📣📣اطلاعیه 📣📣
📌 سلام علیکم
🔷 قابل توجه اعضای محترم انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی
💢 به اطلاع فرهیختگان و اساتید گرانقدر می رساند انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی آمادگی
- برگزاری نشست های علمی
- کارگاه های آموزشی
- کرسی های علمی
- نقد کتاب
برای اعضای محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی را دارد.
داوطلبین محترم لطفا با شماره ۰۹۳۵۹۸۳۹۲۲۸ پیام بدهند.
#فراخوان
🔘از طلاب و اعزه محترم شرکت کننده در دروس استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه) تقاضا می شود:
☑️ دوستانی که صوت خارج اصول استاد علیدوست مربوط به سال های 92 - 93 - 94 - 95 را دارند، لطف فرموده و به ادمین کانال و یا جناب آقای مباشری اطلاع دهند، تا از ایشان تحویل گرفته شود.
از دوستان محترم کمال تشکر را دارد. 🌹
📱تلفن آقای مباشری: 909132040336
m - sh:
🔺پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وزارت علوم با همکاری مراکز علمی برگزار میکند؛
💢 کنفرانس بینالمللی بحران کرونا و مسئولیتهای حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی
📆 ۲۷ و ۲۸ آبانماه ۱۳۹۹
♦️لینک ورود به کنفرانس:
https://conf.rihu.ac.ir/cclmr
♻️ با ما همراه باشید
🆔 https://eitaa.com/msrt_ir ✅
💢 فقه و حقوق اسلامی برای حل بحرانهای بزرگ اجتماعی طرح و برنامه دارد
📌 حجتالاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان در کنفرانس «بحران کرونا و مسئولیتهای حقوقی و اخلاقی»، گفت:
🔹 فقها و علمای گذشته با بهرهمندی از فقه اجتماعی سوالات و نیازهای مردم در حوزههای مختلف را به خوبی پاسخ دادهاند.
🔹 در شرایط کنونی مردم سوالات زیادی در خصوص وظایف و تکلیف خود و مسئولان دارند و در این زمینه باید شبهات و درخواستهای آنها را پاسخ گفت.
🔹 مردم و دولت در قبال بحران کرونا مسئول هستند. اسلام به مردمداری، همدلی و نوع دوستی و توجه به افراد بحرانزده ارزش ویژه قائل است.
🔹کرونا یک بحران اجتماعی در بعد جهانی است و باید با بهرهگیری از ظرفیتهای فقهی و حقوقی اسلام برای این بحران چارهسازی کرد.
🔹 امام راحل در کتاب بیع خود به وظیفه دولت اسلامی با استفاده از موضوع انفال اشاره دارد و تاکید میفرماید که حکومت اسلامی وظیفه دارد که برای تکمیل و توسعه زیرساختهای عمومی کشور از درآمدهای انفال استفاده نماید.
🔹 دولت اسلامی میتواند با مدیریت درآمدهایی مانند انفال و خمس زمینه بهداشت عمومی فراگیر و عادلانه را فراهم کند.
✅ استاد #علیدوست: بدون #روششناسی_اجتهاد راه به جایی نمیبریم
🔹روششناسی یکی از مباحث #فلسفه_فقه است. روششناسی باید در #کنار_اصول_فقه قرار بگیرد و مطرح شود. در حوزه اصول فقه خوانده میشود و بعد هم وارد فقهی میشوند که نیمه استدلالی است در حالی که علاوه بر این مباحث باید مباحث فلسفههای مضاف به خوبی فهم شود.
🔹اگر مکاسب را بخوانیم ولی با روش و #منهج_شیخ آشنایی نداشته باشیم، جان مطلب شیخ به دستمان نمیآید و لذا جایی اشکال میکنیم که شیخ علی المبنی سخن گفته و جایی قبول میکنیم که شیخ اشتباه رفته است.
🔹گاهی شیخ از کلمه «لکن الانصاف» استفاده میکند که برخی از این عبارت برداشت کردهاند که شیخ در صدد بیان یک دلیل مستقل است در حالیکه اگر کسی توجه داشته باشد که روش و متُد شیخ در فقاهت بر اساس #تجمیع_ظنون است، عبارت «لکن الانصاف» بخشی از فرایند استنباط او میشود، نه بخشی از دلیل او!
🔹طلبه باید راهی به #مطالعات_روششناسی به عنوان یکی از مباحث #فلسفه_فقه باز کند. روششناسی شاخههای مختلفی دارد، مثل روششناسی #فقه_معیار، روششناسی صاحب جواهر، روششناسی شیخ انصاری و ...
🔹اگر فقیهی روش فقاهت نداشته باشد که برخی از فقهای بهنام ما این طور هستند؛ دچار روزمرگی میشود که هر بار باید تصمیم بگیرد که این بار چه باید بکند و اگر چنین باشد راه به جایی نخواهیم برد.
▫️بیان شده در: نشست روششناسی فقه معیار، ضرورتها و آسیبها (۶ اردیبهشت ۱۳۹۷)
▫️متن تفصیلی در:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/56
✅ استاد #مبلغی: #بدون_روششناسی اجتهاد، حوزه دچار #خسارت خواهد شد
🔹 روششناسی اجتهاد حركتي است که حوزه دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد، #خسارتهای_بسیاری متوجه شما خواهد شد.
🔹#ضرورت_روششناسی آنقدر #جدی_و_اساسی است که رفتن حوزه به سمت پاسخگویی جامع و کارآمد به #مسائل_معاصر، متوقف به پرداختن به روششناسی اجتهاد است.
🔹اگر حوزه علمیه بخواهد تحولات مثبت و سازندهای را بر پایه اجتهاد سنتی خود ایجاد کند، باید به روششناسی اجتهاد توجه کند. روششناسی اجتهاد میتواند #تحولی_بزرگ را در زمینه استحصال ظرفیتهای دستناخورده فقه ایجاد کند.
▫️متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28
💢 نامه آیت الله علیدوست به رهبر کاتولیکهای جهان
🔻 آیت الله علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در نامهای خطاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان که به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است از پاپ خواسته است، انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن را محکوم کنند.
🔳 متن کامل نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
عالیجناب پاپ فرانسیس
رهبر گرانقدر کاتولیک های جهان
ضمن تقدیم سلام و احترام محضر جنابعالی و درود بی پایان بر پیامبران الهی
بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در کشور فرانسه از طریق نشر کاریکاتوری مستهجن اتفاق افتاد و حمایت ریاست جمهوری فرانسه از این حرکت به بهانه دفاع از آزدی بیان بر تأسف ها افزود.
این درحالی است که بر اساس آموزه های ادیان الهی، احترام به پیامبران که برترین انسان ها در طول تاریخ بشر هستند مورد تأکید خداوند بوده است و همواره از سوی اهل ایمان و انسان های پاک سرشت و قدردان نیز به عنوان پاسخ و سپاسی کوچک در برابر حقوق بی شمار پیامبران الهی بر جامعه بشریت مورد توجه بوده و هست.
اما زهی افسوس که نه تعالیم مذکور و نه اسناد متعدد بین المللی در خصوص ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی، مخصوصا پیامبران الهی، مانع جریحه دار کردن احساسات میلیاردها مسلمان نشده است و با اهانت به پیامبر همه انسان ها و حمایت های سیاسی از آن، عهد با خدای متعال در اطاعت از فرامین او از یک سو و عهد جامعه بشری با یکدیگر در احترام به معاهدات و میثاق های منعقده فیما بین از سوی دیگر آشکارا و بی پروا زیر پا نهاده شده است.
درحالی این عمل شرم آور و حمایت از آن به خطا مستند به «آزادی بیان» اعلام می گردد که مفهوم مذکور با معنای روشنی که در حقوق بشر دارد در تضاد با آن هاست؛ چراکه اعلامیه جهانی حقوق بشر (ماده ۲۹)، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ماده ۸)، میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی (مواد ۱۲ و ۱۹)، همچنین کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ماده ۱۹) برای «آزای بیان» محدودیت هایی مانند رعایت حیثیت افراد، اخلاق عمومی، نظم عمومی، حقوق و آزادی دیگران قائل شده و آن را تحت اصل «حاکمیت قانون» قرار داده است.
همچنین در قطعنامه های گوناگون مانند قطعنامه های شورای حقوق بشر پیرامون «توهین به ادیان» در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است. ضمن اینکه برخی از بیانها مصداق بارز عمل مجرمانهای است که نفرتپراکنی را تا حد اختلال در نظم اجتماعی بوجود میآورد.
بنابراین مشخص است که سوای مبانی انسانی و دینی مبنی بر منع توهین به ادیان و مقدسات آنان بدون شک مطابق اسناد حقوق بین المللی نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثناء شده است و نمی توان به بهانه آزادی بیان توهینی را به حضرت محمد صلیالله علیه وآله -که شان مبارکشان از مقدس ترین امور برای هر مسلمانی است روا داشت و اقدام به تحریک مذهبی و نفرت افکنی دینی نمود.
به محضر جنابعالی این مطلب نیز تقدیم می گردد که اهانت به مقدسات ادیان الهی از آنجا که در شریعت اسلامی به صراحت حرام دانسته شده و تکریم انبیاء الهی و بندگان صالح خداوند مانند حضرت عیسی و حضرت مریم عذرا –که درود خداوند بر آن¬ها باد- لازم شمرده شده است، اگر عمل مزبور در اقدامی مشابه نسبت به سایر انبیاء و بندگان نیک خداوند و مقدسات سایر ادیان نیز صورت می پذیرفت،جامعه ایمانی ایران و انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در کنار سایر نهادهای دینی علاوه بر تحت پیگیرد قانونی قرارگرفتن آن عمل توسط نهادهای قضایی کشور جمهوری اسلامی ایران (به موجب ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۱۳ قانون تعزیرات) به عمل سوء مذکور حسب وظیفه شرعی خویش واکنش مناسب ارائه می کرد.
انسان امروز بیش از هر زمان خسته و آسیبدیده از بداخلاقیها، نفرتپراکنیها و افسارگسیختگی_به هر نامی که نامیده شود_است. امروز باید خانه ی مشترک بشریت را بر اساس صلح و عدالت بنا نهاد، نه پنجهی تعرض به مقدسات دیگران افکند.
بنابراین انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ضمن محکوم نمودن انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن، از جنابعالی به عنوان رهبر محترم کاتولیک های جهان انتظار دارد تا با توجه به تعالیم الهی، ارزش های انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوق بین الملل اینگونه اقدامات را محکوم نمایید و در پیشگیری و مواجهه حقوقی با اعمال مذکور، تمهیدات حکیمانه خود را که در این راستا لازم می دانید مبذول فرمایید.
ابوالقاسم علیدوست
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم
📚 @alidost_fiqh
▪️بیانات آیت الله #علیدوست در واکنش به ترور شهید #فخری_زاده:
🔘 #ظرفیت های اعجاب انگیز #انقلاب_اسلامی و ایران
ایران اسلامی ظرفیت بزرگی دارد و ما در کشورهای همجوار خودمان اعم از عربی و غیر عربی شخصیت های بزرگی همچون شهید فخری زاده #نداریم، اما ظرفیتی که در این زمینه در ایران وجود دارد، اعجاب انگیز و خوشحال کننده است. این ظرفیت برای امروز هم نیست، زیرا بعد از انقلاب این ظرفیت ها شکوفا تر شد و پرورش بیشتری پیدا کرد و انشاء الله این ظرفیت ها روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.
🔻#ترور نخبگان؛ نشانه «#قدرت_ما» و «#ترس_دشمن»
انسان با ترور شخصیت های برجسته و دانشمند به عظمت کار پی می برد؛ دشمن از آن جهت سراغ این افراد می آید که نسبت به رشد علمی و پیشرفت کشور حساس بوده، هراس دارد و ناراحت و نگران است.
ترور شخصیت های دانشمند و بزرگ کشور بیانگر میزان قوت و قدرت ما است، زیرا ما در مسیری قرار گرفته ایم و آن را طی می کنیم که دشمن نمی خواهد.
✔️ لزوم #حفاظت از شخصیت های علمی
تأمین حفاظت و امنیت دانشمندان بزرگ کشور و شخصیت های برجسته علمی امری لازم است و نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و حفاظت باید تدبیری بیاندیشند تا هر چند وقت یک بار یک ظرفیت و شخصیت را از دست ندهیم؛ مسؤولان امنیتی باید مراقب اطلاعات دانشمندان و شخصیت های اثرگذار باشند.
اگر اوایل انقلاب مسأله حفاظت از شخصیت ها را به طور بیشتری مورد توجه قرار می دادیم بسیاری از اشخاص هم اکنون موجود بودند و آنها را به راحتی از دست نمی دادیم.
💢 #نفوذ؛ واقعیتی انکارناپذیر و ضرورت مقابله با آن
باید جلوی نفوذ عوامل بیگانه به مراکز حساس کشور گرفته شود. برخی افراد می گویند امروز برخی عوامل نفوذی در مراکز حساس کشور خیمه زده اند؛ گرچه این تعبیر مقداری تند است، اما عوامل امنیتی کشور باید برای شناسایی عوامل نفوذی سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند.
▪️لزوم #وحدت در مقابل دشمن
نکته مهم دیگر این است که مسأله شهادت شهید فخری زاده نباید وارد کشمکش های سیاسی شود. گاهی در رد و بدل شدن پیام ها، مسائل جانبدارانه مطرح می شود؛ ما باید به احترام خون این شهید اجازه ندهیم مباحث به سوی این مسیر سوق پیدا کند، زیرا دشمن اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد؛ باید دانست که مزدوران و افراد وابسته به خارج از ترور شهید فخری زاده احساس شعف می کنند.
✅ #رویش در پی #ریزش
دشمن تلاش می کند که به خیال خود کار را تمام کنند. به تعبیر قرآن کریم: «یرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»، اما دشمنان ما بدانند که هر ریزشی یک رویش دارد و اگر ظرفیتی از پای در می آید به جای آن ظرفیتی دیگر می روید؛ جوانان ما جای این شخصیت ها را پر می کنند و رشد علمی کشور متوقف نمی شود و رسوایی این ترورها برای دشمنان می ماند.
#ترور
#شهید_فخری_زاده
#استاد_علیدوست
◾️پیام آیت الله #محسن_فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درپی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید #محسن_فخریزاده
بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون
شهادت دانشمند متعهد و متخصص هسته ای و مدیر خدوم عرصه علوم و پژوهشهای دفاعی جناب آقای دکتر محسن فخریزاده رضوانالله علیه به دست دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب بار دیگر کینه های جنایتکارن صهیونیستی و آمریکایی علیه ملت ایران را نمایان ساخت.
این دانشمند خدوم جزو پیشگامان توسعه علمی کشور و بنیانگذاران صنعت هستهای بود و عمر با برکت خویش را در راه خدمت به کشور و توسعه صنعت فناوی و دفاعی کشور خالصانه گذراند و در این زمینه خدمات ماندگاری را برای ملت بزرگ ایران اسلامی به یادگار گذاشت.
ظالمان و جنایتکاران صهیونیستی و آمریکایی گمان می کنند با ترورهای بزدلانه و ناجوانمردانه و تهدیدهای امنیتی و تحریم های اقتصادی می توانند مانع حرکت و کشاندن ملت بزرگ ایران پای میز مذاکره و تسلیم شوند. شهادت این چنین بزرگ مردانی نه تنها مانع از پیشرفت علمی و توسعه فناوری دفاعی ایران نمیشود بلکه این راه با شتاب بیشتری توسط شاگردان و یاران متعهد و متخصص ایشان ادامه خواهد یافت.
دستگاه های امنیتی و حفاظتی کشور نیز باید در تامین امنیت دانشمندان بزرگ کشور و شخصیت های برجسته علمی تدبیری بیشتری بیندیشند و از این سرمایه های کم نظیر علمی و انسانی در مقابل تهدید های دشمنان پلید محافظت کنند.
اینجانب ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت این مرد بزرگ خدمت مقام معظم رهبری مدظله العالی،خانواده ایشان، جامعه علمی ومردم شهید پرور ایران برای آن شهید والامقام علو درجات و غفران و رحمت الهی و صبر و اجر بازماندگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.
محسن فقیهی
#معرفی_کتاب
🔸 به بهانه تجدید چاپ کتاب "فقه و مصلحت"
💠 به معرفی این اثر ارزشمند می پردازیم:
🔹 کتاب #فقه و مصلحت در صدد است با نگاه تطبیقی، جایگاه و کارکردهای مصلحت و شیوه تشخیص آن را بر اساس مبانی و منابع فقه اهل بیت (ع) در #نظام فقهی- حقوقی اسلام و با توجه به موضوعات و نیازهای نوپدید جست و جو کند.
🔻 این کتاب در سه بخش با ساختار زیر تدوین شده است:
1️⃣ بخش نخست به تفسیر واژه های محوری تحقیق و بیان کلیات و مبانی بحث می پردازد. تبعیت احکام شرع از مصالح و مفاسد موجود در متعلق یا تبعیت جعل احکام از مصلحت در اصل تشریع، امکان یا عدم امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع، بیان گستره شریعت، اجتهاد و فقه از مباحثی است که در این بخش مطرح شده است.
2️⃣ مباحث بخش دوم در دو فصل سامان یافته است. در فصل اول از جایگاه مصلحت در کشف حکم بحث می شود. موقعیت سندی مصلحت در مذاهب شریعت با استنباط حکم بخشی از مباحث این فصل است.
🔹 فصل دوم، از جایگاه مصلحت در تطبیق و اجرای احکام شرعی و فقهی مکشوف، شیوه و نهاد کشف، بحث و گفت و گو می کند.
🔹 بیان معیارها و مبانی فهم و کشف مصالح و سنجه های ترتیب، بررسی شئون شارع و مبینان معصوم شریعت، گفت و گو از افراد یا نهادهای متولّی تشخیص مصالح، بخشی از مباحث این فصل است.
3️⃣ بخش سوم، عهده دار بحث از پرسش ها و شبهه ها در یک فصل و آسیب های مطرح در اطراف فقه المصالح در فصل دیگر است. کشاکش مصلحت و قانون؛ چیستی، بنیان و گستره حکم حکومی؛ اصل تشریع و جایگاه نهادهای تشخیص مصلحت از موضوع هایی است که در فصل یکم از این بخش مورد گفت و گو قرار می گیرد.
🔹 جمود و اسباب آن؛ مصلحت گرایی افراطی و علل آن؛ نداشتن منطقی بسامان در کاربرد مصلحت؛ غفلت از مصالح بنیادین و بی توجهی نسبت به لوازم و مقارنات یک یا چند استصلاح از موضوع های مطرح در فصل دوم این بخش است.