آیا نسب ائمه اهل تسنن مشکلی دارد ؟
ابوبکر، محمد بن مسلم بن عبیدالله شهاب، معروف به زُهری از فقیهان و محدثان قرن دوم هجری است .
زُهری به جهت اینکه برخی از صحابه پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را درک کرده است؛ از جمله تابعان حساب شده است .
📚ابن کثیر دمشقی، البدایة و النهایة، ج۹، ص۳۴۰، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۷ق
از او به عنوان عالم عصر خود یاد شده است، عالمی که روایات بسیاری را در ذهن خود داشته و از بسیاری نقل حدیث میکرده و بسیاری نیز از او نقل حدیث میکردهاند.
📚تمیمی سمعانی، ابو سعید عبد الکریم بن محمد، الانساب، ج۶، ص۳۵۰
ابن شهر آشوب مینویسد: زهری از کارگزاران و عمال بنی امیه بود و بعد داستانی را از او نقل میکند که در گره گشائیهای ویژه حضرت سجاد (علیهالسّلام) بیان خواهد شد و او آن چنان ملازم حضرت بود که بعضی از بنی مروان به او میگفتند: ای زهری پیامبر تو چه میکند؟ و منظورشان علی بن الحسین (علیهالسّلام) بود.
📚 خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱۷، ص۱۹۱.
روایتی از زهری در کتب و مصادر اهل تسنن در مورد زنازاده بودن برخی از ائمه نقل شده است .
🔻 ابوبکر بن ابی شیبه (از اکابر علمای مخالفین و استاد محمد بن اسماعیل بخاری _ متوفای 235 هجری قمری) در کتاب "المصنف" در باب (من رخص في إمامة ولد الزنا) می نویسد:
حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنْ بُرْدٍ أَبِی الْعَلَاءِ، عَنِ الزُّهْرِیِّ،
قَالَ: کَانَ أَئِمَّهٌ مِنْ ذَلِکَ الْعَمَلِ یَعْنِی مِنْ أَوْلَادِ الزِّنَا
زهری می گوید: برخی از ائمه حاصل آن عمل بودند، یعنی زنازاده بودند
📚المصنف.ج4 ص319.ط دار الکنوز الإشبيليا
📌ابن حزم اندلسی (از علمای بزرگ و مشهور مخالفین) نیز در کتاب "المحلی" در باب (جواز إمامة ولد الزنا) این روایت را نقل می کند
📚المحلی بالآثار.ج3 ص128.ط دار الکتب العلمیة
✅ بررسی سند روايت
🔷🔸وكِيْعُ بنُ الجَرَّاحِ بنِ مَلِيْحِ بنِ عَدِيٍّ الرُّؤَاسِيُّ
الإِمَامُ، الحَافِظُ، مُحَدِّثُ العِرَاقِ، أَبُو سُفْيَانَ الرُّؤَاسِيُّ، الكُوْفِيُّ، أَحَدُ الأَعْلاَمِ
📚سیر اعلام النبلاء.ج9 ص141.ط موسسة الرسالة
🔷🔸سفْيَانُ بنُ سَعِيْدِ بنِ مَسْرُوْقٍ الثَّوْرِيُّ
هُوَ شَيْخُ الإِسْلاَمِ، إِمَامُ الحُفَّاظِ، سَيِّدُ العُلَمَاءِ العَامِلِيْنَ فِي زَمَانِهِ، أَبُو عَبْدِ اللهِ الثَّوْرِيُّ، الكُوْفِيُّ، المُجْتَهِدُ، مُصنِّفُ كِتَابِ (الجَامِعِ)
📚سیر اعلام النبلاء.ج7 ص230.ط موسسة الرسالة
🔷🔸برْدُ بنُ سِنَانٍ أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ
الفَقِيْهُ، أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ، نَزِيْلُ البَصْرَةِ، مِنْ كِبَارِ العُلَمَاءِ... وَثَّقَهُ: النَّسَائِيُّ، وَغَيْرُهُ
📚سیر اعلام النبلاء.ج6 ص151.ط موسسة الرسالة
🔷🔸أخْبَارُ الزُّهْرِیِّ مُحَمَّدُ بنُ مُسْلِمِ بنِ عُبَیْدِ اللهِ
الإِمَامُ، العَلَمُ، حَافِظُ زَمَانِه، أَبُو بَکْرٍ القُرَشِیُّ، الزُّهْرِیُّ، المَدَنِیُّ، نَزِیلُ الشَّامِ
📚سیر اعلام النبلاء.5 ص326.ط موسسة الرسالة
سوالی که با مطالعه این روایت به ذهن می زند این است که
منظور زهری از ائمه چه کسانی هستند ؟
ابن ابی شیبه این روایت را در ضمن روایاتی که در مورد شرایط امام جماعت و کسانی که می توان در نماز به انها اقتدا کرد ، اورده است .
ابن حزم در ذیل این روایت ، روایت دیگری از زهری نقل می کند :
وعن معمر قال سألت الزهري عن ولد الزنا: هل يؤم؟ قال نعم، وما شانه؟!
معمر می گوید از زهری سوال کردم که ایا می توان در نماز به زنازاده اقتدا کرد ؟
زهری در جواب گفت : بله گناه زنازاده چیست ؟
که نشان می دهد از ائمه در کلام زهری ، امام جماعت در نماز را فهمیده است .
ظاهرا از کلمه امام و ائمه در امام جماعت در نماز استفاده می شده است و منظور زهری این است که تعدادی از ائمه جماعت و جمعه ی حکومت بنی امیه زنازاده بوده اند و این به قدری معروف بوده که زهری به ان اعتراف می کند و می گوید : اشکالی ندارد که زنا زاده امام جماعت و جمعه باشد .
@Sibtayn
امام جواد علیهالسلام خطاب به عمویشان عبدالله بن موسی الکاظم فرمود:
يَا عَمِّ إِنَّهُ عَظِيمٌ عِنْدَ اَللَّهِ أَنْ تَقِفَ غَداً بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَقُولَ لَكَ لِمَ تُفْتِي عِبَادِي بِمَا لَمْ تَعْلَمْ وَ فِي اَلْأُمَّةِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْكَ .
«وای بر تو عمو! نزد خداوند بسیار بزرگ است که فردای قیامت در پیشگاه او حاضر شوی و به تو بگوید: «با آن که در میان امت، داناتر از تو وجود داشت چرا (از روی هوای نفس) بندگان مرا با فتواها و سخنان دروغین خود فریفتی»؟
📚بحار الأنوار ج۵۰ ص۹۹
@Sibtayn
☘️ آیا می خواهی از رفقای امیرالمومنین علیه السلام باشی ؟
▫️ابو بصير روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود:
كسى كه در هر شب جمعه سورۀ واقعه را تلاوت كند،
خداوند او را دوست مىدارد و محبّت او را در دل تمام مردم قرار مىدهد،
و در دنيا هرگز روى بدبختى و تنگدستى را نبيند،
و هيچ آسيبى از آسيبهائى كه مخصوص دنياست به او نمىرسد،
👈و از همراهان و همنشينان امير مؤمنان على عليه السّلام مىگردد.
و اين سوره تنها به آن حضرت اختصاص دارد و ديگران با او در اين فضيلت شريك نيستند.
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ اَلْوَاقِعَةَ أَحَبَّهُ اَللَّهُ وَ أَحَبَّهُ إِلَى اَلنَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ لَمْ يَرَ فِي اَلدُّنْيَا بُؤْساً أَبَداً وَ لاَ فَقْراً وَ لاَ فَاقَةً وَ لاَ آفَةً مِنْ آفَاتِ اَلدُّنْيَا وَ كَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هَذِهِ اَلسُّورَةُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَاصَّةً لاَ يَشْرَكُهُ فِيهَا أَحَدٌ .
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۱۱۷
وسائل الشیعة , جلد۶ , صفحه۱۱۲
تفسیر البرهان , جلد۵ , صفحه۲۴۹
@Sibtayn
طول عمر حضرت خضر
در خصوص طول عمر حضرت خضر علیهالسلام نظر شما را به روایتی که از قول امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند جلب میکنیم:
آن بنده صالح خدا خضر، خداوند عمر او را نه برای رسالتش طولانی گردانید و نه به جهت کتابی که بدو نازل کند و یا اینکه بهوسیله او و شریعتش، شریعت پیامبران پیش از خود را نسخ کند و نه به جهت امامتی که بندگانش بدو اقتدا نمایند و نه به خاطر طاعتی که خدا بر او واجب ساخته بود؛ بلکه خدای جهانآفرین، بدان دلیل که اراده فرموده بود عمر گرامی قائم عجلاللهتعالیفرجهالشریف را در دوران غیبت او بسیار طولانی سازد و میدانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد و اشکال خواهند نمود، به همین جهت عمر این بنده صالح خویش (خضر) را طولانی ساخت که بدان استدلال شود و عمر قائم ـ علیهالسلام ـ بدان تشبیه گردد و بدینوسیله اشکال و ایراد دشمنان و بداندیشان باطل گردد. بدون تردید او زنده است و اکنون بیش از شش هزار سال از عمر شریفش میگذرد.
📙شیخ صدوق، کمالالدین، ج ۳، ص ۳۵۷.
📚علامه محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۲۲.
📗یوم الخلاص، ص ۱۵۷.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیعه شدن عالم اهل تسنن مصری با استناد به دو حدیث شریف نبوی
@Sibtayn
19.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر می خواهید صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه دستت را بگیرد
استاد احمدی اصفهانی
@Sibtayn
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد لائیک و کافر دانشگاه تگزاس امریکا که با مطالعه نهج البلاغه مسلمان شد
@Sibtayn
19.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اقای عبدالسلام کمانگیر محافظ مولوی عبدالحمید و سنی شش اتشه با دیدن معجزه حضرت ابالفضل علیه السلام شیعه شد
@Sibtayn
🔸جابر گويد:
از حضرت باقر عليه السّلام پرسيدم در بارۀ تفسير اين آيه در فرمودۀ خداى عزّ و جلّ
« وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أَوْ مُتُّمْ »
(و اگر در راه خدا كشته شويد،يا بميريد...
آل عمران 157:3)
🔹فرمود: آيا تو ميدانى راه خدا كدام است؟
🔸 گويد:عرض كردم؛نه به خدا قسم،مگر آنكه آن را از شما بشنوم،
🔹فرمود:
راه خدا و«سبيل اللّٰه»علىّ عليه السّلام و فرزندان او مىباشند،كسى كه در راه ولايت او كشته شود،در راه خدا مقتول گرديده و هر كس كه در ولايت على بميرد در راه خدا جان داده است.
🔸عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ اَلْآيَةِ فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ -
وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أَوْ مُتُّمْ
🔹قَالَ فَقَالَ أَ تَدْرِي مَا سَبِيلُ اَللَّهِ
🔸قَالَ قُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ إِلاَّ أَنْ أَسْمَعَهُ مِنْكَ
🔹 قَالَ
سَبِيلُ اَللَّهِ هُوَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ ذُرِّيَّتُهُ وَ سَبِيلُ اَللَّهِ مَنْ قُتِلَ فِي وَلاَيَتِهِ قُتِلَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ مَنْ مَاتَ فِي وَلاَيَتِهِ مَاتَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ .
📖تفسير فرات ج۱ ص۹۸
📖معاني الأخبار ج۱ ص۱۶۷
@Sibtayn
حسين عليه السلام در کربلا کشته نشد
«ضیاءالدین ابن الاثیر الجزری» از علمای اهل سنت قرن ششم و هفتم هـ ق در کتاب «الوشی المرقوم فی حل المنظوم» به صورت صریح اعتراف می کند:
اعلم ان الحسين لم يقتل بكربلاء انما قتل في يوم السقيفة
«بدان که حسین علیه السلام در روز عاشورا و در کربلا کشته نشد؛ بلکه در واقع در سقیفه کشته شد».
ابن خلکان ، در باره اين كتاب، چنين مىگويد:
« كتاب الوشی المرقوم با اينكه مختصر است در نهايت حسن و فايده است».
@Sibtayn
آیا می دانید برای اثبات زنا چهار شاهد باید شهادت بدهند ولی در قتل دو شاهد کافی است ؟
☘️از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام روايت كردهاند: به حضرت عرض شد:
🔸چرا در زنا چهار شاهد لازم بوده ولى در قتل دو شاهد كافى است؟
حضرت فرمودند:
خداوند تبارك و تعالى متعه و ازدواج موقّت را براى شما حلال نموده و چون مىدانست اين ازدواج مورد انكار قرار مىگيرد لا جرم به منظور احتياط و مصلحت شما چهار شاهد را براى ثبوت زنا اعتبار فرمود
و اگر چنين حكمى نمىنمود بسا در موردى كه شما نكاح موقّت نمودهايد مورد نسبت سوء واقع مىشديد و زانى تلقّى مىگرديديد و حكم آن بر شما اجراء مىشد
ولى بعد از اعتبار قيام چهار شاهد چون كمتر اتّفاق مىافتد كه چهار شاهد عادل بر وقوع امرى (زنا)متّفقا به توانند شهادت دهند لا جرم از پيامدهاى سوء آن بدين ترتيب محفوظ گرديدهايد.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ قِيلَ لَهُ
🔸لِمَ جُعِلَ فِي اَلزِّنَا أَرْبَعَةٌ مِنَ اَلشُّهُودِ وَ فِي اَلْقَتْلِ شَاهِدَانِ
فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى أَحَلَّ لَكُمُ اَلْمُتْعَةَ وَ عَلِمَ أَنَّهَا سَتُنْكَرُ عَلَيْكُمْ فَجَعَلَ اَلْأَرْبَعَةَ اَلشُّهُودَ اِحْتِيَاطاً لَكُمْ
لَوْ لاَ ذَلِكَ لَأُتِيَ عَلَيْكُمْ وَ قَلَّمَا يَجْتَمِعُ أَرْبَعَةٌ عَلَى شَهَادَةٍ بِأَمْرٍ وَاحِدٍ .
📕من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۴۶۵
📙علل الشرایع ج۲ ص۵۰۹
@Sibtayn