🎯برای از بین بردن عمق راهبردی انقلاب، تعجیل چرا؟
روح الله رضوی
✂️برشهایی از متن:
📌جمهوری اسلامی ایران خلال سالهای گذشته به سرعتی غیر قابل باور در حال از دست دادن مهمترین سرمایههای بدست آورده خلال چهل سال گذشته در فضای بینالملل است و آن چیزی نیست جز بدنه مستضعفانی که دل در گرو این انقلاب داشتند. مخاطبین انقلاب اسلامی ایران در فضای بین الملل روز بروز مشاهده میکنند که گویی برای ایران، بجز حمایت سنتی و تاریخی از ماجرای فلسطین و برخی سمپاتهای شیعه اش در منطقه غرب آسیا، هیچ چیز دیگری مهم نیست.
📌با تمام حساسیت ایران نسبت به رعایت به اصلاح خط قرمزهای این کشورها، ایران کماکان تحت فشار تحریم قرار دارد و این چشم پوشی، عایدیای بجز لبخندهای خشک و خالی برای ایران نداشته است. در این میان، ترس از آن است که هم معرکه اقتصادی را ببازیم و هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی را از دست بدهیم. اتفاقی که شوربختانه نشانههایش بسیار روشن و آشکار شده؛ تو گویی از بین بردن طبیعی عمق راهبردی انقلاب اسلامی هم برخی آقایان قانع کننده نیست و برای این هدف تعجیل دارند. حضرات مهلا مهلا!
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/FVCa
#مسلمانان_هند
#عمق_استراتژیک_انقلاب_اسلامی
#روابط_ایران_و_هند
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯ارتباطات بین المللی ما دست سیاسیها و امنیتیهاست/با هیچ جریانی از اهل سنت ارتباط جدی نداریم!
علیرضا کمیلی
✂️برشهایی از متن:
📌ما بعد از چهل سال با هیچ جریان اهل سنتی که دارای بدنه اجتماعی باشد ارتباط جدی و موثر نداریم، در این سالها با برخی جریانات موثر جلسات پراکنده داشتیم اما به توافق و همکاری نرسیدیم. حتی با جریانات صوفی هم ارتباط جدی نداریم. دلیل این ناکامی هم این است که اساسا پروژهای برای کار جدی با بدنه جهان اسلام نداریم.
📌 ما باید با بدنههای نخبگانی و مردمی ارتباط بگیریم و آنها را فعال کنیم. ما باید الان صد تا ان جی او داشتیم اما 3یا4 تا بیشتر نداریم. ان جی او ابزار ارتباط است! فلان وزیر برود و حرف بزند خوب است ولی ارتباط کف میدان که نمیتواند بگیرد. او با یک جوان نمینشیند یک ساعت حرف بزند یا با یک استاد دانشگاه حرف بزند. ضمن اینکه در قضیه وحدت رویکردها هم اشتباه بود مثلا فکر میکنند مسئله با علما حل میشود، علمایی که نه اثر دارند و نه بدنه اجتماعی!
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/icdA
#وحدت_اسلامی
#تجربه_نگاری
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 وقتی از شکاف اجتماعی در اسرائیل میگوییم منظور چیست؟
محمدمحسن فایضی
✂️ برشهایی از متن:
📍 مولفه های ملت-دولت سازی از دهه 90 به این سو در رژیم صهیونیستی به دلیل تغییر نظام تک قطبی جهان، ورود سیل عظیم مهاجرین روسی و شرقی بعد از فروپاشی شوروی به اسرائیل و تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی این رژیم و حرکت به سمت سکولاریسم و سرمایه داری در کنار تغییر بافت جمعیتی شهروندان اسرائیلی دچار تغییر و چالش های جدی ای شده است.
📍 فرآیند ملت سازی در رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی خواهد شد که نه تنها شکافهای بیشتری را در پی خواهد داشت، بلکه ناشی از تکثر هویتی و فرهنگی است. در این برهه رژیم صهیونیستی برای عبور از این بحران مجبور خواهد شد که از بسیاری از مؤلفههای اصلی صهیونیسم به طور کلی چشمپوشی نماید هرچند برخی معتقدند این چشمپوشی، پایان بخش رژیم صهیونیستی و دولت اسرائیل خواهد بود لذا این تصمیم غلط حتی از روی اجبار هم رخ نخواهد داد.
📍 این گزاره قطعا دور از واقعیت نیست که اگر بگوییم: «شکاف اجتماعی عامل تکرار انتخابات در سرزمین های اشغالی است». همانگونه که گفته شد تقسیم جمعیتی و عدم تعریف هویت مشترک موجب شده رای دهندگان انتخاباتی و سپس ائتلاف های سیاسی هم بسیار بر همین چالش استوار باشد.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/nSJ
#اسرائیل
#بافت_جمعیتی_اسرائیل
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیلپ (Iylep) سلاح سفارت آمریکا برای تغییر جامعه عراق
#عراق
#اعتراضات_عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 سیاستورزی مرجعیت نجف در اعتراضات اخیر عراق؛ چگونگی و چرایی
دکتر یاسر قزوینی حائری
✂️ برشهایی از متن:
📌به نظر میرسد آیتالله سیستانی در شیوه سیاستورزی خود بیش از هر مرجع دیگری، میراثدار آیتالله خوئی باشد تا زعیم دیگر آن روزگار حوزه علمیه یعنی آیتالله سید محسن حکیم. آیتالله سیستانی سیاستورزی حداقلی و سیاستورزی در موقعیتهای ضروری و حساس را در عراق پس از ۲۰۰۳ در پیش گرفته است.
📌مرجعیت با وجود آگاهی به برخی جریانهای آرام رسانهای و غیر رسانهای علیه نهاد دین، نگاه سیاسی مبنایی و تاریخی خود را در اولویت دادن به رضایت عمومی و ایستادگی در برابر ظلم و ستمی که در هزارتوی فاسد عراق دوراز انتظار هم نبود، گذاشته است. از همینرو کفه ترازوی حمایت مرجعیت از تحرکات مردمی، سنگینتر از هشدارها نسبت به خطراتی است که در کمین این تحرکات قرار داشته و دارد. این در حالی است که نگاه عمومی در جمهوری اسلامی در برخورد با دوگانه «توطئه» یا «رضایت مردم و تظاهرکنندگان» سهم بیشتری به سامان دادن نگاه خود بر مبنای توطئه داده است.
📌 شاید تفاوت این دو رویکرد را بتوان در اولویت دادن یا ندادن به اصلاحات ریشهای قلمداد کرد. درواقع آنچه امروزه در عراق درباره اصلاح مطرح میشود، این است که اعتماد به سیکل معیوب سیاست یا به تعبیر عراقی ها «السیاسه الترقیعیه» یا سیاست وصله پینهای و موقت در اصلاحات، نمیتواند نتیجهای جز آنچه تاکنون بوده و مورد اعتراض است داشته باشد؛ از همینرو جریانهایی که خواهان اصلاحات ریشهایتر هستند، به راه حلهای ریشهایتری مانند اصلاح کمیساریای عالی انتخابات، اصلاح قانون انتخابات و البته پیش از همه انتخابات زودهنگام فکر میکنند. این در حالی است که حفظ وضع موجود برای برخی جریانها در اولویت بیشتری قرار دارد. در این بین سیاست ایران از آنرو که سازوکار سیاسی امروز عراق را برای منافع خود مفیدتر تلقی میکند، طبیعی است که نسبت به تحولات ریشهایتر در سیاست عراق نگرانیهایی داشته باشد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/DAsv
#عراق
#اعتراضات_عراق
#آیت_الله_سیستانی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 الجزایر جدید، گذار از نسل انقلاب
محمدرضا عشوری
✂️برشهایی از متن:
📌تبون از نسلی متفاوت از دیگر رهبران پیشین الجزایر برآمده است. تبون نخستین رئیس جمهور الجزایر است که از نسل رهبران انقلاب آزادیبخش نیست و در آن مشارکتی نداشته است. نگاهی به سابقه هفت رئیس جمهور پیشین الجزایر حاکی از آن است که همگی کسانی بودند که در جریان انقلاب دهه پنجاه الجزایر ضد استعمار فرانسه نقشی محوری داشته و یا در آن شرکت داشتهاند. این «سابقه انقلابی» طی نیم قرن گذشته همواره معیار و شاخصی محوری و خدشهناپذیر در عیارسنجی رهبران الجزایر به شمار میرفته است.
📌وى حتى تحصیلات دانشگاهیاش هم اقتصادى است و نخستین رئیس جمهورى است که هویتی سیاسى و نظامى ندارد. تبون در هر حال از «نسل اول انقلاب» الجزایر نیست. او البته از «نسل استقلال» هم نیست. او شاید همانطور که خودش هم تاکید دارد تنها یک نقطه اتصال است برای نسلی که به آینده امید دارد. تبون در میان مخالفتهای گسترده نسلى که او را متعلق به گذشته میداند کار سادهای پیش رو ندارد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/MOCfN
#الجزایر
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
باسمه تعالی
📣اطلاعیه #جذب_پژوهشگر
🔶 مرکز راهبری ورثة الأنبیاء وابسته به حوزۀ علمیه و عملیۀ نهضت ،
از میان دغدغهمندان نسبت به
مسائل #جهان_اسلام
و تحقق #وحدت_مسلمین
جهت پژوهش و اثرگذاری در حوزۀ مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام و امور مرتبط با این عرصه، بر اساس شرایط زیر، #دعوت_به_همکاری مینماید.
🔹 شرایط همکاری:
1- اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی
2- آشنایی حداقلی با مسائل جهان اسلام
3- تعهد به حضور و خدمت مفید و تمام وقت در محل مرکز در شهر قم(روزانه هشت ساعت، از شنبه تا چهارشنبه) حداقل به مدت دوسال
4- توانمندی و روحیۀ کار پژوهشی و تحلیلی در مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام
5- دارای روحیۀ پشتکار و مسؤلیتپذیری
6- تسلط به درک مطلب و استماع در زبانهای انگلیسی و عربی(در موضوعات سیاسی-اجتماعی معاصر)
7- پذیرفته شدن در مصاحبۀ ورودی
🔹لازم به ذکر است که در ادامۀ همکاری، درصورت علاقه و توانمندی، از همکاران علاوه بر فعالیتهای پژوهشی در عرصۀ #ترویج و #شبکهسازی نیز بهرهمند خواهیم شد.
☎️علاقمندان جهت همکاری میتوانند رزومه(مشخصات، اطلاعات تماس، سوابق فعالیت علمی، پژوهشی، اجرایی و ...) خود را به آیدی @mahdi_marefat در پیارسان «بله» یا ایمیل marefat.mahdi@gmail.com ارسال فرمایند.
@shouba
🎯 بحران هویت ملی در امارات؛ آیا پول خلا تاریخ و فرهنگ را پر خواهد کرد؟
سیدرضا حسینی
✂️ برشهایی از متن:
📌 هرکدام از امارتها نیز با بی هویتی تاریخی مواجه هستند. امارات در گذشته به دلیل جغرافیای گرم و خشک و بیابانی و نداشتن منابع زیرزمینی، جذابیتی برای سکونت نداشته است. به همین خاطر از پیشینه تاریخی و فرهنگی افتخار آمیزی برخوردار نیست. امارات نه تنها مهد هیچ تمدنی نبوده است بلکه در نطاق حکم هیچ تمدنی هم نبوده است. تنها بهره آن از تاریخ و تمدن، حاشیه نشینی تمدن ایرانی است. آداب و رسوم و موسیقی و غذا و پوشش اماراتی هم از ضعیفترین و بدویترین نسخه آداب و رسوم عربی تشکیل میشود و چیزی که با آن بر مابقی اعراب تفوق یابد و فخر بفروشد وجود ندارد. به لحاظ مذهبی نیز نه صاحب مدرسه علمی خاصی در طول تاریخ بوده و نه عالمان سرشناس زیادی داشته است.
📌مشغولیت امارات به دشمن تراشی و تاریخ سازی و پول پاشی در حالیست که این کشور در مواجهه با مدرنیته هویتی از خویش بر جای نگذاشته است. این اقدامات ممکن است مانند کاری که برادر حاتم طایی انجام داد نام امارات را بر سر زبانها بیاندازد اما واقعیت این است که امارات هویت واقعی خویش را که محصول فرهنگ و مذهب است از دست داده است و با رها کردن دروازههای فرهنگی خود در قبال مدرنیته در دنیای متکثری از فرهنگهای غریبه، گم و بی هویت شده است. خیابانهای ابوظبی و دبی به لحاظ معماری نه تنها متعلق به سنت اماراتی نیست بلکه به هیچ مکتبی تعلق ندارد و دنیایی بدون معنا و بدون هویت را برای فرزندان اماراتی رقم زده است. حال از راه تقابل با ایران و اخوان و نمایش اشرافیت و سرقت فرهنگی بدنبال هویت میگردد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/FnU
#امارات
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بررسی ماتریدیه در افغانستان؛ طالبان هم ماتریدی است
✂️برشهایی از متن:
📌جمعیت غالب کشور افغانستان پیروان مکتب ماتریدیه هستند. عمده جمعیت اهل سنت کشور که شامل60 الی 70 درصد هستند، از پیروان این مکتب به حساب می آیند. ماتریدیه همان جریان اصیل و سنتی افغانستان هست که قرنها در این کشور عقائد مردم را شکل داده است.
📌ماتریدیه امروزی دو جریان درونی عمده دارد. یکی ماتریدیه سنتی است که همانطور که گفته شد پیشینه تاریخی عمیقی دارد و امروزه تقابل بسیار جدی با افکار سلفی پیدا کرده است. دوم ماتریدیه ای است که عقائد سلفی در درون آن نفوذ کرده و رنگ سلفی به خود گرفته است.
📌سه طریقت اصلی افغانستان یعنی نقشبندیه، قادریه و چشتیه همه به لحاظ کلامی پایبند ماتریدیه هستند. یعنی این مکتب کلامی با صوفیه در تعامل کامل به سر میبرند.
📌طالبان پیش از حمله آمریکا متشکل از سه گروه تشکیلاتی عمده بوده است: یکی جیش المسلمین، یکی جمعیت خدام الفرقان و دیگری شورای کویته که همه آنها به نوعی دارای عقائد ماتریدی بوده اند.
🖇متن کامل:
http://shouba.ir/2885-2/
#افغانستان
#ماتریدیه
#طالبان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔹هسته بین الملل مرکز راهبری ورثة الانبیاء برگزار میکند:
🔶 بررسی زمینه های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هندوستان
باحضور:
عاکف زیدی، کارشناس مسائل هندوستان
📆سه شنبه 10 / 10 / 98 ساعت 15
قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، مابین تقاطع گلستان و مفتح، پ 110، ساختمان شهید شرعی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت رویکرد فرقهگرای شیعی با رویکرد انقلاب اسلامی در تعاملات بینالمللی
#علیرضا_کمیلی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶قانون جدید انتخابات و آینده تحولات عراق
مهدی ازرقی
✂️برشهایی از متن:
🔹مهمترین تغییر قانون جدید انتخابات عراق مربوط به ماده 15 این قانون است که در آن سازوکار انتخابات از الگوی لیستی به فردی تغییر یافته است. این بدان معناست که واجدین شرایط رای دادن از این پس به جای رای دادن به لیستهای حزبی، به افراد رای خواهند داد.
🔹قانون جدید انتخابات چالش انتخاب نخست وزیر را حل نکرده و صرفاً تمرکز خود را بر ورود نمایندگان قرار داده که به نظر میرسد گام ناقصی برای دستیابی به اهداف بلندمدت مطرح شده از سوی معترضان برداشته است. بنابراین قانون جدید انتخابات عراق در بلندمدت نیز جوابگوی نیازهای کشور عراق نخواهد بود. ضمن اینکه چالشهای ساختاری و قانونی متعدد دیگری در حاکمیت عراق وجود دارد که اصلاح روش انتخاب نمایندگان پارلمان در برابر آن بسیار کم اهمیت است. به عنوان نمونه میتوان به تعیین استاندارها توسط شوراهای استانی و خارج از اختیار نخست وزیر این کشور اشاره کرد که عمدهای اقدامات و تصمیمات استانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/pStEx
#انتخابات_عراق
#عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
32.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶دگردیسیهای فکر دینی در اهلسنت ایران؛ آیا سلفیت پایگاهی دارد؟
✂️برشهایی از متن:
🔹زمامداران مختلفی در این سالها بودند که وقتی از آنها سوال میشد که چرا حق و بودجه اهل سنت را در فلان مسئله نمیدهید جوابشان این بود که «جواب فاطمه زهرا را چه بدهیم». یا اینکه وقتی یک اهل سنت از ائمه شیعه تعریف و تمجید میکند، تعجب شیعیان برانگیخته میشود. ابن تیمیه را که پدر سلفی گری میدانند و وقتی صحبتهایش راجع به امام حسین را میخوانیم، باور نمیکنند. این کلیشههای غلط از دل کلیشههای هویتی برآمده است که منابع آن افرادی غیرنخبه هستند که وجهه علمی ندارند. جامعه مداحان نمونه این منابع است که دشواری های زیادی تولید کرده است.
🔹تصوف همچنان در میان اهل سنت بدنه اجتماعی قدرتمندی دارد و اقشار مختلف مردمی از جمله تحصیلکرده و عوام در مجالس سماع و وجد عارفانه آن حضور جدی دارند و دینداری خود را در قالب همین مناسک معنا میکنند. دینداران با دو رویکرد ذکر جلی بر اساس طریقت قادری و یا ذکر خفی بر اساس طریقت نقشبندی در این مجالس شرکت میکند.
🔹سلفیه در میان اهل سنت ایران بر سه گونه است. سلفیه خشن، سلفیه جامی و سلفی علمی.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/ZJuo
#اهل_سنت_ایران
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 چرا شیخ ابراهیم زکزکی برای کسی مهم نیست؟
سرباز روح الله رضوی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 برای دنیای اهل سنت، شیخ ابراهیم زکزکی نماد شیعهسازی در پنجمین کشور پرجمعیت مسلمان دنیا است. کسی که «به زعم آنها» پول از قم میگرفته و خرج تغییر مذهب اهل سنت نیجریه میکرده و توانسته بعد از سالها، نفوذی چند میلیونی در قلب آفریقا ایجاد کند. این آدم هر چقدر هم که خوب و دوست داشتنی بوده باشد و هر چقدر هم که مورد ظلم و ستم واقع شده باشد، چون کیان مذهب مقابل را به خطر انداخته، نمیتواند جایی در دل آنها باز بکند.
🔹 در فضای عمومی بین المللی هم کشورهای غربی حرکت اسلامی نیجریه را پروژه نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا قلمداد میکنند که میرفت تا مدل کپی پیستی از حزب الله لبنان باشد. اگر در بعد مذهبی، اظهار نظرات پر از شوق و شعف برخی قم نشینان در قبال معجزه شیعهسازی شیخ ابراهیم زکزکی، بهانه بدست کشورهای اسلامی میداد، در بعد سیاسی، هیجان رقم زدن حزب اللهی جدید در قلب قاره سیاه، حسگرهای دستگاههای امنیتی ـ اطلاعاتی کشورهای غربی را به شدت تحریک کرد.
🔹 فارغ از نگاه ریشهای وزارت خارجه کنونی جمهوری اسلامی ایران که جای نقد جدی دارد، مجموعه انتقادات مطروحه از سوی جریانات مختلف داخل کشور به وزارت خارجه، در خصوص پرونده حرکت اسلامی نیجریه مبنائا بیاساس است. کسانی که توقع دارند وزارت خارجه در قبال آزادی شیخ ابراهیم زکزکی موضعی صریح و آشکار بگیرد، کمتر توجه و اطلاعی نسبت به شرایط کشور نیجریه و نیز تبعات چنان موضع رسمیای از سوی وزارت خارجه ایران دارند.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/IoI
#نیجریه
#شیخ_زکزاکی
#آفریقا
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
پاکستان سرزمین سانسورشده.mp3
34.17M
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
🔴 پاکستان سرزمینی که بیشترین قرابتهای فرهنگی تاریخی را با ما دارد
🔸 آقای #میثم_مرادی (مدیر حوزه هنری خراسان رضوی) در هشتمین پاتوق جهان اسلام با عنوان «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» اظهار کرد: شنایی با پاکستان برای من به ۶ یا هفت سال قبل برمیگردد، این کشور از جهات مختلف با ایران عقد اخوت بسته و دانستن اطلاعات اندکی در خصوص آن برای ما خسران است.
🔹 ما در این سالها با پاکستان خوب برخورد نکردیم و دلیل آن هم این است که رسانه و مسؤولان ما نگاه دیپلماتیک را نشان دادند، اما در این حوزه چیزی عنوان نشده که پاکستان اولین کشوری بود که در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران آری گفت و #استقلال ایران را پذیرفت. پاکستان سرزمینی است که بیشترین قرابتهای فرهنگی تاریخی را با ما دارد، اما متأسفانه ما آن را از زاویه درستی به مردم نشان ندادیم.
🔸 کامیون نوشتههای پاکستانی و نقوش آن را مسئلهای است که این کشور به آن شهرت پیدا کرده و نقش طبیعی در آن بسیار است، نقوش مرتبط با جغرافیا و شرایط طبیعت کشورشان، نام ائمه و اهل بیت(ع) هم در داخل ماشینها دیده میشد.
🔹 ایشان با اشاره به قوالیخوانیهای کشور پاکستان، در خصوص فاصله گرفتن ایران از موضوعات فرهنگی، موسیقی و تولیدات تلویزیونی ارزشی گلایه کرد و گفت: دهه ۶۰ تلویزیون ما در مناسبتها گروه قوالی نصرت علیخان را نشان میداد، اما اکنون بندهای مختلف را نشان میدهد!
🔸 پاکستان ۱۰۰ سینما دارد و ۳۰ درصد آن توسط هالیوود و بالیوود اشغال شده است، اما ۷۰ درصد آن خالی است، ما برای آنها چه برنامهای داریم؟ باید برای آن تولید اثر کنیم که سبب قوام آن میشود، مقصودم فیلمهایی که فروش ۳۰ میلیاردی دارند، نیست، بلکه فیلمی همچون یتیمخانه ایران جای دارد در خصوص آن فعالیت کنیم، اما اکنون شاهدیم که بت وجود نزدیکی فرهنگ و جغرافیای ما به پاکستان، ترکیه به این حوزه ورود کرده است.
🔺 گزارشی مختصر از برنامه «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» برای مطالعه بیشتر کلیک کنید. (https://www.farsnews.com/printnews/13981010000027)
📍 مجمع اسلامی حبل الله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
🔴 صدا و سیما بزرگترین سانسورچی در ارائه تصویری غلط از پاکستان
🔸 آقای #حسین_کمیلی در هشتمین پاتوق جهان اسلام با عنوان «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» با اشاره به سفر اخیر گروهی از فعالین فرهنگی به پاکستان و ویژگیهای آن از تفاوت آنچه از پاکستان در دهن داریم و مغایرت آن با واقعیت سخن گفت و اظهار کرد: این مسئله به جز سانسورچی بزرگ که صدا وسیما است، دلایل بسیاری دارد، تصویری که از این کشور ارائه میشود، تصویر ناقصی است، تجربههای اجتماعی ما نیز تجربههای خاصی از حیث مواجهه با پاکستانیها است و دید جامعی از پاکستان نداریم.
🔹 اسلامآباد یک شهر نوساز و #مدرن است که در هند قدیم نبوده و بعد از تشکیل حکومت پاکستان تشکیل شده و کاملا بر اساس اصول شهرسازی ساخته شده است. همه چیز در آنجا نوساز است، برندهای مختلف در آنجا مشاهده میشد که توسعهیافتگی و سطح رفاه را نشان میداد و علاوه بر برندهای جهانی، برندهای پاکستانی هم بهچشم میخورد. در مقایسه با هند در فروشگاههای پاکستان محصولات پاکستانی بیشتر بهچشم میخورد و استفاده از #تولیدات_ملی در پاکستان بیشتر بود.
🔸 پاکستان حدود ۲۰۰ میلیون جمعیت دارد و ۲۵ درصد تشیع و مابقی اهل سنت هستند که بیشتر آنها سنی صوفی یا قادری و محب اهل بیت هستند. اهل سنت آنها ۱۲ امامی هستند و این مسئلهای است که ما نسبت به آن غفلت کردیم، چرا که حدود ۱۵۰ میلیون محب اهل بیت در آن کشور وجود دارد.
🔹 کمیلی به اشتراکات ایران و پاکستان از قبیل هم خانواده بودن زبان فارسی و اردو، شاعر بزرگی همچون اقبال که ۷۰ درصد اشعارش فارسی است و سرود ملی کشور که تماما فارسی است، اشاره کرد و گفت: متؤسفانه ما نسبت به این اشتراکات بیتوجه بودیم.
🔸 دیگران اما بسیار فعال هستند، بهطور مثال نماد اسلامآباد مسجد فیصل است و علاوه بر پلاک خودرو آن نماد هم پشت پلاک نصب میشود، این نکته حائز اهمیت است که در کشوری که همه محب اهل بیت هستند، جریانی برای خود نماد ایجاد کرده که غفلت ما و فعالیت ویژه دیگران را نشان میدهد.
🔺 گزارشی مختصر از برنامه «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» برای مطالعه بیشتر کلیک کنید(https://www.farsnews.com/printnews/13981010000027)
📍 مجمع اسلامی حبل الله
🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 46 درصد استفتائات مصریها درباره احکام طلاق!
🔹دارالافتای مصر آمار استفائاتی که در سال 2019 از این نهاد شده است را منتشر کرده است. در این گزارش آمده 46 درصد سوالات رسیده درباره احکام طلاق بوده . این مسئله نشان از گسترش طلاق در میان اقشار متدین این کشور دارد.
🔹گفتنی است مصر در زمینه طلاق رتبه اول جهانی را از آن خود کرده و آمار طلاق سال به سال در این کشور رو به تزاید است. به طوری که هر 4 دقیقه یک طلاق در مصر ثبت میشود.
#مصر
#شمال_آفریقا
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯اخوانالمسلمین نزدیکترین جریان تشکیلاتی به ایران؛ عطش نخبگان مصری برای تبادلات علمی با ایران
مصاحبه با مجتبی امانی، رییس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر
✂️برشهایی از متن:
🔹این عطش در بین جامعه دانشگاهی دو کشور کاملا موجود است، اگرچه فضای امنیتی حاکم بر مصر مانع بروز آن است. این را با توجه به تجربه حضور در مصر و تعامل با مصریها عرض میکنم که مردم و نخبگان دو کشور به شدت خود را نیازمند گفتگو میبینند. اما در دوره بعد از انقلاب تاکنون تنها در دوره انقلاب مصر(از 1389 تا 1393) این ظرفیت، امکان ظهور و بروز یافت و تعامل بین مردم مصر و ایران و ارتباط نخبگانی برقرار شد که شاهد مثالی برای ادعای وجود این علاقه و نیاز به گفتگو بین دو ملت در سطح نخبگان و مردم عادی بود.
🔹شاید بدون اغراق بتوان گفت نزدیکترین جریان سیاسی متشکل و سازمان یافته به ما در جهان اسلام همین اخوان المسلمین است. روحیه مردم مصر روحیه تسامحی و توام با فرهنگ معنویت است که مجموع آنها باعث شده همچون جوامع افراطی دیگر به ایران نگاه نکنند؛ همانطور که مستحضرید نحلههای فکری مختلفی در جهان اسلام داریم که با ایران و تشیع تضاد زیادی دارند به حدی که دشمنی با ایران را مقدم به دشمنی با استعمارگران میدانند، و معتقدند که اول باید تکلیف دشمن داخلی را روشن کرد! اما در مصر به خاطر روحیه صوفیانه و محبتی که نسبت به اهل بیت علیهم السلام دارند، اشتراکی را با ایران و انقلاب میبینند که مانع ایجاد روحیه تهاجمی نسبت به ما میشود.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/JB4Co
#مصر
#اخوان_المسلمین
#شمال_آفریقا
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نگاهی به وضعیت اسلام و مسلمانان در #اسپانیا
#مسلمانان_اسپانیا
#مسلمانان_در_غرب
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 نگاهی به تغییرات اجتماعی ترکیه در سالهای اخیر؛ کاهش دینداری در کنار افزایش شهرنشینی
✂️برشهایی از متن:
🔹جمعیت روستایی از 34 درصد به 16 درصد کاهش پیدا کرده است.
🔹میزان افراد مالک خانه از 74 درصد به 66 درصد کاهش یافته و به ازای آن زندگی مستاجری از 21 درصد به 29 درصد افزایش پیدا کرده است.
🔹آمار کسانی که خود را مذهبی تلقی میکنند از 32 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کرده است.
🔹درصد جمعیتی کشاورزان از 10 درصد به 3 درصد نزول کرده است.
🔹تعداد کسانی که معتقد بودند در 5 سال آینده وضعیتشان بهتر خواهد شد از 27 درصد به 40 درصد رسیده.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/p84bW
#ترکیه
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯حاج قاسم را تحریف نکنید!
علیرضا کمیلی
از دیروز دهها نفر از کشورهای مختلف جهان با من تماس گرفته و عرض تسلیت داشته اند بعد با کمال تعجب می بینم که صاحبان اذهان بسيطه و عقول متوسطه بنحوی #حاج_قاسم را مطرح می کنند که گویی همان شهید کاظمی است و در یک سانحه هوایی به شهادت رسیده است!
کاری به قالبهای فعالیت یا ایده های میدانی ندارم ولی نادیده گرفتن وجوه #تمایز این شهید عزیز یک تحریف آشکار اوست. آری او هم یک شهید انقلابی و ولایی بود ولی وجه تمایزهای دارد که شهدای بزرگ دیگر نداشتند.
او مطرح ترین و فعال ترین چهره #بین_المللی انقلاب اسلامی بود و این افتخار را یافت که مستقیما توسط خود آمریکایی ها به شهادت رسید. همین دو ویژگی کافی است که به کلیه اقدامات مربوط به تکریم و #تشییع و توصیف او را جهت بدهد.
آرمان حاج قاسم آزادی #فلسطین و #قدس بود و از همین رو است که از دیروز دهها فلسطینی عزادار او شدند. پیام هایی همراه با اشک و ناله از فلسطینی ها به دست من رسیده که دل را آتش می زند. شاید هیچ کس باندازه آنها او را شهید امت اسلامی و شهید راه ازادی اقصی نداند چنانچه فرماندهی شاخه #قدس سپاه هم نشانگر آن بود.
او به همین اندازه هم در #افغانستان مظلوم و #کشمیر مجروح و بوسنی و هرزگوین و پاکستان و #عراق و حتی جنبش های آزادی بخش اروپا و آمریکا محبوبیت داشت چرا که #نماد_عزت و مقاومت در برابر استکبار بود.
او در دوره ای ثابت کرد که تنها راه موجود در شرایط کنونی جهان، سر خم کردن نیست که همه سران نظامی و سیاسی جهان باور داشتند نمی توان در مقابل این قدرت ها ایستاد و ما مجبور به همراهی با مستکبران هستیم.
او قطعا در شکستن هیمنه اسرائیل از سال 2000 تا جنگ 33 و 22 و 8 روزه نقش مستقیم بازی کرده است و این یعنی که او عامل اصلی #تغییر_معادله از ذلت به #عزت و بعبارتی مجری ارزشهایی بود که امام گفته بود.
بعلاوه او یک #مربی بزرگ بود. او اینک هزاران جوان شیردل آماده #جهاد را از کشورهای مختلف تربیت کرده و آیا این حجم کار به جز برکت برای یک نفر معنای دیگری دارد؟! پس بیاییم حاج قاسم واقعی را روایت کنیم نه شهیدی موهوم در ذهن مان را...
📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba