📍چهار قبرستان معروف در جهان ؛
🌷 قبرستان ابوطالب در مکه
🌷 قبرستان بقیع در مدينه
🌷 قبرستان وادی السلام در نجف
🌷 قبرستان تخت فولاد در اصفهان
🍃 بسم رب المهدی 🍃
📍شاهدی از قران بر جواز ساختن بنا بر قبور
ملک فیصل، در مکه، عده ای از علمای تهران را دعوت کرده بود. در دیدار با ان ها، راجع به بنا بر قبور، صحبت به میان امد. شیخ بهاءالدین نوری، فرزند شیخ عبد النبی نوری، گفته بود: اگر از قران دلیل بیاوریم، می پذیرید؟
ملک فیصل پاسخ داده بود: اری.
شیخ بهاءالدین گفته بود:
قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلی اَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِداً؛
(کسانی که از رازشان اگاهی یافتند، گفتند: حتماً بر [مدفنِ] انان، مسجدی بنا می کنیم) (سوره کهف: ۲۱).
فیصل هم جواب داده بود: کانّی لم اسمع بهذه الآیة.
یعنی: انگار که این ایه را هیچ وقت نشنیده بودم!
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
https://eitaa.com/sjafarr
🖌 خاطره علامه میر حامد حسین از زیارت قبور ائمه بقیع علیهمالسلام
😔 وهابیت خبیث در هشتم شوال ۱۳۴۴ ه.ق قبور ائمه بقیع علیهم السلام را تخریب کردند.
🕌 علامه بینظیر، آیت الله میر حامد حسین لکهنوی رحمةاللهعلیه، ۶۲ سال پیش از این حادثه جانکاه در ذکر خاطرهای از زیارت ائمه بقیع در تاریخ ۱۱ ذيالقعده ۱۲۸۲ ه.ق مینویسد:
🔷«...از موارد تعجببرانگیز تعصب کور حاکمان مدینه این بود که بر درب این روضه مقدسه (قبور ائمه بقیع) اسامی ائمه را ننوشته بلکه با بیادبی چنین نوشته بودند:
"روضه عباس عموی پیامبر و اهل بیت" !!»
سپس مینویسند:
«...وقتی به بقیع رسیدیم دیدیم که درب آن باز است و نگهبانان آنجا از هر کسی که میخواست وارد حرم ائمه بقیع بشود مبلغی (٥ قروشه) میگرفتند، ما نیز پرداخت کردیم و وارد شدیم...
زمانی که وارد شدیم ضریح بزرگی را مشاهده کردیم که داخل آن قبر عباس بود که دارای یک قُبّه جداگانه بود و یک قبّه هم بالای قبور امامان عظیم الشأن امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام بود...»
🔶 ومن عجب تعصّب هؤلاء أنّهم لم يكتبوا على باب هذه الروضة المقدّسة أسماء الأئمّة عليهم السلام. بل كتبوا عليه هكذا: (روضة عبّاس عمّ الرسول وأهل البيت)...
فلمّا وصلنا إلى البقيع رأينا الباب مفتوحا وخدّام هذه الروضة المقدّسة يأخذون من كلّ إنسان يدخل فيها خمسة قروشات فأعطينا ودخلنا...
فلمّا دخلنا رأينا ضريحا عظيما في جوفه قبر عبّاس على حدة عليها قبّة وقبّة فيها قبور الأئمة الأربعة عليهم السلام أعني الحسن وعلي بن الحسين ومحمّد بن علي الباقر وجعفر بن محمّد الصادق عليهم السلام...
📜 رحلات الکرام إلى بيت الله الحرام، ج ١، ص ٥٣٨
پ.ن: اکنون نزدیک به صد سال از جسارت شنیع به اهلبیت رسول خدا علیهم السلام و محرومیت مسلمانان از زیارتِ محترمانه قبور ائمه بقیع میگذرد.
أَلَا لَعْنَةُ اللهُ عَلَى الظَّالِمِينَ
🏴😭🏴😭🏴😭
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
🏴 فرا رسیدن یکصد و یکمین سالگرد تخریب حرم مطهّر ائمّۀ بقیع علیهمالسلام بدست وهابیّت خبیث را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض مینمائیم.
از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت شده است که به امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
🔹 «یا أباالحسن! خداوند قبر تو و قبر فرزندانت را بُقعههايى از بقاع بهشت و زمینهایی از عرصههای آن قرار داده است؛ و به يقين، خداوند دلهاى پاکسرشتان از خلقش و برگزيدگان از بندگانش را چنان قرار داده كه به سوى شما كشيده مىشوند و در راه شما هرگونه خوارى و آزاری را تحمّل مىنمایند؛ قبور شما را آباد مىكنند و بسيار به زيارت آنها مىروند، براى تقرّب به خدا و دوستى با پيامبرش؛ اى على! آنان به شفاعتم مخصوصاند و بر حوض من وارد مىشوند و فردا در بهشت، زائران من هستند.»
📚 المزار (شیخمفید)، ص۲۲۸
تهذیب الأحکام (شیخطوسی)، ج۶، ص۱۰۷
#اللّهمّ_العن_الجبت_و_الطّاغوت
#اللھمعجللولیڪالفرج
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
❓چرا دائم میگیم «مرگ بر اسرائیل» ؟ مگر عربستان سعودی دشمن ما نیست؟
🔸خیلی از خشک مقدس های کم خرد به شعار «راه قدس از کربلا میگذرد» اعتراض دارند و میگویند راه بقیع از کربلا میگذرد؛ ما اول بقیع را آزاد میکنیم...
🔹اما دشمن ما اسرائیل است نه عربستان؛ برای همین مرگ بر عربستان نمیگوییم، مرگ بر اسرائیل میگوییم و این ها عمق راهبرد جمهوری اسلامی است که ببینید از کجا برداشت میشود.
🔸ما با عربستان مشکل داریم؛ عربستان را هم از بسیاری از کشورها بدتر میدانیم؛ حضرت امام هم در پذیرش قطع نامه میگویند ممکن است از صدام و اسرائیل بگذریم اما از آل سعود نخواهیم گذشت... ما در آن دنیا هم پادشاه عربستان را رها نمیکنیم چون اینها بودند که باعث شدند اسلام به ذلت کشیده شود.
🔹ما یک دشمن اصلی داریم؛ «...فقاتلوا ائمه الکفر...» راس هرم را بزنید
🔸این راس هرم عربستان، آل خلیفه، و... است یا آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی؟ ما اول راس هرم را میزنیم، روزی که اسرائیل را از بین بردیم، فردای آن روز به جای بیت المقدس نماز را در کنار کعبه میخوانیم... روی که اسرائیل را از بین بردیم؛ کار عربستان تمام است اما نکته این است که ابتدا باید اسرائیل از بین برود؛ اول کفر را میزنیم و بعد به سمت نفاق می آییم.
#مرگ_بر_اسرائیل
#مرگ_بر_انگلیس
#مرگ_بر_آمریکا
#لعن_الله_آل_سعود
⚡️کرامتی از ائمه بقیع
⬅️ به مناسبت ۸ شوال سالروز جانسوز تخریب قبور ائمه بقیع
🖋 سید حسین کشفی
🔻از حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید جواد شهرستانی (دامت برکاته) شنیدم که فرمودند:
🔹روزی آقای ری شهری _به مناسبت کتابی که در مورد کرامات ائمه بقیع در حال نگارش بودند_من را واسطه قرار دادند تا از آقای حاج شیخ محمدعلی عَمروی - بزرگ شیعیان مدینه - در مورد کرامات ائمه بقیع اگر تجربه ای دارند نقل کنند. اول که با مرحوم شیخ عمروی مطرح کردم به من تغیر کرد و گفت شما ائمه را چه فرض کرده اید؟ فکر می کنید که ائمه دکتر و پزشک شما هستند که دست و پای شما را بخواهند خوب کنند؟! کرامت ائمه این طور محدود نیست. ائمه ما وقتی بخواهند لطفی کنند خوب می دهند و در سطح اعلی عنایت می نمایند. ایشان در ادامه این جریان را نقل کرد و گفت:
🔸اوائلی که من از عراق به مدینه بازگشتم [حدود سال ۱۳۷۲ق] درگیری شدیدی میان شیعیان نخاوله و وهابی ها رخ داد و در مرحله اول جمعیت محدود شیعیان مدینه بر جماعت وهابی غالب شدند. برای وهابی ها خیلی سخت بود که مغلوب چند صد نفر شیعه در مدینه شوند و لذا تصمیم به برخورد شدیدتر گرفتند. عده ای از بزرگان شیعه در مدینه و از جمله من [شیخ عمروی] را دست گیر کردند. روبروی مسجد نبوی و بقیع عریشی (جایگاه چوبی) قرار دادند و جلادها و ماموران اجرای حکم را آوردند که شیعیان را شلاق بزنند ولی نه شلاق عادی بلکه از کَرَب [چوب پهن پایین درخت خرما] استفاده کردند. نفر اول را آودند و او را لخت کردند. شدت ضربه این شلاق به گونه ای شدید بود که نفر اول همان جا بعد از سه ضربه به شهادت می رسد. نفر دوم را بالا کشیدند و جلاد دیگری آمد و شروع به شلاق زدن کرد که او هم با ضربه تازیانه شهید شد.
🔹در این حال متوسل به ائمه بقیع شدم و گفتم: جرم ما این است که پیرو شما هستیم. آیا جزای پیروی شما این است که این گونه باید کشته شویم؟! نفر سوم را که خواستند بیاورند این عریشی که درست کرده بودند فرو می ریزد. با این حال آن ها دور ما را گرفتند و محاصره کردند و به اداره شهربانی منتقل کردند و گفتند که ۶نفر از شماها – که یکی از آنها من بودم- محکوم به اعدام هستید و تا روز جمعه در مکه و پیش از نماز جمعه گردن زده خواهید شد! از آن جا ما را به سمت مکه راهی کردند. در مکه منتظر تنفیذ حکم اعدام بودیم ولی روز جمعه شد و خبری از حکم اعدام نشد. بعد از آن ابلاغ کردند که به شما یک درجه تخفیف داده اند و به جزیره بد آب و هوایی در اطراف جده تبعید شده اید. از آن جا به جده منتقل شدیم و مدتی را در آن جزیره بودیم تا این که والی جده آمد و خبر عفو ما را داد و جماعت همگی به مدینه بازگشتیم. اما وقت ورود به مدینه ما را سوار بر درشکه کردند و شیعیان مراسم استقبال و شادی ترتیب داده بودند! وارد منزل یکی از شیعیان شدیم و جریان را پرسیدیم. گفت: بعد از ماجرای شلاق زدن و شهادت شیعیان بلافاصله جلاد اول در حمام دچار سوختگی می شود و می میرد. جلاد دوم هم ظاهرا زیر آوار می ماند و می میرد. خبر در همه جا می پیچد و جلاد سوم می ترسد.
🔸جلادها و ماموران اجرای احکام در آن زمان معمولا از افراد معینی از بزرگان قبائل بودند که به نوعی برای اجرای احکام نسبت به انتقام بعدی مصونیت داشته باشند. این جلاد سوم می گوید که نفرین آنها ما را گرفته و لذا به فکر حلالیت گرفتن از شیعیان می افتد و لذا پیش ما آمد و گفت چه کار کنم که شما از ته دل از من راضی شوید؟ گفتیم رضایت آنان که الان اسیر شما هستند باید به دست آوری. و لذا این آقا به دیدن شما خواهد آمد.
همین طور هم شد و آن شخص [جلاد سوم] آمد و پس از عذرخواهی گفت من چه کار کنم که شما رضایت واقعی از من داشته باشید و از اعماق جان من را حلال کنید؟ سپس خودش پیشنهاد داد که من می خواهم به هر خانواده شیعه یک قطعه زمین سیصد متری می دهم چون من زمین زیاد دارم فقط برای این که ثبت رسمی شود مقدار کمی از برای هر زمین می گیرم _مثلا اگر قیمت زمین ۱۰۰ ریال بوده یک ریال گرفت_ همه هم قبول کردند و خوشحال شدند و آن شخص هم این کار را انجام داد.
🔹 آقای عمروی به من گفت چطور بود این کرامت؟ گفتم خیلی خوب بود. گفت: این کرامت ادامه دارد و به همین جا ختم نشد. ائمه ما اگر بدهند خوب می دهند و به همین مقدار اکتفا نمی کنند. این عنایت ائمه بقیع در این این سالها به صورت مستمر شامل حال ما شده است. ده سال قبل دولت تصمیم گرفت که دور حرم مطهر پیامبر را یک خیابان کمربندی بکشد. همه خرابی ها در خانه های دیگران افتاد و زمین های شیعیان برِ خیابان واقع شد و الان قیمتهاش چندین برابر شده است. همین زمینی که در اختیار من است ۲۰ میلیون ریال سعودی ارزش دارد. ائمه ما این جور کرامت دارند نه این که فقط کوری را بینا کنند.
📚 رک: بر منبر خاطره ص۲۶۹ و خاطره های آموزنده ص۲۶۳.
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
دلبسته ی مرام کسی جز علی نباش
در زندگی غلام کسی جز علی نباش
گفتم به دل: اگر پیِ مستیِ دائمی
ِمنْ بعد مست جام کسی جز علی نباش
حتی به وقتِ نامگذاریِ طفل خود
اصلا به فکر نام کسی جز علی نباش
دنیا پدید آمد و پروردگار گفت:
دنیا! مطیع و رام کسی جز علی نباش
تنها نصیحت پدرم این کلام بود:
در زندگی غلام کسی جز علی نباش
📍اکرام نان و پرهیز از اسراف و تضییع نان و سایر مواد غذایی
مسأله 1422. در روایات متعدّدی سفارش به «احترام نان» شده است؛ بعضی از موارد احترام نان که در روایت مذکور است، موارد ذیل میباشد :
👈 1. زیر پا قرار داده نشود؛
👈 2. زیر ظرف غذا و مانند آن گذاشته نشود؛
👈 3. با چاقو بریده نشود؛
👈 4. همانند حیوانات که آن را استشمام میکنند استشمام نشود؛
👈 5. انسان بعد از گذاشتن نان در سفره، منتظر غذای دیگر نشود؛
👈 6. به خردههای نان احترام گذاشته شود.
شایان ذکر است، احترام به نان مصادیق دیگری نیز دارد که تشخیص آنها به نظر عرف بستگی دارد.
مسأله 1423. مخلوط کردن نان با اشیایی مثل زباله که عرفاً نوعی اهانت به نعمت الهی محسوب میشود، جایز نیست و باید نانهایی که مورد استفاده نیست، در محلّ دیگری که در معرض هتک نباشد، قرار داده شود.
همچنین، زیر پا رفتن و لگد مال شدن نان در صورتی که عرفاً موجب هتک و بیاحترامی باشد، جایز نیست.
مسأله 1424. اسراف و تبذیر در استفاده از نان و مواد غذایی جایز نیست و تضییع کردن تکّهها و خردههای نان، برنج و غذاهای دیگر در صورتی که به اندازهای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمیباشد؛
امّا اگر کم و اندک یا کثیف و آلوده باشد، ریختن آن در زبالهدان یا مجاری فاضلاب در صورتی که عرفاً اهانت و بیاحترامی به نعمتهای پروردگار متعال محسوب نشود، اشکال ندارد.
......................
📚 توضیح المسائل جامع آیة الله سیستانی حفظه الله
هدایت شده از مسجد امام هادی علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ عزت و ذلت
.
معنی حقیقی دارا و ندار بودن ، داشتن و نداشتن ، فقر و ثروت ، تلخی و شیرینی رو در بیان خاطره توسط حجتالاسلام قرائتی حَفَظَهُ الله جستجو کنید .
.
✅ واقعا فوق العاده بود .
👊 👍 💪
هدایت شده از كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
💦🌧💧⛈💦💧💦💧
🌨🌧《نیسان》ماه هشتم رومى است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا سى روز ادامه دارد (بنابراین قسمت عمده ماه نیسان، مقارن اردیبهشت ماه است و کمى از آن در آخر ماه فروردین قرار دارد)
🌨🌧 از بعضى از روایات استفاده مى شود، بارانى که در این ماه از آسمان نازل مى گردد، خواص و آثار فراوانى دارد و اگر کسى مقدارى از آن را در ظرف پاکى جمع کند و سوره ها و دعاهاى زیر را بر آن بخواند، هر کس از آن آب بخورد، از بیمارى هاى گوناگون جسمانى و اخلاقى رهایى مى یابد و به قدرى در این روایت آثار و برکات،براى آن ذکر شده است که انسان در شگفتى فرو مى رود.(1)
🌨🌧 سوره ها و دعاها از این قرار است:
1ـ سوره حمد. 2ـ آیة الکرسى. 3ـ قل یا أیّها الکافرون. 4ـ سبّح اسم ربّک الاعلى. 5ـ قل اعوذ برب الفلق. 6ـ قل اعوذ بربّ النّاس. 7ـ قل هو اللّه احد، هر کدام را هفتاد مرتبه مى خوانى.
🌨🌧 همچنین ذکرهاى:
1ـ لا اله الاّ اللّه. 2ـ اللّه اکبر. 3ـ اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد. 4ـ سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکبر هر کدام را هفتاد مرتبه.(2)
مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گوید: آب باران به طور کلّى مبارک و نافع است، همان گونه که در حدیث معتبرى از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: آبى را که از آسمان فرود مى آید بیاشامید که بدنها را پاک مى سازد و دردها را دفع مى کند، قرآن مجید مى فرماید: «(وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلى قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ); و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند; و پلیدى شیطان را از شما دور سازد; و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد».(3)
👌«علاّمه مجلسى» در ادامه مى گوید: در عمل مربوط به آب نیسان بهتر آن است که اگر به صورت دسته جمعى مى خوانند، هر یک از افراد، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند (یعنى مى توانند آن را میان خود تقسیم نمایند و هر کدام سوره اى را هفتاد بار بخواند ولى بهتر است هر یک از آنها، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخواند).(4)
....................
1. زادالمعاد، صفحه 532-534 (با تلخیص فراوان).
2. زاد المعاد، صفحه 534.
3. سوره انفال، آیه 11.
4. زادالمعاد، صفحه 534 و 535 (با تلخیص).
🌹
https://eitaa.com/sjafarr
🔴فضیلت دائم الوضو بودن
✍با آنکه آیات و روایات زیادی بر دایم الوضو بودن تأکید دارند، با این حال وضو گرفتن برای بسیاری از ما سخت است!
💥 گویا نمی دانیم چه خیر کثیری را از دست
می دهیم:
1⃣ رزق و روزیت فراوان می گردد:
🔶از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید، هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد…
2⃣خشک نکردن آب وضو حسنه دارد:
❣امام صادق (علیه السلام) فرمودند : کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته مى شود
و کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود…
3⃣عمرت زیاد می شود:
💫رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید….
4⃣خواب با وضو، عبادت است:
💫رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند
🔹و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود….
5⃣مرگ با وضو، شهادت است:
💫رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود…
6⃣در قیامت نورانی می شوی:
💫پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور میکند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند
📚منابع:
۱- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج1 ص356
۲- بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت2، باب5
۳- بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت3، باب5
۴- وسایل الشیعه: ج1، ص 297
۵- ثواب الاعمال، شیخ صدوق
❤️ وقتی خدواند برای آمرزش تو دنبال بهانه می گردد
🌷قال رسول الله صلی الله علیه وآله:
🌸اِذَا جَائَکَ ضَیف
فَاعلَم اَنَّ اللهَ قَد مَنَّ عَلَیکَ
اِذ بَعَثَهُ ِالَیکَ لِیَغفِرَلَکَ ذَنبَکَ.🌸
¤¤¤¤¤¤¤
🍀 وقتی که مهمانی
بر تو وارد می شود
این را بدان که خدا بر تو منّت نهاده
و تو را میزبان او قرار داده
تا بدین وسیله
گناهانت را بیامرزد.🍀
📚لئالی الاخبار،ج۳،ص۶۶
📍چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت
مسأله 315 ـ برای شش چیز وضو گرفتن واجب است:
🌷اوّل: برای نمازهای واجب غیر از نماز میت. و در نمازهای مستحب وضو شرط صحت است.
🌷دوّم: برای سجده و تشهّد فراموش شده، اگر بین آنها و نماز حدثی از او سر زده، مثلاً ادرار کرده باشد، ولی برای سجده سهو واجب نیست وضو بگیرد.
🌷 سوّم: برای طواف واجب خانه کعبه که جزء حج یا عمره باشد.
🌷 چهارم: اگر نذر یا عهد کرده، یا قسَم خورده باشد که وضو بگیرد.
🌷پنجم: اگر نذر کرده باشد که قرآن را مثلاً ببوسد.
🌷ششم: برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده، یا برای بیرون آوردن آن از دستشویی و مانند آن، در صورتی که مجبور باشد دست یا جای دیگر بدن خود را به خط قرآن برساند. ولی چنانچه معطّل شدن به مقدار وضو بیاحترامی به قرآن باشد، باید بدون اینکه وضو بگیرد، قرآن را از مستراح و مانند آن بیرون آورد، یا اگر نجس شده آب بکشد.
.
📚 توضیح المسائل جامع آیه الله سیستانی حفظه اللّه
هدایت شده از كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
🍃 بسم رب المهدی 🍃
❇️ همه چیز درباره حضرت حمزه سیدالشهدا
📌 جایگاه ایشان در کلام خداوند
قرآن مجید آیات متعدد دیگری وجود دارد که طبق نظر مفسران و محدثان و بر اساس مضمون روایات از ائمه هدی علیهم السلام بخصوص درباره حضرت حمزه سیدالشهدا نازل شده و خداوند سبحان در این سند آسمانی و از طریق وحی بر ایمان و پایداری او در دفاع از اسلام مهر تأیید زده و استقبال او از شهادت در راه خدا را ستوده است که در این زمینه به نقل شش آیه بسنده می کنیم:
۱ ـ هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ فَالَّذِینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیَابٌ مِنْ نَارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمْ الْحَمِیمُ(۷)
«اینان دو گروهند که در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند، کسانی که کافر شدند، لباسهایی از آتش برای آنها بریده شده و مایع سوزان و جوشان بر سرشان ریخته می شود.»
در صحیح بخاری(۸) و صحیح مسلم(۹) و سنن ترمذی(۱۰) و ابن ماجه(۱۱) و منابع دیگر از اهل سنت و شیعه(۱۲) آمده که حضرت ابوذر رحمه الله فرموده است: این آیه در باره دو گروه؛ گروهی حامی و مدافع سرسخت اسلام و گروه دیگر دشمن کینه توز و سرسخت اسلام نازل گردیده است. گروه اوّل امیرمؤمنان و حمزه و عبیده(۱۳) و گروه دوم ولید، عتبه و شیبه از سران قریش می باشند که در جنگ بدر مقابل هم قرار گرفتند.
در تفسیر فرات کوفی نزول آیه شریفه را از طریق سُدیّ از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل و اضافه می کند که رسول خدا پس از نزول این آیه فرموده است:
«هؤلاءِ الثلاثه یَوم القیامه کواسطه القلاده فِی الْمُؤمنین و هؤلاءِ الثلاثه کَواسطه القلاده فی الکفّار.»(۱۴)
«در روز قیامت این سه تن در میان مؤمنان همانند مهره درشت گردن بند خواهند درخشید، همانگونه که این سه تن دیگر در میان کفّار و مشرکین مانند مهره درشت گردن بند خواهند بود.»
....................
۷ ـ حجّ : ۱۹
۸ ـ ج۴، تفسیر سوره حج
۹ ـ به تفسیر الدر المنثور و المیزان، تفسیر سوره حج مراجعه شود.
۱۰ ـ همان.
۱۱ ـ همان.
۱۲ ـ همان.
۱۳ ـ عبیده بن حرث بن عبدالمطلب، پسر عموی رسول خدا است. او از شجاعان عرب و از مدافعان اسلام بود که در جنگ بدر به شهادت رسید.
۱۴ ـ تفسیر فرات کوفی، ص۲۷۱
۲ـ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللّه َ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً.(۱۵)
«در میان مؤمنان مردانی هستندکه بر عهدی که با خدا بسته اند، صادقانه ایستاده اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و گروهی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.»
در تفسیر قمی ابن ابی الجارود از امام باقر علیه السلام نقل می کند که این آیه در باره حمزه و جعفر و علی علیهم السلام نازل گردیده است. منظور از «مَنْ قَضَی نَحْبَهُ» حمزه و جعفر و منظور از «مَنْ یَنْتَظِر» علی بن ابی طالب است.(۱۶)
ابن حجر مکی نقل می کند امیرمؤمنان علیه السلام در کوفه بر فراز منبر بود که از ایشان درباره این آیه پرسیدند. حضرت فرمود: «أللّهمَّ غُفْرا» این آیه در باره من و عمویم حمزه و پسر عمویم عُبیده نازل شده است که عبیده در بدر و حمزه در اُحد به شهادت رسیدند و اما من منتظر شقی ترین این امّتم تا محاسنم را از خون سرم خضاب کند. این پیمانی است که حبیبم ابوالقاسم صلی الله علیه و آله از آن خبر داده است.(۱۷)
....................
۱۵ ـ احزاب : ۲۳
۱۶ ـ تفسیر قمی، ج۲، ص۱۸۸
۱۷ ـ صوائق محرقه، ص۸۰
ادامه دارد.....
https://eitaa.com/sjafarr
هدایت شده از كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
⚫️ وقتی امام سجاد علیه السلام از مصیبت حضرت حمزه علیه السلام به مصیبت کربلا گریز میزند ...
◾️شیخ صدوق رحمه الله، از ثابت بن ابی صفیه نقل میکند:
«نَظَرَ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهما السلام إِلَی عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أبِی طَالِبٍ علیه السلام فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ: مَا مِنْ یَوْمٍ أشَدَّ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلم مِنْ یَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِیهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أسَدُ اللَّهِ وَ أسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ یَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِیهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أبِی طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ علیه السلام: وَ لَا یَوْمَ کَیَوْمِ الْحُسَیْنِ علیه السلام ازْدَلَفَ عَلَیْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ یَزْعُمُونَ أنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْاُمَّةِ کُلٌّ یَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ ثُمَّ قَالَ علیه السلام رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَدَاهُ فَأَبْدَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَیْنِ یَطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِی الْجَنَّةِ کَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَة.»
✍🏻 روزی حضرت علی بن الحسین علیهمالسلام، عبیدالله فرزند عباس بن علی علیهم السلام را دید و اشک در چشم آن بزرگوار حلقه زد، آنگاه فرمودند: برای پیامبر صلی الله علیه و آله روزی سختتر از جنگ اُحد پیش نیامد؛ زیرا در آن روز بود که عمویش حمزه، اسدالله و اسدالرسول شربت شهادت نوشید و پس از احد سخت ترین روز برای آن حضرت جنگ موته بود که پسرعمویش جعفر بن ابی طالب علیهم السلام را شهید کردند. و سختتر از روز حسین علیه السلام پیش نیامده؛ زیرا سیهزار نفر آن بزرگوار را احاطه کرده بودند که همه آنها خود را جزو امت پیامبر صلی الله علیه و آله تصور میکردند و همه آنها با ریختنِ خونِ فرزند همان پیامبر به پیشگاه خدا تقرب میجستند‼️ امام حسین علیه السلام خداوند متعال را به ایشان یادآوری میکردند ولی نمیپذیرفتند، تا اینکه سرانجام آن حضرت را ظالمانه و از سر کینه و دشمنی شهید نمودند. آنگاه امام سجاد علیه السّلام فرمودند: خداوند حضرت عباس علیه السلام را رحمت کند! زیرا امام حسین علیه السلام را بر خود مقدم داشت و جان خود را فدای آن حضرت نمود تا اینکه دستهایش قطع شد. خداوند عز و جل در عوضِ دستهای عباس علیه السّلام دو بال به وی عطا کرد تا بوسیله آنها در بهشت با ملائکه پرواز نماید، همچنان که این نعمت را به جعفر بن ابی طالب عطا کرد. حضرت عباس علیه السّلام نزد خداوند متعال مقام و منزلتی دارد که فردای قیامت همه شهدا بر آن غبطه میخورند.
📚 بحارالانوار، ٤٤/٢٩٨، به نقل از "أمالی" صدوق رحمه الله
نکاتی از کتاب
حمزه سيدالشهداآ عليه السلام/ محمدصادق نجمي؛
▪استشفاء اهل تسنن به خاک قبر حمزه:
مسلمانان در طول قرن هاى متمادى اين تربت را براى استشفا و مداواى سردرد به شهر و ديار خود حمل مى كردند..
سمهودى وفاء الوفا، ج ۱، صص ۱۱۷- ۱۱۶
▪ساخت تسبیح از تربت قبر مطهر:
باز او از ابن فرحون نقل مى كند كه در دوران ما هم مانند گذشته رسم بر اين است كه مسلمانان از خاك موجود در نزديكى قبر حمزه به صورت تسبيح و گردن بند ساخته، به شهر و ديار خويش حمل مى كنند. [۲]
----------
[۲]: . سمهودى، وفاء الوفا، ج ۱، صص ۱۱۷- ۱۱۶
▪مراسم اعتکاف سه روزه مردم مدینه در ایام ماه رجب کنار قبر حمزه:
مى نويسد: «رسم اهالى مدينه اين است كه هر سال يك بار از شهر خارج و سه روز متوالى در دامنه كوه احد اجتماع مى كنند.》
از کارهای وهابیان:
تعطيل نمودن زيارت رجبيه در كنار حرم حضرت حمزه از نمونه هاى
آن مى باشد.
اشعار
لوح ديگرى در بالاى ضريح «مصرع» ديده مى شود كه در آن، اين دو بيت نگاشته شده است:
قِفْ على أبوابنا في كلّ ضيقٍ
واطلب الحاجات وابْشر بالمنى
فحمانا ملجأ للطالبين وبنا
تجلّى الكروب و العنا
«در هر پيش آمد ناگوار به آستانه ما ملتجى باش و
حاجات خود را بخواه و مژده باد بر تو برآورده شدن خواسته هايت.
آستانه ما پناهگاه نيازمندان است و به وساطت ما است كه غمها و رنجها برطرف مى شود. »
توضیح سید الشهدائی جناب حمزه:
« قالت يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله هو سيّد الشهداء الذين قُتِلوا معه؟ قال بل سيد شهداء الأوّلين و الآخرين، ما خلا الأنبياء و الأوصياء». مشروح و متن اين حديث را در اكمال الدين، ج ۱، صص ۲۶۴- ۲۶۳، چاپ دارالكتب الاسلاميه ملاحظه كنيد.
عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ الْحَنْظَلِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يَوْمَ افْتَتَحَ الْبَصْرَةَ وَ رَكِبَ بَغْلَةَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله ثُمَّ قَالَ: أَيُّهَا النَّاسُ أَ لا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ؟ فَقَامَ إِلَيْهِ أَبُو أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ: بَلَى يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ حَدِّثْنَا، فَإِنَّكَ كُنْتَ تَشْهَدُ وَ نَغِيبُ، فَقَالَ: إِنَّ خَيْرَ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ سَبْعَةٌ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لا يُنْكِرُ فَضْلَهُمْ إِلَّا كَافِرٌ وَ لا يَجْحَدُ بِهِ إِلَّا جَاحِدٌ فَقَامَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ رَحِمَهُ اللَّهُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، سَمِّهِمْ لَنَا لِنَعْرِفَهُمْ، فَقَالَ: إِنَّ خَيْرَ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ الرُّسُلُ وَ إِنَّ أَفْضَلَ الرُّسُلِ مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ أَفْضَلَ كُلِّ أُمَّةٍ بَعْدَ نَبِيِّهَا وَصِيُّ نَبِيِّهَا حَتَّى يُدْرِكَهُ نَبِيٌّ. أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْأَوْصِيَاءِ وَصِيُّ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْخَلْقِ بَعْدَ الْأَوْصِيَاءِ الشُّهَدَاءُ، أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ جَعْفَرُبْنُ أَبِي طَالِبٍ، لَهُ جَنَاحَانِ خَضِيبَانِ يَطِيرُ بِهِمَا فِي الْجَنَّةِ، لَمْ يُنْحَلْ أَحَدٌ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ جَنَاحَانِ غَيْرُهُ شَيْ ءٌ، كَرَّمَ اللَّهُ بِهِ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله وَ شَرَّفَهُ وَ السِّبْطَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْمَهْدِيُّ عليه السلام يَجْعَلُهُ اللَّهُ مَنْ شَاءَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، ثُمَّ تَلا هَذِهِ اْلآيَةَ: وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً* ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ عَلِيماً.
کافی ج۱ ص۴۵۰
✍ مناسبت های ۱۵ شوال مصادف با ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
- شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس (۱۳۵۹ ه.ش) (۵ اردیبهشت)
- جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السّلام (۱۵ شوال)
- رد الشمس (۱۵ شوال)
- جنگ بنی قینقاع (۱۵ شوال)
- وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام (۱۵ شوال)
⬅️ یهود «بنی قینقاع» از همه یهودیان جسورتر بود،
۷۰۰ مرد جنگی داشتند، شغلشان زرگری بود و با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیمان سازش و عدم تعرّض داشتند؛
یهودیان «بنی قینقاع» پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تهدید کردند که جنگ با مردم مکه، تو را فریب ندهد؛ زیرا آنان مرد جنگ نبودند؛ ولی ما اگر با تو بجنگیم، نشان خواهیم داد که جنگ چیست! [۴]
---------
[۴]: مغازی، ج ۱، ص۱۷۷؛ الطبقات الکبری، ج۱، ص۲۹؛ انساب الاشراف، ج۱، ص۳۰۹.
یهودیان «بنی قینقاع» با این جملات نابخردانه، بر پیمان شکنی خود صحّه گذاشتند
یهودیان «بنی قریظه» نیز پس از پیمان شکنی، تصمیم گرفتند به مدینه حمله ببرند؛ [۱]
بدین روی، حیی بن اخطب را نزد «قریش» و «بنی غطفان» فرستادند و دو هزار نیروی جنگی خواستند تا شبانه به مدینه حمله ور شوند. [۲]
----------
[۱]: السیرة النبویة، ج۳، ص۲۳۹.
[۲]: مغازی، ج ۲، ص۴۶۰.
-
✅ روش پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله بهترین الگو در برخورد با یهود است
۱ بنی قینقاع :
محاصره ۱۵ روزه بنی قینقاع توسط پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله پس از شواهد خیانت انها ؛
آیه شریفه قرآن نازل شد:
وَ إِمَّا تخََافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَةً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلیَ سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَایحُِبُّ الخَْائنِین؛
-------------------
انفال: ۵۸.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از نزول این آیه، فرمود: ازخیانت یهود «بنی قینقاع» بیم دارم؛ به همین دلیل، برای جنگ با آنان حرکت کرد.
----------
الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۲؛ مغازی، ج ۱، ص۱۷۷؛
سنن النبیّ و أیّامه، ص۳۰۳.
محاصره ۱۵ روزه بنی قینقاع توسط پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله
کار بر آنها سخت شد و بدون قید و شرط، تسلیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شده و اسلحه هایشان را تحویل دادند؛ [۴]
----------
[۴]: نبردهای محمّد صلی الله علیه و آله و سلم، ص۱۰۲.
اخراج این گروه از یهود، نشانه اوج دوران جنگ سرد و آغاز درگیری نظامی بود.
با اخراج این گروه، دیگر داخل شهر یهودی نبود؛
خصوصیات منحصربه فردحضرت حمزه علیه السلام
۱. پيامبر اكرم (ص) هفتاد مرتبه بر جنازه حمزه (ع) تكبير گفت.
قَالَ الْبَاقِرُ (ع): كبَّرَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَلَى حَمْزَةَ سَبْعِينَ تَكبِيرَة [ كافى، ج۳، ص۱۸۶ ].
۲ .قَالَ الصَّادِقُ (ع): لَمَّا رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَا صُنِعَ بِحَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ: اللَّهُمَّ لَك الْحَمْدُ وَ إِلَيك الْمُشْتَكى وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا أَرَى ثُمَّ قَالَ: لَئِنْ ظَفِرْتُ لَأُمَثِّلَنَّ وَ لَأُمَثِّلَنَّ. قَالَ: فَأَنْزَلَ اللَّهُ " وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيرٌ لِلصَّابِرِينَ" (نحل/ ۱۲۶) قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَصْبِرُ أَصْبِرُ [ تفسيرعياشى، ج۲، ص۲۷۴ ].
.....درخصوص انتقام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از بیش از یک نفر یا مثله کردن ؛ بیشتر باید دقت شود
مخصوصا اینکه تفسیر عیاشی فيه ما فیه
۳. كسى كه به حج رود و مدينه نرود، جفا كرده و كسى كه به مدينه آيد و زيارت حمزه (ع) نرود، جفا كرده است.
۴. قَالَ رسول الله (ص): إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَأَقْرَأَنِي مِنْ رَبِّي السَّلَامَ وَ قَالَ: يا مُحَمَّدُ! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ سَبْعَةً لَمْ يخْلُقْ مِثْلَهُمْ فِيمَنْ مَضَى وَ لَا يخْلُقُ مِثْلَهُمْ فِيمَنْ بَقِي أَنْتَ. يا رَسُولَ اللَّهِ! سَيدُ النَّبِيينَ وَ عَلِي بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَصِيك سَيدُ الْوَصِيينَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَينُ سِبْطَاك سَيدَا الْأَسْبَاطِ وَ حَمْزَةُ عَمُّك سَيدُ الشُّهَدَاءِ وَ جَعْفَرٌ ابْنُ عَمِّك الطَّيارُ فِي الْجَنَّةِ يطِيرُ مَعَ الْمَلَائِكةِ حَيثُ يشَاءُ وَ مِنْكمُ الْقَائِمُ يصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيمَ خَلْفَهُ إِذَا أَهْبَطَهُ اللَّهُ إِلَى
الْأَرْضِ مِنْ ذُرِّيةِ عَلِي وَ فَاطِمَةَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَينِ (ع) [ كافى، ج۸، ص۴۹ ].
۵ .حمزه (ع) شاهد رسالت انبياء در قيامت است. [ مستدرك سفينه، ج۳، ص۱۰۰ ]
۶. حمزه (ع) در قيامت در كنار فاطمه (سلام الله عليها) و على (ع) و حسنين (عليهما السّلام) وارد محشر مى شود. [ مستدرك سفينه، ج۳، ص۱۰۱ ]
۷. حمزه (ع) اسد الله و اسد رسوله [ مستدرك سفينه، ج۳، ص ۱۰۲ ]
۸.صفيه (خواهر حمزه (ع) ) بالاى سر جنازه حاضر شد و گفت: إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيهِ راجِعُون. [ بقره/۱۵۶ ].
پيامبر (ص) فرمود: "او را برگردانيد". ولى او قول داد راضى و صابر باشد.
9.حضرت زهرا سلام الله علیها هردوشنبه وپنجشنبه زیارت حضرت حمزه ع می رفتند و باخاک قبرایشان تربت تسبیح درست میکردندوذکرمیگفتند.
.10.وحشی قاتل حمزه بود ، پیامبرص به اوفرمودند:تازنده ام روی تو را نبینم
وحشی می گویدبعدجنگ احد مدتهادرمکه بودم بعدبسوی طائف فرارکردم شنیدم پیامبررحمت ولطف داردولی تامرادیدفرمودچگونه حمزه راکشتی؟
تمام جریان راگفتم فرمودندتازنده ای روی تورانبینم
فروغ ابدیت ج2ص64
کا، الکافی مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ الْخَفَّافِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: لَمَّا انْهَزَمَ النَّاسُ یَوْمَ أُحُدٍ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله انْصَرَفَ إِلَیْهِمْ بِوَجْهِهِ وَ هُوَ یَقُولُ أَنَا مُحَمَّدٌ أَنَا رَسُولُ اللَّهِ لَمْ أُقْتَلْ وَ لَمْ أَمُتْ فَالْتَفَتَ إِلَیْهِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ فَقَالا الْآنَ یَسْخَرُ بِنَا أَیْضاً وَ قَدْ هُزِمْنَا وَ بَقِیَ مَعَهُ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ سِمَاکُ بْنُ خَرَشَةَ أَبُو دُجَانَةَ رَحِمَهُ اللَّهُ فَدَعَاهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فَقَالَ یَا بَا دُجَانَةَ [۵] انْصَرِفْ
وَ أَنْتَ فِی حِلٍّ مِنْ بَیْعَتِکَ فَأَمَّا عَلِیٌّ فَهُوَ أَنَا وَ أَنَا هُوَ فَتَحَوَّلَ وَ جَلَسَ بَیْنَ یَدَیِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ بَکَی وَ قَالَ لَا وَ اللَّهِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ وَ قَالَ لَا وَ اللَّهِ لَا جَعَلْتُ نَفْسِی فِی حِلٍّ مِنْ بَیْعَتِی إِنِّی بَایَعْتُکَ فَإِلَی مَنْ أَنْصَرِفُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِلَی زَوْجَةٍ تَمُوتُ أَوْ وَلَدٍ یَمُوتُ أَوْ دَارٍ تَخْرَبُ وَ مَالٍ یَفْنَی وَ أَجَلٍ قَدِ اقْتَرَبَ فَرَقَّ لَهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فَلَمْ یَزَلْ یُقَاتِلُ حَتَّی أَثْخَنَتْهُ الْجِرَاحَةُ وَ هُوَ فِی وَجْهٍ وَ عَلِیٌّ فِی وَجْهٍ فَلَمَّا أُسْقِطَ احْتَمَلَهُ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ فَجَاءَ بِهِ إِلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَوَضَعَهُ عِنْدَهُ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ وَفَیْتُ بِبَیْعَتِی قَالَ نَعَمْ....
📚 علل الشرائع، ج1، ص7.
.
عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا اِنْهَزَمَ اَلنَّاسُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْمَ أُحُدٍ نَادَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ وَعَدَنِي أَنْ يُظْهِرَنِي عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ، فَقَالَ لَهُ بَعْضُ اَلْمُنَافِقِينَ وَ سَمَّاهُمَا فَقَدْ هَزَمْنَا وَ تَسْخَرُ بِنَا
📚 بحارالانوار ج ۲۰ ص ۹۲
پس از درگذشت عبدالعظیم حسنی، هنگامی که میخواستند او را غسل دهند کاغذی را در پیراهنش مییابند که در آن نسب وی و پدرانش اینگونه آمدهاست:
«من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زیدبن حسن بن علی بن ابیطالب هستم.»
✍️امامزاده قاسم که در تجریش تهران حرم دارد پدر خانم حضرت عبدالعظیم حسنی است
🍃 بسم رب المهدی 🍃
💢 خدایا ! علی را از من مگیر...
✳️ در جنگ خندق کفّار تقریباً مطمئن بودند که «عمرو بن عبدودّ» امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را میکشد و کار تمام میشود، مسلمانان هم مطمئن بودند که شکست میخورند، از بس که "عمرو" قوی بود. ضمناً خیلی از به ظاهر مسلمانان نیز موفقیتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را دوست نداشتند.
🔸 «همینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به سمت "عمرو" رفتند رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم عرض کردند: خدایا! "عُبَیده" را روز بدر و "حمزه" را روز احد از من گرفتی و من آن دو را تقدیم تو کردم...
این دیگر علی است...خدایا! مرا تنها نگذار. [1]
📜 1 - المناقب، ابن شهر آشوب، 2/221 (أَنَّ النَّبِيَّ صلّی الله علیه و آله و سلّم قَالَ يَوْمَ الْخَنْدَقِ اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَخَذْتَ مِنِّي عُبَيْدَةَ بْنَ الْحَارِثِ يَوْمَ بَدْرٍ وَ حَمْزَةَ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ يَوْمَ أُحُدٍ وَ هَذَا عَلِيٌّ فَلَا تَدَعْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ.)
🔥 «لعنُ عَلىٰ عَدوّک یا علی...»
#هفدهم_شوال
#اعتراف #فضائل #جنگ_خندق
#امیرالمؤمنین علیهالسلام
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
✅ فضیلت بزرگ امیرالمؤمنین علیهالسلام در جنگ خندق به اعتراف امامُ المشکّکین عامه!
فخر رازی، فقیه و مفسّر نامی اهل تسنّن در قرن ششم (م۶۰۶ق) ملقّب به امام المشکّکین، در تفسیر خود ذیل آیه ۳ سوره مبارکه قدر مینویسد:
🔴 «خدای تعالی فرموده که شب قدر خیر است، اما میزان خیریّت آن را تعیین نکرده است! و این مانند سخن #رسول_خدا صلّیاللهعلیه(وآله)وسلّم است که فرمود: "مبارزه علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) با عمرو بن عبدود در روز خندق، برتر است از عبادت تمام امتّم تا روز قيامت."
در اين روايت نفرمود که این عمل او، مثل عمل امتّم میباشد، بلکه فرمود: برتر از اعمال امتّم است؛ و اين کلام میرساند که وزن همين يک عمل علی (عليهالسلام) برای او کافی است و بقيهی اعمالش زيادی!»
💠 «أنّه تعالى ذكر أنّ هذه اللّيلة خير ولم يبيّن قدر الخيريّة وهذا كقوله ص لمبارزة علي ع مع عمرو بن عبدود "أفضل من عمل أمّتي إلى يوم القيامة"، فلم يقل مثل عمله بل قال: أفضل كأنّه يقول: حسبك هذا من الوزن والباقي جزاف.»
📚 تفسیر کبیر (فخررازی)، ج۳۲، ص۲۳۱
🔥 «لعنُ عَلىٰ عَدوّک یا علی...»
#هفدهم_شوال
#اعتراف #فضائل #جنگ_خندق
#امیرالمؤمنین علیهالسلام
https://eitaa.com/sjafarr
وجود مبارک پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم با جمله «لَضَرْبَةُ عَلِیِّ لِعَمْرٍو یَوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَیْن» یک لقب پُر افتخاری به امیرالمؤمنین(ع) داد که متعلق به پیروزی اوست. پیروزی علی بالاتر از شهادت آن حضرت است و حتی عبادت علی، شهادت علی که جزء بهترین فضایل آن حضرت است مدیون شمشیر علی است. اگر ـ معاذالله ـ در آنجا حضرت کشته میشد، بساط اسلام ختم میشد.
#هفدهم_شوال
#اعتراف #فضائل #جنگ_خندق
#امیرالمؤمنین علیهالسلام
https://eitaa.com/sjafarr
📍عوامل پیروزی مسلمانان
به جز مبارزه کارساز علی(ع) با عمرو که به شکست و گریز احزاب مشرکان انجامید، مورخان از سه عامل دیگر یاد کردهاند که به پیروزی مسلمانان در غزوه خندق کمک کرد:
۱. نقش مهم فردی به نام نُعَیم بن مسعود اَشْجَعی، از قبیلۀ غطفان که پنهانی مسلمان شد و هیچ کس از مشرکان از اسلام آوردنش خبر نداشت. نعیم نزد پیامبر(ص) رفت و رسول خدا(ص) به وی گفت، کار دشمن را به سستی و اختلاف بکشان. وی اجازه خواست برای ایجاد تفرقه بین مشرکان هرچه بخواهد بگوید. پیامبر(ص) به او اجازه داد و فرمود که جنگ خدعه است. از این رو نعیم بن مسعود پیش بنی قریظه که از قبل با آنان مراوده داشت، رفت و ضمن اشاره به اختلاف موقعیت آنان نسبت به مشرکان ـ که در موقع لزوم، بدون نگرانی از در دسترس بودن خانه و خانوادهشان، میتوانند بازگردند و آنها را تنها بگذارند ـ به بنی قریظه توصیه کرد که برای اطمینان از همراهی قریش و غطفان در جنگ با رسول خدا(ص)، از آنان درخواست گروگان کنند. سپس، نزد قریش و غَطفان رفت و از پشیمانی بنی قریظه و نقض عهد آنان سخن گفت و خبر داد که بنی قریظه میخواهند گروگانهایی از قریش و غطفان بگیرند و به پیامبر(ص) تحویل بدهند و با او صلح کنند. وی به آنان توصیه کرد که گروگانی به بنی قریظه ندهند. درنتیجه، اختلاف بین آنان بالا گرفت.
۲. به گفته واقدی، وقتی سپاه مشرکان به مدینه رسیدند، هیچ گونه زراعتی باقی نمانده بود و مردم از یک ماه قبل کشت خود را درو کرده بودند. درنتیجه، علف موجود بر روی زمین برای اسبان قریش و سیصد اسب غَطفانی کافی نبود و شتران از شدت لاغری در شرف مرگ بودند و زمینهای مدینه نیز بر اثر نباریدن باران خشک شده بود.
۳. ابن سعد به نقش دعای پیامبر(ص) و استجابت آن و امدادهای غیبی اشاره کرده است. پیامبر(ص) دوشنبه و سه شنبه و چهارشنبه در مسجد احزاب دعا کرد: «خدایا احزاب را فراری و شکست بده ». سرانجام، دعای پیامبر روز چهارشنبه بین نماز ظهر و نماز عصر مستجاب شد. در شبی سرد و زمستانی، چنان طوفان شدیدی به پاخاست که هیچ خیمه و آتش و دیگی را برایشان برجا نگذاشت.
قرآن نیز در آیه ۹ سوره احزاب از این امداد الهی یاد کرده است.
#هفدهم_شوال
#اعتراف #فضائل #جنگ_خندق
#امیرالمؤمنین علیهالسلام
https://eitaa.com/sjafarr
📍جنگ خندق در قرآن
آیۀ ۲۱۴ سوره بقره
آیات ۵۱ تا ۵۵ سورۀ نساء
آیات ۹ تا ۲۵ سورۀ احزاب
#هفدهم_شوال
#اعتراف #فضائل #جنگ_خندق
#امیرالمؤمنین علیهالسلام
https://eitaa.com/sjafarr
✍ به مناسبت روز معلم
✅ پيامبرصلي الله عليه وآله :
إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً
من معلّم برانگيخته شدم
كنزالعمّال ، ح ۲۸۸۷۳ .
✅ پيامبرصلي الله عليه وآله :
أجوَدُكُم مِن بَعدِي رَجُلٌ عَلِمَ عِلماً فنَشَرَ عِلمَهُ
بخشندهترين شما پس از من ، كسي است كه دانشي بياموزد ، آنگاه دانش خود را بپراكند
ميزان الحكمه ، ح ۱۳۸۲۵ .
✅ پيامبرصلي الله عليه وآله :
مَن تَعَلَّمتَ مِنهُ حَرفاً صِرتَ لَهُ عَبداً
از هر كس كه حرفي آموختي ، بنده او شدهاي
عوالي اللآلي ، ج۱ ، ص ۲۹۲ .
✅ پيامبرصلي الله عليه وآله :
اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِك لَهُم في كَسبِهِم
خدايا ! آموزگاران را بيامرز ؛ عمرشان را دراز و كسبشان را با بركت كن
تاريخ بغداد ، ج ۳ ، ص ۶۴ .
✅ پيامبرصلي الله عليه وآله :
مَن طَلَبَ العِلمَ كانَ كفّارَةً لِما مَضي
كسي كه در پي تحصيل علم رود ، اين عمل كفّاره گناهان گذشته او است
ميزان الحكمه ، ح ۱۷۷۴۲ .
✅ امام عليعليه السلام :
قُمْ عَن مَجلِسِكَ ِلأبيكَ و مُعَلِّمِكَ و إن كُنتَ أميراً
به احترام پدر و معلّمت از جاي برخيز ، گرچه فرمانروا باشي
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۲۳۴۱ .
✅ امام سجّادعليه السلام :
حَقُّ سائِسِكَ بِالعِلمِ ، التَّعظيمُ لَهُ و التَّوقيرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَيهِ
حق استاد تو اين است كه بزرگش داري و محضرش را محترم شماري و با دقّت به سخنانش گوش بسپاري
كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۶۲۰ .
📍شرایط پذیرفته شدن نماز
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : قالَ اللّه ُ تبارَكَ و تَعالى: إنَّما أقبَلُ الصَّلاةَ لِمَن تَواضَعَ لِعَظَمَتي، و يَكُفُّ نَفسَهُ عنِ الشَّهَواتِ مِن أجلي، و يَقطَعُ نَهارَهُ بِذِكرِي، و لا يَتَعاظَمُ على خَلقِي، و يُطعِمُ الجائعَ، و يَكسُو العارِيَ، و يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ ، فذلكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثلَ الشَّمسِ، أجْعَلُ لَهُ في الظُّلُماتِ نورا، و في الجَهالَةِ عِلما .
📚 بحار الأنوار : 69 / 391 / 66 .
امام صادق عليه السلام : خداوند تبارك و تعالى فرموده است : من نماز كسى را مى پذيرم كه در برابر عظمت من فروتن باشد ، به خاطر من نفْس خود را از شهوتها باز دارد و روزش را با ياد من سپرى كند و بر آفريدگان من بزرگى نفروشد و گرسنه را غذا دهد و برهنه را بپوشاند و به مصيبت ديده رحم كند و غريب را جاى دهد ؛ چنين كسى مانند خورشيد مى درخشد ، در تاريكيها براى او نورى قرار مى دهم ، و در نادانى، دانشى .
📍اصول چهارگانه زندگی امام صادق علیهالسلام
قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
از امام صادق عليه السلام پرسیدند: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟
فرمودند: بر چهار اصل:
1- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم
2- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از انجام کارهای ناشایست) حيا كردم
3- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم؛
4-دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.
📚 بحار الانوار: ج75، ص228،
امام صادق عليه السلام می فرمایند:
پدرم مرا به سه چيز ادب آموخت و از سه چيز نهى ام فرمود . سه نكته ادب اين بود كه فرمود:
فرزندم! هركس با دوست بد بنشيند ، سالم نمى ماند و هر كس گفتارش را كنترل نكند ، پشيمان مى شود ، و هر كس به جايگاه هاى بد وارد شود ، مورد بدگمانى قرار مى گيرد (زير سؤال مى رود) .
آن سه چيز كه مرا از آن نهى فرمود:
دوستى با كسى كه چشم ديدن نعمت كسى را ندارد.
دوستی با كسى كه از مصيبت ديگران شاد مى شود.
دوستی با کسی که سخن چين است.
اَدَّبَنى اَبى بِثَلاثٍ ... ونَهانى عَن ثَلاثٍ قالَ لى
يا بُنَىَّ مَن يَصحَب صاحِبَ السّوءِ لا يَسلَم وَ مَن لا يُقَـيِّد اَلفاظَهُ يَندَم ، وَ مَن يَدخُل مَداخِلَ السَّوءِ يُتَّهَم... وَ نَهانى اَن اُصاحِبَ حاسِدَ نِعمَةٍ وَ شامِتا بِمُصيبَةٍ ، اَو حامِلَ نَميمَةٍ ؛
📚 تحف العقول ص376