من انقلاب را آغاز عصر دیگری در تاریخ دیدهام و این آغاز نمیتواند صرفاً سیاسی باشد، بلکه ظهور تفکر جدید و بشر دیگر است. پیداست که انقلاب در پیداترین و همگانی ترین صورتش سیاسی است اما این صورت سیاسی نمیتواند مسبوق به تفکر نو نباشد.
منبع: کتاب انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم (دکتر رضا داوری اردکانی)
🔸هماندیشی و گفت وگو بامحوریت کتاب:
📗 #سلوک_ذیل_شخصیت_امام_خمینی
اثر: #استاد_طاهرزاده
با حضور: حجت الاسلام نجات بخش
📆 شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳
🕠 ساعت ۱۵:۰۰
#سرای_هنر_و_اندیشه
جلسه به صورت حضوری برگزار میگردد.
@soha_sima
سیمای هنر و اندیشه/ سُها
🎥 رصدخانه (رصد علم، فناوری و اقتصاد ایران) 🔹 قسمت دوم #آیتم_معرفی_میهمان 🔸 افتخار داریم تا در قس
چگونه در شرکت های دانش بنیان، امکان دانشمند شدن دوباره فراهم شده است؟
💎 با حضور مهندس نوید نجاتبخش
...برنامه رصدخانه...
🔹 قسمت دوم
🔸 پروندهی اقتصاد دانش بنیان
🟠 شنبه ۲۴ آذر ماه، حوالی ساعت۱۸:۰۰
از شبکهی اصفهان
#رصدخانه #مدرسه_علم_و_فناوری
@rasadkhaneir
@soha_sima
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"صبر" و "مقاومت" و حضور در "ایمان" و "ابدیت"
سوره #مدثر و نظر به کبریائی رب العالمین
📖 در نگاه علامه طباطبایی«رحمتاللهعلیه»
در تفسیر قیّم «المیزان»
🔰 سلسله جلسات تفسیر قرآن توسط #استاد_طاهرزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطرات او را گویی در افسانهها نگاشتهاند...
گویی سخن از روزگاران قدیم است. انگار زمزمهایی آرام آرام زیر گوش دلمان میخواند که:
در افسانهها آمده مردی در دل آتش و خون مهمان خانهای شد که اهلش از هول جنگ گریخته بودند. او قرآن را از سر طاقچه دردمند و رنجور خانه ایشان برداشت و به نیت خودش و آنها استخاره ای کرد و برای ایشان و ما نامه ای گذاشت که شهادت دهد بر ضیافت سلیمانی:
این آیات را بخوانید و در آن بیاندیشید
همچنان که ما اندیشیدیم
#ببینید
🎥 فرقان حاج قاسم
...اجابت دعوت حاج قاسم...
#قصه_مقاومت
@soha_sima
🔹 اخیرا آقای رنانی متنی منتشر کردهاند با عنوان "حکمرانی بیقصه"
ناظر به آن، متن ذیل تذکراتی دارد که شاید بیشتر از آنکه پاسخ یا نقدی باشد بر آن متن میتواند در روشن شدن وضعیت امروز ما و معنای انتظاری که متفکران در تاریخ دارند کمک کند.
✍🏻 حجتالاسلام نجات بخش
اگر دکتر داوری از توهم توسعه نیافتگی میگوید به وضوح میتوانید چنین توهمی را در این متن مشاهده کنید. مدعی روشنفکری متوجه نیست که حتی در جهان توسعه نیز کسی از امید به آینده نمیگوید و کسی دیگر رویای آزادی و خیر واصلاح را ندارد.
روشنفکر جهان توسعه نیافته متوجه فروپاشی و بحران نیست و از فروپاشی سیاسی ابراز خوشحالی میکند و حتی منتظر این فروپاشی است. جالب اینجاست که اگر متوجه بیقصهبودن جهان خویش میشود، بجای آنکه در انتظار متفکران و شاعران بزرگ باشد از به اصطلاح سیاستمداران (سیاست بازان) و یا از غوغا و بلوا انتظار قصه میکشد!
آری جهان ما جهان بیقصه است و اگر کسی مهابت این سخن را دریابد زبانش بند میآید و در انتظاری بس عمیق فرو میرود و صبری عظیم (مقاومت) را جستجو میکند.
حضرت آقا در سال ۸۱ در دیدار انجمن قلم میفرمایند:
《ما امروز وقتی به گذشته و آینده خودمان نگاه میکنیم، میبینیم کار بزرگ ما در پیش است. مسأله ما این نبود که یک حکومت فاسد که بر سرِ کار بود، برود و ما چند نفر غیرفاسد بر سرِکار بیاییم. این مسأله مقدماتی بود. مسأله اساسی، انقلاب است؛ یعنی تحوّل حقیقی در ارکان، بنیادها و زیرساختهای جامعه در جهت ایجاد عدالت، ایجاد آزادی، ارتقای فکری و علمی و خلاصه بارور شدن شخصیت انسانی و از حالت نازایی علمی و فرهنگی و اقتصادی بیرون آمدن》
متفکران بزرگ جهان از نیچه تا هایدگر سالها پیش وقوع این بحران را دریافته بودند و سخنشان انتظار بود؛ انتظار عهد دینی. اما روشنفکر جهان توسعه نیافته هنوز نمیداند در میان چه طوفانی بسر میبرد و همچنان با ذوق و شوق به آینده توسعه امیدوار است.
شاید بگویید فیلسوف ما (دکتر رضا داوری اردکانی) هم از توسعه میگوید! اما ایشان بارها گفته است که به این جهان امیدی ندارد بلکه از مدارای با این جهان و انتظار عهدی دیگر میگوید؛ امری که تشیع در طول تاریخ آن را تجربه کرده است و با انقلاب اسلامی برای حضور در جهان امروز تجربه میکند.
به این سخن دکتر داوری هم توجه کنیم، شاید بیشتر به توهم روشنفکری که وهم توسعه نیافتگی است پی ببریم:
《تجدد با اینکه به پایان راه خود رسیده است، همچنان نظام حاکم و غالب بر جهان است و شاید تا مدتها هم باشد. از آثار و عوارض مرحلۀ پایانی تاریخ تجدد، بیروح شدن همهچیز از اشیاء مصرفی تا اخلاق و معارف و خالی شدن الفاظ از معانی و پرشدن دهانها از حرفهای مشهور و تکراری است. امروز سوسیالیسم و دموکراسی و حتی نئولیبرالیسم که زمانی معنی داشتند به الفاظ مبدل شدهاند و اگر در این سالها از نئولیبرالیسم بیشتر شنیدهایم و میشنویم، از آن است که در پوشاندن ضعف و ناتوانی سیاستها و جلوگیری از درک پوشیدگی افق آینده تا حدودی اثر دارد و البته قدرت تکنیک را نیز توجیه میکند. ظاهرا سوسیالدموکراسی آبرومندترین ایدئولوژی زمانه است. ولی از آن هم دیگر کاری ساخته نیست. صاحبنظرانی که در پایان قرن بیستم از مرگ ایدئولوژی گفتند راست گفتند. اما اگر میگویید جهان اکنون بیش از همیشه دربند ایدئولوژیهاست، عرض میکنم که از ایدئولوژی دیگر امید هیچ اصلاحی نمیتوان داشت و اگر منشأ اثری باشد، ویرانگری است. اکنون دیگر جهان به هیچ ایدئولوژی و ایسم سیاسی نیاز ندارد، این جهان نیازمند خِرد است، زیرا خطر بزرگ و ویرانگر پایان تجدد غیاب خِرد و غلبه بیخِردی در همهجا و بر همهچیز است. وقتی به اوضاع بیست، سی سال اخیر جهان نظر میکنیم، هیچ نشانی از خردمندی در هیچجا نمیبینیم. در این مدت هیچ تصمیم مهمی برای صلح و آزادی و آسایش مردم گرفته نشده است. متأسفانه در برابر وضعِ بیخردی کاری هم نمیتوان کرد و اگر بخت این را داشته باشیم که دریابیم جهان به کدام سو میرود باید خشنود باشیم. جهان کنونی جهانی پر از خطر است و باید در اندیشۀ خطرهایش بود، تا لااقل در بیخبری و نادانی محض گرفتار آن خطرها نشویم. با وجود همه اینها نباید چندان نومید بود، زیرا به نظر نمیرسد که همه راههای نجات بسته باشد. اینکه در شعر و فلسفۀ یکی دو دهۀ اخیر آثار شکفتگی یا لااقل انتظار آن آشکار شده است، نشانۀ امیدوارکنندهای است و آن را باید مغتنم شمرد، شاید راهی برای آینده گشوده شود.》
ادامه🔻
سیمای هنر و اندیشه/ سُها
🔹 اخیرا آقای رنانی متنی منتشر کردهاند با عنوان "حکمرانی بیقصه" ناظر به آن، متن ذیل تذکراتی
...
به گریههای دکتر داوری در فراق آوینی نگاه کنیم؛ آیا این گریهها انتظار آوینیها در آینده ما نیست.
شهید آوینی در مقاله "ای بلبل عاشق جز برای شقایقها مخوان" در وصف حاتمی کیا میگوید: ((حاتمیکیا با روح اشیا سر و کار دارد نه با جسم آنها و این مستلزم نحوی «رازدانی و رازداری» است که اصلاً مردم این روزگار سیطره تکنیک و سلطنت ابزار سالهاست که با آن غریبهاند و بگذارید راستش را بگویم: سینما نیز چه دشوار قالب معرفتی چنین عارفانه واقع میشود؛ اما شده است.
حاتمیکیا توانسته است که بر تکنیک پیچیده سینما غلبه کند، حجابهای تصنع و تکلف و صورتگرایی و انتلکتوئلیسم را بدرد، از سطح عبور کند و به عمق برسد و با سینما همان حرفی را بزند که «حزبالله» میگوید. رودربایستی را کنار گذاشتهام؛ زدن این حرفها شجاعتی میخواهد که با عقل و عقلاندیشی و حتی ژورنالیسم جور درنمیآید، چرا که حزبالله حتی در میان دوستان خویش غریبند، چه برسد به دشمنان. اگرچه در عین گمنامی و مظلومیت، باز هم من به یقین رسیدهام که خداوند لوح و قلم تاریخ را بدینان سپرده است.))
آوینی از لوح و قلم تاریخ می گوید آنجا که قصهای برای حضور انسان نگاشته میشود و آنکس که در وهم توسعه نیافتگی است از این معنا بی خبر است.
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی
تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی
#قصه_انقلاب
#قصه_مقاومت
@soha_sima
.
🔸مدرسه آزاد حکمت امام رضا (علیه السلام)🔸
📖 المیزان علامه طباطبایی
پنجشنبه ۲۹ آذرماه ، ساعت ۱۱
🎙 ارائه : حجة الاسلام کبیری
📍مکان: خیابان ظهیرالاسلام، کوچه ۳، بن بست شکوفه، سرای هنر و اندیشه
#مدرسه_حکمت
#المیزان
@soha_sima
@hekmat_emam_reza
"متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب"
📚 «دربارۀ علم»
اثر دکتر #رضا_داوری_اردکانی
👤ارائه:حمید محمدی
🔹جلسه بیستم و پنجم
پنجشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۳
ساعت: ۱۵:۰۰
🔸 مقاله این هفته:
«وضع علم در ایران»
📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها)
🔻جلسه به صورت حضوری برگزار میگردد.
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima
هوش مصنوعی در ایران
💎 با حضور دکتر محمدرضا احمدزاده
...برنامه رصدخانه...
🔸 قسمت سوم
🔹 پروندهی فناوریهای نوبنیاد
🟠 شنبه ۱ دی ماه، حوالی ساعت ۲۳:۱۵
از شبکهی اصفهان
#رصدخانه #مدرسه_علم_و_فناوری
@rasadkhaneir
@soha_sima
میگویند پیامبر ما اُمی است...
معنای اُمی را نمیدانیم
فقط میدانیم اینها که مادریاند تعلق زیادی به مادر دارند و نشانشان این است که، عزم و همت بلند دارند و با مهر و محبتی که از شیره جان مادرانشان سیر نوشیدهاند گاهی عالمی ساختهاند.
خدا، محمد، علی، امام، حاج قاسم...
و فاطمه زهرا امابیهاست...
#حرم_مادری
#نامی_آشناتر_از_نام_زهرا_سراغ_نداشتیم
@soha_sima
...سر انگشت فاطمی...
🔸 انقلاب اسلامی و حضور فاطمی در جهان امروز
🔹 با حضور حجتالاسلام امیر نجاتبخش
📆
دوشنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۳ساعت ۱۹:۰۰ جلسه حضوری است امکان شنیدن آن نیز از طریق لینک زیر فراهم هست http://tv.sohaa.org #حرم_مادری #ما_و_انقلاب_اسلامی #باشگاه_دانشجویی_فرصت @forsat_soha @soha_sima