eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
264 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
6هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
فضیلت حضرت زینب سلام الله علیها و ثواب گریه بر ایشان در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله مرحوم سید نور الدین جزائری در کتاب شریف "الخصائص الزینبیة" می نویسد: روی ان زینب بنت علی بن ابی طالب علیه السلام لما ولدت اخبر بذلک رسول الله صلی الله علیه و آله فجاء الی منزل فاطمة علیها السلام  وقال: یا بنتاه! ایتینی بنیتک المولودة، فلما احضرتها اخذها رسول الله صلی الله علیه و اله و ضمها الی صدره الشریف، ووضع خده المنیف علی خدها فبکی بکاءأ عالیا، وسال الدمع حتی جری علی کریمته الشریفة. فقال فاطمة علیها السلام: مم بکاؤک، لا ابکی الله عینیک یا ابتاه؟ فقال صل الله علیه و اله: یا بنیة یا فاطمة! اعلمی ان هذه البنت بعدک وبعدی تیتلی ببلایا فادحه، و ترد علیها مصائب ورزایا مفجعة، فبکت فاطمة سلام الله علیها عند ذلک، ثم قالت: یا أبه! فما ثواب من یبکی علیها و علی مصائبها؟ فقال صل الله علیه و آله: یا بضعتی ویا قرة عینی! ان من بکی علیها وعلی مصائبها کان ثواب بکائه کثواب من بکا علی اخویها، ثم اختار لها اسم: زینب. روایت شده است هنگامی که زینب دختر امیر المومنین علیهما السلام به دنیا آمد، به رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر دادند و آن حضرت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها آمد و فرمودند: دخترم! دختر تازه متولد شده ات را به نزدم بیاور. هنگامی ایشان را آوردند، پیامبر صلی الله علیه و آله آن کودک را در آغوش گرفتند و به سینه مبارک خود چسباندند و گونه مبارک خویش را به صورت آن نازدانه گذاشتند و بسیار گریستند تا جایی که اشک آن حضرت جاری و بر روی آن بانو ریخت. حضرت زهرا سلام الله علیها عرضه داشتند: علت گریه شما چیست؟ پدر جان خداوند چشم شما را گریان نکند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای دخترم! ای فاطمه! بدان که بعد از من و تو او به مصیبت های سخت و دشواری مبتلا شده و سختی های زیاد و جانسوزی بر او وارد می شود، در این هنگام بود که حضرت زهرا سلام الله علیها نیز گریه کردند و خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه داشتند: ای پدر! ثواب کسی که بر او و بر مصائب او گریه کند چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله پاسخ دادند: ای پاره تن و نور چشمم! کسی که بر او و مصیبت هایش گریه کند، ثوابش به مانند گریه بر دو برادرش [امام حسن و امام حسین صلوات الله و سلامه علیهما] می باشد. و سپس نام زینب را بر آن دختر انتخاب فرمود. الخصائص الزینبیة، صفحه ۳۲، @masjedemamhadialaihesalam
🔳 شهادت مظلومانــہ، عقیله بنی هاشم و شریکة الحسین‌، حضرت زینب کبری سلام الله علیـها تسلیت باد. 🔳امام سجاد صلوات‌الله علیه فرمودند:  «ان عمتی زینب کانت تؤدی صلواتها، من قیام الفرائض و النوافل عند مسیرنا من الکوفة الی الشام وفی بعض منازل کانت تصلی من جلوس لشدة الجوع والضعف والمصیبة» {عمه ام زینب در مسیر کوفه تا شام همه نمازهای واجب و مستحب را اقامه می نمود و در بعضی منازل به خاطر شدت گرسنگی و ضعف و مصیبت، نشسته ادای تکلیف می کرد} 📖 ریاحین الشریعه، ج ۳ ص ۶۲ @masjedemamhadialaihesalam
🏴گوشه ای از مناقب و فضائل حضرت زینب کبری سلام الله علیها.... ◾️ عالمه غیر معلمه امام سجاد (علیه السلام) خطاب به عقیله بنی هاشم، زینب کبری (سلام الله علیها) می‏ فرمایند: «یا عَمَّةِ ... أنتِ بِحَمدِ اللهِ عالمةٌ غیرُ مُعلَّمَةٍ، و فَهِمَةٌ غیرُ مُفَهَّمَةٍ». عمه جان، تو عالمی هستی بدون اینکه معلم داشته باشی، و فهمیده ‏ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو فهمانده باشد. ◾️حضرت زینب محدثه بود.. از سخنان فاضل دربندی (متوفی به سال 1286 هجری) و جز او از عالمان دیگر - رحمهم الله - ظاهر و هویدا است که آن خاتون دو سرا حضرت زینب کبری (س) علم منایا و بلایا (مرگ‏ها و پیشامدهای سخت) را می ‏دانسته، و فرمایش امام سجاد (ع) به او که: «یا عمة انت بحمد الله عالمة غیر معلمة، و فهمة غیر مفهمة؛ ای خواهر پدرم! خدای را شکر و سپاس، تو دانایی هستی که کسی به تو نیاموخته، و فهمیده و درک کننده ‏ای هستی که کسی به تو نفهمانده است»، دلیل و راهنما است به این که زینب دختر امیرالمؤمنین (س) محدثه بوده، یعنی همه چیز به او الهام می ‏شده و در دلش آشکار می‏ گشته است. همچنین علم و دانش او از علوم لَدُنّیة (علومی که از استاد فرا نگرفته، بلکه از جانب خداوند) بوده است. ◾️عقیله بنی هاشم‏ در برخی روایات است که او را مجلس علمی بود و زنان به قصد آموختن احکام دین نزد او می‏رفتند. این صفات برجسته که برای هیچ یک از زنان معاصر او فراهم نشده است، زینب را از دیگران ممتاز ساخت؛ چنان که او را عقیله ی بنی هاشم می‏ گفتند و از وی حدیث فرا می‏ گرفتند. ابن عباس از او حدیث کند و گوید: عقیله ی ما، زینب دختر علی (ع) حدیث کرد... ؛ و این لقب بر او ماند؛ چنان که به عقیله معروف گشت و فرزندان وی را بنی عقیله گفتند. ◾️فصاحت و بلاغت حضرت زینب .. شیخ جعفر نقدی (ره) می ‏نویسد: ابن حذلم بن کثیر از فصحاء و سخنوران و نیکو گفتاران عرب است که از فصاحت و زبان آوری و نیکو گفتاری و از بلاغت و رسایی سخن حضرت زینب تعجب نموده و به شگفت آمده، و از براعت و برتری فضل و کمال و علم و دانش و شجاعت ادبیه و دلاوری پسندیده آن مخدّره، حیرت و سرگردانی او را فرا گرفته، به طوری که نتواسته او را (به کسی) تشبیه و مانند نماید، مگر به پدرش سید و مهتر هر بلیغ و فصیحی. پس گفته: کانّها تفرّع عن لسان امیرالمؤمنین؛ یعنی گویا حضرت زینب (س) سخنانش را (در کوفه) از زبان امیرالمؤمنین (ع) قصد و آهنگ می‏ نمود، و هر که درباره کربلا و در احوال و سرگذشت‏های حسین (ع) کتابی نوشته، این خطبه و سخنرانی را نقل نموده است. و جاحظ در کتاب خود البیان و التبیین آن را از خزیمة الاسدی روایت نموده که خزیمه گفته: دیدم زنان کوفه را در آن روز به پا ایستاده (برکشته شدگان در کربلا) گریه و زاری و شیون می‏ نمودند، در حالی که گریبان‏ها (شان را) می ‏دریدند. ◾️مفسر قرآن‏ فاضل گرامی سید نورالدین جزایری در کتاب خود «خصایص الزینبیه» چنین نقل می‏ کند: روزگاری که امیرالمؤمنین (ع) در کوفه بود، زینب (س) در خانه‏ اش مجلسی داشت که برای زنها قرآن را تفسیر و معنی آن را آشکار می‏ کرد. روزی «کهیعص» (سوره مریم، آیه 1) را تفسیر می ‏نمود که ناگاه امیرالمؤمنین (ع) به خانه او آمد و فرمود: ای نور و روشنی دو چشمانم! شنیدم برای زن‏ها «کهیعص» را تفسیر می‏نمایی؟ زینب (س) گفت: آری. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: این رمز و نشانه ‏ای است برای مصیبت و اندوهی که به شما عترت و فرزندان رسول خدا(ص) روی می ‏آورد. پس از آن مصایب و اندوه‏ها را شرح داد و آشکار ساخت. پس آن گاه زینب گریه کرد. ◾️گفتن مسائل شرعی‏ شیخ صدوق می‏ گوید: حضرت زینب (س) نیابت خاصی از طرف امام حسین (ع) داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او مراجعه کرده از او می‏ پرسیدند، تا اینکه حضرت سجاد (ع) بهبود یافت. شیخ طبرسی (ره) گوید: حضرت زینب (س) روایات بسیاری را از قول مادرش حضرت زهرا (س) روایت کرده است. از عماد المحدثین روایت شده است که: حضرت زینب (س) از مادر و پدر و برادرانش و از ام ‏سلمه و ام هانی و دیگر زنان روایت نقل می‏ کرد و از جمله کسانی که از او روایت کرده‏ اند، ابن عباس و امام سجاد (ع) و عبدالله بن جعفر و فاطمه صغری دختر امام حسین (ع) و دیگرانند. ◾️آینه تمام نمای مقام رسالت و امامت‏ محمد غالب شافعی، یکی از نویسندگان مصری گفته است: یکی از بزرگترین زنان اهل بیت از نظر حسب و نسب و از بهترین بانوان طاهر، که دارای روحی بزرگ و مقام تقوا و آیینه تمام نمای مقام رسالت و ولایت بوده، حضرت سیده زینب، دختر علی بن ابی طالب است که به نحو کامل او را تربیت کرده بودند و از علم و دانش خاندان نبوت سیراب گشته بود، به حدی که در فصاحت و بلاغت یکی از آیات بزرگ الهی گردید و در حلم و کرم و بینایی و بصیرت در تدبیر کارها در میان خاندان بنی هاشم و بلکه عرب مشهور شد و میان جمال و جلال و سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرده بود. @masjedemamhadialaihesal
قسمتی از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید لعنت الله علیه: ای یزید آیا گمان می بری این که اطراف زمین و ‌آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده ای، پس خود را بزرگ پنداشته به خود بالیدی، شادمان و مسرور گشتی که دیدی دنیا چند روزی به کام تو شده و کارها بر وفق مراد تو می چرخد، و حکومتی که حق ما بود در اختیار تو قرار گرفته است، آرام باش، آهسته تر. آیا فراموش کرده ای قول خداوند متعال را «و کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان می دهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است» ( ترجمه سوره آل عمران / آیه 178) - منبع: مقتل الحسین، ابومخنف، ترجمه سید علی محمد موسوی جزایری در بلاغت چون علی در فصاحت چون حسن در شهامت چون حسین و در حیا چون مادر است ◼️ 15ماه رجب، سالروز رحلت حضرت زینب سلام الله علیها بر شما تسلیت باد @masjedemamhadialaihesalam
🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀 🌹 بیان اهمیت زیارت مخصوص نیمۀ رجب : زیارت مخصوص نیمۀ رجب براى نیمه رجب که به سبب غفلت عامّه مردم از فضیلت آن در زمان گذشته «غُفَیله» نام گرفته بود، 🌹متن زیارتنامه : مرحوم «شیخ مفید» زیارت دیگرى را نقل کرده است، به این صورت که پس از ورود به حرم مطهّر و گفتن سه مرتبه اَللهُ اَکْبَر نزد قبر مطهّر بایست و بگو: اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ یٰا آلَ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ یٰا صَفْوَةَ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ یٰا سٰادَةَ السّٰادٰاتِ، اَلسَّلاٰمُ عَلىٰ لُیُوثِ الْغٰابٰاتِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ یٰا سُفُنَ النَّجٰاةِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا اَبٰا عَبْدِ اللهِ الْحُسَیْنَ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ عِلْمِ الْأَنْبِیٰاءِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکٰاتُهُ، [اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ اِبْرٰاهیمَ خَلیلِ اللهِ]، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ اِسْمٰاعیلَ ذَبیحِ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ مُوسىٰ کَلیمِ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ عیسىٰ رُوحِ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وٰارِثَ مُحَمَّدٍ حَبیبِ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یَا بْنَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یَا بْنَ عَلِىٍّ الْمُرْتَضىٰ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فٰاطِمَةَ الزَّهْرٰآءِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یَا بْنَ خَدیجَةَ الْکُبْرىٰ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا شَهیدُ بْنُ الشَّهیدِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا قَتیلُ بْنُ الْقَتیلِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا وَلِىَّ اللهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلاٰةَ، وَآتَیْتَ الزَّکٰاةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَیْتَ عَنْ الْمُنْکَرِ، وَرُزِئْتَ بِوٰالِدَیْکَ، وَجٰاهَدْتَ عَدُوَّکَ، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ تَسْمَعُ الْکَلاٰمَ وَتَرُدُّ الْجَوٰابَ، وَاَنَّکَ حَبیبُ اللهِ وَخَلیلُهُ وَنَجیبُهُ وَصَفِیُّهُ وَابْنُ صَفِیِّهِ، یٰا مَوْلاٰىَ زُرْتُکَ مُشْتٰاقاً فَکُنْ لى شَفیعاً اِلىَ اللهِ یٰا سَیِّدى، وَاَسْتَشْفِعُ اِلَى اللهِ بِجَدِّکَ سَیِّدِ النَّبِیّینَ، وَبِابیکَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ، وَبِاُمِّکَ فٰاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسٰآءِ الْعٰالَمینَ، اَلاٰ لَعَنَ اللهُ قٰاتِلیکَ، وَلَعَنَ اللهُ ظٰالِمیکَ، وَلَعَنَ اللهُ سٰالِبیکَ وَمُبْغِضیکَ مِنَ الْأَوَّلینَ وَالْأٰخِرینَ، وَصَلَّى اللهُ عَلىٰ سَیِّدِنٰا مُحَمِّدٍ وَآلِهِ الطَّیِّبینَ الطّٰاهِرینَ. آنگاه ضریح منوّر را ببوس و رو به جانب على بن الحسین (علیهما السلام) (على اکبر) آور و بگو: اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا مَوْلاٰىَ وَابْنَ مَوْلاٰىَ، لَعَنَ اللهُ قٰاتِلیکَ، وَلَعَنَ اللهُ ظٰالِمیکَ، اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلَى اللهِ بِزِیٰارَتِکُمْ وَبِمَحَبَّتِکُمْ، وَاَبَرَءُ اِلَى اللهِ مِنْ اَعْدٰآئِکُمْ، وَالسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا مَوْلاٰىَ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکٰاتُهُ سپس رو به جانب قبور سایر شهدا (رضوان الله علیهم) بکن و بگو: اَلسَّلاٰمُ عَلَى الْأَرْوٰاحِ الْمُنیخَةِ بِقَبْرِ اَبى عَبْدِ اللهِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلاٰمُ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ یٰا طٰاهِرینَ مِنَ الدَّنَسِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ یٰا مَهْدِیُّونَ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ یٰا اَبْرٰارَ اللهِ، اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ وَعَلَى الْمَلاٰئِکَةِ الْحٰآفّینَ بِقُبُورِکُمْ اَجْمَعینَ، جَمَعَنَا اللهُ وَاِیّٰاکُمْ فى مُسْتَقَرِّ رَحْمَتِهِ وَتَحْتِ عَرْشِهِ، اِنَّهُ اَرْحَمُ الرَّاحِمینَ، وَالسَّلاٰمُ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکٰاتُهُ. @masjedemamhadialaihesalam
👈به بهانه شب جمعه، 📖 عمرم گذشت اما بدرد تو نخوردم 📖 شرمنده‌ام آقا بدرد تو نخوردم 📖 تو فکر من بودى ولیکن من نبودم 📖 اصلا به فکر نوکرى کردن نبودم 📖 گفتى اگر تو بى پناهى، من حسینم 📖 حتى اگر غرق گناهى، من حسینم 📖 گفتى بیا پاک از گناهت میکنم من 📖 تو روبه چاهى، روبه‌راهت میکنم من 📖 آواره‌ام، آواره را آواره‌تر کن 📖 بیچاره‌ام، بیچاره را بیچاره‌تر کن 📖 آوارگى در این حسینیه می‌ارزد 📖 بیچارگى در این حسینیه مى‌آرزد 📖 من چاى میریزم گناهم را بریزى 📖 یکجا تمام اشتباهم را بریزى 📖 شان نزولت می‌کند آخر بلندم 📖 سر را تو دادى جاى آن من سربلندم 📖 اینجا گرفته از خدا عیسى دمش را 📖 اینجا خدا بخشید آخر آدمش را 📖 من خام بودم غصه و غم پخته‌ام کرد 📖 این پخت و پزهاى محرم پخته‌ام کرد 📖 من عالمى دارم در اینجا با رقیه 📖 هروقت دستم سوخت گفتم یا رقیه 📖 باید که دست از هرچه غیر کربلا شست 📖 دیگِ نذریِ تو را شستم خدا روح مرا شست 📖 ما به ولایت می‌رسیم از این مودت 📖 ما به مودت می‌رسیم از راه خدمت 📖 خوب است نوکر آخرش بى سر بمیرد 📖 خوب است بین نوکرى نوکر بمیرد @masjedemamhadialaihesalam
👌 بیان نورانی حضرت حکیمه خاتون دختر حضرت جوادالأئمة علیهماالسلام در وصف مقام حضرت زینب کبری سلام الله علیها 💎 حضرت زینب کبری سلام الله علیها دارای مقام و جایگاه نیابت ظاهری از امام معصوم علیه‌السلام 💎 حضرت زینب کبری سلام الله علیها حافظ امامت و جان امام زین العابدین علیه‌السلام ✨ قالت حَكِيمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلرِّضَا أُخْتِ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ❇️ إنَّ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَوْصَى إِلَى أُخْتِهِ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلظَّاهِرِ وَ كَانَ مَا يَخْرُجُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ مِنْ عِلْمٍ يُنْسَبُ إِلَى زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ تَسَتُّراً عَلَى عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ ✍🏻 حضرت حکیمه خاتون دختر امام جواد و خواهر امام هادی علیهماالسلام فرمودند: ❇️ حضرت حسين بن على علیه‌السلام در ظاهر به خواهرش زینب دختر علی بن ابیطالب علیهماالسلام نمود و همه علومی که از سر منشأ امام زین العابدین علیه‌السلام نشأت می گرفت , به جهت پنهان كردن ایشان (و حفظ جان مبارکشان) به نسبت داده می شد. 📚 کمال الدين و تمام النعمة , جلد۲ , صفحه۵۰۱ @masjedemamhadialaihesalam
4_5798872157941402536.mp3
3.44M
🔊 🚩 ماجرای ملاعبّاس چاوش و زیارت امام حسین علیه‌السلام در شب جمعه 🍂 شبهای جمعه فاطمه، با اضطراب و واهمه، آید به دشت کربلا، گوید حسین من چه شد... ◾️ علیه‌السلام @masjedemamhadialaihesalam
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: برترين عبادت، انتظار فرج است أفضلُ العبادةِ انتظارُ الفَرَجِ 📚 ميزان الحكمه جلد1 صفحه 394 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 و نظر فقهاء 🔺 اقامهٔ نماز جمعه در زمان حضور و ظهور امام زمان عج واجب است . 🔺 اما در زمان غیبت...... 👈 : نماز جمعه واجب تخییری است یعنی مکلف می تواند روز جمعه به جای نماز ظهر نماز جمعه بخواند. لی جمعه افضل است و ظهر، احوط و احتیاط بیشتر در آن است که هر دو را بجا آورد. . 👈 : نماز جمعه واجب تخییری و کفایت از نماز ظهر می کند ولی خواندن نماز ظهر از باب احتیاط اشکال ندارد . 👈 : نماز جمعه واجب تخییری است و کفایت از نماز ظهر می کند . 👈 : اقامهٔ نماز جمعه احتیاطا و به قصد رجاء مطلوبیت جایز است و اگر نماز جمعه را خواند احتیاطا نماز ظهر را نیز بخواند و اکتفا به نماز جمعه نکند . 👈 : خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه، خلاف احتیاط است و اگر نماز جمعه را خواند بنابر احتیاط به آن اکتفاء نکند بلکه باید نماز ظهر را بخواند. @masjedemamhadialaihesalam
مسجد امام هادی علیه السلام
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة 🔺 #حکمت_سی_یکم : 🛑 ارکان ايمان و کفر
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📍 🔺 : 🛑 ارکان ايمان و کفر 📌 قسمت دوازدهم : ....وَالشَّکُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَب : عَلَى.. الِاسْتِسْلَامِ.‌‌..وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا. ♻️ شرح و ترجمه حکمت 🌹 شاخه هاى شك : آن گاه امام(علیه السلام) درباره چهارمین رذیله اخلاقى این گونه افراد مى فرماید: «کسى که در برابر عوامل هلاکت خویش در دنیا و آخرت تسلیم گردد (و به مبارزه بر ضد اسباب شک و شبهه بر نخیزد) در هر دو جهان هلاک خواهد شد»; (وَمَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ هَلَکَ فِیهِمَا). مى دانیم شیاطین جن و انس سعى دارند از طریق شبهه افکنى، افراد را در عقاید دینى خود به شک و تردید بکشانند. اگر انسان در مقابل آنها حالت تهاجم منطقى بگیرد بر آن شبهات غالب مى شود و عقاید حق را مى پذیرد; اما افراد ترسو و بزدل در حالت انفعالى قرار مى گیرند و همچون پر کاهى که در مقابل تندباد قرار گیرد هر روز به سویى کشیده مى شوند و نمى توانند عقیده حق را برگزینند. @masjedemamhadialaihesalam
record_۲۰۲۲-۰۲--AudioConverter5.mp3
11.26M
وَ لَو أَن‌َّ لِكُل‌ِّ نَفس‌ٍ ظَلَمَت‌ ما فِي‌ الأَرض‌ِ لافتَدَت‌ بِه‌ِ وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمّا رَأَوُا العَذاب‌َ وَ قُضِي‌َ بَينَهُم‌ بِالقِسطِ وَ هُم‌ لا يُظلَمُون‌َ {۵۴}
امام على عليه السلام: لا تُشْعِرْ قَلبَكَ الهَمَّ على ما فاتَ، فيَشْغَلَكَ عَمّا هُو آتٍ براى آنچه از دست رفته است اندوه به دلت راه مده، كه تو را از آنچه مى آيد باز مى دارد 📚 غررالحكم حدیث10434 @masjedemamhadialaihesalam
💠 *" حُرّ خراسان " معروف به " مَندلی طلا " آبروی پدر را برگرداند* 🔹️ *محمدعلیِ پورعلی* جوان زیبا و سفیدرویی بود که به خاطر طلائی رنگ بودن موهایش در روستای گُراخک شاندیز، به *"مندلی‌طلا"* معروف بود. ◇ *مندلی‌طلا* تا قبل از *شهادت*، در روستا اقدام به تولید و پخش مشروبات الکلی به صورت بشکه‌ای می‌کرد، تا این‌که توسط کمیته انقلاب اسلامی آن زمان دستگیر و پس از محاکمه به شلاق محکوم شد. ◇ وی را جلوی مسجد روستا آورده و روی چهارپایه‌ای خواباندند و در برابر مردم، حدّ شلاق را بر بدنش جاری کردند. ◇ بعد از اجرای حد، پدر پیرش به او گفت: *"خیر نبینی که آبروی منو بردی و از نمازِ تو مسجد محرومم کردی".* 🔹️ بعدها *مندلی طلا* به یکی از دوستانش گفته بود: *"از حرف پدرم خیلی تکون خوردم و دلم خیلی شکست. "* ◇ موقعی که زیر بغلامو گرفته بودن و از روی چهارپایه پایین میاوردن، رو به خونه خدا (مسجد) کردم و از خدا طلب بخشش کردم. ◇ بعد از چند روز هم دلم هوای جبهه کرد. متوسل به *ابا عبدالله* شدم و تصمیم گرفتم به جبهه برم". ◇ اهالی روستا می‌گویند: " *مندلی طلا* عزم جبهه کرده بود اما بسیج روستا به‌خاطر سابقه خرابش، ثبت‌نامش نکرد". ◇ از پایگاه بسیج شاندیز و اَبَرده هم اقدام کرد، آنها هم ثبت‌نامش نکردند. 🔹️ دوست *مندلی‌طلا* که از بسیجیان روستای زُشک می‌باشد، او را از طریق پایگاه بسیج روستای زشک ثبت نام کرده و او را به آموزش جبهه اعزام کرد. ◇ وی می‌گوید: "مندلی‌طلا بعد از طی دوران آموزش و هنگام اعزام به جبهه به من گفت: *من بیست و هفت روز دیگه شهید می‌شم و بدنم بیست روز تو بیابون می‌مونه.* ◇ وقتی بعد از چهل و هفت روز جنازمو تو روستا آوردن، تو همون نقطه‌ای که شلاقم زدن، بدنمو رو زمین بذارین و پدرمو بالا سرم بیارین، بگین پدرم کنار سرم وایسه و جلوی مردم حلالم کنه و بگه: *مندلی‌طلا توبه کرد تا هم خودش خدایی بشه و هم مایهٔ آبروی پدرش بشه".* 🔹️ دقیقا چهل و هفت روز پس از اعزام، پیکر مطهر این شهید را به روستا می‌آورند و تشییع می‌کنند. ◇ مردم روستا می‌گویند: "با این‌که پیکر این شهید بیست روز تو بیابون رو زمین مونده بود، تو فضای مسیر تشییع جنازه بوی عطری پیچیده بود که همه به هم می‌گفتن تو عطر زدی؟" 🔹️ *پدر شهید* می‌گوید: " *مندلی من* زمانی که می خواست به جبهه بره، برای خدافظی پیش من اومد و یک‌ساعت دست و صورتمو می‌بوسید، اما من حاضر نشدم صورتشو ببوسم و الآن تو حسرت یک بوسه‌شَم. ◇ من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که مندلی من یک روزی طلا بشه. جنازه پسرم بوی خیلی خوشی می‌داد". 🔹️ تمام اهالی روستای گُراخک در تشییع پیکر این *شهید تواب* شرکت کرده بودند. الانم قدیمی ها روستا گواهی می‌دهند که تمام کوچهٔ مسیر تشییع را بوی عطر خوشی فرا گرفته بود و تا مدت‌ها این بو را حس می‌کردند. ◇ *تاریخ تولد: ١٣٣٧/٠١/٠٢* ◇ *تاریخ شهادت: ١٣۶۵/٠۴/١٢* @masjedemamhadialaihesalam
record_۲۰۲۲-۰۲--AudioConverter6.mp3
11.88M
أَلا إِنَّ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لایَعْلَمُونَ {٥٥} هُوَ یُحْیی وَ یُمیتُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ{٥٦}
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: لا يَكونُ الرّجُلُ مِن المُتَّقينَ حتّى يُحاسِبَ نَفسَهُ أشدَّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَريكَهُ، فَيعْلَمَ مِنْ أينَ مَطْعَمُهُ، ومِن أينَ مَشْرَبُهُ، ومِن أينَ مَلْبَسُهُ، أمِن حِلٍّ أمْ مِن حَرام؟ آدمى در زمره تقواپيشگان نخواهد بود، مگر آن گاه كه سخت تر از حسابرسىِ شريك از شريكش، از خود حساب بكشد تا بداند كه از كجا خورده است و از كجا آشاميده است و از كجا پوشيده است؛ از حلال يا از حرام 📚 مكارم الأخلاق جلد2 صفحه375 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📍 🔺 : 🛑 بهتر از خوب و بدتر از بد فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ ♻️ شرح و ترجمه حکمت امام(عليه السلام) در اين جمله كوتاه و پرمعنا مى فرمايد: «انجام دهنده كار نيك از كارنيكش بهتر است و انجام دهنده كار بد از كار بدش بدتر»; (فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ). در اينكه چگونه فاعل خير بهتر از فعل خود است و فاعل شر بدتر از فعل خود; وجوهى به نظر مى رسد: نخست اينكه همواره فاعل از فعل قوى تر است به همين دليل اگر كار نيك باشد آن فاعل از كارش قوى تر و اگر كار بد باشد از كارش بدتر است. ديگر اينكه شخصى كه كارى انجام مى دهد غالبا داراى ملكه آن است و آن ملكه مى تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود، بنابراين اگر كسى را ببينيم كه مثلا يتيمى را نوازش مى كند و دست افتاده اى را مى گيرد مى دانيم كه او داراى صفتى است درونى كه مى تواند سرچشمه ده ها و گاه صدها و هزاران از اين گونه كارها شود و به همين دليل از كارش بهتر است. سوم اينكه كسانى كه كار نيكى انجام مى دهند بسيار مى شود كه آرزو دارند بهتر از آن را انجام دهند ولى امكانات آن در اختيارشان نيست و به تعبير ديگر همتشان از آنچه انجام مى دهند بسيار بالاتر است و گاه به زبان جارى كرده مى گويند: افسوس كه بيش از آن توان نداريم و اگر مى توانستيم چنين و چنان مى كرديم. همين گونه، شروران بسيار مى شود كه داراى چنين باطنى هستند; يعنى اگر قدرت و توانى داشتند شرارت را به مرتبه بالاترى مى رساندند. در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لاَ يُدْرِكُهُ; نيت مؤمن از عملش بهتر است، زيرا كارهاى خيرى در دل دارد كه نمى تواند آنها را انجام دهد و نيت كافر بدتر از عمل اوست، زيرا كارهاى بدى در سر دارد که توان آن را ندارد».{۱} وجه چهارمى نیز بعضى براى این تفاوت ذکر کرده اند که هر کس کار خیرى انجام مى دهد معمولا عوامل بازدارنده اى از جمله هوا و هوس ها را در دل دارد و در برابر آنها مقاومت مى کند و آن عوامل را به عقب مى راند و کار خیر را انجام مى دهد به همین دلیل از کارش با ارزش تر است و به عکس کسى که کار بدى انجام مى دهد نیز عوامل بازدارنده از قبیل فطرت الهى، اوامر و نواهى آسمانى در برابر اوست ولى پشت پا به همه آنها مى زند و به سراغ شر مى رود. به همین دلیل از عملش بدتر است.{۲} البته منافاتى میان این وجوه چهارگانه نیست و همه آن ممکن است در معناى حدیث جمع باشد. ................... (۱). بحارالانوار، ج 67، ص 190. (۲). راه روشن، ج 1، ص 153. @masjedemamhadialaihesalam
record_۲۰۲۲-۰۲--AudioConverter7.mp3
11.92M
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًي وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ{٥٧}
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: السُّكوتُ ذَهَبٌ و الكلامُ فِضّةٌ سكوت، طلاست و سخن، نقره 📚 بحارالأنوار جلد71 صفحه 294 👌 سکوت بوقتی که شایسته است سکوت کند، طلاست نه بوقتی که باید سخن بگوید . @masjedemamhadialaihesalam
‏«شرح (شبکه روابط حدیثی)» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=org.fetyan.sharh&ref=share ‏«شهر حدیث» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=h.adi.s&ref=share ‏«شبهه شناسی» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ms260.shobhe_shenasi&ref=share ‏«دائرة المعارف قرآن کریم» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=isca.ir.maarefQuran&ref=share ‏«دانشنامه تربیت اسلامی» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=daneshname.tarbiyate.eslami1&ref=share ‏«دانشنامه تربیت اسلامی» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=daneshname.tarbiyate.eslami1&ref=share ‏«جامع الأحادیث» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.noorhadith&ref=share ‏«اصول کافی مبین موبایل» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mobin.osoolKafi&ref=share ‏«دانشنامه احادیث» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.ahrar.hadith&ref=share ‏«دانشنامه صحیفه سجادیه» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.ahrar.sahife_proj&ref=share ‏«ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.blog.basic4androids.savaboeghab&ref=share ‏«جامع روایات شیعه» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.jame.rewayate.shia&ref=share ‏«آداب معنوی 2000 عمل مستحب و مکروه» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.amala.book&ref=share ‏«رسائل2-رساله و استفتائات 12 مرجع» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mehad.rasael&ref=share ‏«حلیةالمتّقین(مؤیَّد آیت الله مکارم)» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=helyat.a.com&ref=share ‏«شیعه» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.aalulbayt.alshia&ref=share ‏«جامع قرآنی» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.quran&ref=share ‏«فرهنگ قرآن» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=isca.ir.farhangQuran&ref=share ‏«کتاب کافی (اصول،فروع،روضه)» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.farasai.kafi&ref=share eitaa.com/BALAGH69 instagram.com/balagh.3
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📍 🔺 : 🛑 افراط و تفریط ممنوع كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً. ♻️ شرح و ترجمه حکمت امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى کند و مى فرماید: «سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگى حساب گر باش و سخت گیر مباش»; (کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً). مى دانیم بسیارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضایل اخلاقى را حد وسط در میان افراط و تفریط مى دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد; ولى در مورد بسیارى از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر، و بخل و تقتیر. مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولى چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مى کنند. معادل آن در فارسى امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بى رویه و تبذیر اتلاف بى رویه است. البته این در صورتى است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامى داشته باشند. «مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است. قرآن مجید درباره مبذّرین مى فرماید: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین); حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».{۱} در جاى دیگر درباره صفات والاى بندگان برگزیده و عباد الرحمان مى فرماید: «(وَالَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); آنها کسانى هستند که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه بخل و سخت گیرى دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت مى کنند».{۲} در روایتى از امام صادق(علیه السلام) با ذکر مثال روشن و جالبى این حد اعتدال بیان شده است. راوى مى گوید: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصىً وَقَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاِْقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاِْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى بَعْضَهَا وَأَمْسَکَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ; امام مشتى از سنگریزه برداشت و محکم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار که خداوند فرموده همین است. آن گاه مشت دیگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود که همه آن روى زمین ریخت و فرمود این اسراف است آن گاه مشت دیگرى برداشت و آن را به طورى گشود که مقدارى در کف دست باقى ماند و مقدارى از لابه لاى انگشتان فرو ریخت و فرمود این همان قوام است (که در قرآن مجید آمده است)».{۳} در شأن نزول آیه 29 سوره «اسراء» نیز آمده است که شخص سائلى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تقاضاى پیراهن کرد. پیامبر پیراهن خود را به او بخشید و همین امر سبب شد که آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. این جریان سبب شد که زبان منافقان باز گردد و بگویند محمد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. (ولى هنگامى که از جریان کار باخبر شدند شرمنده گشتند) آیه فوق نازل شد و به پیامبر چنین دستور داد: «(وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً); دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن (و انفاق و بخشش را ترک منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشاى که خانه نشین شوى و مورد سرزنش قرارگیرى و از کار خود فرو مانى». در اینجا این سؤال پیش مى آید که تاکید در میانه روى در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات بسیارى از پیشوایان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسکین و یتیم و اسیر آمده و به دنبال آن آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد. پاسخ این سؤال روشن است، مسئله اعتدال حکمى عام است و ایثار حکمى خاص که مربوط به موارد معینى است. به عبارت دیگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ایثار یک استثناست. به علاوه، دستور به ایثار مربوط به جایى است که بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده اى در زندگى انسان ایجاد نکند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غیر این ص
ورت باید از دستور اعتدال پیروى کرد. ................ (۱). اسراء، آیه 26 و 27. (۲). فرقان، آیه 67. (۳). کافى، ج 4، ص 54، ح 1. @masjedemamhadialaihesalam