eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
246 دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
7هزار ویدیو
320 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۲۸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍معاملات مكروه 🔺 معاملات مكروه یازده قسم است: 👈 اوّل : ملك فروشى، مگر آنكه با پول آن ملك ديگرى بخرد. 👈 دوّم: قصابى. 👈 سوّم : كفن فروشى، اگر شغل و حرفه او باشد. 👈 چهارم : معامله با مردمان پست. 👈 پنجم : معامله بين اذان صبح و اوّل آفتاب. 👈 ششم : كار خود را خريد و فروش گندم و جو و مانند اينها قرار دهد. 👈 هفتم : براى خريدن جنسى كه ديگرى می خواهد بخرد داخل معامله او شود. 👈 هشتم : معامله با كسانى كه اموالشان مشكوك است. 👈 نهم : معامله در وقت نمازهاى يوميّه مخصوصاً نماز جمعه، اگر بی اعتنايى به نماز نباشد مکروه است و الّا حرام است. 👈 دهم : قسم خوردن در معامله اگر راست باشد و الّا حرام است . 👈 یازدهم : خرید و فروش مجسمه 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 در بیان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، و فلاسفه حضرت رسول صلی الله علیه وآله در احتجاج با دهریون، برای اثبات ابتداء داشتن عالَم، به این برهان عقلی استدلال فرمودند: أَ تَقُولُونَ مَا قِبَلَكُمْ مِنَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ مُتَنَاهٍ أَمْ غَيْرُ مُتَنَاهٍ؟ فَإِنْ قُلْتُمْ إِنَّهُ غَيْرُ مُتَنَاهٍ فَقَدْ وَصَلَ إِلَيْكُمْ آخِرٌ بِلَا نِهَايَةٍ لِأَوَّلِه‏ 📚الاحتجاج ج1ص25 اگر میگوئید که شب وروز غیر متناهی هستند (وابتداء ندارند)، پس آخری به شما رسیده است که اول ندارد. توضیح: اگر فرض کنیم صف نانوایی ده نفر هستند یک ساعت باید داخل صف بمانیم تا نوبتمان بشود هر چه بیشتر شوند مدت انتظار هم بیشتر می‌شود حال اگر این صف به اندازه بی‌نهایت ادامه پیدا کند هیچ وقت نوبت به ما نمیرسد؛ در این عالم هم اگر اجزای سلسله حوادث، بی‌نهایت بود هیچ وقت نوبت به زمان ما نمیرسید تا موجود شویم. اما ما اينک موجوديم پس زمان حوادث گذشته بی‌نهايت نيستند و بايد ابتدائی برای آنها باشد، پس هر سلسله ای که آخر داشته باشد، قهرا اول هم خواهد داشت. 📛 ولی فلاسفه بدون این که بتوانند از این برهان قویم جوابی بدهند، اصرار دارند که تحقق حوادث زمانی نامتناهی ممکن وعالم هستی ابتداء ندارد (استاد مطهری: حکمای الهی معتقدند که عالم قدیم است یعنی اصول و ارکان عالم ازلی است و از لحاظ زمان هر اندازه به عقب برگردیم به مبدأ و آغاز شروعی نمى‏رسیم. 📚 مجموعه آثارج‏5، ص:378 📚 نهایة الحکمة ص117ف5م8 🔴 وادعای دیگر فلاسفه تخصیص در حکم عقلی استحاله تسلسل وقبول استحاله آن در مورد سلسله علل ومعلولات است، ومیگویند اگر سلسله علل ومعلول موجود بالفعل باشند، بایستی لامحاله به علة العلل ختم شود. ولی اگر به برهان نبوی صلی الله علیه وآله توجه نشود و تسلسل در مورد حوادث زمانی جائز باشد، دیگر فرقی بین موارد تسلسل نخواهد بود وبرهان علیت (حتی بر تقریب فلسفی لزوم انتهاء موجودات ربطی به موجود مستقل)، کارائی ندارد، زیرا میتواند هر معلولی تابع علت پیشین خود باشد، بدون این که به علة غیر معلول، منتهی شود. اما برهان نبوی صلی الله علیه وآله از استلزام آخریت واولیت سخن میگوید وچون آخرین سلسله این معالیل موجود است، پس نمیتواند این سلسله اول نداشته باشد. 👌 پس تخصیص حکم عقلی استحاله تسلسل، تنها به تخریب استدلال بر وجود خداوند متعال منجر خواهد شد، ومتاسفانه آتئیستها از این کلمات فلاسفه برای نفی اثبات خداوند، بهره میگیرند 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۲۹
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 نگاه کردن زن و نظر فقهاء 👈 : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى‌باشد . 👈 : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى‌باشد بنا بر احتياط در غير صورت و دستها و سر و گردن و پا؛ و امّا نظر زن به اين مواضع از مرد، ظاهر آن است كه جايز است بدون قصد لذت، اگر چه أحوط نيز ترك است. 👈 : نگاه کردن زن به بدن نامحرم چه با قصد لذت چه بدون آن ، حرام است . 👈 : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم به جز صورت و دستها ، حرام است . 👈 : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذت حرام مى‌باشد. 👈 : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذّت و به غير صورت و دستها بدون آن حرام مى‌باشد. . 👈 : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با شهوت و ترس از وقوع در حرام، حرام مى‌باشد، بلكه به احتياط واجب بدون آن نيز نبايد نگاه كند مگر به جاهايى از بدن كه معمولاً مردها نمى‌پوشانند مثل سر و دستها و ساق پاها كه نگاه كردن زن به اين جاها اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد اشكال ندارد. 👈 : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم بنا بر احتياط واجب حرام است و همچنين نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد جايز نيست و امّا جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالباً باز است، مثل سر، خالى از وجه نيست، مگر اينكه اين نگاه كردن كمك به معصيت باشد. 👈 : نگاه كردن زن بدون لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولاً پوشيده است بنا بر احتياط واجب حرام است و نگاه كردن با لذّت به تمام مواضع مرد حرام است. 👌لازم به توضيح است كه مراد از لذّت در مسائل اين فصل، لذّت شهوانى و جنسى است . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 و زندگی 📍جایگاه جدل در اسلام 🔺 تعریف جدل : جدل با مراء به معنای همان بحث های مغرضانه ای است که بعد از روشن شدن حقیقت و به منظور از بین بردن آن صورت می گیرد و باخود همیشه شیطنتی را همراه دارد که جدل کننده را وا می دارد که برای انکار حقیقت صورت علمی درست کند آن هم به کمک سخنان باطل و کاملا غیر منطقی . 📚 انفال ۶ ، غافر ۵.۴.۳۵ 🔺 صورت های چهارگانه جدل امام صادق(ع) به نقل از امام حسین(ع) می‌فرماید : 👌جدال از چهار حال بیرون نیست : 👈 اول اینکه : مباحثه در مسئله ‏اى است که هر دو طرف نسبت به آن، علم و اتفاق نظر نسبت به آن دارند؛ در این صورت، هر دو از مرحله خلوص و صفا بیرون رفته و علم خود را ضایع کرده و طلب رسوایى و فضیحت نمودید. 👈 دوم آنکه : هر دو جاهل به آن موضوع مورد بحث هستند که در این حالت، نادانى خود را آشکار نموده و روى جهل با همدیگر مجادله کرده ‏اند. 👈 سوم اینکه : یکی عالم است و با شخصى که جاهل است جدال مى‏ کند. در این صورت، مقصود آن عالم؛ روشن کردن لغزش طرف مقابل از روی ظلم به او است . 👈 چهارم اینکه : یکی جاهل بوده که با شخص عالم جدال مى‏ کند. در این صورت شخص جاهل، احترام و منزلت عالم را حفظ نکرده و نسبت به او ستم کرده است. پس جدال به هر صورت زشت و ناروا است، و کسى که انصاف داشته باشد و در مقابل حق تسلیم باشد، قهراً جدال را ترک خواهد کرد، و در این حالت ایمان خود را محکم نگه‌داشته و سلامتى دین خود را نیکو گرفته و عقل خود را از لغزش و اشتباه حفظ کرده است . 📚 مُنْیةُ المُرید فی أدَبِ المُفیدِ وَ المُسْتَفید ص۱۷۱ اثر شهید ثانی ره 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۳۰
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 نگاه به عکس و فیلم زن نامحرم و نظر فقهاء 👈 ، : اگر زن نامحرمى را بشناسد در صورتى كه آن زن متهتّك نباشد نبايد به عكس او نگاه كند. 👈 : نگاه كردن به عكس زن نامحرم و يا فيلم آن كه به وسيله تلويزيون و غيره پخش مى‌شود، اگر به قصد لذّت نباشد و خوف فساد و به حرام افتادن نباشد مانعى ندارد، هر چند صاحب عكس را بشناسد. 👈 : نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روی لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانی که بیننده آن را می شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شود، نگاه کرد ولی در پخش غیرمستقیم تلویزیونی اگر ریبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه کردن اشکال ندارد 👈 ، : اگر زن نامحرمی را بشناسد بنابر احتیاط نباید به عکس او نگاه کند . 👈 ، : اگر زن نامحرمی را بشناسد بنابر احتیاط نباید به عکس او خصوصا در مواردی که معرض هتک و فساد باشد، نگاه کند . 👈 : اگر مرد زن نامحرمى را بشناسد، چنانچه از زنهاى مبتذله نباشد، بنا بر احتياط واجب نبايد به عكس او نگاه كند بجز صورت و دستها كه نگاه بدون لذت و خوف وقوع در حرام جايز است. 👈 : اگر زن نامحرمی را بشناسد نباید به عکس او نگاه کند مگر به وجه و کفین، یا به زنان بی حجاب که از آشکار شدن پرهیز ندارند که نگاه کردن به عکس آنها بدون لذت و خوف وقوع در حرام، جایز است . 👈 : نگاه كردن به عكس بدون حجاب اشكال دارد، مگر اين كه او را نشناسد و مفسدۀ ديگرى از نگاه كردن حاصل نشود. 👈 : نگاه كردن به عكس زن نامحرمی که انسان او را می شناسند و از زنانی است که اگر او را از نشان دادن خود به نامحرم نهی کنند می پذیرد، بنابر احتیاط جایز نیست . 👈 : اگر زن نامحرمی را بشناسد در صورتی که آن زن باحجاب باشد نباید به عکس بدون حجاب او نگاه کند . 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋