📌هسته بین الملل مرکز راهبری ورثة الانبیاء برگزار میکند:
🎯 موانع تحقق وحدت اسلامی در تجربه 40 ساله جمهوری اسلامی
باحضور:
علیرضا کمیلی، کارشناس مسائل جهان اسلام
📆دوشنبه 2 / 10 / 98 ساعت 18
قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، مابین تقاطع گلستان و مفتح، پ 110، ساختمان شهید شرعی
📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯درباره مشاوران غربی حکام خلیج فارس؛ استراتژی بقا دروغ گفتن نیست، کم گفتن است!
✂️برشهایی از متن:
📌با گذر زمان متخصصین با محیط سیاسی استبدادی این کشورها سازگار شده و یاد میگیرند که توصیه و مشاورههای خود را محدود کرده یا تغییر دهند. ابتدا متوجه میشوند که علیرغم تعهدات اولیه، متخصصین خارجی ممکن است به راحتی از کشور اخراج شوند و مشاوران داخلی نیز ممکن است بدون ادای هیچ توضیحی، تنزل درجه پیدا کنند.
📌سران حاکم در تلاش اند تا برای حل مشکلات خود، راه حلی بیابند که معجزه کند. مثلا میگویند چگونه میتوان بدون افزایش قیمت، مصرف انرژی را کاهش داد؟ وقتی در جواب میگویی این کار شدنی نیست میپرسند؛ خب دیگر کشورها برای مقابله با این مشکل به چه راهحلی رسیده اند؟ جواب میدهیم که باید قیمت را افزایش دهید که پاسخ میدهند این کار شدنی نیست و این مکالمه میتواند ساعتها ادامه داشته باشد و در آخر پادشاه یا حاکم میگوید؛ باید برای من راهحلی پیدا کنید، شما متخصص هستید و قبلا این کار را انجام داده اید.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/OGi
#خلیج_فارس
#حکام_خلیج_فارس
📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به زندگانی و اندیشه عصام العطار؛ پرچمداری اعتدال در دل اخوان سوری
محمد قطرانی
✂️برشهایی از متن:
📌اخوان المسلمین سوریه در میان تمامی شاخههای اخوان به نگاهی تندتر معروف است. شاید در هیچ کشوری به اندازه سوریه گفتمان دعوتی حسن البنا نقض نشده باشد؛ سوریها از همان دهه 60 به مبارزه مسلحانه علیه حکومت بعثی سوریه دست زدند و مبارزین شاخصی همچون مروان حدید به عنوان طلیعهداران حرکتهای جهادی، وابستگی روشنی به اخوان سوریه داشتند. اما تمام ماهیت اخوان المسلمین در سوریه این گونه نیست. بلکه در همان دوران، افرادی در اخوان سوریه حضور داشتند که به نگاهی منفتح نسبت به تمامی گروهها و احزاب معروف بودند. شاخصترین فرد در این میان کسی نیست جز عصام العطار مراقب عام اخوان المسلمین در دهه های 70 و 80.
📌اگرچه عصام در اخوان جایگاه ویژه ای داشت اما به تدریج اختلافاتش با اغلب اعضای اخوان به گونه ای پیش رفت که ناچار شد از اخوان جدا شود. فشارهای حزب بعث در سوریه و اعلام حالت اضطراری از سال 1963، در میان اخوانیهای سوریه گزینه جهاد و مبارزه را بیش از پیش زنده کرد. مروان الحدید از حماه در سال 1964 قیام کرده و جسته و گریخته اقداماتی را انجام میداد. اخوانیهای جبهه شمال سوریه(شامل حلب، حماة و...) قائل به مبارزه مسلحانه بودند و عصام نه؛ به تدریج انشقاق گسترده ای میان اخوانیهای سوریه ایجاد شد. دفتر دمشق به رهبری عصام العطار و دفتر حلب به رهبری عبدالفتاح ابوغده.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/A3WU
#اخوان_المسلمین
#اخوان_المسلمین_سوریه
#عصام_العطار
📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نتایج نظرسنجی پیو در لبنان؛ نارضایتی اقتصادی 84 درصدی، ناامیدی سیاسی 76درصدی
✂️برشهایی از متن:
📍 نظرسنجی دیگری در تابستان 2019 نشاندهنده نارضایتی گسترده در موارد دیگر بود. بیش از دو سوم (76%) قشر بزرگسال در مورد آینده سیاسی کشورشان خوشبین نبوده، 72% اعتقاد دارند که تصمیمات دولت به نفع همه مردم نیست، 67% از نحوه اجرای دموکراسی در کشورشان ناراضی بوده، و 66% عقیده دارند بیشتر منتخبین اهمیتی به آنچه مردم از آنها انتظار دارند، نمیدهند.
📍 در یک نظرسنجی در میانه سال 2019، 84% لبنانیها وضعیت اقتصاد کشورشان را «بد» توصیف کردند و این در حالی بود که نیمی از این تعداد، این وضعیت را «خیلی بد» می دانستند. همچنین حدود نیمی (49%) از آنها ادعا داشتند که کودکان امروز، در آینده وضعیت بسیار بدتری از والدینشان خواهند داشت.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/JkM
#لبنان
#اعتراضات_لبنان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯تصویر ایران و اسرائیل در رسانههای سعودی، در کنار اسرائیل در جنگ با «دشمن شماره یک»!
✂️برشهایی از متن:
📌در گیرودار بروز تنش در روابط ایران و عربستان و وقوع «نبرد نفوذ» میان دو کشور در منطقه، نقش برخی از نویسندگان سعودی و افراد صاحبنظر که خواستار مواجهه با ایران، «پروژه طایفهگرایی» آن در منطقه و مقابله با برنامه هستهایاش هستند، برجسته شد. این دست از افراد، ایران را «دشمن شماره یک» میدانند؛ دشمنی که باید به طور کامل روی آن متمرکز شد. آنها همچنین صراحتا مطالبه «صلح با اسرائیل» را مطرح کرده و حتی برخی، حمایتشان از آن را مخفی نمیکنند. آنها بر این باورند که در صورت ورود اسرائیل به جنگ با ایران، باید با تمام وجود در کنار تلآویو ایستاد.
📌مقالات صاحبنظران سعودی درخصوص ترسیم ویژگیها و ابعاد تصویر اسرائیل، بر این مسأله تأکید میکنند که اعراب هیچ گزینهای جز صلح با اسرائیل و امضای توافقنامه صلح فراگیر با آن از یک سو، و متمرکز شدن بر مواجهه با پروژه ایران در منطقه از سوی دیگر، ندارند.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/Iosy
#عربستان
#رسانه_های_سعودی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
🎯آیا «حزب التحریر» برای برپایی خلافت همچنان روی ارتشها حساب میکند؟ 📌در دهه 70 قرن گذشته بود که حز
🎯 جوابیه حزبالتحریر به گزارش «آیا حزبالتحریر برای برپایی خلافت همچنان روی ارتشها حساب باز میکند؟»
📌 پیشتر در گزارش «عربی 21» به خطمشیِ «حزب التحریر» از زمان تأسیس آن توسط «تقیالدین نبهانی» روحانی فلسطینی در سال 1953 پرداخته شده بود. در گزارش مذکور عنوان شده بود که یکی از خطمشیهای اصلی حزب التحریر، درخواست کمک از ارتشها با هدف ازسرگیری حیات اسلامی به منظور برپایی خلافت بوده است.
حال این حزب جوابیهای در این باره صادر کرده است.
🖇متن کامل این جوابیه را در لینک زیر بخوانید:
http://rizy.ir/XX3
#حزب_التحریر
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯برای از بین بردن عمق راهبردی انقلاب، تعجیل چرا؟
روح الله رضوی
✂️برشهایی از متن:
📌جمهوری اسلامی ایران خلال سالهای گذشته به سرعتی غیر قابل باور در حال از دست دادن مهمترین سرمایههای بدست آورده خلال چهل سال گذشته در فضای بینالملل است و آن چیزی نیست جز بدنه مستضعفانی که دل در گرو این انقلاب داشتند. مخاطبین انقلاب اسلامی ایران در فضای بین الملل روز بروز مشاهده میکنند که گویی برای ایران، بجز حمایت سنتی و تاریخی از ماجرای فلسطین و برخی سمپاتهای شیعه اش در منطقه غرب آسیا، هیچ چیز دیگری مهم نیست.
📌با تمام حساسیت ایران نسبت به رعایت به اصلاح خط قرمزهای این کشورها، ایران کماکان تحت فشار تحریم قرار دارد و این چشم پوشی، عایدیای بجز لبخندهای خشک و خالی برای ایران نداشته است. در این میان، ترس از آن است که هم معرکه اقتصادی را ببازیم و هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی را از دست بدهیم. اتفاقی که شوربختانه نشانههایش بسیار روشن و آشکار شده؛ تو گویی از بین بردن طبیعی عمق راهبردی انقلاب اسلامی هم برخی آقایان قانع کننده نیست و برای این هدف تعجیل دارند. حضرات مهلا مهلا!
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/FVCa
#مسلمانان_هند
#عمق_استراتژیک_انقلاب_اسلامی
#روابط_ایران_و_هند
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯ارتباطات بین المللی ما دست سیاسیها و امنیتیهاست/با هیچ جریانی از اهل سنت ارتباط جدی نداریم!
علیرضا کمیلی
✂️برشهایی از متن:
📌ما بعد از چهل سال با هیچ جریان اهل سنتی که دارای بدنه اجتماعی باشد ارتباط جدی و موثر نداریم، در این سالها با برخی جریانات موثر جلسات پراکنده داشتیم اما به توافق و همکاری نرسیدیم. حتی با جریانات صوفی هم ارتباط جدی نداریم. دلیل این ناکامی هم این است که اساسا پروژهای برای کار جدی با بدنه جهان اسلام نداریم.
📌 ما باید با بدنههای نخبگانی و مردمی ارتباط بگیریم و آنها را فعال کنیم. ما باید الان صد تا ان جی او داشتیم اما 3یا4 تا بیشتر نداریم. ان جی او ابزار ارتباط است! فلان وزیر برود و حرف بزند خوب است ولی ارتباط کف میدان که نمیتواند بگیرد. او با یک جوان نمینشیند یک ساعت حرف بزند یا با یک استاد دانشگاه حرف بزند. ضمن اینکه در قضیه وحدت رویکردها هم اشتباه بود مثلا فکر میکنند مسئله با علما حل میشود، علمایی که نه اثر دارند و نه بدنه اجتماعی!
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/icdA
#وحدت_اسلامی
#تجربه_نگاری
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 وقتی از شکاف اجتماعی در اسرائیل میگوییم منظور چیست؟
محمدمحسن فایضی
✂️ برشهایی از متن:
📍 مولفه های ملت-دولت سازی از دهه 90 به این سو در رژیم صهیونیستی به دلیل تغییر نظام تک قطبی جهان، ورود سیل عظیم مهاجرین روسی و شرقی بعد از فروپاشی شوروی به اسرائیل و تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی این رژیم و حرکت به سمت سکولاریسم و سرمایه داری در کنار تغییر بافت جمعیتی شهروندان اسرائیلی دچار تغییر و چالش های جدی ای شده است.
📍 فرآیند ملت سازی در رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی خواهد شد که نه تنها شکافهای بیشتری را در پی خواهد داشت، بلکه ناشی از تکثر هویتی و فرهنگی است. در این برهه رژیم صهیونیستی برای عبور از این بحران مجبور خواهد شد که از بسیاری از مؤلفههای اصلی صهیونیسم به طور کلی چشمپوشی نماید هرچند برخی معتقدند این چشمپوشی، پایان بخش رژیم صهیونیستی و دولت اسرائیل خواهد بود لذا این تصمیم غلط حتی از روی اجبار هم رخ نخواهد داد.
📍 این گزاره قطعا دور از واقعیت نیست که اگر بگوییم: «شکاف اجتماعی عامل تکرار انتخابات در سرزمین های اشغالی است». همانگونه که گفته شد تقسیم جمعیتی و عدم تعریف هویت مشترک موجب شده رای دهندگان انتخاباتی و سپس ائتلاف های سیاسی هم بسیار بر همین چالش استوار باشد.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/nSJ
#اسرائیل
#بافت_جمعیتی_اسرائیل
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیلپ (Iylep) سلاح سفارت آمریکا برای تغییر جامعه عراق
#عراق
#اعتراضات_عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 سیاستورزی مرجعیت نجف در اعتراضات اخیر عراق؛ چگونگی و چرایی
دکتر یاسر قزوینی حائری
✂️ برشهایی از متن:
📌به نظر میرسد آیتالله سیستانی در شیوه سیاستورزی خود بیش از هر مرجع دیگری، میراثدار آیتالله خوئی باشد تا زعیم دیگر آن روزگار حوزه علمیه یعنی آیتالله سید محسن حکیم. آیتالله سیستانی سیاستورزی حداقلی و سیاستورزی در موقعیتهای ضروری و حساس را در عراق پس از ۲۰۰۳ در پیش گرفته است.
📌مرجعیت با وجود آگاهی به برخی جریانهای آرام رسانهای و غیر رسانهای علیه نهاد دین، نگاه سیاسی مبنایی و تاریخی خود را در اولویت دادن به رضایت عمومی و ایستادگی در برابر ظلم و ستمی که در هزارتوی فاسد عراق دوراز انتظار هم نبود، گذاشته است. از همینرو کفه ترازوی حمایت مرجعیت از تحرکات مردمی، سنگینتر از هشدارها نسبت به خطراتی است که در کمین این تحرکات قرار داشته و دارد. این در حالی است که نگاه عمومی در جمهوری اسلامی در برخورد با دوگانه «توطئه» یا «رضایت مردم و تظاهرکنندگان» سهم بیشتری به سامان دادن نگاه خود بر مبنای توطئه داده است.
📌 شاید تفاوت این دو رویکرد را بتوان در اولویت دادن یا ندادن به اصلاحات ریشهای قلمداد کرد. درواقع آنچه امروزه در عراق درباره اصلاح مطرح میشود، این است که اعتماد به سیکل معیوب سیاست یا به تعبیر عراقی ها «السیاسه الترقیعیه» یا سیاست وصله پینهای و موقت در اصلاحات، نمیتواند نتیجهای جز آنچه تاکنون بوده و مورد اعتراض است داشته باشد؛ از همینرو جریانهایی که خواهان اصلاحات ریشهایتر هستند، به راه حلهای ریشهایتری مانند اصلاح کمیساریای عالی انتخابات، اصلاح قانون انتخابات و البته پیش از همه انتخابات زودهنگام فکر میکنند. این در حالی است که حفظ وضع موجود برای برخی جریانها در اولویت بیشتری قرار دارد. در این بین سیاست ایران از آنرو که سازوکار سیاسی امروز عراق را برای منافع خود مفیدتر تلقی میکند، طبیعی است که نسبت به تحولات ریشهایتر در سیاست عراق نگرانیهایی داشته باشد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/DAsv
#عراق
#اعتراضات_عراق
#آیت_الله_سیستانی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 الجزایر جدید، گذار از نسل انقلاب
محمدرضا عشوری
✂️برشهایی از متن:
📌تبون از نسلی متفاوت از دیگر رهبران پیشین الجزایر برآمده است. تبون نخستین رئیس جمهور الجزایر است که از نسل رهبران انقلاب آزادیبخش نیست و در آن مشارکتی نداشته است. نگاهی به سابقه هفت رئیس جمهور پیشین الجزایر حاکی از آن است که همگی کسانی بودند که در جریان انقلاب دهه پنجاه الجزایر ضد استعمار فرانسه نقشی محوری داشته و یا در آن شرکت داشتهاند. این «سابقه انقلابی» طی نیم قرن گذشته همواره معیار و شاخصی محوری و خدشهناپذیر در عیارسنجی رهبران الجزایر به شمار میرفته است.
📌وى حتى تحصیلات دانشگاهیاش هم اقتصادى است و نخستین رئیس جمهورى است که هویتی سیاسى و نظامى ندارد. تبون در هر حال از «نسل اول انقلاب» الجزایر نیست. او البته از «نسل استقلال» هم نیست. او شاید همانطور که خودش هم تاکید دارد تنها یک نقطه اتصال است برای نسلی که به آینده امید دارد. تبون در میان مخالفتهای گسترده نسلى که او را متعلق به گذشته میداند کار سادهای پیش رو ندارد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/MOCfN
#الجزایر
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
باسمه تعالی
📣اطلاعیه #جذب_پژوهشگر
🔶 مرکز راهبری ورثة الأنبیاء وابسته به حوزۀ علمیه و عملیۀ نهضت ،
از میان دغدغهمندان نسبت به
مسائل #جهان_اسلام
و تحقق #وحدت_مسلمین
جهت پژوهش و اثرگذاری در حوزۀ مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام و امور مرتبط با این عرصه، بر اساس شرایط زیر، #دعوت_به_همکاری مینماید.
🔹 شرایط همکاری:
1- اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی
2- آشنایی حداقلی با مسائل جهان اسلام
3- تعهد به حضور و خدمت مفید و تمام وقت در محل مرکز در شهر قم(روزانه هشت ساعت، از شنبه تا چهارشنبه) حداقل به مدت دوسال
4- توانمندی و روحیۀ کار پژوهشی و تحلیلی در مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام
5- دارای روحیۀ پشتکار و مسؤلیتپذیری
6- تسلط به درک مطلب و استماع در زبانهای انگلیسی و عربی(در موضوعات سیاسی-اجتماعی معاصر)
7- پذیرفته شدن در مصاحبۀ ورودی
🔹لازم به ذکر است که در ادامۀ همکاری، درصورت علاقه و توانمندی، از همکاران علاوه بر فعالیتهای پژوهشی در عرصۀ #ترویج و #شبکهسازی نیز بهرهمند خواهیم شد.
☎️علاقمندان جهت همکاری میتوانند رزومه(مشخصات، اطلاعات تماس، سوابق فعالیت علمی، پژوهشی، اجرایی و ...) خود را به آیدی @mahdi_marefat در پیارسان «بله» یا ایمیل marefat.mahdi@gmail.com ارسال فرمایند.
@shouba
🎯 بحران هویت ملی در امارات؛ آیا پول خلا تاریخ و فرهنگ را پر خواهد کرد؟
سیدرضا حسینی
✂️ برشهایی از متن:
📌 هرکدام از امارتها نیز با بی هویتی تاریخی مواجه هستند. امارات در گذشته به دلیل جغرافیای گرم و خشک و بیابانی و نداشتن منابع زیرزمینی، جذابیتی برای سکونت نداشته است. به همین خاطر از پیشینه تاریخی و فرهنگی افتخار آمیزی برخوردار نیست. امارات نه تنها مهد هیچ تمدنی نبوده است بلکه در نطاق حکم هیچ تمدنی هم نبوده است. تنها بهره آن از تاریخ و تمدن، حاشیه نشینی تمدن ایرانی است. آداب و رسوم و موسیقی و غذا و پوشش اماراتی هم از ضعیفترین و بدویترین نسخه آداب و رسوم عربی تشکیل میشود و چیزی که با آن بر مابقی اعراب تفوق یابد و فخر بفروشد وجود ندارد. به لحاظ مذهبی نیز نه صاحب مدرسه علمی خاصی در طول تاریخ بوده و نه عالمان سرشناس زیادی داشته است.
📌مشغولیت امارات به دشمن تراشی و تاریخ سازی و پول پاشی در حالیست که این کشور در مواجهه با مدرنیته هویتی از خویش بر جای نگذاشته است. این اقدامات ممکن است مانند کاری که برادر حاتم طایی انجام داد نام امارات را بر سر زبانها بیاندازد اما واقعیت این است که امارات هویت واقعی خویش را که محصول فرهنگ و مذهب است از دست داده است و با رها کردن دروازههای فرهنگی خود در قبال مدرنیته در دنیای متکثری از فرهنگهای غریبه، گم و بی هویت شده است. خیابانهای ابوظبی و دبی به لحاظ معماری نه تنها متعلق به سنت اماراتی نیست بلکه به هیچ مکتبی تعلق ندارد و دنیایی بدون معنا و بدون هویت را برای فرزندان اماراتی رقم زده است. حال از راه تقابل با ایران و اخوان و نمایش اشرافیت و سرقت فرهنگی بدنبال هویت میگردد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/FnU
#امارات
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بررسی ماتریدیه در افغانستان؛ طالبان هم ماتریدی است
✂️برشهایی از متن:
📌جمعیت غالب کشور افغانستان پیروان مکتب ماتریدیه هستند. عمده جمعیت اهل سنت کشور که شامل60 الی 70 درصد هستند، از پیروان این مکتب به حساب می آیند. ماتریدیه همان جریان اصیل و سنتی افغانستان هست که قرنها در این کشور عقائد مردم را شکل داده است.
📌ماتریدیه امروزی دو جریان درونی عمده دارد. یکی ماتریدیه سنتی است که همانطور که گفته شد پیشینه تاریخی عمیقی دارد و امروزه تقابل بسیار جدی با افکار سلفی پیدا کرده است. دوم ماتریدیه ای است که عقائد سلفی در درون آن نفوذ کرده و رنگ سلفی به خود گرفته است.
📌سه طریقت اصلی افغانستان یعنی نقشبندیه، قادریه و چشتیه همه به لحاظ کلامی پایبند ماتریدیه هستند. یعنی این مکتب کلامی با صوفیه در تعامل کامل به سر میبرند.
📌طالبان پیش از حمله آمریکا متشکل از سه گروه تشکیلاتی عمده بوده است: یکی جیش المسلمین، یکی جمعیت خدام الفرقان و دیگری شورای کویته که همه آنها به نوعی دارای عقائد ماتریدی بوده اند.
🖇متن کامل:
http://shouba.ir/2885-2/
#افغانستان
#ماتریدیه
#طالبان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔹هسته بین الملل مرکز راهبری ورثة الانبیاء برگزار میکند:
🔶 بررسی زمینه های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هندوستان
باحضور:
عاکف زیدی، کارشناس مسائل هندوستان
📆سه شنبه 10 / 10 / 98 ساعت 15
قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، مابین تقاطع گلستان و مفتح، پ 110، ساختمان شهید شرعی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت رویکرد فرقهگرای شیعی با رویکرد انقلاب اسلامی در تعاملات بینالمللی
#علیرضا_کمیلی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶قانون جدید انتخابات و آینده تحولات عراق
مهدی ازرقی
✂️برشهایی از متن:
🔹مهمترین تغییر قانون جدید انتخابات عراق مربوط به ماده 15 این قانون است که در آن سازوکار انتخابات از الگوی لیستی به فردی تغییر یافته است. این بدان معناست که واجدین شرایط رای دادن از این پس به جای رای دادن به لیستهای حزبی، به افراد رای خواهند داد.
🔹قانون جدید انتخابات چالش انتخاب نخست وزیر را حل نکرده و صرفاً تمرکز خود را بر ورود نمایندگان قرار داده که به نظر میرسد گام ناقصی برای دستیابی به اهداف بلندمدت مطرح شده از سوی معترضان برداشته است. بنابراین قانون جدید انتخابات عراق در بلندمدت نیز جوابگوی نیازهای کشور عراق نخواهد بود. ضمن اینکه چالشهای ساختاری و قانونی متعدد دیگری در حاکمیت عراق وجود دارد که اصلاح روش انتخاب نمایندگان پارلمان در برابر آن بسیار کم اهمیت است. به عنوان نمونه میتوان به تعیین استاندارها توسط شوراهای استانی و خارج از اختیار نخست وزیر این کشور اشاره کرد که عمدهای اقدامات و تصمیمات استانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/pStEx
#انتخابات_عراق
#عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
32.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶دگردیسیهای فکر دینی در اهلسنت ایران؛ آیا سلفیت پایگاهی دارد؟
✂️برشهایی از متن:
🔹زمامداران مختلفی در این سالها بودند که وقتی از آنها سوال میشد که چرا حق و بودجه اهل سنت را در فلان مسئله نمیدهید جوابشان این بود که «جواب فاطمه زهرا را چه بدهیم». یا اینکه وقتی یک اهل سنت از ائمه شیعه تعریف و تمجید میکند، تعجب شیعیان برانگیخته میشود. ابن تیمیه را که پدر سلفی گری میدانند و وقتی صحبتهایش راجع به امام حسین را میخوانیم، باور نمیکنند. این کلیشههای غلط از دل کلیشههای هویتی برآمده است که منابع آن افرادی غیرنخبه هستند که وجهه علمی ندارند. جامعه مداحان نمونه این منابع است که دشواری های زیادی تولید کرده است.
🔹تصوف همچنان در میان اهل سنت بدنه اجتماعی قدرتمندی دارد و اقشار مختلف مردمی از جمله تحصیلکرده و عوام در مجالس سماع و وجد عارفانه آن حضور جدی دارند و دینداری خود را در قالب همین مناسک معنا میکنند. دینداران با دو رویکرد ذکر جلی بر اساس طریقت قادری و یا ذکر خفی بر اساس طریقت نقشبندی در این مجالس شرکت میکند.
🔹سلفیه در میان اهل سنت ایران بر سه گونه است. سلفیه خشن، سلفیه جامی و سلفی علمی.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/ZJuo
#اهل_سنت_ایران
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 چرا شیخ ابراهیم زکزکی برای کسی مهم نیست؟
سرباز روح الله رضوی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 برای دنیای اهل سنت، شیخ ابراهیم زکزکی نماد شیعهسازی در پنجمین کشور پرجمعیت مسلمان دنیا است. کسی که «به زعم آنها» پول از قم میگرفته و خرج تغییر مذهب اهل سنت نیجریه میکرده و توانسته بعد از سالها، نفوذی چند میلیونی در قلب آفریقا ایجاد کند. این آدم هر چقدر هم که خوب و دوست داشتنی بوده باشد و هر چقدر هم که مورد ظلم و ستم واقع شده باشد، چون کیان مذهب مقابل را به خطر انداخته، نمیتواند جایی در دل آنها باز بکند.
🔹 در فضای عمومی بین المللی هم کشورهای غربی حرکت اسلامی نیجریه را پروژه نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا قلمداد میکنند که میرفت تا مدل کپی پیستی از حزب الله لبنان باشد. اگر در بعد مذهبی، اظهار نظرات پر از شوق و شعف برخی قم نشینان در قبال معجزه شیعهسازی شیخ ابراهیم زکزکی، بهانه بدست کشورهای اسلامی میداد، در بعد سیاسی، هیجان رقم زدن حزب اللهی جدید در قلب قاره سیاه، حسگرهای دستگاههای امنیتی ـ اطلاعاتی کشورهای غربی را به شدت تحریک کرد.
🔹 فارغ از نگاه ریشهای وزارت خارجه کنونی جمهوری اسلامی ایران که جای نقد جدی دارد، مجموعه انتقادات مطروحه از سوی جریانات مختلف داخل کشور به وزارت خارجه، در خصوص پرونده حرکت اسلامی نیجریه مبنائا بیاساس است. کسانی که توقع دارند وزارت خارجه در قبال آزادی شیخ ابراهیم زکزکی موضعی صریح و آشکار بگیرد، کمتر توجه و اطلاعی نسبت به شرایط کشور نیجریه و نیز تبعات چنان موضع رسمیای از سوی وزارت خارجه ایران دارند.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/IoI
#نیجریه
#شیخ_زکزاکی
#آفریقا
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
پاکستان سرزمین سانسورشده.mp3
34.17M
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
🔴 پاکستان سرزمینی که بیشترین قرابتهای فرهنگی تاریخی را با ما دارد
🔸 آقای #میثم_مرادی (مدیر حوزه هنری خراسان رضوی) در هشتمین پاتوق جهان اسلام با عنوان «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» اظهار کرد: شنایی با پاکستان برای من به ۶ یا هفت سال قبل برمیگردد، این کشور از جهات مختلف با ایران عقد اخوت بسته و دانستن اطلاعات اندکی در خصوص آن برای ما خسران است.
🔹 ما در این سالها با پاکستان خوب برخورد نکردیم و دلیل آن هم این است که رسانه و مسؤولان ما نگاه دیپلماتیک را نشان دادند، اما در این حوزه چیزی عنوان نشده که پاکستان اولین کشوری بود که در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران آری گفت و #استقلال ایران را پذیرفت. پاکستان سرزمینی است که بیشترین قرابتهای فرهنگی تاریخی را با ما دارد، اما متأسفانه ما آن را از زاویه درستی به مردم نشان ندادیم.
🔸 کامیون نوشتههای پاکستانی و نقوش آن را مسئلهای است که این کشور به آن شهرت پیدا کرده و نقش طبیعی در آن بسیار است، نقوش مرتبط با جغرافیا و شرایط طبیعت کشورشان، نام ائمه و اهل بیت(ع) هم در داخل ماشینها دیده میشد.
🔹 ایشان با اشاره به قوالیخوانیهای کشور پاکستان، در خصوص فاصله گرفتن ایران از موضوعات فرهنگی، موسیقی و تولیدات تلویزیونی ارزشی گلایه کرد و گفت: دهه ۶۰ تلویزیون ما در مناسبتها گروه قوالی نصرت علیخان را نشان میداد، اما اکنون بندهای مختلف را نشان میدهد!
🔸 پاکستان ۱۰۰ سینما دارد و ۳۰ درصد آن توسط هالیوود و بالیوود اشغال شده است، اما ۷۰ درصد آن خالی است، ما برای آنها چه برنامهای داریم؟ باید برای آن تولید اثر کنیم که سبب قوام آن میشود، مقصودم فیلمهایی که فروش ۳۰ میلیاردی دارند، نیست، بلکه فیلمی همچون یتیمخانه ایران جای دارد در خصوص آن فعالیت کنیم، اما اکنون شاهدیم که بت وجود نزدیکی فرهنگ و جغرافیای ما به پاکستان، ترکیه به این حوزه ورود کرده است.
🔺 گزارشی مختصر از برنامه «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» برای مطالعه بیشتر کلیک کنید. (https://www.farsnews.com/printnews/13981010000027)
📍 مجمع اسلامی حبل الله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
🔴 صدا و سیما بزرگترین سانسورچی در ارائه تصویری غلط از پاکستان
🔸 آقای #حسین_کمیلی در هشتمین پاتوق جهان اسلام با عنوان «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» با اشاره به سفر اخیر گروهی از فعالین فرهنگی به پاکستان و ویژگیهای آن از تفاوت آنچه از پاکستان در دهن داریم و مغایرت آن با واقعیت سخن گفت و اظهار کرد: این مسئله به جز سانسورچی بزرگ که صدا وسیما است، دلایل بسیاری دارد، تصویری که از این کشور ارائه میشود، تصویر ناقصی است، تجربههای اجتماعی ما نیز تجربههای خاصی از حیث مواجهه با پاکستانیها است و دید جامعی از پاکستان نداریم.
🔹 اسلامآباد یک شهر نوساز و #مدرن است که در هند قدیم نبوده و بعد از تشکیل حکومت پاکستان تشکیل شده و کاملا بر اساس اصول شهرسازی ساخته شده است. همه چیز در آنجا نوساز است، برندهای مختلف در آنجا مشاهده میشد که توسعهیافتگی و سطح رفاه را نشان میداد و علاوه بر برندهای جهانی، برندهای پاکستانی هم بهچشم میخورد. در مقایسه با هند در فروشگاههای پاکستان محصولات پاکستانی بیشتر بهچشم میخورد و استفاده از #تولیدات_ملی در پاکستان بیشتر بود.
🔸 پاکستان حدود ۲۰۰ میلیون جمعیت دارد و ۲۵ درصد تشیع و مابقی اهل سنت هستند که بیشتر آنها سنی صوفی یا قادری و محب اهل بیت هستند. اهل سنت آنها ۱۲ امامی هستند و این مسئلهای است که ما نسبت به آن غفلت کردیم، چرا که حدود ۱۵۰ میلیون محب اهل بیت در آن کشور وجود دارد.
🔹 کمیلی به اشتراکات ایران و پاکستان از قبیل هم خانواده بودن زبان فارسی و اردو، شاعر بزرگی همچون اقبال که ۷۰ درصد اشعارش فارسی است و سرود ملی کشور که تماما فارسی است، اشاره کرد و گفت: متؤسفانه ما نسبت به این اشتراکات بیتوجه بودیم.
🔸 دیگران اما بسیار فعال هستند، بهطور مثال نماد اسلامآباد مسجد فیصل است و علاوه بر پلاک خودرو آن نماد هم پشت پلاک نصب میشود، این نکته حائز اهمیت است که در کشوری که همه محب اهل بیت هستند، جریانی برای خود نماد ایجاد کرده که غفلت ما و فعالیت ویژه دیگران را نشان میدهد.
🔺 گزارشی مختصر از برنامه «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» برای مطالعه بیشتر کلیک کنید(https://www.farsnews.com/printnews/13981010000027)
📍 مجمع اسلامی حبل الله
🆔 @Hablollahir