💦💧💦💧💦💧
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 تجهیز میت و نظر فقهاء
🔺تجهیز میت (غسل ، حنوط ، کفن ، نماز و دفن میت ) از واجبات کفایی است که آنها را انجام دهد و واجب کفایی یعنی اینکه اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند .
🔺 تجهیز میت کافر و کسی که در حکم کافر است جایز نیست ( #سیستانی : واجب نیست )
🔺 گرفتن مزد برای تجهیز میت ، حرام است .
🔺 تعجیل در تجهیز میت ، مستحب است .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕖🕕🕔🕓🕒🕑
#درسهایی_از_اصول_دین
❇️ راه های عمر طولانی و با برکت :
👌 اطاعت از دین، طول و عرض عمر را زیاد و معصیت، کم می کند البته اهل بیت ع روی بعضی از اطاعت ها و معصیت ها تاکید دارند که اثر مستقیم در عمر انسان ها دارند :
👈 ❶ «نیکی به والدین و صلهرحم»
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ای فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکی کن و صلهرحم داشته باش تا خداوند، کارت را آسان و عمرت را طولانی بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیی و از او نافرمانی نکن که نادان شمرده میشوی.
📚 الفردوس، ج۵ ، ص۲۸۲
👈 ❷ «خوش خویی و حسن خلق»
امام صادق (ع) میفرماید: نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانهها را آباد و عمرها را طولانی میکنند.
📚 کافی، ج۲ ، ص۱۰۰
👈 ❸ «زیارت امام حسین علیه السلام»
در این باره امام صادق(ع) فرموده است: زیارت امام حسین(ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزیات را زیاد میکند و زندگیات را همراه با سعادت میکند و جز سعادتمند نمیمیری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت میکند.
📚 کامل الزیارات، ص۲۸۶
👈 ❹ «نیکی به خانواده»
امام صادق(ع) میفرماید: هر کس به شایستگی در حق خانوادهاش نیکی کند، خداوند بر عمرش میافزاید.
📚 کافی، ج۸ ، ص۲۱۹
👈 ❺ «شاد کردن والدین»
امام صادق(ع) میفرماید: اگر دوست داری که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد و مسرور کن.
📚 بحارالانوار، ج۷۴ ، ص۸۱
👈 ❻ «شستن دست پیش و پس از غذا خوردن»
امام صادق(ع) میفرماید: دستهایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشوئید، که فقر را میبرد و بر عمر میافزاید.
📚 محاسن، ج۲، ص۲۰۲
👈 ❼ «صدقه دادن»
صدقه شامل دادن واجبات و مستحبات مالی از سوی شخص است و اختصاص به زکات و خمس ندارد. هر کسی به هر میزان که صدقه به ویژه به سائل و محروم دهد، از برکات آن بهرهمند خواهد شد که از جمله آنها افزایش عمر است. امام باقر (ع) فرمود: کار خیر و صدقه، فقر را میبرد، بر عمر میافزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور میکند.
📚 ثواب الاعمال، ص۱۴۱
👈 ❽ «وضو گرفتن»
طهارت بدنی: پیامبر(ص) میفرماید: وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند.
📚 امالی مفید، ص۶۵، حدیث ۵
👈 ❾ «گرفتن ناخن در روز جمعه»
پیامبر(ص) میفرماید: هر کس در روز جمعه ناخنهایش را کوتاه کند، عمر و مالش زیاد میشود.
📚 جامعالاخبار، ص۳۳۳
👈 ❿ «اعمال سهگانه»
امام صادق(ع) میفرماید: سه چیز است که اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهرهمندی او از نعمتها میشود: طول دادن رکوع و سجده ، زیاد نشستن بر سر سفرهای که در آن دیگران را اطعام میکند و خوش رفتاریاش با خانواده.
📚 کافی، ج۴ ، ص۴۹
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕖🕕🕜🕤🕢🕙🕓
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 چگونگی نورانی شدن عمر انسان
🎙استاد #عبدالحسین_بندانی_نیشابوری
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌱🌹🌿🌹☘🌹🍀
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 بیان نداشتن نائب خاص در زمان ما
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🧕👳♂🧕👳♂🧕👳♂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔻دلایل و چرایی تقلید از مجتهد در احکام و مسائل شرعی
👈 فطرت و سیره عقلا
مهمترین دلیل تقلید از فقها، سیره و روش عقلا در طول تاریخ است، سیره و روش عقلا این است که در هر مسئلهاى به اهل فن آن مراجعه مىکنند و بارزترین علامت آن، وجود صدها شغل فنى در جامعه انسانى است، کسى که دستگاه گرانقیمتى دارد، در صورت خرابى آن، هرگز خودش به تعمیر آن نمىپردازد، بلکه آن را به متخصص آن دستگاه مىسپارد. بنابراین، چگونه ممکن است در مورد دین که سرنوشت دنیا و آخرت انسان به آن بستگى دارد، بىمبالاتى صورت گرفته و به متخصص آن مراجعه نشود و عنان دین رها شود.
در واقع مسئله لزوم تقلید جاهل از عالم و رجوع غیرمتخصص به متخصص از مسائل روشن و بدیهی بوده و قیاسش را به همراه خود دارد. از این رو میبینیم انسان جاهل از کسی که میداند و یا حتی احتمال دانستن در او میرود سؤال میکند، بچهها از بزرگترها، پسر از پدر، جوان از پیر، کارگر از مهندس و مریض از طبیب میپرسد و از او پیروی میکند.
👈 آیات قرآن
قرآن کریم میفرماید:
«وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهًًْ فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهًْ مِنْهُمْ طائِفَهًْ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّین وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِم لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛
📜 توبه ۱۲۲
سزاوار نیست که همه مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دستهاى کوچ نمىکنند تا در دین فقیه شوند و هنگامى که به سوى قوم خویش بازگشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر کنند.
گروهى از علماى اسلامى به آیه فوق بر مسئله جواز تقلید استدلال کردهاند؛ زیرا فراگیرى مسائل دینی و آموزههای اسلامی و رساندن آن به دیگران و لزوم پیروى شنوندگان از آنها همان تقلید است
در آیهای دیگر آمده است:
«...فاسئلوا أهْلَ الذِّکْرِ إنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛
📜 انبیاء ۷ و نحل ۴۳
اگر نمىدانید از اهل ذکر بپرسید.
دلالت این آیه بر وجوب تقلید، از آیه قبلى بیشتر است؛ زیرا در این آیه وظیفه مقلد بیان شده است.
👈 روایات
به عنوان نمونه :
امام صادق(ع) میفرماید:
«و امّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه»
📚بحارالانوار ج۲ ص۸۸
از بین فقها آنان که نگهدارنده نفس خویش و حافظ دین خود است و خود را از گناه و آلودگى حفظ مىکند و با هواهاى نفسانىاش مبارزه مىکند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اوست، بر همه لازم است که از او تقلید کند
👈 عقل
در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم، آنها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است. اگر انسان از این دستورات اطاعت کند، به سعادت مطلوب میرسد و گرنه از عذاب سرپیچی آن در امان نیست!
از سوی دیگر، هر مسلمانی نمیتواند به آسانی، احکام شرعی را از قرآن و روایات و یا از عقل خود دریابد. قرآن مانند یک مجموعه قوانین یا رساله عملیه نیست که احکام شرعی را به طور مدون و تفصیلی و با وضوح و صراحت کامل و ذکر همه خصوصیات و جزئیات، بیان کرده باشد. عقل ناورزیده و غیر متخصص ، هرگز نمیتواند همه احکام مورد نیاز را با مراجعه مستقیم به قرآن و روایات دریابد؛ زیرا برای شناخت احکام شرعی، آگاهیهای فراوانی، از جمله آشنایی با منطق فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع بین روایات و آیات و دهها مسئله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سالها تلاش جدی است.
در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه میبیند:
👌راه تحصیل این علم را انتخاب کرده، در این زمینه به سطح اجتهاد برسد.
👌در هر کاری آرای فقیهان را مطالعه کرده و به گونهای عمل کند که طبق همه آنها، عمل او صحیح باشد.(احتیاط کند)
👌از رأی کسی که این علوم را آموخته و در شناخت احکام شرعی متخصص است، بهره جوید.
بیشک، اگر شخص به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده و از دو راه دیگر بینیاز خواهد شد؛ اما تا رسیدن به درجه اجتهاد چارهای جز تقلید ندارد.
راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آرای موجود در هر مسئله و روشهای احتیاطآمیز است. این رویکرد در بسیاری از موارد، به دلیل سختیهای احتیاط، زندگی عادی انسان را مختل میکند. بنابراین راه سوم، کاربرد رایج و غالب و معقول بین مردم است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
👳♂🧕👳♂🧕👳♂🧕
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍مجتهد و أعلم را از سه راه میتوان شناخت :
👈 اوّل : آنکه خود مکلف یقین کند، مثل آنکه از اهل علم باشد، و بتواند مجتهد و أعلم را بشناسد.
👈 دوّم : آنکه دو نفر عالم و عادل که میتوانند مجتهد و أعلم را تشخیص دهند، مجتهد بودن یا أعلم بودن کسی را تصدیق کنند، بهشرط آنکه دو نفر عالم و عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. بلکه اجتهاد یا أعلمیت کسی به گفته یک نفر از اهل خبره و اطلاع که مورد وثوق انسان باشد نیز ثابت میشود.
👈 سوّم : آنکه مکلف از راههای عقلایی به اجتهاد یا أعلمیت فردی اطمینان پیدا کند، مثل آنکه عدّهای از اهل علم که میتوانند مجتهد و أعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا میشود، مجتهد بودن یا أعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🗣👂🗣👂🗣👂
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اذان و اقامه و نظر فقهاء
📍مواردی که اذان و اقامه سفارش شده
👈 نمازهای یومیه
👈 مستحب است در روز اوّل که بچه به دنیا میآید، یا پیش از آنکه بند نافش بیفتد، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ اقامه بگویند .
✋ در نمازهای واجب دیگر
✋ ونمازهای مستحبی
اذان و اقامه اصلا مشروع نیست .
👌«أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود .
👌 اذان و اقامه بايد به عربى صحيح گفته شود ، پس اگر به عربى غلط بگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، يا مثلا ترجمه آنها را به فارسى بگويد ، صحيح نيست.
📍آداب اذان و اقامه
🔺مستحب است انسان در موقع اذان گفتن، رو به قبله بایستد و با وضو یا غسل باشد، و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بکشد، و بین جملههای اذان کمی فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.
🔺مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد و آن را از اذان آهستهتر بگوید، و جملههای آن را به هم نچسباند. ولی بهاندازهای که بین جملههای اذان فاصله میدهد، بین جملههای اقامه فاصله ندهد.
🔺مستحب است بین اذان و اقامه یکقدم بردارد، یا قدری بنشیند، یا سجده کند، یا ذکر بگوید، یا دعا بخواند، یا قدری ساکت باشد، یا صحبتی کند، یا دو رکعت نماز بخواند. ولی صحبت کردن بین اذان و اقامه نماز صبح مستحب نیست .
📍شرایط موذن :
مستحب است کسی را که برای گفتن اذان معین میکنند :
🦋عادل
🦋وقتشناس
🦋 صدایش بلند باشد،
🦋اذان را در جای بلند بگوید.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
هدایت شده از مسجد امام هادی علیه السلام
🗣👂🗣👂🗣👂
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اذان و اقامه و نظر فقهاء
📍مواردی که اذان و اقامه سفارش شده
👈 نمازهای یومیه
👈 مستحب است در روز اوّل که بچه به دنیا میآید، یا پیش از آنکه بند نافش بیفتد، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ اقامه بگویند .
✋ در نمازهای واجب دیگر
✋ ونمازهای مستحبی
اذان و اقامه اصلا مشروع نیست .
👌«أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود .
👌 اذان و اقامه بايد به عربى صحيح گفته شود ، پس اگر به عربى غلط بگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، يا مثلا ترجمه آنها را به فارسى بگويد ، صحيح نيست.
📍آداب اذان و اقامه
🔺مستحب است انسان در موقع اذان گفتن، رو به قبله بایستد و با وضو یا غسل باشد، و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بکشد، و بین جملههای اذان کمی فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.
🔺مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد و آن را از اذان آهستهتر بگوید، و جملههای آن را به هم نچسباند. ولی بهاندازهای که بین جملههای اذان فاصله میدهد، بین جملههای اقامه فاصله ندهد.
🔺مستحب است بین اذان و اقامه یکقدم بردارد، یا قدری بنشیند، یا سجده کند، یا ذکر بگوید، یا دعا بخواند، یا قدری ساکت باشد، یا صحبتی کند، یا دو رکعت نماز بخواند. ولی صحبت کردن بین اذان و اقامه نماز صبح مستحب نیست .
📍شرایط موذن :
مستحب است کسی را که برای گفتن اذان معین میکنند :
🦋عادل
🦋وقتشناس
🦋 صدایش بلند باشد،
🦋اذان را در جای بلند بگوید.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🗣👂🗣👂🗣👂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #اذان_اقامه در اسلام
🔺 #قسمت_اول
📍اولین موذن :
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ مَن أذَّنَ فِي السَّماءِ جِبريلُ عليه السلام
📚المطالب العالية : ج ۱ ص ۶۳ ح ۲۲۴ عن كثير بن مرّة الحضرمي ،
📚 الفردوس : ج ۱ ص ۳۲ ح ۵۲ عن الوليد بن مرّة .
👌نخستين كسى كه در آسمانْ اذان گفت ، جبرئيل عليه السلام بود.
📍معلم بلال که بود؟
قال الإمام الصادق علیه السلام
لَمّا هَبَطَ جَبرَئيلُ عليه السلام بِالأَذانِ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله كانَ رَأسُهُ في حِجرِ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَأَذَّنَ جَبرَئيلُ عليه السلام وأقامَ ، فَلَمَّا انتَبَهَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ :
يا عَلِيُّ ، سَمِعتَ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : حَفِظتَ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : اُدعُ بِلالاً فَعَلِّمهُ . فَدَعا عَلِيٌّ عليه السلام بِلالاً فَعَلَّمَهُ .
📚الكافي: ج ۳ ص۳۰۲ ح ۲،
📚تهذيب الأحكام: ج ۲ ص۲۷۷ ح ۱۰۹۹ ،
📚كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص۲۸۲ ح ۸۶۵ كلّها عن منصور بن حازم ،
📚روضة الواعظين : ص ۳۴۳ ،
📚بحار الأنوار: ج ۴۰ ص ۶۲ ح ۹۶ .
👌 زمانى كه جبرئيل عليه السلام اذان را بر پيامبر خدا ص فرود آورد ، سر ايشان در دامن على عليه السلام بود . پس جبرئيل عليه السلام اذان و اقامه گفت . پيامبر خدا هنگامى كه بيدار شد ، فرمود : «اى على! شنيدى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «حفظ كردى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «بلال را صدا بزن و آن را به او بياموز» .
پس على عليه السلام بلال را فرا خواند و اذان را به او تعليم داد
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌱🌹🌿🌹☘🌹🍀
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 نماز بدون اذان و اقامه جا نمی افتد
🎙استاد #نکونام
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🗣👂🗣👂🗣👂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #اذان_اقامه در اسلام
🔺#قسمت_دوم
📍فلسفه اذان :
امام رضا علیه السلام فرمود :
👌 مردم به علّت هاى فراوان ، به اذان گفتن ، امر شده اند . که از آن علّت ها ؛
👈 يادآورى به فراموشكار ،
👈 توجّه دادن به غافل
👈 آگاه ساختن كسى است كه وقت [نماز] را نمى داند و به كارى ديگر سرگرم شده است .
👌مؤذّن ، با گفتن اذان ،
👈 به عبادت آفريدگار فرا مى خواند
👈 به آن ترغيب مى كند ،
👈 به يگانگى او اقرار مى نمايد ،
👈 ايمان را آشكار ، ،
👈 اسلام را علنى مى سازد ،
👈 نماز را به كسى كه آن را فراموش كرده ، يادآور مى شود .
مؤذّن را به اين خاطر «مؤذّن» گفته اند كه با اذان ، وقت نماز را اعلام مى كند (اِذنِ نماز مى دهد) .
👌علّت آن كه اذان با «اللّه أكبر» آغاز و با «لا إله إلّا اللّه » ختم مى شود ، اين است كه خداوند عز و جل خواسته است كه شروع [و انتهاى اذان] ، با ياد و نام او باشد : نام «اللّه » ، در تكبير ، در آغاز جمله است و در تهليل ، در آخر آن .
👌علّت آن كه هر جمله اذان، دو بار قرار داده شده ، اين است كه در گوش شنوندگان تكرار شود و براى آنان تأكيد گردد ، به طورى كه اگر شخصى بار اوّل متوجّه نشد ، بار دوم متوجّه شود ؛ و نيز اين كه نماز ، دو ركعت دو ركعت است . به همين دليل ، اذان نيز دو به دو قرار داده شده است .
👌علّت آن كه «اللّه أكبر» در ابتداى اذان ، چهار بار قرار داده شده ، اين است كه شروع اذان ، ناگهانى است و پيش از آن ، سخنى كه شنونده را متوجّه سازد ، وجود ندارد . پس ، دو «اللّه أكبرِ» نخست ، هشدارى است به شنوندگان نسبت به جملات بعدىِ اذان.
👌علّت آن كه بعد از تكبير ، شهادتين قرار داده شده ، اين است كه گام نخست ايمان ، توحيد و اقرار به يگانگى خداوند متعال است و گام دومش اقرار به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله ،
و اين كه اطاعت آن دو و شناختشان ، به هم پيوسته اند.
👌علّت ديگرش نيز اين است كه اساس ايمان ، در حقيقت ، همين شهادتين است . پس ، هر يك از اين دو شهادت ، دو بار قرار داده شده ، چنان كه در ساير حقوق ، دو شاهد تعيين شده است . پس هر گاه بنده به يگانگى خداوند عز و جل و به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله اقرار كند ، هر آينه به تمامِ ايمان اقرار كرده است ؛ چرا كه اساس ايمان ، در حقيقت ، ايمان به خدا و پيامبر اوست.
👌علّت آن كه بعد از شهادتين ، دعوت به نماز قرار داده شده ، اين است كه اذان اساسا براى نماز ، وضع شده است ، و آن ، فراخوانى به نماز در وسط اذان است و فراخوانى به سوى رستگارى و به سوى بهترين عمل است .
در پايان اذان نيز نام او قرار داده شده است ، چنان كه آغاز آن به نام اوست.
.........................
📚من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۹ ح ۹۱۴ ،
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۱ ،
📚علل الشرائع : ص ۲۵۸ ح ۹ كلاهما نحوه وكلّها عن الفضل بن شاذان ،
📚بحار الأنوار: ج ۶ ص ۶۶ ح ۱
🕌
@masjedemamhadialaihesalam