eitaa logo
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
175 دنبال‌کننده
263 عکس
25 ویدیو
37 فایل
هنر و ادبیات کودک و نوجوان #ادبیات_کودک #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن‌علمی فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت دانشگاه شیراز برگزار می‌کند: 🔘 *سومین پیش‌نشست اوّلین همایش ملّی فلسفه برای کودکان: «فلسفه برای کودکان» به دانشگاه می‌رود!* 🔹 با حضور: - دکتر *بابک شمشیری* : دانشگاه شیراز - دکتر *امین ایزدپناه* : دانشگاه شیراز - دکتر *سعید ناجی* : پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی - دکتر *روح‌الله کریمی* : پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی - دکتر *مسعود صفایی‌مقدم* : دانشگاه شهید چمران اهواز - دکتر *منصور مرعشی* : دانشگاه شهید چمران اهواز - دکتر *رمضان برخورداری* : دانشگاه خوارزمی - دکتر *افضل‌السادات حسینی* : دانشگاه تهران 🔹 دبیر نشست: *مهسا پوست‌فروش‌فرد* (کاندیدای دکتری فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت) 🗓 چهارشنبه، چهارمین روز از مهرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ الی ۱۶ 📍لینک شرکت مجازی در نشست: meet.google.com/wui-ztvs-xyc 🔸بیایید پرسه بزنیم! 🌐  تلگرام: https://t.me/philo_edu_shz اینستاگرام: https://www.instagram.com/philo_edu_shz?igsh=M2FoZG5kZWdqemo3
🌞انجمن تخصصی کودک و رسانه🌞 🙋🏻‍♀️سلسله وبینارهای هفته کودک و هفته نوجوان🙋🏻‍♂️ 🔻با عنوان: ارتقا کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی 🔻موضوع این نشست: “ از وحی تا تصویر” بررسی تولیدات رسانه ای بین المللی کودک، با محوریت قرآن کریم 🔹دبیر: حجت الاسلام حسین نطنزی قائم مقام مدیر شبکه قرآن و معارف سیما 🔹کارشناس: جناب آقای احمدرضا اخوت عضو علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت 🕗تاریخ برگزاری: یکشنبه- ۸ مهرماه ۱۴۰۳- ازساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐درگاه برگزاری:گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/sza-teuj-zaz ویا گوگل میت انجمن تخصصی کودک و رسانه وبسایت: https://koodak.tv/
بافت و متن در ادبیات کودک با صحبت‌های ارزشمند دکتر سعید حسام‌پور این گفتگو رو به صورت کامل در لینک زیر ببینید: https://www.aparat.com/v/y309e77
انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودک و نوجوان برگزار می کند: "میزگرد علاقه‌مندان ورود به باز بین‌المللی کتاب؛ چالش‌ها و فرصت‌ها از منظر نویسنده، تصویرگر، ناشر و کارگزار ادبی" زمان: ۱۴۰۳/۷/۱۰- ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ مکان: خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان حافظ جنوبی، کورچه هورچهر، پلاک ۱۳، واحد ۱و۲ ✅
🎬 پوستر هفته ملی کودک منتشر شد / «برای کودکان، برای آینده» 🔹پوستر هفته ملی کودک سال ۱۴۰۳ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «برای کودکان، برای آینده» منتشر شد.
خیلی جالبه که نتانیاهو به خودش اجاز می ده هر بی‌حرمتی به ما بکنه و ایرانی‌ها می‌رن زیر صفحه‌ش آفرین و مرحبا می‌گن. از اون جالب‌تر اینه که دانشگاه ما عملا از نتانیاهو حمایت می‌کنه. اونم دانشگاه هنر. ما کجای کار ایستادیم؟ تحت ولایت اسرائیل؟ خون خونم رو می‌خوره. من دست تنها چی کار می‌تونم بکنم. دوستان مددی
عصر شعر و روایت و داستان *«ذوق انتقام»* *در رثای شهدای آزادی راه قدس و حمایت از جبهه مقاومت* 🇮🇷🇵🇸 ✨با حضور جمعی از انجمن های شعر و ادبیات شیراز🖋🌹 🔉و رونمایی از مجموعه آلبوم صوتی *"یک مشت زیتون"* 🌿 ⏰زمان: دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰ 🏢مکان: میدان کوزه گری - ابتدای دلاوران بسیج - بعد از بوستان جوان - پردیس سینمایی تارُخ- سالن ترنج 📌پرديس سینمایی تارخ https://nshn.ir/8frbgj0z_FQIdf *حضور برای عموم آزاد است* 🌹 https://eitaa.com/sibenaranji
✅نشست ادبی سلام به مناسبت هفته ملی کودک 🔹با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و به همت دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی 🔵با حضور کودکان و نوجوانان شاعر و نویسنده و تحریریه مجلات سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک 🔸سخنران: خانم مهدیس حسینی، نویسنده و روان‌شناس 📅دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۰ 🏢قم: خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، سالن سینما اشراق 💡 | اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی: 🆔 @eshragh_news
✅ شورای کتاب کودک برگزار می‌کند: 🔻دوازدهمین جلسه؛ باهم کتاب می‌خوانیم و از هم می‌شنویم 🔻جلسه خوانش گروهی: کتاب «مارسل دوشان»، نویسنده و تصویرگر فاستو گیلبرتی، مترجم فاطمه کاوندی و ناشر چاپ و نشر نظر (بلندخوانی - گفتگو ) رایگان- آنلاین- گوگل‌میت 🔻مخاطب: ۱۲- ۱۵ سال ظرفیت ۲۰ نفر 🔻تسهیلگری جلسه: یاسمن رومینا 🔻زمان: شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت  ۱۶ - ۱۸ 🔻ثبت نام: تلفن ۶۶۴۰۸۰۷۴ شنبه - چهارشنبه ساعت ۹- ۱۶ و شماره وات سپ ۰۹۱۹۶۵۵۲۱۰۳ 🔻در این جلسه مروجان، کتابداران و آموزگاران علاقمند به ترویح  کتابخوانی، به عنوان شنونده می‌توانند شرکت کنند.
1_14029247818.pdf
11.92M
. 🔹 نشریه شماره 1 جشنواره فیلم کودک و نوجوان این نشریه در جشنواره روزانه منتشر می‌شود
از هنردوستان، دست اندکاران و علامندان به هنرهای تجسمی دعوت میکنیم تا در جلسه معرفی پروژه ی شخصیت شناسی و فرم عمونوروز با هدایت خانم مرضیه محبوب عروسک ساز برجسته ایرانی حضور داشته باشند. در این پروژه در بازه زمانی ۳ ماهه و با هدایت خانم محبوب هر هنرمند شخصیت عمونوروز خود را می‌سازد. امیدواریم به مناسبت نوروز ۱۴۰۴ بتوانیم نمایشگاه بزرگی از فرم‌های ساخته شده برپا کنیم جلسه ی معرفی پروژه با حضور خانم مرضیه محبوب به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد. شنبه، ۲۸ مهر، ساعت ۱۵ آدرس :ظفر، خیابان بخارا، بن بست آرامش، پلاک یک، طبقه ی دوم لطفا حضورتان در این جلسه را به شماره‌ی زیر از طریق ارسال پیام در تلگرام اطلاع دهید: +989045753154
*کودک، کودک است!* به مناسبت ۱۶ مهرماه، روز جهانی کودک براساس پیمان‌نامه یونیسف، کودک در هر کجای دنیا که باشدکودک است و از حقوق مختلفی برخوردار. کشورهای عضو پیمان‌نامه یونیسف مطابق با بند دوم این پیمان‌نامه متعهد می‌شوند که بدون هرگونه تبعیض و بدون توجه به نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی، منشأ ملی، قومی، یا اجتماعی، دارایی، معلولیت، تولد یا سایر خصوصیات کودک یا والدین یا سرپرستان قانونی او، حقوق کودک را محترم شمرند. این درحالی‌است که به‌رغم امضای این پیمان‌نامه از سوی بسیاری از کشورهای مدعی چون آمریکا و انگلیس و حکومت‌هایی برساخته چون اسرائیل، این نظام‎ها سالانه تعداد زیادی از کودکان را از ساده‌ترین حقوق خود محروم می‌کنند. کودک در هرجای دنیا که باشد کودک است و حق برخورداری از زندگی‌ای آرام و بدون تنش را دارد. این درحالی‌است که بیش از ۶۰سال است در کشور فلسطین کودکان از طبیعی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق خود محرومند. شاعران و نویسندگان آزاده به دور از هر نگاه سیاسی، همواره در دوره اشغال فلسطین کوشیده‌اند با زبان واژه‌ها از کودکان فلسطین و در سال‌های اخیر نوار غزه دفاع کنند. به‌همین‌دلیل، شعر مقاومت با رویکرد مبارزه با اسرائیل یکی از شاخه‌های ادبیات پایداری را در ایران ساخته است. شعر کودک نیز به‌تبع شعر بزرگسال هرچند بسیار محدودتر، به این موضوع مهم توجه داشته است و شاعران مختلف در دوره‌های زمانی گوناگون، گاه به‌صورت خودجوش و گاه به سفارش نهادهای خاص و به‌مناسبت شرکت در جشنواره‎ها، به این موضوع توجه کرده‌اند. در این گونه اشعار، آنچه بیشتر از دیگر مضمون‌های مقاومت به چشم می‌خورد، محروم‌ماندن کودکان از زیستی آرام در زیر پرچم صلح و درگیرشدن آنها با جنگ است. گرچه قدرت همذات‌پنداری در این‌گونه اشعار به‌دلیل قرارنگرفتن کودک ایرانی امروز در موقعیت اشغال و جنگ درون‌شهری اندک است، می‌تواند ذهن کودک را با این مفهوم و نحوه زندگی دیگر کودکان آشنا کند و شاید آنها را به جست‌وجو در چرایی این اشغال و درگیری تشویق کند. «خواهرم پرنده شد» عنوان مجموعه شعری است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اولین بار در سال۱۳۹۳ آن را منتشر کرده است. این کتاب که با کوشش بابک نیک‌طلب و تصویرگری حدیثه قربان و عاطفه ملکی‌جو به سرانجام رسیده است، دربردارنده ۱۲قطعه شعر از ۱۱شاعر نام‌آشنای کودک‌ونوجوان کشور و برای گروه سنی (ب) است.از ۱۲شعر این مجموعه تنها هفت شعر با نمادهای مستقیم مربوط به فلسطین چون سنگ، اردوگاه و آوارگی و کلمه‌‎های غزه و فلسطین شعر فلسطینی محسوب می‌شوند و دیگر شعرها به‌طورکل شعر جنگند و معنایی عام دارند. بااین‌حال همین توجه اندک به این مضمون مهم جهان اسلام نیز ستودنی است. امید است شاعران ونویسندگان ایرانی باتوجه به زیست‌بوم فرهنگی کشور، همین‎‌‌طور با شناخت بهتر دنیای کودک، به خلق آثاری فاخر با این موضوع قهرمان‌‎پرور و ظلم‎‌ستیز مبادرت ورزند. در ادامه یکی از شعرهای این مجموعه را می‌خوانید: خواهر کوچکم کنج دیوار/ با نگاهی پر از غم نشسته / زل زده توی چشمان خیسم / تشنه و خسته و دل‌شکسته / گوش او پرشده ازصداها / از صداهای فریاد وموشک / بغض او می‌چکد قطره‌قطره / روی پاهای زخم عروسک / سهم ما جای بازی و شادی / زندگی زیر باران جنگ است / می‌روم با دلی پاره‌پاره / توی مشتم پر از قلوه‌سنگ است / رودابه حمزه‌ای معصومه مرادی|
"شکوه‌ای ناتمام: به بهانه‌ی روز جهانی کودک" کودک/ کودک است خواه در مدرسه باشد خواه در خانه خواه در تشویش غروبِ مزرعه در همهمه‌ی مترسک‌های شاخ‌دار * کودک/ کودک است خواه از پشت بام کلماتِ شعر من به زمین غلطیده باشد یا در دستان پدر، به آسمان پرتاب. چه در خیابان‌های شبانه‌ی اعتراض چه در گره‌خوردگی ابروانِ مشت و باتوم چه در داستان اسحله‌ی خانگی پدر: در خمیازه‌ی کاسبان تمدن * کودک/ کودک است گیرم در کاخ سلطنتی ملکه باشد یا در پلّه‌های مجعّد کاخ سفید یا در سیاهی معدن زغال‌سنگ * چه گلفروشِ سرِ چارراه باشد چه بازیگری در نقش کودکی‌های من در توهم خنده‌های خاله‌بازی یا در بن‌بست‌های منجمدِ تبسم * کودک/ کودک است و کوچک در مصاف تیر سه‌شعبه در خرابه‌ی شام در محاصره‌ی سیاه‌پوشان داعش در مراکز تربیت کلیسا در مواجهه با سرنیزه‌های جنگ جهانی در ویرانه‌های سیاست و سکوت * کودک/ باید کودک باشد هم روی زانوان نوازش رونالدو هم در معابر برازیلیا: مشغول توپ‌بازی هم در نقاشی بچگانه‌ی آرمیتا و هم‌در تغزل تاب و نسیم * کودک/ کودک است آنگاه که صلح را در معنای فریب مزمزه می‌کند وقتی که در اینترنت تجربه‌های بزرگانه را می‌کاود در ازدحام سکس و پورن در غوغای سینمای هالیوود کودک/ کودک است می‌خواهد فرزند طلاق باشد یا زاییده‌ی شهوتی شوم خواه در تکرّر خیانت مادر یا در تصور ناگفته‌های پدر * کودک/ کودک است در شهر بازی و پارک در BBC و بیست و سی در رقص‌های شبانه در سرودهای روزانه در خلوت تدخین و تخدیر ... در گاراژ عمو رضا در بزنگاه رمان‌های زرد و سیاه در سربرنیتسا در صنعا در اردوگاه‌های فلسطینی در قایق‌های مهاجرت در محله‌ی سیاه‌ها در محله‌ی سفیدها * کودک/ کودن نیست که نفهمد ما دروغ می‌گوییم ریا می‌کنیم و در چارراه منفعت گشت می‌زنیم او تصویری شاعرانه است به‌سان گلی که بر شاخه‌ای رُسته باشد چونان ابری کوچک زاییده‌ی ابری بزرگ و قطره‌ای باران بر گونه‌های مادرانه‌ی دریا ... اما نمی‌دانم در انزوای این جهان تودرتو در تلاقی معصومیت و تجربه پهبادها و هواپیماهای جاسوسی کودکان افغان و ژرمن را چگونه از هم تشخیص می‌دهند؟ یا بچه‌های پرواز بندرعباس_دوبی را از خلبانان جنگی؟ و نمی‌دانم در شعرِ حقوق بشر در مثنوی جهان مدرن چرا؟ کودکان نجیب آمریکا بچه‌های بور اتحادیه‌ی اروپا تنها با عروسک قافیه می‌شوند اما در خرابه‌های شام در آلبوم خاطرات ویتنام در خواب گرسنه‌ی ساکنان آفریقای مرکزی و در جیغاجیغ خیابان‌های غزه و یمن کودک باید با موشک قافیه‌بازی کند.
ebook7124[www.takbook.com].pdf
987.2K
نقش آزادی در تربیت کودک شهید بهشتی به مناسبت روز جهانی کودک https://eitaa.com/sibbook
هدایت شده از معصومه مرادی
می‌توانید این کتاب و کتاب های دیگری را به مناسبت امروز در باشگاه کتاب ما بخوانید.
درنگی بر یکی از شعرهای پروین‌دولت‌آبادی یکی از مباحثی که به موازات نقد و بیشتر از سوی جامعه‌ی آفریینندگان ادبی در پاسخ انتقادها مطرح می‌شود؛ چارچوب‌مند نبودن هنر و لزوم کلیشه‌گریزی و ساختارشکنی برای هنرمندان است. این مقوله، راه گریزی شده که از طریق آن جامعه‌ی خلاق ادبی خود را از دانش نقد بی‌نیاز بداند و چالش‌های نقد آثار خود را هم با مباحثی چون نوآوری، ساخت‌شکنی و گریز از کلیشه‌زدگی توجیه کند. حال آن که مباحثی چون ساخت‌شکنی و نوآوری پس از دانش هنرمند بر نقاط مقابل آن‌ها معنا پیدا می کند؛ یعنی هنرمند باید ابتدا سنت را بشناسد تا بتواند نوآوری کند؛ باید ساختار را بداند تا آن را بشکند. بی‌ساختاری و ساختار شکسته و ویران به معنی ساختارشکنی نیست. حتی در صورت دانایی، باید ساخت‌شکنی آگاهانه باشد ودر نتیجه نیز موثر واقع شود؛ برای توضیح بیشتر این مبحث، به نقد وزن در شعری از پروین دولت آبادی شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان می‌پردازیم. درباره‌ی تفاوت نسبی وزن شعر کودک و نوجوان با شعر بزرگسال تاکنون سخنانی مطرح شده و کسانی چون: کیانوش در کتاب شعر کودک در ایران، سید آبادی در شعر در حاشیه، سلاجقه در ازاین باغ شرقی، و شاعران کودک چون: رحماندوست، نظر آهاری و ... مباحثی را در این حوزه مطرح کرده‌اند که خارج از محدوده‌ی بحث ماست. بحث اصلی این است که بسیاری ساختارشکنی وزن عروضی را در شعر کودک و نوجوان و به‌ویژه در برخی گروه های سنی مجاز می دانند؛  اما چنان که اشاره شد، این ساخت.شکنی باید با دانایی، آگاهی و نتیجه‌بخشی همراه باشد. از این زاویه به دفتر "گل بادام" از پروین دولت آبادی می‌نگریم که نخستین بار 1366 کانون پرورش فکری آن را منتشر کرده است. این دفتر به جز دو بیت مقدمه، دوازده شعر دیگر دارد که همه در دو قالب مثنوی و چهارپاره سروده شده است. شاعر در تمام مصراع‌های دوازده شعر، تساوی وزن ابیات را حفظ کرده جز، در شعر "کوه سربلند" که در دو مصرع، وزن از فاعلات فاعلات فع، به فاعلات فاعلات فاعلن تبدیل می‌شود: می‌نشست دانه‌های برف / نرم‌نرم روی پیکرش/ مخمل لطیف برف سرد/ عاقبت سپید می‌کند سرش/...باز می‌نشیند آفتاب گرم/ روی تپه‌ها و کوه.ها/ آورد سلام کوه را/ رود نغمه خوان به شهر ما. خلاصه‌ی بحث این که شاعر این شعر(چارپاره) ساختار شکنی نکرده؛ بلکه وزن را از دست داده است و دلایل آن این است: -در دیگر شعر‌ها و حتی دیگر بندهای همین شعر نشانی از ساخت‌شکنی دیده نمی‌شود. - در کتاب و مقدمه به این ساخت شکنی اشاره نشده؛ - وزن شعر از وزن پ‌هایی است که بسیاری از شاعران دیگر نیز در آن خطا کرده‌اند؛ -تغییر وزن هیچ کمکی به تقویت شاعرانگی شعرنکرده. حاصل بحث آن که در ساخت‌شکنی و نوآوری، رفتار ادبی باید با دانایی، آگاهانه و همراه با دلیل ادبی نتیجه‌بخش در اثر اتفاق بیفتد و بقیه‌ی موارد یا بر آمده از ناآگاهی نویسندگان و شاعران است یا به جای کمک، ساختار اثر را دچار ضعف خواهد کرد. https://eitaa.com/sibenaghd
آی قصه،قصه،قصه😍😍 نون و پنیر و پسته...🥪🧀🥜 بالاخره بعد از مدتها انتظار⏰، با یه دوره خیلی خاص و شگفت انگیز اومدیم تا شما رو ببریم سرزمین افسانه ها و قصه ها...🗝🗝 اومدیم دستتون رو بگیریم و گام به گام کوچه پس کوچه های قصه ها 👟👞🥾👢👡👠🥿🩴رو قدم بزنیم و سر هر کوچه یه چیزی یاد بگیریم و از دل بقچه های قصه، سوغات🧰🧰🧰 بیاریم... اگه میخواید تو این سفر شگفت انگیز 🎡همراهمون باشید بگید : یا علی 🙏🙏🙏🙏 برای این که بدونید تو این دوره چه خبره توی شبکه های مجازی بله و ایتا به شماره 09177032154 پیام بدین تا جزییات رو براتون توضیح بدن🌈🌈🌈🌈
🔷 نشست ادبی سلام دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان برگزار می‌کند. 🖊کارگاه داستان "چگونه از جنگ بنویسیم؟" 🔸 با حضور: تیمور آقامحمدی، نویسنده و پژوهشگر ⏱ شنبه ۲۱مهرماه ساعت ۱۶:۳۰ 💎 خیابان شهدا (صفائیه) نبش کوچه شماره ۱۷، معاونت فضای مجازی هنر و رسانه، نگارستان اشراق 🎥پخش زنده: https://eitaa.com/eshragh_tv 💡 | اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی: 🆔 @eshragh_news
کارگاه |کودک و عروسک| با مرضیه برومند 🔹۲ جلسه ۴ ساعته 🔹به صورت حضوری 🔹آبان ماه ۱۴۰۳ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام : 09125539455