eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ حاکم نیشابوری از بزرگان اهل تسنن، در کتاب «تاریخ نیشابور» از قول امام رضا سلام الله علیه چنین می‌نویسد: هر كس مرا با وجود دورى خانه‏‌ام زيارت كند، روز قيامت در سه جا نزد او مى‌آيم تا اينكه او را از وحشت نجات دهم: 1️⃣هنگامى كه نامه اعمال از دست راست و چپ پراكنده شود؛ 2️⃣ و نزد پل صراط؛ 3️⃣ و نزد ميزان ترازو براى سنجش اعمال. قال الرضا رضي الله عنه: من زارني على بعد داري أتيته يوم القيامة في ثلاث مواطن حتى أخلصه من أهوالها 1️⃣إذا تطايرت الكتب يمينا وشمالا 2️⃣وعند الصراط 3️⃣ وعند الميزان. 📚تاريخ نيسابور نویسنده : الحاكم، أبو عبد الله ج : 1 ص : 26 @Sibtayn
جامع بودن صلوات در کلام رضوی قال الامام الرضا علیه السلام: الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ التَّسْبِيحَ وَ التَّهْلِيلَ وَ التَّكْبِيرَ. 🔸امام رضا علیه السلام: صلوات بر محمد و آل او در نزد خداوند عز و جل معادل و مساوى است با تسبيح (سبحان اللَّه) و تهليل (لا اله الا الله) و تكبير (الله اكبر) الأمالي( للصدوق) النص/ص73 عيون أخبار الرضا عليه السلام/ج‏1/ص294 روضة الواعظين (ط - القديمة)/ج‏2/ص322 جامع الأخبار(للشعيري)/ص60 وسائل الشيعة/ج‏7/ص194 سفينة البحار/ج‏5/ص173 بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج‏82/ص96
💠 مناظره کوتاه امام رضا علیه السلام با ابن رامین در اثبات تعیین جانشین توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸 امام رضا علیه السلام به ابن رامین (فقیه مخالفین) فرمودند: «آن وقت که پیامبر صلی الله علیه و آله از مدینه خارج شد، کسی را جای خود نگذاشت؟» 🔹 ابن رامین گفت: «چرا، علی (علیه السلام) را جای خود گذاشت.» 🔸 امام رضا علیه السلام فرمودند: «پس چرا به اهل مدینه نفرمود خودتان کسی را انتخاب کنید، چون انتخاب شما خطا نمی‌شود؟» 🔹 ابن رامین گفت: «چون پیامبر (صلی الله علیه و آله) نگران بود اختلاف و درگیری در میان مردم بیفتد.» 🔸 امام رضا علیه السلام فرمودند: «خوب چه عیبی داشت، اگر هم اختلافی رخ می‌داد، هنگامی که از مسافرت به مدینه بر می‌گشت آن را اصلاح می‌نمود.» 🔹 ابن رامین گفت: «البته عمل آن حضرت که خود جانشین تعیین فرمود، با محکم‌کاری مناسب‌تر و منطقی‌تر بود.» 🔸 امام رضا علیه السلام فرمودند: «بنابراین برای پس از مرگ خود نیز حتما کسی را جای خود قرار داده است.» 🔹 ابن رامین گفت:: «نه!» 🔸 امام رضا علیه السلام فرمودند: «آیا مرگ پیامبر صلی الله علیه و آله از مسافرتش مهم‌تر نبود؟ سفر دنیا کوتاه است و سفر مرگ طولانی و ابدی؛ پس چگونه شد که هنگام مرگ از اختلاف امت خاطرجمع بود - جانشین تعیین نکرد - اما در مسافرت چند روزه دنیا خاطر جمع نبود - جانشین تعیین کرد - با این که خود آن حضرت زنده بود و می‌توانست اختلافات را اصلاح نماید؟» 🔹 ابن رامین در مقابل سخنان منطقی امام رضا علیه السلام نتوانست حرفی بگوید و ساکت شد. 📚 مناقب آل ابی طالب، تالیف ابن شهر آشوب، جلد ۱، صفحه ۳۱۸، چاپ دار الاضواء @Sibtayn 🟡 هیچکدام به تنهایی پذیرفته نمی شوند .... اَلْإِمَامُ اَلرِّضَا صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : لا تَدعُوا العَمـلَ الصّالِـحَ وَ الاِجتهادَ فِى العِبادَةِ اتِّکالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمدٍ صلی الله علیه و آله وَ لا تَدعُوا حُبَّ آلِ مُحَمدٍ صلی الله علیه و آله لامرِهـم اِتِّکالاً عَلى العِبادَةِ فَـاِنَّهُ لایَقبَلُ اَحدَهُما دونَ الآخَر؛ امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند : مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله رها کنید ، مبادا دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید ، زیرا هیچ کدام از این دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود. 📚فقه الإمامُ الرضا علیه‌السلام ص339 📚بحارالانوار ج75، ص 347 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬‌‌‌‌‌‌کاش تا جان نسپرده است جوادش برسد 🎙حاج محمدرضا طاهری 🔺شهادت امام رضا علیه السلام 1401 📌حسینیه فاطمیون مشهد ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
بالاترین اثر زیارت امام رضا علیه‌السلام أباصلت هروی گوید: از حضرت علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمودند: «هر که مرا در دیار غربتم زیارت کند، خداوند متعال اجر صدهزار شهید و صدهزار صدّیق و صدهزار حج‌گزار و عمره‌گزار و صدهزار مجاهد برایش خواهد نوشت و او را همراه ما اهل‌بیت محشور خواهد نمود و در بالاترین درجات بهشت، همنشین ما خواهد کرد.» «عن أبي الصلت عبد السلام بن صالح الهروي قال: سمعت الرضا عليه‌السلام يقول: ... ألا فمن زارني في غربتي كتب الله عزّ وجلّ له أجر مائة ألف شهيد ومائة ألف صدّيق ومائة ألف حاج ومعتمر ومائة ألف مجاهد وحشر في زمرتنا وجعل في الدرجات العلى من الجنة رفيقنا.» 📖عيون اخبار الرّضا عليه‌السلام (شیخ‌صدوق)، ج‏٢، ص٢۵۶ 📖روضة الواعظین (فتال‌نیشابوری)، ج۱، ص۲۳۳ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم : گزارش دکتر سالم جعفری(روانشناس بالینی) از نتایج آزمایشات FMRI یک خانمِ غیرمسلمانِ آمریکاییِ روانشناسِ اعصاب که قاعدتا طرز تفکرش مثل فقهاء بزرگوار شیعه نباید باشد! @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 عالِمان سُنّی و زیارت امام رضا عليه السّلام در قرن سوّم روایت می‌کند: محمد بن مؤمل نقل کرده: همراه با "ابوبکر بن خزیمة" امام أهل حدیث و "ابوعلي ثقفی" و دیگر بزرگان و مشایخ، به زیارت علی بن موسی (علیهماالسلام) رفتیم؛ سپس وی رفتار امامِ اهل حدیثِ سُنّیان را این‌گونه توصیف می‌کند: «فَرَأیتُ مِن تَعظیمِه یَعنی بن خُزَیمة لِتِلکَ البُقعة وَ تَواضُعه لَها وَ تَضَرُّعه عِندَها ما تَحَیَّرنا.» ✍🏻 ابن خزیمه نسبت به بقعه علي بن موسی، به گونه‌ای تعظیم و تواضع نمود و تضرّع کرد، که ما متحیّر شدیم.» 📚 تهذیب التهذيب، ج ۷ ص ۳۸۸ ➖ در مدخل إبن خزیمة، پس از مدح و ستایشی بسیار و تعابیر بلندی که برایش به کار می‌برَد، از قول ابوعثمان الحیري می‌نویسد: به برکت ابن خزیمه از مردم سرزمینش دفع بلا شده است. (سير أعلام النبلاء، تحقیق: الشيخ شعيب الأرناؤوط، مؤسسة الرسالة، ج ۱۴ ص ٣۶۵) ✅ نکته مهمّ در روایت فوق، وجود بقعه برای امام رضا عليه السّلام در قرن سوّم است که علمای عامّه نه تنها آن را شرک نمی‌دانستند، بلکه به زیارت آن می‌شتافتند. آن هم شخصیّتی مانند إبن خزیمة که در میان سُنّیان زبانزد بوده‌ست. لذا بنا بر عقیده ، کثیری از بزرگان سُنّیان مانند شخص مذکور، مشرک هستند. آیا علمای سُنّی، این مطالب را به عوام مذهبشان می‌گویند؟! @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬‌‌‌‌‌‌در طوف کعبه تو 🎙حاج احمد واعظی 🔺ایام زیارت مخصوص امام رضا (ع) 1400 📌مشهد ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ليلة المبيت در شب پنجشنبه اول ماه ربيع (سال 14 بعثت ) رسول خدا صلى الله عليه و آله از مكه بيرون رفت و در همان شب على عليه السلام در بستر رسول خدا بيتوته كرد (1) و درباره فداكارى اميرمؤ منان عليه السلام آيه 207 سوره بقره نازل گشت . ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَءُوفُ بِالْعِبَاد﴾ در همين شب بود كه رسول خدا، على را به كعبه برد و على پا بر شانه رسول خدا نهاد و بتها را واژگون ساخت .(2) - پی نوشتها - 1 -    مصباح المتهجد، ص 553. 2 -   دلائل الصدق ، ج 2/294، از مستدرك حاكم ، ج 3/5. (با تصريح به اين كه شب هجرت بوده است ). @Sibtayn
📆 1 ربيع الاول ١ ـ جریان لیله المبیت ٢ ـ رحلت «زینب بنت خزیمه» همسر پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در مدینه ٣ ـ دفن بدن مطهر پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) ٤ ـ شهادت امام حسن عسكری (علیه السلام) ـ هجرت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه(مبدأ تاریخ اسلام) پس از آنكه كفار قریش از جریان بیعت دوم عقبه آگاه شدند، در صدد كشتن پیامبراكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) برآمدند؛ كه برای انجام دادن این توطئه، پیشنهاد ابوجهل مورد موافقت همه سران قریش واقع شد؛ لذا از هر طایفة‌ قریشی، جوان دلیری برگزیده شد تا آنها شبانه به خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) حمله ور شوند و به صورت دست جمعی آن حضرت را به قتل برسانند. خداوند به وسیله جبرئیل، پیامبرخود را از این توطئه باخبر نمود و به او دستور داد تا شبانه مكه را به مقصد مدینه ترك كند . این واقعه در اول ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد و بعدها به پیشنهاد امیرمؤمنان امام علی(علیه السلام) رویداد هجرت پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه را مبدأ تاریخ اسلام قرار دادند. 📚مصباح کفعمی: ج 2، ص 596 ـ جریان لیله المبیت رسول خدا‌(صلی الله علیه و آله و سلم) در شـب اول ربیع الاول سـال سـیزده بعثت، به دسـتور پروردگار برای نجات از توطئة كفار قریش به جانب مدینه هجرت كرد. برای گمراه كردن كفار، امیرمؤمنان علی‌(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابیدند و بعد از آنكه جوانان قریش به منظور كشتن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به داخل خانة آن حضرت آمدند، در كمال شگفتی با حضرت علی‌(علیه السلام) مواجه شدند و شكست خورده، ناكام از خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خارج شدند . پس از این رویداد، این آیه شریفه در شأن امیر مؤمنان(علیه السلام) نازل شد: موَمِنَ النّاسِ مَن يَشری نَفسَهُ ابتِغآءَ مَرضاتِ اللهِ و اللهُ رَؤُفٌ بِالعِبادِ ؛ از مردم كسی هست كه جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد و خدا بر بندگان، مهربان است». ▫️سوره بقره: آیه 207. در روایتی چنین آمده است: در آن شبی كه امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابید از جانب حضرت حق به جبرئیل و میكائیل خطاب رسید كه من بین شما دو نفر، برادری تعیین کردم و عمر یكی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. كدامیك از شما ایثار می‌كنید تا عمر طولانی از آن دیگری باشد؟ پس هر دو عمر طولانی را اختیار كردند. آن گاه خطاب آمد: «به زمین من نگاه كنید و ببینید كه چگونه علی ‌بن ‌ابیطالب‌(علیه السلام) حیات خویش را در راه برادرش ، رسول گرامی اسلام ‌(صلی الله علیه و آله و سلم)، ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خویش را فدای او می‌نماید؛ پس به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ كنید». آنها آمدند و جبرئیل بالای سر امیرمؤمنان‌(علیه السلام) و میكائیل سمت پاهای آن حضرت نشستند و ندا كردند: ‌«مرحبا! چه كسی مثل تو است ای پسر ابی طالب! خداوند بر جمیع ملائكه، به تو مباهات فرمود»؛ در اینجا آیه شریفه « ومِنَ النّاسِ من یشری ....» نازل شد . 📚الاحتجاج: ج 1، ص 160 بحارالانوار: ج 19، ص 39. @Sibtayn
ثواب یک نفس از نفس های امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت 📜 امام حسن عسکری علیه السلام : در قیامت، کسانی که در راه ولایت امیر المومنین علیه السلام به شهادت رسیده‌اند، در عوض ظلم‌هایی که در دنیا به علت تمسک به ولایت امیر المومنین از طرف مخالفین به آن‌ها شده، به نزد حضرت شاه ولایت امیر المومنین علیه السلام آورده می‌شوند و آن حضرت به آن‌ها می‌گوید: «آنچه از ثواب و پاداش در برابر ستمی که به شما شده را از من بخواهید تا عطا کنم.» آن‌ها نیز به حضرت امیر المومنین علیه السلام می‌گویند: «ای برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله، فقط ثواب یک نفس‌کشیدن تو را در آن شبی که در جایگاه پیامبر خوابیدی تا جان او را حفظ کنی را از تو درخواست می‌کنیم.» امیر المومنین علیه السلام هم می‌پذیرد و ثواب یک نفس‌کشیدن در آن شب را به آن‌ها می‌بخشد. در ادامه روایت هم آمده که خداوند در عوض چنان نعمات و قصرها و جایگاهی به آن‌ها می‌دهد که آن‌ها گمان می‌کنند کل بهشت به آن‌ها عطا شده است و خداوند تاکید می‌کند که اینها در عوض فقط یک نفس امیر المومنین در آن شب است. 📚التفسير العسکری علیه السلام ج۱ ص۱۲۷ @Sibtayn
دعای حضرت مولانا امیرالمومنین علیه السلام در بستر رسول خدا صلی الله علیه و اله دُعَاء اميرالمؤمنين علي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلصَّبَاحِ وَ اَلْمَسَاءِ وَ هُوَ دُعَاءُ لَيْلَةِ اَلْمَبِيتِ عَلَى فِرَاشِ اَلنَّبِيِّ (صلى الله عليه و اله) أَمْسَيْتُ اَللَّهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ اَلْمَنِيعِ اَلَّذِي لاَ يُحَاوَلُ وَ لاَ يُطَاوَلُ مِنْ شَرِّ كُلِّ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ اَلصَّامِتِ وَ اَلنَّاطِقِ فِي جُنَّةٍ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ بِوَلاَءِ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ مُحْتَجِباً مِنْ كُلِّ قَاصِدٍ لِى بِأَذِيَّةٍ بِجِدَارٍ حَصِينٍ اَلْإِخْلاَصِ فِي اَلاِعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ اَلتَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً بِأَنَّ اَلْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ وَ مِنْهُمْ وَ إِلَيْهِمْ أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُعَادِي مَنْ عَادَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِذْنِي اَللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ حَجَزْتُ اَلْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ اَلسَّمَوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ جَعَلْنٰا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنٰاهُمْ فَهُمْ لاٰ يُبْصِرُونَ 📖الصحیفة العلویّة ج ۱، ص ۲۸۶ @sibtayn
امیرالمومنین علی علیه السلام جریان لیلة المبيت را اینگونه تعریف می کند قريش در انديشه كشتن پيامبر صلی الله علیه و اله بودند و نقشه‌ها مى‌كشيدند،تا اينكه آخرين بار در يوم الدار و در محلى به نام دار الندوة اجتماع كردند و شيطان ملعون نيز به شكل مرد يك چشم از قبيله ثقيف(مغيرة بن شعبه)حاضر بود، آنها در اين كار مشورت كردند و به طور جمعى به اين نتيجه رسيدند كه از طايفه‌اى از قريش مردى انتخاب شود و هر كدام از آنها شمشير خود را بردارد و به سوى پيامبر در حالى كه در رختخواب خود خوابيده است بروند و با شمشيرهاى خود او را بزنند به طورى كه گويا يك نفر شمشير زده است و او را بكشند و چون او را كشتند قريش اين اشخاص را منع مى‌كند و تحويل نمى‌دهد و خون او به هدر مى‌رود، پس جبرئيل به پيامبر نازل و اين جريان را به او خبر داد و شبى را كه بنا بود اين كار انجام شود و لحظه‌اى را كه به سوى بستر او خواهند آمد خبر داد و به او دستور داد كه در آن ساعت از خانه خارج شود و به سوى غار برود، پيامبر مرا از اين موضوع باخبر ساخت و به من دستور داد كه در رختخواب او بخوابم و جانم را سپر بلاى او كنم و من با شتاب و شادمانى به اين كار اقدام كردم تا به جاى او كشته شوم، او رفت و من در رختخواب او خوابيدم و مردان قريش روى آوردند و يقين داشتند كه پيامبر كشته مى‌شود و چون در آن خانه من و آنها روبروى هم قرار گرفتيم،من با شمشير خودم بلند شدم و آنها را از خودم دور كردم به‌گونه‌اى كه خدا و مردم مى‌دانند 📚الخصال: الشيخ الصدوق ج : 2 ص : 366 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباهات خداوند متعال به امیرالمؤمنين عليه السلام ماجرای شنیدنی لیلة المبيت در کلام عالم سرشناس اهل تسنن استاد حسینی قزوینی @Sibtayn
شان نزول ایه {وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ} در تفاسیر اهل تسنن ثعلبی مفسر سرشناس اهل تسنن در کتاب خود می نویسد : در بعضی از کتاب ها دیدم که هنگامی که رسول الله صلی الله علیه واله قصد هجرت به مدینه فرمود ، علی بن ابی طالب را برای ادای دیون و بازگرداندن امانتی هایی که نزدشان بود ، جانشین خود کرد و در ان شبی که به سمت غار از مکه خارج شد و مشرکین خانه اش را احاطه کرده بودند ؛ به وی دستور داد که در بسترش بخوابد و به او فرمود : خود را در برد حضرمی من بپوشان ، به اراده پروردگارهیچ اسیبی به تو وارد نمی شود . علی علیه السلام دستور پیامبر صلی الله علیه و اله را انجام داد . پس از این بود که خداوند به جبرئیل و میکائیل وحی فرمود که من میان شما دو ملک برادری قرار دادم و عمر یکی را بیشتر از دیگری قرار دادم . کدام یک از شما حاضر است که عمر بیشتر به برادرش برسد ؟ جبرئیل و میکائیل هر کدام عمر طولانی را برای خود انتخاب کردند. پس خداوند و به ایشان وحی فرمود : هیچکدام مانند علی علیه السلام نبودید میان او و پیامبرم محمد برادری قرار دادم و علی در بستر برادرش خوابید تا جان خود را فدای او کند و زندگی طولانی تر را برای او خواست . به زمین فرو روید و او را از دشمنانش حفظ کنید پس دو ملک به زمین فرود امدند و جبرئیل بالای سر علی علیه السلام و میکائیل نزد پایش قرار گرفتند . جبرئیل ندا داد : به به چه کسی شبیه توست ای پسر ابی طالب که خدا به او مباهات به ملائکه کند . پس خداوند این ایه را بر پیامبرش صلی الله علیه و اله که در راه مدینه بود در شان علی علیه السلام نازل فرمود : {وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ} سوره بقره ایه 207 و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد و خدا نسبت به [اين] بندگان مهربان است 📚تفسير الثعلبي (الكشف والبيان) نویسنده : الثعلبي جلد : 2 صفحه : 126 اسد الغابه - ط العلميه نویسنده : ابن الأثير، عزالدین جلد : 4 صفحه : 87 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید حمید رضا برقعی محمد صلی الله علیه و آله خود او بود نفهمید کسی لیلة المبیت @Sibtayn
اعتراف عالم سنی به شهرت روایات سقط حضرت محسن بوسیله زدن لگد به شکم فاطمه زهرا سلام الله علیهما و کوبیده شدن بین در و دیوار در نسخه قرن هفتم ✍🏽در کتاب النعیم المقیم لعترة النبأ العظیم، نوشتۀ شرف الدین ابو محمد عمر بن شجاع الدین محمد بن الشیخ نجیب الدین عبد الواحد موصلی شافعی قرن ۷، از علمای بزرگ و متقدم عامه در ذکر فرزندان امیر المؤمنین صلوات الله علیه آمده است: 🔸ذكر أولاده (عليهم السلام)‌ فمن فاطمة (عليها السلام) الحسن و الحسين و محسن درج صغيرا لرفسة، و قيل: لردّ باب على صدرها، و ذلك مشهور، و بعض الناس ينكر وقوعه‌! 🔹فرزندان او از فاطمه صلوات الله علیها، عبارتند از حسن و حسین و👈 محسن که به خاطر لگدکوب شدن، از بین رفت. گفته شده است که سقط او، به خاطر زدن در به سینۀ زهرا صلوات الله علیها اتفاق افتاد👉.👈🏾این داستان مشهور است👉🏾 و عده ای از مردم(عوام)، وقوع آن را انکار می‌کنند! 📚مشخصات نسخه:النعیم المقیم لعترة النبأ العظيم، برگ 50،مؤلف: عمر بن محمّد بن عبدالواحد، کاتب عثمان بن محمّد بدلیسی، تاریخ کتابت دهه اول ذیحجه 676 هجری.لندن ـ انگلستان (۱۲۷) (۳۸) حضرت زهرا (۳۰۲) @borrhan @Sibtayn
فرمانروایی که برای خریدن لباس شمشیرش را فروخت 🔸ابو رجاء خاطره‌ای را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام اینچنین نقل می‌کند که روزی حضرت شمشیری را به بازار آوردند و فرمودند: چه کسی این شمشیر را از من می‌خرد؟ قسم به آن که جانم در دست اوست، اگر بهای خرید یک لنگ (از جیب خودم، نه بیت المال) را داشتم آن را نمی‌فروختم.» من به ایشان عرض کردم که یک لنگ را نسیه به شما می‌فروشم؛ و بهای آن را زمانی که سهم خود از بیت المال را دریافت کردید، می‌گیرم. ابورجا لباسی برای امیرالمومنین خرید! زمانی که ایشان سهم خود را(مثل بقیه مردم) از بیت المال برداشتند، بهای پیراهن را بازگرداندند. روى مجمع عن أبي رجاء قال أخرج علي علیه السلام سيفا إلى السوق فقال من يشتري مني هذا فو الذي نفس علي بيده لو كان عندي ثمن إزار ما بعته فقلت له أنا أبيعك إزارا و أنسئك ثمنه إلى عطائك فدفعت إليه إزارا إلى عطائه فلما قبض عطاءه دفع إلي ثمن الإزار . 📚شرح نهج البلاغة : ابن ابي الحديد ج: 2ص : 200 @sibtayn