eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
289 ویدیو
115 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
این روزها که موضوع تعیین رشد دستمزد کارگری برای سال بعد در حال بررسی است، جا دارد که به این موضوع بپردازیم و موضعی هم در این باب داشته باشیم. در نیمه دوم سال، کشور ما تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی و بعد فشار تحریمی و جهش دلار، دوباره تورمی حدود 50 درصد را تجربه کرد. حالا سوال این است که آیا دولت همانطور که پشت رشد لحظه به لحظه قیمت کالا و سرمایه و امتیاز و کارآفرینی و... ایستاد، از چه اندازه از رشد قیمت کارِ کارگر دفاع خواهد کرد؟ کارگری که چیزی غیر از بازوی خود برای فروختن در جامعه بازار خشن امروز ندارد و در مقابل هم چیزی جز حداقل های کاملا ریاضتی، نمی خرد! جواب به سوال پایانی این مجموعه عکس نوشته اغاز راه برای موضع گیری در این باره است. @social_theory
هدایت شده از محسن قنبریان
۱-مدل حل مسئله فقهی.mp3
16.33M
🎁 بسته عیدانه مدل حل مسأله فقهی کارگاه و ارائه 1⃣ : بیان فشرده ای از ۴مرحله ی حل مساله فقهی حجت الاسلام محسن قنبریان/ جلسه اول چالش سه گانه در حکمرانی مجازی ❓حل مساله فقهی چه مراحلی را طی می کند؟! تفاوتش با استنباط مصطلح کجاست؟! ○ مراحل ۴گانه حل مساله: ۱. کشف و تحدید مساله ۲. استنباط اول (همین استنباط مصطلح) ۳. استنباط دوم (برای تحقق در زمانه کنونی) ۴. برنامه • فرقهای ظریف استنباط اول و دوم؟ • فرقهای استنباط با برنامه؟ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
۲-مدل حل مسئله فقهی.mp3
25.28M
🎁 بسته عیدانه مدل حل مساله فقهی کارگاه و ارائه 2⃣ : تفصیل مرحله کشف و صورت بندی مساله حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه معصومیه ❓اساساً چه چیزی موضوع پژوهش را مساله می کند؟! ❓از کشف تا صورت بندی فقهی مساله چگونه انجام می شود؟! ▪︎درآمدی لازم: • مراحل ۴گانه حل مساله • تعادل بین میز مساله و مبادی بعید در میراث ○ توضیح ۷قدم در این مرحله: ۱. تعریف مساله ۲. تمییز مساله از نامساله ۳. شبکه و نظام مسائل ۴. تحدید مساله ۵. اولویت یابی مساله ۶. تکمیل فرآیند کشف مساله ۷. فرمت فقهی دادن به مساله ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
۳-مدل حل مسئله فقهی.mp3
9.92M
🎁 بسته عیدانه مدل حل مساله فقهی کارگاه و ارائه 3⃣: روایتی از یک تجربه (مساله جبران خدمت کارمندان دولت) حجت الاسلام محسن قنبریان/ هم اندیشی گروه های حل مساله مرکز نخبگان حوزه ❗️توضیح فشرده ۴مرحله حل مساله در ضمن روایت یک تجربه از کشف و تحدید مساله تا برنامه (لازم به ذکر است مساله مورد روایت در مباحثه با سایر مراکز تصمیم گیری در نهایت در سه جلد کتاب از سوی سازمان اداری استخدامی برای تنظیم لایحه به دولت تقدیم شد) * تفصیل این تجربه در نیمسال اول کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برای شرکت کنندگان در کارگاه حل مساله فقهی تدریجی و گام به گام انجام شد که میتوانید اینجا ببینید ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از ریحانه
☀️لوح ویژه عیدانه ریحانه 🌷نوگلان ایران؛ زنان بزرگ آینده 🌸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: شما نوگلان عزیز من، امشب نماز واجبتان را به جماعت در این حسینیّه به جا آوردید؛ خدا ان‌شاءالله قبول کند. ایران عزیز شما در گذشته زنهای بزرگی داشته و من به شما بگویم امروز زنهای برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما در همه‌ی بخشهای علمی و عملی و جهادی و مسئولیّت‌پذیری و مدیریّتی و غیره زنهای برجسته‌ی مهمّی داریم؛ اینها مایه‌ی افتخارند. شما سعی کنید جزو این زنان بشوید. درسهایتان را باید خوب بخوانید، تکالیف درسی را باید خوب انجام بدهید، کار کنید، فکر کنید، کتاب بخوانید تا  ان‌شاءالله در آینده جزو زنهای بزرگ بشوید. 🇮🇷 ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
☀️لوح ویژه عیدانه ریحانه 🌷نوگلان ایران؛ زنان بزرگ آینده 🌸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: شما نوگلان عزیز
. یک و یا شاید یک چرا هیچ کدام از این یک فرزند در بغل ندارند؟ حالا که داریم با نگاه خیال و ، آینده این را تصویر میکنیم.. . و حالا که گفته شده است که نگرانی بسیار بزرگ رهبر انقلاب، از مساله در 30 سال آینده است... جا نداشت که این زنان بزرگ آینده، در رویا هم که شده، این مسئولیت را پاس بدارند؟ شاید این رویا، در عزم ما و بچه های ما، در رفع این نگرانی بزرگ اثر میگذاشت... @social_theory
هدایت شده از طرز طنز
📖کاریکلماتورهای بهاری✏️ 🔹ماهیِ منزوی در دریا هم تُنگش را ترک نمی‌کند. (ص۳۰) 🔸اگر بهار بودم تیر چراغ‌برق را هم از نعمت روییدن محروم نمی‌کردم. (ص۳۱) 🔹باد کلاه سر کسی نمی‌گذارد. (ص۶۱) 🔸اگر زمستان می‌دانست درخت غرق شکوفه‌ی بهار چقدر زیباست موقع رفتن پشت سرش را نگاه می‌کرد. (ص۶۱) 🔹تصویر درخت بهاری آب را شکوفه‌باران می‌کند. (ص۶۲) 🔸با چوب درختی که در بهار سبز نشود تابوت می‌سازم. (ص۶۳) 🔹ای کاش گل سرخ می‌توانست در فصل پاییز صورتش را با سیلی سرخ نگه‌دارد. (ص۶۴) 🔸عاشق باغبانی هستم که بیشتر از نوبهاران نگران شیشه‌ی شکسته‌ی گلخانه است. (ص۷۳) 🔹شکوفه‌های بهاری آرزوهای بربادرفته‌ی پاییز هستند. (ص۷۸) 🔸خوشبختانه تبعیض نژادی نتوانسته است دامن گل‌های رنگارنگ بهاری را آلوده کند. (ص۷۸) 🔹بهار بخاطر گل پرپر شده به زلالی شبنم اشک می‌ریزد. (ص۷۸) 🔸ماهی در تُنگ آب به عظمت دریا پی می‌برد. (ص۷۸) 🔹درخت غرق شکوفه هم نمی‌تواند فرارسیدن بهار را به آدم بدبین بشارت دهد. (ص۸۰) 🔸شکوفه‌ای که روی درخت خشک بنشیند در دم جان می‌سپارد. (ص۸۵) 🔗🔗🔗 منبع: (گزینه‌ی کاریکلماتورهای پرویز شاپور) 🆔 ایتا : @tarzetanz 🆔 تلگرام : @tarzetanz 🆔 اینستاگرام : @hassan__malekan
🔰 فضا، کالبد و نظریه اجتماعی 🔸 تعارضِ طبیعت و صناعتِ جامعه در ایران و زایش بیماری دوقطبی اجتماعی 🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیست‌شهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایده‌هایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخش‌هایی از ارائه ، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی را می‌خوانید. 💠 خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است طبیعتِ جامعه، حقیقت اصلی آن است و اگر طبیعت جامعه محبت باشد، قوانین و صناعت جامعه‌ی متغلبه در آن کارایی ندارد. جامعه استیلاء طبیعت را بر فرمانده و فرمانبردار نهاده است و جامعه بازار طبیعت سودمحوری را پدید آورده، اما ظاهراً درست‌ترین طبیعت برای جامعه محبت است و استفاده از صناعت جامعه استیلاء یا بازار در این جامعه کارایی ندارد. 💠 فضای شهری که متناسب با جامعه مصرفی و سرمایه‌داری طراحی شود، قناعت را تحقیر و مصرف‌گرایی‌ِافراطی یا اسراف را تمجید می‌کند و در نتیجه یک شهروند دچار نظام‌های ارزشی مختلفی می‌شود؛ از سویی فرهنگ متعالی دینی او را به ارزش‌های دینی و اخلاقی توصیه می‌کند و از سوی دیگر کالبد شهری و فضا او را به مصرف‌گرایی می‌کشاند. نتیجه آنکه این انسان و جامعه دچار بیماری دوقطبی شده و فرو می‌ریزد. 💠 ما در نظریه اجتماعی خود قائل هستیم که جامعه، طبیعتِ محبت دارد و باید روابط عمودی خود را بر مبنای ولایت و روابط افقی خود را بر مبنای اخوت شکل دهد. ✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب. ⭐️⭐️⭐️ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌تفکرونوآوری‌نگاه 🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahscho
هدایت شده از شین.کاف
هو حکیم پس از خواندن نظر کاتوزیان یک نکته برایم پر رنگ تر شد آیا جامعه ایران گذر فئودال به سمت طبقه برژوا و سرمایه داری را سپری کرده است؟آیا برساخت های محیطی اجتماعی ما جلوی این روند را گرفتند تا زیست وارداتی شبه مدرنیتی سرمایه سالارانه را داشته باشیم ؟ قطعا این کتاب پاسخ این سوال را در بر خواهد داشت.از خودیاری ، دگر یاری و همیاری و زیست و دیالکتیک تعاون میان ایرانیان در زمان گذشته هرگز سرمایه سالاری به دست نخواهد آمد و به قول شهید مطهری چه اشتباه عجیبی فقهان ما کردند که سرمایه داری را با تجارت یکی دانستند. از نحوه چینش صنوف و خودداری در فروش کارگاه ها که جلوی گسترش انباشت سرمایه و طبقه برژوا را گرفت و حتی حکم تربیتی در فتوت نامه ها داشتند که اخوان صفا در جزوات خود به اخلاق عملی در آنها اشاره می کردند تا مسئله رانت علم و دانش و منابع طبیعی که شهید مطهری به جهت منفعت رساندن به جامعه آن را مختص قاعده فقهی سلطنت (تسلیط) می دانست و برای جامعه مسلمین در آن حقی قائل بود (انفال ، بیع و...).تا پرداخت خمس علم که از مالکیت دانش جلوگیری میکرد و آن را مختص تمام مسلمین می دانست(بیشتر شبیه مکتب نیوکنزیا بود تا مکتب نئوکلاسیک) تا زیر ساخت های گسترده مویرگی در زمان قدیم که با توسعه شهر ها سبب به وجود آمدن بحران هایی مانند مناطق حاشیه نشین و کمبود آب شدند ... حال آیا به علت ناپایداری در انباشت و طبقه برژوا و علل اقلیمی سرمایه داری در ایران روند طبیعی طی نکرد یا مسائل زیر ساخت فرهنگی مثل فرهنگ یاریگری و اسلامی جلوی آن را گرفت؟
رویای اجتماعی - حجت الاسلام مهدی‌زاده.mp3
40.07M
📌رویای اجتماعی ✅حجت الاسلام حسین مهدی‌زاده ▶️ 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🌐https://eqtesad.ismc.ir/Revayatefath 💬 رویداد ملی روایت فتح: @Revayat_fathh
اقتصاد فرهنگی - دکتر مقصودی.mp3
49.48M
📌اقتصاد فرهنگی ✅دکتر حمیدرضا مقصودی مدتی است دکتر حمید رضای مقصودی(@hamidrezamaghsoodi) هم به مساله برآمده از روابط خونی(خانوادگی) و ایمانی علاقه مند شده است. همان نکته ای که بنده نیز چند سالی است ذیل ، یا نظریه طبیعت و صناعت خواجه، یا ذیل خیط ولایت و اخوت مرحوم آیت الله شاه آبادی در شذرات و یا در نظریه یاریگری ایرانیِ مرتضی فرهادی و یا نظریه اجتماعی فرهنگستان و... از آن یاد میکنم و بخاطر دلبستگی به آن و اعتقاد به اینکه ما ایرانی ها سرمایه عظیمی از تجربه زیسته و دانش در این سبک از اقتصاد داریم، نام کانالم را گذاشتم! مقصودی نام این اقتصاد در ایران اسلامی را گذاشته و مدتی است که با دوستانش در و با زبان اقتصادی در حال معرفی و توضیح آن است. در این جلسه او با زبانی پر مثال، از این نوع اقتصاد را در ذهن شما خلق میکند. اقتصادی که بیش از 80 درصد از هزینه های زندگی یک خانواده مثلا چهار نفره ایرانی که درامد ماهیانه حدود 15 میلیونی داشته باشد، در یک فضای نامتعارف اقتصادی یا همان نابازارها (که خصوصیت جامعه ایران و زندگی مومنانه است) تامین میشود و در اصل این خانواده ایرانی اگر بخواهد همه مصارفش را از بازار خرید کند، حدود 100 تا 150 میلیون قیمت اقتصادی مصارف زندگی اوست! پس او چگونه و با 20درصد توان پولی، این زندگی را میگرداند؟! گوش دادن این فایل صوتی، بخصوص از دقیقه 20 به بعد را به همه مخاطبین مباحث این کانال درباره نظریه اجتماعی توصیه میکنم. پیشنهاد دوم @social_theory
هدایت شده از آیات غمزه
آن دخترکان به عشق دنیای مدرن دلبسته ی کار خوب، در جای مدرن از خانه به جای ظرف شستن رفتند در شرکت ها به کلفَتی های مدرن @ayateghamze https://ayateghamzeh.ir/Poem/ID/246844
هدایت شده از روضه خانگی
💥اگر شما هم مثل ما دلتان برای یک مجلس روضه ساده خانگی و بی‌ریا تنگ شده، پیشنهادی برایتان داریم! 👌🏼 "روضه خانگی" نام کانالی است که هر روز در آن یک روضه کامل اما کوتاه(۱۰ دقیقه‌ای) منتشر می‌شود. روضه‌ای از ب بسم‌الله تا دعای پایانی؛ طوری که احساس می‌کنید در یک مجلس روضه واقعی حضور دارید. 🔸 صفحات مجازی «روضه خانگی» با هدف خدمت‌رسانی در این عرصه راه‌اندازی شده است. این صفحات را به دوستان خود معرفی کنید و با بازخوردها و پیشنهادهایتان ما را یاری کنید. 🔻بله http://ble.ir/RozeKhanegee 🔻ایتا eitaa.com/RozeKhanegee 🔻سروش sapp.ir/RozeKhanegee 🔻تلگرام t.me/RozeKhanegee 🔻اینستاگرام instagram.com/RozeKhanegee 🔻آپارات aparat.com/RozeKhanegee 👈 وبسایت رسمی RozeKhanegee.ir 💡کانال روضه‌های کوتاهِ کاملِ خانگی @RozeKhanegee
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📌انسان مسلمان هرقدر مدرن‌تر شود، کمتر می‌تواند با زنان و مردان جامعه احساس اخوّت کند. با قاعده (حجرات:۱۰) ساخته می‌شود؛ ولی ساخت با آغاز می‌شود. انسان‌های جامعه مدرن، فقط در و گرگ هم نیستند تا به‌دنبال کشیدن یک لقمه بیشتر از هر طعمه‌ای به سمت خودشان باشند؛ انسانی که در بازار گرگ شود، کم‌کم در بقیه روابط اجتماعی و خانوادگی هم گرگی خواهد کرد. کار این جامعه به جایی می‌رسد که زن‌ها مردان جامعه را برادران خود نمی‌دانند و با و جلوه‌گری وحشیانه، همچون یک گرگ درنده پنجه بر روح و روان آن‌ها می‌کشند. مردها هم نمی‌توانند زن‌ها را به چشم خواهران خود ببینند و با حیا از کنارشان رد شوند، بلکه همچون برای استمتاع از یک گرگ‌ماده‌ی سرگردان در این دندان تیز می‌کنند. آن سال‌ها که واژه‌های عاطفی و پرمعنای "خواهر" و "برادر" در جمله‌های زنان و مردان جامعه‌مان خطاب به یکدیگر، کم‌کم داشت با واژه‌های خنثی و البته به‌ظاهر و "خانم" و "آقا" جایگزین می‌شد، کمتر کسی حواسش بود که یک کل به هم پیوسته است؛ هر گوشه‌اش را که بپذیریم و در حریم خود راه دهیم، آرام و بی‌صدا به گوشه‌های دیگر مان هم سرایت خواهد کرد. 🆔 @rajaaei_ir
پیوست سبک زندگی در قبوض انرژی برای محاسبه الگوی مصرف صحیح انرژی می‌بایست پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عدالت و سلامت را در نظر گرفت. جمعیت خانواده، متراژ خانه، ویلایی یا آپارتمانی، خانه‌دار بودن یا شاغل بودن مادر خانواده، میزان حیاط و مثمر یا زینتی بودن گیاهان کشت‌شده، شهری یا روستایی بودن، وجود یا عدم وجود دام و طیور مولد در منزل، تعیین طبقه برای گرمایش، نورگیر بودن یا نبودن، منطقه مرفه‌نشین یا عادی بودن، برخورداری از متوسط لوازم خانگی، سبک زندگی مولد ایرانی-اسلامی(مثل پخت غذا، دوخت و تعمیر لباس و.. در منزل)، میزان مهمان از لحاظ شهر سیاحتی-زیارتی بودن و بسیاری عوامل دیگر نیز باید مدنظر باشد. برای مثال یک خانواده ۵نفره در یک خانه ۱۵۰متری حیاط‌دار در منطقه متوسط شهری، در حالیکه خانم خانه‌دار با الگوی زندگی ایده‌آل جامعه ایرانی و پرورش تعدادی طیور مولد و درختان مثمر، می‌بایست آب بیشتری برای نظافت، برق بیشتری برای روشنایی و امورات منزل مثل خیاطی و انرژی بیشتری برای گرمایش و پخت غذا مصرف نماید بدون آنکه اسرافی رخ دهد. بنابراین یک خانواده مطلوب با الگوی رفاه مطلوب در کشور از دیدگاه قبوض انرژی، قطعا خارج از الگوی مصرف بوده و می‌بایست سقف قیمتی را پرداخت نماید. در حالیکه ممکن است این میزان مصرف برای یک خانه آپارتمانی دونفره شاغل با مساحت ۵۰متری با سبک زندگی لوکس و اسراف صورت پذیرد و در این حالت هیچ تفاوتی بین آن دو خانواده در پرداخت قبض وجود ندارد و خانواده مطلوب و الگو با رفاه مطلوب در کشور به پای خانواده تجمل‌گرا میسوزد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از محسن دنیوی
⭕️ *همه چیز از ماده ۳۰۰ و سال ۴۷ شروع شد!* محسن دنیوی 🔻۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷ در ورزشگاه امجدیۀ تهران، تیم ملی فوتبال ایران، تیم اسراییل را در فینال جام ملت های آسیا با گل پرویز قلیچ‌خانی در دقایق پایانی شکست داد! از همین سال ۴۷ بود که موج نوی سینمای ایران و فیلمفارسی با فیلم‌های قیصر و گاو متولد شد و باز از همین سال ۴۷، موسیقی پاپ با ویگن و یاران در ایران پا گرفت. خلاصه اینکه سال ۴۷ از جمله سال‌های مهم تاریخ معاصر ایران است. چون شروع دهه مهمی است که به سال مهم ۵۷ و انقلاب اسلامی ایران ختم می شود. 🔻اما دغدغه این یادداشت، پرداختن به این جنس از وقایع رخ داده در سال ۴۷ نیست، بلکه اشاره به رخدادی است که شاید چندان هم در یادها نمانده باشد و افراد کمی از آن مطلع باشند! شاید یکی از مهم‌ترین وقایع سال ۴۷ که بسیاری از ما ایرانیان از آن مطلع نیستیم ولی این بی‌اطلاعی چیزی از اهمیت و تأثیرگذاری آن واقعه مهم کم نکرده است، تصویب ماده 300 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب روزهای پایانی اسفند سال ۴۷ باشد که به موجب آن اعلام می‌شود که شركتهاي دولتي تابع قوانين تأسيس و اساسنامه‌هاي خود مي‌باشند و فقط نسبت به موضوعاتي كه در قوانين و اساسنامه‌هاي آنها ذكر‌نشده تابع مقررات اين قانون یعنی قانون تجارت مي‌شوند. در متن قانون اینگونه آمده است که: لايحه قانوني فوق مشتمل بر سيصد ماده و 28 تبصره در تاريخ روز شنبه بيست و چهارم اسفند ماه يك هزار و سيصد و چهل و هفت به استناد قانون ‌اجازه اجراي موقت لايحه اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب 1343/9/19 به تصويب كميسيون خاص مشترك مجلسين رسيده است. امضا رئيس مجلس شوراي ملي‌/عبدالله رياضي رئيس مجلس سنا/جعفر شريف امامي *حالا سوال این است که چرا ماده پایانی این لایحه قانونی طولانی، تا این حد مهم است؟* 🔻ماده مورد نظر در این یادداشت درست سیصدمین ماده از این لایحه قانونی بلند است که باعث شکل‌گیری و تثبیت پدیده‌ای به نام شرکت‌های دولتی در ایران و اقتصاد و سیاست ایران شد که در طول بیش از نیم قرن گذشته، بی‌شک از مهمترین بازیگران عرصه اقتصاد و سیاست و حتی عرصه‌های فرهنگی اجتماعی ایران بوده اند. هر چند پیدایش پدیده شرکت‌های دولتی داستانی طولانی‌تر داشته و به دوران وزارت مالیه علی اکبر خان داور در کابینه محمدعلی فروغی در سال‌های پس از سال ۱۳۱۲ و تصمیمات علی اکبر داور برای اقتصاد کشور برمی‌گردد، اما در این مسیر حدوداً ۹۰ ساله از دولت فروغی در پهلوی اول تا الان، سال ۴۷ نقطه مهمی است که جایگاه شرکت‌های دولتی را در سیاست، اقتصاد و همانطور که بیان شد در عرصه فرهنگی اجتماعی ایران تغییر داد. 🔻درباره اثرگذاری فرهنگی اجتماعی این شرکتها شاید مرور برخی از عددها کمک کننده باشد. به عنوان مثال کل بودجه مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۱، هزار و پانصد میلیارد تومان بوده است که ۵۰۰ میلیارد آن به طور مشخص برای بیمه هنرمندان خرج شده و با همه بودجه‌های جانبی برای آسیب‌های اجتماعی و دیگر مقولات، مجموعا قدرت عملکرد این وزارت‌خانه اصلی فرهنگی کشور به سه تا پنج هزار میلیارد تومان شاید برسد. به این عدد، ۸ همت بودجه صدا و سیما و ۳۰۰ میلیارد بودجه سازمان تبلیغات و خلاصه همه بودجه حوزه علمیه و هرجای دیگر که فکر می‌کنید را اضافه کنید تا به زور به ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برسد! بودجه‌ای موسوم به بودجه فرهنگی از میزان ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ که از این رقم ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت بوده است که هر سال برای تصویب این بودجه فرهنگی، هزار حرف و حدیث پیش می‌آید و تحت نظر سازمان‌های نظارتی هم بر اساس قانون قرار دارد. اما برآوردها درباره میزان پولی که تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتهای دولتی هر ساله هزینه می‌شود و چندان نظارت سفت و سختی هم ندارد و می‌تواند بر حوزه‌های فرهنگی اجتماعی تاثیر بگذارد بیش از صد هزار میلیارد تومان یا همان به طور مخفف صد همت است!! حالا شما ۳۰ را با حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مقایسه کنید و سهم تمام بودجه فرهنگ کشور که کمتر از ۲ درصد کل بودجه سالانه دولت ایران است را فقط با مبلغ مسئولیت اجتماعی شرکت دولتی بسنجید تا مهم بودن و قدرت این پدیده یعنی شرکت‌های دولتی بیشتر روشن شود! 🔻برای اینکه فقط کمی با این پدیده عجیب و غریب آشنا شوید توصیه می‌کنم مصاحبه مدیرکل امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد و دارایی در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ از طریق لینک پایان همین یادداشت بخوانید. چند مورد از گزاره های مهم در این مصاحبه اینهاست: ۱. برای اولین بار بیش از هزار شرکت دولتی لیست شده و شناسایی شدند! ۲. تا سال ۹۸ حتی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس هم به صورت‌های مالی شرکت های دولتی دسترسی نداشتند! ۳. میزان ۹۶ درصد درآمد دولت از ۱۰ شرکت بزرگ است.(