فرصت جنگ5.pdf
حجم:
4.6M
اسلاید قسمت پنجم فرصت جنگ که دوست عزیزی با کمک هوش مصنوعی تهیه کردند.
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 @sm_javaheri
ملاحظات| امین جواهری
اسلاید قسمت پنجم فرصت جنگ که دوست عزیزی با کمک هوش مصنوعی تهیه کردند. ✍️سید مجتبی امین جواهری ملا
دوستان این اسلاید ها خیلی خوب درست شده
من خودم وقتی می بینم برام جذابه
نسبت خیلی خوبی با صوت ها داره در بعضی مواردش
هدایت شده از پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
🔰روشنفکری رها شده در تاریخ
📝 حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
💠 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب
▫️جریان روشنفکری ما امروز به «موضع گیری» مناسب فکر می کند تا از سویی جنگ طلب نباشد و از سوی دیگر جمهوری اسلامی آن را مصادره نکند. بارها در مصاحبه ها و یادداشت ها این مطلب را خواندم. این موقعیت بسیار مبتذل است چون لایه پنهان در موضع گیری، نوعی انفعال و بی عملی است. در تاریخ، عاملیت ها باقی می ماند و مواضعِ شخصیت ها همیشه با جنس عاملیتِ آن ها درک می شود. چطور روشنفکران احساس می کنند با تعیین موضع می توانند نقش تاریخی ایفا کنند؟ ابتذالِ این موقعیت از همین نقطه روشن می شود. اعلام موضع یک کنش رسانه ای است نه تاریخی.
▫️تا زمانی که روشنفکری به دنبال موضع گیریِ غیرقابل مصادره است، هیچ نقش تاریخی نمی تواند ایفا کند. آن ها از امثال فروغی به عنوان سوژه تاریخی یاد می کنند که اتفاقاً در دیکتاتوری ترین شرایط ایران نقش آفرینی کرده ولی التفاتی ندارند که فروغی در قبال ایران به دنبال موضع گیری نبود بلکه خود را در آن شرایط به نقطه ای رساند تا اثر بخش باشد و مدح و ثنای آن ها را برانگیزاند.
▫️سرنوشت این وضعیت را می توان در پاسخ به پرسشی عمیق تر جستجو کرد؛ اساساً جریان روشنفکری چه نسبتی با انقلاب اسلامی برقرار کرده؟ به چه میزان تحولات 50 ساله اخیر را به رسمیت شناخته تا بتواند امکان های روشنفکری در بستر جمهوری اسلامی را مطالعه کند؟ قاعدتاً روشنفکری را نمی توان طیف واحد دانست. بسیاری از آن ها در ایده انقلاب اسلامی هضم شدند و دسته دیگری به صورت کامل دفع شدند در این میان عده ای بلاتکلیف باقی ماندند.
▫️این بلاتکلیفی فرصت برای هژمونی آمریکایی-صهیونیستی فراهم کرده تا آن ها را در مبتذل ترین موقعیت به بازی بگیرد. این ابتذال آن ها را از جنبه های انسانی جنگ هم دور کرده تا جایی که مقاومت ایرانیان در دو جنگ اخیر برای آن ها معنایی تولید نمی کند.
▫️به نظر می رسد فاصله تاریخی میان روشنفکران و توده مردم بعد از انقلاب اسلامی نیز همچنان ادامه داشته و با وجود بستر های رسانه ای آزاد و عناصری مثل سلبریتی ها و ... شکاف زیادی میان طبقات اجتماعی و این جریان وجود دارد. این جنگ می توانست فرصتی برای بازنگری در نقش روشنفکری در ایران باشد ولی نشانه ای از فرایند اصلاحی دیده نمی شود.
#امامین_انقلاب
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
هدایت شده از البیان
🖊پاسخ مکتوب رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیام تبریک و تسلیت آیت الله عبدالکریم فرحانی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
ضمن تشکر از ابراز همدردی بابت تسلیت شهادت فاقد عظیم الشأن انقلاب اسلامی ایران(قدس الله نفسه الزکیه )از اظهار لطفتان نسبت به این جانب تشکر و قدردانی می نمایم.
خداوند متعال جنابعالی را در خدمت به دین مبین اسلام موفق و موید بدارد.
#سیدمجتبیحسینیخامنهای
۴/ فروردین/۱۴۰۵ مطابق با
۴/شوال المکرم/۱۴۴۷
@albayann
هدایت شده از عقل سرخ | مهدی محمدی
War report No22 mohammadi 2101405 part1.mp3
زمان:
حجم:
22.4M
گزارش بهروزرسانی وضعیت جنگ - شماره 22 (بخش اول)
مهدی محمدی - 20 فروردین 1405
@mohammadi61
هدایت شده از عقل سرخ | مهدی محمدی
War report No22 mohammadi 2101405 part2.mp3
زمان:
حجم:
22.5M
گزارش بهروزرسانی وضعیت جنگ - شماره 22 (بخش دوم)
مهدی محمدی - 20 فروردین 1405
@mohammadi61
هدایت شده از عقل سرخ | مهدی محمدی
War report No22 mohammadi 2101405 part3.mp3
زمان:
حجم:
22.1M
گزارش بهروزرسانی وضعیت جنگ - شماره 22 (بخش سوم)
مهدی محمدی - 20 فروردین 1405
@mohammadi61
هدایت شده از عقل سرخ | مهدی محمدی
War report No22 mohammadi 2101405 part4.mp3
زمان:
حجم:
23.3M
گزارش بهروزرسانی وضعیت جنگ - شماره 22 (بخش چهارم)
مهدی محمدی - 20 فروردین 1405
@mohammadi61
ملاحظات| امین جواهری
گزارش بهروزرسانی وضعیت جنگ - شماره 22 (بخش اول) مهدی محمدی - 20 فروردین 1405 @mohammadi61
سلام به رفقا و مخاطبین
گاهی در فضای رسانه ای دوستان انقلابی موضع گیری ها یا حرف هایی زده می شود که ناخواسته خسارت اجتماعی و سیاسی سنگینی به بار می آورد و از جمله مهمترین مزیت این روزهای ما یعنی #وحدت و #اعتماد اجتماعی را مخدوش می کند.
برای کسانی که علاقه مند هستند توصیه می کنم صوت هایی که از آقای محمدی فرستادم رو گوش کنید.
♦️رفقا واقعا باید در اظهار نظر احتیاط کنیم، چیزی که درباره آن به راحتی نظر می دهیم و قلم می زنیم یکی از پیچیده ترین و حساس ترین مقاطع تاریخ تشیع است.
پیام های زیادی برای من از تحلیل ها فرستادند که همگی مبتنی بر متشابهات است و هیچ ارجاعی به محکمات ندارد.
@sm_javaheri
هدایت شده از صعود | دکتر سید محمود نبویان
5930469063073865474_55301253506140.oga
زمان:
حجم:
3.5M
سخنان حجت الاسلام دکتر نبویان، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون جنگ ،آتش بس،مذاکره والتماس های دشمن برای آتش بس
✅پیشنهاد دکتر پزشکیان برای حضور دکتر قالیباف در مذاکرات
✅ شروط ۱۰ گانه ایران مبنای مذاکرات قرار گرفت
✅دشمن پس از شکست در میدان ، با التماس خواستار آتش بس ومذاکره شد
❌جنگ تمام نشده، در میادین شهرها حاضر شویم وخیابان را رها نکنیم....
ویراستی
https://virasty.com/nabavian_mahmud
ایتا
http://eitaa.com/nabavian
توییتر
https://x.com/nabaviantwt
♦«بودن» در خیابان و دلالت های زنانه آن
(بخش اول)
✍سید مجتبی امین جواهری
حضورِ خیابانیِ مردمِ ایران در این روزها بی شک از مهمترین مولفه های جنگ رمضان است. قصد دارم در این نوشتار به معناشناسی این حضور بپردازم. کلام آخر را اول می گویم:
«حضور خیابانی مردم یک کنش زنانه در فرهنگ انقلاب اسلامی است.» پیش از آغاز بحث ابتدا ضروری است به اهمیت بازخوانی نقش زنان در جنگ رمضان بپردازیم:
🔸اهمیت واکاوی نقش زنان در جنگ رمضان و آینده ایران
کتاب ارزشمند «مسأله حجاب» از جمله آثار شهید مطهری است که در زمان حیات ایشان مورد استقبال قرار گرفت و همین امر موجب شد که ایشان در چاپ های مختلف، مقدمه ای اختصاصی بر آن ها بنویسند. پس از انقلاب 57 نیز شهید مطهری برای چاپ جدید، شروع به نگارش مقدمه ای دیگر کردند که متأسفانه مصادف با شهادت ایشان ناتمام ماند. این مقدمه ناتمام بعدها در کتاب یادداشت های شهید مطهری منتشر شد.
استاد در آن مقدمه تصریح می کنند که؛ پس از انقلاب با تحول عظیم روحی که در ملت ایران بوجود آمده تا زمانی که نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران بازخوانی نشود، حل مسائل آنان در ایرانِ پساانقلاب ممکن نیست. (مطهری، 1376 ج19 ص 369)
حدود 50 سال از تذکر استاد مطهری می گذرد و نویسنده این متن یقین دارد؛ امروز نیز بدون واکاوی نقش زنان در جنگ رمضان، امکان صورتبندی و حل مسائلِ زنان در آینده برای ما فراهم نمی گردد. دلیل؟ تجربه!
اغتشاش در تصمیم گیری در دهه های اخیر نسبت به مسأله حجاب از مهمترین تجربیاتِ تلخِ تاریخی ماست. اگر کنش زنانه در میدان جنگ را نادیده گرفتیم و خطِ آن را گم کردیم، دیگر توقعی از امتداد و ثمرات آن نمی توانیم داشته باشیم. به همین چند خط در اهمیت این مسأله اکتفا می کنم تا اختصار کلام حفظ شود.
🔸از «آنیما» تا «اسم جمال الهی»
زن و مرد غیر از «زنانگی» و «مردانگی» است. این مطلب را چه از یونگ بیاموزیم که با واژه «آنیما» زنانگی در مردان را توضیح می دهد چه از عرفان محی الدین (ره) که زنانگی را مظهر اسم جمال الهی می داند، در هر صورت جنسیت را فراتر از سطح بیولوژیک به دو معنا یا دو اسطوره و نماد مبدل می کند.
از منظر یونگ، زنانگی با «بودن» و مرادنگی با «انجام» هم خانواده است. زیبایی، بودن است و جنگیدن انجام. این است که می گویم؛ حضور در خیابان در دوره جنگ، دلالت زنانه دارد. تقسیم کاری که سردار موسوی در پیام خود به آن اشاره کرد ذاتاً یک تقسیم کار جنسیتی در افق معناست. خیابان در کنار میدان مکمل یکدیگرند نه رقیب یا دو عنصر متضاد.
آنچه رهبر شهید (در 14 دی ماه 1401) درباره زوجیت فرمودند، نقدی بود بر معنایِ زوجیت مبتنی بر دیالکتیکِ هگل، که آن را نتیجه تضاد تز و آنتی تز می خواند. تحقق سنتز در نظام سرمایه داری همان توسعه و در رویکرد سوسیالیستی برابری جنسیتی است. در این نگاه زن و مرد رقیب یکدیگر در حوزه های مختلف اجتماعی و حقوقی هستند در حالی که از نظر ایشان زوجیت به معنای تکمیل و تکامل است.
«طبیعت» این دو نقش و معنا را مکمل یک دیگر قرار داده. از این رو انسانِ کامل به معنای حقیقی زن یا مرد نیست بلکه ترکیبی از هر دو است. مرحوم محی الدین (ره) در فصِ «کلمه محمدیه» از کتاب فصوص الحکم ذیل شرح روایت نبوی (ص): «حُبِّبَ إليَّ من دنياكم ثلاث: النساء و الطيب، و جعلت قرة عيني في الصلاة» آن را حمل بر محبت کل بر جزء می کند و البته عمق تفسیرِ این روایت مجال وسیعی می طلبد.
آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) در کتاب «زن در آیینه جمال و جلال الهی» به مظهریت هر دو اسم در انسان کامل اشاره کرده و امام خمینی (ره) نیز در شرح دعای سحر (ص222) انسان کامل و خلیفه الهی را جامع جلال و جمال می خوانند. ایشان با تبیین نظریه روح المعنی بابی را در عرفان نظری برای امتداد بخشی به نظام اسماء الهی تا پایین ترین مرتبه هستی می گشایند، از این رو نگارنده به خود اجازه می دهد از این معانی در روایتِ آنچه امروز اتفاق می افتد، بهره گیرد.
در اندیشه امام خمینی(ره) ظاهر و باطن به یکدیگر ترجمه می شوند. به مفاهیمی مثل جهاد، جنود و لشکر، هجرت، سفر، سلطنت، قوا و ... در آثار اخلاقی و عرفانی امام توجه کنید. همه تعابیری به ظاهر اجتماعی است که کارکردِ باطنی پیدا می کند. جنودِ عقل و جهل، جهادِ با نفس، هجرت از بیت مظلمه نفس، سفرِ روحانی، سلطنتِ عقل بر قوای نفس و ... .
(ادامه در بخش بعد)
@sm_javaheri
(بخش دوم)
با این توضیح می گویم: جامعه ایرانی زمانی به تکامل می رسد که تجلیِ جامع جمال و جلال الهی گردد. «میدان و خیابان» یکی مظهر اسم جلال و دیگری مظهر اسم جمال است. چه مردان در خیابان باشند و چه زنان فرقی نمی کند. حضورِ آن ها نشانِ «بودن» و کامل کننده رزم مردانه در میدان نبرد (پای لانچر) است. مردم در خیابان صرفاً پیامِ «بودن» را به جهان مخابره می کنند. اصلاً «مقاومت» چیزی جز بودن نیست و از همین رو، جنگِ رمضان را «جنگ موجودیتی» می دانیم.
🔸پدیدارشناسی حضور خیابانی...
گذشته از معناشناسی اگر حضور در خیابان ها را تجربه کنیم، قرائن شگرفی در زنانگی این تجمعات خواهیم یافت. من بخصوص میدان تجریش در تهران و میدان مفید در قم را بارها تجربه کردم. در هر دو از نظر کمی حضور زنان همراه با کودکان بسیار چشم نواز است. در کنار خیابانِ شهید صدوقی (که منتهی به میدان مفید می شود) مردم و گروه های فرهنگی شهربازیِ موقتی به نام «مقاومت» ساختند و بازی هایی با عناصر نمادینِ جنگ مثل «موشک»، «تنگه هرمز» و ... طراحی کردند تا این حضور شبانه برای خانواده ها دلچسب و شورانگیز باشد. موکب های پذیرایی همراه با مداحی، شعر و موسیقی نیز از جمله رنگ و بوی این تجمعات است. شبی در میدان تجریش خانمی لقمه های نان و پنیر و سبزی که در خانه درست کرده بود را در میان جمعیت پخش می کرد. عده ای پلاکاردهای دستنویس در بیعت با رهبر به دست داشتند و بعضی از خانم ها بر پیشانی یا گونه های فرزندانشان پرچم ایران را رنگ کرده بودند.
به مرور زمان طیف های مختلف به جمع شبانه مردم پیوستند. امروز حضور زنان با پوشش کم تر نیز به چشم می آید. حضور مردم به ویژه در دوره موشک باران، تصاویر با عظمتی در فرهنگ انقلاب به یادگار گذاشت. تنها شهید راهپیمایی در روز قدس زیر بمباران آمریکایی -صهیونیستی یک بانوی پرچم به دست بود که هیچ گاه خون او بر پرچم از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نمی شود.
زیرساخت های صنعتی کشور در اوج تهدیداتِ نظامی با زنجیره انسانی از مردان و زنان و حتی کودکان معنادار شد. گویی مردم هر یک از پیچ و مهره های صنایع کشور را قسمتی از هویت و موجودیتِ خود می دانند. امروز می توان ادعا کرد زنان بیش از مردان به تجمعات شبانه وفادارند و آن ها هستند که همسران و فرزندان خود را به خیابان می کشانند.
🔸همه آن ها یک حرف دارند: «این کاری است که از ما بر می آید: بودن» چقدر این بودن اصیل و به معنای واقعی کلمه زیباست.
----------
اگر نکته یا سوالی داشتید برای بنده بفرستید
اکانت ایتا:
@smojtabaamin
بصورت ناشناس:
https://msg.securepoint.ir/send/f0fc7d48ae4eb9b1
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 @sm_javaheri