#دعوتنامه #غرب_شناسی
🔻 برای ما طرح پرسش و تحقیق در نسبت با غربِ متجدد، یک ضرورت است. این ضرورت چیست و ما چه نیازی داریم که تجدد را بشناسیم؟
🔸 از چندین قرن پیش، آثار صنعتی و تولیدی و فرهنگی تجدد، ابتدا در صورت سلاح گرم و کالاهای مصرفی و سپس بهتدریج بهعنوان آرا و نظرها و حتی در مواردی بهعنوان اصول و احکام شبه اعتقادی، به ما رسید و بعضی قواعد و احکام در میان ما، احیاناً صورت مسلمات پیدا کردهاست.
🔹 امروز همه مردم جهان، با اصول و قواعد و رسوم غربی و شیوه زندگی جدید عمر میگذرانند. نظر در اینجا صرفاً به فکر و فلسفه و علم نیست.
🔸 مردم جهانِ بیرون از جغرافیای تجدد، در نشستوبرخاست و خریدوفروش و رفتوآمد و بهطورکلی در گذران زندگی، فرنگیمآب شدهاند و این فرنگیمآب شدن، اختصاص به گروهی خاص ندارد و از این حیث، پیر و جوان، زن و مرد، دانا و نادان، متدین و لاابالیِ به دین و حتی شهری و روستایی با هم تفاوت چندانی ندارند.
🔹 این فرنگیمآب شدن، بهخصوص در ابتدا، از روی اختیار و با آگاهی نبوده و بهتدریج و خودبهخود صورتگرفته است.
🔸 وقتی نظم تجدد در اروپا برقرار شد، نهفقط جهان و جهانیان را متوجه خود کرد، بلکه نیروی گسترشی که در آن بود، آن را به همهجا در سراسر روی زمین برد و گرچه جزئیات افکار و آراء اش مورد قبول قرار نگرفت، اصول و مبادیاش، نهفقط در نزد اهل فضل و دانش و سیاست مقبول افتاد، بلکه اصل غالب و حاکم شد.
🔹 اصل "پیشرفت و تکامل" را همه پذیرفتند. این قول و رأی هم که "آدمی میتواند جهان را تغییر دهد و باید تغییر دهد"، یعنی اصل سوبژکتیویته (خودبنیادی بشر) بیچونوچرا پذیرفته شد. مشکلی که پیش آمد، آشفتگی و پریشانی در روح و فکر و عمل بود. مردمی که به آداب و سنن خود اعتقاد داشتند و به آن عمل میکردند، اصولی را پذیرفتهاند که اقتضاهای دیگر داشت.
🔸 آدمیان بر وفق اصولی که دارند، عمل میکنند. قواعد و رسوم هم همه به اصول بازمیگردند، اما وضعی پیش آمد که آن قواعد و رسوم با اصول و مبادی ناسازگار شدهاند.
🔹 در این وضع، یا میبایست بی اینکه رسوم و اعتقادات خود را ترک کنند، قواعد و رسوم متناسب با اصول جدید را بپذیرند و البته به روی خود نیاورند که چه کردهاند، یا اختلاف در فروع و آداب را بزرگ جلوه دهند و در تشدید آن بکوشند و احیاناً کل تجدد را نفی کنند.
🔸 کسانی که بار امانت دین و ادای رسالتهای الهی را میخواهند به دوش بکشند، از جهتی باید مأنوس و آشنا با آثار دینی و میراث گذشتگان باشند و از جهتی آگاه و بصیر نسبت به جهان خود و انسانی که میخواهند با او سخن بگویند...
🔹 از همین روست که شناخت دنیای امروز و جهان متجدد امری تشریفاتی و زائد بر وظایف ما نیست، بلکه هر تلاشی برای احیای دین، بدون این شناخت ناتمام و ابتر خواهند ماند...
🔸 جلسات متنخوانی و گفتوگوهای ما، تلاشی است برای درک جهانی که در آن زندگی میکنیم به این امید که بتوانیم نسبت به تاریخ خود، آگاه شویم که فرمود:
العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس
https://eitaa.com/sohaqom
سیمای هنر و اندیشه/ سها (قم)
#دعوتنامه #غرب_شناسی 🔻 برای ما طرح پرسش و تحقیق در نسبت با غربِ متجدد، یک ضرورت است. این ضرورت چیس
🔻انشاءالله این جلسات را با متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته شروع میکنیم.
🔻حلقه متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته برگزار میشود:
🏷 جلسه اول
🗓 سهشنبه ۲۷ آذر
⏱ ساعت ۱۸
📍قم المقدسه، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم
موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/Qbsj1Mex7r6E
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
سیمای هنر و اندیشه/ سها (قم)
🔻حلقه متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته برگزار م
📸 جلسه اول حلقه متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی
🗓 سهشنبه ۲۷ آذر
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
🔻حلقه متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته برگزار میشود:
🏷 جلسه دوم
🗓 یکشنبه ۲ دیماه
⏱ راس ساعت ۱۸
📍قم المقدسه، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم
موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/Qbsj1Mex7r6E
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
🔻حلقه متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته برگزار میشود:
🏷 جلسه سوم
🗓 یکشنبه ۴ دیماه
⏱ ساعت ۱۸
📍قم المقدسه، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم
موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/Qbsj1Mex7r6E
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
📥 آرشیو صوت جلسات:
https://B2n.ir/u02286
📸 جلسه سوم حلقه متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی
🗓 سهشنبه ۴ دیماه
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
📥 آرشیو صوت جلسات:
https://B2n.ir/u02286
🔻حلقه متنخوانی و گفتگو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته برگزار میشود:
🏷 جلسه چهارم
🗓 یکشنبه ۹ دیماه
⏱ ساعت ۱۸
📍قم المقدسه، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم
موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/Qbsj1Mex7r6E
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
📥 آرشیو صوت جلسات:
https://B2n.ir/u02286
سیمای هنر و اندیشه/ سها (قم)
🔻حلقه متنخوانی و گفتگو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنب
📸 جلسه چهارم حلقه متنخوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی
🗓 یکشنبه ۹ دیماه
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
📥 آرشیو صوت جلسات:
https://B2n.ir/u02286
«[افلاطون:] زیرا آشکار است که شما از دیرباز وقتی لفظ هستنده را بهکار میبرید با آنچه به راستی از این لفظ مراد میکنید آشنا بودهاید. لیکن ما که زمانی میپنداشتیم این لفظ را میفهمیم اکنون به مخمصه افتادهایم»
آیا امروزه برای این پرسش که از واژهی هستنده (موجود) بهراستی چه مراد میکنیم پاسخی داریم؟ بههیچوجه!
از این رو بایسته است که پرسش درباره هستی را از نو مطرح کنیم. اما آیا امروز حتی از ناتوانی خود برای فهمیدن اصطلاح هستی، سردرگم میشویم؟ بههیچوجه!
از این رو بایسته است که پیش از هر چیز فهم معنای این پرسش را بار دیگر برانگیزیم.
✍🏻 مارتین هایدگر؛ مقدمه هستی و زمان
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
👥 حلقه متنخوانی و مباحثه کتاب «هستی و زمان» با محوریت صوت تدریس متن آلمانی توسط دکتر احمد رجبی
🗓 جلسه اول در بهمنماه برگزار میگردد
📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید
👥 حتما در گروه هماهنگی عضو بشید تا از روند جلسه مطلع بشید:
https://eitaa.com/joinchat/483197984Ce8182871b5
🔻حلقه متنخوانی و گفتگو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوریاردکانی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته برگزار میشود:
🏷 جلسه پنجم
🗓 سهشنبه ۱۱ دیماه
⏱ ساعت ۱۸:۱۵
📍قم المقدسه، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم
موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/Qbsj1Mex7r6E
👥 گروه هماهنگی و اطلاعرسانی:
https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c
📥 آرشیو صوت جلسات:
https://B2n.ir/u02286