🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍معاملات مكروه
🔺 معاملات مكروه یازده قسم است:
👈 اوّل : ملك فروشى، مگر آنكه با پول آن ملك ديگرى بخرد.
👈 دوّم: قصابى.
👈 سوّم : كفن فروشى، اگر شغل و حرفه او باشد.
👈 چهارم : معامله با مردمان پست.
👈 پنجم : معامله بين اذان صبح و اوّل آفتاب.
👈 ششم : كار خود را خريد و فروش گندم و جو و مانند اينها قرار دهد.
👈 هفتم : براى خريدن جنسى كه ديگرى می خواهد بخرد داخل معامله او شود.
👈 هشتم : معامله با كسانى كه اموالشان مشكوك است.
👈 نهم : معامله در وقت نمازهاى يوميّه مخصوصاً نماز جمعه، اگر بی اعتنايى به نماز نباشد مکروه است و الّا حرام است.
👈 دهم : قسم خوردن در معامله اگر راست باشد و الّا حرام است .
👈 یازدهم : خرید و فروش مجسمه
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
📍 #تسلسل در بیان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، و فلاسفه
حضرت رسول صلی الله علیه وآله در احتجاج با دهریون، برای اثبات ابتداء داشتن عالَم، به این برهان عقلی استدلال فرمودند:
أَ تَقُولُونَ مَا قِبَلَكُمْ مِنَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ مُتَنَاهٍ أَمْ غَيْرُ مُتَنَاهٍ؟ فَإِنْ قُلْتُمْ إِنَّهُ غَيْرُ مُتَنَاهٍ فَقَدْ وَصَلَ إِلَيْكُمْ آخِرٌ بِلَا نِهَايَةٍ لِأَوَّلِه
📚الاحتجاج ج1ص25
اگر میگوئید که شب وروز غیر متناهی هستند (وابتداء ندارند)، پس آخری به شما رسیده است که اول ندارد.
توضیح: اگر فرض کنیم صف نانوایی ده نفر هستند یک ساعت باید داخل صف بمانیم تا نوبتمان بشود هر چه بیشتر شوند مدت انتظار هم بیشتر میشود حال اگر این صف به اندازه بینهایت ادامه پیدا کند هیچ وقت نوبت به ما نمیرسد؛ در این عالم هم اگر اجزای سلسله حوادث، بینهایت بود هیچ وقت نوبت به زمان ما نمیرسید تا موجود شویم. اما ما اينک موجوديم پس زمان حوادث گذشته بینهايت نيستند و بايد ابتدائی برای آنها باشد، پس هر سلسله ای که آخر داشته باشد، قهرا اول هم خواهد داشت.
📛 ولی فلاسفه بدون این که بتوانند از این برهان قویم جوابی بدهند، اصرار دارند که تحقق حوادث زمانی نامتناهی ممکن وعالم هستی ابتداء ندارد (استاد مطهری: حکمای الهی معتقدند که عالم قدیم است یعنی اصول و ارکان عالم ازلی است و از لحاظ زمان هر اندازه به عقب برگردیم به مبدأ و آغاز شروعی نمىرسیم.
📚 مجموعه آثارج5، ص:378
📚 نهایة الحکمة ص117ف5م8
🔴 وادعای دیگر فلاسفه تخصیص در حکم عقلی استحاله تسلسل وقبول استحاله آن در مورد سلسله علل ومعلولات است، ومیگویند اگر سلسله علل ومعلول موجود بالفعل باشند، بایستی لامحاله به علة العلل ختم شود.
ولی اگر به برهان نبوی صلی الله علیه وآله توجه نشود و تسلسل در مورد حوادث زمانی جائز باشد، دیگر فرقی بین موارد تسلسل نخواهد بود وبرهان علیت (حتی بر تقریب فلسفی لزوم انتهاء موجودات ربطی به موجود مستقل)، کارائی ندارد، زیرا میتواند هر معلولی تابع علت پیشین خود باشد، بدون این که به علة غیر معلول، منتهی شود.
اما برهان نبوی صلی الله علیه وآله از استلزام آخریت واولیت سخن میگوید وچون آخرین سلسله این معالیل موجود است، پس نمیتواند این سلسله اول نداشته باشد.
👌 پس تخصیص حکم عقلی استحاله تسلسل، تنها به تخریب استدلال بر وجود خداوند متعال منجر خواهد شد، ومتاسفانه آتئیستها از این کلمات فلاسفه برای نفی اثبات خداوند، بهره میگیرند
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۲۹
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 نگاه کردن زن و نظر فقهاء
👈 #امام_خمینی : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مىباشد .
👈 #خوئى : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مىباشد بنا بر احتياط در غير صورت و دستها و سر و گردن و پا؛ و امّا نظر زن به اين مواضع از مرد، ظاهر آن است كه جايز است بدون قصد لذت، اگر چه أحوط نيز ترك است.
👈 #اراكى #مکارم_شیرازی : نگاه کردن زن به بدن نامحرم چه با قصد لذت چه بدون آن ، حرام است .
👈 #نوری_همدانی : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم به جز صورت و دستها ، حرام است .
👈 #تبريزى : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذت حرام مىباشد.
👈 #فاضل_لنکرانی : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذّت و به غير صورت و دستها بدون آن حرام مىباشد. .
👈 #سیستانی : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با شهوت و ترس از وقوع در حرام، حرام مىباشد، بلكه به احتياط واجب بدون آن نيز نبايد نگاه كند مگر به جاهايى از بدن كه معمولاً مردها نمىپوشانند مثل سر و دستها و ساق پاها كه نگاه كردن زن به اين جاها اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد اشكال ندارد.
👈 #بهجت : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم بنا بر احتياط واجب حرام است و همچنين نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مىفهمد جايز نيست و امّا جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالباً باز است، مثل سر، خالى از وجه نيست، مگر اينكه اين نگاه كردن كمك به معصيت باشد.
👈 #شبیری_زنجانی : نگاه كردن زن بدون لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولاً پوشيده است بنا بر احتياط واجب حرام است و نگاه كردن با لذّت به تمام مواضع مرد حرام است.
👌لازم به توضيح است كه مراد از لذّت در مسائل اين فصل، لذّت شهوانى و جنسى است .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و زندگی
📍جایگاه جدل در اسلام
🔺 تعریف جدل :
جدل با مراء به معنای همان بحث های مغرضانه ای است که بعد از روشن شدن حقیقت و به منظور از بین بردن آن صورت می گیرد و باخود همیشه شیطنتی را همراه دارد که جدل کننده را وا می دارد که برای انکار حقیقت صورت علمی درست کند آن هم به کمک سخنان باطل و کاملا غیر منطقی .
📚 انفال ۶ ، غافر ۵.۴.۳۵
🔺 صورت های چهارگانه جدل
امام صادق(ع) به نقل از امام حسین(ع) میفرماید :
👌جدال از چهار حال بیرون نیست :
👈 اول اینکه : مباحثه در مسئله اى است که هر دو طرف نسبت به آن، علم و اتفاق نظر نسبت به آن دارند؛ در این صورت، هر دو از مرحله خلوص و صفا بیرون رفته و علم خود را ضایع کرده و طلب رسوایى و فضیحت نمودید.
👈 دوم آنکه : هر دو جاهل به آن موضوع مورد بحث هستند که در این حالت، نادانى خود را آشکار نموده و روى جهل با همدیگر مجادله کرده اند.
👈 سوم اینکه : یکی عالم است و با شخصى که جاهل است جدال مى کند. در این صورت، مقصود آن عالم؛ روشن کردن لغزش طرف مقابل از روی ظلم به او است .
👈 چهارم اینکه : یکی جاهل بوده که با شخص عالم جدال مى کند. در این صورت شخص جاهل، احترام و منزلت عالم را حفظ نکرده و نسبت به او ستم کرده است. پس جدال به هر صورت زشت و ناروا است، و کسى که انصاف داشته باشد و در مقابل حق تسلیم باشد، قهراً جدال را ترک خواهد کرد، و در این حالت ایمان خود را محکم نگهداشته و سلامتى دین خود را نیکو گرفته و عقل خود را از لغزش و اشتباه حفظ کرده است .
📚 مُنْیةُ المُرید فی أدَبِ المُفیدِ وَ المُسْتَفید ص۱۷۱ اثر شهید ثانی ره
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۳۰
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 نگاه به عکس و فیلم زن نامحرم و نظر فقهاء
👈 #امام_خمینی ، #نوری_همدانی :
اگر زن نامحرمى را بشناسد در صورتى كه آن زن متهتّك نباشد نبايد به عكس او نگاه كند.
👈 #اراكى :
نگاه كردن به عكس زن نامحرم و يا فيلم آن كه به وسيله تلويزيون و غيره پخش مىشود، اگر به قصد لذّت نباشد و خوف فساد و به حرام افتادن نباشد مانعى ندارد، هر چند صاحب عكس را بشناسد.
👈 #رهبری :
نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روی لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانی که بیننده آن را می شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شود، نگاه کرد ولی در پخش غیرمستقیم تلویزیونی اگر ریبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه کردن اشکال ندارد
👈 #خوئى ، #تبريزى :
اگر زن نامحرمی را بشناسد بنابر احتیاط نباید به عکس او نگاه کند .
👈 #گلپايگانى ، #صافی_گلپایگانی :
اگر زن نامحرمی را بشناسد بنابر احتیاط نباید به عکس او خصوصا در مواردی که معرض هتک و فساد باشد، نگاه کند .
👈 #سیستانی :
اگر مرد زن نامحرمى را بشناسد، چنانچه از زنهاى مبتذله نباشد، بنا بر احتياط واجب نبايد به عكس او نگاه كند بجز صورت و دستها كه نگاه بدون لذت و خوف وقوع در حرام جايز است.
👈 #شبیری_زنجانی :
اگر زن نامحرمی را بشناسد نباید به عکس او نگاه کند مگر به وجه و کفین، یا به زنان بی حجاب که از آشکار شدن پرهیز ندارند که نگاه کردن به عکس آنها بدون لذت و خوف وقوع در حرام، جایز است .
👈 #مکارم_شیرازی :
نگاه كردن به عكس بدون حجاب اشكال دارد، مگر اين كه او را نشناسد و مفسدۀ ديگرى از نگاه كردن حاصل نشود.
👈 #وحید_خراسانی :
نگاه كردن به عكس زن نامحرمی که انسان او را می شناسند و از زنانی است که اگر او را از نشان دادن خود به نامحرم نهی کنند می پذیرد، بنابر احتیاط جایز نیست .
👈 #سبحانی :
اگر زن نامحرمی را بشناسد در صورتی که آن زن باحجاب باشد نباید به عکس بدون حجاب او نگاه کند .
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و روابط اجتماعی
قسمت دوم : جدل در روابط اسلامی
📍جدل یا مراء ؛ ریشه ها و پیامدها
🔺ریشه های جدل :
👈 روی برتافتن از حقیقت
📚 غافر ۶۹
👈 کسب مقامات موهوم علمی
📚 کافی ج۱ ص۴۹
👈 عدم پرداختن به وظایف
📚مِشْکاةُ الأنْوار فی غُرَرِ الأخْبار ص۳۲۵
👈 عدم اعتقاد به مُحٍق بودن و آگاه بودن پیشوایان دین
📚 تفسیر الإمام ص۲۰۶
👈 شک در اعتقادات دینی
📚 بحارالانوار، ج ۶۵ ، ص ۳۴۸
👈 جهل به :
الف : جایگاه علمی خود .
ب : میزان تاثیر پذیری مخاطب
ج : موضوعات مورد بحث
📚 الاختصاص ص۲۵۴ اثر شیخ مفید ره
📚 مُستَدرَكُ الوَسائل و مُستَنبَطُ المَسائل ج۹ ص۷۳
🔺آثار و پیامدهای جدل :
👈 تردید در اعتقادات و باورهای دینی
📚 الاختصاص ج۲ ص۶۱۴
📚 غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم ص۶۵
👈 انحراف جوامع انسانی و از بین رفتن هویت دینی آنها
📚مُنْیةُ المُرید فی أدَبِ المُفیدِ وَ المُسْتَفید ص۱۷۱
📚 همان ص۳۱۶
👈 آز بین رفتن تواضع و فروتنی
📚 کافی ج۲ ص۱۳۳
👈 رشد نفاق در روابط دوستانه
👌 با این توضیح که :
ادعای هر دوستی این است که « من خیر تو را میخواهم » و هدف جدل چیزی جز غلبهٔ بر فرد مقابل نیست و در مغلوب شدن چیزی یافت نمیشود پس فردی که جدل می کند بر خلاف چهرهٔ خیرخواهانه اش عمل نموده است و این یعنی نفاق و دو چهره بودن
📚 إعلامُ الوَریٰ بأعلامِ الهدیٰ ص۳۱۱
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت حرام است :
👈 خون
👈 فضله (مدفوع)
👈 نری (آلت حیوان نر)
👈 فرج (آلت حیوان ماده)
👈 بچه دان (رحم) و جفت
👈 دشول غده های کوچک و گرد که به اندازه فندق است..
👈 تخم (بیضه)
👈 چیزی که در مغزکله است و به شکل نخود است
👈 مغز حرام (نخاع)
👈 پی که در دو طرف گردن قرار دارد و تا تیرهٔ پشت کشیده شده است .
👈 زهره دان (کیسهٔ صفرا)
👈 سپرز (طحال)
👈 محل اجتماع ادرار (مثانه)
👈 حدقهٔ چشم (مردمک)
👈 کیسه ای که در میان سم است و به آن ذات الاشجاع می گویند .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و امامت
📍ضرورت وجود امام در استدلال سادهٔ شاگرد امام صادق علیهالسلام :
جمعی از اصحاب امام صادق علیه السلام، از جمله: حُمران بن اعین و محمّد بن نُعمان و هِشام بن سالم و طیار، خدمت امام صادق علیه السلام بودند و جمع دیگری نیز حضور داشتند و هشام بن حکم- که جوان بود- در میان آنان حضور داشت. امام صادق علیه السلام خطاب به او فرمود: «ای هشام! به من گزارش نمی دهی که با عمرو بن عُبَید، چه کردی و از او چه پرسیدی؟».
هشام گفت: ای فرزند پیامبر خدا! هیبت شما مرا می گیرد و از شما شرم دارم و زبانم در برابرتان بند می آید.
امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی به شما دستوری می دهم، اجرا کنید».
🔺اجازه پرسش
هشام گفت: از وضعیت عمرو بن عبید و مجلس درس او در مسجد بصره، خبردار شدم. این امر، بر من گران آمد و به سوی او ره سپار شدم و روز جمعه به بصره رسیدم و به مسجد بصره رفتم. دیدم جمع بسیاری بر گرد عمرو بن عبید حلقه زده اند و او پای جامه پشمی سیاهی به پا و ردایی به تن داشت و مردم از وی پرسش می کردند. من از مردم، راه خواستم. برایم راه باز کردند و من رفتم و در انتهای جمعیت، دو زانو نشستم. آن گاه گفتم: ای مرد دانشمند!
من مردی غریبم. اجازه می دهی سؤالی بپرسم؟
گفت: آری.
گفتم: تو چشم داری؟
جای پرسش نیست!
گفت: پسرم! این چه سؤالی است؟ چیزی را که می بینی، چگونه در باره اش می پرسی؟
گفتم: سؤال من، همین گونه است.
پرسش هایی به ظاهر احمقانه
گفت: بپرس، پسرم! هر چند پُرسشت احمقانه است.
گفتم: پاسخ سؤالم را بده.
گفت: بپرس.
گفتم: آیا چشم داری؟
گفت: آری.
گفتم: با آن، چه می کنی؟
گفت: با آن، رنگ ها و اشخاص را می بینم.
گفتم: آیا بینی داری؟
گفت: آری.
گفتم: با آن، چه می کنی؟
گفت: با آن، بوها را استشمام می کنم.
گفتم: آیا دهان داری؟
گفت: آری.
گفتم: با آن، چه می کنی؟
گفت: با آن، مزه ها را می چشم.
گفتم: آیا گوش داری؟
گفت: آری.
گفتم: با آن، چه می کنی؟
گفت: با آن، صدا را می شنوم.
گفتم: آیا دل داری؟
گفت: آری.
گفتم: با آن، چه می کنی؟
گفت: به وسیله آن، آنچه را بر این اندام ها و حواس، وارد می شود، تمییز می دهم.
گفتم: آیا با وجود این اندام ها، از دل، بی نیازی نیست؟
گفت: نه.
گفتم: چگونه نه، در حالی که این اندام ها صحیح و سالم هستند؟
🔺نقش قلب در بدن
گفت: پسرم! این اندام ها هر گاه در چیزی که بوییده یا دیده یا چشیده و یا شنیده اند، شک کنند، آن را به دل، ارجاع می دهند و دل، یقین حاصل می کند و شک را از بین می برد.
به او گفتم: پس خداوند، دل را در حقیقت، برای [رفع ] شک اندام ها گذاشته است؟
گفت: آری.
گفتم: پس وجود دل، لازم است وگر نه، اندام ها به یقین نمی رسند؟
گفت: آری.
به او گفتم: ای ابو مروان! پس خداوند- تبارک و تعالی- که اندام های تو را به حال خود رها نکرده- بلکه برای آنها پیشوایی قرار داده است تا بر دریافت های صحیحِ آنها صحّه بگذارد و به آنچه در آن شک شده است، یقین کند- [آیا] این همه مخلوق را در سرگردانی و شک و اختلاف، رها می سازد و برایشان پیشوایی که شک و سرگردانی شان را به او ارجاع دهند، قرار نمی دهد، در صورتی که برای اندام های تو، پیشوایی قرار داده است تا سرگردانی و شک خود را به او ارجاع دهی؟!
تو هشام بن حَکمی؟!
عمرو، خاموش ماند و چیزی به من نگفت. سپس رو به من کرد و گفت: تو هشام بن حَکمی؟
گفتم: خیر.
گفت: از همنشینان اویی؟
گفتم: خیر.
گفت: پس اهل کجایی؟
گفتم: از اهالی کوفه.
گفت: پس تو، خود او هستی!
آن گاه، مرا در آغوش کشید و به جای خود نشانید و خودش از جایش برخاست و تا زمانی که من نشسته بودم، دیگر سخنی نگفت.
🔺خنده امام علیه السلام!
وقتی سخن هشام به این جا رسید، امام صادق علیه السلام خندید و فرمود: «ای هشام! این مطالب را چه کسی به تو آموخته است؟». هشام گفت: مطالبی است که از خود شما آموخته بودم و آنها را به هم ربط دادم. امام فرمود: «به خدا سوگند که این مطلب، در کتاب های ابراهیم علیه السلام و موسی علیه السلام آمده است».
📚کافی، ج۱ ص۱۶۹ ح۳
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 #درس_اخلاق 🌴
🎥 آن کسی که امام رضا ع در حمام پشتش را کیسه کشیده بود ، کی بود؟ از کجا آمده بود؟ و سرانجامش چه شد؟
🎙 استاد #بندانی_نیشابوری
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍 شرایطی که موجب محرمیت توسط شیر می شود :
👈 بچه دو سال نداشته باشد .
👈 شیر زن از زنا نباشد .
👈 بچه شیر را مستقیماً از پستان بمکد .
👈 شیر را استفراغ نکند .
👈 مقدار شیری که سبب محرمیت می شود سه معیار دارد :
۱﴾ : محاسبهٔ کیفی ؛
مقداری به او شیر بدهند که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است .
۲﴾ : محاسبهٔ زمانی ؛
یک شبانه روز که ابتدایش را از وقتی محاسبه کند که بچه گرسنه است و انتهایش وقتی که بچه سیر می شود .
۳﴾ : محاسبهٔ عددی ؛
پانزده مرتبه شیر کامل بخورد یعنی پانزده مرتبه گرسنه شود و با خوردن شیر کاملا سیر شود .
👌 در هر سه معیار شرط است که از یک زن شیر بخورد و در بین خوردن شیر، غذای دیگری نخورد البته خوردن آب و دارو ایرادی ندارد .
🔺البته شرایط دیگری در رساله های عملیه ذکر شده که به علت غیر معمول بودن اینجا نیاوردیم مثل : زنده بودن زن ، از یک شوهر بودن ، شیر با زاییدن ایجاد شده باشد ...
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
⁉️ آیا حديث «اقوام متعمق در آخرالزمان» دلالت بر مطلوبیت فلسفه اسلامی دارد؟
🔻اهالی فلسفه از جمله معدود روایاتی که بدان بر مطلوبیت فلسفه یونانی استدلال می کنند روایت زیر است:
سُئل علي بن الحسين عليه السلام عن التوحيد، فقال: ان الله تعالي علم انه يكون في اخرالزمان اقوام متعمقون فأنزل الله تعالي: «قل هو الله احد، الله الصمد» و الايات من سورة الحديد الي قوله: و هو عليمٌ بذات الصدور، فمن رام ماوراء ذلك فقد هلك
📚بحارالانوار ج۳ ص۲۶۱
از امام سجاد ع درباره توحيد پرسيده شد، حضرت فرمود: خداوند دانست كه در آخرالزمان گروههايي اهل تعمق يافت خواهند شد، لذا سوره توحيد و آياتي از سوره حديد را [آيات 1 تا 6] نازل فرمود؛ حال هر كس در پيفهم فراتر از اين آيات بر آيد، نابود خواهد شد.
👌 درباره روايت فوق بايد گفت:
✅ اولاً، اگر حتي مفاد روايت فوق توصيه به تعمق در ذات و صفات الهي ـ از آن نوع که در فلسفه صورت می گیرد ـ باشد، چنين روايتي نميتواند در برابر دهها روايتي كه نهي از تعمّق و تفكر در ذات و صفات و ادعای ادراک و وصول به ذات را ميكنند، تاب آورده و بايد به كناري نهاده شود و يا بر معنايي غير معارض با مفهوم آن روايات حمل شود.
✅ ثانياً، روايت فوق نه تنها حاوي توصيه به تعمق در ذات و صفات خداوند نيست بلكه ظهور در نفي تلاش براي ادراك و توصيف خداوند، فراتر از آنچه در قرآن آمده است، داشته و آن را موجب هلاكت ميداند. تعبير «فمن رام وراء ذلك فقد هلك»، ظهور در نفي تلاش و تفكر آزاد فارغ از آنچه خداوند خود درباره ذات و صفات خويش گفته است، دارد و اگر مقصود، توصيه به تعمق و تفكر باشد، چنين تعبيري زائد و بلكه مخل به مقصود است.
♻️ علامه مجلسي در توضيح اين حديث ميگويد: «ظاهر اين روايت، منع از تفكر و خوض عقلي (ذهنی) در مسائل توحيد و توقف در آنچه كه نصوص ديني (و عقلانیت وحیانی) ميگويند، ميباشد.»
📚بحارالانوار ج۳ ص۲۶۱
♻️ ملاصالح مازندراني شارح اصول كافي نيز در توضيح اين حديث مينويسد: «فمن رام وراء ذلك يعني آنكه اگر كسي در باب معرفت خداوند بر خلاف يا فوق يا دون سوره توحيد و آيات سوره حديد حركت كند، هلاك شده است؛ و اگر مطلوب خداوند [در باب خداشناسي] چيزي غير از اين بود، بندگانش را بدان هدايت مينمود. پس در حكمت الهي واجب آن است كه بندگان، خداوند را به آنچه خود خويش را توصيف كرده، وصف كنند و در فراتر از آن فرو نروند تا قواعد توحيد در دل و جانشان تثبيت شود و در درههاي هلاكت و منزلگاههاي شرك سقوط نكنند
📚شرح اصول كافي ج۳ ص۱۴۵
✅ ثالثاً، واژه تعمق اساساً باري منفي و مذموم در لسان روايات دارد و در اين روايت نيز متعمّقون مدح اقوام نبوده، بلكه ظهور در مذمّت آنان دارد. به روايات زير بنگريد:
👈 اميرالمؤمنين ع: كفر بر چهار ستون است: فسق، غلوّ، شك و شبهه... غلوّ چهار شعبه دارد: تعمّق در رأي... هر كس تعمّق ورزد به حق نميرسد و جز فرو رفتن بيشتر در گردابها [ي فكري و عملي] نتيجهاي به دست نميآورد و هنوز از فتنهاي رهايي نيافته است كه فتنهاي ديگر دامنگير او ميشود؛ دين او از هم گسسته ميشود و در آشفتگي فرو ميرود.
📚 كافي ج۲ ص۳۹۱
👈 رسولالله ص : مردمي در دين تعمق ميكنند؛ آنان از دين خارج ميشوند همان گونه كه تير از چلهكمان خارج ميشود.
📚 الغدير ج۸ ص۱۱۴
👈 اميرالمؤمنين ع: نهايت تلاش هر كس كه در معرفت خداوند سبحان تعمق ورزد، اعتراف به ناتواني از ادراك معرفت [ذات و حقيقت] آفريدگار است.
📚 نهجالبلاغة ابن ابي الحديد ج۲۰ ص۲۹۲
👈 اميرالمؤمنين ع در يكي از خطب نهجالبلاغه، درباره ستايش خداوند از راسخون فيالعلم در قرآن كه كساني جز ائمه معصومين ع نيستند، ميفرمايد، چون اينان به عجزشان از دريافت برخي از امور غيبي (از جمله حقيقت ذات و صفات الهي) اعتراف كردند و از «تعمّق» در اين امور پرهيز كردند، خداوند آنان را با صفت راسخان در علم، ستايش نمود
📚 التوحيد ص۵۶
👈 اميرالمؤمنين ع: مؤمن، خويش را در امور ديني و دنيايي بيجهت به مشقّت نمياندازد و اهل تعمّق نيز نيست.
📚 كافي ج۲ ص۲۲۸
بنا بر این روایت اقوام متعمق نه تنها در تایید تلاش های فلسفی از نوع یونانی در امر الهیات نیست بلکه توصیه به مراجعه به توحید عقلی وحیانی نظیر آنجه در سوره توحید آمده می باشد.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
⁉️ آیا حديث «اقوام متعمق در آخرالزمان» دلالت بر مطلوبیت فلسفه اسلامی دارد؟
🔻اهالی فلسفه از جمله معدود روایاتی که بدان بر مطلوبیت فلسفه یونانی استدلال می کنند روایت زیر است:
سُئل علي بن الحسين عليه السلام عن التوحيد، فقال: ان الله تعالي علم انه يكون في اخرالزمان اقوام متعمقون فأنزل الله تعالي: «قل هو الله احد، الله الصمد» و الايات من سورة الحديد الي قوله: و هو عليمٌ بذات الصدور، فمن رام ماوراء ذلك فقد هلك
📚بحارالانوار ج۳ ص۲۶۱
از امام سجاد ع درباره توحيد پرسيده شد، حضرت فرمود: خداوند دانست كه در آخرالزمان گروههايي اهل تعمق يافت خواهند شد، لذا سوره توحيد و آياتي از سوره حديد را [آيات 1 تا 6] نازل فرمود؛ حال هر كس در پيفهم فراتر از اين آيات بر آيد، نابود خواهد شد.
👌 درباره روايت فوق بايد گفت:
✅ اولاً، اگر حتي مفاد روايت فوق توصيه به تعمق در ذات و صفات الهي ـ از آن نوع که در فلسفه صورت می گیرد ـ باشد، چنين روايتي نميتواند در برابر دهها روايتي كه نهي از تعمّق و تفكر در ذات و صفات و ادعای ادراک و وصول به ذات را ميكنند، تاب آورده و بايد به كناري نهاده شود و يا بر معنايي غير معارض با مفهوم آن روايات حمل شود.
✅ ثانياً، روايت فوق نه تنها حاوي توصيه به تعمق در ذات و صفات خداوند نيست بلكه ظهور در نفي تلاش براي ادراك و توصيف خداوند، فراتر از آنچه در قرآن آمده است، داشته و آن را موجب هلاكت ميداند. تعبير «فمن رام وراء ذلك فقد هلك»، ظهور در نفي تلاش و تفكر آزاد فارغ از آنچه خداوند خود درباره ذات و صفات خويش گفته است، دارد و اگر مقصود، توصيه به تعمق و تفكر باشد، چنين تعبيري زائد و بلكه مخل به مقصود است.
♻️ علامه مجلسي در توضيح اين حديث ميگويد: «ظاهر اين روايت، منع از تفكر و خوض عقلي (ذهنی) در مسائل توحيد و توقف در آنچه كه نصوص ديني (و عقلانیت وحیانی) ميگويند، ميباشد.»
📚بحارالانوار ج۳ ص۲۶۱
♻️ ملاصالح مازندراني شارح اصول كافي نيز در توضيح اين حديث مينويسد: «فمن رام وراء ذلك يعني آنكه اگر كسي در باب معرفت خداوند بر خلاف يا فوق يا دون سوره توحيد و آيات سوره حديد حركت كند، هلاك شده است؛ و اگر مطلوب خداوند [در باب خداشناسي] چيزي غير از اين بود، بندگانش را بدان هدايت مينمود. پس در حكمت الهي واجب آن است كه بندگان، خداوند را به آنچه خود خويش را توصيف كرده، وصف كنند و در فراتر از آن فرو نروند تا قواعد توحيد در دل و جانشان تثبيت شود و در درههاي هلاكت و منزلگاههاي شرك سقوط نكنند
📚شرح اصول كافي ج۳ ص۱۴۵
✅ ثالثاً، واژه تعمق اساساً باري منفي و مذموم در لسان روايات دارد و در اين روايت نيز متعمّقون مدح اقوام نبوده، بلكه ظهور در مذمّت آنان دارد. به روايات زير بنگريد:
👈 اميرالمؤمنين ع: كفر بر چهار ستون است: فسق، غلوّ، شك و شبهه... غلوّ چهار شعبه دارد: تعمّق در رأي... هر كس تعمّق ورزد به حق نميرسد و جز فرو رفتن بيشتر در گردابها [ي فكري و عملي] نتيجهاي به دست نميآورد و هنوز از فتنهاي رهايي نيافته است كه فتنهاي ديگر دامنگير او ميشود؛ دين او از هم گسسته ميشود و در آشفتگي فرو ميرود.
📚 كافي ج۲ ص۳۹۱
👈 رسولالله ص : مردمي در دين تعمق ميكنند؛ آنان از دين خارج ميشوند همان گونه كه تير از چلهكمان خارج ميشود.
📚 الغدير ج۸ ص۱۱۴
👈 اميرالمؤمنين ع: نهايت تلاش هر كس كه در معرفت خداوند سبحان تعمق ورزد، اعتراف به ناتواني از ادراك معرفت [ذات و حقيقت] آفريدگار است.
📚 نهجالبلاغة ابن ابي الحديد ج۲۰ ص۲۹۲
👈 اميرالمؤمنين ع در يكي از خطب نهجالبلاغه، درباره ستايش خداوند از راسخون فيالعلم در قرآن كه كساني جز ائمه معصومين ع نيستند، ميفرمايد، چون اينان به عجزشان از دريافت برخي از امور غيبي (از جمله حقيقت ذات و صفات الهي) اعتراف كردند و از «تعمّق» در اين امور پرهيز كردند، خداوند آنان را با صفت راسخان در علم، ستايش نمود
📚 التوحيد ص۵۶
👈 اميرالمؤمنين ع: مؤمن، خويش را در امور ديني و دنيايي بيجهت به مشقّت نمياندازد و اهل تعمّق نيز نيست.
📚 كافي ج۲ ص۲۲۸
بنا بر این روایت اقوام متعمق نه تنها در تایید تلاش های فلسفی از نوع یونانی در امر الهیات نیست بلکه توصیه به مراجعه به توحید عقلی وحیانی نظیر آنجه در سوره توحید آمده می باشد.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
33.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴 #درس_اخلاق 🌴
🎥 امام علی ع می فرمود : دوست دارم این پنج نکتهٔ اخلاقی در تورات را هر روز ببینم .
🎙 استاد #رفیعی
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۳۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۳۱
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍شرایط محرمیت فرزند خوانده
🔺اگر فرزند زیر دو سال باشد از طریق شیر می شود با توجه به دختر یا پسر بودن آن فرزند خوانده، به چهار روش ذیل👇 محرمیت را ایجاد کرد :
👈 خوردن شیر زن خانواده که در این صورت آن فرزند خوانده ، فرزند رضاعی ایندو خواهد بود .
👈 خوردن شیر مادر زن و مرد خانواده
که در این صورت زن و مرد خانواده خواهر و برادر رضاعی آن فرزند خوانده خواهند بود .
👈 خوردن شیر خواهر زن و مرد خانواده که در این صورت مرد و زن خانواده دایی و خالهٔ رضاعی آن فرزند خوانده خواهند شد .
👈 خوردن شیر زن داداش زن و مرد خانواده
که در این صورت زن و مرد خانواده عمه و عمو آن فرزند خوانده خواهند شد .
🔺 اگر فرزند بالای دوسال باشد تنها با خواندن خطبهٔ عقد (با توجه به دختر یا پسر بودن آن فرزند خوانده) بین آن فرزند خوانده و مادر (بیوه) زن خانواده و یا پدر مرد خانواده و ایجاد عنوان ناپدری و نامادری، محرمیت را بوجود آورد .
📛 البته غیر از صورت شیر خوردن فرزند خوانده از زن خانواده، مابقی صورت ها (اعم از زیر دوسال یا بالای دوسال) در صورت ازدواج فرزند خوانده هیچکدام از مرد و زن خانواده با همسرش محرم نخواهند بود .
👌 لذا پیشنهاد می شود اگر زن خانواده شیر ندارد که بدهد ، اصلا اقدام به آوردن فرزندخوانده نکنید و یا اگر کردید از همان اول هم خود فرزند و هم اطرافیان حتی اگر در آینده خواست همسری بگیرد خانوادهٔ همسرش را در جریان بگذارید .
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و روابط اجتماعی
📍 چگونگی برخورد با عیوب دیگران
📛 قسمت اول ؛ برخورد شیطانی
🔺تعریف #عیب_جویی ؛
جمع آوری نقطه ضعفهای دیگران و استفادهٔ زشت از آنها در وقت مناسب
📚 تَهْذیبُ الْاَحْکام ج۱ ص۳۷۵
از این خصلت زشت تعبیر شده است به
« چریدن در مرتع آبروی دیگران »
📚 تَنبیهُ الخَواطِر و نُزهَةُ النَّواظِر معروف به مجموعه وَرّام ج۲ ص۱۲۲
🔺 آثار دنیوی و اخروی عیب جویی
🥀 عیب جویی سبب گناه زشت عیب گویی می گردد زیرا انسان تا اهل تجسس در کار دیگران نباشد چیزی برای غیبت کردن ندارد .
📚 حجرات آیهٔ ۱۲
🥀 موجب رسوایی سریع فرد نسبت به عیوب شخصی اش می شود
زیرا وقتی انسانی دوست دارد که زشتی دیگران بر ملا شود نباید انتظار داشته باشد که زشتی های خودش آشکار نگردد و با این رسوایی، به سختی رنج نکشد .
📚 کنزالعمال فی سننالاقوال والافعال ج۱ ص۲۷۹
📚 الاختصاص ص۲۲۰
📚 ثوابُ الأعمال و عقابُ الأعمال ص۲۴۱
📚 نور آیهٔ ۱۹
🥀 عیب جو بار گناه صاحب عیب را به دوش می کشد زیرا صاحب عیب با این رسوایی که در دنیا برایش پیش آمده از مجازات روز قیامت معاف خواهد بود .
📚 مَن لایَحْضُرُهُ الفَقیهُ ج۴ ص۱۵
🥀 عیب جویی موجب دوام نیاوردن دوستیها و جدایی و تفرقه می گردد زیرا انسانها تحمل آگاهی از عیوب دیگران را ندارند .
📚 عُیونُ أخْبارِ الرّضا (ع) ج۲ ص۵۳
🥀 عیب جویی باعث خواهد شد انسان عیوب خود را فراموش کند و در پی اصلاح آنها بر نیاید و بر عیب های احتمالی دیگران تکیه کند و به عیوب یقینی خود اهمیت ندهد .
📚 کافی ج۲ ص۴۵۹
📚 تُحَفُ العُقول فیما جاءَ مِنَ الحِکَمِ وَ الْمَواعظ مِنْ آلِ الرّسول ص۵۱۱
🥀 عیب جویی زمینه ای برای تزلزل اعتقادی و ایمانی می گردد و موجب می شود تا پایین ترین مرتبهٔ شرارت سقوط کند .
📚 کَشْفُ الغُمَّة فی مَعْرِفَةِ الأئمّة(ع) ص۹۴
📚 مَعانی الأخبار ص۳۹۴
📚 کافی ج۲ ص۳۶۹
👌 حرف آخر ؛
کسی که عیبجویی می کند نمی گذارد اسم اعظم «ستارالعیوب»خداوند ظهور پیدا کند و کسی که مانع ظهور اسماء خداوند می شود در واقع این اسماء را منکر شده است و انکار اسماء خداوند کفر است .
📚 اعراف آیهٔ ۱۸۰
📛 قسمت دوم : برخورد رحمانی با عیوب دیگران است که در پست بعدی خواهد آمد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
مسجد امام هادی علیه السلام
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 #هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی 📍شرایط محرمیت فرزند خوانده 🔺اگر فرزند زیر دو سال
⬅️⬅️⬅️ اصلاحیه ➡️➡️➡️
🔺 اگر فرزند بالای دوسال باشد ؛
تنها با خواندن خطبهٔ عقد آنهم فقط «دخترخوانده» بین آن دختر خوانده و پدر مرد خانواده و ایجاد عنوان نامادری، محرمیت را بوجود آورد
حالا چرا فقط دخترخوانده ؟
زیرا شرط محرمیت بین فرزندهمسر و ناپدری، دخول کردن است که به طور طبیعی و عرفی امکان پذیر نیست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 #درس_اخلاق 🌴
🎥 یکی از شاه بیت های روابط اجتماعی
🎙 مقام معظم #رهبری
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۳۳
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍احکام #نماز_شب
❇️ قسمت اول :
👈 وقت نماز شب از نصف شب است تا طلوع فجر ( #سیستانی از اول شب تا اذان صبح ) و افضل آن است که در ثلث سوم شب و نزدیک طلوع فجر خوانده شود.
👈 مستحب است نماز شب بلند خوانده شود تا اگر امکان دارد با شنیدن صدای کسی که مشغول خواندن نماز شب است دیگران نیز بلند شوند و نماز شب بخوانند و از این فیض عظمی و عظیم بهره مند شوند و از کاروان عابدان و زاهدان و سالکان، عقب نمانند، البته به شرط اینکه انسان احتمال دهد که با صدای بلند او کسانی بلند خواهند شد و مزاحم کسی نیست و موجب ریا و سمعه هم نباشد.
👈 با اینکه افضل است نماز شب ایستاده خوانده شود، اما اگر برای کسی که مشکل است یا حال ایستاده خواندن را ندارد، می تواند نشسته بخواند. حتی نماز شب را در حال راه رفتن و داخل ماشین و... هم می شود خواند. چنانچه امام خمینی قدس سره در بازگشت از پاریس، نماز شبش را در هواپیما خواند و مرحوم تربتی هم نماز شبش را در حال مسافرت در حال راه رفتن می خواندند.
👈 اگر چه دو رکعت نشسته به جای یک رکعت ایستاده است و کسی که نماز شب را نشسته می خواند لازم است دو برابر، حتی نماز وتر را دو تا یک رکعتی بخواند، اما الزامی هم در کار نیست؛ بلکه 11 رکعت نشسته بخواند قبول است. حتی اگر حال ندارد همه 11 رکعت را بخواند، دو رکعت شفع و یک رکعت وتر را بخواند و اگر برای این هم حال یا وقت ندارد، تنها یک رکعت وتر را بخواند.
♻️ادامه دارد.....
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و تهجد
🕋 تجلی نماز شب در کلام وحی
🌹خداوند متعال در سوره اسراء برای رسیدن انسان ها به مقام محمود توصیه به نماز شب نموده و فرموده است:
«وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَک عَسی أَنْ یبْعَثَک رَبُّک مَقاماً مَحْمُوداً»
📚 اسراء آیهٔ ۷۹
و پاسی از شب را [از خواب برخیز و] قرآن [و نماز] بخوان! این یک وظیفه اضافی برای توست؛ امید است که پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد!
🌹در سوره مزمّل نیز از پیامبر صلی الله علیه و آله دعوت به خواندن نماز شب نموده و بیان داشته:
«یا أَیهَا الْمُزَّمِّلُ. قُمِ اللَّیلَ إِلَّا قَلِیلًا. نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا. أَوْ زِدْ عَلَیهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا»
📚 مزمل آیات ۴-۱
ای جامه به خود پیچیده! شب را جز کمی، بپاخیز! نیمی از شب را، یا کمی از آن کم کن، یا بر نصف آن بیفزا و قرآن را با دقّت و تأمّل بخوان
🌹 در سوره سجده نیز خداوند متعال در تمجید از کسانی که نماز شب به پا می دارند فرموده است
تَتَجافی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقُونَ. فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِی لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْینٍ جَزاءً بِما کانُوا یعْمَلُونَ
📚 سجده آیات ۱۶.۱۷
پهلوهای آنها از بستر خواب فاصله می گیرد (از خواب برمی خیزند) و پروردگارشان را از روی بیم و امید می خوانند و از آنچه به آنان داده ایم انفاق می کنند. هیچ کس نمی داند که به پاداش عملشان چه چشم روشنی ها برای آنان پنهان و ذخیره شده است».
اگر در فضیلت شب زنده داری و نماز شب چیزی جز همین👆 یک آیه نبود برای اهل ایمان کافی بود که همه روز را به انتظار آمدن شب و خلوت با دوست باشند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۳۴