eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 برگزيده ای از دعای امام حسين عليه السلام در روز عرفه ❇️ ستايش حق تعالی: ستايش سزاوار خداوندي است كه كس نتواند از فرمان قضايش سرپيچد و مانعي نيست كه وي را از اعطاي عطايا، باز دارد. و صنعت هيچ صنعتگري به پاي صنعت او نرسد. بخشنده بي دريغ است. اوست كه بدايع خلقت را به سرشت و صنايع گوناگون وجود را با حكمت خويش استوار ساخت... . ❇️ تجديد عهد و ميثاق با خدا: پروردگارا به سوي تو روي آورم. و به ربوبيت تو گواهي دهم. و اعتراف كنم كه تو تربيت كننده و پرورنده مني. و بازگشتم به سوي توست. مرا با نعمت آغاز فرمودي قبل از اين كه چيز قابل ذكري باشم... . ❇️ خود شناسي: و قبل از هدايت مرا با صنع زيبايت مورد رأفت و نعمت هاي بي كرانت قرار دادي. آفرينشم را از قطره آبي روان پديد آوردي. و در تاريكي هاي سه گانه جنيني سكونتم دادي: ميان خون و گوشت و پوست. و مرا شاهد آفرينش خويش نگرداندي و هيچ يك از امورم را به خودم وانگذاشتي... . ❇️ راز آفرينش انسان: ولي مرا براي هدفي عالي يعني هدايت (و رسيدن به كمال) موجودي كامل و سالم به دنيا آوردي. و در آن هنگام كه كودكي خردسال در گهواره بودم، از حوادث حفظ كردي. و مرا از شير شيرين و گوارا تغذيه نمودي. و دل هاي پرستاران را به جانب من معطوف داشتي. و با محبت مادران به من گرمي و فروغ بخشيدي... . ❇️ تربيت انسان در دانشگاه الهي: تا اين كه با گوهر سخن، مرا ناطق و گويا ساختي. و نعمت هاي بي كرانت را بر من تمام كردي. و سال به سال بر رشد و تربيت من افزودي. تا اين كه فطرت و سرنوشتم، به كمال انساني رسيد. و از نظر توان اعتدال يافت. حجتت را بر من تمام كردي كه معرفت و شناختت را به من الهام فرمودي... . ❇️ نعمت هاي خداوند: آري اين لطف تو بود كه از خاك پاك عنصر مرا بيافريدي. و راضي نشدي اي خدايم كه نعمتي را از من دريغ داري. بلكه مرا از انواع وسائل زندگي برخوردار ساختي. با اقدام عظيم و مرحمت بي كرانت بر من . و با احسان عميم خود نسبت به من، تا اين كه همه نعماتت را درباره من تكميل فرمودي... . ❇️ شهادت به بي كراني نعمت هاي الهي: الهي! من به حقيقت ايمانم، گواهي دهم. و نيز به تصميمات متيقن خود و به توحيد صريح و خالصم و به باطن ناديدني نهادم. و پيوست هاي جريان نور ديده ام. و خطوط ترسيم شده بر صفحه پيشاني ام، و روزنه هاي تنفسي ام، و نرمه هاي تيغه بيني ام. و آوازگيرهاي پرده گوشم و آنچه در درون لب هاي من پنهان است... . ❇️ ناتواني بشر از بجا آوردن شكر الهي: گواهي مي دهم اي پروردگار كه اگر در طول قرون و اعصار زنده بمانم و بكوشم تا شكر يكي از نعمات تو بجا آورم، نتوانم مگر باز هم توفيق تو رفيقم شود، كه آن خود مزيد نعمت و مستوجب شكر ديگر، و ستايش جديد و ريشه دار باشد... . ❇️ ستايش خداي يگانه: بنابر اين من با تمام جد و جهد و توش و توانم تا آنجا كه وسعم مي رسد با ايمان و يقين قلبي گواهي مي دهم. و اظهار مي دارم: حمد و ستايش خدايي را كه فرزندي ندارد تا ميراث برش باشد. و در فرمانروايي نه شريكي دارد تا با وي در آفرينش بر ضديت برخيزد و نه دستياري دارد تا در ساختن جهان به وي كمك دهد... . ❇️ خواسته هاي يك انسان متعالي: خداوندا، چنان كن كه از تو بيم داشته باشم، آنچنان كه گويي تو را مي بينم و مرا با تقوايت رستگار كن! اما به خاطر گناهانم مرا به شقاوت دچار مساز! مقدر كن كه سرنوشت من به خير و صلاح من باشد. و در تقديراتت خير و بركت به من عطا فرما! ❇️ سپاس به تربيت هاي الهي: خداوندا! ستايش از آن توست كه مرا آفريدي. و مرا شنوا و بينا گرداندي! و ستايش سزاوار توست كه مرا بيافريدي و خلقتم را نيكو بياراستي. به خاطر لطفي كه به من داشتي والا... . ❇️ نيازهاي تربيتي از خدا: و مرا بر مشكلات روزگار، و كشمكش شب ها و روزها ياري فرماي! و مرا از رنج هاي اين جهان و محنت هاي آن جهان نجات بده و از شر بدي هايي كه ستمكاران در زمين مي كنند نگاه بدار... . ❇️ شكايت به پيشگاه خداوند: خدايا! مرا به كه وا مي گذاري؟ آيا به خويشاوندي كه پيوند خويشاوندي را خواهد گسست؟ يا به بيگانه كه بر من بر آشفتد؟ يا به كساني كه مرا به استضعاف و استثمار كشانند؟ در صورتي كه تو پروردگار من و مالك سرنوشت مني؟ ❇️ اي مربي پيامبران و فرستنده كتب آسماني: اي خداي من و اي خداي پدران من! ابراهيم، اسماعيل، اسحاق و يعقوب، و اي پروردگار جبرائيل، ميكائيل و اسرافيل. و اي تربيت كننده محمد، خاتم پيامبران و فرزندان برگزيده اش. اي فرو فرستنده تورات، انجيل زبور و فرقان ... . ❇️ تو پناهگاه مني: تو پناهگاه مني، به هنگامي كه راه ها با همه وسعت، بر من صعب و دشوار شوند و فراخناي زمين بر من تنگ گردد. و اگر رحمت تو نبود من اكنون جزء هلاك شدگان بودم. و تو مرا از خطاهايم باز مي داري. و اگر پرده پوشي تو نبود از رسوايان بودم. 🆔 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬أنت الذی سترت 🎙سید احمد موسوی 🔸بخشی از دعای عرفه ╔═.❤️.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.❤️.═╝
📌پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه وآله میفرمایند: با ریختن اوّلین قطره خون قربانی به زمین، صاحب‌قربانی آمرزیده می شود، خداوند عید قربان را برنهاد، تا مستمندان از‌ گوشت‌ سیر‌ شوند، پس از گوشت قربانی به ایشان بخورانید. هر کس نیّتش صادق باشد، اوّلین قطره از خون قربانی اش، کفّاره همه گناهان او است. 📚من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۲۱۴ @Sibtayn
🟢آمرزش گناهان گذشته و آینده ●قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) لَیْلَةً مِنْ ثَلَاثِ لَیَالٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ قَالَ قُلْتُ أَیَّ اللَّیَالِی جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ لَیْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَیْلَةَ الْأَضْحَی وَ لَیْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ ●امام صادق علیه السلام: کسی که قبر حضرت امام حسین (علیه السّلام) را در یکی از سه شب زیارت کند خداوند منّان گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد. راوی گفت: عرض کردم: فدایت شوم آن سه شب کدام می باشد: 📌 حضرت فرمود: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه ماه شعبان. 📗كامل الزيارات ج۱ ص۱۸۰ @Sibtayn
🔸عمرو بن يزيد گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: من روزى از شما شنيدم كه فرموديد: شيعيان ما همه در بهشتند، هر گناهى كه داشته باشند؟! 🔹فرمود: به تو راست گفتم. به خدا سوگند! همه آن‌ها در بهشتند. 🔸گفتم: قربانت گردم! اگر گناهان آن‌ها بسيار و كبيره باشد چه‌؟ 🔹فرمود: در روز قيامت همۀ شما به شفاعت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله يا وصيّش در بهشت خواهيد بود، ولى من از برزخ براى شما بيم دارم. 🔸گفتم: برزخ چيست‌؟ 🔹فرمود: در قبر، از هنگام مرگ تا روز قيامت. 🔸عنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام : إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ 🔹قالَ صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ 🔸قالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ 🔹فقَالَ أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ 🔸قلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ 🔹قالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 📚الكافي- ط الاسلامية : الشيخ الكليني ج: 3 ص : 242 @Sibtayn
از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «یک درهم مالی که در راه امام معصوم علیه‌السلام خرج شود، برتر است از دو میلیون درهم که در دیگر امور خیریه صرف شود.» «دِرهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الإِمَامُ أَفضَلُ مِن أَلفَي أَلفِ دِرهَمٍ فيمَا سِوَاهُ مِن وُجُوهِ البِرِّ.» 📕کافی ج ۱ ،ص ۵۳۸ 📗الفقیه ج ۲،ص ۷۳ @Sibtayn
ابو نعيم اصفهاني از علماي بزرگ اهل سنت است كه از ابن عباس نقل مي كند: وما علمي ، وعلم أصحاب محمد في علم علي ( ع ) إلا كقطرة في سبعة أبحر . علم من و علم تمام صحابه در برابر علم علي همانند قطره اي است در برابر 7 دريا 📚حلية الأولياء لأبو نُعِيم، ج1، ص65 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم اميرالمومنين علیه السلام در مصادر اهل تسنن حجت الاسلام حسینی قمی @Sibtayn
26.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر مولا به معنی دوست داشتن است پس چرا صحابه به امیرالمومنین علیه السلام تبریک گفتند حجت الاسلام یزدانی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ نادی البدری عالم سرشناس اهل تسنن غدیر روز تعیین علی علیه السلام به جانشینی پیامبر صلی الله علیه و اله است @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قبل از آغاز بازی دو تیم فوتبال لیگ عراق (الشرطه و القاسم)، داوران این بازی با در دست گرفتن قرآن و بوسیدن آن بازی را شروع کردند. 🔹همچنین تمامی بازیکنان دو تیم نیز قرآن را در دستان خود داشتند. @Sibtayn
اسلام اموی چگونه اسلامی‌ است؟ رسول جعفریان اسلام عثمانی یا اموی، در مقابل اسلام علوی شکل گرفت، و توانست در یک دوره حساس نود ساله، با کنار زدن علویان و دیگر رقیبان، نه تنها یک امپراتوری عربی در پهنه وسیعی از ربع مسکون وقت ایجاد کند بلکه تلقی و تفسیر خاصی از اسلام را هم در عمق ذهن امت اسلامی استقرار بخشد. دوره اموی، از این جهت که نخستین قرن شکل گیری فرهنگ اسلامی است، بسیار مهم است و دیدگاه‌های امویان سخت در آن نفوذ دارد. البته همان زمان، جناح‌های مخالف دیگری هم به جز علویان بودند که درباره اسلام عثمانی، تأمل داشته و آن را نمی‌پذیرفتند. خوارج، جناحی از قریش از پیروان خاص شیخین، مانند جریان ابن زبیر، و نیز جریانی وابسته به معتزله و مرجئه با رهبری ابوحنیفه که مخالف امویان بودند، اما جریان غالب و اسلام فراگیر متعلق به امویان بود. اساس این دولت، غلبه دادن نگرش عربی و قبیله‌ای بر اسلام بود. آنها تلاش کردند دین را تفسیر عربی کنند و در این کار موفق بودند. بنی امیه در ایجاد توازن میان قبایل عربی و بخشش به رؤسای برای تقسیم میان بدویان که درآمد چندانی هم نداشتند، تلاش می کرد و می کوشید تا با پولی که از بلاد می رسید دهن آنها را بندد. این تجربه معاویه بود که باید به تمام قبایل رسید و آنها را چنان سامان داد که بر اقوام دیگر غلبه کنند. این تحلیل را به گونه ای دیگر از زبان خود معاویه داریم، داستانی که به منازعه داخلی طوایف قریش مربوط می شود. یک تجربه مهم در این دولت، غلبه دادن عنصر فتح و جنگ و خشونت بود که در اسلام اموی سخت غالب شد، خشونتی از نوع حجاج و یا حتی خود عبدالملک و فرزندانش مثل هشام، رنگی بود که اسلام اموی را پوشش می‌داد و وجود کسانی مثل عمربن‌عبدالعزیز که تلاش کرد در این زمینه متفاوت عمل کند، اثری نگذاشت و از آن تنها یک خاطره باقی ماند. در نگرش سیاسی اسلام اموی، هر نوع شورش و مخالفتی برای اصلاح، نوعی فرقه گرایی است و جماعت و طاعت در زمره مفاهیم اصلی هستند. در این نگاه، امام حسین یک تفرقه افکن است که می‌کوشد الفت و محبت میان امت را از بین ببرد. اسلام اموی، در این نود سال، برای اصل دین ارزش قائل نبود و از آن فقط به عنوان یک ابزار استفاده می‌کرد. لذا چندان به آموزش دین در میان مردم بها نمی‌داد، اما تسلط سیاسی را اصل می‌دانست. اسلام اموی، برای فتوحات و توسعه جغرافیایی ارزش زیادی قائل است و یک‌سره کوشش می‌کرد تا بتواند سرزمین‌های بیشتری را در اختیار داشته باشد، اما در تعمیق اسلام در جامعه کاری نمی‌کرد. شواهد تاریخی از دوره امام سجاد ع که در همین عصر می‌زیست داریم که مردم با ساده‌ترین احکام شرعی خود آشنا نبودند، اما دامنه فتوحات تا اندلس کشیده شد، و ده‌ها هزار اسیر و برده و کنیز و در واقع دخترکان زیبا و ماه روی اندلسی و غیره، سوار بر ده‌ها کشتی، به شام و حجاز آورده شدند تا در کار عیش و زندگی روزمره سران عرب خدمت کنند. بردگی که اسلام کوشید آن را کم‌رنگ کند و حضرت رسول ص خودش یک بار هم اسیری را برده نکرد، در عصر اول فتوحات و سپس در دوره اموی به صورت یک اصل درآمد و برای همیشه در فقه منتسب به اسلام، استوار شد.اسلام اموی بود که صدها هزار برده ایرانی را به میان اعراب برد و برای آن قاعده و قانون نوشت. در این اسلام، رفتار عرب فاتح با ایرانی و بربر و رومی، هیچ تفاوتی با مغولان نداشت و مثل هر فاتح دیگری رفتار می‌شد. تلاش بعدی مسلمانان در پیراستن چهره اسلام از آنچه امویان کردند، چه اندازه مؤثر بود، نمی‌دانم. تمایل دولت اموی به مالداری و ثروت گرایی امر پنهانی نبود و معاویه و پدرش پیش از اسلام نیز مهم ترین کارشان همین بود، اما این که این نگاه، توجیه دینی هم می یافت جالب بود. در این باره یک گفتگو میان معاویه و صعصعه بن صوحان رخ داد. صعصعه از اطرافیان امام علی و شیعه بود. معاویه گفت: زمین از آن خداست و من هم خلیفه خدا هستم، هرچه از آن برگیرم از آن من است و آنچه را واگذارم متعلق به مردم است و این تفضل من بر آنهاست. صعصعه گفت: تو و پایین ترین مردم در این امر مساوی هستید، اما چنین است که هر کسی شاهی و قدرت را گیرد، همه چیز را برای خود می خواهد. معاویه از این سخن خشمگین شد. ما در شناخت اسلام اموی و عثمانی، در شناخت رنگی و لعابی که امویان بر اسلام زدند و آثارش در عمق فکر و فقه اسلامی باقی ماند، هنوز کار جدی نکرده‌ایم. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می دانید چرا امیرالمومنین علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله دلیل نبوت طلب نکرد حجت الاسلام کاشانی @Sibtayn
عذاب اولین مخالف غدیر از کتب عامه 🔹 سبط بن جوزی از علمای اهل تسنن می‌نویسد: 🔸 ابو اسحاق الثعلبی در تفسیر خود روایت کرده است که حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشكار خطاب به رسول خدا صلی الله و علیه وآله گفت: اى محمد! ما را به خدا خواندى پذیرفتم، نبوت خود را مطرح كردى، لااله الا الله و محمد رسول الله گفتیم، ما را به اسلام دعوت كردى اجابت كردیم، گفتى نماز در پنج وقت بخوانید، خواندیم، به زكات و روزه و حج و جهاد سفارش كردى، اطاعت كردیم، حال پسر عموى خود را امیر ما ساختى كه نمى‌دانیم این حكم از طرف خداست یا با اراده شخصى شما پیدا شده است؟ رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) پاسخ دادند سوگند به خدا كه جز او پروردگارى نیست، این دستور از طرف اوست. حارث بن نعمان فهرى با غروری که تمام وجودش را فرا گرفته بود تقاضاى عذاب كرد و سر به آسمان بلند كرد و گفت: خدایا اگر آنچه را كه محمد (صلی الله علیه و آله) در باره علی (علیه السلام) می‌گوید از طرف تو است و به امر توست، سنگی از آسمان بر من فرود آید و مرا عذاب كند. هنوز سخنانش به پایان نرسیده بود كه از آسمان سنگی بر او فرود آمد و او را به هلاكت رساند كه آیات «درخواست‌کننده‌ای درخواست عذاب کرد كه اختصاص به كافران دارد و آن را بازدارنده‌ای نیست.» (آیات اول و دوم سوره معارج) نازل شد. 📚 تذكره الخواص، تالیف سبط بن جوزی، صفحه ۳۰-۳۱، چاپ مکتبة نینوی الحدیثة @Sibtayn
30.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویدئو کلیپ « «سُرَّ مَن رَأی» گروه‌ِ سرود ندبه لالم از توصیف این لذت، چشیدن لازم است خواندن یک «جامعه» دور قبور سامرا @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرامت تراشی متوکل برای دشمنان اهل بیت علیهم السلام برای دور کردن مردم از اهل بیت علیهم السلام استاد بندانی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬امیر دو جهان - وصف امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🎤مجید تال 🔸میلاد امیرالمؤمنین علی علیه السلام 📌99 هیئت ام ابیها قم 🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ايتا ╔═.❤️.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.❤️.═╝
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فریب تعریف امام هادی علیه السلام از صوفیه حجت الاسلام شیخ حسین یوسفی @Sibtayn
نامه نگاری خواندنی مقدس اردبیلی و شاه عباس صفوی شخصی تقصیر بزرگی کرده بود در سلطنت شاه عباس . از ترس سلطان رفت به نجف اشرف ، پناهنده شد به حضرت امیر المومنین علیه السلام و از مرحوم ملا احمد اردبیلی استدعا نمود که کاغذی برای شاه عباس بنویسد که از تقصیر او بگذرد و مرحوم مقدس اردبیلی نوشت به این عبارت : بانی مُلک عاریت ، عباس ، بداند اگر چه این مرد اول ظالم بوده ، اکنون مظلوم می نماید . چنان چه از تقصیر او بگذری ، شاید حق سبحانه و تعالی پاره ای از تقصیرات تو را بگذارد . کتبه بنده شاه ولایت ، احمد الاردبیلی سلطان جواب نوشت : به عرض می رساند عباس که خدماتی که فرموده بودی به جان منَّت داشته ، به تقدیم رسانید . امید است که این محبّ را از دعای خیر فراموش نکنید . کتبه کلب آستان علی ، عباس 📖زهر الربیع : ص 105 📖منتخب التواریخ باب 6 خاتمه @Sibtayn
لشکر امام هادی علیه السلام 💠 قطب راوندی روایت کرده که متوکل یا واثق یا یکی دیگر از خلفاء عباسی امر کرد عسکر (لشگر) خود را که نود هزار بودند از اتراک که در سرّ من رأی (سامرا) بودند که هر کدام توبره اسب خود را از گِل سرخ پر کنند ودر میان بیابان وسیعی در موضعی روی هم بریزند، ایشان چنین کردند وبه منزله کوه بزرگی شد واسم آن را تلّ مخالی نهادند. آنگاه بالای آن رفت وحضرت امام علی نقی علیه السلام را نیز به آنجا طلبید وگفت: شما را اینجا خواستم تا مشاهده کنی لشکرهای مرا، وامر کرده بود لشکریان را که با زینت و اسلحه تمام حاضر باشند وغرضش آن بود که شوکت واقتدار خود را بنماید تا مبادا آن حضرت یا یکی از اهل بیت اواراده خراج بر اونماید. 🔹 حضرت فرمود: می‌خواهی من نیز لشکر خود را بر توظاهر کنم؟ گفت: بلی، پس حضرت دعا کرد وفرمود: نگاه کن! چون نظر کرد دید ما بین آسمان وزمین از مشرق ومغرب پر است از ملائکه وتمام شاکی السلاح (مسلّح) بودند! خلیفه چون دید او را غش عارض شد چون به هوش آمد حضرت فرمود: ما به دنیای شما کاری نداریم ما مشغول به امر آخرت می‌باشیم بر تو باکی نباشد از آنچه گمان کرده ای، یعنی اگر گمانت آن است که ما بر توخروج می‌خواهیم بکنیم از این خیال راحت باش ما این اراده را نداریم. 📚 منتهی الآمال ، ج۲ ، ص۵۲۰ الخرائج و الجرائح ، ج۱،ص۴۱۴ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیر دنیا و اخرت در دعای برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه داستان شیعه شدن مرد اصفهانی توسط امام هادی علیه السلام حجت الاسلام احمدی اصفهانی @Sibtayn
🗓14 ذی الحجه بخشیدن فدك به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در چهاردهم ذیحجه سال هفتم هـ .ق رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به فرمان الهی، فدك را به دختر گرامی اش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بخشید . پس از فتح فدک جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد: «و آت ذا القربى حقه ؛ حق خویشان را به آنان بده». پیامبر پرسید: «منظور چه كسانى هستند و این حق كدام است؟» جبرئیل از طرف خداوند عرضه داشت: «فدك را به فاطمه(سلام الله علیها) عطا كن». پیامبر (صلی الله علیه و اله) به حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمود: «خداوند فدك را براى پدرت فتح كرد و چون لشكر اسلام آن را فتح نكرده، مخصوص من است. خداوند دستور داده آن را به تو بدهم. از سوى دیگر مهریه مادرت حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بر عهده پدرت مانده و پدرت در قبال آن و به دستور خدا، فدك را به تو عطا می‌كند. آن را براى خود و فرزندانت بردار و مالك آن باش». حضرت زهرا(سلام الله علیها) عرض كرد: «تا شما زنده‌اید بر من و مال من صاحب اختیار هستید». پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «ترس آن دارم كه نااهلان تصرف نكردن تو را در زمان حیاتم، بهانه‌اى قرار دهند و بعد از من آن را از تو منع كنند». حضرت فاطمه(سلام الله علیها) عرض كرد: «آن گونه كه صلاح می‌دانید عمل كنید». پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) امیرمؤمنان (علیه السلام) را فراخواند و فرمود: «سند فدك را به عنوان بخشوده و اعطایى پیامبر بنویس و ثبت كن». على(علیه السلام) آن را نوشت و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ام ایمن شهادت دادند و پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمود: «ام ایمن زنى از اهل بهشت است». پس رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مردم را در منزل حضرت زهرا (سلام الله علیها) جمع نمود و به آنان خبر داد كه فدك از آن فاطمه(سلام الله علیها) است و از درآمد آن به عنوان اعطایى فاطمه (سلام الله علیها) بین مردم تقسیم كرد. درآمد فدك را سالیانه هفتاد تا صد و بیست هزار سكه طلا نوشته‌اند. هر سال چشمان بسیارى از نیازمندان منتظر سر رسیدن درآمد فدك بود. @Sibtayn
فضیلت عید غدیر خم در کلامی از امام رضا علیه السلام احمد بن محمد بن ابی نصر گوید: نزد امام رضا علیه السلام بودیم و مجلس مملو از جمعیت بود. از روزِ غدیر خم سخن به میان آمد، بعضی از مردم نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کردند. پس امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم [امام کاظم] از پدرش [امام صادق] علیهما السلام برایم نقل کرد که ایشان فرمود: به راستی که روزِ غدیر خم در [میان اهلِ] آسمان مشهورتر است از روزِ غدیر در [میان اهلِ] زمین… ای پسرِ ابی نصر! هر جا بودی، در روزِ غدیر نزدِ امیرالمؤمنین علیه السلام [در نجف] حاضر شو، که همانا خداوند [در این روز] برای هر مرد و زنِ مؤمن و مسلمان گناهِ شصت سال را می آمرزد، و از آتش می رهاند دو برابرِ آنچه رهانده در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر. و درهمی که برای برادران شیعه ات [صرف و بذل کنی] در آن [روز] برابر است با هزار درهم [در روزهای دیگر]، پس بیافزای [بر نیکی ات] به برادرانت در این روز… 📚تهذيب الأحكام ج۶ ص۲۴ @Sibtayn