🔺️میپرسند تفاوت دو سفرنامه "کاهن معبد جینجا" و "عربیکا" در چیست؟
💡وحید یامینپور درباره کتاب جدیدش
...سفرنامه لبنان...
در سفر ژاپن، من سوژه شناسا بودم و به قصد یک انتقام صادقانه از ابژهای که سالها دربارهاش چیزهای اشتباه شنیده بودم، قلم بهدست گرفتم. ولی در لبنان، نه سوژه بودم و نه یک گردشگر سرخوش و نه یک خبرنگار جسور که به دنبال یک هیجان جدید است. در سفر لبنان یک دوست همدل بودم که نمیتوانست در یک لحظه حساس جایی جز در کنار دوستش باشد.
اگر کاهن معبد جینجا چیزی مثل فلم "هفت" دیوید فینچر باشد که در هر گوشهای از شهر ردپای جنایت میبیند، عربیکا را مثل "خانهی دوست کجاست" کیارستمی بهحساب بیاورید. عربیکا حاصل روزهای اشک و لبخند است. مثل یک عکس یادگاری است از یک لحظه خاص.
📗 عربیکا
سفر به لبنان در روزهای غم و شادی
#وحید_یامین_پور
#سوره_مهر
@skybook
فلسفه همزبانی است نه آراء و نظرات.pdf
181K
#بخوانید|
🔹 فلسفه، هم زبانی است؛ نه آراء و نظرات
📄 متن پیاده شده صحبتهای حجتالاسلام نجات بخش در اولین جلسه "سرآغاز با فلسفه"
#سرآغاز_با_فلسفه
@soha_sima
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
❓سوال: در مورد حضرت اباذر در روایت دارد که «لَو عَلِمَ أَبُوذَر مَا فِي قَلبِ سَلمان لَقَتَله» (اگر اباذر آنچه در قلب سلمان است را میدانست، او را میکشت) چرا اباذر سلمان را تکفیر میکرد؟ بر چه اساسی؟
🔸 جواب: چون ابوذر در یک پایهای از ایمان است و از یک راه رفته است، ابوذر صدق داشت، گذشت داشت، دنیاگریزی داشت و راههای خاص برای رفتن داشت و سلمان معنای دیگری و راه دیگری است. جناب سلمان با علم و با معارف رفته است و روشن شده است.
🔹 سلمان جنب اهل بیت (علیهم السلام) قرار دارد و همهی مسائل را میداند اما جناب اباذر با زهد و با دنیاگریزی رفته است، این حالات خود را دارد، آن حالات خود را دارد. جناب اباذر این نوع حرکت را نداشته است.
🔸 هر کدام در پلهای از ایمان قرار داشتند و نسبت پلهی هشتم ایمان تا دهم نسبت بین هشت تا ده نیست که بگوئیم دو پله فاصله است بلکه نسبت بین هر پله نسبت بین زمین و آسمان است که این بخشی از پلهی آن است. در این مقایسه خیلی خلط است.
🔹 با این چینشی که بعضی بین مراتب ایمان میکنند ما فکر میکنیم بین کسی که در مرتبه هشت است، با آن کسی که مرتبه نُه گفته اند یک عدد فاصله است که فقط کافی است پای خود را از اینجا بردارد و آنجا بگذارد؛ این نیست. آنکه در یک مرحله بالاتر است یک شخصیت دیگری است، ابزار حرکتی او ابزار دیگری است.
🔸 این روایت نمیگوید که اگر اباذر سِیر میکرد و در حد سلمان میرسید او را می کشت؛ نه بلکه می گوید اگر اباذر یک دفعه سر خزینة الجواهر حضرت سلمان میرسید آن وقت برای او قابل تحمل نبود. چون که از حد خود دارد به آنجا نگاه میکند؛ لذا برای او مشکل میشود، یعنی از پایهی هشتم یک سِری جواهرات سلمانی را میبیند و لذا اذیت میشود. همین یک پایه کافی است که عدم تحمل را از دانی به عالی موجب بشود.
🔹 اصلاً رسیدن به خدا «بعدد أنفاس الخلائق» (به تعداد مخلوقات الهی) راه دارد. او راه دیگری داشته است و این راه دیگری دارد. اهل بیت این مطلب را نسبت به مقام سلمانی مدام اشاره میکردند. حضرت ابوذر هم بزرگ بوده اما او یک نوع از میوهی این شجرهی طیبه است ولی سلمان یک چیز دیگر است، یک سبک دیگر است، داشتههای او چیزهای دیگر است، راه او راه دیگری بوده است، نصیب او، بلندی روح او خیلی متفاوت بوده است.
🔸 این روایت از روایات پیچیده اهل بیت (علیهم السلام) است که خود آن ترجمه و تفسیر میخواهد ولی این را میخواهم عرض کنم که مسیر حرکتی این دو (اباذر و سلمان) [که فرض شد یکی در پایه هشتم و دیگری نهم است] از پایهی یکم تا پایهی هشتم کاملا با هم مشترک نیستند بلکه او از پایهی یکم یک مسیر رفته است و این از پایهی یکم یک مسیر دیگر رفته است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حاج شیخ جعفر ناصری
"پاتوق کتاب آسمان"
تقریبا همهٔ قصههای گوگول کمدیهای سرگرم کنندهای هستند که با هیچ و پوچ شروع میشوند، با هیچ
بعدها بسیار پیش آمد که از این فکر به خود بلرزید که بشر تا چه حد میتواند حیوان صفت و سبع باشد و چگونه ظواهر آراسته و رفتارهای به غایت مهذب و از روی آدابدانی، اغلب خشنترین و پلیدترین نهادها را پوشیده میدارند...
وخدایا! حتی در کسانیکه به نیکسیرتی و بیریایی شهره هستند!!
📚یادداشتهای یک دیوانه / داستان شنل
#نیکلای_گوگول
@skybook
چرا رجوع به کتاب بشر جدید وحضور در اینده پیشرو.mp31.mp3
20.66M
🎙گفتگویی با #استاد_طاهرزاده
📗
چرا باید کتاب«ما و بشر جديد و آينده قدسی پيش رو»
را خواند#درباره_کتاب @matalebevijeh @skybook
#بریده_کتاب
محمد به اطراف نگاه کرد اما به هر طرف که نگاه میکرد همان فرشته را میدید. همه جا غرق در نور بود.
فرشته دوباره گفت: «بخوان محمد!»
محمد لرزان و آرام گفت:« چه بخوانم؟ من که خواندن نمیدانم...»
همان لحظه کتابی پیش روی محمد باز شد و فرشته گفت: «بخوان به نام پروردگارت که آفرید...»
📚چهارده قصه، چهارده معصوم
نشر قدیانی
#کودک_و_نوجوان
@skybook
🌻
... از سه چیز به شدت پرهیز میکرد:
جدال و کشمکش در بحث، پرحرفی
و گفتن سخنان بیهوده.
در مورد مردم نیز از سه چیز خیلی دوری میفرمود:
احدی را نکوهش و سرزنش نمیکرد،
خطاهای دیگران را به خاطر نمیسپرد
و از کسی عیبجویی نمیفرمود.
📙 سنن النبی
#علامه_طباطبایی
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
🌻 ... از سه چیز به شدت پرهیز میکرد: جدال و کشمکش در بحث، پرحرفی و گفتن سخنان بیهوده. در مورد مردم
چشمانش را به زیر میافکند و بیشتر از آن که به آسمان نگاه کند به زمین مینگریست، به کسی خیره نمیشد و در سلام کردن پیش دستی میکرد.
...اندوهی درونی و دائمی داشت و همواره در تفکر بود، آسایش نداشت و بیشتر در سکوت بود. جز به وقت نیاز سخن نمیگفت. سخن را آغاز میکرد و به بهترین نحو به اتمام میرساند. سخنانش کوتاه و جامع بود، نه حرف اضافی میزد و نه ناقص سخن میگفت.
🍂🍃🍂🍃
📙 سنن النبی
#علامه_طباطبایی
@skybook
💠 مهمترین کارکرد بعثت: ایجاد تحول فکری و ادراکی
بعثت یکی از مبارکترین و بزرگترین رخدادهای عالم وجود و تاریخ بشرت است؛ یعنی یک حادثهی معمولی نیســت، بلکه جزو برترین حوادث تاریخ بشرت اســت. خــب، حــوادث بزرگ کارکردهــای زیادی در زمینههای مختلف فــردی و اجتماعی دارند، لکن یکــی از مهمترین و شــاید بشــود گفت مهمترین کارکردهای رخدادهای بزرگ عبارت اســت از: ایجاد تحل فکری و ادراکی در مخاطــب.
آن وقتی یک تحول عظیم و یک حادثهی بزرگ خواهد توانســت در واقعت زندگی مردم اثر بگذارد و ماندگار بشود که قادر باشد تحول فکری در مخاطب خود به وجود بیاورد. فکر که درست شد، عمل هم درست خواهد شــد؛ عمده این است. نظام زندگی بر اساس آن اندیشهای و آن فکری است که در اداره کنندگان زندگی وجود دارد. اگر تحل فــکری و ادراکی و فهم عالم وجود در انســانها و در جوامع به وجود آمد، آن وقت نظامهای سیاســی، اقتصــادی، نظامهای اخلاقی، نظامهای اجتماعی بر اســاس آن به وجود خواهد آمد و تشکیل خواهد شد. بعثت پیغمبر اکرم از این جهت برجسته است.
🪴 "رهبر انقلاب"
دیدار عید مبعث رسول اکرم(ص)
۱۴۰۳/۱۱/۰۹
@skybook
📚رمان جزیرهٔ گنج
اثر رابرت لوئیس استیونسن
نشر هرمس، ترجمه احمد کساییپور
نشر افق، ترجمه محسن سلیمانی ویژه نوجوانان
#ادبیات_کلاسیک
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
📚رمان جزیرهٔ گنج اثر رابرت لوئیس استیونسن نشر هرمس، ترجمه احمد کساییپور نشر افق، ترجمه محسن سلیم
به دلیلی _به هر دلیلی_ یک روز میبایست رمانی مینوشتم.
به نـظر میآید، جویا شدنِ دلیل آن، کارِ عبثی باشد.
آدمها به طور مادرزاد جنونهای مختلفی دارند. جنون من هم از اوان کودکی این بوده که از رشتهای رویدادهای خیالی چیز سرگرم کنندهای خلق کنم؛ و همین که توانستم بنویسم، دوست صمیمی کاغذ فروشان شدم...
✏️یادداشت نویسنده بر جزیره گنج
@skybook
ادبیات پایداری.mp3
20.17M
🎙...زبان و ادبیات پایداری...
🔸 گفتگو به بهانهی کتاب "پاییز آمد"
🔹 نگاهی به ۴۶ سال تلاش رهبر انقلاب در تولد زبان و ادبیاتی برای انقلاب اسلامی
📆 ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۳
#ادبیات_پایداری
#گفتگوهای_کتابفروشی
@skybook