❇️ سومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب»
به بهانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی
🔹با حضور سید حسین شهرستانی
📆 شنبه ۱۳ / ۱۰ / ۹۹ ساعت ۱۹
📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/shouba_ir
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت دوم)
🔹مستند «سفر آخر» به تحولات روزهای آخر حیات شهید قاسم سلیمانی و اتفاقاتی که در آن روزها و لحظات آخر زندگی حاج قاسم رخ داد و سبب شهادت ایشان شد میپردازد.
🔹این مستند توسط شبکه العهد عراق تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید.
📌 برای مشاهده قسمت اول این مستند اینجا کلیک کنید.
#حاج_قاسم_سلیمانی
@shouba
🔵«قاسم سلیمانی»؛ ژنرالی با هویتِ فلسطینی و تابعیتِ ایرانی
مصطفى یوسف اللداوی، پژوهشگر فلسطینی
✂️برشهایی از متن:
🔹«قاسم سلیمانی» تمامی شهرهای فلسطین را میشناخت. شهرها، روستاها و شهرکهای آن را میشناخت. علیرغم اینکه او به تمامی این شهرها، روستاها و اردوگاهها نرفته بود اما کاملا آنها را میشناخت. او درباره شکل و ظاهر این شهر و روستاها، کوچهها و خیابانها، باغها و باغچههایش و نیز رودها و رودخانههایش مطالعه میکرد. کار به جایی رسیده بود که او دیگر به مطالعه جغرافیای فلسطین و آگاهی یافتن از تاریخ آن عادت کرده بود. او بسیاری از جزئیات ریزِ فلسطین را به ذهن سپرده بود و هر چیزِ کوچک و بزرگی از آن را مینوشت، زیرا معتقد بود که این معلومات میتوانند به کار مقاومت کمک کنند و در افزایش استقامت ملت فلسطین مؤثر باشند.
🔹فرزندان «حماس»، «فتح»، «جبهه مردمی»، «جهاد اسلامی» و دیگر گروههای فلسطینی در نگاه او یکسان بودند. تمامی این گروهها برای او حرمت و فضیلت بالایی قائل بودند، از نقش او همواره یاد میکردند و هیچگاه فداکاریهایش را انکار نمیکردند. او نسبت به همگان سخاوت به خرج میداد و هیچکس ـ نه گروههای بزرگ و نه گروههای کوچک ـ را فراموش نمیکرد. او هیچگاه بر سَر هیچ فردی و هیچ طرفی منتی نگذاشت و کسی را در تنگنا قرار نداد. او تمامی گروههای فلسطینی را دوست میداشت و برایشان عزت و کرامت قائل بود.
🔹«حاج قاسم سلیمانی» ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران در حمایت و پشتیبانی از مقاومت، هیچ فرقی میان شیعه و سنّی قائل نمیشود. حتی میتوان گفت که روابطش با گروههای مقاومت سنی بعضا از روابطش با گروههای مقاومت شیعی پیشی میگرفت. شاید بتوان گفت که او گروههای مقاومت و مجاهدان فلسطین را بر بسیاری از گروههای شیعی دیگر در لبنان و عراق ارجح میدانست.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حاج قاسم سلیمانی و فلسطین از زبان سیدحسن نصرالله
@shouba
🎯«چهرۀ» حاجقاسم را دریابیم
محمدجواد کربلایی
✂️برشهایی از متن:
📮در این دوره تلاش میکردیم شهدا را از مظلومیت نجات بدهیم. استفاده از تعبیر «مدافعان حرم»، در همین راستا بود؛ تعبیری که مبنای منطقی آن، پیشینهای در ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نداشت. ما از حکمت دقیق و داهیانۀ امام(ره) که فرمود «راه قدس از کربلا میگذرد»، رسیدیم به تعبیرِ انفعالیِ «مدافعان حرم».
📮حاجقاسم، تیپ قهرمان انسان انقلاب اسلامی است. تیپ قهرمان انسان انقلاب اسلامی، بسیجی شهید است و حاجقاسم از مهمترین مصداقهای این تیپ قهرمان. او برای رزم، نیازی به لباسهای متمایز ندارد و حتی بسیاری اوقات با لباس شخصی وارد میدان جنگ میشود. او برای رفتوآمد ابتکارهای خودش را دارد و خیلِ محافظان، همچون فیلمهای هالیوودی، او را همراهی نمیکنند. او اندامی چشمگیر و رعبآور ندارد و اتفاقاً این خندههای اوست که در ذهن مردم ماندگار شده است.
📮زمان و توان ما محدود است و تقلید سردستی و سطحی از فرایندِ «چهرهسازیِ قهرمانهای پوشالی هالیوودی»، سرانجامی نخواهد داشت. اگر بهجای این تقلید، به «چهرهنماییِ [رونمایی] قهرمانهای واقعی انقلاب اسلامی» فکر نکنیم و با انباشت تجربه و مطالعۀ همزمان، چگونگی این فرایند را مشخص نکنیم، قافیه را خواهیم باخت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
🎯درباره آموزش دینی در پاکستان؛ مدارس پاکستان فرقهگرا نیستند
✂️برشهایی از متن:
📌برنامهی درسی رسمی کشور تمایلی ندارد که بر تفاوتهای موجود در فرقه ها تمرکز کند. زیرا این کشور طی سالهای گذشته شاهد برخی موجهای خشونتبار فرقهای بوده است.
📌آزادی بیان و عمل برای اقلیتهای غیرمسلمان نیز در قانون اساسی پیشبینی شده و به دانشآموزان غیرمسلمان حق انصراف از مطالعات اسلامی داده شده است.
📌در زمان استقلال، تعداد کمی از مدارس دینی وجود داشت، اما در دهه 1980 با جنگ افغانستان و حمایت فرمانده ارتش پاکستان ،ژنرال ضیاء الحق، پاکستان شاهد افزایش سریع تعداد مدارس مذهبی مورد حمایت بود. در حال حاضر، بیش از 30000 مدرسه دینی وجود دارد که به بیش از 3 میلیون کودک آموزش می دهند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به آرای حسن حنفی؛ باید از حکمت متعالیه عبور کرد
دکتر مسلم طاهری
✂️برشهایی از متن:
🔺توحید یک امر ثابت است و همه ما موحد هستیم ولی چگونگی فهم توحید مطابق نیازهای عصری، مختلف و متغییر است و نمیتوانم برای توحید یک نفس الامر قائل بشویم که نتوانیم از آن عبور کنیم.
🔺دین بخشی از میراث است اما این قضیه باعث دینی شدن همه میراث نمیشود و میراث ما لزوما دینی نیست. میراث مجموعه تفسیرهایی است که گذشتگان ما نسبت به واقعیت و جهان اجتماعی خود داشتند لذا گاهی از دین جبر اشعری و گاهی اختیار معتزلی میفهمیدند و اقبال به یک رویکرد یا ادبار از یک رویکرد ارتباطی با دین و وحی ندارد تا قداست داشته باشد.
🔺باید به سراغ الهیات و فلسفه و فقه زمینی برویم. در مقالهای با عنوان «مِن الحِکمه المتعالیه إلی الحِکمه المُتَدانیه» میگوید: ما باید از حکمت متعالیهای که امثال صدرا به آن رسیدند عبور کنیم و به حکمت مُتدانیه برگردیم، حکمتی که در زمین جاری باشد!
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️نگاهی به سریال فلسطینی_اسراییلی «مونا»؛ هنر در خدمت مشروعیتبخشی به اسرائیل
آزاده گریوانی
✂️برشهایی از متن:
📍شخصیت هاى مختلف در این سریال هرکدام نماینده یکى از معضلات فلسطینیان اراضی ۴٨ هستند. مباحثى همچون خشونت علیه زنان، سنت و مدرنیته، شکاف نسلی، ادغام اجتماعى فلسطینیان در جامعه اسرائیل، سردرگمی جوان فلسطینی خسته از مقاومت و بحران هویت که همگی به نوعی بی ارتباط با مناقشه فلسطینیان و اسراییل نیست.
📍اگرچه کارگردان «میرا عوض» تاکید دارد در این سریال تلاش داشتیم تا آنچه یک زن فلسطینی امروزی در جامعه اسرائیل با آن دست به گریبان است را به تصویر بکشیم اما آنچه که نمایان است حکایت از اقناع زیرپوستی اسرائیل براى تحکیم ارزشهاى خود و مشروعیت سازى دارد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵تحلیلی بر کشتار شیعیان کویته؛ ناامن کردن پاکستان انگیزه اقتصادی دارد
محمد سعید معزالدین
🔹 آنچه مزید بر علت شده این است که پاکستان در ایجاد کریدور اقتصادی «سی پک» نیز نقش آفرین شده و در آینده نزدیک معادلات منطقه ای را دگرگون خواهد کرد. معادلاتی که غرب را در مخاطره افکنده و نزدیکی این کشور به چین و برخی کشورهای دیگر را بیشتر می کند. آمریکا که چین را رقیب خویش می داند، آشفته خاطر شده و درصدد است پاکستان را مهار و کاملا با سیاست های خویش همگام سازد. راهرو اقتصادی، مجموعه ای از طرح های زیربنایی است که با سرمایه گذاری چین در پاکستان درحال ساخت می باشد.
ارزش اولیه پروژه های سی پک در ابتدا 46 میلیارد دلار بود که اکنون به 62 میلیارد دلار افزایش یافته و به تدریج در عمل ممکن است فزونی یابد. این طرح بزرگ که یک شبکه ارتباطی منطقه ای است، ارتباطات بین کشورهای منطقه را گسترش خواهد داد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
@shouba
🎯کشتار شیعیان هزاره پاکستان و سازوکار ورود مرجعیت
حسین شیخیان
📌چطور میشود که در واقعه ای این چنین یکی از مراجع عظام ورود اساسی دارد – در حالی که ایشان فاقد جمعیت مقلد معتنابهی در آن منطقه از پاکستان هستند – و الباقی مراجع از جمله آقایان سیستانی که مقلدین زیادی نیز در آن منطقه دارند یا آیات عظام وحید و نوری همدانی و غیرهم هیچ عکس العملی ندارند. چطور است که در این حادثه ایشان ورود می کنند اما در حوادث مشابه و حتی بدتر از این بعضا عکس العملی ندارند؟ اساسا سازوکار این عکس العمل ها و تاثیرگذاری ها چیست؟ از کدام کمسیون بررسی بین المللی آغاز میشود و نهایتا به تایید کدام مرجع آگاه می رسد؟ تنها مورد متمایزی که در این واقعه رخ می نمایاند که در وقایع قبل وجود نداشته است: ماندن پیکرهای مطهر شهدا بر روی زمین است و شاید این امر مذموم در فقه و اخلاق است که ایشان را به صدور بیانیه ترغیب نموده است. اگر نه از نگاه یک مخاطب بیرونی پاکستانی یا ایرانی این سطح از بیانیه در مقابل سکوت های گاه و بیگاه دیگر امری خلاف رویه و عجیب می نمایاند...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#پاکستان
@shouba
🔶آینده دین در سوریه از منظر بشار اسد؛ نه اسلامگرایی نه سکولاریسم!
✂️برشهایی از متن:
📍امواج بحرانها در دیدگاه و نگرش اسد یک عاملِ طبیعی و خودجوش نبودهاند، بلکه در نتیجه پیگیری «منافع بینالمللی» به وجود آمدهاند. او معتقد است که هدف اصلی و اساسی از به راه انداختن امواج مذکور، هدف قرار دادن جوامع از «دروازه دین» است. لذا معتقد است که دفع این امواج، خطرات، چالشها و بحرانها نیز از همین دروازه میسر است. او بر این باور است که تا زمانی که هجمهها با بهرهبرداری از دین انجام میشود، پاسخ گفتن به این هجمهها نیز باید از طریق دین صورت پذیرد.
📍او میخواهد که حکومت در چارچوب دین با جامعه ارتباط برقرار سازد. به همین دلیل، اسد صراحتا اعلام کرد که سخن گفتن از «جدایی میان دین و حکومت» به هیچ وجه وجاهت ندارد، زیرا چنین چیزی به معنای «جدایی حکومت از جامعه» است. او معتقد است که چنین رویکرد و گرایشی به برقراری ثبات در جامعه منتهی نمیشود. به اعتقاد اسد، دامن زدن به رویکرد «جدایی دین از حکومت» در واقع پیادهسازی همان طرحهایِ خبیثانهای است که از خارج طراحی و ترسیم شدهاند. او میگوید که سکولاریسم به دنبال جدایی دین از حکومت نیست، بلکه قائل به «آزادی ادیان» است.
📍شاید بازیگران رده بالای سیاسی و شخصیتهای تأثیرگذار در عرصه تصمیمگیری و تصمیمسازی در سوریه درصدد برآمدهاند تا به بازیگرانِ دینی جایگاهی که شایستگیاش را دارند، اعطاء کنند. علت هم آن است که این بازیگران دینی همواره پشتوانه نیروهای نظامی از یک سو و پشتوانه نظام سیاسی و حاکمیت از سوی دیگر، بودهاند. تغییری که قرار است در صحنه سوریه اتفاق بیفتد، این است که عامل دینی و بازیگران دینی به جزئی فعال تبدیل شده و نقش تأثیرگذاری در سیاستهای کلی کشور داشته باشند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#سوریه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️درباره وضعیت زنان در افغانستان؛ سرگردان در دوگانه فمنیسم و طالبانیسم!
گفتگو با فاطمه رضایی
✂️برشهایی از متن:
📍در بعضی مناطق، متولیان دین با این رسم و رسومات اشتباه همنوایی کرده اند. نمی توانیم بگوییم دین همنوایی کرده، بلکه ملاهای دینی همنوایی کردند. جامعه ما یک جامعه سنتی است و مردم ما به شدت متاثر از ملاهای دینی، مراکز دینی و مراجع دینی ما هستند. این نقش و مسئولیت آنان بسیار خطیر و سنگین است. مواقعی بوده که علما وظیفه خود دانسته و به مسئله ورود کردند و یک سری از رسم و رسومات را از بین بردند ولی همچنان مناطقی هستند که سر مسائلی مثل مهریه، ارث و میراث و مشابه اینها از احکام دینی پیروی نکردند و به مسائلی که در شرع و نص و سنت هست بیتوجه بودند، لذا تداوم بخش همان رسم و رسومات و عنعنات جامعه خود شدند. این روش بسیار اشتباه است. اما علمایی هستند که با تکیه بر شریعت، این مسائل را نفی میکنند که اینها میتواند بسیار راهگشا باشد.
📍مکاتب فمنیستی موج های مختلفی دارد، موج های اول و دوم و سوم. ولی چیزی که در همه آنها مشترک است و من شخصا با آن موافق نیستم، این است که همیشه مکاتب فمنیستی تلاش دارند که یک زن مظلوم و بدبخت و بیچاره را نمایش دهند که همیشه در پشت داستانِ این زن بیچاره یک مرد مقصر وجود دارد.
📍زنان افغانستان همچنان سرگردان هستند. هنوز دقیقا نمیدانند که جایگاه خود را در افکار فمنیستی و لیبرالیستی بیابند یا افکار طالبانی. خیلی از دختران و زنان جامعه ما از افکار طالبانی کنده شدهاند ولی هنوز جایگاه خود را در مدرنیته پیدا نکردهاند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: تاریخ روابط اخوانالمسلمین و ارتش مصر
🔹روابط اخوانالمسلمین و ارتش مصر بسیار پرفرازونشیب بوده است. روزی اخوانیها جمال عبدالناصر را در کودتایش همراهی کردند و البته خیلی زود ماه عسل آنان به اتمام رسید. و روز دیگر رییسجمهور اخوانی ژنرال سیسی را به وزارت دفاع میگمارد و همو علیه مرسی کودتا میکند!
🔹در این مستند تاریخ پرفرازونشیب روابط اخوان و ارتش مصر از دوره جمال عبدالناصر تا امروز مورد بررسی قرار گرفته است.
🔹این مستند توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#مصر
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯افکار عمومی جهان عرب ده سال پس از بهار عربی؛ اوضاع بدتر شده!
✂️برشهایی از متن:
🔺در برخی از کشورها نسل جوان و تازه بالغ کمترین نگرش منفی را نسبت به تغییرات داشتند. نسلی که درکی از دوره قبل از انقلاب نداشتند و میراثدار جامعه پس از انقلاب شدند. اکثریت جوانان بین 18 تا 24 سال در کشورهای الجزایر، تونس، مصر و عراق علاقه کمتری داشتند تا تظاهراتها را منفی قلمداد کنند و آن حرکتها را مایه تاسف بخوانند. اما والدین آنها بدبینتر هستند.
🔺در تونس، باوجود اینکه موسسات دموکراتیک در برابر ترورها و درگیریها مقاومت کردند و در نهایت میتوان سرنوشت این کشور را یک داستان موفق نامید، اما همچنان در میان مردم حس سرخوردگی عمیقی وجود دارد. 27درصد مردم نظرشان بر این بوده که اوضاع کشورشان پس از انقلاب بهتر شده است که این بالاترین درصد در میان دیگر کشورها بود. اما شیوع کرونا و به تبع آن رکود اقتصادی و آمار فزاینده بیکاری سبب شده است تا بیش از نیمی از تونسیها به بدترشدن اوضاعشان نظر بدهند.
🔺92درصد سوریها (بالاترین میزان در کل رای گیری)، 87درصد از یمنیها، 84درصد از تونسیها و 68درصد از مصریها افزایش نابرابری را تایید کردند. در الجزایر از هر ده نفر، هفت نفر نظرشان همین بوده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#بهار_عربی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به آرای عابدالجابری؛ باید از اخلاق اطاعت ایرانی رهایی پیدا کرد!
حمید ریحانی
✂️برشهایی از متن:
📮جابری اساسا در لایههای تفکری مخالف شیعه است و اندیشه شیعی را به شدت باعث انحطاط جهان اسلام میداند و بیشتر شیعه را در فلسفه اسماعیلیه و تفسیرهای باطنی از قرآن و فلسفه اشراقی فهم میکند و لایههای عقلانیت شیعه در نظریه جابری پررنگ نیست.
📮مولفههای عقل سیاسی اسلامی ما، عقیده و قبیله و غنیمت است. منظورش از قبیله تاثیر نظام خویشاوندی است که در صورت بندی نظام سیاسی ما وجود داشته و عصبیت به معنای همخونی و هموطنی و… است. یعنی یک وجه عقل سیاسی ما در قبیله و وجه دیگر آن در غنیمت است که اقتصادی مبتنی بر رانت میباشد. مولفه دیگر آن عقیده است که در آن بیشتر به دنبال کارکرد سیاسی عقیده است و به معنای ایدئولوژی که ناشی از وحی باشد نیست. برآیند و برهمکنش عقیده و قبیله و غنیمت به وجود آورنده یک استبداد سیاسی در سنت ما بوده است.
📮ما تا نتوانیم از اخلاق اطاعت، که اخلاقی ایرانی است، رهایی پیدا کنیم نمیتوانیم دنیای اسلام را بازسازی کنیم، همه انحطاط اخلاقی در جهان اسلام از جبرگرایی و استبدادی و اطاعت کورکورانه است که این اخلاق را تحت تاثیر ارزشهای پارسی میداند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عابدالجابری
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به فعالیتهای اسرائیل به زبان عربی در شبکههای اجتماعی؛ آدمکشهای مهربان!
خالد ابراهیم علیان
✂️برشهایی از متن:
🔺پیج افیخای ادرعی سراسر از ادعیه، آیات قرآنی، احادیث پیامبر مکرم اسلام «ص»، تبریکات به مناسبتهای مختلف دینی مختص مسلمانان می باشد. و آن به این دلیل است که توجه و احساسات جوانان عرب را به سمت خود سوق دهد، تمرکز بر آیات و احادیثی که تشویق به همزیستی با دیگر ادیان میکند البته با تحریف دلائل، برای مخاطب قرار دادن جامعه عرب، که دین شما، شما را به همزیستی و قبول کردن ما تشویق میکند.
🔺پرسنل امنیتی با سیاستهای خاصی این پیج را اداره میکنند و تمامی نظرات وارده کاربران فلسطینی دنبال کننده این پیج بررسی میشوند، اضافه بر آن پرسنلی از متخصصین روانشناسی جهت بررسی علاقمندی های کاربران فلسطینی و بها دادن به آنها جهت چیره شدن نرم بر افکار این کاربران، با پرسنل امنیتی این پیج همکاری میکنند.
🔺فرماندهان شاباک با ایجاد گفتگو و دادن رنگ و لعاب فلسطینی به پیج های خود و شبیه سازی این پیج ها به پیج های فلسطینی، سعی در شکستن موانع روانی بین خود و فلسطینی ها دارند. اسامی آنها فلسطینی است، به زبان محلی فلسطینی قلم میزنند و تصاویر زیبای روستاها و شهرهایی که تحت مسئولیتشان است را منتشر میکنند، و با این شیوه اهتمام ورزی واهی و حرص کاذب خود را بر امنیت و مصلحت فلسطین به نمایش میگذارند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 جزوه: بررسی جبهه رسانهای محور ترکیه – قطر
🔺در سه قطبی «سعودی – امارات»، «قطر – ترکیه» و «ایران و گروههای مقاومت»، شاید قویترین جبهه رسانهای متعلق به محور ترکیه – قطر یا همان محور اسلامگرا باشد. برتری رسانهای این جبهه هم در قضایای مربوط به بهار عربی و هم در داستان جمال خاشقچی به خوبی نمایان شد. از این جهت بررسی این جبهه رسانهای اهمیتی دوچندان پیدا میکند.
🔺پایگاه اینترنتی شعوبا در جزوهای به بررسی دقیق رسانههای حاضر در این جریان و نقش و تاثیر هریک از آنان پرداخته است. برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
🔺البته مهمترین رسانه این جریان الجزیره است که به دلیل اهمیت بالای آن در جزوهای جداگانه به آن پرداخته شده است. برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بررسی گرایشهای مختلف زنان در جهان اسلام؛ از علم اسلامی زنانه تا امامت جمعه زنان
✂️برشهایی از متن:
📮«امینه ودود»، یکی از پیشتازان مسلمان فمنیسم تاملاتش در زمینه نیاز به یکپارچه کردن ابعاد جنسیت به هنگام تفسیر اسلام را بیان می کند. از سوی دیگر، «صفیه شهید» از تلاشش برای بازپرداختن به سنت علم اسلامی زنانه می گوید و از ادعاهایی که برخلاف مطالعات منتشر شده اسلام هستند برحذر می دارد.
📮کمک «جسپر پترسون» به فمنیستهای اسلامی در اروپا به نوبه خود، دورنمای پیچیده ای را آشکار می کند که در آنها عقیده فمنیسم می تواند به پدیده ها و ادعاهایی در زمینه های مختلف اشاره کند: مثلا در لندن فرد می تواند در نماز جمعه مختلط با امام جماعت زن شرکت کند. در حالی که فقط 300 کیلومتر بعد از شمال، در شهر بردفورد، انجمن زنان مسلمان در مسجدی با یک انجمن اداری کاملا زنانه تاسیس شده که برای احترام به حدود سنتی جنسیتی، امامت نماز را به امام جماعت مرد سپرده است.
📮دو زنِ مسلمانِ قرن بیستم، یکی دانشمند مفسر قرآن، «عایشه عبدالرحمان» و دیگری «بی نظیر بوتو» پاکستانی، اولین زن مسلمان که یک مقام بالای سیاسی را در عصر معاصر بر عهده داشت و فعالیت های مختلف دیگری هم دارد، هستند. آنطور که «مارگاریتا پیچی» بیان می کند، نفر اول یک شخصیت پیچیده بود که بر دیدگاه سنتی به روابط جنسیتی، سخت باقی مانده و هنوز می تواند جای شیوخ و رؤسای جمهور ایستادگی کند. دومی اما (که زندگی اش توسط کلینتون بنت معرفی شد) حرفه سیاسی اش را با تفکر اصلاح طلبانه بر برابری بین زن و مرد ترکیب کرد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️مواضع کشورهای مختلف درباره آشتی قطر و عربستان؛ همه راضی غیر از ایران!
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
📍مقاومت قطر و دیپلماسی پراگماتیک آن در سه سال اخیر ثابت کرد که آلثانی هیچ علاقهای به افزایش تنش در منطقه ندارد، حتی با کشورهایی که روند دشمنی با آنان در پیش گرفته است. در طی این سالها امیر قطر حتی یک بار هم از بنسلمان، ولیعهد پادشاهی عربستان انتقاد نکرد. همچنین به تمامی نمایندگان خود اعلام کرد تا مواظب ادبیات خود علیه کشورهای همسایه باشند.
📍بسیاری از کارشناسان از سرگیری روابط دوستانه میان اعضای شورا را تهدیدی علیه ایران میپندارند. اما عدهای معتقدند این روابط دوستانه از تقابل مستقیم با ایران جلوگیری میکند. در ماههای اخیر امارات روابطش را با اسرائیل بهبود بخشیده و رویه خصمانهای با ایران در پیش گرفته است. در این شرایط عضویت قطر در شورای همکاری میتواند به تعدیل مواضع شورا علیه ایران کمک کند. با این حال ایران هیچ موضع شفافی درقبال این توافق نگرفته است.
📍توافق صلح خلیج اهمیت زیادی نیز برای اسرائیل دارد. مجموعههای مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی نزدیک به حلقه تصمیمگیرنده در تلآویو این تحولات را رصد میکنند و نظرات مختلفی نیز در این زمینه دارند. عدهای از آنان معتقدند که این توافق میتواند یک سپر سیاسی باشد و ایران را تهدید کند، همچنین فلسطینیان را تحت فشار قرار دهد و روند بهبودسازی روابط را سرعت ببخشد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#قطر
@shouba
🔵 بررسی میزان رضایت ساکنین سرزمینهای اشغالی از اسرائیل؛ جامعه اسرائیل روز به روز راستگراتر!
محسن فایضی
🔹سوال ساده است: فکر میکنند اسرائیل جای خوبی برای زندگی است؟در پاسخ به این سوال 77 % جواب عالی و خوب داده اند؛ آماری که بسیار مناسب و قابل تامل اند؛ اما کاهش 8 درصدی نسبت به سال گذشته زنگ خطری است که باید از سوی سران رژیم صهیونیستی موجب نگرانی شان شود. اما آنچه این آمار را جالب تر می کند، مقایسه میزان پاسخ به رضایت مندی از زندگی در اسرائیل براساس رویکرد مذهبی و سیاسی پاسخ دهندگان است. براساس آمار منتشر شده از سوی موسسه دموکراسی اسرائیل، 92 % حریدی ها (یهودی های تندرو) اسرائیل را جای مناسبی برای زندگی می دانند، اما این آمار برای سکولارها به 65% کاهش می باید. این اختلاف با همین نسبت میان راست گرایان و چپ های اسرائیل هم نمایان است. در حالی که تنها 55% چپ ها به این سوال پاسخ مثبت داده اند که این رقم برای راست گرایان تا 84% افزایش می یابد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به عملکرد جامعهالمصطفی در افغانستان؛ همه اقوام و مذاهب در دانشگاه المصطفی حضور دارند
✂️برشهایی از متن:
📮نهاد المصطفی ارتباطات محدود با برخی دارالعلومها و مولویهای اهل سنت برقرار کرده است و حتی برخی از آنها را بورسیه کرده است. اما این ارتباطات به سطح سیستماتیک نرسیده است.
📮در سال های اخیر دانشگاه سعی کرده تا واحدهای پیشنهادی وزارت تحصیلات را در دستور کار قرار دهد، یعنی مفاد و مضامین دینی و اسلامی که قدیم در برنامه درسی دانشگاه وجود داشت، کمرنگ شده است. این مسئله باعث شده است تا نمایندگی جامعه المصطفی از رسالت اصلی خود دور شود. حوزهای که رسالت آن ترویج علوم انسانی در ترکیب با علوم اسلامی بوده است، حالا بیشتر شبیه یک دانشگاه خصوصی در افغانستان عمل میکند.
📮بسیاری از اساتید و دانشجویانی که در دانشگاه المصطفی مشغول به تحصیل یا تدریس بودند از حنفیها و سلفیهای افغانستان بودند. همینها پس از پایان دورههای تحصیلیشان دیدگاههایشان تغییر پیدا کرده و نگرش مثبتی نسبت به تشیع دارند. اما امتیازات المصطفی در زمینه افراطیت در همین حد بوده است و نه تنها المصطفی بلکه جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه کلانی برای با مقابله با حجم زیاد از فعالیتهای حامیان سلفیت در افغانستان نداشته است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به نظام عشیرهای کشورهای خلیج فارس؛ خلیج فارس مدرن همچنان عشیرهمحور است
علیرضا صالحی
📮در جریان اختلافات سال 2017 که طی آن بحرین و چند کشور دیگر خلیج فارس، قطر را تحریم کردند، رسانهها بیشتر به دعواهای اشخاص حکومتی یا نزاع دولتی در دو طرف بحرین و قطر پرداختند، درحالیکه شهروندان هر دوطرف نیز نقش حیاتی در محاسبات سیاسی دارند و ادعاهای مهمی در هر بخش و ایالت دارند. قبائل هنوز نقش مهمی در خلیج دارند، حتی قبائل غیر حکومتی. هنوز هم ساختار اجتماعی خلیج با وابستگیهای فامیلی و کنفدراسیونهای قبیلهای مشخص میشود، روابطی که ادعا میشود ریشه در دوران پیامبری محمد «ص» دارد. نظریات مدرنیزاسیون غربی پیشبینی میکند که دو عامل تخصصی شدن کار و ازهم گسیختگی خانواده منجر به افزایش فردگرایی در جامعه میشود. اما در منطقه خلیجفارس خلاف آن اتفاق افتاده است. یعنی با روی کارآمدن سیستم دولت ملت، نقش گروهی قبائل و خانواده در این کشورها از بین نرفته است. اعلام وابستگی به یک شیخ یا امیر به طور ویژه نقش اساسی در تعیین مرزهای ملی دارد. اینجاست که نقش مجلس، یا همان شورای قبیلهای که در آن شهروندان با خانوادههای حکومتی جلسه برگزار میکنند نقشی ویژهای دارد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯مستند: انقلاب تونس
🔺انقلاب تونس اولین و البته تنها انقلاب موفق در میان انقلابات موسوم به بهار عربی بود. تنها تونس بود که توانست در فرآیندی مسالمتآمیز با انتقال قدرت از حکومتی استبدادی به نظامی مبتنی بر دموکراسی به مقصود خود برسد. به همین خاطر است که علیرغم مشکلات اقتصادی، آزادیهای به دست آمده درپی انقلاب کماکان مردم را راضی نگه داشته است.
🔺مستند زیر روایت مختصری از شکلگیری انقلاب تونس و مراحل آن تا دستیابی به پیروزی است که توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#تونس
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بازخورد سریال «آقازاده» در خارج از مرزها؛ شکست تصویر رویایی از ایران!
امیررضا عباس زاده
✂️برشهایی از متن:
📮آقازاده روایتگر فساد و فحشا داخل سیستمی است که نام اسلام را یدک می کشد. گرچه آقازاده نشان می دهد مذهبی های واقعی هم داخل همین سیستم هستند و در آخر هم همین گروه باقی می مانند و منافقان چون کف روی آب می روند؛ اما مخاطب جهان اسلامی ما توقع این مواجهه را ندارد. آقازاده ابهت نظام اسلامی واقع در ایران را برای دلباختگان جمهوری اسلامی در جهان اسلام از بین میبرد. همچو عاشقی که از معشوق خود سیلی میخورد. مات و مبهوت مانده است.
📮این مخاطب به پدر و آقازاده و… به مثابه زندگی واقعی مردم ایران مینگرد و نه بازنمایی زندگی مذهبی هایی که در ذهن نویسنده و کارگردان وجود دارد. حتی لفظ آقازاده کماکان احترام خاصی نزد او دارد. به بازیگران همچو مردم واقعی نگاه می کند. اما این نگاه فانتزی او با دیدن عکس های غیرمذهبی از بازیگران، مخصوصا از بازیگران زن به هم میریزد. ضربه این تصاویر باعث میشود به همه تصاویر از ایران شک کند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
🎯بازخورد سریال «آقازاده» در خارج از مرزها؛ شکست تصویر رویایی از ایران! امیررضا عباس زاده ✂️برشهای
🔵 نقدی بر یادداشت بازخورد منفی آقازاده در جهان اسلام؛ شوکه شدن مخاطب بهتر از سکته کردن اوست!
نرگس حجتی
🔹حکایت تصویر ذهنی مردم دنیا از ایران حکایت این دو شخصی است که در این دو خاطره نقل شد. یکی ایران را مدینه فاضله ای میداند بی هیچ عیب و ایرادی و دیگری ایران را چنان عقبمانده تصور میکند که از دیدن اتوبانهایش بافتههای ذهنیاش پنبه میشود به حدی که نمیتواند بپذیرد اینجا ایران است. خوب دومی را گلهای نیست که ذهنش را به دروغ دشمنانمان پر کردهاند. اما من هرگز از بیگانگان ننالم که هرچه کرد با ما دوست کرد! چرا خودمان به دوستانمان دروغ بگوییم؛ به حدی که حتی نگران باشیم گوشهای از واقعیتهای جامعه ما به واسطه فیلمهایمان پیش دوستان خود لو برود! چرا رضایت میدهیم به ساخته شدن ذهنیتی غلط از خودمان که با فرو ریختن این ذهنیت غلط دیگر به باورهای درستشان از ما هم اعتماد نداشته باشند؟ آیا این نوعی خودزنی نیست که اینگونه اعتماد اجتماعی جامعه جهان اسلامی را که ما را باور کرده اند از دست بدهیم...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba