خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
به نام خداوند جان و خرد
نام اثر : زال و رودابه
کارگردان : محمد علی سجادی
تهیه کننده : محمد علی سجادی
عنوان یادداشت: زال انیمیشنی هنری و بزرگسال با تصاویر مناسب اما با صدایی نا مناسب
روز ۱۴بهمن ماه ۱۴۰۳بود که انیمیشن زال رودابه ساخته محمد علی سجادی که پیشتر جایزه بهترین کارگردانی را از هفتمین جشن خانه سینما دریافت کرده بود و بیشتر در ژانر جنایی و پلیسی شناخته شده بود این کارگردان که در طراحی لباس و نقاشی هم دستی داشته تصمیم گرفته بعد از گذشت ۶سال از آخرین کارش اولین تجربه خود را در ساخت انیمیشن داشته باشد
در ابتدا باید بگویم این انیمیشن بسیار ساده و فاقد هیچگونه تکنیک خاص انیمیشنی ای بوده و تمام با تکنیک کات اوت و نقاشی های زیبای دیجیتالی بوده که بسیار زیبا و وفادار به متن اصلی شاهنامه بودند اما به هیچ عنوان برای کودکان مناسب نبود و حوصله سر بر بود شاید بهتر بود که از ابتدا آن را به عنوان انیمیشن بزرگسال معرفی میشد
انیمیشن زال و رودابه دارای تدوینی قوی تصویر گری بسیار زیباو هنری اما غیر جذاب بود این اثر انیمیشن یا بهتر بگویم نقاشی های انیماتیک شده که بیشتر از تکنیک سوئیچ کردن در آن استفاده شده بود و از ایراد مبرا نبود جدای این که سالن سینما خالی بود در حدی که دو سالن اختصاص یافته برای فیلم را یکی کردند صدا سازی ها اصلا هماهنگ فضا نبود و ایراد بسیار بزرگ داشت و آن ترکیب های شلوغ و گوش خراش موسیقی هندی در طول فیلم بود و دوم بیش از اندازه حوصله سر بر برای کودک و نوجوان و جوان بود در حدی که با همه آن صدای بلند و هوای سرد سالن دختر خانمی که با پدر و مادرش آمده بودند و دو صندلی با من فاصله داشتند سر روی شانه مادر گذاشته بود و خوابیده بود
البته از کودکان کوچک تر از خودم بگذریم این انیمیشن حتی برای من هم جذابیت بالایی نداشت رنگ ها زیبا بود تدوین ها فنی بود از نگار گری و نقاش ها نمیشد ایراد گرفت و حتی روح هنری شاهنامه هم در این انیمیشن جاری بود و میتوانم بگوییم کاملا به متن شاهنامه وفادار بود و هیچ کدام از بخش های شاهنامه را تغییر نداده بود یا ساده سازی نکرده بود اما تنها ایراداتی که داشت جدای از مشکل صدای صحنه بسیار گوش خراش این بود که اصلا جذاب نبود و هیچ هیجان و حس کودکانه ای در آن نبود و نداشت و برعکس کاملا یک انیمیشن با داستان و موضوعی بود که برای کودکان نامناسب است مخصوصا اگر تصویر سازی بدون ویرایش در آن صورت بگیرد و حتی لباس های طراحی شده هم کاملا با فضای اصلی تطبیق داشته باشد (لباس رودابه و دیگر خانم های به تصویر کشیده شده لباس هندی بود و بخش های از بدن مشخص بود که الگوی پوششی خوبی برای فرهنگ فعلی ایران نیست )
تنها چیزی میتوانم بگویم این است که این انیمیشن میتواند اولین انیمیشن بزرگسال سینمای ایران باشد همانگونه که در خیلی از کشور های غربی مخاطب برخی از انیمیشن ها فقط بزرگسال اند
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
بسم الله الرحمن الرحیم
مختصر و مفید دربارهٔ جشنوارهٔ فجر
قسمت سوم
#ژولیت_و_شاه
✍🏻پرستو علیعسگرنجاد
۱-وهن. این دقیقترین وصف انیمیشن ژولیت و شاه است. وهن مردان ایرانیست. مردانش با دیدن یک زن چشمآبی خارجی آب دهانشان سرازیر میشود و به ملیجکبازی میافتند!
وهن زنان نجیب ایرانیست. زنان چادری این انیمیشن زیر روبنده هیولاهایی سلیطه، نفهم، دگم و ابژهٔ جنسیاند که خودشان علیه حقوق زنان شعار میدهند!
وهن قومیتهای ایرانجان ماست.
۲-اثر در نگاه اول، نقد دورهٔ قاجار است، اما در فرامتن، تمام کنایههایش متوجه گفتمان امروز ایران. در مصاحبهها میگویند ما زنان چادری را بد نشان ندادیم! تاجالسلطنه هم چادریست، اما روشنفکر و هنرمند! نسبت تاجالسلطنه با زنان چادری اثر، نسبت حجاباستایلهای ناخنکاشتهٔ زیر یک من آرایش با چادریهای واقعی بیپیرایهست. یک چادر نیمبند سر تاج کردهاند که در صد پلان بیحجاب نمایش داده شده که بشود چادری متجدد که دهان منتقدان را ببندند…
۳-انیمیشن کریه پرسپولیس را دیدهاید؟ کاراکتر زنان چادری ژولیت و شاه را دقیقاً از روی آن برداشتهاند!!! (آلبوم تصاویر) زنان زشتی که با چادر راه نمیروند، عین هیولا میخزند. متحرکسازی این کاراکترها داد میزند زنان چادری مار سیاهاند در چشم کارگردان، نه هویت دارند، نه حتی یک ویژگی مثبت.
۴-سازنده یک بار میگویند این انیمیشن خانوادگیست، یک بار میگویند مخصوص کودک و نوجوان است، در نشست پس از اکران می گویند رِیت سنی ۶،۷ سال. از کی تا حالا در اثری که خانوادگیست و برای کودک ساخته شده، سیگار کشیدن، نوشیدن مشروب، عریانشدن سینههای یک خواجه و اصلاً نمایش یک خواجهٔ نهزننهمرد، خودکشی و افسردگی نمایش داده میشود؟! داستان تلخ رومئو و ژولیت مناسب کودکان است؟!حرمسرای ناصرالدینشاه هرزه چطور؟
۵-اثری غرق موسیقی با ملودی خوب و اشعار ضعیف است که به ضرب رقص خواسته ادای کلاسیکهای دیزنی را درآورد. حجم موسیقیاش درست مثل ببعی قهرمان دل را میزند و محتوای اشعار مطلقاً مناسب فهم کودک نیست.
۶-نه داستان جذاب دارد، نه پیرنگ درست. محمد چرمشیر که بهعنوان مشاور فیلمنامه حضور داشته، کسی است که گفته: «مادامیکه بازیگران زن مجبور باشند باحجاب به روی صحنه بیایند تئاتر کار نخواهم کرد.»
۷- تنها نقطهٔ قوت اثر، طراحی زمینهٔ ایرانی و تکنیک قوی است. کاخ گلستان و بازار خیلی زیبا مصور شدهاند.
۸-هرگز اجازه نمیدهم بچههایم این اثر کثیف موهن را ببینند و خیال کنند تاریخ و فرهنگ غنی مردم عزیز ما، این لجنیست که اشکان رهگذر به صورت همهمان مالیده و خندیده و رفته…
۹- امتیاز من؟ صفر. هیچ هیچ هیچ. با محتوای کریه، با توهین به فرهنگ و تاریخ و دین عزیز ما، هرچه زحمت در ساخت زمینه و طراحی فضا کشیده بودند، لگدکوب کردند. تکنیک خوبشان را هم.
۱۰- نقد مفصلم بماند به وقتش. سر پلان به پلان اثر حرف دارم. حرمت مخاطب را نگه داشتم چون از اول وعده کرده بودم داستان را لو نمیدهم. باشد تا ببینیم سرانجام این اثر چه خواهد شد و ایرانیجماعت مینشیند این همه توهین و جسارت را زرورقپیچشده لای رقص و موسیقی به خوردش بدهند یا نه.
♦️ *مدرسه دانشجویی قرآنی حمد (هنر و ادبیات)* برگزار میکند:
🔆 *قـرآن، اثـر هـنـری* 🔆
📚 دوره *«مقدمات تدبر در قرآن»*
⏬ همراه با:
🖋️ کارگاه «متننویسی از سورهها» (نگارش سورهنوشت)
📖 کارگاه آشنایی با «ساختار وجودی انسان»
✅ ویژه *هنرمندان، دانشجویان، هنرجویان، اساتید و فعالان عرصههای هنر، ادبیات، داستان و رسانه*
🔻 جهت *ثبت نام* در دوره *«مقدمات تدبر در قرآن»* مربوط به *عرصههای هنر، ادبیات، داستان و رسانه* به آدرس زیر در سایت مراجعه نمایید:
🌐 http://quranetratschool.ir/?p=36126
🔻 در صورت داشتن سوالات احتمالی میتوانید با شناسه زیر در پیامرسان بله ارتباط برقرار نمایید:
🆔 ble.ir/Z_Mirzaee
#مدرسه_دانشجویی_حمد
#هنر_و_ادبیات
#ثبتنام_ترم_زمستان
🆔 https://ble.ir/MadreseHamd
*انتظارها به پایان رسید...
دوستان عزیزم این ماه، یه ماه پر از انگیزه و عالی برای نویسنده های نوجوانه!
لابد می پرسین: چرا؟
پنج شنبه ۲۵ بهمن نشست زیبای دو پنجره رو با حضور آقای حمیدرضا شاه آبادی داریم.🥳🎉🥳🎉
🎈قراره دور هم جمع بشیم.
🎈هم صحبت یه نویسنده ی درجه یک محبوب باشیم.
🎈گل بگیم و گل بشنویم.
🎈نقد کنیم و نقد بشنویم.
از تمامی علاقمندان، مربیان و معلمان، منتقدان و نویسندگان و والدین دعوت می شود نظاره گر منتقدان و داستان نویسان نوجوان استان باشند.
مکان: شیراز، سالن اجتماعات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس
زمان: پنج شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۳ ساعت ۸ تا ۱۲
جهت حضور در نشست می توانید با شماره ی ۰۹۱۷۶۰۲۵۷۵۱ مکاتبه فرمایید.
جلسه به صورت همزمان از طریق لینک زیر قابل مشاهده خواهد بود:
https://fars.kpf.ir/neshast_adabi*
-1577378046_1485721276.pdf
87.4K
I am sharing 'کنداکتور نهایی-2' with you
🍭حتما شما هم از ظرفیتهای قصه و قصهگویی برای تربیت کودک شنیدین
🍭حتما شما هم میدونین قصه و قصهگویی باعث تقویت مهارتهای مختلف کودک میشه
😖اما اگه به درستی از این هنر استفاده نکنین میتونه اثرات منفی روی تربیت کودک داشته باشه.
😎اگه دلتون میخواد با بایدها و نبایدهای قصه و قصهگویی، انواعش و راه های مختلف استفاده کردن ازش مطلع بشی این کارگاه جمع و جور مخصوص توست.
⏰️
کافیه تا پایان وقت ۲۷ بهمن ماه در ایتا به شماره
09393601686
پیام بدی و ثبتنام کنی.
زودتر برای ثبتنام اقدام کن چون ظرفیت کارگاهمون محدوده.
گروه کودک سیب نارنجی رو بخاطر بسپار
رشد و تربیت کودک با ادبیات
https://eitaa.com/sibenaghd
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
https://eitaa.com/moradimasoome