❇️ پربازدیدترین های شعوبا در پاییز 1399
مروری بر بحران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ نه زبانی برای گفتن، نه گوشی برای شنیدن
چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟
نقدی بر مناقشه حضرات آیات اراکی و حیدری؛ تندی در نقد، محتوای نقد را زایل میکند
نگاهی به جایگاه سریالهای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترکها از ما موفقترند؟!
مستند: حماس در عربستان سعودی
جزوه: آشنایی با شبکه الجزیره و بررسی دلایل موفقیت آن
تجربیات یک مبلغ بینالملل در آفریقا؛ باید در کنار تبلیغ به کارآفرینی روی آورد
گزارش افکارسنجی جهان عرب در سال 2020؛ نگاه اعراب به ایران همچنان منفی است
مستند: محمد مرسی
مستند: طالبان و داعش از درون
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
🎬مستند: بحرین؛ حکومت، معارضه و القاعده 🔹حکومت بحرین برای مقابله با اعتراضات مردمی دست به دامان افر
🔵 جوابیهای از یک هوادار القاعده به مستند الجزیره؛ القاعده ضدشیعه نیست!
سعید حسینی
🔹پس از انتشار مستند شبکه الجزیره که در آن از ارتباط حکومت بحرین با بعضی اعضای القاعده درجهت مقابله با معارضان شیعه حکومت بحرین سخن به میان آمده بود جوابیه ای از طرف یکی از حامیان این گروه به سایت شعوبا ارسال شد و شعوبا نیز بنابر وظیفه اخلاقی خود این جوابیه را منتشر میکند. بدیهی است انتشار این جوابیه به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست.
🖇برای مطالعه این جوابیه اینجا کلیک کنید.
#القاعده
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵نگاهی به تجربه یک سازمان مردمنهاد ایرانی در افغانستان؛ ما افغانستان را نمیشناسیم!
ریحانه قبادی
✂️برشهایی از متن:
🔹برخلاف آنچه در ظاهر به نظر میرسد، شناخت افغانستان و مردم افغانستان بسیار پیچیده و سخت است و بهنوبه خود با وجود بیش از 20 سال کار در حوزه افغانستان، میتوانم اعتراف کنم که هنوز شناخت کاملی ندارم و نکته دیگری که وجود دارد اینکه شناخت افغانستان و مردم افغانستان صرفا در نتیجه تعامل با مهاجرین افغانستان در ایران هم کاری ابتر و ناصواب است و می تواند تحلیل ها و فرضیه های غلطی را هم به دنبال داشته باشد.
🔹عمدهترین مساله افغانستان در وضعیت کنونی، تلاش برای صلح است و بهنظر میرسد سایر حوزهها گرچه تعیینکننده هستند، اما به پای موضوع صلح نمیرسند. جمهوری اسلامی ایران نیز بهاندازهای که پیگیر این بحث و وضعیت صلحآمیز افغانستان باشد، میتواند محبوبیت بیشتری کسب کند
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯درباره نظام کفاله در جهان عرب، بردهداری هنوز در برخی کشورهای عربی وجود دارد!
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
📮هر یک از کشورهای خلیج فارس از جمله امارات، عربستان، عمان، بحرین و قطر و کشورهای لبنان و اردن ورژن خاص خود را دارد. اما ظالمانه ترین نوع کفاله، همان است که کارگر بدون اجازه کفیل حق خروج از کشور ندارد و خروجش منوط به اجازه کفیل است. همچنین اجازه تغییر شغل با رضایت کفیل ممکن نیست. در واقع کارهای زیادی بدون اجازه کفیل نمیتوان انجام داد. همه چیز به اجازه کفیل وابسته است، گرفتن گواهینامه رانندگی، بازکردن حساب بانکی، قرض کردن پول و موارد دیگر. تمام آزادی های شخصی در چنبره کفیل است.
📮اگر فرار از محل کار صورت بگیرد، کارفرما حق شکایت دارد. در این میان علت فرار به هیچ عنوان اهمیت ندارد. اینها شرایط بهره برداری از کارگر است. لذا یکی از مولفه های ظالمانه بودن این سیستم، توانایی شکایت کارفرما از کارگر بخاطر فرار است که غالبا از این مسئله شکایت از فرار، سو استفاده می شود. مثلا اگر کارگری بخواهد شکایت کند یا حقوق بیشتری طلب کند یا حقوقی که به آن تعلق دارد درخواست کند، کارفرما میتواند شکایت فرار از کار کند. به محض شکایت، به کارگر جرم غیرقانونی بودن تعلق میگیرد و ممکن است در مراحل بعدی دستگیری و یا دیپورت شامل حالش بشود.
📮عمده آنها شرایط زندگی دشواری دارند. از شهرها تبعید شدهاند و در کمپهایی با شرایط بهداشتی وحشتناک زندگی میکنند. معمولا تعداد زیادی درون یک اتاق بسر میبرند. چیزی حدود هشت تا 16 نفر در یک اتاق. مشکل اساسی دیگر اینکه کشورهای این مهاجرین و سفارتهای آنان نیز، کمکی به آنان نمیکنند چرا که دولتهای آنان در حوالهجات ارسالی از داخل کشور منفعت دارند. مشکل دیگر میزان مرگ و میر میان آنان است. در حال حاضر هیچ آمار دقیقی مبنی بر میزان کشته شدگان این کارگران در دسترس نیست. حتی نمیدانیم چگونه کشته شدهاند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 جزوه: بررسی شبکه العربیه
🔹شبکه العربیه مهمترین رسانه سیاسی محور سعودی – امارات است. این شبکه از بدو تاسیس در دست جناح لیبرال حکومت سعودی بوده و تا امروز از این رویکرد فکری و سیاسی عدول نکرده است. العربیه هرچند چندسال دیرتر از الجزیره و همزمان با العالم ایران شروع به فعالیت کرد، اما به لحاظ تعداد مخاطب توانست خود را به الجزیره رسانده و در بعضی مواقع از آن پیشی هم بگیرد. امروز الجزیره و العربیه دو غول رسانهای جهان عرب به حساب میآیند.
🔹پیش از این به شبکه الجزیره پرداختیم و این بار سراغ العربیه رفتهایم. در این جزوه سعی شده اطلاعات کاملی درباره تاریخچه، نگرش، اهداف، راهبردها و برنامههای این شبکه گردآوری شود.
🖇این جزوه را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
#جزوه
#عربستان
@shouba
🎯درباره تحریم جامعهالمصطفی؛ با کمک حقوقدانان مسلمان میشود مقابل تحریم ایستاد
گفتگو با حجت الاسلام محمدعلی میرزایی
✂️برشهایی از متن:
📮این که یک فارغالتحصیل هر دانشگاهی در فعالیتی وارد شود که ارتباطی با آن دانشگاه ندارد در همه دنیا در حالتهای فردی این اتفاق میافتد؛ دانشگاه المصطفی یک متر از هزاران متر فضای خود را به کاری به جز حوزه دانشی و تخصصی تعریف شدهاش اختصاص نداده و نمی دهد. یعنی هویت و مأموریت کار این دانشگاه به جز درسهای آکادمیک مطرح شده و به رسمیت شناخته شده نیست.
📮چرا دانشگاهها، معهدها و آکادمیهایی را که دست به تربیت نیروهایی میزنند که رسما مارک تروریستی در دنیا را دارند، از طرف آمریکا و رهبران آنها تحت تعقیب نیستند؟ گروههایی که حتی رهبرانشان به ظاهر تحت تعقیبند و هزاران نیروی امریکایی سالهاست به بهانه مبارزه با این جریانات در افغانستان و عراق حضور یافتهاند اما دانشگاههای این جریانات نه تحریمند و نه مشکلی دارند. با آنکه رسماً نیروسازی میکنند و اساساً نسبتی با دانشگاههای علوم انسانی ندارند و شناسنامهدار حرکت میکنند فعالیتهایشان روشن است اما کسی با آنها کاری ندارد. علتش این است که آمریکا از اسلام تکفیری، اختلاف افکن، تندرو و افراطی گرا استقبال میکند.
📮بنده چون دهها سال در کشورهای اسلامی بودهام تاکید می کنم که در جهان اسلام حقوقدانان خوبی وجود دارند که ظرفیت خوبی اند برای اینکه از افراد و نهادهای جهان اسلام که بدون دلیل، منطق و استناد مورد تحریم و ظلم واقع شدهاند دفاع کنند. بخصوص اینکه حقوقدانان دارای مصونیت بین المللی هستند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قتلهای ناموسی در جهان اسلام
🔹مساله قتل های ناموسی از گذشته وجود داشته و اکنون نیز در بعضی جوامع اسلامی شاهد آن هستیم. این مساله در جوامع سنتیتر شیوع بیشتری دارد.
🔹رویکردهای فمنیستی تاکنون نتوانسته این مسئله را حل کند. به نظر میرسد رویکردهایی که با تعلقات هویتی و اعتقادی مردمان این جوامع همدلی نشان ندهد قادر به حل این مشکل نخواهند بود.
🔹در این ویدئو به تعدادی از قتلهای ناموسی که در بعضی کشورها باعث جاروجنجال رسانهای شده پرداخته شده است.
@shouba
❇️نگاه سردار سلیمانی به مسئله فلسطین؛ اولین سوال ما در قیامت درباره فلسطین است!
مصاحبه با ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران
✂️برشهایی از متن:
📍نقش تنظیمگری حاج قاسم در گروههای مقاومتی در راستای مواجهه ایشان با این دشمن واحد بود. این خلاصه ای است از نقشی که حاج قاسم بازی میکرد. آسان نیست که بخواهی عراقی، لبنانی، فلسطینی و یمنی را در این شرایط سختی که وجود دارد دور یک میز بنشانی!
📍آخرین کلامی که من خودم شخصا از حاج قاسم شنیدم این بود که ایشان به ما گفت مساله فلسطین آن سوالی است که روز قیامت از شما میپرسند. اولین سوالی که از شما به عنوان افراد معاصر با این واقعه و حادثه و کسانی که در این زمان زندگی میکنند، پرسیده میشود مساله فلسطین است. این آخرین کلامی بود که حاج قاسم سلیمانی به من گفت و آن هم این که تو برای فلسطین چه کردی؟ این آن سوالی بود که محرک حاج قاسم برای حرکات انقلابیاش بود
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#شهید_قدس
#فلسطین
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت اول)
🔹مستند «سفر آخر» به تحولات روزهای آخر حیات شهید قاسم سلیمانی و اتفاقاتی که در آن روزها و لحظات آخر زندگی حاج قاسم رخ داد و سبب شهادت ایشان شد میپردازد.
🔹این مستند توسط شبکه العهد عراق تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید.
#حاج_قاسم_سلیمانی
@shouba
🎯جزئیاتی از نقش سردار سلیمانی در مساله فلسطین؛ حاج قاسم درحال توسعه جبهه مقاومت فراتر از فلسطین بود
گفتگو با خالد قدومی، نماینده حماس در ایران
✂️برشهایی از متن:
🔺در آخرین دیداری که به همراه گروهی از حماس با ایشان در بیت رهبری داشتیم مطرح کردند. نکته ایشان این بود که برای هر گروه در سطح منطقه در جبهه مقاومت نقشی خاص تعریف کنند به گونه ای که مقاومت صرفا در فلسطین نباشد بلکه مقاومت در سطح منطقه تعریف شود؛ به گونه ای که وظیفه هر کسی در مواجهه با اسرائیلیها روشن شود. طبعا این کار به شدت برای اسرائیل خطرناک بود و البته به شدت در مساله فلسطین اثرگذار خواهد بود. این که شما که ایران هستی چه وظیفه ای داری، لبنانی چه وظیفه ای دارد، اردن وظیفه چیست، اسلامگرایان چه وظیفه ای دارند. این بنظرم پروژهای بسیار بزرگ بود که چه بسا هدف و سبب اصلی شهادت و ترور حاج قاسم از طرف آمریکاییها و اسرائیلیها همین بوده است.
🔺ما در جنگ 2008 توانستیم تلویزیون اسرائیل را هک کنیم و تا 15 دقیقه شبکه اسرائیلی صرفا تانک پخش می کرد! حاج قاسم در این زمینه خیلی کمک کرد که این توانایی را افزایش دهد و نقش سپاه و حاج قاسم در این زمینه خیلی پررنگ بود.
🔺این حاج قاسم تا روز شهادت ایشان ندیدیم که بگوید مثلا حماس اهل سنت است یا چیز دیگر؛ ما برادر بودیم برای ایشان و ما ندیدیم جایی ما از ایشان درخواستی داشته باشیم و یا خودشان متوجه نیازی باشند و کوتاهی کنند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#شهید_قدس
#فلسطین
@shouba
❇️ سومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب»
به بهانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی
🔹با حضور سید حسین شهرستانی
📆 شنبه ۱۳ / ۱۰ / ۹۹ ساعت ۱۹
📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/shouba_ir
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت دوم)
🔹مستند «سفر آخر» به تحولات روزهای آخر حیات شهید قاسم سلیمانی و اتفاقاتی که در آن روزها و لحظات آخر زندگی حاج قاسم رخ داد و سبب شهادت ایشان شد میپردازد.
🔹این مستند توسط شبکه العهد عراق تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید.
📌 برای مشاهده قسمت اول این مستند اینجا کلیک کنید.
#حاج_قاسم_سلیمانی
@shouba
🔵«قاسم سلیمانی»؛ ژنرالی با هویتِ فلسطینی و تابعیتِ ایرانی
مصطفى یوسف اللداوی، پژوهشگر فلسطینی
✂️برشهایی از متن:
🔹«قاسم سلیمانی» تمامی شهرهای فلسطین را میشناخت. شهرها، روستاها و شهرکهای آن را میشناخت. علیرغم اینکه او به تمامی این شهرها، روستاها و اردوگاهها نرفته بود اما کاملا آنها را میشناخت. او درباره شکل و ظاهر این شهر و روستاها، کوچهها و خیابانها، باغها و باغچههایش و نیز رودها و رودخانههایش مطالعه میکرد. کار به جایی رسیده بود که او دیگر به مطالعه جغرافیای فلسطین و آگاهی یافتن از تاریخ آن عادت کرده بود. او بسیاری از جزئیات ریزِ فلسطین را به ذهن سپرده بود و هر چیزِ کوچک و بزرگی از آن را مینوشت، زیرا معتقد بود که این معلومات میتوانند به کار مقاومت کمک کنند و در افزایش استقامت ملت فلسطین مؤثر باشند.
🔹فرزندان «حماس»، «فتح»، «جبهه مردمی»، «جهاد اسلامی» و دیگر گروههای فلسطینی در نگاه او یکسان بودند. تمامی این گروهها برای او حرمت و فضیلت بالایی قائل بودند، از نقش او همواره یاد میکردند و هیچگاه فداکاریهایش را انکار نمیکردند. او نسبت به همگان سخاوت به خرج میداد و هیچکس ـ نه گروههای بزرگ و نه گروههای کوچک ـ را فراموش نمیکرد. او هیچگاه بر سَر هیچ فردی و هیچ طرفی منتی نگذاشت و کسی را در تنگنا قرار نداد. او تمامی گروههای فلسطینی را دوست میداشت و برایشان عزت و کرامت قائل بود.
🔹«حاج قاسم سلیمانی» ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران در حمایت و پشتیبانی از مقاومت، هیچ فرقی میان شیعه و سنّی قائل نمیشود. حتی میتوان گفت که روابطش با گروههای مقاومت سنی بعضا از روابطش با گروههای مقاومت شیعی پیشی میگرفت. شاید بتوان گفت که او گروههای مقاومت و مجاهدان فلسطین را بر بسیاری از گروههای شیعی دیگر در لبنان و عراق ارجح میدانست.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حاج قاسم سلیمانی و فلسطین از زبان سیدحسن نصرالله
@shouba
🎯«چهرۀ» حاجقاسم را دریابیم
محمدجواد کربلایی
✂️برشهایی از متن:
📮در این دوره تلاش میکردیم شهدا را از مظلومیت نجات بدهیم. استفاده از تعبیر «مدافعان حرم»، در همین راستا بود؛ تعبیری که مبنای منطقی آن، پیشینهای در ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نداشت. ما از حکمت دقیق و داهیانۀ امام(ره) که فرمود «راه قدس از کربلا میگذرد»، رسیدیم به تعبیرِ انفعالیِ «مدافعان حرم».
📮حاجقاسم، تیپ قهرمان انسان انقلاب اسلامی است. تیپ قهرمان انسان انقلاب اسلامی، بسیجی شهید است و حاجقاسم از مهمترین مصداقهای این تیپ قهرمان. او برای رزم، نیازی به لباسهای متمایز ندارد و حتی بسیاری اوقات با لباس شخصی وارد میدان جنگ میشود. او برای رفتوآمد ابتکارهای خودش را دارد و خیلِ محافظان، همچون فیلمهای هالیوودی، او را همراهی نمیکنند. او اندامی چشمگیر و رعبآور ندارد و اتفاقاً این خندههای اوست که در ذهن مردم ماندگار شده است.
📮زمان و توان ما محدود است و تقلید سردستی و سطحی از فرایندِ «چهرهسازیِ قهرمانهای پوشالی هالیوودی»، سرانجامی نخواهد داشت. اگر بهجای این تقلید، به «چهرهنماییِ [رونمایی] قهرمانهای واقعی انقلاب اسلامی» فکر نکنیم و با انباشت تجربه و مطالعۀ همزمان، چگونگی این فرایند را مشخص نکنیم، قافیه را خواهیم باخت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
🎯درباره آموزش دینی در پاکستان؛ مدارس پاکستان فرقهگرا نیستند
✂️برشهایی از متن:
📌برنامهی درسی رسمی کشور تمایلی ندارد که بر تفاوتهای موجود در فرقه ها تمرکز کند. زیرا این کشور طی سالهای گذشته شاهد برخی موجهای خشونتبار فرقهای بوده است.
📌آزادی بیان و عمل برای اقلیتهای غیرمسلمان نیز در قانون اساسی پیشبینی شده و به دانشآموزان غیرمسلمان حق انصراف از مطالعات اسلامی داده شده است.
📌در زمان استقلال، تعداد کمی از مدارس دینی وجود داشت، اما در دهه 1980 با جنگ افغانستان و حمایت فرمانده ارتش پاکستان ،ژنرال ضیاء الحق، پاکستان شاهد افزایش سریع تعداد مدارس مذهبی مورد حمایت بود. در حال حاضر، بیش از 30000 مدرسه دینی وجود دارد که به بیش از 3 میلیون کودک آموزش می دهند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به آرای حسن حنفی؛ باید از حکمت متعالیه عبور کرد
دکتر مسلم طاهری
✂️برشهایی از متن:
🔺توحید یک امر ثابت است و همه ما موحد هستیم ولی چگونگی فهم توحید مطابق نیازهای عصری، مختلف و متغییر است و نمیتوانم برای توحید یک نفس الامر قائل بشویم که نتوانیم از آن عبور کنیم.
🔺دین بخشی از میراث است اما این قضیه باعث دینی شدن همه میراث نمیشود و میراث ما لزوما دینی نیست. میراث مجموعه تفسیرهایی است که گذشتگان ما نسبت به واقعیت و جهان اجتماعی خود داشتند لذا گاهی از دین جبر اشعری و گاهی اختیار معتزلی میفهمیدند و اقبال به یک رویکرد یا ادبار از یک رویکرد ارتباطی با دین و وحی ندارد تا قداست داشته باشد.
🔺باید به سراغ الهیات و فلسفه و فقه زمینی برویم. در مقالهای با عنوان «مِن الحِکمه المتعالیه إلی الحِکمه المُتَدانیه» میگوید: ما باید از حکمت متعالیهای که امثال صدرا به آن رسیدند عبور کنیم و به حکمت مُتدانیه برگردیم، حکمتی که در زمین جاری باشد!
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️نگاهی به سریال فلسطینی_اسراییلی «مونا»؛ هنر در خدمت مشروعیتبخشی به اسرائیل
آزاده گریوانی
✂️برشهایی از متن:
📍شخصیت هاى مختلف در این سریال هرکدام نماینده یکى از معضلات فلسطینیان اراضی ۴٨ هستند. مباحثى همچون خشونت علیه زنان، سنت و مدرنیته، شکاف نسلی، ادغام اجتماعى فلسطینیان در جامعه اسرائیل، سردرگمی جوان فلسطینی خسته از مقاومت و بحران هویت که همگی به نوعی بی ارتباط با مناقشه فلسطینیان و اسراییل نیست.
📍اگرچه کارگردان «میرا عوض» تاکید دارد در این سریال تلاش داشتیم تا آنچه یک زن فلسطینی امروزی در جامعه اسرائیل با آن دست به گریبان است را به تصویر بکشیم اما آنچه که نمایان است حکایت از اقناع زیرپوستی اسرائیل براى تحکیم ارزشهاى خود و مشروعیت سازى دارد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵تحلیلی بر کشتار شیعیان کویته؛ ناامن کردن پاکستان انگیزه اقتصادی دارد
محمد سعید معزالدین
🔹 آنچه مزید بر علت شده این است که پاکستان در ایجاد کریدور اقتصادی «سی پک» نیز نقش آفرین شده و در آینده نزدیک معادلات منطقه ای را دگرگون خواهد کرد. معادلاتی که غرب را در مخاطره افکنده و نزدیکی این کشور به چین و برخی کشورهای دیگر را بیشتر می کند. آمریکا که چین را رقیب خویش می داند، آشفته خاطر شده و درصدد است پاکستان را مهار و کاملا با سیاست های خویش همگام سازد. راهرو اقتصادی، مجموعه ای از طرح های زیربنایی است که با سرمایه گذاری چین در پاکستان درحال ساخت می باشد.
ارزش اولیه پروژه های سی پک در ابتدا 46 میلیارد دلار بود که اکنون به 62 میلیارد دلار افزایش یافته و به تدریج در عمل ممکن است فزونی یابد. این طرح بزرگ که یک شبکه ارتباطی منطقه ای است، ارتباطات بین کشورهای منطقه را گسترش خواهد داد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
@shouba
🎯کشتار شیعیان هزاره پاکستان و سازوکار ورود مرجعیت
حسین شیخیان
📌چطور میشود که در واقعه ای این چنین یکی از مراجع عظام ورود اساسی دارد – در حالی که ایشان فاقد جمعیت مقلد معتنابهی در آن منطقه از پاکستان هستند – و الباقی مراجع از جمله آقایان سیستانی که مقلدین زیادی نیز در آن منطقه دارند یا آیات عظام وحید و نوری همدانی و غیرهم هیچ عکس العملی ندارند. چطور است که در این حادثه ایشان ورود می کنند اما در حوادث مشابه و حتی بدتر از این بعضا عکس العملی ندارند؟ اساسا سازوکار این عکس العمل ها و تاثیرگذاری ها چیست؟ از کدام کمسیون بررسی بین المللی آغاز میشود و نهایتا به تایید کدام مرجع آگاه می رسد؟ تنها مورد متمایزی که در این واقعه رخ می نمایاند که در وقایع قبل وجود نداشته است: ماندن پیکرهای مطهر شهدا بر روی زمین است و شاید این امر مذموم در فقه و اخلاق است که ایشان را به صدور بیانیه ترغیب نموده است. اگر نه از نگاه یک مخاطب بیرونی پاکستانی یا ایرانی این سطح از بیانیه در مقابل سکوت های گاه و بیگاه دیگر امری خلاف رویه و عجیب می نمایاند...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
@shouba
🔶آینده دین در سوریه از منظر بشار اسد؛ نه اسلامگرایی نه سکولاریسم!
✂️برشهایی از متن:
📍امواج بحرانها در دیدگاه و نگرش اسد یک عاملِ طبیعی و خودجوش نبودهاند، بلکه در نتیجه پیگیری «منافع بینالمللی» به وجود آمدهاند. او معتقد است که هدف اصلی و اساسی از به راه انداختن امواج مذکور، هدف قرار دادن جوامع از «دروازه دین» است. لذا معتقد است که دفع این امواج، خطرات، چالشها و بحرانها نیز از همین دروازه میسر است. او بر این باور است که تا زمانی که هجمهها با بهرهبرداری از دین انجام میشود، پاسخ گفتن به این هجمهها نیز باید از طریق دین صورت پذیرد.
📍او میخواهد که حکومت در چارچوب دین با جامعه ارتباط برقرار سازد. به همین دلیل، اسد صراحتا اعلام کرد که سخن گفتن از «جدایی میان دین و حکومت» به هیچ وجه وجاهت ندارد، زیرا چنین چیزی به معنای «جدایی حکومت از جامعه» است. او معتقد است که چنین رویکرد و گرایشی به برقراری ثبات در جامعه منتهی نمیشود. به اعتقاد اسد، دامن زدن به رویکرد «جدایی دین از حکومت» در واقع پیادهسازی همان طرحهایِ خبیثانهای است که از خارج طراحی و ترسیم شدهاند. او میگوید که سکولاریسم به دنبال جدایی دین از حکومت نیست، بلکه قائل به «آزادی ادیان» است.
📍شاید بازیگران رده بالای سیاسی و شخصیتهای تأثیرگذار در عرصه تصمیمگیری و تصمیمسازی در سوریه درصدد برآمدهاند تا به بازیگرانِ دینی جایگاهی که شایستگیاش را دارند، اعطاء کنند. علت هم آن است که این بازیگران دینی همواره پشتوانه نیروهای نظامی از یک سو و پشتوانه نظام سیاسی و حاکمیت از سوی دیگر، بودهاند. تغییری که قرار است در صحنه سوریه اتفاق بیفتد، این است که عامل دینی و بازیگران دینی به جزئی فعال تبدیل شده و نقش تأثیرگذاری در سیاستهای کلی کشور داشته باشند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#سوریه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️درباره وضعیت زنان در افغانستان؛ سرگردان در دوگانه فمنیسم و طالبانیسم!
گفتگو با فاطمه رضایی
✂️برشهایی از متن:
📍در بعضی مناطق، متولیان دین با این رسم و رسومات اشتباه همنوایی کرده اند. نمی توانیم بگوییم دین همنوایی کرده، بلکه ملاهای دینی همنوایی کردند. جامعه ما یک جامعه سنتی است و مردم ما به شدت متاثر از ملاهای دینی، مراکز دینی و مراجع دینی ما هستند. این نقش و مسئولیت آنان بسیار خطیر و سنگین است. مواقعی بوده که علما وظیفه خود دانسته و به مسئله ورود کردند و یک سری از رسم و رسومات را از بین بردند ولی همچنان مناطقی هستند که سر مسائلی مثل مهریه، ارث و میراث و مشابه اینها از احکام دینی پیروی نکردند و به مسائلی که در شرع و نص و سنت هست بیتوجه بودند، لذا تداوم بخش همان رسم و رسومات و عنعنات جامعه خود شدند. این روش بسیار اشتباه است. اما علمایی هستند که با تکیه بر شریعت، این مسائل را نفی میکنند که اینها میتواند بسیار راهگشا باشد.
📍مکاتب فمنیستی موج های مختلفی دارد، موج های اول و دوم و سوم. ولی چیزی که در همه آنها مشترک است و من شخصا با آن موافق نیستم، این است که همیشه مکاتب فمنیستی تلاش دارند که یک زن مظلوم و بدبخت و بیچاره را نمایش دهند که همیشه در پشت داستانِ این زن بیچاره یک مرد مقصر وجود دارد.
📍زنان افغانستان همچنان سرگردان هستند. هنوز دقیقا نمیدانند که جایگاه خود را در افکار فمنیستی و لیبرالیستی بیابند یا افکار طالبانی. خیلی از دختران و زنان جامعه ما از افکار طالبانی کنده شدهاند ولی هنوز جایگاه خود را در مدرنیته پیدا نکردهاند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: تاریخ روابط اخوانالمسلمین و ارتش مصر
🔹روابط اخوانالمسلمین و ارتش مصر بسیار پرفرازونشیب بوده است. روزی اخوانیها جمال عبدالناصر را در کودتایش همراهی کردند و البته خیلی زود ماه عسل آنان به اتمام رسید. و روز دیگر رییسجمهور اخوانی ژنرال سیسی را به وزارت دفاع میگمارد و همو علیه مرسی کودتا میکند!
🔹در این مستند تاریخ پرفرازونشیب روابط اخوان و ارتش مصر از دوره جمال عبدالناصر تا امروز مورد بررسی قرار گرفته است.
🔹این مستند توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#مصر
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯افکار عمومی جهان عرب ده سال پس از بهار عربی؛ اوضاع بدتر شده!
✂️برشهایی از متن:
🔺در برخی از کشورها نسل جوان و تازه بالغ کمترین نگرش منفی را نسبت به تغییرات داشتند. نسلی که درکی از دوره قبل از انقلاب نداشتند و میراثدار جامعه پس از انقلاب شدند. اکثریت جوانان بین 18 تا 24 سال در کشورهای الجزایر، تونس، مصر و عراق علاقه کمتری داشتند تا تظاهراتها را منفی قلمداد کنند و آن حرکتها را مایه تاسف بخوانند. اما والدین آنها بدبینتر هستند.
🔺در تونس، باوجود اینکه موسسات دموکراتیک در برابر ترورها و درگیریها مقاومت کردند و در نهایت میتوان سرنوشت این کشور را یک داستان موفق نامید، اما همچنان در میان مردم حس سرخوردگی عمیقی وجود دارد. 27درصد مردم نظرشان بر این بوده که اوضاع کشورشان پس از انقلاب بهتر شده است که این بالاترین درصد در میان دیگر کشورها بود. اما شیوع کرونا و به تبع آن رکود اقتصادی و آمار فزاینده بیکاری سبب شده است تا بیش از نیمی از تونسیها به بدترشدن اوضاعشان نظر بدهند.
🔺92درصد سوریها (بالاترین میزان در کل رای گیری)، 87درصد از یمنیها، 84درصد از تونسیها و 68درصد از مصریها افزایش نابرابری را تایید کردند. در الجزایر از هر ده نفر، هفت نفر نظرشان همین بوده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#بهار_عربی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به آرای عابدالجابری؛ باید از اخلاق اطاعت ایرانی رهایی پیدا کرد!
حمید ریحانی
✂️برشهایی از متن:
📮جابری اساسا در لایههای تفکری مخالف شیعه است و اندیشه شیعی را به شدت باعث انحطاط جهان اسلام میداند و بیشتر شیعه را در فلسفه اسماعیلیه و تفسیرهای باطنی از قرآن و فلسفه اشراقی فهم میکند و لایههای عقلانیت شیعه در نظریه جابری پررنگ نیست.
📮مولفههای عقل سیاسی اسلامی ما، عقیده و قبیله و غنیمت است. منظورش از قبیله تاثیر نظام خویشاوندی است که در صورت بندی نظام سیاسی ما وجود داشته و عصبیت به معنای همخونی و هموطنی و… است. یعنی یک وجه عقل سیاسی ما در قبیله و وجه دیگر آن در غنیمت است که اقتصادی مبتنی بر رانت میباشد. مولفه دیگر آن عقیده است که در آن بیشتر به دنبال کارکرد سیاسی عقیده است و به معنای ایدئولوژی که ناشی از وحی باشد نیست. برآیند و برهمکنش عقیده و قبیله و غنیمت به وجود آورنده یک استبداد سیاسی در سنت ما بوده است.
📮ما تا نتوانیم از اخلاق اطاعت، که اخلاقی ایرانی است، رهایی پیدا کنیم نمیتوانیم دنیای اسلام را بازسازی کنیم، همه انحطاط اخلاقی در جهان اسلام از جبرگرایی و استبدادی و اطاعت کورکورانه است که این اخلاق را تحت تاثیر ارزشهای پارسی میداند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عابدالجابری
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba