☑️27 ماه رمضان سالروز درگذشت علامه مجلسی رضوان الله علیه
🔺عبدالعزیز دهلوی از مخالفین مشهور شیعه در کتاب تحفه اثنی عشریه مینویسد: لو سُمِّي دين الشيعة بدين المجلسي لكان في محله لأنّ رونقه منه
یعنی: اگر دین شیعه را به دین مجلسی بنامند هر آینه درست خواهد بود؛ زیرا که رونق آن از او شده است.
#رمضان_المبارک
#علامه_مجلسی
#ماه_رمضان
#مجلسی
🔹 روز عيد فطر را به لهو و لعب نپردازیم
نَظَرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عليهالسلام إِلَى أُنَاسٍ فِي يَوْمِ فِطْرٍ يَلْعَبُونَ وَ يَضْحَكُونَ، فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ وَ الْتَفَتَ إِلَيْهِمْ: إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ، يَسْتَبِقُونَ فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ، فَسَبَقَ فِيهِ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا، فَالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِكِ اللَّاعِبِ فِي الْيَوْمِ الَّذِي يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخِيبُ فِيهِ الْمُقَصِّرُونَ، وَ ايْمُ اللهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِيءٌ بِإِسَاءَتِه.
🥀حضرت مجتبي عليهالسلام در روز عيد فطر مردماني را ديد كه بازى ميكنند و مى خندند، پس رو به ياران خود كرد و گفت: خداى عزّ و جلّ ماه رمضان را ميدان مسابقه اى براى خلق خود آفريده است كه به وسيله طاعت او به سوى خشنودياش بر يكديگر سبقت ميجويند، پس گروهى از مردم سبقت گرفتند و پيروز شدند، و گروهى ديگر واپس ماندند، و نوميد و محروم گشتند. پس عجب است، و بسيار عجب است از كسى كه در چنين روز كه نيكوكاران و كوشندگان در آن روز مثاب و مأجور ميشوند، و كوتاهى كنندگان نوميد و محروم ميگردند، به خنده و بازى مشغولند. به خدا قسم كه اگر پرده برداشته ميشد، هرآينه هر نيكوكارى به افزودن در نيكوكاريش، و هر تبهكارى به جبران تبهكاريش مىكوشيد.
📗من لايحضره الفقيه، ج1، ص511
⁉️ راحت شدن یا راحت ساختن :
⁉️ ببین باری یا یاری :
قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله :
النّاسُ اثنانِ : واحِدٌ أراحَ ، و آخَرُ استَراحَ ؛ فأمّا الّذي استَراحَ فالمؤمنُ إذا ماتَ استَراحَ من الدُّنيا و بَلائها ، و أمّا الّذي أراحَ فالكافِرُ إذا ماتَ أراحَ الشَّجَرَ و الدَّوابَّ و كثيرا مِن النّاسِ .
📚 الخصال : 39/21 .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مردم دو دسته اند : يكى آسوده مى گرداند و ديگرى آسوده مى شود :
آنكه آسوده مى شود، مؤمن است كه هر گاه بميرد از دنيا و رنج و بلاى آن راحت مى شود
و آنكه آسوده مى گرداند، كافر است كه هرگاه بميرد درختان و جنبندگان و بسيارى از مردم را [از شرّ خود ]آسوده مى سازد.
🔹تربت سید الشهداء علیه السلام اولین چیزی که بهتر است صبح روز عید فطر خورده شود...
علیّ بن محمد نوفلی میگوید:
به حضرت کاظم (علیه السلام) گفتم: من روز عید فطر، با تربت قبر (خاک کربلا) و خرما افطار کردم. پس فرمود: با این کار، بین برکت و سنّت جمع نمودی.
إِنِّي أَفْطَرْتُ يَوْمَ الْفِطْرِ عَلَى طِينِ الْقَبْرِ وَ تَمْرٍ، فَقَالَ لَهُ: جَمَعْتَ بَيْنَ بَرَكَةٍ وَ سُنَّة
📗من لايحضره الفقيه جلد ۲ صفحه ۱۷۴
🔴 دعا برای امام زمان ارواحنا فداه هنگام خروج برای نماز عید فطر
🔵 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی وَلِیِّکَ الْمُنْتَظِرِ أَمْرَکَ الْمُنْتَظَرِ لِفَرَجِ أَوْلِیَائِکَ اللَّهُمَّ اشْعَبْ بِهِ الصَّدْعَ وَ ارْتُقْ بِهِ الْفَتْقَ وَ أَمِتْ بِهِ الْجَوْرَ وَ أَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ وَ زَیِّنْ بِطُولِ بَقَائِهِ الْأَرْضَ وَ أَیِّدْهُ بِنَصْرِکَ وَ انْصُرْهُ بِالرُّعْبِ وَ قَوِّ نَاصِرَهُمْ وَ اخْذُلْ خَاذِلَهُمْ وَ دَمْدِمْ عَلَی مَنْ نَصَبَ لَهُمْ وَ دَمِّرْ عَلَی مَنْ غَشَّهُمْ وَ اقْصِمْ بِهِمْ رُءُوسَ الضَّلَالَهِ وَشَارِعَهَ الْبِدَعِ وَ مُمِیتَهَ السُّنَّهِ وَ الْمُتَعَزِّزِینَ بِالْبَاطِلِ وَ أَعِزَّ بِهِمُ الْمُۆْمِنِینَ وَ أَذِلَّ بِهِمُ الْکَافِرِینَ وَ الْمُنَافِقِینَ وَ جَمِیعَ الْمُلْحِدِینَ وَ الْمُخَالِفِینَ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی جَمِیعِ الْمُرْسَلِینَ وَ النَّبِیِّینَ الَّذِینَ بَلَّغُوا عَنْکَ الْهُدَی وَ اعْتَقَدُوا لَکَ الْمَوَاثِیقَ بِالطَّاعَهِ وَ دَعَوُا الْعِبَادَ إِلَیْکَ بِالنَّصِیحَهِ وَ صَبَرُوا عَلَی مَا لَقُوا مِنَ الْأَذَی وَ التَّکْذِیبِ فِی جَنْبِکَ اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلَیْهِمْ وَ عَلَی ذَرَارِیِّهِمْ وَ أَهْلِ بُیُوتَاتِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ الطَّاهِرَاتِ وَ جَمِیعِ أَشْیَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ مِنَ الْمُۆْمِنِینَ وَ الْمُۆْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْیَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ وَ السَّلَامُ عَلَیْهِمْ جَمِیعاً فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ اللَّهُمَّ اخْصُصْ أَهْلَ بَیْتِ نَبِیِّنَا مُحَمَّدٍ الْمُبَارَکِینَ السَّامِعِینَ الْمُطِیعِینَ لَکَ الَّذِینَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِیراً بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ نَوَامِی بَرَکَاتِکَ وَ السَّلَامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه.
📚 بحارالانوار ج ۸۸ ص ۱۷
#عید_فطر
#امام_زمان
🌙 خوردن مقداری تربت سیدالشهداء علیه السلام در روز اول ماه قمری سفارش شده است.
🔸موقع برداشتن و خوردن تربت این دعاها را بخوانید:
1⃣ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ التُّرْبَةِ وَ بِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِهَا وَ ثَوَی فِیهَا وَ بِحَقِّ جَدِّهِ وَ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ وَ أَخِیهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ بِحَقِّ الْمَلائِکَةِ الْحَافِّینَ بِهِ إلّا جَعَلْتَهَا شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ بُرْءاً مِنْ کُلِّ مَرَضٍ وَ نَجَاةً مِنْ کُلِّ آفَةٍ وَ حِرْزاً مِمَّا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ
2⃣ تلاوت سوره قدر
3⃣ بِسْمِ الله وَ بِالله اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ رِزْقا واسِعا وَ عِلْما نافِعا وَ شِفاءً مِنْ کُلِّ داءٍ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ
✍ استاد الهی: خوردن تربت اباعبدالله علیه السلام در اول هر ماه بسیاری از زمینه های انحراف را از سر راه مومن کنار میزند.
📿 نماز اول ماه بخوان و سلامتی در آن ماه را از خداوند بخر...
✨ علامه مجلسی در بحارالانوار از امام جواد علیهالسلام روایت میکند، که فرمودند:
✨ إِذَا دَخَلَ شَهْرٌ جَدِیدٌ فَصَلِّ أَوَّلَ یَوْمٍ مِنْهُ رَکْعَتَیْنِ
➖تَقْرَأُ فِی الْأُولَی بَعْدَ الْحَمْدِ التَّوْحِیدَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً
➖وَ فِی الثَّانِیَةِ بَعْدَ الْحَمْدِ الْقَدْرَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً
ثُمَّ تَتَصَدَّقُ بِمَا تَیَسَّرَ فَتَشْتَرِی بِهِ سَلَامَةَ ذَلِکَ الشَّهْرِ کُلِّهِ.
✨ وقتی ماه جدید فرا رسید، در اولین روز آن دو رکعت نماز بگزار:
➖در رکعت اول پس از حمد سی مرتبه سوره توحید
➖و در رکعت دوم سی مرتبه قدر را بخوان
و پس از آن هر آنچه در توان داری صدقه بده و به واسطه آن سلامتی تمام آن ماه را بخر.
✨ علامه مجلسی رحمه الله میگوید: در روایت دیگری دیدم که بعد از نماز این دعا را باید بخواند [و بعد صدقه دهد]:
✨ 《بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی الله رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ
بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ الله بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً
ما شاءَ الله لا قُوَّةَ إِلَّا بِالله حَسْبُنَا الله وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ
وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی الله إِنَّ الله بَصِیرٌ بِالْعِبادِ
لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ
رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ
رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ》
📚 بحارالانوار ج۹۴ ص۱۳۳
✍ استاد الهی: همین نماز را یکبار دیگر برای سلامتی خانواده و فرزندان خود به این صورت بخوانید:
در رکعت اول، یک حمد و یک توحید و در رکعت دوم، یک حمد و یک قدر.
🔸چرا روزۀ عید فطر حرام است؟ | حرمت روزه، یک مانور است!🔸
در روز اول شوال، روزه حرام است. این یک مانور است. می دانید چرا؟ چون میخواهد بگوید: «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است».
اگر روزۀ اول شوال را حرام نمیکردند، عدۀ زیادی روز اول شوال را روزه میگرفتند و میگفتند: «میخواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون میخواهد همه با هم دست بکشند، روزه را حرام کرده.
💘💘💘پیوند عید فطر با 💘💘💘
-------💕💕💕فطرس💕💕💕-----
-------💞💞💞فطرت💞💞💞------
------💞💞💞فاطمه💞💞💞---------
-------💕💕💕فطور💕💕💕-------
------💞💞💞افطار💞💞💞--------
-----💞💞💞فطریه💞💞💞--------
-----💞💞💞انفطار💞💞💞-------
💐💐۱-پیوند عید فطر با فطرس💐💐
🌙شب عید با دادن سلام بسوی کربلای حسینی
☀️صبح عیدبابوییدن و چشیدن خاک تربت حسینی
🌈حال که چون فطرس پاک گردیده ای
میتوان به تو عید را تبریک گفت
💐💐۲-پیوند عید فطر با فطرت💐💐
🌙شب عید فطر دو بار شستشو و غسل
🌞صبح عید فطر کام را با خاک کربلا برداشتن
🌈گوئیا طفلی از رحم مادر، پا به سرای بعد، نهاده وبعد از شستن باید فطرتش را با دٙم و بوی حسین(علیه السلام) بیمه نمود.
💐💐۳-پیوند عید فطر با فاطمه زهرا💐💐
🌈ازباب اشتقاق کبیر،
نام مقدس(فاطمه)علیهاسلام ازاسم حسنای الهی (فاطر)مشتق شده است.«یا فاطر بحق فاطمة»
💐💐۴-پیوند عید فطر با فطور💐💐
🌈فُطور در لغت عرب بمعنی صبحانه است و بعد از یک ماه این اولین روزی است که در آغاز صبح، سفرهٔ صبحانه پهن میشود.
💐💐۵-پیوند عید فطر با افطار💐💐
🌈بطور کل، افطار یعنی باز کردن روزه، و پایان دادن به روزهٔ روزانه،اما در آغاز شوال، این جریان به اوج خودش میرسد که پایان دادنِ جدّی و قطعی به یک ماه روزهٔ واجب است.
💐💐۶-پیوند عید فطر با فطریه💐💐
🌈 نه تنها مؤمنین در روز عید فطر ، خود افطار میکنندبلکه بمقدار معین شرعی که با ملاحظهٔ طعام غالب در محل سکونت صورت میگیرد، نیازمندان را هم دعوت به افطار میکنند (گرچه مصرف آن میتواند در جهت دیگری غیر از خوراک باشد)
💐💐۷-پیوند عید فطر با انفطار💐💐
🌈انفطار و انشقاق در قرآن بمعنی شکافته شدن است، شاید با یک ماه روزه داری، آدمی می تواند راهی را برای بازگشت به خویشتن بزند و مسیر گذشته را بشکافد تا بشکفد و امر نا ممکنی را که همان پلی به گذشته باشد را ممکن کنند و نتیجتا جبران و تدارک مافات را کند یعنی عود به گذشته با شکافتن درهای بسته شده پشت سر برای شکفتن در آینده.
🍃 بسم رب المهدی 🍃
💠 حقیقت تبرّک در اسلام
👌 حکم به جواز تبرک، مستند به قرآن، سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سیره پیوسته اهل شریعت است.
#قسمت_ اول :
👈 دليل قرآنی :
تبرک در قرآن کریم :
قرآن کریم در چند آیه به موضوع تبرک پرداخته است ؛
الف : تبرک یعقوب (علیهالسلام) به پیراهن یوسف (علیهالسلام) یکی از این موارد است. هنگامی که یوسف به برادرانش گفت که پیراهنش را بر چشمان پدرشان بیفکنند: «اذْهَبُواْ بِقَمِیصیِ هَذَا فَاَلْقُوهُ عَلیَ وَجْهِ اَبیِ یَاْتِ بَصِیرًا» {۱} رحمت حق از مجرای پیراهن یوسف بر حضرت یعقوب جاری شد و یعقوب با برکت جستن از آن لباس، بینایی خود را بازیافت.
ب : تبرک بنیاسرائیل به تابوت موسی بوده است. این تابوت، صندوقی بود که در آن، امور متعلق به خاندان موسی و هارون و الواح مقدس نازل شده بر موسی (علیهالسلام) قرار داشت و موسی بن عمران (علیهالسلام) آن را به یوشع بن نون (علیهالسلام) سپرده بود.
بنیاسرائیل این صندوق را که مایه آرامش آنان بوده است، بسیار مقدس میدانستند و در نبرد با بتپرستان آن را با خود حمل مینمودند : «... التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَ بَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ ءَالُ مُوسیَ وَ ءَالُ هَرُونَ تحَمِلُهُ الْمَلَائکَةُ» {۲} و به آن تبرک میجستند.
این عمل ممکن است افزون بر تبرک، به قصد احترام و تعظیم نیز باشد؛ اما این قصد منافاتی با تبرک ندارد. پیدا است که حمل این تابوت به ویژه هنگام جنگ، جز به جهت تبرک و استمداد از آن وجهی نداشته است.
ج : مقام ابراهیم (علیهالسلام) نیز که اثر گامهای حضرت ابراهیم (علیهالسلام) بر آن قرار دارد، به همین سبب محل نماز خواندن مردم گشته است: «وَ اِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَ اَمْنًا وَ اتخَّذُواْ مِن مَّقَامِ اِبْرَاهِمَ مُصَلیً...» {۳} به جهت تماس آن سنگ با پای حضرت ابراهیم (علیهالسلام) مردم به آن تبرک میجویند.
از این روی، میتوان گفت که تبرک به محل نشستن و نماز پیامبر اسلام نیز مجاز است. در روایتی، میان حجرالاسود و مقام ابراهیم مدفن شماری فراوان از پیامبران خوانده شده که به همین جهت، مبارک است. {۴}
..............
۱. یوسف/سوره۱۲، آیه۹۳.
۲. بقره/سوره۲، آیه۲۴۸.
۳. بقره/سوره۲، آیه۱۲۵.
۴. قرشی، سید علی اکبر، احسن الحدیث، ج۱، ص۲۴۳.
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
💠 حقیقت تبرّک در اسلام
👌 حکم به جواز تبرک، مستند به قرآن، سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سیره پیوسته اهل شریعت است.
#قسمت_دوم :
👈 سنت نبوی :
🌹 تبرک پیامبر ص به عرق صورت امیرالمومنین علیهماالسلام :
عن أنس قال : قال رسول الله صلی الله علیه و آله : يا أنس اسكب لي وضوءاً ، ثم قام فصلى ركعتين ثم قال : يا أنس ، أول من يدخل عليك من هذا الباب ، أمير المؤمنين ، وسيد المسلمين ، وقائد الغر المحجلين ، وخاتم الوصيين ، قال قلت : اللهم أجعله رجلا من الانصار وكتمته ، إذ جاء علي فقال : من هذا يا أنس؟ فقلت : علي ، فقام مستبشراً فأعتنقه ، ثم جعل يمسح عرق وجهه ويمسح عرق وجه علي على وجهه ، فقال علي : يا رسول الله لقد رأيتك صنعت شيئاً ما صنعته بي قبل؟ قال : وما يمنعني وأنت تؤدي عني ، وتسمعهم صوتي ، وتبين لهم ما اختلفوا فيه بعدي
📚 مناقب خوارزمی : ص ۸۶
«انس میگوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گفتند: ای انس برای من آب وضو آماده کن، سپس برخاسته و دو رکعت نماز بجای آوردند و گفتند: ای انس اولین کسیکه بر تو از این در داخل شود اوست امیرالمؤمنین و سید المسلمین و قائد الغر المحجلین و خاتم الوصیین، یعنی: حکمران و امیر مؤمنان و سید و سالار مسلمانان و پیشوا و رهبر درخشان چهرگان آرمیده در غرفههای بهشت و خاتم و آخرین اوصیای پیمبران.
انس میگوید: من با خود گفتم: بار پروردگارا مردی که فی الحال وارد میشود و دارای چنین صفاتی است او را مردی از قبیله من که طائفه انصار مدینهاند قرار ده، ولی این خواهش را کتمان نمودم.
در این حال علی بن ابیطالب وارد شد.
حضرت رسولالله فرمودند: ای انس کیست؟
گفتم: علی است.
حضرت برخاستند و با نهایت مسرت و خوشحالی دست به گردن علی انداخته او را در آغوش مهر و محبتخود میفشردند، و صورت به صورت علی میمالیدند و عرق چهره خود را به عرق چهره علی و عرق صورت علی را به عرق صورت خود میکشیدند.
علی بن ابیطالب عرض کرد: ای رسول خدا من در این حال دیدم از شما کاری سر زد که تا به حال به چنین کیفیت سر نزده بود.
حضرت فرمودند: چرا چنین نکنم؟ در حالیکه تو هستی که از عهده عهود و مواثیق و دیون من بر میآئی، تو هستی که صدای مرا به گوش عالمیان میرسانی، تو هستی که در اختلافات واقعه بعد از من حقیقت امر را بر مردم آشکارا میکنی»
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
🌹🌹🌹🌹🌹
سید جعفر روح بخش
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
https://eitaa.com/sjafarr
📍چهار قبرستان معروف در جهان ؛
🌷 قبرستان ابوطالب در مکه
🌷 قبرستان بقیع در مدينه
🌷 قبرستان وادی السلام در نجف
🌷 قبرستان تخت فولاد در اصفهان
🍃 بسم رب المهدی 🍃
📍شاهدی از قران بر جواز ساختن بنا بر قبور
ملک فیصل، در مکه، عده ای از علمای تهران را دعوت کرده بود. در دیدار با ان ها، راجع به بنا بر قبور، صحبت به میان امد. شیخ بهاءالدین نوری، فرزند شیخ عبد النبی نوری، گفته بود: اگر از قران دلیل بیاوریم، می پذیرید؟
ملک فیصل پاسخ داده بود: اری.
شیخ بهاءالدین گفته بود:
قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلی اَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِداً؛
(کسانی که از رازشان اگاهی یافتند، گفتند: حتماً بر [مدفنِ] انان، مسجدی بنا می کنیم) (سوره کهف: ۲۱).
فیصل هم جواب داده بود: کانّی لم اسمع بهذه الآیة.
یعنی: انگار که این ایه را هیچ وقت نشنیده بودم!
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
https://eitaa.com/sjafarr
🖌 خاطره علامه میر حامد حسین از زیارت قبور ائمه بقیع علیهمالسلام
😔 وهابیت خبیث در هشتم شوال ۱۳۴۴ ه.ق قبور ائمه بقیع علیهم السلام را تخریب کردند.
🕌 علامه بینظیر، آیت الله میر حامد حسین لکهنوی رحمةاللهعلیه، ۶۲ سال پیش از این حادثه جانکاه در ذکر خاطرهای از زیارت ائمه بقیع در تاریخ ۱۱ ذيالقعده ۱۲۸۲ ه.ق مینویسد:
🔷«...از موارد تعجببرانگیز تعصب کور حاکمان مدینه این بود که بر درب این روضه مقدسه (قبور ائمه بقیع) اسامی ائمه را ننوشته بلکه با بیادبی چنین نوشته بودند:
"روضه عباس عموی پیامبر و اهل بیت" !!»
سپس مینویسند:
«...وقتی به بقیع رسیدیم دیدیم که درب آن باز است و نگهبانان آنجا از هر کسی که میخواست وارد حرم ائمه بقیع بشود مبلغی (٥ قروشه) میگرفتند، ما نیز پرداخت کردیم و وارد شدیم...
زمانی که وارد شدیم ضریح بزرگی را مشاهده کردیم که داخل آن قبر عباس بود که دارای یک قُبّه جداگانه بود و یک قبّه هم بالای قبور امامان عظیم الشأن امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام بود...»
🔶 ومن عجب تعصّب هؤلاء أنّهم لم يكتبوا على باب هذه الروضة المقدّسة أسماء الأئمّة عليهم السلام. بل كتبوا عليه هكذا: (روضة عبّاس عمّ الرسول وأهل البيت)...
فلمّا وصلنا إلى البقيع رأينا الباب مفتوحا وخدّام هذه الروضة المقدّسة يأخذون من كلّ إنسان يدخل فيها خمسة قروشات فأعطينا ودخلنا...
فلمّا دخلنا رأينا ضريحا عظيما في جوفه قبر عبّاس على حدة عليها قبّة وقبّة فيها قبور الأئمة الأربعة عليهم السلام أعني الحسن وعلي بن الحسين ومحمّد بن علي الباقر وجعفر بن محمّد الصادق عليهم السلام...
📜 رحلات الکرام إلى بيت الله الحرام، ج ١، ص ٥٣٨
پ.ن: اکنون نزدیک به صد سال از جسارت شنیع به اهلبیت رسول خدا علیهم السلام و محرومیت مسلمانان از زیارتِ محترمانه قبور ائمه بقیع میگذرد.
أَلَا لَعْنَةُ اللهُ عَلَى الظَّالِمِينَ
🏴😭🏴😭🏴😭
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
🏴 فرا رسیدن یکصد و یکمین سالگرد تخریب حرم مطهّر ائمّۀ بقیع علیهمالسلام بدست وهابیّت خبیث را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض مینمائیم.
از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت شده است که به امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
🔹 «یا أباالحسن! خداوند قبر تو و قبر فرزندانت را بُقعههايى از بقاع بهشت و زمینهایی از عرصههای آن قرار داده است؛ و به يقين، خداوند دلهاى پاکسرشتان از خلقش و برگزيدگان از بندگانش را چنان قرار داده كه به سوى شما كشيده مىشوند و در راه شما هرگونه خوارى و آزاری را تحمّل مىنمایند؛ قبور شما را آباد مىكنند و بسيار به زيارت آنها مىروند، براى تقرّب به خدا و دوستى با پيامبرش؛ اى على! آنان به شفاعتم مخصوصاند و بر حوض من وارد مىشوند و فردا در بهشت، زائران من هستند.»
📚 المزار (شیخمفید)، ص۲۲۸
تهذیب الأحکام (شیخطوسی)، ج۶، ص۱۰۷
#اللّهمّ_العن_الجبت_و_الطّاغوت
#اللھمعجللولیڪالفرج
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
❓چرا دائم میگیم «مرگ بر اسرائیل» ؟ مگر عربستان سعودی دشمن ما نیست؟
🔸خیلی از خشک مقدس های کم خرد به شعار «راه قدس از کربلا میگذرد» اعتراض دارند و میگویند راه بقیع از کربلا میگذرد؛ ما اول بقیع را آزاد میکنیم...
🔹اما دشمن ما اسرائیل است نه عربستان؛ برای همین مرگ بر عربستان نمیگوییم، مرگ بر اسرائیل میگوییم و این ها عمق راهبرد جمهوری اسلامی است که ببینید از کجا برداشت میشود.
🔸ما با عربستان مشکل داریم؛ عربستان را هم از بسیاری از کشورها بدتر میدانیم؛ حضرت امام هم در پذیرش قطع نامه میگویند ممکن است از صدام و اسرائیل بگذریم اما از آل سعود نخواهیم گذشت... ما در آن دنیا هم پادشاه عربستان را رها نمیکنیم چون اینها بودند که باعث شدند اسلام به ذلت کشیده شود.
🔹ما یک دشمن اصلی داریم؛ «...فقاتلوا ائمه الکفر...» راس هرم را بزنید
🔸این راس هرم عربستان، آل خلیفه، و... است یا آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی؟ ما اول راس هرم را میزنیم، روزی که اسرائیل را از بین بردیم، فردای آن روز به جای بیت المقدس نماز را در کنار کعبه میخوانیم... روی که اسرائیل را از بین بردیم؛ کار عربستان تمام است اما نکته این است که ابتدا باید اسرائیل از بین برود؛ اول کفر را میزنیم و بعد به سمت نفاق می آییم.
#مرگ_بر_اسرائیل
#مرگ_بر_انگلیس
#مرگ_بر_آمریکا
#لعن_الله_آل_سعود
⚡️کرامتی از ائمه بقیع
⬅️ به مناسبت ۸ شوال سالروز جانسوز تخریب قبور ائمه بقیع
🖋 سید حسین کشفی
🔻از حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید جواد شهرستانی (دامت برکاته) شنیدم که فرمودند:
🔹روزی آقای ری شهری _به مناسبت کتابی که در مورد کرامات ائمه بقیع در حال نگارش بودند_من را واسطه قرار دادند تا از آقای حاج شیخ محمدعلی عَمروی - بزرگ شیعیان مدینه - در مورد کرامات ائمه بقیع اگر تجربه ای دارند نقل کنند. اول که با مرحوم شیخ عمروی مطرح کردم به من تغیر کرد و گفت شما ائمه را چه فرض کرده اید؟ فکر می کنید که ائمه دکتر و پزشک شما هستند که دست و پای شما را بخواهند خوب کنند؟! کرامت ائمه این طور محدود نیست. ائمه ما وقتی بخواهند لطفی کنند خوب می دهند و در سطح اعلی عنایت می نمایند. ایشان در ادامه این جریان را نقل کرد و گفت:
🔸اوائلی که من از عراق به مدینه بازگشتم [حدود سال ۱۳۷۲ق] درگیری شدیدی میان شیعیان نخاوله و وهابی ها رخ داد و در مرحله اول جمعیت محدود شیعیان مدینه بر جماعت وهابی غالب شدند. برای وهابی ها خیلی سخت بود که مغلوب چند صد نفر شیعه در مدینه شوند و لذا تصمیم به برخورد شدیدتر گرفتند. عده ای از بزرگان شیعه در مدینه و از جمله من [شیخ عمروی] را دست گیر کردند. روبروی مسجد نبوی و بقیع عریشی (جایگاه چوبی) قرار دادند و جلادها و ماموران اجرای حکم را آوردند که شیعیان را شلاق بزنند ولی نه شلاق عادی بلکه از کَرَب [چوب پهن پایین درخت خرما] استفاده کردند. نفر اول را آودند و او را لخت کردند. شدت ضربه این شلاق به گونه ای شدید بود که نفر اول همان جا بعد از سه ضربه به شهادت می رسد. نفر دوم را بالا کشیدند و جلاد دیگری آمد و شروع به شلاق زدن کرد که او هم با ضربه تازیانه شهید شد.
🔹در این حال متوسل به ائمه بقیع شدم و گفتم: جرم ما این است که پیرو شما هستیم. آیا جزای پیروی شما این است که این گونه باید کشته شویم؟! نفر سوم را که خواستند بیاورند این عریشی که درست کرده بودند فرو می ریزد. با این حال آن ها دور ما را گرفتند و محاصره کردند و به اداره شهربانی منتقل کردند و گفتند که ۶نفر از شماها – که یکی از آنها من بودم- محکوم به اعدام هستید و تا روز جمعه در مکه و پیش از نماز جمعه گردن زده خواهید شد! از آن جا ما را به سمت مکه راهی کردند. در مکه منتظر تنفیذ حکم اعدام بودیم ولی روز جمعه شد و خبری از حکم اعدام نشد. بعد از آن ابلاغ کردند که به شما یک درجه تخفیف داده اند و به جزیره بد آب و هوایی در اطراف جده تبعید شده اید. از آن جا به جده منتقل شدیم و مدتی را در آن جزیره بودیم تا این که والی جده آمد و خبر عفو ما را داد و جماعت همگی به مدینه بازگشتیم. اما وقت ورود به مدینه ما را سوار بر درشکه کردند و شیعیان مراسم استقبال و شادی ترتیب داده بودند! وارد منزل یکی از شیعیان شدیم و جریان را پرسیدیم. گفت: بعد از ماجرای شلاق زدن و شهادت شیعیان بلافاصله جلاد اول در حمام دچار سوختگی می شود و می میرد. جلاد دوم هم ظاهرا زیر آوار می ماند و می میرد. خبر در همه جا می پیچد و جلاد سوم می ترسد.
🔸جلادها و ماموران اجرای احکام در آن زمان معمولا از افراد معینی از بزرگان قبائل بودند که به نوعی برای اجرای احکام نسبت به انتقام بعدی مصونیت داشته باشند. این جلاد سوم می گوید که نفرین آنها ما را گرفته و لذا به فکر حلالیت گرفتن از شیعیان می افتد و لذا پیش ما آمد و گفت چه کار کنم که شما از ته دل از من راضی شوید؟ گفتیم رضایت آنان که الان اسیر شما هستند باید به دست آوری. و لذا این آقا به دیدن شما خواهد آمد.
همین طور هم شد و آن شخص [جلاد سوم] آمد و پس از عذرخواهی گفت من چه کار کنم که شما رضایت واقعی از من داشته باشید و از اعماق جان من را حلال کنید؟ سپس خودش پیشنهاد داد که من می خواهم به هر خانواده شیعه یک قطعه زمین سیصد متری می دهم چون من زمین زیاد دارم فقط برای این که ثبت رسمی شود مقدار کمی از برای هر زمین می گیرم _مثلا اگر قیمت زمین ۱۰۰ ریال بوده یک ریال گرفت_ همه هم قبول کردند و خوشحال شدند و آن شخص هم این کار را انجام داد.
🔹 آقای عمروی به من گفت چطور بود این کرامت؟ گفتم خیلی خوب بود. گفت: این کرامت ادامه دارد و به همین جا ختم نشد. ائمه ما اگر بدهند خوب می دهند و به همین مقدار اکتفا نمی کنند. این عنایت ائمه بقیع در این این سالها به صورت مستمر شامل حال ما شده است. ده سال قبل دولت تصمیم گرفت که دور حرم مطهر پیامبر را یک خیابان کمربندی بکشد. همه خرابی ها در خانه های دیگران افتاد و زمین های شیعیان برِ خیابان واقع شد و الان قیمتهاش چندین برابر شده است. همین زمینی که در اختیار من است ۲۰ میلیون ریال سعودی ارزش دارد. ائمه ما این جور کرامت دارند نه این که فقط کوری را بینا کنند.
📚 رک: بر منبر خاطره ص۲۶۹ و خاطره های آموزنده ص۲۶۳.
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
دلبسته ی مرام کسی جز علی نباش
در زندگی غلام کسی جز علی نباش
گفتم به دل: اگر پیِ مستیِ دائمی
ِمنْ بعد مست جام کسی جز علی نباش
حتی به وقتِ نامگذاریِ طفل خود
اصلا به فکر نام کسی جز علی نباش
دنیا پدید آمد و پروردگار گفت:
دنیا! مطیع و رام کسی جز علی نباش
تنها نصیحت پدرم این کلام بود:
در زندگی غلام کسی جز علی نباش
📍اکرام نان و پرهیز از اسراف و تضییع نان و سایر مواد غذایی
مسأله 1422. در روایات متعدّدی سفارش به «احترام نان» شده است؛ بعضی از موارد احترام نان که در روایت مذکور است، موارد ذیل میباشد :
👈 1. زیر پا قرار داده نشود؛
👈 2. زیر ظرف غذا و مانند آن گذاشته نشود؛
👈 3. با چاقو بریده نشود؛
👈 4. همانند حیوانات که آن را استشمام میکنند استشمام نشود؛
👈 5. انسان بعد از گذاشتن نان در سفره، منتظر غذای دیگر نشود؛
👈 6. به خردههای نان احترام گذاشته شود.
شایان ذکر است، احترام به نان مصادیق دیگری نیز دارد که تشخیص آنها به نظر عرف بستگی دارد.
مسأله 1423. مخلوط کردن نان با اشیایی مثل زباله که عرفاً نوعی اهانت به نعمت الهی محسوب میشود، جایز نیست و باید نانهایی که مورد استفاده نیست، در محلّ دیگری که در معرض هتک نباشد، قرار داده شود.
همچنین، زیر پا رفتن و لگد مال شدن نان در صورتی که عرفاً موجب هتک و بیاحترامی باشد، جایز نیست.
مسأله 1424. اسراف و تبذیر در استفاده از نان و مواد غذایی جایز نیست و تضییع کردن تکّهها و خردههای نان، برنج و غذاهای دیگر در صورتی که به اندازهای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمیباشد؛
امّا اگر کم و اندک یا کثیف و آلوده باشد، ریختن آن در زبالهدان یا مجاری فاضلاب در صورتی که عرفاً اهانت و بیاحترامی به نعمتهای پروردگار متعال محسوب نشود، اشکال ندارد.
......................
📚 توضیح المسائل جامع آیة الله سیستانی حفظه الله
هدایت شده از مسجد امام هادی علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ عزت و ذلت
.
معنی حقیقی دارا و ندار بودن ، داشتن و نداشتن ، فقر و ثروت ، تلخی و شیرینی رو در بیان خاطره توسط حجتالاسلام قرائتی حَفَظَهُ الله جستجو کنید .
.
✅ واقعا فوق العاده بود .
👊 👍 💪
هدایت شده از كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
💦🌧💧⛈💦💧💦💧
🌨🌧《نیسان》ماه هشتم رومى است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا سى روز ادامه دارد (بنابراین قسمت عمده ماه نیسان، مقارن اردیبهشت ماه است و کمى از آن در آخر ماه فروردین قرار دارد)
🌨🌧 از بعضى از روایات استفاده مى شود، بارانى که در این ماه از آسمان نازل مى گردد، خواص و آثار فراوانى دارد و اگر کسى مقدارى از آن را در ظرف پاکى جمع کند و سوره ها و دعاهاى زیر را بر آن بخواند، هر کس از آن آب بخورد، از بیمارى هاى گوناگون جسمانى و اخلاقى رهایى مى یابد و به قدرى در این روایت آثار و برکات،براى آن ذکر شده است که انسان در شگفتى فرو مى رود.(1)
🌨🌧 سوره ها و دعاها از این قرار است:
1ـ سوره حمد. 2ـ آیة الکرسى. 3ـ قل یا أیّها الکافرون. 4ـ سبّح اسم ربّک الاعلى. 5ـ قل اعوذ برب الفلق. 6ـ قل اعوذ بربّ النّاس. 7ـ قل هو اللّه احد، هر کدام را هفتاد مرتبه مى خوانى.
🌨🌧 همچنین ذکرهاى:
1ـ لا اله الاّ اللّه. 2ـ اللّه اکبر. 3ـ اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد. 4ـ سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکبر هر کدام را هفتاد مرتبه.(2)
مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گوید: آب باران به طور کلّى مبارک و نافع است، همان گونه که در حدیث معتبرى از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: آبى را که از آسمان فرود مى آید بیاشامید که بدنها را پاک مى سازد و دردها را دفع مى کند، قرآن مجید مى فرماید: «(وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلى قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ); و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند; و پلیدى شیطان را از شما دور سازد; و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد».(3)
👌«علاّمه مجلسى» در ادامه مى گوید: در عمل مربوط به آب نیسان بهتر آن است که اگر به صورت دسته جمعى مى خوانند، هر یک از افراد، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند (یعنى مى توانند آن را میان خود تقسیم نمایند و هر کدام سوره اى را هفتاد بار بخواند ولى بهتر است هر یک از آنها، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخواند).(4)
....................
1. زادالمعاد، صفحه 532-534 (با تلخیص فراوان).
2. زاد المعاد، صفحه 534.
3. سوره انفال، آیه 11.
4. زادالمعاد، صفحه 534 و 535 (با تلخیص).
🌹
https://eitaa.com/sjafarr
🔴فضیلت دائم الوضو بودن
✍با آنکه آیات و روایات زیادی بر دایم الوضو بودن تأکید دارند، با این حال وضو گرفتن برای بسیاری از ما سخت است!
💥 گویا نمی دانیم چه خیر کثیری را از دست
می دهیم:
1⃣ رزق و روزیت فراوان می گردد:
🔶از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید، هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد…
2⃣خشک نکردن آب وضو حسنه دارد:
❣امام صادق (علیه السلام) فرمودند : کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته مى شود
و کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود…
3⃣عمرت زیاد می شود:
💫رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید….
4⃣خواب با وضو، عبادت است:
💫رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند
🔹و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود….
5⃣مرگ با وضو، شهادت است:
💫رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود…
6⃣در قیامت نورانی می شوی:
💫پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور میکند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند
📚منابع:
۱- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج1 ص356
۲- بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت2، باب5
۳- بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت3، باب5
۴- وسایل الشیعه: ج1، ص 297
۵- ثواب الاعمال، شیخ صدوق
❤️ وقتی خدواند برای آمرزش تو دنبال بهانه می گردد
🌷قال رسول الله صلی الله علیه وآله:
🌸اِذَا جَائَکَ ضَیف
فَاعلَم اَنَّ اللهَ قَد مَنَّ عَلَیکَ
اِذ بَعَثَهُ ِالَیکَ لِیَغفِرَلَکَ ذَنبَکَ.🌸
¤¤¤¤¤¤¤
🍀 وقتی که مهمانی
بر تو وارد می شود
این را بدان که خدا بر تو منّت نهاده
و تو را میزبان او قرار داده
تا بدین وسیله
گناهانت را بیامرزد.🍀
📚لئالی الاخبار،ج۳،ص۶۶
📍چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت
مسأله 315 ـ برای شش چیز وضو گرفتن واجب است:
🌷اوّل: برای نمازهای واجب غیر از نماز میت. و در نمازهای مستحب وضو شرط صحت است.
🌷دوّم: برای سجده و تشهّد فراموش شده، اگر بین آنها و نماز حدثی از او سر زده، مثلاً ادرار کرده باشد، ولی برای سجده سهو واجب نیست وضو بگیرد.
🌷 سوّم: برای طواف واجب خانه کعبه که جزء حج یا عمره باشد.
🌷 چهارم: اگر نذر یا عهد کرده، یا قسَم خورده باشد که وضو بگیرد.
🌷پنجم: اگر نذر کرده باشد که قرآن را مثلاً ببوسد.
🌷ششم: برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده، یا برای بیرون آوردن آن از دستشویی و مانند آن، در صورتی که مجبور باشد دست یا جای دیگر بدن خود را به خط قرآن برساند. ولی چنانچه معطّل شدن به مقدار وضو بیاحترامی به قرآن باشد، باید بدون اینکه وضو بگیرد، قرآن را از مستراح و مانند آن بیرون آورد، یا اگر نجس شده آب بکشد.
.
📚 توضیح المسائل جامع آیه الله سیستانی حفظه اللّه
هدایت شده از كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
🍃 بسم رب المهدی 🍃
❇️ همه چیز درباره حضرت حمزه سیدالشهدا
📌 جایگاه ایشان در کلام خداوند
قرآن مجید آیات متعدد دیگری وجود دارد که طبق نظر مفسران و محدثان و بر اساس مضمون روایات از ائمه هدی علیهم السلام بخصوص درباره حضرت حمزه سیدالشهدا نازل شده و خداوند سبحان در این سند آسمانی و از طریق وحی بر ایمان و پایداری او در دفاع از اسلام مهر تأیید زده و استقبال او از شهادت در راه خدا را ستوده است که در این زمینه به نقل شش آیه بسنده می کنیم:
۱ ـ هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ فَالَّذِینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیَابٌ مِنْ نَارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمْ الْحَمِیمُ(۷)
«اینان دو گروهند که در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند، کسانی که کافر شدند، لباسهایی از آتش برای آنها بریده شده و مایع سوزان و جوشان بر سرشان ریخته می شود.»
در صحیح بخاری(۸) و صحیح مسلم(۹) و سنن ترمذی(۱۰) و ابن ماجه(۱۱) و منابع دیگر از اهل سنت و شیعه(۱۲) آمده که حضرت ابوذر رحمه الله فرموده است: این آیه در باره دو گروه؛ گروهی حامی و مدافع سرسخت اسلام و گروه دیگر دشمن کینه توز و سرسخت اسلام نازل گردیده است. گروه اوّل امیرمؤمنان و حمزه و عبیده(۱۳) و گروه دوم ولید، عتبه و شیبه از سران قریش می باشند که در جنگ بدر مقابل هم قرار گرفتند.
در تفسیر فرات کوفی نزول آیه شریفه را از طریق سُدیّ از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل و اضافه می کند که رسول خدا پس از نزول این آیه فرموده است:
«هؤلاءِ الثلاثه یَوم القیامه کواسطه القلاده فِی الْمُؤمنین و هؤلاءِ الثلاثه کَواسطه القلاده فی الکفّار.»(۱۴)
«در روز قیامت این سه تن در میان مؤمنان همانند مهره درشت گردن بند خواهند درخشید، همانگونه که این سه تن دیگر در میان کفّار و مشرکین مانند مهره درشت گردن بند خواهند بود.»
....................
۷ ـ حجّ : ۱۹
۸ ـ ج۴، تفسیر سوره حج
۹ ـ به تفسیر الدر المنثور و المیزان، تفسیر سوره حج مراجعه شود.
۱۰ ـ همان.
۱۱ ـ همان.
۱۲ ـ همان.
۱۳ ـ عبیده بن حرث بن عبدالمطلب، پسر عموی رسول خدا است. او از شجاعان عرب و از مدافعان اسلام بود که در جنگ بدر به شهادت رسید.
۱۴ ـ تفسیر فرات کوفی، ص۲۷۱
۲ـ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللّه َ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً.(۱۵)
«در میان مؤمنان مردانی هستندکه بر عهدی که با خدا بسته اند، صادقانه ایستاده اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و گروهی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.»
در تفسیر قمی ابن ابی الجارود از امام باقر علیه السلام نقل می کند که این آیه در باره حمزه و جعفر و علی علیهم السلام نازل گردیده است. منظور از «مَنْ قَضَی نَحْبَهُ» حمزه و جعفر و منظور از «مَنْ یَنْتَظِر» علی بن ابی طالب است.(۱۶)
ابن حجر مکی نقل می کند امیرمؤمنان علیه السلام در کوفه بر فراز منبر بود که از ایشان درباره این آیه پرسیدند. حضرت فرمود: «أللّهمَّ غُفْرا» این آیه در باره من و عمویم حمزه و پسر عمویم عُبیده نازل شده است که عبیده در بدر و حمزه در اُحد به شهادت رسیدند و اما من منتظر شقی ترین این امّتم تا محاسنم را از خون سرم خضاب کند. این پیمانی است که حبیبم ابوالقاسم صلی الله علیه و آله از آن خبر داده است.(۱۷)
....................
۱۵ ـ احزاب : ۲۳
۱۶ ـ تفسیر قمی، ج۲، ص۱۸۸
۱۷ ـ صوائق محرقه، ص۸۰
ادامه دارد.....
https://eitaa.com/sjafarr
هدایت شده از كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
⚫️ وقتی امام سجاد علیه السلام از مصیبت حضرت حمزه علیه السلام به مصیبت کربلا گریز میزند ...
◾️شیخ صدوق رحمه الله، از ثابت بن ابی صفیه نقل میکند:
«نَظَرَ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهما السلام إِلَی عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أبِی طَالِبٍ علیه السلام فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ: مَا مِنْ یَوْمٍ أشَدَّ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلم مِنْ یَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِیهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أسَدُ اللَّهِ وَ أسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ یَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِیهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أبِی طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ علیه السلام: وَ لَا یَوْمَ کَیَوْمِ الْحُسَیْنِ علیه السلام ازْدَلَفَ عَلَیْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ یَزْعُمُونَ أنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْاُمَّةِ کُلٌّ یَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ ثُمَّ قَالَ علیه السلام رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَدَاهُ فَأَبْدَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَیْنِ یَطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِی الْجَنَّةِ کَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَة.»
✍🏻 روزی حضرت علی بن الحسین علیهمالسلام، عبیدالله فرزند عباس بن علی علیهم السلام را دید و اشک در چشم آن بزرگوار حلقه زد، آنگاه فرمودند: برای پیامبر صلی الله علیه و آله روزی سختتر از جنگ اُحد پیش نیامد؛ زیرا در آن روز بود که عمویش حمزه، اسدالله و اسدالرسول شربت شهادت نوشید و پس از احد سخت ترین روز برای آن حضرت جنگ موته بود که پسرعمویش جعفر بن ابی طالب علیهم السلام را شهید کردند. و سختتر از روز حسین علیه السلام پیش نیامده؛ زیرا سیهزار نفر آن بزرگوار را احاطه کرده بودند که همه آنها خود را جزو امت پیامبر صلی الله علیه و آله تصور میکردند و همه آنها با ریختنِ خونِ فرزند همان پیامبر به پیشگاه خدا تقرب میجستند‼️ امام حسین علیه السلام خداوند متعال را به ایشان یادآوری میکردند ولی نمیپذیرفتند، تا اینکه سرانجام آن حضرت را ظالمانه و از سر کینه و دشمنی شهید نمودند. آنگاه امام سجاد علیه السّلام فرمودند: خداوند حضرت عباس علیه السلام را رحمت کند! زیرا امام حسین علیه السلام را بر خود مقدم داشت و جان خود را فدای آن حضرت نمود تا اینکه دستهایش قطع شد. خداوند عز و جل در عوضِ دستهای عباس علیه السّلام دو بال به وی عطا کرد تا بوسیله آنها در بهشت با ملائکه پرواز نماید، همچنان که این نعمت را به جعفر بن ابی طالب عطا کرد. حضرت عباس علیه السّلام نزد خداوند متعال مقام و منزلتی دارد که فردای قیامت همه شهدا بر آن غبطه میخورند.
📚 بحارالانوار، ٤٤/٢٩٨، به نقل از "أمالی" صدوق رحمه الله
نکاتی از کتاب
حمزه سيدالشهداآ عليه السلام/ محمدصادق نجمي؛
▪استشفاء اهل تسنن به خاک قبر حمزه:
مسلمانان در طول قرن هاى متمادى اين تربت را براى استشفا و مداواى سردرد به شهر و ديار خود حمل مى كردند..
سمهودى وفاء الوفا، ج ۱، صص ۱۱۷- ۱۱۶
▪ساخت تسبیح از تربت قبر مطهر:
باز او از ابن فرحون نقل مى كند كه در دوران ما هم مانند گذشته رسم بر اين است كه مسلمانان از خاك موجود در نزديكى قبر حمزه به صورت تسبيح و گردن بند ساخته، به شهر و ديار خويش حمل مى كنند. [۲]
----------
[۲]: . سمهودى، وفاء الوفا، ج ۱، صص ۱۱۷- ۱۱۶
▪مراسم اعتکاف سه روزه مردم مدینه در ایام ماه رجب کنار قبر حمزه:
مى نويسد: «رسم اهالى مدينه اين است كه هر سال يك بار از شهر خارج و سه روز متوالى در دامنه كوه احد اجتماع مى كنند.》
از کارهای وهابیان:
تعطيل نمودن زيارت رجبيه در كنار حرم حضرت حمزه از نمونه هاى
آن مى باشد.
اشعار
لوح ديگرى در بالاى ضريح «مصرع» ديده مى شود كه در آن، اين دو بيت نگاشته شده است:
قِفْ على أبوابنا في كلّ ضيقٍ
واطلب الحاجات وابْشر بالمنى
فحمانا ملجأ للطالبين وبنا
تجلّى الكروب و العنا
«در هر پيش آمد ناگوار به آستانه ما ملتجى باش و
حاجات خود را بخواه و مژده باد بر تو برآورده شدن خواسته هايت.
آستانه ما پناهگاه نيازمندان است و به وساطت ما است كه غمها و رنجها برطرف مى شود. »
توضیح سید الشهدائی جناب حمزه:
« قالت يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله هو سيّد الشهداء الذين قُتِلوا معه؟ قال بل سيد شهداء الأوّلين و الآخرين، ما خلا الأنبياء و الأوصياء». مشروح و متن اين حديث را در اكمال الدين، ج ۱، صص ۲۶۴- ۲۶۳، چاپ دارالكتب الاسلاميه ملاحظه كنيد.
عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ الْحَنْظَلِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يَوْمَ افْتَتَحَ الْبَصْرَةَ وَ رَكِبَ بَغْلَةَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله ثُمَّ قَالَ: أَيُّهَا النَّاسُ أَ لا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ؟ فَقَامَ إِلَيْهِ أَبُو أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ: بَلَى يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ حَدِّثْنَا، فَإِنَّكَ كُنْتَ تَشْهَدُ وَ نَغِيبُ، فَقَالَ: إِنَّ خَيْرَ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ سَبْعَةٌ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لا يُنْكِرُ فَضْلَهُمْ إِلَّا كَافِرٌ وَ لا يَجْحَدُ بِهِ إِلَّا جَاحِدٌ فَقَامَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ رَحِمَهُ اللَّهُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، سَمِّهِمْ لَنَا لِنَعْرِفَهُمْ، فَقَالَ: إِنَّ خَيْرَ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ الرُّسُلُ وَ إِنَّ أَفْضَلَ الرُّسُلِ مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ أَفْضَلَ كُلِّ أُمَّةٍ بَعْدَ نَبِيِّهَا وَصِيُّ نَبِيِّهَا حَتَّى يُدْرِكَهُ نَبِيٌّ. أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْأَوْصِيَاءِ وَصِيُّ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْخَلْقِ بَعْدَ الْأَوْصِيَاءِ الشُّهَدَاءُ، أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ جَعْفَرُبْنُ أَبِي طَالِبٍ، لَهُ جَنَاحَانِ خَضِيبَانِ يَطِيرُ بِهِمَا فِي الْجَنَّةِ، لَمْ يُنْحَلْ أَحَدٌ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ جَنَاحَانِ غَيْرُهُ شَيْ ءٌ، كَرَّمَ اللَّهُ بِهِ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله وَ شَرَّفَهُ وَ السِّبْطَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْمَهْدِيُّ عليه السلام يَجْعَلُهُ اللَّهُ مَنْ شَاءَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، ثُمَّ تَلا هَذِهِ اْلآيَةَ: وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً* ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ عَلِيماً.
کافی ج۱ ص۴۵۰
✍ مناسبت های ۱۵ شوال مصادف با ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
- شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس (۱۳۵۹ ه.ش) (۵ اردیبهشت)
- جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السّلام (۱۵ شوال)
- رد الشمس (۱۵ شوال)
- جنگ بنی قینقاع (۱۵ شوال)
- وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام (۱۵ شوال)
⬅️ یهود «بنی قینقاع» از همه یهودیان جسورتر بود،
۷۰۰ مرد جنگی داشتند، شغلشان زرگری بود و با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیمان سازش و عدم تعرّض داشتند؛
یهودیان «بنی قینقاع» پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تهدید کردند که جنگ با مردم مکه، تو را فریب ندهد؛ زیرا آنان مرد جنگ نبودند؛ ولی ما اگر با تو بجنگیم، نشان خواهیم داد که جنگ چیست! [۴]
---------
[۴]: مغازی، ج ۱، ص۱۷۷؛ الطبقات الکبری، ج۱، ص۲۹؛ انساب الاشراف، ج۱، ص۳۰۹.
یهودیان «بنی قینقاع» با این جملات نابخردانه، بر پیمان شکنی خود صحّه گذاشتند
یهودیان «بنی قریظه» نیز پس از پیمان شکنی، تصمیم گرفتند به مدینه حمله ببرند؛ [۱]
بدین روی، حیی بن اخطب را نزد «قریش» و «بنی غطفان» فرستادند و دو هزار نیروی جنگی خواستند تا شبانه به مدینه حمله ور شوند. [۲]
----------
[۱]: السیرة النبویة، ج۳، ص۲۳۹.
[۲]: مغازی، ج ۲، ص۴۶۰.
-
✅ روش پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله بهترین الگو در برخورد با یهود است
۱ بنی قینقاع :
محاصره ۱۵ روزه بنی قینقاع توسط پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله پس از شواهد خیانت انها ؛
آیه شریفه قرآن نازل شد:
وَ إِمَّا تخََافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَةً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلیَ سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَایحُِبُّ الخَْائنِین؛
-------------------
انفال: ۵۸.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از نزول این آیه، فرمود: ازخیانت یهود «بنی قینقاع» بیم دارم؛ به همین دلیل، برای جنگ با آنان حرکت کرد.
----------
الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۲؛ مغازی، ج ۱، ص۱۷۷؛
سنن النبیّ و أیّامه، ص۳۰۳.
محاصره ۱۵ روزه بنی قینقاع توسط پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله
کار بر آنها سخت شد و بدون قید و شرط، تسلیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شده و اسلحه هایشان را تحویل دادند؛ [۴]
----------
[۴]: نبردهای محمّد صلی الله علیه و آله و سلم، ص۱۰۲.
اخراج این گروه از یهود، نشانه اوج دوران جنگ سرد و آغاز درگیری نظامی بود.
با اخراج این گروه، دیگر داخل شهر یهودی نبود؛
خصوصیات منحصربه فردحضرت حمزه علیه السلام
۱. پيامبر اكرم (ص) هفتاد مرتبه بر جنازه حمزه (ع) تكبير گفت.
قَالَ الْبَاقِرُ (ع): كبَّرَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَلَى حَمْزَةَ سَبْعِينَ تَكبِيرَة [ كافى، ج۳، ص۱۸۶ ].
۲ .قَالَ الصَّادِقُ (ع): لَمَّا رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَا صُنِعَ بِحَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ: اللَّهُمَّ لَك الْحَمْدُ وَ إِلَيك الْمُشْتَكى وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا أَرَى ثُمَّ قَالَ: لَئِنْ ظَفِرْتُ لَأُمَثِّلَنَّ وَ لَأُمَثِّلَنَّ. قَالَ: فَأَنْزَلَ اللَّهُ " وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيرٌ لِلصَّابِرِينَ" (نحل/ ۱۲۶) قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَصْبِرُ أَصْبِرُ [ تفسيرعياشى، ج۲، ص۲۷۴ ].
.....درخصوص انتقام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از بیش از یک نفر یا مثله کردن ؛ بیشتر باید دقت شود
مخصوصا اینکه تفسیر عیاشی فيه ما فیه
۳. كسى كه به حج رود و مدينه نرود، جفا كرده و كسى كه به مدينه آيد و زيارت حمزه (ع) نرود، جفا كرده است.
۴. قَالَ رسول الله (ص): إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَأَقْرَأَنِي مِنْ رَبِّي السَّلَامَ وَ قَالَ: يا مُحَمَّدُ! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ سَبْعَةً لَمْ يخْلُقْ مِثْلَهُمْ فِيمَنْ مَضَى وَ لَا يخْلُقُ مِثْلَهُمْ فِيمَنْ بَقِي أَنْتَ. يا رَسُولَ اللَّهِ! سَيدُ النَّبِيينَ وَ عَلِي بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَصِيك سَيدُ الْوَصِيينَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَينُ سِبْطَاك سَيدَا الْأَسْبَاطِ وَ حَمْزَةُ عَمُّك سَيدُ الشُّهَدَاءِ وَ جَعْفَرٌ ابْنُ عَمِّك الطَّيارُ فِي الْجَنَّةِ يطِيرُ مَعَ الْمَلَائِكةِ حَيثُ يشَاءُ وَ مِنْكمُ الْقَائِمُ يصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيمَ خَلْفَهُ إِذَا أَهْبَطَهُ اللَّهُ إِلَى
الْأَرْضِ مِنْ ذُرِّيةِ عَلِي وَ فَاطِمَةَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَينِ (ع) [ كافى، ج۸، ص۴۹ ].
۵ .حمزه (ع) شاهد رسالت انبياء در قيامت است. [ مستدرك سفينه، ج۳، ص۱۰۰ ]
۶. حمزه (ع) در قيامت در كنار فاطمه (سلام الله عليها) و على (ع) و حسنين (عليهما السّلام) وارد محشر مى شود. [ مستدرك سفينه، ج۳، ص۱۰۱ ]
۷. حمزه (ع) اسد الله و اسد رسوله [ مستدرك سفينه، ج۳، ص ۱۰۲ ]
۸.صفيه (خواهر حمزه (ع) ) بالاى سر جنازه حاضر شد و گفت: إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيهِ راجِعُون. [ بقره/۱۵۶ ].
پيامبر (ص) فرمود: "او را برگردانيد". ولى او قول داد راضى و صابر باشد.
9.حضرت زهرا سلام الله علیها هردوشنبه وپنجشنبه زیارت حضرت حمزه ع می رفتند و باخاک قبرایشان تربت تسبیح درست میکردندوذکرمیگفتند.
.10.وحشی قاتل حمزه بود ، پیامبرص به اوفرمودند:تازنده ام روی تو را نبینم
وحشی می گویدبعدجنگ احد مدتهادرمکه بودم بعدبسوی طائف فرارکردم شنیدم پیامبررحمت ولطف داردولی تامرادیدفرمودچگونه حمزه راکشتی؟
تمام جریان راگفتم فرمودندتازنده ای روی تورانبینم
فروغ ابدیت ج2ص64