┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎙️#فهرست دوم #فیلم
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
🔴 چهارده نکته ابتدایی شماره دو: (شامل یازده فیلم)
🔰• ڪلیڪ ڪنید:👇
••|♦️جلسه 11:
نکته(5): یقین عقلایی، پایه اعتقاد
نکته (6): اقسام ثبت حدیث
••|♦️جلسه 12:
نکته(7): اعتقاد شیخ صدوق درباره قائم و مهدیین
••|♦️جلسه 13:
ادامه نکته(7): اعتقاد شیخ طوسی درباره قائم و مهدیین
نکته (8):حقیقت حدیث
••|♦️جلسه 14:
ادامه نکته(8):معرفی کتب ضعیف در حدیث
••|♦️جلسه 15:
چه حدیثی متواتر است؟
••|♦️جلسه 16:
نکته(9):ادعای احمد نسبت به دوره فترت
••|♦️جلسه 17 :
ادامه نکته(9):(امر مخفی، امر جدید)
••|♦️جلسه 18 :
نکته(10) : وجود روایات متعارض
(تطبیق مرجحات تعارض بر حدیث وصیت)
••|♦️جلسه 19 :
ادامه نکته(10):(احادیث حصر عدد در خود کتاب غیب طوسی)
نکته (11):رویکرد جمع بین احادیث ناسازگار
••|♦️جلسه 20:
نکته(12):واقعه تصحیف، بررسی حدیث لوح جابر
••|♦️جلسه 21:
نکته(13):اعتبار سنجی کتاب غیبت شیخ طوسی
نکته (14):سوء استفاده فرقه ها از قرآن و روایات
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎙️#فهرست سوم #فیلم
🔴 بررسی سند حدیث وصیت (شامل شش فیلم)
🔰•بر روے موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:👇👇
••|♦️جلسه 22 :
بررسی راویان حدیث وصیت: جماعة، حسین بزوفری، علی بن سنان
••|♦️جلسه 23 :
بررسی راویان حدیث وصیت، بررسی وثاقت علی بن سنان
••|♦️جلسه 24 :
بررسی راویان حدیث وصیت، بررسی وثاقت علی بن الحسین، احمد بن الخلیل، الحسن بن علی، علی بن بیان؛ تواتر وصیت، اصالة العدالة
••|♦️جلسه 25 :
آیا قرآن به وصیت مکتوب امر کرده است؟!
••|♦️جلسه 26 :
وصیت لحظه وفات چه بود؟ آیا پیامبر در شب وفات کرده اند؟!
••|♦️جلسه 27 :
کدام وصیت عاصم از ضلال است؟ آیا مهدیان از فرزندان قائم متواتر اند؟
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎙️#فهرست چهارم #فیلم
🔴بررسی محتوای حدیث وصیت (شامل هفت فیلم)
🔰• ڪلیڪ ڪنید:👇👇
•|♦️جلسه 28 :
1_این وصیت ناقص است
2_این وصیت، مڪتوب نیست
3_پیامبر در شب وفات نڪرده اند
4_در وصیت مکتوب، سخنی از مهدیین نبوده است
•|♦️جلسه 29 :
5_نام امام زمان مهدی نیست! تناقض صدر و ذیل حدیث؛نام احمد بصری مهدی نبوده
6_تصریح به نام امام زمان
7_القاب غیر متعارف برای ائمه علیهم السلام
8_وصی مردگان!
9_دوازده مهدی بعد از امام زمان
10_وفات یعنی مرگ
•|♦️جلسه 30 :
11_مهدی اول سه نفرند!
12_نام احمد، عبد الله نبوده
13_فقط احمد مهدی است! اسم یخفی!
•|♦️جلسه 31 :
14_فرزند بی واسطه
15_عددنسبت به ائمه مفهوم ندارد ولی نسبت به مهدیین مفهوم دارد!
•|♦️جلسه 32 :
16_مهدیین غیر از دوازده امامند؟!
17_11 مهدی یا 12 مهدی؟!
18_قائم نهمین فرزند حسین است
19_قائم بعد از محمد و علی و حسن است
20_مهدیان از اولاد حسین اند یا قائم؟!
•|♦️جلسه 33 :
داعشی بودن جریان مدعی یمانی
21_مهدیین هیچ منصبی ندارند.
•|♦️جلسه 34 :
تاویل،تقطیع، تحریف، و جعل حدیث
22_قائم فرزندِ خلف ندارد
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎙️#فهرست پنجم #فیلم
🔴بررسی محتوای حدیث وصیت (شامل شش فیلم)
🔰• بر روی موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:👇👇
••|♦️جلسه 35 :
23_مهدیین سیدند؟ مهدیین در عرض همند یا طول؟!
24_ آخرین املای پیامبر بعد از وفات بود.
••|♦️جلسه 36 :
25_ امام را امامی مثل خودش غسل می دهد.
••|♦️جلسه 37 :
26_ امام زمان را چه کسی غسل می دهد؟
••|♦️جلسه 38 :
27_ امام حسین بر امام دوازدهم علیهما السلام رجعت می کنند.
••|♦️جلسه 39 :
28_ بداء در قائم ممکن است؟!!!
••|♦️جلسه 40 :
29_ امام زمان علیه السلام خاتم الاوصیا است.
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎙️#فهرست ششم #فیلم
🔴حصر عدد اوصیا و خلفا و ائمه علیهم السلام در دوازده نفر
🔰• ڪلیڪ ڪنید:👇
•|♦️جلسه 41:
حصر عدد اوصیا:
1_اوصیاء دوازده نفرند.
•|♦️جلسه 42:
حصر عدد اوصیا:
2_اوصیاء به تعداد نقباء و حواریون و اسباط یعقوبند
3_وصی من ...
4_اوصیا از فرزندان.
•|♦️جلسه 43:
حصر عدد اوصیا:
5_ اوصیای من ...
6_ وصاة ...
7_ خاتم الاوصیا.
•|♦️جلسه 44:
حصر عدد خلفا، حصر عدد ائمه:
1_ائمه دوازده نفرند،
2_ائمه یازده نفر از فرزندان امیر المومنین اند،
3_ائمه نه نفر از فرزندان حسین اند
4_ائمه به تعداد نقباء و حواریون و اسباطند
5_ائمه به تعداد برجهای سالند
6_ائمه به تعداد ماههای سالند
7_ائمه به تعداد چشمه های موسی اند
8_ائمه به تعداد ساعت های شب و ساعت های روزند.
•|♦️جلسه 45:
بداء در تعداد امامان!
بررسی احادیث سیزده امام!
•|♦️جلسه 46:
بررسی احادیث سیزده امام!
•|♦️جلسه 47:
بررسی احادیث سیزده امام!
❥═❁🌺❥═༅═┅─
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎙️#فهرست هفتم #فیلم
🔴 بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب(شامل ده فیلم)
🔰• بر روی موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:👇👇
•|♦️جلسه 48:
بررسی احادیث مهدیین:
(1) یازده مهدی!
(2) هفت وصی!!!
(3) احمد همان امام دوازدهم است.
•|♦️جلسه 49:
بررسی احادیث مهدیین:
(4) حدیث ابو بصیر
(5) حدیث قاضی نعمان
(6) حدیث منتخب الأنوار
•|♦️جلسه 50:
این امت چند قائم دارد؟!
•|♦️جلسه 51:
این امت چند قائم دارد؟!
•|♦️جلسه 52:
این امت چند قائم دارد؟!
•|♦️جلسه 53:
این امت چند قائم دارد؟!
•|♦️جلسه 54:
این امت چند قائم دارد؟!
رسول قبل از عذاب کیست؟!
•|♦️جلسه 55:
آیا خواب راه شناخت حجت خداست؟!
•|♦️جلسه 56:
آیا خواب راه شناخت حجت خداست؟!
•|♦️جلسه 57:
آیا خواب راه شناخت حجت خداست؟!
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : حجاب در حکومت مهدوی.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
آیا بعد از ظهور امام عصر و تشڪیل حڪومت اسلامی حجاب اجباری خواهد بود؟
تحمیل ڪردن چنین مسائلی به مردم در منش اهلبیت نیست.
بلکه طبق روایات، بعد از تشڪیل حڪومت اسلامی بقیه ادیان مجبور نیستن حتماً مسلمان شوند پس میتوانند بر دین خود باقی بمانند و می دانیم که در دین های دیگر حجاب نبوده، از طرفی اجباری نبودن حجاب هم چالش برانگیزه. ممنون میشم پاسخ بدین.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
(1) اینڪه بعد از تشڪیل حڪومت اسلامی جهانی توسط حضرت مهدی علیه السلام، ادیان دیگر هم باقی می مانند ثابت نیست و عده ای با استناد به برخی روایات، منڪر این مساله هستند و بنده حقیر هم قائل به همین می باشم، زیرا حضرت مهدی علیه السلام با اظهار معجزات بزرگ و رجعت نقبای موسی و حضرت عیسی علیهما السلام و غیره، حجت را بر همگان تمام می نمایند.
(2) اینڪه حجاب در ادیان دیگر نبوده خلاف واقع است و در این باره تحقیقات خوبی منتشر شده است، و طبق تصریح روایات، حضرت مهدی علیه السلام تورات و انجیل اصلی و دیگر ڪتب آسمانی را اظهار می ڪنند ڪه در آنها بحث حجاب مطرح شده و پیروان ادیان نیز به صحت این ڪتب معترف شده و لا جرم پایبند به احڪامش خواهند شد.
(3) با چشم پوشی از دو نڪته قبل، حاڪم اسلامی این حق را دارد ڪه پیروان دیگر ادیان را که تحت سلطه حڪومت اسلامی، از امنیت و عدالت و امڪانات آن بهره می برند ملزم به رعایت احڪام اجتماعی اسلام از جمله: رعایت حجاب نماید.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
࿇ᬼ፨࿉🌺﷽࿉✮🍃═┅─
⁉️◆¦¦←#فهرست #پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه
◆🔷◆❓◆◆◆❓◆🔶◆
⬅️❏¦¦ بر روے پرسش و پاسخ مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
1_❏√•| راه شناخت یمانی چیست؟
2_❏√•| خراسانی کیست؟
3_❏√•| فترت چیست؟
4_❏√•| معنای حجیت چیست؟ خواب چرا حجت نیست؟
5_❏√•| آیا شناخت علائم ظهور لازم نیست؟
6_❏√•| فرق بین طریق و طرف در سند وصیت
7_❏√•| قائم قبل از سفیانی کیست؟
8_❏√•| آیا امام به همه لغات علم دارد؟
9_❏√•| وصیت غیبت، وصیت سلیم
10❏√•| ادّله ی بطلان حدیث وصیت
11❏√•| ماهیت سلاح رسول خدا صلی الله علیه و آله
12❏√•| آیا امام زمان علیه السلام فرزند دارند؟
13❏√•| شبهه ای در تکلم به همه لغات
14❏√•| نام پدر قائم علیه السلام چیست؟
15❏√•| حدیث ما اشکل علیکم
16❏√•| دو مهدی!!!!
17❏√•| بررسی حدیث پرچم یمانی
18❏√•| خروج یمانی از یمن نیست!!!
19❏√•| مراد از «جماعة»
20❏√•| منکر مهدی موعود
21❏√•| مهدیین همان نقبا هستند!!
22❏√•| حدیثِ مسحِ حلقوی!!
23❏√•| سیزده امام!!!! ! ‼️ ‼️
24❏√•| فرستاده امام زمان!!!!!
25❏√•| توقیع "أما الحوادث الواقعة فإرجعوا فیها…
26❏√•| مرگ عبدالله
27❏√•| راه شناخت امام زمان علیه السلام در زمان ظهور
28❏√•| مفاد صیحه چیست؟
29❏√•| ابطال مهدیین
30❏√•| تواتر رجعت
31❏√•| وظایف شیعیان در عصر غیبت
32❏√•| صیحه راه شناخت
33❏√•| مهدیِ اهل سنت بهتر است!!
34❏√•| شبهه در جمکران
35❏√•| مهدی خراسان کیست؟
36❏√•| مهدیین همان دوازده امامند؟؟
37❏√•| احمد عبدالله همان یمانی است؟
38❏√•| معجزات احمد!!!
39❏√•|مفاد توقیع اسحاق بن یعقوب چیست؟
40❏√•|سوالاتی از علائم
41❏√•| آیا احادیث بدون اعتبار سنجی ثبت شده؟!
42❏√•| چرا حسن نامعتبر است؟
43❏√•| اصل و نسب احمد بصری
44❏√•| آیا یمانی ایرانی هست؟!
45❏√•| خلف وعید در سفیانی
46❏√•| آیات امامت، منکر امامت!!!
47❏√•| ردّ علم رجال
48❏√•| جهل شیعه به نام های ائمه!!!
49❏√•| جایگاه وصیت برای شناخت امام
50❏√•| یازده امام!!
51❏√•| انکار امام زمان!!
52❏√•| مفاد توقیع سمری
53❏√•| سلاح پیامبر چیست؟
54❏√•| حجیت خواب
55❏√•| غیبت عنوانی یا جسمانی؟
56❏√•| بطلان علم رجال
57❏√•| دعای عهد
58❏√•| رجعت یا قومی از شیعه
59❏√•| خضر و موسی
60❏√•| امامت احمد
61❏√•| غیبت ذوالقرنین
62❏√•| خورشید پشت ابر
63❏√•| ظلم کنید!!!
64❏√•| مفاد و زمان صیحه
65❏√•| تفاوت دو غیبت
66❏√•| طلب اکثریت
67❏√•| ستاره مقدس
68❏√•| ظهور صغری
69❏√•| تحریف قرآن
70❏√•| همه در یک روز
71❏√•| راسخان در علم
72❏√•| فوائد وجود امام
73❏√•| دعای سلامتی
74❏√•| یاران حضرت
75❏√•| حجاب در حکومت مهدوی
76❏√•| راه تشخیص مدعی
77❏√•| تناسخ چیست؟
78❏√•| من هم معجزه!!!
79❏√•| شیعه سیاسی
80❏√•|حرفهای پرت یکیاز اتباعاحمد!
امام زمان علیه السلام و فناوری
اصول دین از کجا آمد!؟
سوالاتی درباره نسل بشر
کدام بدتر است؟
جبر و اختیار
کشف الکل!!!
موید است؟
آیا امام به همه لغات علم دارد ؟ ❓
◆•┄•⁉️┄┅◆┅┄⁉️•┄•◆
✍⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے
▬▬▬▬▬▬▬▬
▓➧ @sistanymogtahed
▓➧ @fathermahdi
▬▬▬▬▬▬▬▬
࿇ᬼ፨࿉🌺﷽࿉✮🍃═┅─
⁉️◆¦¦←#فهرست #پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه
◆🔷◆❓◆◆◆❓◆🔶◆
⬅️❏¦¦ بر روے پرسش و پاسخ مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
81❏√•| مهدی شناسی
82❏√•| آیة الله العظمی کیست؟
83❏√•| عمر طولانی
84❏√•| ماه رمضان گم شد!!
85❏√•| مشاهده و رؤیت
86❏√•| امام پرچم است؟
87❏√•| چرا نمی بینیم؟
88❏√•| حدیث ابو الجارود
89❏√•| جبر و اختیار
90❏√•| شبیهعیسی علیه السلام
91❏√•| مسح قوزک
92❏√•| خاتم الاوصیاء
93❏√•| افاضات فرقه هنبوشی در حلیت خمس
94❏√•| امام حسین علیه السلام قیام نکرد!!! ‼️
95❏√•| رجعت پیامبر
96❏√•| اول چه کسی رجعت؟
97❏√•| رجعت آسمانی یا زمینی؟
98❏√•| آیا یمانی محتوم است؟
99❏√•| احمد یمانی؟!
100❏√•| چرا دوازده تا؟
101❏√•| پرسشهایی درباره رجعت
102❏√•| زمینه ساز
103❏√•| راه های شناخت امام
104❏√•| عقیده به تناسخ
105❏√•| قائم فرزند ندارد
106❏√•| رجوع به اهل سنت
107❏√•| آیا دجال شخص است؟
108❏√•| تغییر دین حلال است؟
109❏√•| چرا بهائیت باطل است؟
110❏√•| حجت بودن خواب
111❏√•| احمد و معجزه! و پاسخ به شبهه اتباع احمد
112❏√•| حرف های واهی در عدم حجیت معجزه
113❏√•| مهدی در قرآن نیست پس نیست!!!!
114❏√•| خاتم الوصیین یعنی چه؟
115❏√•| سفیر امام
116❏√•| پس کو وصیت؟
117❏√•| عصمت اکتسابی
118❏√•| دو شمشیر
119❏√•| سوالاتی درباره حجت خدا
✍⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے
▬▬▬▬▬▬▬▬
▓➧ @sistanymogtahed
▓➧ @fathermahdi
▬▬▬▬▬▬▬▬
࿇ᬼ፨࿉🌺﷽࿉✮🍃═┅─
⁉️◆¦¦←#فهرست #پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه
◆🔷◆❓◆◆◆❓◆🔶◆
⬅️❏¦¦ بر روے پرسش و پاسخ مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
120❏√•| تعجیل ممنوع !
121❏√•| کف دست
122❏√•| به دیوار بکوب!
123❏√•| سه خروج
124❏√•| بصائر
125❏√•| چند خروج ؟
126❏√•| تشرّف باطل است!
127❏√•| قیام آری یا نه؟
128❏√•| اباحه خمس
129❏√•| درنده و بدن امام
130❏√•| علت انکار تناسخ
131❏√•| رجعت بعد از مهدیین!
132❏√•| سوالاتی درباره خواب
133❏√•| دلیل ارتباط نوّاب!
134❏√•| سفیانی می کشد؟
135❏√•| عدم اعتبار روایات علائم
136❏√•| در وصیت چه بود؟
137❏√•| قابلیت جعل علائم محتوم
138❏√•| با دل !
139❏√•| فایده امام غایب
140❏√•| ضعف روایات تولد
141❏√•| دلالت بر عصمت
142❏√•| چرا مکتوب نکرد؟!
143❏√•| تناقض را حل کنید
144❏√•| شیعیان همان مهدیین اند
145❏√•| شرط تواتر
146❏√•| دولت احمدیه
147❏√•| آیه بر ضد امامت
148❏√•| پیروی
149❏√•| ویژگی منتظران
150❏√•| حضرت خضر
151❏√•| نهی از عمل به ظن و اجتهاد
152❏√•| امرِ مستحب بود!!
153❏√•| تفاوت در چیست؟
154❏√•| انواع خواب
155❏√•| امامت به وراثت!
156❏√•| مهدیین را چطوری رد میکنید؟
157❏√•| گناه در عربی!
158❏√•| نسبت بین وحی و خواب
159❏√•| نفس زکیه کیست؟
160❏√•| در مورد صیحه.
161❏√•| خودم تخصص دارم!
162❏√•| چند پرسش مهدوی.
163❏√•| همه مسلمان؟
164❏√•| پیامبر مهدی!
165❏√•| تطبیق درست!
166❏√•| عدالت در زمانها.
167❏√•| آیا احمد سید است؟
168❏√•| توقیع شیخ مفید.
169❏√•| این کدام قائم است؟
170❏√•| قانون چیست؟
171❏√•| نماز برای ظهور!
172❏√•| نائب ندارد؟
173❏√•| دو مهدی!!!
174❏√•| به ما چه که نپذیرفته!
175❏√•| یمانی قبل از امام می آید.
176❏√•| شیخ مهدیین را رد نکرده!
177❏√•| فایده صیحه.
178❏√•| صیحه هم حتمی نیست!
179❏√•| آیا تفسیر جایز است؟
181❏√•| کعبه یمنی!
182❏√•| ظهور قابل تعجیل نیست!
183❏√•| چرا او، یمانی نیست؟
180❏√•| بن بست معجزه!
184❏√•| سریع ترین نقد چیست؟
185❏√•| بدعت نماز.
186❏√•| یک بام و دو هوا!
187❏√•| عدم علم به هیچ لغت و زبانی!
188❏√•| پس قانون معرفت چیست؟
189❏√•| منظور از طریق خاصه چیست؟
190❏√•| احمد بن خلیل معتبر است!!
191❏√•| روش استخاره.
192❏√•| اشکالات صیحه!
193❏√•| وقتش نزدیک است؟
194❏√•| اینها یعنی چه؟
195❏√•| بعد از مهدی چه؟
◆•┄•⁉️┄┅◆┅┄⁉️•┄•◆
✍⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے
▬▬▬▬▬▬▬▬
▓➧ @sistanymogtahed
▓➧ @fathermahdi
▬▬▬▬▬▬▬▬
#پرسش_وپاسخ
࿇ᬼ፨࿉🌺﷽࿉✮🍃═┅─
⁉️◆¦¦←#فهرست #پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه
◆🔷◆❓◆◆◆❓◆🔶◆
⬅️❏¦¦ بر روے پرسش و پاسخ مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
196❏√•| اندر حجیت خواب!
197❏√•| اندر اشکالات توقیع سمری!
198❏√•| خواب موید است!
199❏√•| خواب نرجس خاتون
200❏√•| دانشگاه و احمد.
201❏√•| همهٔ زبان ها!
202❏√•| فرقه موسائیه!
203❏√•| رجعت ضد قرآن!
204❏√•| نائب، کیست؟
205❏√•| چی بگیم؟
206❏√•| مهدیین چه کسانی هستن؟
207❏√•| توقیع چه می گوید؟
208❏√•| احمد و وصیت.
209❏√•| گرداننده کیست؟
210❏√•| یمانی و بیعت
211❏√•| خط فکری!
212❏√•| مهدویت نو اخباری.
213❏√•| مهدویت کهنه اخباری.
214❏√•| مهدویت نو رجالی.
215❏√•| مهدویت احساسی.
216❏√•| مهدویت تطبیقی.
207❏√•| مهدویت تصوّفی.
218❏√•| درسته یا غلط؟
219❏√•| تقصیر کیست؟
220❏√•| رویای شیطانی!
221❏√•| ترتیب حوادث ظهور.
222❏√•| شیخ کیست؟
223❏√•| معجزه با طلب است؟
224❏√•| اسرائیل و سفیانی
225❏√•| چرا تعجیل نه؟
226❏√•| مذهبی نماها!
227❏√•| حرکت خراسانی.
228❏√•| شبهه ولیِّوليّک و وصیِّوصیّک
229❏√•|بی سند!!!
230❏√•| تکمیل نشده.
231❏√•| ضعیفه؟!
232❏√•| پس چرا آورد؟
233❏√•| نگفته فقط!
234❏√•| زحمات نقد!
235❏√•| اعتبارسنجی احادیث.
236❏√•| اینها یعنی چه؟
237❏√•| آیا هم زمان است؟
238❏√•| سفیانی و یمانی.
239❏√•| همان تناسخ است؟
240❏√•| ما هو دلیل الاجتهاد؟
241❏√•| وصیت شب وفات
242❏√•| معجزه نوح چه بود؟
243❏√•| صیحه یعنی چه؟
244❏√•| دلیل محکم.
245❏√•| می شود گفت؟
246❏√•| علما دشمن قائم!!!
247❏√•| به خاطر پول و مقام!!!
248❏√•| احمد بر حقه!!!
249❏√•| عده ای مخالف!
250❏√•| کتاب نعمانی معتبر است؟
251❏√•| خیری کسب نکرده
252❏√•| احادیث خواب!!!
253❏√•| جواب حدیث ساعات.
254❏√•| نحوه ی هدایت.
255❏√•| موافق تکامل!!!
256❏√•| فقط چهارتا!
257❏√•| می دانند یا نه!
258❏√•| راه شناخت.
259❏√•| چه ویژگی یی؟
260❏√•| غیبت احمد!!!
261❏√•| راهِ خواب.
262❏√•| نشانم دهید.
263❏√•| تشکیک در صیحه.
264❏√•| امامِ خانم.
265❏√•| شک در علائم ظهور!!
266❏√•| شبهه در صیحه.
267❏√•| امام پنهان نیست!
268❏√•| می خواهم بیعت کنم.
269❏√•| رجعت را قبول دارند؟
270❏√•| صدقه حرام است؟
271❏√•| بمباران شبهه در صیحه!!!
272❏√•| نمی پذیرم!!!
273❏√•| صیحه و افق.
274❏√•| مخالفان را می کشد؟
275❏√•| دلیل نیابتشان!
276❏√•| اباحه خمس
277❏√•| سنجه ی عقل!!
278❏√•| ظهور یمانی!
279❏√•| دو مهدی!!!
280❏√•| نمیشد ظاهر باشد؟
281❏√•|درباره جوابهای فطرت
282❏√•| راویش مهم نیست
283❏√•| متشابه است!
284❏√•| همه مسلمان نمی شوند؟
285❏√•| خلیفه قائم.
286❏√•| علم لدنی
287❏√•| یمانی و عراق
288❏√•| روش مناظره
289❏√•| امام معجزه ندارد!
290❏√•| پس چرا؟
291❏√•| تناسخ در قرآن!
292❏√•| همان وحی!!!
293❏√•| یمانی لقب است!!!!
294❏√•| بهائیت جدید
◆•┄•⁉️┄┅◆┅┄⁉️•┄•◆
✍⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے
▬▬▬▬▬▬▬▬
▓➧ @sistanymogtahed
▓➧ https://eitaa.com/mahdifather
▬▬▬▬▬▬▬▬
#پرسش_وپاسخ
ᬼ፨࿉🌺﷽࿉✮🍃═┅─
⁉️◆¦¦←#فهرست #پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه
◆🔷◆❓◆◆◆❓◆🔶◆
⬅️❏¦¦ بر روے پرسش و پاسخ مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
295❏√•| سفیانی علامت نیست!
296❏√•| سفیانی قابل شناخت نیست!
297❏√•| رجعت و تناسخ
298❏√•| تناسخِ مقید!!!
299❏√•| چرا اسم نیامده؟
300❏√•| پس دو قائم!!
301❏√•| شناخت واجب نیست؟
302❏√•| فرق دو کتاب
303❏√•| نقش رجال در اعتقاد.
304❏√•| فقط برای یکی؟
305❏√•| تناقض
306❏√•| تعصب در مهدویت
307❏√•| اصول دین از کجا آمد!؟
308❏√•| امام زمان علیه السلام و فناوری
309❏√•| آیا تقلید در عقائد جایز نیست؟
310❏√•| سندِ کدام؟
311❏√•| حدیث سیزده وصی!
312❏√•| ابن صاحب الوصیات
313❏√•| وصی قبل از حجت!
314❏√•| مثل خودتان!
315❏√•| یمانی، اهل یمن؟
316❏√•| چرا احمد، یمانی نیست؟
317❏√•| مشکل ابیه
318❏√•|
319❏√•|
320❏√•|
◆•┄•⁉️┄┅◆┅┄⁉️•┄•◆
✍⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے
▬▬▬▬▬▬▬▬
▓➧ @sistanymogtahed
▓➧ https://eitaa.com/mahdifather
▬▬▬▬▬▬▬▬
4_5978757551645267280.ogg
15.26M
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
╣◆کنفرانس ستیزه
╣◆جلسه ۱۷
╣◆ادامه گفتار دوم: ستیزه با علم
╣◆سخن دوم : علم رجال
◆احادیث وثاقت
◆احادیث مخالف
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
احادیثی که معیار وثاقت را بیان کرده اند:
اتباع احمد بصری ادعا می کنند معیار وثاقت راوی در هیچ حدیثی ذکر نشده است، لذا معیار قرار دادن آن بدعت می باشد. ما در اینجا به نمونه هایی از احادیث وثاقت اشاره می کنیم تا کذب آنها روشن گردد:
الف) «مُحَمَّدُ بْنُ قُولَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (ع) ... إِنَّ النَّاسَ أَوْلَعُوا بِالْكَذِبِ عَلَيْنَا ... فَإِذَا أَرَدْتَ بِحَدِيثِنَا فَعَلَيْكَ بِهَذَا الْجَالِسِ - وَ أَوْمَى إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ - فَسَأَلْتُ أَصْحَابَنَا عَنْهُ فَقَالُوا: زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ»[1]:
(امام صادق علیه السلام: مردم به دروغ بستن بر ما حریص شده اند ... پس اگر حدیث ما را خواستی بر تو باد به این فرد که نشسته - و با دست به مردی از اصحابش اشاره کرد - من از اصحاب مان درباره او پرسیدم، گفتند: زرارة بن اعیَن هست).
در این روایت به روشنی می بینید امام علیه السلام برای تشخیص حدیث معتبر، به موافقت قرآن و سنت ارجاع ندادند بلکه نقل فردی مورد اطمینان را معیار قرار دادند.
ب) «عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْمُسَيَّبِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع: شُقَّتِي بَعِيدَةٌ وَ لَسْتُ أَصِلُ إِلَيْكَ فِي كُلِّ وَقْتٍ فَمِمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِينِي؟ فَقَالَ: مِنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ الْقُمِّيِّ الْمَأْمُونِ عَلَى الدِّينِ وَ الدُّنْيَا»[2]:
(علی بن مسیب به امام رضا علیه السلام عرضه داشت: مسافت من زیاد است و نمی توانم هر وقتی خدمت شما برسم، از چه کسی دانستنی های دینم را بگیرم؟ امام علیه السلام فرمود: از زکریا بن آدم قمی که بر دین و دنیا مورد اعتماد است).
در این حدیث نیز امام علیه السلام نمی فرمایند فرقی ندارد از چه کسی دانستنیِ دینت را بگیری چون معیار قرآن است، بلکه فرد ثقه ای را معرفی می کنند تا از او معارف دین گرفته شود.
ج) «مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ نُصَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ الْمُهْتَدِي الْقُمِّيُّ، قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ نُصَيْرٍ: قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، وَ حَدَّثَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ، بِذَلِكَ أَيْضاً، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا (ع): جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَا أَكَادُ أَصِلُ إِلَيْكَ أَسْأَلُكَ عَنْ كُلِّ مَا أَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنْ مَعَالِمِ دِينِي، أَ فَيُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ثِقَةٌ آخُذُ عَنْهُ مَا أَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنْ مَعَالِمِ دِينِي؟ فَقَالَ: نَعَمْ»[3]:
(عبد العزیز می گوید: به امام رضا علیه السلام عرض کردم: فدایتان شوم من نمی توانم هر وقتی نزد شما رسیده درباره هر چه در دانستنی های دینم می خواهم از شما بپرسم، آیا یونس بن عبد الرحمن ثقه است تا از او دانستنی های دینم که به آن احتیاج دارم را بگیرم؟ فرمودند: بله).
خوب در این حدیث، به وضوح می بینید که سوال کننده دنبال راوی ثقه می گردد و نه تنها امام علیه السلام منِش وی را رد نمی کنند که بر آن مُهر تایید می زنند.
و همین مضمون به سند دیگری هم ثبت شده است:
«جِبْرِيلُ بْنُ أَحْمَدَ، قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عِيسَى، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ الْمُهْتَدِي، قَالَ:، قُلْتُ لِلرِّضَا (ع) إِنَّ شُقَّتِي بَعِيدَةٌ فَلَسْتُ أَصِلُ إِلَيْكَ فِي كُلِّ وَقْتٍ، فَآخُذُ مَعَالِمَ دِينِي مِنْ يُونُسَ مَوْلَى ابْنِ يَقْطِينٍ؟ قَالَ: نَعَمْ».[4]
بلکه در نسخه ای از این حدیث، خود امام رضا علیه السلام مستقیماً به یونس ارجاع داده اند:
«حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْقُتَيْبِيُّ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي الْمُهْتَدِي الْأَشْعَرِيُّ عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنِ الْمُهْتَدِي، وَ كَانَ خَيْرَ قُمِّيٍّ رَأَيْتُهُ، وَ كَانَ وَكِيلَ الرِّضَا (ع) وَ خَاصَّتَهُ، قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا (ع) فَقُلْتُ: إِنِّي لَا أَلْقَاكَ فِي كُلِّ وَقْتٍ فَعَنْ مَنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِينِي؟ قَالَ: خُذْ مِنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ».[5]
(... از چه کسی دانستنی های دینم را بگیرم؟ امام فرمودند: از یونس بن عبد الرحمن).
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
👇👇👇👇👇(۱)
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
د) «مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ قَالَ: ... قَدْ أَخْبَرَنِي أَبُو عَلِيٍّ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ وَ قُلْتُ: مَنْ أُعَامِلُ أَوْ عَمَّنْ آخُذُ وَ قَوْلَ مَنْ أَقْبَلُ؟ فَقَالَ لَهُ: الْعَمْرِيُّ ثِقَتِي فَمَا أَدَّى إِلَيْكَ عَنِّي فَعَنِّي يُؤَدِّي وَ مَا قَالَ لَكَ عَنِّي فَعَنِّي يَقُولُ فَاسْمَعْ لَهُ وَ أَطِعْ فَإِنَّهُ الثِّقَةُ الْمَأْمُونُ، وَ أَخْبَرَنِي أَبُو عَلِيٍّ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا مُحَمَّدٍ ع عَنْ مِثْلِ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُ: الْعَمْرِيُ وَ ابْنُهُ ثِقَتَانِ فَمَا أَدَّيَا إِلَيْكَ عَنِّي فَعَنِّي يُؤَدِّيَانِ وَ مَا قَالا لَكَ فَعَنِّي يَقُولَانِ فَاسْمَعْ لَهُمَا وَ أَطِعْهُمَا فَإِنَّهُمَا الثِّقَتَانِ الْمَأْمُونَانِ»[6]:
(احمد بن اسحاق از امام هادی علیه السلام پرسید: با چه کسی رفت و آمد کنم و از چه کسی حدیث بگیرم و سخن که را قبول کنم؟ فرمودند: عَمری (نائب اول امام زمان علیه السلام) ثقه من است پس آنچه از من به تو رساند از من می رساند و آنچه از طرف من گفت از من می گوید، پس به حرف او گوش بده و از وی اطاعت کن که وی ثقه مورد اعتماد است. نیز از امام عسکری علیه السلام همین سوال را نمود که فرمودند: عَمری و پسرش (نائب اول و دوم امام زمان علیه السلام) ثقه هستند پس آنچه از من به تو رساندند از من می رسانند و آنچه به تو گفتند از طرف من می گویند پس به حرف آنها گوش بده و از ایشان اطاعت نما که آن دو ثقه مورد اعتماد هستند).
در این دو حدیث نیز به وضوح سخن از وثاقت راوی و مراجعه به شخص مورد اعتماد است نه اینکه مهم نباشد از چه کسی حدیث رسیده و معیار، مراجعه به قرآن باشد.
هـ) «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي وَهْبُ بْنُ حَفْصٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَرِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ ع: كَانَ سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ وَ الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ وَ أَبُو خَالِدٍ الْكَابُلِيُ مِنْ ثِقَاتِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع»[7]:
(امام صادق علیه السلام: سعید بن مسیّب و قاسم بن محمد بن ابی بکر و ابو خالد کابلی از ثقات امام سجاد بودند).
در این حدیث نیز به وضوح درباره وثاقت بعضی راویان سخن گفته شده، در حالیکه اگر وثاقت راوی جایگاهی در قبول احادیث نداشت گفتن آن توسط امام معصوم لغو می بود.
و) «عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ ع: أَ رَأَيْتَ مَنْ لَمْ يُقِرَّ بِمَا يأتكم [يَأْتِيكُمْ] فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ كَمَا ذُكِرَ وَ لَمْ يَجْحَدْهُ؟ قَالَ: أَمَّا إِذَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْحُجَّةُ من [مِمَّنْ] يَثِقُ بِهِ فِي عِلْمِنَا فَلَمْ يَثِقْ بِهِ فَهُوَ كَافِرٌ وَ أَمَّا مَنْ لَا يَسْمَعُ ذَلِكَ فَهُوَ فِي عُذْرٍ حَتَّى يَسْمَعَ، ثُمَّ قَالَ ع: "يُؤْمِنُ بِاللهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ"[8]»[9]:
(عمر بن یزید به امام صادق علیه السلام عرض کرد: اگر كسى به آنچه برای شما در شب قدر می آید نه اقرار کرد و نه انكار حكمش چيست؟ فرمود: اگر حجت بر او تمام شده از جانب کسی که نسبت به علم ما مورد وثوقش بوده و با این حال به او اعتماد نکرده كافر است، ولی کسی که این به گوشش نرسيد، تا وقتی بشنود معذور است؛ سپس حضرت فرمود: به خدا ايمان دارد و مومنان را تصديق می كند[10]. «آیه ای که صفت پیامبر اسلام را اینگونه بیان نموده و امام علیه السلام اشاره دارند به اينكه حتی پیامبر هم به سخن فرد مورد وثوق اعتماد می نمودند چه برسد به مسلمانان»).
خوب در این روایت به صراحت مساله ثقه بودن راوی مطرح شده و جای هیچ اما و اگری باقی نمی گذارد.
همچنانکه مقبوله ابن حنظله و نیز حدیث کتاب "احتجاج" درباره عدالت و وثاقت راوی گذشت، و الحمد لله.
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
👇👇👇👇👇(۲)
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
احادیث مخالف رجال
جریان احمد بصری که همه جوره دستشان از مستدل نمودن ادعاهای خود پیرامون بطلان علم رجال خالی مانده، با کج فهمی به چند روایت غیر مرتبط تمسک کرده اند که ما به چند نمونه اشاره می نماییم:
حدیث اول) «عنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ: وَ اللهِ إِنَ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ لِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ لَلَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَقْبَلْهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا أُسْنِدَ فَيَكُونُ بِذَلِكَ خَارِجاً عَنْ وَلَايَتِنَا»[11]:
(امام باقر علیه السلام: به خدا قسم دوست داشتنی ترین اصحابم نزد من با ورع ترین و فقیه ترین و کتمان کننده ترین شان نسبت به حدیث ماست، و بدحال ترین و مبغوض ترین آنها نزد من کسی است که چون حدیث را می شنود که به ما نسبت داده شده و از ما روایت می گردد آن را قبول نمی کند و از آن بدش می آید و انکارش می کند و کسی که بدان معتقد گردیده را تکفیر می نماید در حالیکه نمی داند شاید آن حدیث واقعاً از ما صادر و به ما اسناد شده باشد؛ چنین کسی بدین واسطه از ولایت ما خارج است).
پاسخ: این روایت و نظائرش در برابر کسانی صادر شده که وقتی بعضی احادیث اهل بیت علیهم السلام - خصوصاً آنچه حاوی مقامات ایشان بود - را می شنیدند و با عقلشان جور در نمی آمد، به صرف این، حدیث را انکار می کردند حتی اگر راویش ثقه بود، و اینقدر در این زمینه شدید بودند که گاهی راویش را بی دین می خواندند که در خود حدیث تصریح شده است: (کسی که بدان معتقد گردیده را تکفیر می کند)! لذا این حدیث و امثال آن آمد گفت: به صرف اینکه معنای حدیث با عقلتان جور در نمی آید آن را رد نکنید.
در نتیجه این حدیث هیچ ربطی به انکار علم رجال و اعتبار سنجی سند احادیث ندارد؛ غیر از اینکه ما به صرف اینکه سند حدیثی ضعیف باشد انکارش نمی کنیم تا این حدیث و امثالش شامل عملکرد ما باشد بلکه اگر نتوانیم شواهدی بر صدور آن از معصوم پیدا نماییم صرفاً حجتش ندانسته و مسکوتش می گذاریم.
و این دقیقاً مطابق توصیه اهل بیت علیهم السلام است که فرموده اند:
«مَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَلَانَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ وَ مَا اشْمَأَزَّتْ مِنْهُ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ: آنچه به شما از حدیث آل محمد رسید و قلب های تان در برابرش نرم شد و آن را شناختید قبولش کنید و آنچه قلب های تان از آن بدش آمد و انکارش کردید به خدا و پیامبر و عالم آل محمد ارجاعش دهید».[12]
حدیث دوم) «قلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ ع: جُعِلْتُ فِدَاكَ يَأْتِينَا الرَّجُلُ مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِبِ فَيُحَدِّثُ بِالْحَدِيثِ فَنَسْتَبْشِعُهُ. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ ع: يَقُولُ لَكَ: إِنِّي قُلْتُ الليل إِنَّهُ نَهَارٌ، وَ النهار إِنَّهُ لَيْلٌ؟ قُلْتُ: لَا، قَالَ: فَإِنْ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُهُ فَلَا تُكَذِّبْ بِهِ، فَإِنَّكَ إِنَّمَا تُكَذِّبُنِي»[13]:
(به امام صادق علیه السلام عرض کردم: فدایتان گردم مردی از جانب شما نزد ما می آید که به دروغ معروف است و حدیثی نقل می کند و ما او را طرد می کنیم، امام صادق علیه السلام فرمود: آیا او به تو گفته که من گفته ام: شب روز است و روز شب است؟ گفتم: نه، فرمود: اگر او به تو گفت من اینها را گفته ام (باز هم) تکذیبش نکن که در این صورت مرا تکذیب کرده ای).
پاسخ: در این حدیث دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
(1) اگر کذابی حدیث نقل کرد آیا ما بلا فاصله آن را تکذیب می کنیم تا مشمول این حدیث شویم؟ خیر تنها کاری که ما طایفه شیعه می کنیم اینست که چون به دستور قرآن، موظف به تبعیت از برهان و حجت هستیم، تا حجیت حدیثی به اثبات نرسد آن را کنار و مسکوت می گذاریم، نه اینکه تکذیبش کنیم، مگر در جایی که قرائن و شواهد کذب آن وجود داشته باشد.
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
👇👇👇👇👇(۳)
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
(2) با توجه به کلام امام علیه السلام که می فرمایند: «اگر او را تکذیب کنی مرا تکذیب کرده ای»، روشن می شود صدور آن حدیث از امام ثابت بوده، که در این صورت نه به خاطر کذاب بودن راوی و نه به واسطه غیر قابل پذیرش بودن محتوای حدیث، نمی توان آن را انکار کرد، و ما نیز کاملاً با این بیان موافقیم. توضیح آنکه:
الف) از آنجا که نقل کذاب اطمینان آور نیست، هیچ عاقلی از نقل او، اطمینان به صدور فلان حدیث پیدا نمی کند، و قطعاً امام هم روش خلاف عقل را توصیه نمی کنند. حال اگر ما از طریق معقولی غیر از رجال پی به صدور حدیثی از معصوم بردیم دیگر نمی توانیم به استناد کذاب بودن راویش آن را تکذیب نماییم.
ب) معصوم هرگز در شرایط عادی سخن نا معقول نمی زند پس نمی تواند به شب بگوید روز است و به روز بگوید شب، اما چه بسا از روی تقیه یا جهت خاصی کلامی بگوید که خلاف شرع یا خلاف عقل و یا خلاف علم باشد. در این صورت نمی توان راوی را تکذیب کرد و گفت امام چنین چیزی نگفته، بلکه گفته اما حقیقت را اراده نکرده است. در نتیجه رابطه اینکه امام معصوم چیزی را گفته باشند و اینکه حقیقت را گفته باشند تساوی نیست. و این را فقط کسانی تشخیص می دهند که مانند علامه مجلسی تخصص فراوان در علوم حدیث مخصوصاً مواضع تقیه و غیر آن داشته باشند.
نتیجه اینکه هیچ حدیث معتبری بر ضد علم رجال و معیار قرار دادن وثاقت راوی در اعتبار سنجی احادیث وجود ندارد.
[1] . رجال الکشی ص135-136 ح216
[2] . رجال الکشی ص294-295 ح1112، الإختصاص ص87
[3] . رجال الکشی ص490 ح935
[4] . رجال الکشی ص491 ح938
[5] . رجال الکشی ص483 ح910
[6] . الكافي ج1 ص329-330 ح1
[7] . الکافی ج1 ص472 ح1
[8] . توبه: 61
[9] . بصائر الدرجات ص224 ح15
[10] . توبه: 61
[11] . الکافی ج2 ص223 ح3
[12] . الکافی ج1 ص401 ح1
[13] . مختصر البصائر ص233
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ
(۴)