منظر وی، بر اساس یک اصل قدیمی بنا نهاده میشود که آن هم تراث یا سنت است. سنتی که عبارت است از مجموعه عقاید نظری ثابت، و حقائق فراتاریخی که تصور گروه یا فرقهای خاص از جهان بوده، به صورت پاسخ آماده به پرسشهای اساسی گوناگون درآمده و نیازمند بازاندیشی و واسازیست. از این رو اسلام نواندیشان به دنبال نفی تراث و در عین حال، پذیرفتن آن از روی رضایت نیست. بلکه اعلام ناتوانی منظومه معرفتی آن در فهم وضعیت مسلمان امروزی و عدم توانایی فراهمآوردن آسایش روحی وی میباشد. از طرفی دیگر این قرائت از دین، تناقضی بین ایمان و آزادی دینی نمییابد کمااینکه بین تجدد و ایمان نیز تعارضی را حس نمیکند....
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/304245
#اندیشه_در_جهان_عرب
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بیاعتنایی به «امر اجتماعی» عامل سقوط حکومت اخوان در مصر
✂️برشهایی از متن:
📮عدم درک اخوانالمسلمین از طبیعت و ماهیت انقلاب ژانویه که 2 بُعد آن یعنی بُعد سیاسی (دموکراتیک) و اجتماعی (عدالت اجتماعی) بر دیگر ابعاد ازجمله بُعد هویتی (دین و شریعت) غالب شد، یکی از علل و عوامل اصلی و اساسی سقوط «محمد مرسی» و پایان یافتن حکمرانی اخوانیها محسوب میشود.
📮گفتمان تبلیغی اخوانالمسلمین فاقد زمینههای اجتماعی بود و میتوان گفت که یکی از آفتهای اصلی و اساسی سیاستهای معارضان در مصر این بوده است که همواره بر مسائل فرهنگی بدون در نظر گرفتن زمینههای اجتماعی، متمرکز شدند.
📮«خلیل العنانی» پژوهشگر مصری بر این باور است که سیاستهای نئولیبرالیستی آنها پس از سال 2011 میلادی را باید در سلسله تلاشهایشان برای جلب نظر غرب جستجو کرد. این پژوهشگر مصری در ادامه میگوید: «اسلامگرایان علیرغم اینکه خود را حامی و حافظ منافع و مصالح فقراء معرفی کردند، اما در آغوش طبقه سرمایهدارانِ بزرگ دوران حکمرانیِ حسنی مبارک قرار گرفتند».
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/554342
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ درباره حزب تحریک لبیک پاکستان؛ مرحله جدیدی از فعالیت سیاسی بریلویها
محمدجواد اصغری
✂️برشهایی از متن:
🔹در مقابله با گسترش ستیزهجویی الهام گرفته از طالبان، دولت و ارتش پاکستان دست به حمایت از گروههایی زدند که معتقد بودند آنها میتوانند با گفتمان مذهبی ستیزه جویانه مقابله کنند. این گامی بود که رئیس جمهور پرویز مشرف در سال 2006 برای ایجاد «شورای ملی ترویج تصوف» جهت «ترویج اسلام صوفیانه در برابر تروریسم» برداشت.
🔹«رضوی» انتقاد شدید از سایر رهبران بریلوی را آغاز کرده است. به ویژه او به «طاهر القادری» به دلیل محکومیت «ممتاز قادری» و معرفی خود به عنوان «میانه رو» حمله کرده است. «رضوی» همچنین به خاطر آنچه عدم «دفاع از عزت پیامبر(ص)» نامیده، به او حمله و او را همانند مبلغان مسیحی توصیف کرده است.
🔹این واقعیت که حزب تحریک لبیک (TLP) تصمیم گرفت با هیچ حزب دیگری متحد نشود، پیام سیاسی خاصی صادر کرد. درحالی که دیگر رهبران و سازمانهای بریلوی از منافع گستردهتر اهل سنت صحبت میکنند و خود را به عنوان رهبران بالقوه جامعهی مسلمانان معرفی میکنند، «رضوی» و حزب تحریک لبیک (TLP) خود را صرفا در اردوگاه بریلوی قرار میدهند و صریحاً گفتمان فرقهای را به کار میبرند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/698291
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 جزوه: آشنایی با شبکه الجزیره و بررسی دلایل موفقیت آن
🔹قله رسانههای محور ترکیه_قطر کماکان شبکۀ خبری-تحلیلی «الجزیره» است. همان رسانهای که در ابتدا، کمتر کسی میتوانست بفهمد در سرش چه میگذرد! الجزیره اسلامگرا است؟ هم هست و هم نیست! ضدآمریکایی است؟ هم هست و هم نیست! هواخواه القاعده و جهادیها است؟ هم هست و هم نیست!
🔹الجزیره، هم بیسابقه ترین مواضع ضدآمریکایی و ضداسرائیلی را میگرفت و هم تابوی حضور عناصر اسرائیلی در شبکههای عربی را میشکست! از طرفی، به حمایت از گروههای جهادی، چون القاعده میپرداخت و از سوی دیگر از سیاستهای آمریکا جانبداری میکرد!
🔹شاید همین تعارضات و تناقضات، الجزیره را جذاب کرده بود. امروز، اما پردهها کنار رفته و به موازات جایابی قطر در نظام بینالملل و توازن قوا در منطقه، نقش الجزیره هم در این پازل، مشخص شده است.
🔹پایگاه اینترنتی شعوبا در جزوهای ضمن بررسی همه جانبه فعالیتهای این رسانه از روز تاسیس تاکنون، دلایل موفقیت این رسانه در صحنه عمومی جهان اسلام را نیز مورد کاوش قرار داده است.
🖇این جزوه را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید:
https://b2n.ir/163914
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba