eitaa logo
سُها
158 دنبال‌کننده
6 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✍️دغدغه‌های حسین نظری (طلبه حوزه علمیه قم) 🔹می‌کرد سُها ز هم‌نشینان/ نقادی چشم تیزبینان
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی 📝اندر احوالات ظرائف امین! 🔻🔻🔻 به این کلام حضرت آقا که روز چهارشنبه12دی ماه1403 به مناسبت پنجمین سال‌‌گرد شهادت شهید سلیمانی (رضوان الله علیه) ایراد شد، توجه کنید: 📌«به این جَوْله‌ی باطل نگاه نکنید؛ بدانید این‌ها که امروز جَوَلان می‌دهند، یک روز زیرپای مؤمنین لگدمال خواهند شد». 🔻🔻🔻 ✏️یک دقت ظریف ادبی در این کلام نهفته است که حاکی از بلاغت ویژه گوینده است: ✅«جَوْلة» بر وزن «فَعْلَة» مصدری است که حاکی از «یک‌بار» انجام‌شدن کار، بدون تکرار است (۱) که با توجه به ریشه «جول» به معنای تحرکاتی است که دوام و بقا ندارد و به همین دلیل هم در بیان روایات ما، برای نمایاندن کرّ و فرّهای جبهه باطل، از «جولة» استفاده کرده اند: قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ» (۲) تا این‌جای کار مطلب ویژه‌ای نبود، بلکه مقدمه‌ای بود تا نکته ادبی کلام بهتر فهم شود و راز آن هم در پاسخ به این پرسش نهفته است که: ⁉️چرا رهبری در کلامشان از واژه «جَوْلان» استفاده نکردند و به‌جای آن «جَوَلان» را به‌کار بردند؟ با این‌که جوْلان دادن هم صحیح است و می‌تواند کنایه‌ای و ایهامی ناظر به بلندی‌های جولان و شخص جولانی داشته باشد؟! 🔍پاسخ این است که «جَوْلان»، اصطلاحا صفت مشبهه است که به دوام و ثبوت صفت برای فاعل اشاره دارد و معنایش«حرکتی پایدار» است؛ اما «جَوَلان» مصدری است که بر «حرکت و اضطراب و دگرگونی» دلالت دارد و معنایش حرکت‌های بی ثبات و گذراست(۳) و برای ردیف‌شدن در کنار «جَوْلَة»، تناسب بیشتری دارد. ✅انصافا «امین انقلاب»، ادیبی است ظریف و کارکشته و بزرگ‌شده در مکتب «پادشاهان سخن‌وری» که فرمودند: و إنّا لَأُمَراءُ الکَلامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ (۴): ما پادشاهان سخن هستیم و ریشه‌های سخن‌وری در ماست و شاخه‌های آن از ما آویزان است. آری! یارم چو قدح به دست گیرد / بازار بُتان شکست گیرد... ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360 🔻🔻🔻 پاورقی‌ها: 📚۱.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۱ 📖۲.غررالحکم، ج1، ص544 📚۳.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۰ 📖۴. نهج‌البلاغه، خطبه۲۳۳
✅مبعث، آغاز ترنّم «برانگیختگی» در دستگاه «شور» است؛ وِلوله‌ای که هرچند رَستنگاهش «حجاز» بود، اما طنینش سراسر اهل «عجم» از «نهاوند» تا دیار «کُرد» را درنوردید! ✅نغمه ای که «سه‌گاه» قبل، حین و بعد از دنیای انسان را سازوارتر از هر طرحی به تصویر کشید و نسیم «صبا»یش، تا منتهی الیه حیات بشر امتداد یافت؛ ✅همان دلکشانه «بیات» که با بیتوته بر فراز «العاقبة للمتّقین»، آیه انتظار تلاوت کند و خوش بسُراید که: «سلام فرمانده»! َطَلَعَ الْبَدْرُ عَلَیْنا، مِنْ ثَنِیّاتِ الْوَداع... 💐عیدتان مبارک ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360
به بهانه دلتنگی ✏️حتما راحت نبوده: این‌که پای مجروحت ۲۶ سال تن رنجورت را با خود بکشاند! اصلا نمی‌دانم پا تو را می‌کشید یا تو بودی که برایش خط و نشان می‌کشیدی که اگر هم‌پایی نکند، جا می‌ماند و می‌شود حکایت «پایی که جا ماند»! می‌گفتیم: کمی استراحت کن! اصلا چرا بازنشسته نمی‌شوی؟ نمی‌دانستیم سالکی و عاشقی و «علّت عاشق ز علت‌ها جداست»! شنیدم هم‌سفر آسمانی‌ات و سیده بانوی بهشتی‌ات از خودش گلایه کرده که چرا همان صبح روز واقعه، وقتی باز هم به دلیل دردی که حتی توان خم شدن را هم از تو می‌گرفت و از پوشیدن جوراب هم عاجز می‌شدی، در پاسخ به درخواستت که کمک شوی، برایت شرط گذاشته: «به شرط آن‌که شفاعتم کنی»! و هنوز متحیر است که کدام سروش غیبی این کلام را بر زبانش رانده؟! ✅و اینک ماییم و حسرت جای ظاهرا خالی‌ات و تمنای شفاعتت ! 💌روزت مبارک ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360
📖وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ... و اینک تو ایشان را از نحوه گفتارشان که مشتمل بر گوشه و کنایه است می شناسی. (سوره محمد، آیه۳۰) 🌐 @sohaa1360
سُها
📖ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا ۚ الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (زمر۲۹) 🔻🔻🔻 🔍شهر خالی‌ست ز عشاق، بود کز طرفی / مردی از خویش برون آید و کاری بکند... ✏️آری شهرما هم خالی بود تا: آن مرد آمد؛ آن مرد، با عشق آمد؛ آن مردِ با عشق، نخست از خویش برون آمد؛ آن مردِ باعشقِ «برون آمده از خویش» وقتی آمد، کاری کرد که در «زلف چون کمندش» هزاران دل پیچید و هزاران سر«بی جرم و بی‌جنایت» فتاده شد! 🔻🔻🔻 ❓راستی! آن مرد چرا آمد؟ واقعش پاسخ به این سئوال ظرافت می‌خواهد؛ ظرافتی آمیخته با لطافت که درکش گره خورده به درک فلسفه ارسال رسولان! 🇮🇷آری، او نیامد بلکه او را آوردند! روح خدا بود و شد تجسّد آخرالزمانی «أرسلنا إلیها روحنا» برای امّت مسیح ندیده آخرالزمان! 🇮🇷آوردندش تا بارور کند عزم و اراده امّتی تحقیر شده را! تا فریاد سازد بغض‌های فروخورده شده را و تا مهیا کند زمینه طلوع خورشید ولایت عظمی را... 🔻🔻🔻 🇮🇷در آن زمان که گرمای فخرفروشی ادبای عرب در «بازار عکاظ» با نزول کلمات الهی به سردی گرائید، کسی گمان نمی‌کرد که ضرب المثل‌های این قرآن پس از ۱۴۰۰ سال، مستمسک قیام فرزند همان پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) برای لرزاندن پایه های کاخ مدرنیته به عنوان طاغوتی‌‌ترین تمدن بشری گردد! 🔻🔻🔻 به کریمه‌ی ۲۹سوره زمر دقت کنید: 🔍«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا » مردی که عبد مولاهای بدخُلق متعدد است با مردی که فقط برای یک مولا سرسپردگی می‌کند مقایسه شده؛ آیا برابرند؟ 🇮🇷« الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ خدای را براین نعمت عظمی و بر این استقلال سپاس می‌گوئیم و می‌دانیم که درک عظمت این انقلاب دشوار است؛ ✅به قول علامه طباطبایی (ره)، درک مزیّت عبودیت الهی بر عبودیت غیرخدا-که امری بدیهی و آشکار است- برای کسی ممکن است که اندک بصیرتی داشته باشد... 🔻🔻🔻 🔖۴۶اُمین سالگرد استقلال ایران اسلامی‌مان، مبارک باد🌹 ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360