🔰 سخننگاشت | راه غلبه بر دشواریها و دشمنیها این است:
🔹 حضور «جوانان مومن و انقلابی» تصمیمگیری، تصمیمسازی و اجرا
🔸رهبر انقلاب: دولت یک مجموعهی وسیعی است که صدها مدیریّت مؤثّر و تعیینکننده در آن وجود دارد و اینها میتواند بهاصطلاح میزبان جوانهای مؤمن و نخبه و انقلابی ما باشد که باید بتوانند در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها و اجرا حضور داشته باشند و این کاری است کاملاً شدنی؛ اگر یک چنین دولتی سر کار بیاید، به نظر من مشکلات خیلی زود حل خواهد شد؛ با همهی دشواریها و پیچیدگیها و مانعها و مانعتراشیها و دشمنیهایی که از خارج و بعضاً از داخل صورت میگیرد. ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
▪️ارتباط تصویری نمایندگان تشکلهای دانشجویی با رهبر انقلاب اسلامی
💻 @Khamenei_ir
سومخرداد، سالروز #فتح_خرمشهر ، #روز_مقاومت_ایثار_و_پیروزی بر ملت شریف ایران اسلامی علی الخصوص رزمندگان #۸_سال_دفاع_مقدس مبارک باد.
#خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: امام (رضوان الله علیه) فرمود خرّمشهر را خدا آزاد کرد؛ این همه جوانها آنجا مجاهدت کردند، شهید شدند، کار کردند، [امام فرمود] خدا آزاد کرد؛ این درست است؛ خدا آزاد کرد. میتوانستند همین قدر شهید بدهند و هیچ اتّفاقی هم نیفتد. در عملیّات رمضان، -در جنگی که همان وقتها انجام گرفت- خدا نخواست ما فتح کنیم امّا در خرّمشهر اتّفاق افتاد؛ این ارادهی الهی بود. ۹۷/۱۲/۲۳
#خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد
صبح وصال
سومخرداد، سالروز #فتح_خرمشهر ، #روز_مقاومت_ایثار_و_پیروزی بر ملت شریف ایران اسلامی علی الخصوص رزمند
ساعت 2 بعدازظهر سوم خرداد 1361، پس از 24 روز رزم بیامان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق آزاد شد و عملیات پیروزمند بیت المقدس که از دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، با این آزادسازی به پایان رسید. خرمشهر در چهارم آبان 1359 در پی 35 روز پایداری و جان فشانی به اشغال نظامیان عراقی درآمد و به مدت 578 روز (19 ماه) در تصرف بعثیها بود. پس از آزادسازی شهر، پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز مسجد نیمه ویران «جامع خرمشهر» و پل تخریب شده این شهر به اهتزاز درآمد و رزمندگان اسلام نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند. از این مقطع به بعد، جنگ در جبهه ایران از حالت دفاعی خارج شد و به صورت تهاجمی درآمد و آغاز پیروزیهای پیاپی بعدی گردید. به همین دلیل، از فردای آزادسازی خرمشهر، تلاش هیئتهای صلح بین المللی و صدور قطعنامههای سازمان ملل برای متوقف کردن جنگ آغاز شد. آزادسازی خرمشهر با تکیه بر علم و ایمان نیروهای داخلی، از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به شمار میرود. امام خمینی(ره) در این باره با صراحت فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»
در سراسر سالهای پر افتخار دفاع مقدس، روزهای بزرگی به ثبت رسیده است که عظمت و اهمیت آن همواره در اذهان باقی خواهد ماند و سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر در خلال جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعثی صدام علیه ایران نیز از همین افتخارات دوران هشت سال دفاع مقدس است.
حماسه آزادسازی خرمشهر در همه ابعاد آن، اعم از نظامی، حماسهای و فرهنگی، نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و روحیه سلطه ستیز ملت ایران، امروز قویتر و مستحکمتر از پیش همچنان در مسیر رشد و بالندگی قرار دارد. سوم خرداد نه فقط یادآور آزادی خرمشهر که یادآوری فداکاریها و ایستادگیهای تحسین برانگیز مدافعان ایران اسلامی در برابر نیروهای متجاوز است.
#سوم-خرداد
#فتح_خرمشهر
#آزادسازی_خرمشهر
#خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد
کلیپ صوتی شنیدنی از سخنان مقام معظم رهبری درباره خرمشهر و شهید جهانآرا.mp3
1.69M
کلیپ صوتی شنیدنی از سخنان مقام معظم رهبری درباره خرمشهر و شهید جهانآرا
#سوم_خرداد
#فتح_خرمشهر
#خرمشهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک
🔻 موشک باران دزفول ....
🗓 چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🎥 سپهبد قاسم سلیمانی: چون آدمها و مدیرها عوض شدند، فتح خرمشهر انجام شد.
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔴 اگر جاافتاده بود که مبنای مشارکت «تکلیف» است نه «حق»، امروز نمیگفتند «مشارکت کم است، چون دعوای جناحی نیست!»
🔴 ما فکر میکردیم شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است، نگو انگیزۀ انتخابات، شرکت در یک جنگ و دعواست که اگر دعوا نباشد کسی برای تماشا نمیآید!
🔴 حالا اگر جنگ و دعوا باشد، معمولاً چهکسی میبَرد؟ هرکسی محکمتر فحش بدهد یا تیکه بیندازد. آیا چنین کسی، بهتر کار میکند؟!
🔻علیرضا پناهیان در همایش مبلغین - ۱۴۰۰.۰۳.۰۵
➖در جامعۀ ما رسماً توسط برخی فرقههای سیاسی تلاش شده که سیاست از دیانت جدا بشود و سالها کار کردهاند که در این کشور گفته نشود «شرکت در انتخابات یک تکلیف است».
➖شهید سید محمد باقر صدر، که تنها کسی است که امام برای او سه روز عزای عمومی اعلام کرد، میفرماید تفاوت آزادی در اسلام با آزادی در غرب این است: در غرب آزادی را یک «حق» میدانند، اما آزادی در اسلام یک «تکلیف» است! تو وظیفهات است که خودت را آزاد بکنی. دوزخ الهی منتظر تو خواهد بود اگر اجازه بدهی آزادیت را مستکبران و زورگویان عالم ببرند و بدزدند. این در اسلام «تکلیف» است ولی در غرب «حق» است، و بعد ایشان میفرماید: وقتی گفتند حق است، یعنی آدم میتواند از حق خودش صرفنظر کند.
➖در کشور ما برای بسیاری از مردم جا انداختند که انتخابات حق است و نه تکلیف، تا در موقع خودش بگویند ما از این حق صرفنظر میکنیم، یا ما دلمان نمیخواهد از حقمان استفاده کنیم، یا ما دلمان میخواهد از این حقمان اینجوری استفاده کنیم. حوزۀ علمیه و ما طلبهها هم موفق نبودیم جلوی این تحریف بزرگ را بگیریم.
➖اینقدر موضوع حق را در مقابل تکلیف قرار دادند تا تکلیف به محاق برود و اصلاً دِمُده بشود، و بیکلاسی تلقی بشود که کسی بگوید «انتخابات تکلیف الهی است». حتی انتخابات را یک تکلیف اجتماعی و عقلانی هم نمیخواهند معرفی کنند تا در فرهنگ سیاسی جامعه دلبخواهیها در انتخابات تعیینکننده باشد.
➖ضرورت انسانی و الهی شرکت در انتخابات را انکار و پنهان میکنند و انتخابکردن را امری عقلانی معرفی نمیکنند، تا بتوانند به موقع، با عوامفریبی در انتخاب مردم تأثیر بگذارند و منافع ملت را چپاول کنند. اینها پایههایی است که باید درست بشود.
➖انتخابات را در ذهن مردم طوری جا انداختند که انگار طرف میخواهد رنگ لباسش را انتخاب کند! مگر شما در انتخاب مرجع تقلید میتوانید دلبخواهی از روی قیافه یا هنر سخنوریِ او انتخاب کنید؟
➖الان طوری شده که میگویند «اگر تنوع در نامزدها نباشد، مشارکت پایین میآید» بله تنوع اثر دارد ولی به چه قیمتی؟ آیا واقعاً باید افراد بدون صلاحیت با انواع ترفندهای دروغ و دغل وارد بشوند تا مشارکت افزایش پیدا کند؟! ما فکر میکردیم شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است، نگو انگیزۀ انتخابات، شرکت در یک جنگ و دعواست که اگر دعوا نباشد کسی برای تماشا نمیآید!
➖حالا اگر جنگ و دعوا باشد، معمولاً چهکسی میبَرد؟ هرکسی محکمتر فحش بدهد یا تیکه بیندازد. اما مگر کسی که محکمتر فحش بدهد و بدتر تیکه بیندازد، بهتر کار میکند؟! دیدید که مملکت را این جماعتِ تیکهبینداز و عوامفریب به چه روزی رساندند.
➖اگر در مناظرهها، تیکه انداختن و فحشدادن، بیشتر از «داشتنِ برنامه» نقش دارد و مناظرهگری مهمتر از داشتن برنامه است، پس ما هنوز به انتخابات حقیقی نرسیدهایم. اگر حتماً و حتی با زیر پا گذاشتن قانون، باید همۀ فرقههای سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند، پس هنوز به انتخابات مطلوب و صحیح نرسیدهایم.
➖در یک جامعه سالم، برای یک انتخابات حقیقی، اصلاً تبلیغات زیادی مضر است، اغواگری هم ممنوع است، چهرسد به دوقطبیسازیهای کاذب که بدتر از همه است. انتخابات حقیقی، انتخاباتی است که بستر انتخاب صحیح برای مردم پدید بیاید.
➖اگر در جامۀ ما جابیفتد که اصل شرکت در انتخابات یک تکلیف است، آنوقت دچار خیلی از این چالشها نمیشویم، مثلاً اینکه الان برخی میگویند «از همۀ فرقههای سیاسی حضور ندارند!»
➖خب همۀ فرقههای سیاسی آدمهای دارای صلاحیت میفرستادند! آیا نمیتوانستند کسانی را بفرستند که عزیزترین کسانشان مقیم کشورهای استکباری نباشند؟ این دیگر تقصیر نظام که نیست! مردم که نباید تاوانش را پرداخت کنند!
➖اصل مشارکت و مسئلۀ انتخابات نباید تحت تاثیر جنگ و دعوای فرقههای سیاسی مخرب قرار بگیرد. انگیزۀ مشارکت باید یک انگیزۀ سالم انسانی و الهی باشد تا جامعه به سعادت و به منافع خودش برسد.
#انتخابات
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔴 این انتخابات، فصلی ایجاد کرده برای انتخاب حقیقیتر؛ یعنی انتخابی که دوقطبیسازی دروغین در آن نباشد
🔴 انتخاباتی که رقابت تندِ جناحی و دوقطبی در آن باشد، نوعاً منجر به انتخاب صحیح نمیشود
🔴 دشمنان جمهوریت نظام، همانها هستند که میگویند «اگر ما یکبار در انتخابات نباشیم، دیگر دموکراسی نیست!»
🔻علیرضا پناهیان در همایش مبلغین - ۱۴۰۰.۰۳.۰۵ - قسمت دوم
➖اتفاق خوبی که در این انتخابات افتاده این است که رقابت بین نامزدها، رقابت تند دوقطبی نیست. اگرچه رقابت بین برخی جریانهای مختلف سیاسی هست. چرا این خوب است؟ برای اینکه انتخاباتی که رقابت تند جناحی و دوقطبی در آن باشد، نوعاً منجر به انتخاب صحیح نمیشود؛ به دلائل مختلف.
➖جناحکشی سیاسی، دو قطبیسازی کاذب و دروغین، مثل دوقطبی اصلاحطلب و اصولگرا-که کاملاً دروغین است- موجب میشود هیچوقت از مردم جامعه، رأی خوب بیرون نیاید. چون طرفداران هر دو جناح مجبورند به «مقبولترین» فرد رأی بدهند نه لزوماً «شایستهترین» فرد.
➖در صورتی که انتخابات، شدیداً دو قطبی شود، مردم برای پیروزی بر رقیب رأی میدهند نه بر اساس شایستهسالاری. خُب این چه طرز رأیدادن است؟ بگذارید مردم واقعاً تشخیص بدهند کدام فرد برای مدیریت کشور شایستهتر است؟
➖این انتخابات یک فصلی را ایجاد کرده برای انتخاب حقیقیتر؛ یعنی انتخابی که دعواهای جناحی و دوقطبیسازیهای کاذب و دروغین در آن نباشد.
➖هرچند اگر دعواهای انتخاباتی شدید باشد، نامزدها جنجالآفرینی میکنند و هیجان انتخابات بیشتر میشود، اما نوعاً انتخابهای خوبی را بهدنبال نخواهد داشت. در هیجانات برآمده از منازعات تند انتخاباتی، هم رشد سیاسی اتفاق نمیافتد و هم معمولاً هر کسی بیشتر دیگران و یا نظام را تخریب کند، رأی میآورد، نه کسی که توان بیشتری برای حل مشکلات دارد.
➖متاسفانه برخی افراد دلسوز هم میگویند که الان انتخابات رقابتی نیست! درحالیکه واقعاً رقابت بین افراد دارای سلایق مختلف هست. بله، برخی جریانها نماینده در بین کاندیداها ندارند که باید به فکر میبودند و اشخاص واجد صلاحیتهای اولیه را وارد انتخابات میکردند.
➖بله؛ اینبار رقابت بین جناحهای کاذب، و بین کسانی که میخواهند با اغواگری و تخریب در مناظرات شرکت کنند، وجود ندارد، اما باز هم اختلاف نظر بین نامزدها و اختلاف بین مشیِ مدیریتی آنها بهطور جدی وجود دارد.
➖اگر ما بدون این دوقطبیهای کاذب و هیجانهای تند جناحی، و علیرغم عملیات روانی دشمن، یک انتخابات پرشور داشته باشیم برای ایجاد تحول در جامعه، واقعاً بُرد کردهایم و مردم پیروز شدهاند.
➖اینبار رقیب اصلی همه نامزدها، دشمنان انتخابات هستند که میخواهند به بهانۀ نبود رقابت شدید و تندِ دوقطبی، مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد کنند. دشمنان جمهوریت نظام همانها هستند که میگویند اگر ما یکبار در انتخابات نباشیم دیگر دمکراسی نیست.
➖همه میدانند اینهایی که فریادشان درآمده است که «وای جمهوریت نظام از بین رفت!»، نامزدهای مورد نظرشان که تایید صلاحیت نشدند، در نظرسنجیها مجموعاً ده درصد آراء را هم ندارند.
#انتخابات
@Panahian_ir
بی بند و باری از علل انکار معاد
بِسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحيمِ
لا اُقسِمُ بِيَومِ القِيامَةِ ﴿۱﴾
وَ لا اُقسِمُ بِالنَّفسِ اللَّوّامَةِ ﴿۲﴾
اَيَحسَبُ الاِنسانُ اَلَّن نَجمَعَ عِظامَهُ ﴿۳﴾
بَلَى قادِرينَ عَلَى اَن نُسَوِّيَ بَنانَهُ ﴿۴﴾
بَل يُريدُ الاِنسانُ لِيَفجُرَ اَمامَهُ ﴿۵﴾
به نام خداوند رحمتگر مهربان
سوگند به روز قيامت (۱)
و سوگند به نفس لوامه و وجدان بيدار و ملامتگر كه رستاخيز حق است (۲)
آيا انسان مى پندارد كه هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد (۳)
آرى قادريم كه حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم (۴)
انسان شك در معاد ندارد بلكه او مى خواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت در تمام عمر گناه كند (۵)
هدایت شده از باغ رهگذران
برخی پدر و مادرهای امروز
🔹آموزش :
🚩 موسیقی از ۵ سالگی
🚩 زبان انگلیسی از ۶ سالگی
🚩نقاشی ۵ سالگی
🚩 رانندگی ۱۳ سالگی
🚩 خلبانی پهباد ۷ سالگی
🚩 ریاضی ۶ سالگی
آموزش همه چیز قبل از موعد
🔵 حالا همین پدر و مادر ها:👇
🚩 حجاب: هنوز بچه است زوده
🚩 روزه: هوا گرمه اذیت میشه
🚩 نماز: حالا چند سال دیرتر چیزی نمیشه
🚩 حیا و عفت: هنوز بچه است چیزی نیست که!
🚩 کلا پای دین که وسط میاد یعنی همون چیزی که انسان رو تبدیل به یک آدم قوی و قدرتمند و با اراده می کنه هنوز بچه است😒
📖 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند: وای بر اولاد آخر الزمان از دست پدران و مادرانشان!
🤔 سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران (و مادران) مشرکِ آنان؟
🔻 فرمودند: خیر، از دست والدین مؤمن آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند بیاموزند، آنان را منع می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از ( علم دنیایی و ) مال دنیا چیزی را به دست آورند.
پس بدانید من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند.
📚 مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۴
@baghe_rahgozaran
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
دعای عهد.mp3
21.59M
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
فدایی استاد محمدجواد:
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بچه را آزاد بگذارید؛ روحیه و ارادۀ او را خرد نکنید!🔸
▫️انبیاء، فرزندانشان را بیشتر از ما آزاد میگذاشتند! روزی خلیفۀ اول بالای منبر بود. امام مجتبی (ع) نیز طفلی چهارپنجساله بود. از منبر بالا رفت تا دست او را بکشد و پایین بیاورد. به او گفته بود: «از منبر جدم بیا پایین».
این را به حضرت گفتند. حضرت فرمود: والله من یادش ندادم، این خودش اینگونه است!
سپس شاهد آوردند و فرمودند: شما میدانید وقتی پیغمبر در حال نماز بود، حسن از وسط صفها رد میشد و خودش را به پیغمبر میرساند. سوار گردنِ پیغمبر میشد، درحالیکه ایشان در سجده بود. پیامبر سر از سجده برنمیداشت تا او پایین بیاید. همچنین وقتی حضرت میخواست بایستد، یک دستش روی زانویش بود و یک دستش بر شانۀ حسن. پیامبر نمیگفت این بچه مشغولم میکند. نمیگفت این #مزاحم_نمازم است.
▫️چرا حضرت، اینطور می کرد؟ زیرا دورۀ طبیعت فرزندش است. میخواهد او #رشد کند، نمیخواهد بچه #بسوزد. میخواهد واهمۀ بچه از مردم، از بین برود. میخواهد این بچه در بزرگسالی مشرک نشود، عابد و مقلد مردم نباشد. بر اثر همین رفتارها است که وقتی امام حسن (ع) میبیند مصلحت اسلام در صلح با معاویه است، دریغ نمیکند؛ درحالیکه مخالفها که هیچ، دوستانش هم به او معترض بودند. چهکسی میتواند جلوی این موج بایستد؟ آنکه در بچگی اینچنین رشدش داده باشند.
▫️ما بچههای خود را #خُرد_و_خمیر میکنیم. او چگونه جلوی استعمار بایستند؟! ما فکر میکنیم او بیادب و بیتربیت است؛ لذا با خشونتهایمان، تمام #روحیه و عصارۀ #اراده را در بچه میشکنیم.
صبح وصال
📌 اطلاع نگاشت | انتخاب اصلح از منظر نهجالبلاغه 1️⃣ مبحث اول - ضرورت حکومت اسلامی ✅ همانا حکومت
✅ توضیحات تکمیلی
۱. حکومت الهی حافظ امور شماست
💥 همانا حکومت الهی حافظ امور شماست.
همانا خداوند پیامبرى راهنما را با کتابى گویا، و دستورى استوار بر انگیخت. هلاک نشود جز کسى که تبهکار است و بدانید که بدعت ها به رنگ حق در آمده و هلاک کننده اند، مگر خداوند ما را از آنها حفظ فرماید. و همانا حکومت الهى حافظ امور شماست، بنابر این زمام امور خود را بى آن که نفاق ورزید یا کراهتى داشته باشید به دست امام خود سپارید.
به خدا سوگند اگر در پیروى از حکومت و امام، اخلاص نداشته باشید، خدا دولت اسلام را از شما خواهد گرفت که هرگز به شما باز نخواهد گردانید و در دست دیگران قرار خواهد داد. (خطبه ۱۶۹ بند ۱) - این سخنرانى را در سال ۳۶ هجرى به هنگام حرکت اصحاب به سوى بصره ایراد فرمودند.
۲. اهداف استقرار حکومت اسلامی
💥 بازگرداندن نشانههای حق و دین به جایگاه خود.
💥 اصلاح جامعه
💥 ایجاد امنیت
💥 اجرای قوانین و مقررات فراموش شدهی خدا
💥 احقاق حقوق مظلومان
💥 ایستادگی در برابر شکمبارگی ستمگران
خطبه ۱۳۱؛
خدایا تو مىدانى که جنگ و درگیرى ما براى به دست آوردن قدرت و حکومت و دنیا و ثروت نبود، بلکه مىخواستیم نشانههاى حق و دین تو را به جایگاه خویش باز گردانیم، و در سرزمینهاى تو اصلاح را ظاهر کنیم، تا بندگان ستمدیدهات در أمن و أمان زندگى کنند، و قوانین و مقررّات فراموش شده تو بار دیگر اجراء گردد. خدایا من نخستین کسى هستم که به تو روى آورد، و دعوت تو را شنید و اجابت کرد، در نماز، کسى از من جز رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم پیشى نگرفت. (خطبه ۱۳۱ بند ۲)
خطبه ۳ (خطبه شقشقیه)؛
۱. شِکوه از ابابکر و غصب خلافت
آگاه باشید به خدا سوگند ابابکر، جامه خلافت را بر تن کرد، در حالى که مىدانست جایگاه من نسبت به حکومت اسلامى، چون محور آسیاب است به آسیاب که دور آن حرکت مىکند. او مىدانست که سیل علوم از دامن کوهسار من جارى است، و مرغان دور پرواز اندیشهها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز کرد. پس من رداى خلافت رها کرده و دامن جمع نموده از آن کنارهگیرى کردم و در این اندیشه بودم که آیا با دست تنها براى گرفتن حق خود به پاخیزم یا در این محیط خفقانزا و تاریکى که به وجود آوردند، صبر پیشه سازم که پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه مىدارد. پس از ارزیابى درست، صبر و بردبارى را خردمندانهتر دیدم. پس صبر کردم در حالى که گویا خار در چشم و استخوان در گلوى من مانده بود. و با دیدگان خود مىنگریستم که میراث مرا به غارت مىبرند.
۲. بازى ابابکر با خلافت
تا اینکه خلیفه اوّل، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خطّاب سپرد. سپس امام مثلى را با شعرى از أعشى عنوان کرد: «مرا با برادر جابر، «حیّان» چه شباهتى است (من همه روز را در گرماى سوزان کار کردم و او راحت و آسوده در خانه بود.) شگفتا ابابکر که در حیات خود از مردم مىخواست عذرش را بپذیرند، چگونه در هنگام مرگ، خلافت را به عقد دیگرى درآورد. هر دو از شتر خلافت سخت دوشیدند و از حاصل آن بهرهمند گردیدند.
۳. شِکوه از عمر و ماجراى خلافت
سرانجام اوّلى حکومت را به راهى درآورد، و به دست کسى (عمر) سپرد که مجموعهاى از خشونت، سختگیرى، اشتباه و پوزش طلبى بود. زمامدار مانند کسى که بر شترى سرکش سوار است، اگر عنان محکم کشد، پردههاى بینى حیوان پاره مىشود، و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط مىکند. سوگند به خدا مردم در حکومت دومى، در ناراحتى و رنج مهمّى گرفتار آمده بودند، و دچار دورویىها و اعتراضها شدند، و من در این مدت طولانى محنت زا، و عذاب آور، چارهاى جز شکیبایى نداشتم.
۴. شِکوه از شوراى عمر
تا آن که روزگار عمَر هم سپرى شد. سپس عمر خلافت را در گروهى قرار داد که پنداشت من همسنگ آنان مىباشم. پناه بر خدا از این شورا، در کدام زمان در برابر شخص اوّلشان در خلافت مورد تردید بودم، تا امروز با اعضاى شورا برابر شوم که هماکنون مرا همانند آنها پندارند و در صف آنها قرارم دهند ناچار باز هم کوتاه آمدم، و با آنان هماهنگ گردیدم. یکى از آنها با کینه اى که از من داشت روى برتافت، و دیگرى دامادش را بر حقیقت برترى داد و آن دو نفر دیگر که زشت است آوردن نامشان.
۵. شِکوِه از خلافت عثمان
تا آن که سومى به خلافت رسید، دو پهلویش از پرخورى باد کرده، همواره بین آشپزخانه و دستشویى سرگردان بود، و خویشاوندان پدرى او از بنىامیّه به پاخاستند و همراه او بیت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنهاى که بجان گیاه بهارى بیافتد، عثمان آنقدر اسراف کرد که ریسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگیخت، و شکمبارگى او نابودش ساخت.
ادامه دارد ...
#حکومت_اسلامی
#حضرت_علی علیه السلام
#انتخابات
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#نهج_البلاغه