eitaa logo
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
651 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
56 ویدیو
80 فایل
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶 📢📢 با کلیک بر روی لینک‌های زیر براحتی می‌توانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️ 🔵 🔷 🔹 #سروش: 🆔 sapp.ir/sijl.ir 🔵 🔷 🔹 #ایتا: 🆔 eitaa.com/sijlir 🔵 🔷 🔹 #تلگرام: 🆔 telegram.me/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 از دیدگاه استاد علیدوست (بخش سوم) ✔️دوره چهارم اخباری‏گری اما اوج اخباری‏گری، چنانکه معروف و مشهوراست، دور چهارم است. از استرآبادی م1036 شروع می‏شود و جلو می‏آید و به شیخ یوسف بحرانی م1186 می‏رسد. شاید آخرین‏شان شیخ حسین بحرانی م1240 است. (آخرین در این مقطع). در این دوره اخباری‏گری تبدیل به یک پک و بسته می‏شود که لوازمی‏دارد. مثلاً: - مبارزه شدید با تقلید: در دوره‏های گذشته مبارزه با تقلید وجود ندارد، اما در این دوره وجود دارد. - وجوب عینی اجتهاد: اینکه همه باید مجتهد باشند (کلماتشان درفقه و مصلحت آمده است، ملاحظه بفرمائید). - حمله‏های شدید به فقها (که ای کاش نبود). به راحتی به فقها حمله می‏کردند. مثلاً کار علامه حلی و یا قبلش ابن‏طاووس که اخبار را به چهار قسم تقسیم کرده اند، را تعبیر به «سقیفه بنی ساعده دوم» کرده، می‏گفتند: ما با دو سقیفه بنی‏ساعده مواجه شدیم: یکی همان سقیفه بنی‏ساعده کذایی در صدر اسلام و یکی هم تقسیم اخبار به چهار قسم! شخص دیگری از اینها (استرآبادی) در مورد ورود اصول به شیعه و فقه شیعه چنین تعبیراتی را به کار می‏برد! در این دوره یک بسته با یک لوازمی بنام اخباری‏گری مطرح شد که صاحبان این اندیشه با مخالفان خود بی‏رحمانه مواجهه می‏کردند و گاهاً خون خود را روی حرف خودشان می‏دادند! سؤال این است که انسان اگر یک نظریه و یا نوآوری دارد، یا یک مخالف دارد، چه ضرورتی دارد که بی‏ادبی کند؟ چرا حمله کند؟ چرا کار گذشتگان را نادیده بگیرد؟ بنده در چند قضیه اخیر، حرفم با بعضی از آقایان این است که اگر حرفی و نکته‏ای دارید، آن را درست جا بیندازید و بگویید گذشتگان بحث را تا اینجا آوردند، ولی این موارد مانده و من روی اینها نظر دارم. چرا ما باید به تراث و آثار گذشتگان حمله کنیم؟ سوگمندانه باید عرض کنم –از روی اطلاع عرض می‏کنم- که ما هیچ زمانی مثل امروز، حملات و هجمه‏های این‏چنینی به تراث شیعی و اسلامی نداشته‏ایم! بله! ما دوران زیادی پشت سر گذاشته‏ایم و هجمه‏های مختلفی نیز وجود داشته است، اما آنها سخت‏افزاری بوده و مثلاً کتاب‏های شیعه را می‏سوزاندند (مثلا مشهور است که در زمان صلاح‏الدین ایوبی یک هفته حمام‏های لبنان با کتاب‏های شیعه گرم می‏شد!). اما این حمله‏ها، سخت افزاری بود. حملات امروزی اما، نرم‏افزای است و با عناوین حوزوی انجام می‏شود! رفتار کتاب سوزی است در قالب نرم آن! ✔️ دوره پنجم اخباری‏گری دوره پنجم، مربوط به عصر حاضر است. در عصر حاضر، خیلی‏ها اصولی حرف می‏زنند و کتاب اصولی دارند، اما اخباری فتوا می‏دهند! الان نمی‏خواهم بگویم چقدر عیب دارد ویا ندارد، جریان را عرض می‏کنم. ما امروز وقتی می‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری از رگ‏ها ورم می‏کند و ناراحتی ایجاد می‏شود! وقتی می‏خواهیم از «نصوص مبین مقاصد و نقش آنها در استنباط» گفتگو کنیم می‏بینیم ناراحتی پیش می‏آید! بالاخره آیا نصوص مبین مقاصد جزو آیات قرآن است یا خیر؟ آیا برخی از آیات قرآن نصوص مبین مقاصد است یا نیست؟ آیا اینها نقش دارد یا خیر؟ بحث کنید. بگویید ندارد یا دارد. یا بگویید : کارایی ابزاری دارد اما کارایی سندی ندارد یا دارد؟ اینها را بحث کنید! متأسفانه طرح این مباحث موجب ناراحتی برخی می‏شود! امروز برای اینکه بخواهیم «قاعده عدل و انصاف» را ثابت کنیم، باید قسم بخوریم و آخرش هم طرف انکار می کند. امروز در مورد بحث «عدالت در شریعت» انکار داریم. مرحوم آیت الله خوئی قدس سره که مدرسه‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‏پذیرد ولی در اواخر عمر علمی خود، آن را انکار می‏کند! ایشان هر چه آمده به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیثگرایی نزدیک شده است، لذا ایشان در دوره اولش، مکتب فقهی‏اش، «مکتب تجمیع ظنون» است و از این مسائل استفاده می‏کند. تقریراتی که مرحوم آقای گرجی از ایشان چاپ کرده، را ملاحظه بفرمائید، آنجا تمام لوازم «فقه تجمیع ظنون» است را معتقد است، ولی در دوران اخیر، فقه ایشان «فقه مدرسه‏ای و فقه صغری- کبرائی» است! ایشان در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏کند. یا وقتی از «قاعده ضمان» بحث می‏کند، می‏گوید: قاعده ضمان به تسبیب، بر خلاف اجماع فقها است، ما دلیلی بر آن نداریم. این تفکر یک تفکر حدیث‏گرایی است. می‏فرماید مواردی هم که در روایات آمده، فقط بر همان موارد اکتفا می‏شود. در مبانی تکمله المنهاج بحث را ببینید. لذا فتاوائی می‏دهد که خود ایشان معتقد است خلاف مشهور است بلکه مخالف اجماع است. ایشان هیچ اجماعی را قبول نمی‏کند و هیچ‏گونه کارآئی نیز برای آن قائل نیست و اگر هم اجماعی باشد، می‏گوید محتمل المدرک است و آن را کنار می‏گذارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
باسمه تعالی ✨مهم و فوری✨ 👈«فراخوان جذب هیئت علمی» دانشگاه بین المللی المصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم) برای گروه فقه و حقوق قضایی از بین آقایان فضلای حوزوی فارغ التحصیل دکتری یا معادل آن در رشته فقه و حقوق و یا حقوق تعداد محدودی عضو هیئت علمی جذب می‌نماید. متقاضیانی که سن آن‌ها زیر 45 سال می‌باشد می‌توانند تا تاریخ 22/8/1399 رزومه علمی خود را شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی، به نشانی پست الکترونیک prof.javadhabibitabar@yahoo.com ارسال نمایند. 👈شرایط و ملاک‌های علمی: 1- حداقل فارغ التحصیل سطح 4 حوزه علمیه 2- فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته‌های زیر مجموعه فقه و حقوق و یا حقوق 3- داشتن مقالات علمی پژوهشی مرتبط با رشته 4- سابقه تدریس در دروس مرتبط با رشته 5- سابقه تألیف کتاب مرتبط با رشته 6- ارائه کرسی نظریه پردازی یا ترویجی مرتبط با رشته و یا هر گونه سوابق علمی دیگر @javad_habibitabar
💢 آیت‌الله خویی در اواخر عمر به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شد/ وقتی می‌‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت می‌شوند!/ اخباری‌گری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمه‏‌های این‏‌چنینی به تراث شیعی نداشته‌‏ایم ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹 در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاس‌‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏‌گرایی» محسوب می‏‌شده، مبارزه می‌‏کنند و هم با «حدیث‌‏گراییِ فارغ از عقل». 🔹 ما امروز با جریان اخباری‏گری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرت‏ها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباری‏گری معاصر است. 🔹 مرحوم ‌‌آیت‌الله خوئی که مدرسه‌‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‌‏پذیرد ولی در اواخر، آن را انکار می‏‌کند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏‌کند. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678
📣📣اطلاعیه 📣📣 📌 سلام علیکم 🔷 قابل توجه اعضای محترم انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی 💢 به اطلاع فرهیختگان و اساتید گرانقدر می رساند انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی آمادگی - برگزاری نشست های علمی - کارگاه های آموزشی - کرسی های علمی - نقد کتاب برای اعضای محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی را دارد. داوطلبین محترم لطفا با شماره ۰۹۳۵۹۸۳۹۲۲۸ پیام بدهند.
🔘از طلاب و اعزه محترم شرکت کننده در دروس استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه) تقاضا می شود: ☑️ دوستانی که صوت خارج اصول استاد علیدوست مربوط به سال های 92 - 93 - 94 - 95 را دارند، لطف فرموده و به ادمین کانال و یا جناب آقای مباشری اطلاع دهند، تا از ایشان تحویل گرفته شود. از دوستان محترم کمال تشکر را دارد. 🌹 📱تلفن آقای مباشری: 909132040336
m - sh: 🔺پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وزارت علوم با همکاری مراکز علمی برگزار می‌کند؛ 💢 کنفرانس بین‌المللی بحران کرونا و مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی 📆 ۲۷ و ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹ ♦️لینک ورود به کنفرانس: https://conf.rihu.ac.ir/cclmr ♻️ با ما همراه باشید 🆔 https://eitaa.com/msrt_ir
💢 فقه و حقوق اسلامی برای حل بحران‌های بزرگ اجتماعی طرح و برنامه دارد 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان در کنفرانس «بحران کرونا و مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی»، گفت: 🔹 فقها و علمای گذشته با بهره‌مندی از فقه اجتماعی سوالات و نیازهای مردم در حوزه‌های مختلف را به خوبی پاسخ داده‌اند. 🔹 در شرایط کنونی مردم سوالات زیادی در خصوص وظایف و تکلیف خود و مسئولان دارند و در این زمینه باید شبهات و درخواست‌های آنها را پاسخ گفت. 🔹 مردم و دولت در قبال بحران کرونا مسئول هستند. اسلام به مردم‌داری، همدلی و نوع دوستی و توجه به افراد بحران‌زده ارزش ویژه قائل است. 🔹کرونا یک بحران اجتماعی در بعد جهانی است و باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقهی و حقوقی اسلام برای این بحران چاره‌سازی کرد. 🔹 امام راحل در کتاب بیع خود به وظیفه دولت اسلامی با استفاده از موضوع انفال اشاره دارد و تاکید می‌فرماید که حکومت اسلامی وظیفه دارد که برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های عمومی کشور از درآمدهای انفال استفاده نماید. 🔹 دولت اسلامی می‌تواند با مدیریت درآمدهایی مانند انفال و خمس زمینه بهداشت عمومی فراگیر و عادلانه را فراهم کند.
✅ استاد : بدون راه به جایی نمی‌بریم 🔹روش‌شناسی یکی از مباحث است. روش‌شناسی باید در قرار بگیرد و مطرح شود. در حوزه اصول فقه خوانده می‌شود و بعد هم وارد فقهی می‌شوند که نیمه استدلالی است در حالی که علاوه بر این مباحث باید مباحث فلسفه‌های مضاف به خوبی فهم شود. 🔹اگر مکاسب را بخوانیم ولی با روش و آشنایی نداشته باشیم، جان مطلب شیخ به دستمان نمی‌آید و لذا جایی اشکال می‌کنیم که شیخ علی المبنی سخن گفته و جایی قبول می‌کنیم که شیخ اشتباه رفته است. 🔹گاهی شیخ از کلمه «لکن الانصاف» استفاده می‌کند که برخی از این عبارت برداشت کرده‌اند که شیخ در صدد بیان یک دلیل مستقل است در حالی‌که اگر کسی توجه داشته باشد که روش و متُد شیخ در فقاهت بر اساس است، عبارت «لکن الانصاف» بخشی از فرایند استنباط او می‌شود، نه بخشی از دلیل او! 🔹طلبه باید راهی به به عنوان یکی از مباحث باز کند. روش‌شناسی شاخه‌های مختلفی دارد، مثل روش‌شناسی ، روش‌شناسی صاحب جواهر، روش‌شناسی شیخ انصاری و ... 🔹اگر فقیهی روش فقاهت نداشته باشد که برخی از فقهای به‌نام ما این طور هستند؛ دچار روزمرگی می‌شود که هر بار باید تصمیم بگیرد که این بار چه باید بکند و اگر چنین باشد راه به جایی نخواهیم برد. ▫️بیان شده در: نشست روش‌شناسی فقه معیار، ضرورت‌ها و آسیب‌ها (۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ▫️متن تفصیلی در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/56
✅ استاد : اجتهاد، حوزه دچار خواهد شد 🔹 روش‌شناسی اجتهاد حركتي است که حوزه دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد، متوجه شما خواهد شد. 🔹 آن‌قدر است که رفتن حوزه به سمت پاسخگویی جامع و کارآمد به ، متوقف به پرداختن به روش‌شناسی اجتهاد است. 🔹اگر حوزه علمیه بخواهد تحولات مثبت و سازنده‌ای را بر پایه اجتهاد سنتی خود ایجاد کند، باید به روش‌شناسی اجتهاد توجه کند. روش‌شناسی اجتهاد می‌تواند را در زمینه استحصال ظرفیت‌های دست‌ناخورده فقه ایجاد کند. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28
💢 نامه آیت الله علیدوست به رهبر کاتولیک‌های جهان 🔻 آیت الله علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان که به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است از پاپ خواسته است، انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن را محکوم کنند. 🔳 متن کامل نامه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم عالیجناب پاپ فرانسیس رهبر گرانقدر کاتولیک های جهان ضمن تقدیم سلام و احترام محضر جنابعالی و درود بی پایان بر پیامبران الهی بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله در کشور فرانسه از طریق نشر کاریکاتوری مستهجن اتفاق افتاد و حمایت ریاست جمهوری فرانسه از این حرکت به بهانه دفاع از آزدی بیان بر تأسف ها افزود. این درحالی است که بر اساس آموزه های ادیان الهی، احترام به پیامبران که برترین انسان ها در طول تاریخ بشر هستند مورد تأکید خداوند بوده است و همواره از سوی اهل ایمان و انسان های پاک سرشت و قدردان نیز به عنوان پاسخ و سپاسی کوچک در برابر حقوق بی شمار پیامبران الهی بر جامعه بشریت مورد توجه بوده و هست. اما زهی افسوس که نه تعالیم مذکور و نه اسناد متعدد بین المللی در خصوص ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی، مخصوصا پیامبران الهی، مانع جریحه دار کردن احساسات میلیاردها مسلمان نشده است و با اهانت به پیامبر همه انسان ها و حمایت های سیاسی از آن، عهد با خدای متعال در اطاعت از فرامین او از یک سو و عهد جامعه بشری با یکدیگر در احترام به معاهدات و میثاق های منعقده فیما بین از سوی دیگر آشکارا و بی پروا زیر پا نهاده شده است. درحالی این عمل شرم آور و حمایت از آن به خطا مستند به «آزادی بیان» اعلام می گردد که مفهوم مذکور با معنای روشنی که در حقوق بشر دارد در تضاد با آن هاست؛ چراکه اعلامیه جهانی حقوق بشر (ماده ۲۹)، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ماده ۸)، میثاق‌ بین‌المللی‌ حقوق‌ مدنی‌ و سیاسی‌ (مواد ۱۲ و ۱۹)، همچنین کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ماده ۱۹) برای «آزای بیان» محدودیت هایی مانند رعایت حیثیت افراد، اخلاق عمومی، نظم عمومی، حقوق و آزادی دیگران قائل شده و آن را تحت اصل «حاکمیت قانون» قرار داده است. همچنین در قطعنامه های گوناگون مانند قطعنامه های شورای حقوق بشر پیرامون «توهین به ادیان» در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است. ضمن اینکه برخی از بیان‌ها مصداق بارز عمل مجرمانه‌ای است که نفرت‌پراکنی را تا حد اختلال در نظم اجتماعی بوجود می‌آورد. بنابراین مشخص است که سوای مبانی انسانی و دینی مبنی بر منع توهین به ادیان و مقدسات آنان بدون شک مطابق اسناد حقوق بین المللی نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثناء شده است و نمی توان به بهانه آزادی بیان توهینی را به حضرت محمد صلی‌الله‌ علیه‌ وآله -که شان مبارکشان از مقدس ترین امور برای هر مسلمانی است روا داشت و اقدام به تحریک مذهبی و نفرت افکنی دینی نمود. به محضر جنابعالی این مطلب نیز تقدیم می گردد که اهانت به مقدسات ادیان الهی از آنجا که در شریعت اسلامی به صراحت حرام دانسته شده و تکریم انبیاء الهی و بندگان صالح خداوند مانند حضرت عیسی و حضرت مریم عذرا –که درود خداوند بر آن¬ها باد- لازم شمرده شده است، اگر عمل مزبور در اقدامی مشابه نسبت به سایر انبیاء و بندگان نیک خداوند و مقدسات سایر ادیان نیز صورت می پذیرفت،جامعه ایمانی ایران و انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در کنار سایر نهادهای دینی علاوه بر تحت پیگیرد قانونی قرارگرفتن آن عمل توسط نهادهای قضایی کشور جمهوری اسلامی ایران (به موجب ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۱۳ قانون تعزیرات) به عمل سوء مذکور حسب وظیفه شرعی خویش واکنش مناسب ارائه می کرد. انسان امروز بیش از هر زمان خسته و آسیب‌دیده از بداخلاقی‌ها، نفرت‌پراکنی‌ها و افسارگسیختگی_به هر نامی که نامیده شود_است. امروز باید خانه ی مشترک بشریت را بر اساس صلح و عدالت بنا نهاد، نه پنجه‌ی تعرض به مقدسات دیگران افکند. بنابراین انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ضمن محکوم نمودن انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن، از جنابعالی به عنوان رهبر محترم کاتولیک های جهان انتظار دارد تا با توجه به تعالیم الهی، ارزش های انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوق بین الملل اینگونه اقدامات را محکوم نمایید و در پیشگیری و مواجهه حقوقی با اعمال مذکور، تمهیدات حکیمانه خود را که در این راستا لازم می دانید مبذول فرمایید. ابوالقاسم علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم 📚 @alidost_fiqh