هدایت شده از شعر و کودکی
#شعر_و_کودکی
مامان نیست
من و بابا و آبجی باهم تنهاییم...
الهام.سه ساله.
@sherokoodaki
«مدتی است که تئوریهای کاستلز در محافل بالادستی خصوصا برخی از نهادهای متولی امنیت مورد توجه قرار گرفته، اما متاسفانه به دلیل عدم دقت به سایر زمینههای جامعهشناختی، به نوعی مورد سوء فهم و حتی مورد سوء استفاده قرار گرفته است، به این معنی که اینترنت به نوعی به عنوان مقصر اول و آخر رویدادهای چندسال اخیر معرفی شده و زمینه برای طرح دیدگاههای تنگ نظرانه در این حوزه - یعنی تحدید شدید اینترنت - که در نهایت به بخش اقتصادی کشور ضربه خواهد زد فراهم شود...
با توجه همین نکات بود که در اندیشکده احیای سیاست ناظر به رویدادهای اخیر جلسه ای حول نقد کتاب مهم «قدرت ارتباطات کاستلز» برگزار شد. در این جلسه دکتر بصیریان جهرمی مترجم کتاب یادشده، نتیجه مکاتبات خود با کاستلز در مورد اعتراضات ۱۴۰۱ را ارائه نمودند. بدون آنکه بخواهم وارد جزئیات نظریات کاستلز شوم، برخی از نکات مهم از پاسخهای کاستلز و همچنین تفسیر خود از پاسخهای وی را ناظر به تحلیل اتفاقات ۱۴۰۱ بیان میدارم (جزئیات پرسش و پاسخ دکتر بصیریان با کاستلز در صفحه ایسنتاگرام ایشان منتشر خواهد شد).»
https://vrgl.ir/eklP5
@mmojahedi
هدایت شده از مِنّا | سید حمید طباطبائی
أَمَرَنى رَبّى بِمُداراةِ النّاسِ كَما أَمَرَنى بِأَداءِ الفَرائِضِ؛ (كافى ۲:۱۱۷)
👥 برای آشنا شدن با خلقیات، فرهنگ، گرایشات و روحیات و در یک کلام برای آشنا شدن با #هویت_اجتماعی یک جامعه باید به میان مردم آن جامعه رفت. مواجهه گزینشی با اقشار خاصی از جامعه، ما را با هویت اجتماعی آن جامعه بیگانه میکند، حتی اگر خود ما عضوی از آن جامعه باشیم.
🔍 به همین خاطر، از اقشار و گروه های مختلف جامعه، کسانی که با طیف های متنوع تری از مردم معاشرت و تعامل دارند، با هویت اجتماعی آن جامعه آشناترند و این هویت را در خود درک کرده و برای رشد و تکامل هویت اجتماعی شان ارزش بیشتری قائل هستند. مثلا کسبه و اهل بازار، همیشه یکی از بهترین گزینه ها برای آشنایی با خصوصیات آن جامعه هستند؛ زیرا با اقشار خاص یا گزینش شده ای مواجه نیستند. تقریبا همه افراد شهر را مخاطب خود میدانند و روش صحیح #معاشرت با افراد مختلف را بلدند.
🛂 اما بعضی مشاغل، فرد را فقط با گروه های خاصی از جامعه مواجه میکند. پلیس و قاضی بیشتر با مجرمین و خلافکارها مواجهند و روان شناسان با افسردگان. ایشان به اقتضای شغلشان با همه فرهنگ و افراد و خصوصیات جامعه خود آشنا نیستند. صحبت های این افراد، ما را بیشتر با هویت بخشی از جامعه آشنا میکند.
🚪 قدم اول ایجاد و تربیت هویت اجتماعی، زمینه سازی برای مواجهه متربی با اقشار مختلف جامعه است. محدود کردن متربی در #محیط_بسته و مواجهه با گروه های گزینش شده از افراد جامعه، هویت اجتماعی را تضعیف میکند. برخی رفتارها هم هستند که به اسم رفتار تربیتی، از همین طریق، متربیان را با هویت اجتماعی خود بیگانه میکنند. بسیاری از مدارس غیر انتفاعی اسلامی هستند که متربی را در محیطهای #ایزوله محدود و تلاشی برای مواجه کردن او با حقایق و سلایق مختلف جامعه خود نمیکنند. با این رفتار، هویت های اجتماعی را تضعیف و متربیان را با هویت اجتماعی خود ناآشنا میکنند.
🔀 بعضی رفتارها و بسترهای اجتماعی هم آگاهانه و برای تخریب هویت اجتماعی افراد جامعه، مردم را صنفصنف و دسته دسته میکند تا هر فرد، فقط در جمع هم فکران و هم سلیقه های خود #محصور و با افراد و اقشار مختلف جامعه بیگانه شود و روش صحیح تعامل با دیگران -که هویت اجتماعی خود او هستند- را نیاموزد.
🎳 بارزترین نمونه این کنش، رفتار #شبکههای_اجتماعی است که با تکیه بر #هوش_مصنوعی، مخاطبین و متربیان خود را به گونه ای در جمع همفکران و همسلیقگان خود غرق میکند تا کمکم چگونگی معاشرت و مدارای با افکار و سلایق مخالف را فراموش کنند. این سیاست، به سرعت جامعه را بستر شکلگیری انواع #دوقطبی و مستعد بروز اختلافات سنگین اجتماعی و تضعیف هویتهای اجتماعی میکند. سهم #اینستاگرام در شکلگیری دوقطبیها و اختلافاتی که الآن در جامعه مشاهده میکنیم، بهترین شاهد برای اثبات این ادعاست.
↔️ آری! برای مضمحل کردن هویت اجتماعی یک جامعه و پاشیدن آن از درون، راحتترین کار این است که با چنین کارهایی، دوقطبیهای اجتماعی را تشدید، و با پیدا کردن شدیدترین کلونیها، دو قطب مخالف را به جان هم بیندازی.
🧕 #حجاب اگرچه مهمترین مسئله و مشکل امروز جامعه ما نیست، اما یکی از قویترین کانونهای شکلگیری یک دوقطبی فراگیر در جامعه ما بود که طراحان #جنگ_ترکیبی را به این نتیجه رساند، که بهترین محور برای ایجاد اختلافات اجتماعی در جامعه امروز ما، همین مسئله باشد.
اگر موضوع حجاب هم نبود، شبکههای اجتماعی، میتوانست بر موضوعات ساده دیگری مثل واکسن، سفر اربعین، برجام و ... متمرکز شده و بعد از شکلگیری هستههای اولیه دو قطبیها، طرفداران دو قطب (یا دست کم یکی از قطبها) را در نظر خود به جزمیتی برساند که طرف مقابل را عاری از هرگونه عقلانیت و هرگونه پایگاه مردمی و اجتماعی تصور کند و با شوریدن بر آنها، جامعه را به اغتشاش و ناامنی بکشاند.
✅ راهکار اساسی برای مقابله تربیتی با این آسیب، #تربیت هویت اجتماعی در افراد جامعه و القا و تشدید هویت اجتماعی به متربیان است. «نهاد تربیت» موظف به ایجاد زمینه هایی است که متربیان را از کلونیهای ساختگی خارج و با اقشار مختلف جامعه و هویت اجتماعی اش مواجه کند. بعد از دریافت و شناخت این هویت است که میتوان راه تلاش برای تکامل این هویت و روش مدارا و مواجهه با افراد مختلف را به متربی آموخت.
@s_h_taba
💠دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند:
🔻سلسله نشست های علمی پژوهشی "دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی" با حضور
🎙حجت الاسلام دکتر رضائیان
🔸جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام
🎙حجت الاسلام دکتر انبیایی
🔸معرفت شناسی فضای سایبر
🎙آیت الله مبلغی
🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه
🔸حکمرانی حکمی فضای مجازی
🎙آیت الله قائم مقامی
🔸نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی
🎙حجت الاسلام دکتر چگینی
🔸فرصت های بین المللی حکمرانی اسلامی فضای مجازی
🎙آیت الله مبلغی
🔸حکمرانی اسلامی فضای مجازی
🎙حجت الاسلام مهدی زاده
🔸اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی
🎙حجت الاسلام امینی نژاد
🔸فضای مجازی، خیر یا شر
🗓زمان: شنبه ۱۹ آذرماه الی ۲۳ آذرماه۱۴۰۱
💻پخش زنده با ترافیک رایگان:
https://heyatonline.ir/graaph/
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi
🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا و بله
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
📄 *دوره آموزش متنخوانی و ترجمه متون انگلیسی*
🔸مدرس: محمد مظفرپور (پژوهشگر و مترجم)
🔸شروع دوره از ۲۶ آذر، به مدت ۱۰ جلسه
🔹مکان: خانه اندیشهورزان
🔹زمان: شنبهها ساعت ۱۷ الی ۱۹
🔹هزینهی دوره: ۱ میلیون تومان
▪️۴۰ درصد تخفیف برای اندیشهورزان و دانشجویان رشتههای علوم انسانی
▪️(امکان پرداخت به صورت اقساطی)
✅ * شرکت در جلسه اول رایگان است *
🔸جهت ثبتنام و مصاحبه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید. (ثبتنام نهایی پس از مصاحبه انجام میشود)
🔗 https://survey.porsline.ir/s/AkWIail
#رویداد
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بانک بزن، مال بساز، جیب مردم را خالی کن
بانک آینده از کجا آمد و علی انصاری چطور با روابط تو در تو هم بانک زد و هم ردی از خود باقی نگذاشت؟ هزینههای ساخت ایرانمال چگونه از جیب همه مردم برداشته شد؟
بررسی روابط پشت پرده بانک آینده و رویای ساخت بزرگترین مال خاورمیانه.
@Afsaran_ir
آیتالله میرباقری14010830_دیدار با مداحان اهل بیت ع.mp3
زمان:
حجم:
25.25M
از روزهای آغاز اعتراضات اخیر هر بار که با استاد در این باره صحبت میشد، بسیار مطمئن بودند که نظام از این آشفتگی ها آسیب اساسی نمی بیند، اما از لحاظ اجتماعی به دنبال آن بودند که چطور طرفداران انقلاب اسلامی می توانند این فاصله و گسل اجتماعی که غربگرایی در میان مردم ایجاد کرده است را پر کنند?
واضح است که پر شدن این گسل نیاز به گفتگوی اجتماعی دارد، اما سوال این بود که به میزبانی کدام نهاد اجتماعی انقلابی؟ کدام نهاد انقلابی و مذهبی است که ظرفیت این را دارد که مردم برای در میان گذاشتن بیم و امیدهای خود، به او رجوع کنند؟ کدام نهاد است که نسبت به دین و انقلاب بی طرف نباشد، اما مردم سفره دلشان را جلوی او باز کنند و نظام هم تفکر آن نهاد را قبول داشته باشد و آن را میانجی درستی بین خودش و مردم بداند؟
آیت الله میرباقری از همان روزهای اول، می گفتند که این ماموریت تنها از نهاد «هیات های مذهبی» بر میاید! گویی هیات نماینده اعتراض به ظلم و انتظار افق های روشن است، اما آن افق های روشنی که انقلاب 57 هم به همان افقها مومن است.
هیات وقتی اعتراض می کند نه با زبان عدالتخواهی طبقاتی است و نه رفاه جویی لیبرالیستی! بلکه ادبیات انتقادی خودش را دارد. اگر امید می دهد هم دفاع از وضع موجود نیست، بلکه آنقدر از شورانگیزی رویای عصر ظهور گفته است که کسی او را محافظه کار نخواهد خواند!
این جلسه سخنرانی استاد در جمع شعرا و مادحین اهلبیت است و در این جلسه سعی می کنند این تحلیل خود از ماموریت هیات را برای آنها توضیح دهند. جلسه ای گوش دادنی است!
@social_theory
✅یک پیشنهاد خوب برای این روزها: مصاحبه دکتر مجید شاکری با فرهیجتگان را چند بار نگاه کنید!
⚠️یکی از مشکلاتی که ما مذهبی ها از ابتدای انقلاب داریم این است که بیشترین نقش را در میدان های عمل و اقدام به عهده می گیریم و در بدست آوردم کلان روایت ها چندان تلاش نمی کنیم و به کلیات اعتقادات انقلابی و دینی اکتفا می کنیم. در حالی که ما باید بتوانیم در مناسبات و زمانه امروز و به تعبیر مرحوم امام خمینی (ره) در مقتضیات زمان و مکان خودمان را شناسایی کنیم و یک کلان روایتی از خودمان داشته باشیم. این روایت کلان، حتما در بستر یک تحلیل تاریخی و یک شناخت درست از مقدورات اکنون و یک تصویر درست از افق و رویایی است که باید به سوی آن حرکت کنیم.
🔅دکتر مجید شاکری را از زمانی که در کانال اقتصاد سیاسی تلگرام می نوشت می شناسم. او جوانی از جنس طرفداران انقلاب اسلامی و مذهبی محسوب می شود و در عین حال در این سالها برای بدست آوردن کلان روایت خود از جایگاهی که جمهوری اسلامی در امروز و اینجا دارد تلاش بسیاری کرده است. در این مسیر فقط به رشته خودش که مدیریت مالی است اکتفا نکرده و درکی سیاسی و تاریخی از حکمرانی بدست آورده، به نحوی که امروز معنایی از حکومت کردن در ذهن دارد و آن را شفاف می گوید که حکومت کردن چیزی غیر از فروش یک رویا و روایت به یک ملت در بازه زمانی خاص نیست!
مصاحبه اخیر او با فرهیختگان، کامل ترین شاکری است که من تاکنون خوانده ام. هیچگاه چیزی همه جانبه تر از این مصاحبه از او ندیدم و چقدر خوشحال هستم که نسل جدید جریان مذهبی-انقلابی چنین کلان روایتهای پرقوتی را تولید کرده اند و تولید آن را از پذیرفتن مسئولیتهای اجرایی مهمتر می شمارند.
♨️این مصاحبه را ببینیم! حتی چند بار!
💢من البته نقدی بزرگ به بزرگترین لایه قصه و روایت او دارم. پیدا کردن بزرگترین معامله ها به عنوان بزرگترین موازنه های منفی و مثبت یک ملت و توضیح آن کاری بسیار بزرگ است که امروز جریان انقلابی آن را ندارد یا حداقل کمتر کسی آن را دارد! اما بزرگترین لایه های حضور یک ملت، آنجایی است که در میانه این کارهای جزئی و موازنه های جهانی، مرزها را می شکند و افق های جدیدی را برای ایجاد موازنه پیشنهاد می کند تا الگوهای تمدنی به سمت مطلوبهای مد نظر او باز شود. شاکری این را ندارد، لذا رهبر خوبی برای مذاکرات سیاسی و اقتصادی هست، اما بصیرتی که تولید می کند، نمی تواند برای بلندپروازی های انقلاب اسلامی کافی باشد. ما هنوز برای رسیدن به کلان روایتی موثر و دقیق باید کار کنیم.
📍فیلم کامل مصاحبه دکتر مجید شاکری با روزنامه فرهیختگان
https://www.aparat.com/v/QdNfo
🆔@social_theory
⭕ سخنرانی های ماهیانه میز نظریه اجتماعی فرهنگستان
✅بازخوانی اندیشه مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره) از منظر دستاورد وی در شکل دهی به یک نظریه اجتماعی
🟩ایده این دوره این است که مرحوم علامه حسینی(ره) در سه مرحله، به مرور، به خوانشی از نظریه اجتماعی اسلام دست پیدا کرد که در نقطه ای متمایز از نظریه اجتماعی مدرن و همینطور نظریه اجتماعی تمدن اسلامی دور اول و محصولات علمی آن بود.
🟦این دوره از ارائه های ماهیانه میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم سعی می کند در 4 جلسه، خطوط کلی تلاش وی در دور اول را مورد بررسی قرار دهد.
🟪اهمیت این دوره از فکر اجتماعی بنیانگذار فقید فرهنگستان علوم اسلامی در این است که یک عضو فعال جامعه مدرسین حداقل در تفکر اقتصادی حوزه علمیه قم نقشی شناخته شده داشته است.
🟧وی در این دوره عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بوده که یکی از 18 پیشن نویس قانون اساسی ایران را نیز ارائه کرده بوده است و در این پیش نویس و در نطق هایش، بر اساس این دستگاه فکری، مشارکت می کرده است.
🗣️ ارائه کننده: حسین مهدیزاده
مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم
📆تاریخ های برگزاری دور اول ارائه های میز:
1⃣ یکشنبه 27 آذر 1401
2⃣ یکشنبه 25 دیماه 1401
3⃣ یکشنبه 23 بهمن 1401
4⃣ یکشنبه 21 اسفند 1401
لینک فایل صوتی جلسه اول
https://eitaa.com/social_theory/1292
لینک فایل صوتی جلسه دوم
https://eitaa.com/social_theory/1382
لینک فایل صوتی جلسه سوم
https://eitaa.com/social_theory/1458
🆔@Social_theory