eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
! 👈🏼👈🏼 مرحوم علامه امینی رحمه الله می‌نویسند: شمس الدین ابوالخیر دمشقی شافعی در کتاب خود به نام أنسی المطالب فی مناقب علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) می‌گوید: لطیف‌ترین و برجسته‌ترین طریقی که تا به حال برای حدیث غدیر دیده‌ام آن است که استادم به[سلسله سند خود]از بکر بن احمد قصری نقل می‌کند که: 🍀فاطمه [معصومه] دختر امام کاظم علیه‌السلام 🍀از فاطمه دختر امام صادق علیه‌السلام 🍀از فاطمه دختر امام باقر علیه‌السلام 🍀از فاطمه دختر امام زین العابدین علیه‌السلام، 🍀از فاطمه دختر امام حسین علیه‌السلام 🍀از ام الکلثوم دختر امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🍀و او هم از حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها نقل می کنند که: ✅ أنَسِيتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللّه صلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّم يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ، مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوُلاهُ وَ قَوْلُهُ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ ،أنْتَ مِنِّى بِمَنْزِ لَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسى؟! 📝 آیا فراموش کردید که رسول خدا در روز غدیرخم فرمودند هر کس که من مولای او هستم علی نیز مولای اوست؟! و آیا فراموش کردید که رسول خدا فرمودند منزلت علی در نزد من مانند منزلت هارون نزد موسی است؟! 📗الغدیر،جلد١،صفحه٣٥٨ ✍...مدینی از علمای قرن ششم اهل تسنن ، حدیثی را که به حدیث فواطم(*) مشهور است نقل می کند که در آن حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها به حدیث غدیر احتجاج فرموده اند: مدینی از قول صدیقه شهیده سلام الله علیها چنین می نویسد که ایشان فرمودند: 📝 آیا کلام رسول خدا در روز غدیر که فرمود: "من كنت مولاه فعلي مولاه" را فراموش کردید؟ 📗نزهة الحفاظ، ص 101-102 (*)سلسله راویان این روایت ، بدین شرح اند: فاطمه دختر علی بن موسی الرضا ، از فاطمه دختر موسی بن جعفر ، از فاطمه دختر جعفر بن محمد الصادق ، از فاطمه دختر محمد بن علی ، از فاطمه دختر علی بن الحسین ، از فاطمه دختر حسین بن علی ، از ام کلثوم دختر فاطمه بنت رسول الله ، از فاطمه زهرا سلام الله علیها، به همین علت به این روایت "فواطم" می گویند.
💠 ﺑﻮﻣﯿﺎﻥ آﻓﺮﯾﻘﺎ ﺭﻭﯼ ﺗﻨﻪ ﺩﺭﺧﺖ درست کردند ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﻔﺮﻩﻫﺎ ﮔﺮﺩﻭ گذاشتند! ﺑﻪ ﻫﻮﺍﯼ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﺮﺩﻭ، ﺩﺳﺖ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﺍﯾﻦ ﺣﻔﺮﻩﻫﺎ ﻣﯽڪﻨﻨﺪ ﻭ ﻭﻗﺘﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺸﺖ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ، ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ، ﺟﯿﻎ ﻣﯽﺯنند ﻭ ﺑﺎﻻ ﻭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽﭘﺮند، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻓڪﺮشان ﻧﻤﯽﺭﺳﺪ ڪﻪ ﺑﺮﺍﯼ آزاد شدن، باید ﺩﺳﺘشان ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ڪنند ﻭ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﺷڪﺎﺭ ﺷڪﺎﺭﭼﯿﺎﻥ ﻣﯽﺷﻮند! 💠 بسیاری از و باورهای غلطی ڪه از کودکی قبولش ڪرده‌ایم، ﮔﺮﺩﻭﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺁن ها ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ڪﻨﯿﻢ، ﺁﺯﺍﺩ ﻣﯽ‌ﺷﻮیم. 💠 باورهای به باورهایی گفته می‌شود که مقدمات غیر‌منطقی و احساسی دارد. و وقتی با دین می‌سنجیم به نادرست بودن آنها پی می‌بریم. 💠 همسران موفق کسانی هستند که با ارتباط با دینی و امین، ملاکهای را شناسایی کرده و در دور نمودن آنها از ذهن، می‌کنند.
⭕️ مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرض کرد آیا به من اجازه میدهید که آرزوی مرگ بکنم؟ حضرت فرمود: مرگ چیزی است که چاره ای از آن نیست و مسافرتی است طولانی که سزاوار است برای کسی که بخواهد به این سفر برود ده هدیه با خود ببرد.(ایا هدایا را اماده کردی) ⁉️ پرسید آن هدایا کدامند؟ رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: 1- هدیه عزرائیل 2- هدیه قبر 3- هدیه نکیر و منکر 4- هدیه میزان 5- هدیه پل صراط 6- هدیه مالک (خزانه دار جهنم) 7- هدیه رضوان (خزانه دار بهشت) 8- هدیه پیامبر 9- هدیه جبرئیل 10- و هدیه خداوند متعال 🌱اما هدیه عزائیل چهار چیزاست : 1. رضایت حق داران. 2. قضای نمازها. 3. اشتیاق به خداوند. 4.آرزوی مرگ.(شهادت وجهاد در راه خدا) 🌱اما هدیه قبر چهار چیزاست : 1. ترک سخن چینی. 2. استبراء. 3. تلاوت قرآن. 4. نماز شب. 🌱اما هدیه نکیر و منکر چهار چیزاست : 1. راستگویی. 2. ترک غیبت. 3. حق گویی. 4. تواضع در برابر همه 🌱اما هدیه میزان چهار چیزاست : 1. فرو خوردن خشم. 2. تقوای راستین. 3. رفتن به سوی جماعت. 4. دعوت به سوی آمرزش الهی 🌱اما هدیه صراط چهار چیزاست : 1. اخلاص عمل. 2. زیاد به یاد خدا بودن. 3. خوش اخلاقی. 4. تحمل کردن آزار دیگران 🌱اما هدیه مالک(خزانه دار جهنم) چهار چیزاست : 1. گریه از ترس خداوند. 2. صدقه مخفی. 3.ترک گناهان. 4.خوش رفتاری با پدر و مادر 🌱اما هدیه رضوان(خزانه دار بهشت) چهار چیزاست : 1. صبر در ناملایمات. 2. شکر بر نعمت. 3.انفاق مال در راه اطاعت خداوند. 4.رعایت امانت در مال وقفی 🌱اما هدیه رسول اکرم(ص) چهار چیزاست : 1. دوست داشتن او. 2. پیروی از سنت او. 3. دوست داشتن اهل بیت او. 4. زبان را از بدی ها حفظ کردن 🌱 اما هدیه جبرئیل چهار چیزاست : 1. کم حرف زدن. 2.کم خوردن. 3. کم خوابیدن. 4. مداومت بر حمد 🌱اما هدیه خداوند متعال چهار چیزاست : 1. امر به نیکی. 2. نهی از بدی. 3. نصیحت و خیر خواهی برای مردم. 4.و مهربانی کردن با همه .............. منقول من کتاب لباب الألباب: جاء رجل إلى النبیّ صلّى اللّه علیه و اله فقال له: أتأذن لی أن أتمنّى الموت، فقال صلّى اللّه علیه و آله: الموت شی‏ء لا بدّ منه و سفر طویل ینبغی لمن أراده أن یرفع عشر هدایا، فقال: و ما هی؟ قال صلّى اللّه علیه و آله: هدیّة عزرائیل، و هدیّة القبر، و هدیّة منکر و نکیر، و هدیّة المیزان، و هدیّة الصراط، و هدیّة مالک، و هدیّة رضوان، و هدیّة النبیّ صلّى اللّه علیه و اله، و هدیّة جبرئیل، و هدیّة اللّه تعالى. أمّا هدیّة عزرائیل فأربعة أشیاء: رضاء الخصماء، و قضاء الفوائت، و الشوق إلى اللّه، و التمنّی للموت. و هدیّة القبر أربعة أشیاء: ترک النمیمة، و استبراؤه من البول، و قراءة القرآن، و صلاة اللیل. و هدیّة منکر و نکیر أربعة أشیاء: صدق اللسان، و ترک الغیبة، و قول الحقّ، و التواضع لکلّ أحد. و هدیّة المیزان أربعة أشیاء: کظم الغیظ، و ورع صادق، و المشی إلى الجماعات، و التداعی إلى المغفرات. و هدیّة الصراط أربعة أشیاء: إخلاص العمل، و حسن الخلق، و کثرة ذکر اللّه، و احتمال الأذى. و هدیة مالک أربعة أشیاء: البکاء من خشیة اللّه، و صدقة السر، و ترک المعاصی، و برّ الوالدین. و هدیّة رضوان أربعة أشیاء: الصبر على المکاره، و الشکر على نعمه، و إنفاق المال فی طاعته، و حفظ الأمانة فی الوقف. و هدیّة النبیّ صلّى اللّه علیه و اله أربعة أشیاء: محبّته، و الإقتداء بسنّته، و محبّة أهل بیته، و حفظ اللسان عن الفحشاء. و هدیّة جبرئیل أربعة أشیاء: قلّة الأکل، و قلّة النوم، و مداومة الحمد، و قلّة الکلام. و هدیة اللّه تعالى أربعة أشیاء: الأمر بالمعروف، و النهی عن المنکر، و النصیحة للخلق، و الرحمة على کلّ أحد. 📚 مواعظ العددیة ص ٥٠٨
غفلت از يار گرفتار شدن هم دارد از شما دور شدن زار شدن هم دارد هر كه از چشم بيفتد محلش ندهند عبد آلوده شدن خوار شدن هم دارد عيب از ماست كه هر صبح نمي بينيمت چشم بيمار شده تار شدن هم دارد همه با درد به دنبال طبيبی هستيم دوري از كوی تو بيمار شدن هم دارد اي طبيب همه انگار دلت با ما نيست بد شدن حس دل آزار شدن هم دارد آنقدر حرف در اين سينه ما جمع شده اين همه عقده تلنبار شدن هم دارد از كريمان فقرا جود و كرم مي خواهند لطف بسيار طلبكار شدن هم دارد نكند منتظـر مردن مايی آقا ؟! اين بدی مانع ديدار شدن هم دارد ما اسيريم اسير غم دنيا هستيم غفلت از يار گرفتار شدن هم دارد ✍ علی اکبر لطیفیان
🔴 دنیا در حال بیدار شدن است! لعنت خدا بر مخالفان و ساکتین👌 امام علی علیه السلام:« اَلسَّاكِتُ أَخُو اَلرَّاضِي وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ مَعَنَا كَانَ عَلَيْنَا » ☀️سكوت‌كننده (در كارى) برادر راضى و خوشنود (بدان كار) است و هر كه با ما نيست (و بسود ما كار نكند) با دشمن ما (و به زيان ما) خواهد بود. امیرالمومنین (ع) یکی از ویژگی های افراد متقی را وارد نشدن در باطل و خارج نشدن از حق می دانند: ولا یدخل فی الباطل و لا یخرج من الحق.‌نهج البلاغه، خطبه۱۹۳. ☀️خواص آنجا که حق را ببینند، می ایستند، حمایت می کنند، و در این مسیر از هیچ مشکلی نمی هراسند. در قاموس خواص که بی طرفی در برابر حق مساوی با ضدیت با حق است. ☀️ضربه ای که در طول تاریخ بی تفاوت ها در مقابل حق بر پیکره انسانیت و آزادگی و شرف زده اند کم نیست. در تاریخ اسلام بیش ترین مسؤولیت انحراف جامعه به عهده خواصی است که حق را شناختند اما از آن حمایت نکرده، و متأسفانه به خاطر چند صباح دنیای مرفه و حیوانی خویش در جبهه مخالف قرار گرفتند، باید در تحلیل همه حوادث محنت بار تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا سهم بزرگی از گناه را برای اینان در نظر گرفت و...
📍تعجیل یا تاخیر مسأله اين است ⁉️ ✅ مواردى كه توصيه به تعجيل شديم : ١. أداء واجبات ٢. امور اخروى ٣. نماز ٤. تشييع جنازه ۵. جهاد ۷. ازدواج به هنگام وجود كفو ۸. بعد تشخيص کار خیر ۹. برآوردن حاجت دیگری ۱۰. دفع شرّ ✅ مواردی که توصيه به تاخییر شديم : ۱. قبل تشخيص کار خیر ۲. هنگام انجام گناه ۳. قضاوت کردن ۴. تصدیق سعایت کننده ۵. عقوبت دیگران ۶. قبل از رسیدن زمان کار
🌷🌷صلوات هر روز .... در حديثى از امير مؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم : «أَلصَّلَاةُ عَلَى النَّبِىِّ وَ آلِهِ أَمْحَقُ لِلْخَطَايَا مِنَ الْمَاءِ إِلَى النَّارِ و السَّلَامُ عَلَى النَّبِىِّ أَفْضَلُ مِنْ عِتْقِ رِقَابٍ». 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، ص 154، (ثواب الصلاة و السلام على النبي و ثواب حبه). (صلوات بر پيامبر و آل او گناهان را محو مى كند، شديدتر از آنچه آب، آتش را خاموش مى كند و سلام بر پيامبر و آل او افضل است از آزاد كردن بردگان).
🌷🌷 صلوات هر روز ...... در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم : «إِذَا ذُكِرَ النَّبِىُّ فَأَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى [ذلِكَ] الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلائِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ» (هنگامى كه نام پيامبر برده شود بر او بسيار صلوات بفرستيد؛ چراكه هر كس يك صلوات بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بفرستد خداوند هزار صلوات و درود در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى فرستد و چيزى از مخلوقات خدا باقى نمى ماند، مگر اين كه به خاطر صلوات خدا و فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند و هر كس به چنين پاداش عظيمى علاقه نداشته باشد، جاهل مغرورى است كه خدا و رسول خدا و اهل بيتش از او بيزارند). ......... 📚 الكافي، ج ‏2، ص 492، باب (الصلاة على النبي محمد و أهل بيته).
📍امام حسین علیه السلام فرمود : ❇️ ما اهل بیت را به خاطر دو چیز دوست نداشته باشید ⛔️ 👈 📛 به خاطر قرابت و نسبتی که با ما دارید . 👈 📛 به خاطر اینکه کار دنیاتون راه بیفته . ✅ بلکه ما رو به خاطر خدا و رسولش دوست بدارید تا در روز قیامت به مانند این دو انگشت سبابه کنار ما اهل بیت باشید . ♻️ مَنْ أَحَبَّنَا لَمْ يُحِبَّنَا لِقَرَابَةٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ وَ لاَ لِمَعْرُوفٍ أَسْدَيْنَاهُ إِلَيْهِ إِنَّمَا أَحَبَّنَا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ فَمَنْ أَحَبَّنَا جَاءَ مَعَنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ كَهَاتَيْنِ وَ قَرَنَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ 📚 اعلام الدین ج۱ ص۴۶۰
🤔 ملاک و دلیل اعتبار و اعتقاد به امام‌زاده‌ها چیست؟ 📌پاسخ : مقدمه : محدث قمی(ره) می‌ فرماید : برای این‌که امام‌زاده‌ای دارای اعتبار و احترام باشد، باید دو نکته روشن باشد: 👈 انتساب به یکی از امامان(ع). 👈 علاوه بر انتساب باید جلالت، خوبی و تقرب او به خدا ثابت شده باشد. در غیر این صورت فقط به عنوان قبرستان مسلمانان در آن‌جا فاتحه‌ای خوانده می‌شود. در هر صورت بی‌احترامی به امام‌زاده‌های معروف کار صحیحی نیست. 📍عمده دلیل بر تجلیل و تکریم امامزاده ها روایات فراوانی است که وجود دارد مثل این روایت : عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ قُلْتُ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ أَوِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ بَلِ اَلنَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي . امام رضا(ع) فرمود: "نظر کردن به فرزندان ما عبادت است. شخصی از آن‌حضرت پرسید: آیا نگاه کردن به آن دسته از فرزندان شما که امام هستند عبادت است؟ حضرت فرمود: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر(ص) عبادت است، مادامی که از راه و روش آن‌حضرت جدا نشده باشند و به گناهان آلوده نشده باشند 📚وسائل الشیعة، ج 12، ص 311
💚 کیفیت زیارت امام زادگان 💚 🔻با توجه به بیان مرحوم علامه مجلسی {١} می توان به سه روش به این عزیزان توجه و توسل داشت : 👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه براى امام زاده اى که به زیارتش تشرّف یافته ایم و قرائت فاتحه مى توان خدا را به شأن و مقام او قسم داد و حوایج خویش را طلب کرد. 👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه، مى توان اوّلین امام معصومى که پدر یا جدّ آن امام زاده است را مخاطب قرار داد و پس از عرض سلام و ارادت و یا خواندن زیارتى از زیارت هاى جامعه، او را به این فرزند صاحب قبر، قسم داد و طلب شفاعت در پیشگاه خداوند نمود. 👈 نخست فاتحه بخوانند و سپس دو رکعت نماز بجا آورند و ثواب آن را هدیه به آن امام زاده کنند و بعد از آن دعا نمایند. 📌البته نیاز به گفتن نیست که جمع بین هر سه روش مشکلی نداره بلکه عالی است. ......................... پی نوشت : (١). بحارالانوار : ج ٩٩ ، ص ٢٧٧
تعصب عمر بن خطاب به بنی امیه لعنهم الله 🔻عَلِيُّ بْنُ سَعِيدٍ،قَالَ:كُنْتُ بِمَكَّةَ فَقَدِمَ عَلَيْنَا مَعْرُوفُ بْنُ خَرَّبُوذَ،فَقَالَ:قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «إِنَّ عَلِيّاً(عَلَيْهِ السَّلاَمُ)قَالَ لِعُمَرَ:يَا أَبَا حَفْصٍ،أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِمَا نَزَلَ فِي بَنِي أُمَيَّةَ؟قَالَ:بَلَى.قَالَ:فَإِنَّهُ نَزَلَ فِيهِمْ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ فَغَضِبَ عُمَرُ وَ قَالَ:كَذَبْتَ،بَنُو أُمَيَّةَ خَيْرٌ مِنْكَ،وَ أَوْصَلُ لِلرَّحِمِ». ♦️از علی بن سعید روایت شده است که گوید: در مکه بودم که معروف بن خربوذ نزد من آمد و گفت که امام صادق (صلوات الله علیه) به من فرموده است که علی (صلوات الله علیه) روزی به عمر گفت: ای أباحفص آیا می خواهی تو را از آنچه که در شأن بنی امیه نازل شده است آگاه سازم؟ گفت: آری، فرمود این: وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ یعنی: آن درخت لعنت شده در قرآن 📗 (اسرا 60) در شأن آنها نازل شده. پس در این هنگام عمر خشمگین شد و گفت: دروغ می گویی ،بنی امیه از تو بهترند و به پیامبر از لحاظ خویشاوندی هم نزدیکترند. ................. ۱. تفسير نور الثقلين جلد 5 صفحه 392 ۲. سفینة البحار جلد 4 صفحه 392 ۳. تفسير القمي جلد 2 صفحه 380 ۴. بحار الأنوار  جلد 31 صفحه 525 حدیث 27 ۵. تفسير العيّاشي جلد 2 صفحه 297 ۶. تفسیر البرهان جلد 5 صفحه 458
🦋🦋 قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا علیه السلام : يقُولُ : راوى مى گويد: از امام على بن موسى الرضا علیه السلام : شنيدم كه مى فرمود : 🕷 لا يجْتَمِعُ الْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ : مال، (غالبآ) انباشته نمى شود مگر از پنج راه : 🕸 بِبُخْلٍ شَدِيدٍ بخل شديد 🕸 أَمَلٍ طَوِيلٍ آرزوهاى دور و دراز 🕸 حِرْصٍ غَالِبٍ حرص غالب بر انسان 🕸 قَطِيعَةِ الرَّحِمِ قطع رحم 🕸 إِيثَارِ الدُّنْيا عَلَى الاْخِرَةِ ترجيح دنيا بر آخرت 📚 بحارالانوار ج۷۰ ص۱۳۸
🔸برنامۀ ویژۀ شیطان🔸 ☘روستایی‌ها دوغ را آنقدر در مشک می‌زنند تا کره‌اش رو بیاید و آن را بگیرند و بعد دوغ‌ها را کنار می‌گذارند. 🍂بین‌الطلوعین در میان همۀ اوقات شبانه‌روز ما، حکایت همان کره را دارد، و باقی آن دوغ است. شیطان ‌همیشه کره‌ها را می‌گیرد. ندیده‌ای که خواب آن‌وقت شیرین‌ترینِ خواب‌هاست؟!
﷽ 💐 ✅ دوربین های مدار بسته ای که در زندگی ما نصب شده اند🍂 🍎 دوربین اول: خود . آیه چهاردهم ازسوره ی : آیا نمیدانند که خدا آنها را نگاه میکند! . 🍊دوربین دوم: صلی الله علیه و آله است . آیه ی۴۵ سوره : ای پیامبر ما تو را در امت گذاشته ایم ، هم شاهد هستی و آنها را میبینی . هرکاری که بکنند آنها را میبینی . . 🍥 دوربین سوم: امامان معصومین علیهم السلام هستند . آیه١٠۵ سوره که سه دوربین اول در این آیه جمع است: ای پیامبر به مردم بگو هر کاری میخواهید بکنید ، اما اعمال شما را خدا میبیند ، پیامبر میبیند و مؤمنان (امامان علیهم السلام) نیز میبینند . . 🍧دوربین چهارم: مقرب خدا هستند . آیه ١٨سوره #ق: ازشماحرکتی سرنمیزند مگر آنکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند. یکی مأمور نوشتن خوبی ها ویکی مأمور نوشتن بدی هاست. فقط این دوملک یک تفاوتی باهم دارند. این یکی اگرنیت خوبی هم کنیم یادداشت میکند. آن یکی نیت بدی کنیم یادداشت نمیکند. 🔑دوربین پنجم: است. سوره روز قیامت همین زمینی که ماروی آن نشسته ایم می آید و خبرهای خود را میدهد. 💎دوربین ششم: است. آیات اول سوره و صریحی از علیه السلام داریم که شب جمعه اعمال شما را ثبت میکنند. شب و روز عرفه اعمال شمارا میبینند. ایام هم موجود زنده هستند. 🔮دوربین هفتم:دوربینی که ازهمه تکان دهنده تراست، ما می باشند. آیه ٢١سوره 🍃
😨 ۶ عادت وحشتناکی که خوشبختی شمارا از بین میبرد 🍂 👎 🥀 ۱.مقایسه ی دائمی خود با دیگران 🥀 ۲.گرفتار ترس یا نفرت شدن 🥀 ۳.تمرکز روی مسائل غیر قابل کنترل 🥀 ۴.احاطه شدن با افراد سمی 🥀 ۵.ازبین رفتن آرزوها به واسطه ی تنبلی 🥀 ۶.تمرکز محض روی گذشته یا آینده
✅ دنیای بد يا دنیای خوب، مسأله اينست ؛ چه زیبا فرموده است آقاجانم امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در آن گفتار کوتاه و پرمغزشان : مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْها أَعْمَتْهُ: آن کس که با چشم بصیرت به آن بنگرد (و آن را وسیله بینائى قرار دهد) دنیا به او آگاهى مى بخشد، و آن کس که به خود آن نگاه کند، دنیا او را نابینا خواهد کرد . 📚 نهج البلاغه ، خطبه ۸۲ 👌در حقیقت، تفاوت میان دنیاى مذموم و ممدوح، همان چیزى است که از إِلَیْها و بِها استفاده مى شود که : اوّلى هدف را مى رساند و دومى وسیله را
تحقیقى پیرامون معنى قضاء : قَضى از ماده قضاء در اصل به معنى جدا ساختن چیزى است، با عمل و یا با سخن، و بعضى گفته اند : در اصل به معنى پایان دادن به چیزى است، و هر دو معنى در واقع قریب الافق مى باشند. و از آنجا که پایان دادن و جدا ساختن معنى وسیعى دارد، این کلمه در مفاهیم مختلفى به کار رفته است. قرطبى در تفسیرش، شش معنى براى آن ذکر کرده : قضاء به معنى امر و فرمان مانند: وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ: پروردگارت فرمان داده که جز او را نپرستید . قضاء به معنى خلق مانند: فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماوات فِی یَوْمَیْنِ: خداوند جهان را به صورت هفت آسمان، در دو دوران آفرید .(۱) قضاء به معنى حکم و داورى مانند: فَاقْضِ ما أَنْتَ قاض: هر داورى مى خواهى بکن .(۲) قضاء به معنى فراغت از چیزى مانند: قُضِیَ الأَمْرُ الَّذِی فِیهِ تَسْتَفْتِیانِ: کارى را که درباره آن نظر خواهى مى کردید پایان یافت .(۳) قضاء به معنى اراده مانند: إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ: هنگامى که کارى را اراده کند به آن مى گوید موجود باش، آن هم موجود مى شود .(۴) و قضاء به معنى عهد مانند: إِذْ قَضَیْنا إِلى مُوسَى الأَمْرَ: هنگامى که از موسى پیمان و عهد گرفتیم .(۵) ابوالفتوح رازى بر این معانى اضافه مى کند. قضاء به معنى اخبار و اعلام مانند: وَ قَضَیْنا إِلى بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ: ما به بنى اسرائیل در تورات اعلام نمودیم .(۶) و بر این اضافه مى توان کرد: قضاء به معنى مرگ مانند: فَوَکَزَهُ مُوسى فَقَضى عَلَیْهِ: موسى ضربه اى بر او زد و او جان داد .(۷) حتى بعضى از مفسران معانى قضاء را بالغ بر سیزده معنى در قرآن مجید دانسته اند.(۸) ولى اینها را نمى توان معانى متعددى براى کلمه قضاء دانست، زیرا همه آنها جامعى دارند که در آن جمع اند، و در حقیقت غالب معانى که در بالا ذکر شد، از قبیل اشتباه مصداق به مفهوم است، چه این که: هر یک از اینها مصداقى است، براى آن معنى کلّى و جامع یعنى پایان دادن و جدا ساختن . فى المثل، شخص قاضى با حکم خود به دعوا خاتمه مى دهد، آفریدگار با آفرینش خود به خلقت چیزى پایان مى دهد، خبردهنده با اخبارش به بیان چیزى پایان مى دهد، تعهّدکننده و فرمان دهنده با تعهّد و فرمانشان مسأله اى را خاتمه یافته تلقّى مى کنند، به گونه اى که بازگشت در آن ممکن نیست. ولى نمى توان انکار کرد که: در بعضى از این مصداق ها آن قدر این لفظ به کار رفته است که به صورت معنى جدیدى درآمده است، از جمله قضاء به معنى داورى و به معنى امر و فرمان .......... ۱ ـ فصلت، آیه ۱۲. ۲ ـ طه، آیه ۷۲. ۳ ـ یوسف، آیه ۴۱. ۴ ـ آل عمران، آیه ۴۷. ۵ ـ قصص، آیه ۴۴. (تفسیر قرطبى ، جلد ۶، صفحه ۳۸۵۳). ۶ ـ تفسیر ابوالفتوح رازى ، جلد ۷، صفحه ۱۸۸. ۷ ـ قصص، آیه ۱۵. ۸ ـ وجوه القرآن تفلیسى ، صفحه ۲۳۵.
در مورد احترام والدین آن قدر تأکید کرده است که : در کمتر مسأله اى دیده مى شود . به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم : الف ـ در چهار سوره از قرآن مجید، نیکى به والدین، بلافاصله بعد از مسأله توحید قرار گرفته، این هم ردیف بودن دو مسأله، بیانگر این است که: اسلام تا چه حدّ براى پدر و مادر احترام قائل است ؛ در سوره بقره آیه ۸۳ مى خوانیم : لاتَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره نساء آیه ۳۶ : وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره انعام آیه ۱۵۱ مى فرماید: أَلاّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره إسرا آيه ٢٣ مى فرماید : وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً .
ب ـ اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم قرآن و هم روایات صریحاً توصیه مى کنند: حتى اگر پدر و مادر کافر باشند رعایت احترامشان لازم است. در سوره لقمان آیه ۱۵ مى خوانیم : وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً : اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوى، اطاعتشان مکن، ولى در زندگى دنیا به نیکى با آنها معاشرت نما !
ج ـ شکرگزارى در برابر پدر و مادر در قرآن مجید، در ردیف شکرگزارى در برابر نعمت هاى خدا قرار داده شده، چنان که در سوره لقمان آیه ١٤ مى خوانیم: أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ . 👌با این که : نعمت خدا بیش از آن اندازه است که قابل احصاء و شماره باشد، و این دلیل بر عمق و وسعت حقوق پدران و مادران مى باشد. 🌷عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَهًٍْ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَهًٌْ أُخْرَی.. وَ أَمَرَ بِالشُّکْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْنِ فَمَنْ لَمْ یَشْکُرْ وَالِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللَّه. امام رضا (علیه السلام) فرمود : خداوند امر فرموده كه سه چیز را با سه چیز همراه کنید به گونه ای که قبولی یکی مشروط به همراهی دیگری کرده است ...شکر خودش به همراه شکر والدین امر کرده، پس هرکه شکر والدین را نکند، شکر خداوند را نیز نکرده است. 📚 بحار الأنوار، ج۷۱، ص۶۸
د ـ قرآن، حتى کمترین بى احترامى را در برابر پدر و مادر اجازه نداده است. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: لَوْ عَلِمَ اللّهُ شَیْئاً هُوَ أَدْنَى مِنْ أُفّ لَنَهى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلى والِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِما : (امام صادق علیه‌السلام در ذيل آيه ٢٣ اسرا كه خداوند مى فرماید لاتقل لهما اف مى فرمودند) : اگر چیزى کمتر از اف وجود داشت خدا از آن نهى مى کرد (اف همانطور که گفتیم کمترین اظهار ناراحتى است) و این حداقل مخالفت و بى احترامى نسبت به پدر و مادر است، و از این جمله، نظر تند و غضب آلود به پدر و مادر کردن مى باشد . ........... 📚 جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۵۸ 📚 بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۶۴
هـ ـ با این که جهاد، یکى از مهمترین برنامه هاى اسلامى است، مادام که جنبه وجوب عینى پیدا نکند، یعنى داوطلب به قدر کافى باشد، بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهمتر است، و اگر موجب ناراحتى آنها شود، جایز نیست. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: مردى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده عرض کرد: من جوان با نشاط و ورزیده اى هستم و جهاد را دوست دارم ولى مادرى دارم که از این موضوع ناراحت مى شود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود : ارْجِعْ فَکُنْ مَعَ والِدَتِکَ فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لاَ ُنْسُهَا بِکَ لَیْلَةً خَیْرٌ مِنْ جِهاد فِی سَبِیلِ اللّهِ سَنَةً: برگرد و با مادر خویش باش، قسم به آن خدائى که مرا به حق مبعوث ساخته است، یک شب، مادر، با تو مأنوس گردد از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است ! 📚جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۶٠ 📚 بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۵۹. 👌ولى، البته هنگامى که جهاد، جنبه وجوب عینى پیدا کند، کشور اسلامى در خطر قرار گیرد و حضور همگان لازم شود، هیچ عذرى پذیرفته نیست، حتى نارضائى پدر و مادر. در مورد سایر واجبات کفائى و همچنین مستحبات، مسأله همان گونه است که در مورد جهاد گفته شد.
و ـ پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: إِیّاکُمْ وَ عُقُوقَ الْوالِدَیْنِ فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عام وَ لا یَجِدُها عاقٌّ: بترسید از این که: عاق پدر و مادر و مغضوب آنها شوید، زیرا بوى بهشت از هزار سال راه به مشام مى رسد، ولى هیچ گاه به کسانى که مورد خشم پدر و مادر هستند، نخواهد رسید .(١) این تعبیر اشاره لطیفى به این موضوع است که: چنین اشخاصى نه تنها در بهشت گام نمى گذارند، بلکه، در فاصله بسیار زیادى از آن قرار دارند، و حتى نمى توانند به آن نزدیک شوند. سید قطب در تفسیر فى ظلال حدیثى به این مضمون از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که: مردى مشغول طواف، مادرش را بر دوش گرفته طواف مى داد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در همان حال مشاهده کرد، عرض کرد: آیا حق مادرم را با این کار انجام دادم، فرمود: نه حتى جبران یکى از ناله هاى او را (به هنگام وضع حمل) نمى کند !(٢) ....... ١ ـ جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۵۷ ـ بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۶۱. ٢ ـ فى ضلال ، جلد ۵، صفحه ۳۱۸.
حرف آخر : سخن خود را در این زمینه با حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) پایان مى دهیم : کسى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و از حق پدر و فرزند سؤال کرد، فرمود: لا یُسَمِّیهِ بِاسْمِهِ وَ لایَمْشِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لایَجْلِسُ قَبْلَهُ وَ لایَسْتَسِبُّ لَهُ: باید او را با نام صدا نزند (بلکه بگوید پدرم!)، جلوتر از او راه نرود، قبل از او ننشیند، و کارى نکند که مردم به پدرش بدگوئى کند (نگویند خدا پدرت را نیامرزد که چنین کردى!). 📚 نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۱۴۹.
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
د ـ قرآن، حتى کمترین بى احترامى را در برابر پدر و مادر اجازه نداده است. در حدیثى از امام صادق(علیه
تحقیقى پیرامون معنى اف در قرآن کریم در سه آیه کلمه «اُفٍّ» استعمال شده است : إسرا ٢٣ . احقاف ١٧ . انبياء ٦٧. راغب در کتاب مفردات مى گوید: اف، در اصل به معنى هر چیز کثیف و آلوده است، و به عنوان توهین نیز گفته مى شود، این کلمه تنها معنى اسمى ندارد، بلکه فعل از آن نیز ساخته مى شود، مثلاً مى گویند: أَفَّفْتُ بِکَذا: یعنى من فلان چیز را آلوده شمردم، و از آن اظهار نفرت کردم . بعضى از مفسران، مانند قرطبى در تفسیر خود و طبرسى در مجمع البیان گفته اند: اف و تف در اصل، به معنى چرکى است که زیر ناخن جمع مى شود، هم آلوده است و هم ناچیز، حتى بعضى، میان اف و تف تفاوت گذاشته اند، اولى را چرک گوشت، و دومى را چرک ناخن دانسته اند، سپس مفهوم آن توسعه یافته، و به هر چیزى که مایه ناراحتى است گفته شده.(۱) معانى دیگر نیز براى اف گفته اند، از جمله چیز کم، ناراحتى و ملامت بوى بد. بعضى دیگر گفته اند: اصل این کلمه، از اینجا گرفته شده است که: هر گاه خاک یا خاکستر مختصرى روى بدن یا لباس انسان مى ریزد، انسان با فوت کردن، آن را از خود دور مى کند، صدائى که از دهان انسان در این موقع بیرون مى آید چیزى است شبیه اوف یا اف و بعداً در معنى اظهار ناراحتى و تنفر مخصوصاً از چیزهاى کوچک به کار رفته است. از جمع بندى آنچه در بالا ذکر شد، و قرائن دیگر، چنین استفاده مى شود: این کلمه در اصل اسم صوت بوده است، (صدائى که انسان به هنگام اظهار نفرت یا ابراز تألّم و درد جزئى و یا فوت کردن چیز آلوده اى از دهانش خارج مى شود). سپس این اسم صوت به صورت کلمه اى درآمده و حتى افعالى از آن مشتق شده است، و در ناراحتى هاى جزئى و یا اظهار تنفر به خاطر مسائل کوچکى، به کار رفته. معانى مختلفى که در بالا ذکر شد، به نظر مى رسد از مصداق هاى همین معنى جامع و کلّى بوده باشد. به هر حال، آیه فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ ۲۳ إسرا، مى خواهد در یک عبارت کوتاه و در نهایت فصاحت و بلاغت، این معنى را برساند که احترام پدر و مادر آن قدر زیاد است که حتى نباید در برابر آنها کمترین سخنى که دلیل بر ناراحتى از آنها و یا بى میلى و تنفر بوده باشد، بر زبان جارى ساخت. ........ ۱ ـ تفسیر فخر رازى ، جلد ۲٠، صفحه ۱۸۸.
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنَّ الحُسينَ بنَ عليٍّ كانَ يَزُورُ قَبرَ الحَسَنِ عليه السلام في كُلِّ عَشِيَّةِ جُمُعَةٍ .[قرب الإسناد : 139/492 .] امام باقر عليه السلام : حسين بن على هر شب جمعه به زيارت قبر حسن عليه السلام مى رفت .
📌نکاتی پیرامون فضیلت سرزمین مقدس کربلای معلی 🌴 نسبت مکه به کربلا مانند رطوبت سر سوزن نسبت به دریاست 🌴خداوند زمین کربلا را ٢۴ هزار سال قبل از مکه آفرید 🌴 ۲۰۰ پیامبر و ٢٠٠ وصی و ٢٠٠ سبط در کربلا مدفون شدند 🌴 ١٠٠٠ سال قبل از شهادت امام حسین علیه السلام ملائکه به زیارت کربلا می آمدند و جبرئیل میکائیل هر شب به زیارت کربلا می آمدند 🌴 قطعه ای به مساحت ١٠٠ متر مربع {حائر حسینی} باغی از باغهای بهشتی است 🌴 بقعه مبارکه مذکور در قرآن {قصص٣٠} همان کربلاست
🌹 كنيزى شاخه گلى براى علیه‌السلام هديه آورد. 👈🏻 امام عليه‏‌‌السلام به او فرمود: تو در راه رضاى خدا آزادى. ⁉️ اصحاب با تعجب عرض کردند: او براى شما شاخه گلى آورد كه خيلى ارزش مالى ندارد و شما او را آزاد مى‌‏كنید؟! 💠 حضرت عليه‌‏السلام فرمود: اين‌گونه خداوند ما را ادب كرده است؛ فرموده: «وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا»؛ اگر به شما هديه‌‏اى دادند، شما برتر از آن را هديه دهيد يا رد نماييد. ❇️ سپس امام حسين عليه‌‏السلام فرمود: از هديه‌ی او آزاد كردنش بود. 🎤 کلام فقیه: 💧 كسى كه برتر از هديه‌ی شاخه گل را آزاد كردن كنيز از قيد بندگى مى‌‏داند، برتر از در مصيبتش را جز نمى‏‌داند. 📌 ۱. سوره نساء، آیه۸۶. ۲. كشف الغمه، ج۲، ص۳۱؛ عوالم العلوم امام حسين عليه‌‏السلام، ص۶۴. 📚 برگرفته از کتاب چراغ هدایت، آیت الله وحید خراسانی ◼️ علیه‌السلام