eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
312 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
————————————— من ادب پژوه نبودم و تازه یکی دو سال است که به این موضوع علاقه مند شده ام. در چند روز اخیر به بهانه حواشی که برای ما پیش آمد، تاریخ مولوی پژوهی را دنبال می کردم و به این صحفه ویکی پدیا برخورد کردم! آقا علی دهباشی، سردبیر بخارا هم در فایل صوتی برجامانده از شب مولانا در سال 1385 که با ارائه درخشان دکتر محمد علی موحد همراه است، در خیر مقدم استاد اشاره ای می کند که مولوی پژوهی که نهایتا 120 سال عمر دارد! یعنی وقتی که رضا قلی خان هدایت تحت تاثیر ملاعبدالله حائری مازندرانی با مولوی آشنا می شود و منتخباتی از آن را به چاپ می سپارد. عبدالله حائری کیست؟ او فرزند ملا زین العابدین مازندرانی از علمای کربلاست که ظاهرا مورد تکریم شیخ انصاری بوده و فرزندش عبدالله صوفی نعمت اللهی می شود و از کربلا طرد. گفته اند که رضاشاه به او ارادت داشت و به منزلش می رفت تا به او نصیحت کند و وعظ اخلاقی بشنود! لذا خیلی محتمل است که برساخت امروز حول مولوی اصلا با فردوسی یا سعدی و... قابل مقایسه نباشد! حالا این سوال برایم پیش آمده است که واقعا قبل از دوران مدرن، کدام یک از شعرا و ادبای معروف امروز، در طول زمان همیشه توسط مردم ایران بصورت شناخته می شده اند و کدامها برساخت روایی دوران مدرن هستند تا مثلا در استحاله جامعه ایران در مدرنیته نقش ایفا کنند؟ برعکس این سوال هم مهم است! احیانا چه کسانی معروف بوده اند و امروز دیگه معروف نیستن؟ 🆔 @saocial_theory
هدایت شده از حسین مهدیزاده
چند روز قبل یک در جواب توییت آقای کواکبیان که استاد ما را به دعوت کرده بود نوشتم. میخواستم هم تخلیه روانی شده باشم و هم اینکه ثابت کنم من هم بلدم با تکه پرانی، از روی دیگران رد شوم و به یک کنشگر سیاسی رسیده ام! سعی کردم وزانت قلم را برای خودم به عنوان نویسنده و آدم فرهنگی حفظ کرده باشم اما حداکثر تحقیر ممکن را در حق طرف مقابلم بکار گرفته باشم. به گمانم تا حد زیادی راضی کننده بود. اما نتوانستم مطمئن شوم که آن را جای دیگری بازنشر بدهم یا نه لذا آن را ویراستی ام که جای خلوت و دنجی است رهایش کردم. فکر می کنم برای تمرین سیاسی نویسی و تخلیه روانی همین قدر کافی بود و نفسم از من راضی شده بود! اما من آدم سیاست نیستم که بتوانم بیانیه و شعار بنویسم. لذا ویراستی من جای تمرین سیاست است برای من. کسی مثل من که زیر چند هزار کلمه بلد نیست بنویسد، 130 کاراکتر نویسی، برایش مثل بندبازی است! ما کتابخانه نشین ها روده دراز هستیم و شعار و بیانیه خواندن برایمان خیلی دشوار است! اما این یک ویراست راضی کننده از آب درآمد! نشان از پیشرفت قلم سیاسی ام بود! نشان می داد که کم کم باید به فکر توییتر هم باشم و به عالم سیاست سلام کنم. اما امروز حذفش کردم! این روزها برای ما فرهنگستانی ها روزهای عجیب و جدیدی است! برای من یکی، این روزها کارگاه بزرگ و است. اینکه می بینم چطور رسانه های روایت شناس و تصویرپرداز برون مرزی، با بازی که بر سر تصویرها می آورند، قضاوت ها و روابط و زندگی ما را برای مدتی که نمی دانم چقدر است و عمق آن تا کجاست، قرار است دست خوش تغییر کنند! البته قدرت روایت، چیزی نیست که فقط در اختیار دشمن باشد و ما در استفاده از آن چلاق باشیم و نابلد! نه! اما به هر حال مثل هر بیماری و ابتلائی، برنامه ها را تغییر خواهد داد و البته درس های زیادی برای یادگرفتن دارد و آدم را بزرگتر از قبل می کند. آن ویراستی را پاک کردم چون امروز مطمئن شدم که من در این افق مبهم آینده هم قرار نیست به دنبال اخلاق گرگ های سیاسی و ابزارهایش بیفتم. من به دنبال اثبات قدرت آرام و نرم و در عین حال پر قدرت هستم. پس دلیل ندارد که عصبانی باشم یا برای قدرت نمایی، مشتی پرتاب کنم. ابزارهای فرهنگی و قدرت آنها، چیزی متمایز، اما واقعی است! پر قدرت است، اما آرام است! آدرنالین خون کسی را بالا نمی برد تا کسی برای آن سر و دست بشکند، اما لذت پیروزی را می چشاند، بدون اینکه داروی تلخ شکست را برای رقبایش تجویز کند! برای پیروز شدن همه فرصت تولید می کند و کسی جای کسی را تنگ نمی کند و من در اینجا ماندن را می دانم. آن رسولی که من طرح او را طرح درست و موفق زندگی می دانم، درست می گفت که از آن ابزارها استفاده نکنید و به این ابزارها باور داشته باشید! پس من همچنان سر جای خودم می مانم. گفتگوهای قاعده من و از سر سواد و دارای هدف، صبر کردن ها و عجول نبودن ها برای خلق تفاهم، چیزی نیست که بخواهم از آن توبه کنم. من سالها درس آن را آموخته ام و بعد آن را تدریس کرده ام و چه مناسبتهایی که با شور و شوق، تاریخ آن را برای مومنین به مکتب اهلبیت منبر آن را رفته ام! پس آن ویراستی را پاک می کنم، به عنوان نمادی از اینکه نباید مقهور زبان برنده و بی انصاف توییتری شد و باید صبور باشیم و زبان مفاهمه خودمان را پیدا کنیم و با آنها حرف بزنیم و پلتفرمهای آن را نیز بعدا بسازیم و آنها را نهادینه کنیم و حکمرانی فرهنگی جامعه را نیز به سمت آن تغییر مسیر دهیم. 🆔 @social_theory
هدایت شده از اندیشکده برهان
🔻 ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط رژیم صهیونیستی با راهبرد «بازسازی بازدارندگی اسرائیل» که در طوفان‌الاقصی فرو ریخت، انجام شده؛ این را «یسراییل زیو» از فرماندهان اسبق ارتش اسرائیل گفته است. خونخواهی ایران باید منجر به فروریختن سازه بازدارندگی اسرائیل در میان افکارعمومی جهان شود. 🟠 @borhan_inst https://x.com/borhaninst/status/1818624262816649371?t=-rpsq4-FC-24wT5jhL2Nug&s=35
🔴 از سوم امام حسین به مدت سه شب میهمان بودم. موضوع سخنرانی روایت زمانه امام سجاد بود که نام آن را گذاشته بودم «شیعیان؛ روایت پس از طوفان». ما شیعیان پس از عاشورا هستیم یعنی بدون وساطت و روایت اصحاب و ائمه بعد از عاشورا هیچ روایتی از قبل عاشورا را قابل اعتماد نمی دانیم. پی و بنیان آنچه شیعیان بعد عاشورا می نامیم را امام سجاد(ع) با همه جزئیاتش بنا گذاشت! 🟢 من هنوز تا اینکه بتوانم مثل روایت آن سه ماه این دوره را هم یک دست بیان کنم راه زیادی باید طی کنم، اما امیدوارم یک روزی بتوانم روزگار پرجزئیات و باعظمت امامت امام سجاد(ع) را نیز برایتان روایت کنم. این سه جلسه را به عنوان یک کار مقدماتی که شاید سالها بعد به نتیجه برسد در گوشه ذهنتان نگهدارید. ✅ درک سیاسی من از به قبل و بعد خواندن حدیث سوم باب صبر کتاب اصول کافی تقسیم می شود! چنانچه روایت فاطمیه را با فهمی که از این حدیث پیدا کردم روایت کردم، سی و چهار سال امامت امام سجاد(ع) را هم چنین بخوانید. 🔆 امامان ما واقعا بودند و تا همیشه تاریخ، رهبری آنها بر شیعیان، سند افتخار عملی و تحقق آن سیاست دیگری است که اهل دنیا آن را غیر ممکن می پنداشتند. 🆔 @social_theory
شهداء عهد العشرة جماعة 82 ۱۰ جوان لبنانی که نپذیرفتند در زیر چکمه‌های اشغالگر زندگی کنند. روح انقلاب و از خود گذشتگی آن ها را دور هم جمع کرده بود و پرچم زرد رنگ آنها را با هم یکی کرده بود و مشهور شدند به جماعت 82 با ورود رژیم اشغالگر به لبنان در سال ۱۹۸۲ این ۱۰ جوان با هم عهد بستند تا پای شهادت پای مقاومت باقی بمانند مسجد اوزاعی شاهد عهد جماعتی بود که ۹ نفرشان بعد از ملحق شدن به قافله شهدا شناخته شدند... اما نفر دهم که سال‌ها در انتظار شهادت و همه گونه پای مقاومت ایستاد. السید فؤاد شکر سید محسن فؤاد المقاومة هنیئا لارباب النعیم نعیمهم گروه " حوارات رسول السلام " ⬇️ | rasoulalsalam |