انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
بهمناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفتوگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (بخش اول)
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔻 خبرگزاری حوزه / این ایام مصادف است با ارتحال مرجع بصیر و انقلابی آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی (ره) که به حق احیاگر فاطمیه و مدافع نظام مقدس اسلامی و اندیشههای امام راحل و رهبری معظم انقلاب بود و تا آخرین لحظات عمر شریف از نشر و ترویج معارف نورانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام دریغ نورزیدند.
▫️ به همین بهانه با یکی از شاگردان ایشان یعنی آیت الله ابوالقاسم علیدوست به گفتوگو نشستیم تا ابعاد ناگفتهای از مبانی علمی و اخلاقی آن مرجع انقلابی را بشنویم؛ ان شاءالله که چراغ راهی باشد برای اساتید و طلاب حوزه. روحش شاد و راهش پر رهرو باد
◀️ به بهانه سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، میخواهیم از شخصیت آن مرجع فقید که سال ها پای درسش تلمذ کرده اید، بگویید.
🔹 خدای بزرگ را شاکرم که توفیقی داده تا از عالمی بزرگ یعنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی صحبت کوتاهی داشته باشم. واقعش برای بنده بسیار توفیق است که گاهی زمینههایی پیش میآید و از شخصیت سترگ و بزرگی صحبت میکنم.
صحبت از آن مرجع عظیم می تواند از ساحتهای مختلف باشد؛ علمی، عموماً و فقهی خصوصاً؛ سیاسی و انقلابی و اجتماعی و اخلاقی؛ داشتن دغدغه دفاع از کیان اسلام، تشیع و اهل بیت علیهم السلام و اخلاق پژوهشی و تألیفی. طبیعی است که نشود همه این ساحتها را حتی مورد اشاره قرار داد. من در این فرصت کوتاه به دو ساحت اشاره میکنم:
ساحت فقهی و ساحت پژوهشی و اخلاق علمی ایشان که این دو هم از هم جداست؛ ولی در صحبتهای من با هم ادغام میشود و در دو جهت صحبت میکنم: فقهی و اخلاق علمی و پژوهشی.
◀️ منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، دارای چه مشخصههایی است؟
🔹از نظر فقهی خوب است که روش فقاهت ایشان را مطمح نظر قرار بدهیم. این شخصیت بزرگ مثل بسیاری از بزرگان، دارای منهج فقهی است. اگر کسی منهج فقهی ایشان را پیدا کند به یک سلسله از گزارهها، شاخصها و مؤلفهها میرسد که در یک نظام حلقوی کاملاً معنا میدهد. ایشان از دو مکتب منهج اقناع، اطمینان، قرار ولو با تجمیع ظنون؛ و مکتب مدرسهای صغری، کبری، نتیجه، مکتب ریاضی، و صناعت محور، تعلّق به گزینه اول دارند.
🔸شاخصهایی ما را به این قضاوت میرساند:
۱. ایشان اساتید مهمی دیدهاند از همان آغاز کار، چون خود ایشان نوشته اند ۱۹ سالم بود که به درس مرحوم آیت الله العظمی بروجردی رفتم و البته من تعبیر میکنم حضور نشیط و جدی داشتم. بعد هم امام خمینی. این دو نفر مخصوصاً شخصیت اول، آیت الله العظمی بروجردی به مکتب تجمیع ظنون تعلق دارند یعنی مکتب اطمینان. یعنی بر فقه اینها حاکمیت با دلائل معنوی است؛ نه صرف امارات قانونی؛ چه اطمینان و قرار بیاورد چه نیاورد.
۲. معمولاً نزد اهل این منهج فقهی، فقه قویتر از اصول است هر چند در اصول هم قوی هستند اما وقتی به فقه میرسند خودشان را خوب نشان میدهند و ما باز در روش این شخصیت بزرگ این را میبینیم.
اصول متلقاة و شهرت قدمایی در مکتب فقهی ایشان حضور جدی دارد. ایشان اولین مرجّح را در وقت ناهمسویی ادلّه، شهرت قدمایی میداند. البته ایشان مخالف مشهور هم گاه فتوا میدهد؛ یعنی اینطور نیست که مقلد مشهور باشد اما مقلد مشهور نبودن یک مطلب است ولی شهرت را نادیده گرفتن مطلب دیگری است. ایشان نادیده نمیگیرد ولی اگر لازم باشد فتاوایی هم خلاف مشهور میدهد.
#آیت_الله_العظمی_فاضل_لنکرانی
#منهج_شناسی_فقهی
#سالگرد_رحلت
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
بهمناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفتوگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) (بخش دوم)
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
◀️ اگر امکان دارد چند نمونه از این فتاوا را بفرمایید.
🔹از باب نمونه عرض میکنم. نخست اینکه ایشان در باب مضاربه، تعیین سهم معیّن در صورتی که طرفین قاطع باشند به این مقدار از این سهم قائل است، در حالی که مشهور میگویند باید سهم مشاع باشد. من پول میگذارم دیگری کار میکند باید بگوییم نصف، ثلث، دو سوم، سهم مال تو، بقیه مال من. ولی اگر بگوییم این مقدار، ۱۷ درصد، ۱۶ درصد، بعد هم تعیین کنیم ۱۶ درصد از این پول، میشود تعیین. دیگر نمیشود مشاع؛ یعنی غیر معین، تعبیر غیر معین دقیقتر است. اما ایشان قبول دارد و میدانید در عملیات بانکی این بسیار کارگشا است. ایشان در حج صروره کسی که اولین بار مشرف به حج شده، قائل به تخییر بین حلق و تقصیر است، در حالی که معظم فقیهان متقدم بلکه متأخر قائل به تعیّن حلقاند.
یا ایشان تدخین را در روزه مُفطر یا مفطّر نمیداند البته من این مورد سوم را عرض میکنم از باب متداول والّا تدخّل فقیه در اینکه چه مفطر است و چه نیست در عنوان کار فقیهانه است اما در مصداق، کار فقیهانه نیست. فلان آمپول روزه را باطل میکند، فلان دارو روزه را باطل میکند اینها کار فقیهانه نیست؛ ولی معمولاً فقهای ما دخالت میکنند
کسی اگر فتاوای ایشان را رصد کند طبیعتاً به موارد زیادی بر خلاف مشهور برمیخورد اما عرض کردم ایشان به مکتب تجمیع ظنون و حاکمیت دلائل معنوی قائل است که باید وجدان فقیه قانع بشود؛ نظیر آن چه که در باب قضا میگویند. ما در قضاوت، دو مکتب داریم: مکتب حاکمیت دائل معنوی و حاکمیت امارات قانونی و مکتب تلفیق که مکتب اسلام است. وقتی به آن منهج تعلق پیدا میکند این هم میشود از آثارش. من ندیدم ولی حدس قوی میزنم ایشان شهرت را جابر ضعف دلالت بداند و به طریق اولی جابر ضعف سند؛ چنانچه مرجح هم دانستند. اینها از ویژگیهای این منهج فقهی است.
◀️ از دیگر مشخصههای این منهج فقهی بگویید.
🔹ویژگی بعدی این منهج فقهی این است که این فقیهان، قرآن در فقهشان حضور بهتری دارد. من از خلف صالح ایشان صدیق گرامیام جناب آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شنیدم که آن مرجع بزرگ فرموده بودند از آیه ۱۹۶ بقره، «واتمّوا الحجّ والعمره» تا آخر آیه که من صد فرع فقهی استخراج میکنم یا استخراج کردهام.
میدانید ایشان در باب حج، کار کارستانی کرده بود. از باب اینکه مخاطبان آشنا بشوند با تراث شیعه عرض کنم که همه آثار ایشان آثار سترگی است، فاخر است، فخیم است ولی بخش حج ایشان یک استثناست و حتی فرموده بودند من حج را اجازه رجوع به دیگران هم نمیدهم. اگر احتیاطی کردهام اجازه رجوع نمیدهم و فرموده بودند حتی من مقلّدان مرحوم امام خمینی قدس سره را قبول میکنم از خود مرحوم امام تقلید کنند و باقی باشند الّا فی الحج.
◀️ اخلاق علمی و پژوهشی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را چگونه توصیف می کنید؟
🔹امّا از جهت اخلاق علمی و پژوهشی: ایشان دیوار نمیکشد در مطالعات علمیاش. میدانید قم همیشه از آثار نجف به خوبی استفاده کرده و خودش را محروم نکرده، اما گاه در آن طرف، شدّت این طرف دیده نمیشود؛ یعنی نجف اصراری بر استفاده از تراث قم ندارد ولی خب این طرف نه. ایشان هم به همین اخلاق علمی قم و ارزشمند قم فرموده بود من تمام آثار اصولی و فقهی و رجالی بزرگی مثل آیت الله العظمی خویی را دیدم. با اینکه جالب است این دو نباید روش همدیگر را بپسندند، چون آیت الله العظمی خویی ایستاده بر قله صناعتمحور و صغری، کبری و نتیجه است؛ ولی ایشان بر عکس، به آن مکتب و مدرسه تعلق ندارد. اختلاف سلیقه وجود دارد؛ ولی مطالعه میکند و طبیعتاً استفاده مینماید.
#آیت_الله_العظمی_فاضل_لنکرانی
#منهج_شناسی_فقهی
#سالگرد_رحلت
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
بهمناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفتوگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) (بخش سوم )
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔸نکته بعدی اینکه ایشان از نظر اخلاق پژوهشی، اهل تألیف است و یک عبارتی ایشان دارند که میفرمایند: «فی عام ۱۳۶۹، کان لی من العمر تسعة عشرة سنة»، ۱۹ سالم بود، «وفّقنا الله تعالی لحضور بحث استاذنا البروجردی» در این سن، توفیق حضور در درس آیت الله العظمی بروجردی را پیدا کردم. با اینکه درس، درس بلندی است برای بزرگانی مثل مرحوم امام خمینی و دیگران القا میشود، ولی ایشان در سن ۱۹ سالگی وارد این درس میشود. جالب اینجاست که میفرمایند روزی ایشان روضه پدر ما بودند؛ پدرم من را به ایشان معرفی کرد و بعد از معرفی فرمود که «هل تعلمون أنّ ابنی یکتب بحوثکم؟» میدانید این پسرم درس شما را مینویسد. بعد میفرمایند که آوردند و این عالم بزرگ که برای دقائق عمرش، حساب میکند «فقضی نصف ساعة فی قرائتها» نیم ساعت تمام خواند و بعد یک اشکالی وارد کرد. آن شاگردپروری، یعنی آن اقتضای فاعل، آن قابلیت قابل، کار خودش را میکند. بعد در طول ۱۱ سال این نهایة التقریر که درس خارج بوده را تقریر میکند. یعنی ایشان کسی هستند که از ابتدا با قلم و با پژوهش آشناست.
من وارد ساحتهای دیگر ایشان نشدم. خوشم نمیآید از خواب و از این حرفهایی که گاهی در بازار است ولی بعضی از خوابها خواب نیست، بیداری است: تازه ایشان فوت کرده بودند شبی در خواب ایشان را دیدم و میدانستم فوت کرده است؛ به ایشان گفتم که در عالم خواب، شما ده سال بیشتر از عمرتان کار کردید. البته در بیداری اعتقادم بیشتر است ولی در خواب گفتم ده سال. اگر بودید چه میکردید؟ فرمود تفصیل الشریعه را تمام میکردم. که پس از اینکه از خواب بیدار شدم به آقا زاده ایشان و خلف صالحشان گفتم. و ایشان هم الحمدلله شروع به اتمام این کار بزرگ کردند.
◀️ ساده زیستی و احتیاط در مصرف سهمین و نیز غیرت دینی ایشان را چگونه دیدید؟
🔹از نظر زهد و تقوا اگر به این قسمت از وصیت نامه ایشان توجه کنیم کفایت میکند: «تمام اموالی که به اینجانب ارتباط دارد هیچ کدام مال شخصی اینجانب نیست.» طبق این بیان یعنی نه کتابم، نه منزلم، نه دفترم، هیچ کدام مال شخصی نیست؛ مربوط به سهمین است و هیچ کدام از ورثه ازاین اموال حقی ندارند یعنی این که بخواهند استفاده شخصی و خصوصی کنند حق ندارند؛ این در حالی است که ایشان صدها میلیون با پول آن زمان، حال بگوییم صدها میلیون در اختیار داشتند. بله، این وصیت مال کسی است که صدها میلیون شهریه به طلاب میدادند و یکی از شهریههای خوب، شهریه ایشان بود؛ عاش سعیداً و مات سعیدا.
نکته ای را اینجا باید عرض کنم و مهم است و آن اینکه همیشه از بزرگانگفتن خوب است، دلنشین است و ثواب دارد؛ یعنی اگر کسی قصد ثواب کند ثواب میبرد، اما مهمتر از قصد ثواب و این دلنشینی این است که انسان از زندگی اینها درس بگیرد. اینکه در قرآن آمده است: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه» درست است؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله الگوی مطلق است؛ همچنان که حجت مطلق است اما معنایش این نیست که دیگران نمیتوانند اسوه و الگو باشند؛ در واقع «لنا فی العلماء اسوةٌ حسنه» همینطور که «لنا فی الائمة المعصومین علیهم السلام اسوةٌ حسنة».
ببینید برای نمونه عرض کنم: ایشان وقتی یک شبههای در علم امام علیه السلام القا میشود، کتابی مینویسند به نام پاسداران وحی. این کتاب فاخر دو مطلب را مطمح نظر قرار میدهد: علم غیب امام و پاسخ به شبهاتی که برخی مطرح کرده بودند.
یا وقتی در آیه تطهیر، سخنانی مطرح می شود، ایشان با همکاری یکی از دوستان شفیقشان کتابی در ارتباط با آیه تطهیر مینویسند و شبهات را پاسخ میدهند.
در واقع اخلاق علمی و اخلاق پژوهشی ایشان مرز هم ندارد. هستند برخی که در محاسبات خودشان بگویند نوشتن آن کتاب از منزلت ما در آینده میکاهد و شاید مزاحم برخی از سمتها باشد، اما «ان الله تعالی غیورٌ یحبّ لکلّ غیور» اینها غیورند در اخلاق علمی، در اخلاق پژوهشی و در غیر اینها.
◀️ اگر بخواهید آیت الله العظمی فاضل را در یک جمله معرفی کنید چه جمله طلایی را میفرمایید؟
🔹 من در پاسخ شما از همین صحبتهای خودم بهره میگیرم و میگویم: «فقیهی زاهد، سترگ و آموزنده برای نسلهای آینده.»
#آیت_الله_العظمی_فاضل_لنکرانی
#منهج_شناسی_فقهی
#سالگرد_رحلت
✅ پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میکند
🌀 مدیریت اطلاعات در فقه هنر
⏹همراه با رونمایی از پایگاه فقه هنر
🎙 ارائهدهنده:
👤آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🎙 دبیر علمی:
👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
📆 زمان: یکشنبه 18 آذر 1403
⏰ ساعت: 10 تا 12
⏹ مکان: پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه2، تالار سلیمانی
🌐 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/ssH1b
🔗 لینک ثبت نام جهت دریافت گواهی:
🌐events.isca.ac.ir/sama/1387
🔘 مهلت ثبت نام: یکشنبه 18 آذر | ساعت 10
☎️ پیشتیبانی دریافت گواهی: 02531156868
#کرسی_خارج_فقه
#تهران
🔰 با حضور آیت الله علیدوست در تهران برگزار می گردد:
🔹 کرسی نیمه متمرکز درس خارج
⏰ زمان: پنجشنبه 22 آذر 1403 ساعت 9 الی 13
🕌 مکان: تهران، چیذر، خیابان خراسانی، کوچه حوزه علمیه، حوزه علمیه حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎙 تذکر: شرکت برای عموم طلاب آزاد است.
#کرسی_خارج_فقه
#تهران
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
عضو محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه سلام علیکم احتراما به اطلاع میرساند مجمع عمومی انجمن آذر ۱۴۰۳
عضو محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی
سلام علیکم
احتراما به اطلاع میرساند دوازدهمین مجمع عمومی و هفتمین دوره انتخابات هیأت مدیره و بازرسان انجمن با حضور و سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی برگزار میگردد
زمان:
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵
مکان:
خیابان صفاییه، کوچه ۳۳ پلاک ۱۶
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
عضو محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی سلام علیکم احتراما به اطلاع میرساند دوازدهمین مجمع عمومی و هفتمین
یادآوری
مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره و بازرسان انجمن با حضور و سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
زمان: امروز سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵
مکان: خیابان صفاییه، کنار مسجد رفعت، کوچه۳۳
لوکیشن
👇👇👇
https://nshn.ir/3arbsVIIVxQJaz
📣👆👆👆📣
گزارش تصویری دوازدهمین مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی و هفتمین دوره انتخابات هیأت مدیره و بازرسان
سه شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
سلام علیکم؛
از حضور تمامی اعضای محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در دوازدهمین مجمع عمومی و هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره و بازرسان انجمن تقدیر و تشکر می نماییم.
هیات مدیره انجمن فقه و حقوق اسلامی
۱۴۰۳/۰۹/۲۰
🔰 پیام آیتالله نوری همدانی به دوازدهمین مجمع انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم
۱۴۰۳/۰۹/۲۰
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
🔰 پیام آیتالله نوری همدانی به دوازدهمین مجمع انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ 🔶🔸ا
🔰 پیام آیتالله نوری همدانی به دوازدهمین مجمع انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم
🔻بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنا وَنَبِيِّنَا أَبِى الْقَاسِمِ المصطفى مُحَمَّد وَعَلَى أهلِ بَيتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِینَ سيَّما بَقيَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ.
«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى وَرَبَطْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ»
با سلام و تحیت به آن مجمع که با حضور فقها و دانشمندان محترم در حال برگزاری است.
اجتماع شما حوزویان و دانشگاهیان – در قالب انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم- را تبریک گفته و به فال نیک میگیرم. إن شاء الله تعالی مصداق جوان مردانی هستید که به کهف حصین قرآن، اهل بیت عصمت و طهارت و معارف دین خاتَم و خاتِم پناهندهاید.
انجمنهای علمی عموماً و انجمن فخیم فقه و حقوق اسلامی خصوصاً – به حکم ماهیت انجمنی که دارند- باید مکانی امن برای گفتگوهای آزاد، به روز و حتی الامکان منضبط باشند.
امروزه میراث دینی ما به شدّت مورد هجمه به شکل نرم و مرموز است، در اینجا است که رسالت شما فضلا و اساتید به عنوان حافظان دین و سرپرستان ایتام آل محمد«صلی الله علیه وآله» بسیار سنگین میگردد. باید میراث را فهمید، عمل کرد، به دیگران منتقل نمود، از شبهات نهراسید و آن ها را حل کرد و غیرتمندانه به تحقق دین در عینیت جامعه اندیشید.
بر شما حوزویان و فضلای محترم است که با جمع بین اصالت و معاصرت، به تحول متکامل و رو به جلو بیاندیشید.
فقهی که از آن سخن میرود گنج و رنج هزاران فقیه، محدث و در اصل و ریشه میراث امامان اهل بیت «علیهمالسلام» و صادقین «علیهما السلام» است، در اینجا است که باید ضمن حفاظت از آن البته به پویایی و شکوفایی آن نیز اندیشید و تلاش کرد.
واضح است که هیچ عالم و مصلح دلسوزی مخالف تحوّل و تکامل فقه و سایر علوم اسلامی، شیوههای آموزشی، کتابهای درسی و غیر اینها نیست، لکن پر واضح است که این مسیر ضرور باید بدون آسیب پیش برود حتی «تؤتي اكلها كلّ حين باذن ربّها»
در پایان مقدم شما بزرگواران را به این محفل محترم گرامی داشته و توفیق روز افزون شما و همه خادمان علم و فقاهت را از خداوند بزرگ خواستارم و همچنین از زحمات دانشمند محترم آیت الله علیدوست تشکر و تقدیر کنم.
اللهم انصر الاسلام واهله و اخذل الكفر والشرك والنقاق وأهلها، اللهم اصلح فاسد من أمور المسلمین.
۱۴۰۳/۰۹/۲۰
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
File Kolli 18.pdf
9.34M
فایل کلی مجله قرآن فقه و حقوق اسلامی شماره ۱۸
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زبانت را...!
سلام یک دقیقه و نیم با پندی زیبا از زبان استاد معظم حضرت آیت الله علیدوست دام ظله!
ویژگیهای چهارگانه گناهان زبان و حساسیت آن!
ببینید و برای بهترین دوستانتان ارسال فرمایید!
#نشر_این_کلیپ_باقیاتالصالحات
#حکیمانه_صالحخواه
کتاب متن فهمی فقیهانه اثر استاد محمد عشایری با تقریظ آیت الله علیدوست منتشر شد.
این کتاب به مسئله متن فهمی فقیهان عرب زبان و فقیهان غیر عرب زبان می پردازد و از دشواری های مشترک و مختص هریک از دو گروه سخن به میان می آورد و به ارائه راه حل اهتمام دارد.
این اثر مانند دیگر آثار استاد عشایری به صورت کاربردی و کارگاهی با نمونه های عینی به رشته تحریر در آمده است.
در قسمتی از تقریظ آیت الله علیدوست می خوانیم:
از زمانی که مرحوم صاحب جواهر أعلی الله مقامه الشریف از واژه «فقه الأعاجم» بهره برد، اصل این مسأله و پرسش مرتبط با آن پا به عرصه گذاشت، اما تا کنون پرداختی عمیق و فقیهانه بر آن، صورت نگرفته بود.
اکنون که کتاب وزین (متن فهمی فقیهانه) به رشته تحریر در آمده است، آن پرسش کهن، علاوه بر آنکه عمقی بیشتر یافته، مورد پژوهش و تحلیل قرار گرفته است. تتبع گسترده در متون امامیه و غیر امامیه به منظور رویکرد تطبیقی و مصداقی با تحلیل و نوآوری از ویژگیهای این اثر ممتاز است.
خرید آنلاین کتاب با پست رایگان
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1599
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063